Vanha foorumi

Takaisin

Ideat hahmoihin

Roolipelikeskustelu
Tupew 28. tammikuuta 2003 kello 18.50
Kirjoittaja Viesti
Tupew linkki 28. tammikuuta 2003 kello 18.50
Tupew 28. tammikuuta 2003 kello 18.50 linkki Tämän tapainen topicci on varmaan olemassa tällä foorumilla, mutta en jaksanut tutkia asiaa, joten lukitkaa aihe jos tälläinen on jo olemassa. Mistä te keksitte idean, että minkälaisen hahmon tekee? Joskus on ollut vaikeaa keksiä, millaisen hahmon tekee. Saatteko ideoita elokuvista tai jostain vastaavasta? Yksi tyyppi meidän peliporukasta seilailee elfwoodin sivuilla ja kun näkee jonkun hyvän piirroksen jostain hamosta, niin sitten se sanoo, että tuollaisen hahmon mä teen. Sitten se vaan keksii kaikki kultit,taidot ja taustat sille. Sillä kuvalla se saa ulkonäön selitettyä hyvin ja siitä kuvasta tietenkin näkee onko se sotilas tai velho jne. Eli mistä te saatte idean hahmoihinne? Vai saatteko mistään, eli keksittekö ne vaan ihan itse?
TypoDemon linkki 28. tammikuuta 2003 kello 19.23
TypoDemon 28. tammikuuta 2003 kello 19.23 linkki Helpoin tapa, ja myös hyvin käytännöllinen, on valita asetaulukosta ase, ja sitten kasata hahmo sen aseen ympärille. 8-) Kyseinen tapa tekee hahmon luonnista aika helppoa, tosin tämä ei pahemmin kerro mitään taustasta, mutta aseen kautta voi kertoa jotain ainakin, jos ase nyt olisi vaikka jokin perintökalleus (jollekkin landelle Isomiekka on aika tyyris värkki), ja jos ei muuta keksi, niin ainahan jotkut pahat ovat voineet syödä vanhemmat. Toki joistain elokuvista/sarjoista ja sen sellaisista saa ihan hyviä ideoita, mutta se pakkaa menemään siihen, että sitten haluaisi myös samallaiset ominaisuudet/kyvyt. Olisihan se ihan hienoa pelata viakka Conania, mutta tuskinpa PJ suostuu siihen, että otat 120 ominaisuuspisteen aloituksen ja rupeat ottamaan ammattikertoimia jo 5 vuotiaasta lähtien ja samantien laittaisit voiman 21 ja koon 20 (jotta saataisiin mukaan conanin ilmiömäinen 2D6 vahinkomuutos). Tosin, jos kestää sen, että hahmo ei olekkaan ihan niin hyvä, mitä jokin sankari tai muu hemmo on ollut jossaikin systeemissä, niin onhan se sitten ihan kätevää, tosin jos vastaan alkaa tulla halttuja jotka ovat kummasti tummaihoisia ja käyttävät kahta sapelia, niin joissain tälläisissa tapauksissa voi olla vähän ristiriitaista, kun tietyt kirjojen henkilöt näkyvät liiankin selvästi läpi hahmosta. Tuollainen kuvan perusteella hahmon ottaminen tosin voi olla ihan toimiva tapa, mutta voi olla, että pitkän päälle, hahmo ei välttämättä olekkaan kovin kiinnostava, jos on nyt vain hieno kuva rosvosta sattunut esille, eikä oikeastaan haluaisikaan pelata rosmoa juuri sillä hetkellä. Siinäkin kohtaa alkaa tulemaan ongelmaa, kun sarjikset ja sen sellaset alkavat loppua. Kuten on jo varmaankin tullut kaikille selväksi, niin minulta nyt sattuu kuolemaan hahmo jos toinenkin viikon sisällä, niin niitä kuvia sitten saisi olla aika paljon, ja ne "hyvät kuvat" loppuvat aika nopsakkaan. Olisi hieman masentavaa jos vaikkapa tulisi ihan saman näköinen heppu vastaan minkä kanssa oli seikkaillut vuosi sitten, mutta se toinen heppu oli vain kuollut siihen, että sen päälle oli jyrähtänyt muutama tonni kiviä. Kai mielyttävimmän hahmon pitkänpäälle saa siten kun jaksaa miettiä hahmon ihan kokonaan itse päässään. Toki kuvaa ei tällöin välttämättä tule hahmosta, ja joutuu tekemään muutenkin enemmän ajatustyötä, mutta sitten hahmo on ainakin ihan hyvä ja mielenkiintoinen. Hahmoa ei välttämättä kannata yhdeltä istumalta tehdä, vana miettii ihan pari päivää ainakin, niin sitten tulee huomattua niitä asioita, mitä ei heti välttämättä huomaa, mutta silti ne saattavat olla sellaisia jotka tekevät hahmon pelaamisesta hankalaa/epämiellyttävää. Omat tapani tehdä hahmoja ovat siis nämä: 1) katson asetaulukosta aseen ja sen ympärille teen hahmon 2) Pohdiskelen hetken asiaa ja sitten katson asetaulukosta aseen 3) heitän ensiksi ominaisuudet, ja katson tuleeko siitä mitään 4) mietin hahmoideaa pidemmän aikaa (näissä tapauksissa yleensä on syynä se, kun peliä ei jostain kumman syystä saadakkaaan alkamaan ajoissa ja nämä pelit yleensä sitten jäävätkin pelaamatta kokonaan) Ps: Kai tämän aiheen tyylisiä keskusteluja on ollut ennenkin, mutta en nyt ihan varma ole, kun en ole mikään aktiivisin foorumilla kävijä.
Larppa linkki 28. tammikuuta 2003 kello 19.38
Larppa 28. tammikuuta 2003 kello 19.38 linkki Tupew kirjoitti: [i:fdffd015b3]Mistä te keksitte idean, että minkälaisen hahmon tekee?[/i:fdffd015b3] No yleensä kirjoja lukemalla ollaan saatu ideat, tavat ja luonne hahmoille. Ainahan se joku esikuva jostain tulee. :wink: Sitten ollaan muokattu niitä kirjan henkilöitä ja niistä on tullut hyviä. [i:fdffd015b3]Vai saatteko mistään, eli keksittekö ne vaan ihan itse?[/i:fdffd015b3] On sitä pari kertaa tullut ihan omasta päästä ideat hahmoon.
Chividal linkki 29. tammikuuta 2003 kello 8.42
Chividal 29. tammikuuta 2003 kello 8.42 linkki [quote:d42ba294ee]Helpoin tapa, ja myös hyvin käytännöllinen, on valita asetaulukosta ase, ja sitten kasata hahmo sen aseen ympärille.[/quote:d42ba294ee] Heh, mielenkiintoinen lähestymistapa. Meillä kehitellään lähinnä omasta päästä hahmot. Tietysti mallia otetaan jos jostakin, elokuvasankareista, sarjakuvista, kirjoista yms. Tavallista on, että hahmot eivät kuitenkaan ole mitään megaheroja (ainakaan aluksi) vaan tärkeää on, että on jotain mielenkiintoisia piirteitä, joita on hauska roolipelata, vaikka ne olisivatkin sitten ns huonoja ominaisuuksia. Jos tehdään isolla porukalla hahmoja, niin tehtävänjakoa tehdään jo aluksi, ettei kaikki ole niitä maageja, taistelujoita, teknikkoja, tiedemiehiä, kauppiaita ....
Larppa linkki 29. tammikuuta 2003 kello 13.09
Larppa 29. tammikuuta 2003 kello 13.09 linkki TypoDemon kirjoitti: [i:3473ea5bd6]Helpoin tapa, ja myös hyvin käytännöllinen, on valita asetaulukosta ase, ja sitten kasata hahmo sen aseen ympärille. [/i:3473ea5bd6] Juuh, voi olla ihan kiva taktiikka. No kerran oli minulla eräässä pelissä, ei RuneQuestissa mies, jolla oli iso Naginata. Tietenkin hahmosta tuli kaksimetriä pitkä järkäle ja voimaa pirusti. No yleensä kaikki pelaajat ottaa miekan aseeksi, joten meillä ei ole oikein näin toiminut.
Guzmo linkki 29. tammikuuta 2003 kello 15.49
Guzmo 29. tammikuuta 2003 kello 15.49 linkki [quote:5b0c18a41b="Tupew"] Sillä kuvalla se saa ulkonäön selitettyä hyvin ja siitä kuvasta tietenkin näkee onko se sotilas tai velho jne. [/quote:5b0c18a41b] Ompas todella kliseistä yleistämistä. "Hei sä oot velho kun sulla on kartiohattu tähdillä!" :D [quote:5b0c18a41b] Eli mistä te saatte idean hahmoihinne? Vai saatteko mistään, eli keksittekö ne vaan ihan itse? [/quote:5b0c18a41b] Se riippuu jonkun verran siitä, että lähdetäänkö tekemään hahmoa kampanjan vai oman idean pohjalta. Oma idea voi olla mielenkiintoinen kokonaisuus, mutta ei istu pelattavaan kampanjaan/peliin ollenkaan. PJ yleensä ohjaa lopputulosta johonkin suuntaan. Kaikesta näkemästään ja kokemastaan voi tietysti ottaa virikkeitä hahmon tekoon. [quote:5b0c18a41b="TypoDemon"]Helpoin tapa, ja myös hyvin käytännöllinen, on valita asetaulukosta ase, ja sitten kasata hahmo sen aseen ympärille.[/quote:5b0c18a41b] :lol:
newsalor linkki 30. tammikuuta 2003 kello 9.42
newsalor 30. tammikuuta 2003 kello 9.42 linkki Minä pyörittelen mielessäni ideoita hahmoista ennen pelikerran alkua, jolla hahmot on tarkoitus luoda. Sitten mietin minkälaisia hahmoja muilla on ja mietin tarvitsisiko porukka jonkinlaista hahmoa. Tarvitseminen voi olla tarkoittaa muutakin, kuin sitä, että nyt ei ole ketään parantajaa, teenpä sellaisen! Mietin siis hahmoa, joka edistäisi ryhmän henkeä tai toisi siihen jotain uutta roolipelattavaa. Joskus teen hahmon sen perusteella, että en ole koskaan pelannut sen tyyppistä hahmoa. Haasteena on tietenkin pysyä uskollisena konseptille ja koittaa pelata nimenomaan sitä hahmoa. Tietenkin Runequestissa voi valita hahmokonseptin yksinkertaisesti tyylii kultti / ammatti / kotimaa ja sitten koittaa keksiä hahmolleen jotain, joka poikkeaa siitä tavallisesta massasta. Tietenkin tärkeintä on se minkalaisella tuulella on. Voihan sitä ensin vaikka heittää ominaisuudet ja seisoa päällään 3 minuuttia, mutta kyllä sieltä aina jonkinmoinen hahmo esiin putkahtaa.
Grammund linkki 5. helmikuuta 2003 kello 13.07
Grammund 5. helmikuuta 2003 kello 13.07 linkki Kaiken näkösiä konsteja olen kuullut, mutta valkataan asetaulukosta ja sen perusteella.... Täytyy varmaan joskus kokeilla. Mutta silti kaikenkaikkiaan ehkäpä typerin hahmonluonti tapa ikinä.
Wildor linkki 5. helmikuuta 2003 kello 14.26
Wildor 5. helmikuuta 2003 kello 14.26 linkki Itse teen hahmoni lähinnä sen perusteelta miltä minusta sillä hetkellä tuntuu. Järkyttävää tosin on se, että pelaan hyvin usein mielipuolta fanaatikkoa, joka hoitaa riidat silmittömällä väkivallalla - enkä edes ole väkivaltainen läheskään koko aikaa. ;D Mutta yleensä tosiaan vaikein kohta on päättää ase ja puvustus. Puvustukseen käytän itsekin elfwoodia. Siitä saa muutenkin hyvin mietittyä hahmon ulkonäön lopullisesti, kun on hahmosta idea. Niitä on helppo etsiä sillä hakugeneraattorilla. Thiefistä, warriorista jne. tulee pirun paljon hienoja kuvia vastaan. Aseen voi sitten miettiä, kun on saanut päähänsä millainen se ukko on, niin ottaa sen mukaisen aseen sille.
Nimlas Dagorewen linkki 6. helmikuuta 2003 kello 15.57
Nimlas Dagorewen 6. helmikuuta 2003 kello 15.57 linkki Omat RQ hahmot ovat syntyneet lähes poikkeuksetta aamuyön pimeinä tunteina, kuten oikeastaan kaikki muukin "luova" teksti / ideat. Itselläni normaali hahmonluonti noudattaa melkos pitkälle seuraavanlaista kaavaa mihin on tullut ajan kanssa jäykistyttyä: 1) Tarvitaanko nykyisessä porukassa jotain tietyn tyyppistä hahmoa? Jos porukkaan kuuluu jo 3 mättäjää niin lähes varmasti uusi hahmo tylee olemaan parantaja/varas/velho eli kuka tahansa paitsi mättäjä. 2) Milloin viimeksi sattui samanlainen hahmo pelattavaksi? Itse pyrin välttelemään kahden 'samanlaisen' hahmon pelaamista peräkkäin mahd. paljon. 3) Kaivan CC:n (Central Casting) opuksen sekä kasan noppia esille ja viskon muutamia tapahtumia elämän varrelta joiden ympärille kasautuu sitten koko loppuhistoria. Taustan pituus on hieman vaihdellut riippuen kiireistä & muista jutuista, lyhyin tausta lienee ~3 riviä (pelin aikana tehty Conan-klooni kun edellinen hahmo kuoli heti session alussa), pisimmän/tarkimman historian omaa nykyinen RQ:n velho jonka taustaa kertyi aina 8+ sivun verran. Samalla kaivelen netistä 'sopivan' kuvan sekä yleensä pistän paperille ylös n+1 uutta ideaa hahmoille. 4) Rääkkään GM:ää taustan tiimoilta kunnes hahmon raakile viedään joko navetan taakse tai sitten ruvetaan miettimään että mitähän ominaisuuksia ko. hahmolle tulee. 5) Itse stattien / tarkkojen taitojen arpominen. Tämä on se vaihe josta itse en pidä, 90% systeemeistä tuntuvat suosivan hahmoja jotka osaavat asian X hyvin ja lopun ajastaan imeskelevät peukkuaan, todella nohevat kaverit saattavat jopa osata vaihtaa peukkua aina välistä kun rupeaa käsi puutumaan. 6) Optimoin ko. hahmolle tarpeelliset tiedot hahmolomakkeelle. Esim parantajan hahmoksessa ei ole asekyvyille paikkoja laisinkaan mutta erilaisille parannustököteille ym. onkin sitten varattu tilaa niidenkin edestä, velholla taas taioille on lisätty tilaa jne. Parikertaa on tullut tehtyä hahmo pelkästään noppaa pyöräyttämällä, yleensä silloin kun vanha hahmo kuolee käsiin pelikerran ensimmäisten 5min aikana.
KingofSartar linkki 24. helmikuuta 2003 kello 13.43
KingofSartar 24. helmikuuta 2003 kello 13.43 linkki Näin pelinjohtajan näkökulmasta hahmon teko menee pitkälle näin: 1. Uusi pelaaja haluaa mukaan/vanhan pelaajan hahmo on kuollut ja pitäisi väsätä uutta. 2. Sovitaan aika, jolloin hän tulee meille (en jaksa raahata materiaaleja mukana). 3. Jos on käynnissä oleva kampanja, kerron perusidean (lähinnä mihin päin Gloranthaa kampanja sijoittuu, ehkä jotain juonesta) ja kerron mitkä ovat rotuvaihtoehdot. Jos olemme vasta suunnittelemassa kampanjaan, niin yleensä lähden siitä, että pelaaja voi valita minkä kulttuurin haluaa. 4. Seuraavaksi kysyn, onko pelaajalla jotain tiettyä tyyppiä mielessä tai minkälaista hahmoa hän haluaisi pelata. Tämän jälkeen heitetään ominaisuudet. Heitetään niin monta kertaa, että pelaaja ja pj ovat tyytyväisiä. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisi olla 100 ominaisuuspistettä, seuraan aika tarkkaan perussääntöjä tässä, joten yleensä vaihtelee 80-90 pisteen välillä. Yleensä jos jää alle 91 pisteen annan lisätä 1-6 pistettä. Lisäksi voi vaihtaa samanlaisia heittoja keskenään. KOK ja ÄLY keskenään, muut keskenään. Paitsi ulkonäköä en ole aina antanut vaihtaa, jos houkuttelevasti on yksi alle 10 ominaisuus. 5. Tämän jälkeen heittelemme ideoita kotiseudusta, perheestä, uskonnosta, nykyisestä tilanteesta niin kauan, että pelaaja voi jatkaa hahmon miettimistä kotona ja itse pystyn aloittamaan hahmon integroimisen kampanjaan. Yleensä siihen menee aina pari pelikertaa. Pelautan myös lähes aina ainakin ensimmäisen pelikerran kyseistä hahmoa yksinään. Näin saamme hiottua hahmon kohdalleen ja luotua yksinkertaisen taustan pelaamalla. Tämä tosin välillä aiheuttaa ikävää retroconnausta, jolloin joutuu sanomaan, että itse asiassa muut hahmot näkevät uuden hahmon aikaisemmin kuin viime pelikerralla tapahtuikaan mutta nämä pystyy pitämään minimissä. 6. Hahmo on integroitu yhteiskuntaan täysivaltaisena jäsenenä.
Shireh linkki 26. helmikuuta 2003 kello 12.10
Shireh 26. helmikuuta 2003 kello 12.10 linkki Kun luon hahmoa etsin ideoita Draconlance-kirjoista. (Calyz-hahmon idea tuli Tass-kentistä). :roll: Jos olen PJ ehdotan pelaajille joitain ammatteja ja vievät ideaa etiäpäin. :P
Runemaster linkki 26. helmikuuta 2003 kello 14.31
Runemaster 26. helmikuuta 2003 kello 14.31 linkki Meillä hahmot luodaan vähän tähän maliiin, että 1. Pelaaja päättää tai heittä jostain taulukosta, millaisen hahmon haluaa tehdä, tietenkin pj:n luomilla rajoituksilla. 2. Kyvyt heitetään yhdistelmämetodilla. 3. Riippuen siitä millaiset kyvyt on saanut pelaaja päättää millaiseksi hän rupeaa pyrkimään (esim. äly, mht ja npp 15-16... olisi velhon ammatti harkinnassa.) 4. Loppujen lopuksi pj. päättää mistä päin Gloranthaa hahmot tulevat/olevat ja keksii heille siihen sopivat taustat ja luonteenpiirteet. 5. Viimeisenä pelaaja vain tekee sääntöjen mukaisesti hahmolomakkeen loppuun.
ZamboNet linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 0.53
ZamboNet 14. huhtikuuta 2003 kello 0.53 linkki Cyberissä käytän usein metodina sitä, että heitän ylätaidot ja katson mille hahmoluokalle ne sopivat. Siitä on hyvä lähteä tekemään loppuhahmo. RQ:ssa käytän joskus vastaavaa tekniikkaa, mutta useammin valitsen hahmoluokan MuTu-tuntumalla ja rakennan hahmon tämän MuTun ympärille. Historian rakennan hahmoille yleensä samalla kun piirrän niitä. Koska suuri osa piirtämisestä on hyvinkin teknistä suorittamista siinä on paljon aikaa miettiä hahmon ykistyiskohtia. Eli näin. =)