Vanha foorumi

Takaisin

Roolipelimanifesti vol. 1.0

Roolipelikeskustelu
Juha 19. tammikuuta 2003 kello 22.37
Kirjoittaja Viesti
Juha linkki 19. tammikuuta 2003 kello 22.37
Juha 19. tammikuuta 2003 kello 22.37 linkki [b:ff048d3ed1]Roolipelimanifesti vol. 1.0[/b:ff048d3ed1] Elokuvissa ja TV:ssä on pahinta jos katsoja havahtuu sen virrasta. Tavallaan ei ota sitä enää todellisuutena, vaan miettii: mitäköhän niilläkin on päässä liikkunut kun ne kirjoittivat tuon kohtauksen käsikirjoitukseen, mitäköhän se ohjaaja on tässä yrittänyt vääntää, mistäköhän tuollekin näyttelijälle maksetaan. Roolipeleissä on sama anti-mahdollisuus - senkin "elämä" on helposti hukattavissa. Se saakelin "koko taikuus" murenee, jos pelaajat huomaavat raiteet, jos pelinjohtajan tarvitsee palkita pelaajia, jos pelaajat aistii pelinjohtajan vääristäneen nopantulosta... tämä on pahinta. Muotoa ei voi pakottaa. Kaikki ainutlaatuinen ja hyvä vaatii aikaa & vaivaa, ja silti ei ole takeita onnistumisesta. Tärkeintä on luottaa pelaajiin, luottaa pelinjohtajaan, noppiin, sääntöihin... "Elämä" löytää tiensä aina pintaan jos me vain emme asetu sen esteeksi. Älkää tuhlatko aikaanne teoriointiin ja luokitteluun, älkää yrittäkö pakottaa hienoja tilanteita, älkää yrittäkö antaa pelille sisältöä turhilla pelaajien nokkeluuksilla. [b:ff048d3ed1]Saatte sen mistä luovutte.[/b:ff048d3ed1]
epaz linkki 20. tammikuuta 2003 kello 9.01
epaz 20. tammikuuta 2003 kello 9.01 linkki [quote:a352a18ae0="Juha"]Roolipeleissä on sama anti-mahdollisuus - senkin "elämä" on helposti hukattavissa. Se saakelin "koko taikuus" murenee, jos pelaajat huomaavat raiteet, jos pelinjohtajan tarvitsee palkita pelaajia, jos pelaajat aistii pelinjohtajan vääristäneen nopantulosta... [/quote:a352a18ae0] [quote:a352a18ae0] Älkää tuhlatko aikaanne teoriointiin ja luokitteluun, älkää yrittäkö pakottaa hienoja tilanteita, älkää yrittäkö antaa pelille sisältöä turhilla pelaajien nokkeluuksilla. [/quote:a352a18ae0] Pelikokemukseni ovat parantuneet koko ikäni. Koko ikäni olen myös pohtinut roolipelien olemusta. En ole luopunut mistään, olen vain saanut enemmän, sillä olen tiennyt enemmän keinoja miten saada. -Sampo