Vanha foorumi

Takaisin

Sandyn mystiikka

RuneQuestin säännöt
Marcus Maximus 23. tammikuuta 2003 kello 0.27
Kirjoittaja Viesti
Marcus Maximus linkki 23. tammikuuta 2003 kello 0.27
Marcus Maximus 23. tammikuuta 2003 kello 0.27 linkki Siirsin tämän [url=http://www.hut.fi/u/vberghol/rq/mystics.html]mystiikan[/url] tänne. [quote:111c778083="THVS"]Sandyn mystikkosäännöt ovat kyllä hyvät, mutta todella, todella munchinmäisiä ilman jonkinlaista muuntelua tai pj:n ja pelaajan yhteistyötä. Mutta meillä on kyllä käytetty kyseisiä sääntöjä rajatuissa tilanteissa erinomaisella menestyksellä. Esim. TOSI kovien mystikko vastustajien tekemisessä, kralorelan taikuuden ja taistelutaitojen kuvaamisessa pelin hahmoilla jotka sellaista osaavat. Pitää vain aika tahdolla rajailla kaikkien kykyjen saatavuutta ja voimia.[/quote:111c778083] Millaisia ongelmia teillä on erityisesti ollut? Martial artit liian kovia, vai nämä yleisesti velholoitsuja korvaavat Puhu Kralorelaa -tyyppiset? Vai? Pidin siitä, että voiman kehityspyramidi oli roimasti erilainen kuin aiemmin. Henkitaikuudessahan on pyramidi, jossa on terävä piikki (shamaanin titteli), riimutaikuudessa on kaksi tasoa ja muuten selkeän lineaarinen kehitys, ja velhoudessa tasaisen lineaarinen. Mutta mystiikka ei anna mitään järkevää hyötyä varmaan ensimmäiseen 3000 harjoittelutuntiin, ja sitten se taitaa räjähtää totaalisesti käsiin. Lähinnä nuo tuntuivat olevan sellaisia yleismies Jantusia, jotka tekevät tarpeen mukaan aivan mitä tahansa, ja tunnin meditaatiolla opettelevat ne loputkin jutut. Mutta hyvä henki niissä oli.
newsalor linkki 23. tammikuuta 2003 kello 8.50
newsalor 23. tammikuuta 2003 kello 8.50 linkki Nopsa hiirikätesi ehti siirtää tämän tänne juuri ennen minua. :) Markus Maksimus suhersi: [i:49f27bfc43]Mutta mystiikka ei anna mitään järkevää hyötyä varmaan ensimmäiseen 3000 harjoittelutuntiin, ja sitten se taitaa räjähtää totaalisesti käsiin. Lähinnä nuo tuntuivat olevan sellaisia yleismies Jantusia, jotka tekevät tarpeen mukaan aivan mitä tahansa, ja tunnin meditaatiolla opettelevat ne loputkin jutut.[/i:49f27bfc43] Ota huomioon, että high magic maksaa. No ehkä normaalien taitojen osalta ei niinkään, mutta kaikki muut maksavat roimasti. Vuodenaika säännöllistä 8 h päivässä meditointia vaatii aika tasaista elämäntyyliä. Lisäksi se on 450 tuntia! Silläkin saa vasta kokemusheiton. Aloitteleva munkki voi odottaa pistettä paria vuodessa lisää kykyynsä, jos nekin käyttää heti high magiciin, niin voi voi. (En tod. hyväksy sitä meditaatio-guru sääntöä, sillä se on liian muchkin.) Low magic on silti aika rulea, mutta kyllä ne paimentolaisetkin saavat +5% kyhyihinsä per taikapiste ja lisäksi mahdollisesti lisävahinkoa tms. ainakin tärkeisiin kykyihinsä. Olen jo kauan mietiskellyt näitä sääntöjä, koska aion tässä lähiaikoina vetää kampanjaan joka sijoittuu osittain Kralorelaan. Ongelmani on se, että Yleismies-Jantunen (tm.) ei sovi minun mielikuvaani mystikoista. Mystikoista ei kuitenkaan ole julkaistu riittävissä määrin materiaalia, jotta heille saatavista olevista avuista voisi vetää kunnollisia johtopäätöksiä. Niimpä olen päätellut HW:n säännöistä, aikalaisten tarinoista ja Revealed Mythologiesista seuraavaa: - Mystikoille saatavilla olevia kykyjä rajoittaa heidän valitsemansa polku, joka koulii heitä henkisissä ja fyysissä taidoissa, sekä etiikan ja elämänfilosofian saralla. Ts. sallin "high magicin" käytön ainoastaa näihin taitoihin liittyen. - Mystikon polulla kulkeminen vaatii tasapainoa edellämainituilla osa-alueilla, joten rajoitan "mysticism"-taidon ylärajaa taitojen suuruudella (keinotekoista, tiedän) ja sillä, kuinka kaukana ne ovat toisistaan (vähemmän keinotekoista). - Mystismi vaatii kärsivällisyyttä, mutta voimien käyttämisen ei pitäisi johtaa niin pahaan loppuunpalamiseen. Käytän kaksiosaista "mysticism"-taitoa. Tämänhetkinen ja maksimi. Maksimia on hankalampi korottaa, eikä sen kohottaminen helpotu mitä pyhemmäksi tulee (maksimi käyttäytyy, kuten normaali taito), kuten Sandyn säännöissä. Tämänhetksitä arvoa sensijaan on sitä helpompi korottaa, mitä suurempi maksimi on ja se nousee muutenkin nopeammin, kuin Sandyllä. - HW:ssä oli käytössä muitakin kykyjä, kuin pelkkä Sandyn sännöissä, niimpä annankin 30:n moninkerroissa uusia kykyjä käyttöön. Tyyliin: "30+ High magic, 60+ magian vastustus, 90+ counterit ja striket, 120+ salaisuus, mikäli liuta muita vaatimuksia täyttyy." - Mystikoiden pitää ainaisesti varoa polulta lipsumista. Tämä näkyy siinä että, jos keskittyy ostelemaan high magiciä, niin ei koskaan saa mysticismi taitoa nostettua ylemmäs (ajattelin jopa, että polun ulkopuolisten taitojen ostelu kostautuisi mystismimaksimin laskemisena). Tämän lisäksi täydellinen polulta erkaneminen tuhoaa mystismi-taidon ja korvaa sen muilla kyvyillä. - Mystikoiden ongelmana on se, että heidän kykynsä maksava simona taikapisteitä, eivätkä taikapistematriisit tms. sovi mystismin luonteeseen. Ratkaisuna tähän pidän Kralorelalaisten kohdalla sitä, että veljeskunnan alempien jäsenten voima kanavoituu ylöspäin. Meditoidessaan alimmat jäsenet kanavaoivat taikapisteitään opettajilleen ja ylemmille oppilaille. Veljeskunnan johtaja kanavoi voimaa edelleen ylöspäin eksarkeille ja voi asemansa tähden ilmentää lohikäärmeisyytensä uloskinpäin. Tämä sopii mielestäni oikein hyvin sikäläisen yhteiskunnan lohikäärmeluonteeseen. Vithelan traditiot taas tuntuvat saavan voimansa tasapainottamalla sisäisen ja ulkoisen maailmansa välisiä ja sisäisiä energiavirtauksia. Voisiko tätä mallintaa nopeammalla taikapisteiden palautumisella? Pitäisikö heidän antaa lumota sielunsa osia taikapistematriiseiksi? En tiedä. Olen tähän mennessä keskittynyt Kralorelaan. Olen koittanut katsella KUNKFU-elokuvia, tutustua kiinalaiseen mytologiaan ja meditoida säännöllisesti, mutta tähän mennessä en ole saavuttanut sen syvempää valaistumista tästä aiheesta. Niimpä täytyy luottaa olemassa olevien sääntöjen muokkaamiseen ja tutkimiseen. HW:n säännöt ovat IMO hyvä malli. BTW, olen koittanut kirjoitella näitä ideoita jonkinnäköisiksi säänöiksi. Saisimpahan kotisivuillenikin jotain tavaraa. ;)
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 23. tammikuuta 2003 kello 13.05
Topi Hiski Viljami Salmi 23. tammikuuta 2003 kello 13.05 linkki Nuo Sandyn säännöt muistuttavatkin tällaista laajaa pohjaa, jota voidaan alkaa sitten erittelemään peleissä kullekkin pelille sopivaksi. Newsa päätteli hyvin: [quote:8faceaca1b]Mystikoille saatavilla olevia kykyjä rajoittaa heidän valitsemansa polku, joka koulii heitä henkisissä ja fyysissä taidoissa, sekä etiikan ja elämänfilosofian saralla. Ts. sallin "high magicin" käytön ainoastaa näihin taitoihin liittyen. [/quote:8faceaca1b] Aivan. Eri mystikko koulut ja erilaisia valaistumisen saavuttamis keinoja on monia, ei vain yksi jota kaikki sitten käyttää. Nämä säännöt ovat vain abstraktio niistä voimista jota mystikot saavat. Eri paikoissa opetetaan eri taitoja ja taistelutapoja. Voisi olla esim. että jokaisella koulusuunnalla on suunnilleen sama määrä tiettyjä eri taitoja joita käytetään opetuksessa? -Esimerkiksi Shang Shan vuorilla asuvat Krogatsu eläin mystikot voisivat opettaa vaikka Kotka heimossa Eläintietoa ja kotka tyyliä, Taistelulajeissa ehkäpä haukkaa, kyyhkystä ja kenties aurinkoa? Tai sitten vain osaa näistä. Sitten olisi havaitse ja etsintä. -Mutta joku taisteluun erikoistunut mystikko voisi osata mineral lorea ja vaikkapa kupari tyyliä tai rauta tyyliä. tietysti paria taistelu tyyliä jne. Idea olisi, että High magicia ei voi opetella yksikseen, vaan kyvyt ovat kaikkien tyylien "salaisuuksia" joita ei muille jaeta. Huomaa, että newsa on miettinyt asiaa pitkälti. Meditaatio taito on kyllä todellakin liian munchin: Kyllä taitoja oppiakseen pitää olla jossain missä niitä opetetaan. Munchinia ovat myös pari taitoa jotka ovat todella voimakkaita: Kralorin puhumisella mikä tahansa velhotaika käyttöön suhteellisen pienellä menetyksellä. Myös talismaanit ovat hieman yläkantiin menevän tuntuisia: Jatkuvan efektin high magic on jo aika hullua. Tämä omaan polkuun taitojen rajoittaminen mitä newsa ehdottaa kuulostaa hyvältä. Kiertelevät mestarit jotka osaavat monia taitoja ovat kyllä yleismies jantusia, mutta heidän henkinen kehityksensä on estynyt ja samalla myös heidän maksimaalinen voimansa kussakin taidossa on rajoittunut heidän mystismiinsä. Se joka keskittyy tullakseen yhdessä asiassa hyväksi pystyy käyttämään enemmän taikapisteitä high magicissaan. Newsalorin kaksi osainen mystismi kuulostaa hyvältä. Sandyn säännöissähän on kai se idea, että korkean mystismin omaavat krittavaat useasti ja voivat käyttää voimiaan enemmän. Minullekkin tämä hieman tökkii, koska sitten korkeamman tason mystikoiden ei tarvitsisi meditoida pitkiä aikoja ollenkaan. En sitten tiedä onko tämä hyvä vai huono asia. Kaksi osaisella taidolla varustettu mystikko jolla on korkea maksimi pystyy tosiaan tuomaan taitonsa nopeasti korkeammalle kuin matalan maksimin omaava. Mutta tätä pitää vielä miettiä. Tosiaan maksimi mystismillä voisi olla joitain tekemistä valaistumisen kanssa. Tai siis siihen maailmaan sulautumiseen mihin monet mystikot pyrkivät. Miten muuten langenneet mystikot, jotka omaavat pelottavat voimat, mutta eivät voi saavuttaa enää yhetyttä maailmankaikkeuden kanssa. Sheng seleris oli mystikko. Miten tällainen lankeamisen mahdollisuus voitaisiin kuvata? Nyt kiirekiree pakko lopetaa vaikka kirjotettavaa olisi..
Guzmo linkki 23. tammikuuta 2003 kello 22.34
Guzmo 23. tammikuuta 2003 kello 22.34 linkki Peliporukkamme lisäsääntökonsultti (Argenteus) taisi antaa mystiikkasäännöille ubermunskaus tuomion ja niiden käsittely siirrettiin Ö-mappiin.
Larppa linkki 24. tammikuuta 2003 kello 13.19
Larppa 24. tammikuuta 2003 kello 13.19 linkki Joo meidänkin porukassa ei oikein uponnut pelaajien päähän tämä Sandyn mystiikka jutut. Ei oikein älliä näillä pelaajilla, musta ne oli kyllä ihan hyvät. :) Harmi kun ei nyt käytetä pelissä.
Marcus Maximus linkki 24. tammikuuta 2003 kello 16.09
Marcus Maximus 24. tammikuuta 2003 kello 16.09 linkki Pelissä tuo mystikkojen -(1/x) -muotoinen hahmonkehityskäyrä on tietty usein ongelma. Joko mystikko on täysin voimaton, tai sitten maailman kuningas. Vaatii aikaa hyvää hiomista saada mystikko aloittamaan heikoimpana ja kirimään kaikkien muiden ohi pelin aikana, mutta on se mahdollista. Silloin peli on varmaan ihan mielekästä. Nähdäkseni mystikot eivät loputtomiin voimistu. 100 mahdilla tehty pappi on tuplasti voimakkaampi kuin 50 mahdilla tehty pappi, mutta 80 mystiikalla tehty mystikko ei varmaan ole kauheasti voimakkaampi kuin 40 mystiikalla tehty jätkä. Toisaalta ollakseen hyvä mystikko, on oltava myös hyvä kaikissa taidoissa. Olen samaa mieltä siitä, että taikapistematriisit eivät oikein sovi tälle jengille. Kralorelalainen kanavoiminen on yksi hyvä ratkaisu, toisekseen varmaan loisin jonkun systeemin, jolla mystikot voisivat pitää yli mahtinsa verran taikapisteitä varastossa. Sielun laajentuminen sopii teemaan mielestäni ihan hyvin. [quote:a15e5b71a2="Newsalor"]Ota huomioon, että high magic maksaa. No ehkä normaalien taitojen osalta ei niinkään, mutta kaikki muut maksavat roimasti. Vuodenaika säännöllistä 8 h päivässä meditointia vaatii aika tasaista elämäntyyliä. Lisäksi se on 450 tuntia! Silläkin saa vasta kokemusheiton. Aloitteleva munkki voi odottaa pistettä paria vuodessa lisää kykyynsä, jos nekin käyttää heti high magiciin, niin voi voi. [/quote:a15e5b71a2] Hyvä kysymys mitäköhän tuo puoli päivää tarkoittaa. Hyvä että on jätetty epämääräiseksi; jos täyspäiväinen opiskelija tuottaa sen 50 tuntia viikossa joka pykälissä mainitaan, puolipäiväinen meditoija käyttäisi aikaa vain 3,5 tuntia. Jos olisin pelinjohtaja, antaisin tuon joustaa kunhan olisi ilmeistä että hahmo sekä meditoi (lähes) joka päivä, että käyttää siihen (lähes) joka päivä paljon aikaa. Vaikka se esmes matkustamista hidastaakin, ei se sitä mielestäni estä. Päätoiminen aloitteleva munkki heittää siis viisi kokemusta vuodessa mystiikkaansa, ja tienaa niillä ehkä 15p mystiikkaa. Aikansa kuluksi meditoiva maalainen heittään ehkä yhden, ja saa sen 3p. Mihinköhän muuten velho pääsee samoilla opiskelumäärillä? Newsalorin luvuilla hän oppii joka vuodenaika loitsun ja kasvattaa paria muuta loitsua yhteensä ehkä jopa 10%... Jo ne ensimmäiset keisarikunnan kustantamat 2000 tuntia riittänevät pelitekniseen assistentinvirkaan -- en jaksa kyllä laskea. [quote:a15e5b71a2="Newsalor"]Maksimia on hankalampi korottaa, eikä sen kohottaminen helpotu mitä pyhemmäksi tulee (maksimi käyttäytyy, kuten normaali taito), kuten Sandyn säännöissä. Tämänhetksitä arvoa sensijaan on sitä helpompi korottaa, mitä suurempi maksimi on ja se nousee muutenkin nopeammin, kuin Sandyllä. [/quote:a15e5b71a2] Eipä Sandyllä varmaan mystiikan kehittyminen nopeudu mystiikan kasvaessa. Nuo kriittiset onnistumiset high magicissa kun edellyttävät taitoheittoja, eivät mystiikkaheittoja. Ainakin minä olin käsittävinäni, että heitetään juuri sitä Martial Artsia tai Poetryä tai mitä ikinä. [quote:a15e5b71a2="THVS"]Sandyn säännöissähän on kai se idea, että korkean mystismin omaavat krittavaat useasti ja voivat käyttää voimiaan enemmän. Minullekkin tämä hieman tökkii, koska sitten korkeamman tason mystikoiden ei tarvitsisi meditoida pitkiä aikoja ollenkaan. [/quote:a15e5b71a2] Luulisin, että ainakin maailmallisesti homma menee juuri päinvastoin; kovat sällit meditoivat enemmän, koska heidän elämässään mystiikka on tärkeämpää ja heidän tarvitsee tehdä vähemmän töitä. Mutta siksi kai maajussien haitari onkin 1-10 ja eksarkkien olisiko ollut 50-100 tai enemmän. Sillä 130. mystiikkapisteellähän ei enää ole niin kauhean hirveästi arvoa. Sen lisäksi mystikot harjoittelevat loputtomasti. Kykyprosenttien putoaminen on muuten kornia, mutta se johtaa juuri siihen positiiviseen juttuun, että kukkienlajittelun maestro harjoittelee jatkuvasti, eikä koskaan vaikuta oppivan -- paitsi kun pitää kouluttaa tyhmää oppilasta, voidaan demonstroida mitä hyötyä kaikesta harjoittelusta on ollut. Tosimiesten mystikkomatsit tosin menevät siihen, että se voittaa joka kehtaa heittää eniten prosentteja pois taidoistaan ekana.
Chividal linkki 25. tammikuuta 2003 kello 10.50
Chividal 25. tammikuuta 2003 kello 10.50 linkki Täytyy myöntää että säännöissä on (todella) paljon ei toimivia ratkaisuja. Omasta mielestäni tuo low mystismi on kuitenkin mystismin toimivin osa. Ratkaisevassa paikassa mutinaa ja meditointia ja 10 tp --> +50% taitoon. Ja siinä menikin suurin osa sielun voimista. High mystismiä pitää kyllä käyttää todella varoen. Esim. yksi tarkkaan harkittu taito. Joku joskus taisikin sanoa, että mystismi säännöt toimivat parhaiten ainoana taikuussysteeminä, mutta sekoitettuna muihin ovat liian kovat. Yhdyn tähän mielipiteeseen.
newsalor linkki 27. tammikuuta 2003 kello 13.57
newsalor 27. tammikuuta 2003 kello 13.57 linkki Marcus Maximus: [i:f2a730bffb]Eipä Sandyllä varmaan mystiikan kehittyminen nopeudu mystiikan kasvaessa.[/i:f2a730bffb] Muistanko oikein, että säännöissä mainitaan, että kun on meditoitu vuodenaika, niin pitää heittää alle mystismi-taitoarvon, että sää lisää niitä taitopisteitä. Tästä seuraa se, että mitä korkeampi mystismi, sitä varmemmin vuodenajan meditointi tuottaa tulosta.
Marcus Maximus linkki 27. tammikuuta 2003 kello 21.12
Marcus Maximus 27. tammikuuta 2003 kello 21.12 linkki Hoplaa. Minä kun luin että siinä pitää heittää *yli* mystiikan, niinkuin tutkimus- ja kokemusheitoissa. Pitää ajatella uusiksi.