Vanha foorumi

Takaisin

BF secret: Flying dagger

HeroQuestin säännöt
Dovas 7. tammikuuta 2003 kello 9.06
Kirjoittaja Viesti
Dovas linkki 7. tammikuuta 2003 kello 9.06
Dovas 7. tammikuuta 2003 kello 9.06 linkki <Players stay out... :wink: > Mustan Torahampaan veljeskunnalla on mainittu Masks of Pavisissa secret -osiossa tuo lentävä tikari. Mietin kuinkahan muut ovat käytännössä ymmärtäneet sen toiminnan ja mahdollisuudet... Ehkä ennemminkin varsinaisen HW:in sääntöjen sijasta haluaisin ymmärtää paremmin mitä tikari voi tehdä ja mitä ei. Tekstissä mainitaan ettei se varsinaisesti 'härnää' tarkoitettua kohdettaan, mutta voi ohjata itseään kääntymällä esim. nurkkien takaa. Ja siinä on tietynlainen tunnehenkikin. Pelissämme käytin tätä nimenomaista kultin salaisuutta. PC blokkasi sauvallaan lyöden vastapalloon, jonka jälkeen kyllä pistin tikarin lentämään takaisin kimppuun. Hmm... Ilmaisinkohan kysymykseni nyt selkeästi?
Dovas linkki 7. tammikuuta 2003 kello 15.17
Dovas 7. tammikuuta 2003 kello 15.17 linkki ...Eli palaako tikari niin kauan kunnes se on esim rikottu? Kun siinä on tunnehenkikin Black Fangin HW cult write-upin mukaan, luulisi sen hyökkäävän niin monta kertaa kunnes se on kerran iskenyt/hajotettu. Topi Hiski & Jyväskylän poppoot; tehän pelaatte Pavisissa... Onko teillä tullut käytettyä Mustaa Torahammasta ja kultin maagista kykyä? (Vaikkemme itse väännä HW kampanjaa, on Mustan Torahampaan kultti kirjoitettu 10 kertaa paremmin (selventävemmin) MoP:issa mielestäni (kuin esmes P&BR:issa, saatikka Gods of Gloranthassa) ja on loogista käyttää siinä mainittuja erityisominaisuuksia systeemistä riippumatta.)
epaz linkki 20. tammikuuta 2003 kello 8.48
epaz 20. tammikuuta 2003 kello 8.48 linkki En omista Masks of Pavista, mutta jos kirjoitat tuota salaisuutta koskevan tekstin tänne, voin kommentoida :) -Sampo
Dovas linkki 20. tammikuuta 2003 kello 16.50
Dovas 20. tammikuuta 2003 kello 16.50 linkki [quote:ccf763ddc7="epaz"]En omista Masks of Pavista, mutta jos kirjoitat tuota salaisuutta koskevan tekstin tänne, voin kommentoida[/quote:ccf763ddc7] "Flying Dagger (An assassin may use this secret only against a victim he has been employed to terminate. It acts as an integrated passion spirit, giving a bonus of 1/4 the target number when throwing the assassin`s ceremonial dagger. Additionally, the target may be around a corner, or otherwise partially obscured. The throw will suffer no penalty, as the dagger guides itself through the air, seeking the best route. The dagger does not float, or otherwise pursue the target, who must still be within normal throwing range. Normally the dagger is coated in deadly poison.)" Jes. Olen ymmärtänyt HW:in kulttikuvausten secret-osion tarkoittavan vähän kovemman laatuista magiaa (esim ns. "jumalalliseen väliintuloon" mahdollisesti verrattavissa olevaa?). Tuntuisi idioottimaiselta jos kyseisessä tilanteessa kultin eräs varmimmista, maagisimmista ja pelottavimmista keinoista olisi mahdollista yhellä väistöllä/blokkauksella välttää (kun eräs, pahus meni varoittamaan takasuunnasta jostain nopeasti lähestyvästä 'esineestä'). Black Fangilla on kyllä assassin spirittejäkin erikseen, mutta silti... Mietin että jos HW:in varsinaista systeemiä tuntemattomana; multa jää mahdollisesti hiffaamatta lentävän tikarin monipuolisempi toiminnan mahdollisuus (esim passion spiritin hyöty - voisiko se auttaa muutenkin kuin pelkkään osumaan)? Kuulostaa varmaan tutulta teillekin jostain muinaisilta ajoilta? Kyllä; täytyy myöntää että GM:nä välillä tuntuu niin älyttömältä räpellykseltä näiden käytännöllisten seikkojen (lue= sääntöjen) kanssa telmiminen. :)
humis linkki 20. tammikuuta 2003 kello 23.18
humis 20. tammikuuta 2003 kello 23.18 linkki Minä tulkitsisin tuon kuvauksen niin, että tikari ei itsestään lennä eikä metsästä kohdettaan, sen ainoa erikoisominaisuus on kulmien sekä esteiden ohi kiertäminen sen omistajan sitä heittäessä. Normaalisti "antaa vähän kaikkeen X:ään liittyvään bonusta"-tunnehengenkin latistaa rajoitus "when throwing..", joka rajaa bonuksen tasan heittämiseen. Kuvauksen pohjalta kovin lälly salaisuus siis. En kuitenkaan hirveästi lähtisi vetämään mitään johtopäätöksiä uusien Pavis-kirjojen HW-sääntömekaniikoista, Ian Thomsonin HW-mekaniikkasovellukset kun ovat yleensä kovin suoria RQ-käännöksiä huonosti HW:n perustyyliin istuvine "suffer n+1 hurts" taulukoineen. Jos HW:tä miettii niin luultavasti tuon tason mestariassassiini on jo niin kova tikarinheitossa että sitä ei normaalistikaan kukaan torju, saatika sitten kulman takaa yllätettynä. Hyökkäys ja torjunta kun yhdistyvät samaan vastustettuun heittoon jossa mestarisalamurhaajalla luulisi olevan hurja etu - vaan on se silti tylsää, jos ei kultin salaisuudesta enempää hyödy. Siispä joka tapauksessa minusta ratkaisusi oli fiksu ihan vain silläkin perusteella, että pelistä varmasti tuli mielenkiintoisempaa. Ja sen lisäksi viileämmät kulttisalaisuudet vain ovat viileämpiä 8) .
Dovas linkki 21. tammikuuta 2003 kello 20.12
Dovas 21. tammikuuta 2003 kello 20.12 linkki VÄLIHUOMAUTUS VIELÄ: Pelaajat pois täältä saman tien! (Pakko varmistaa vielä.) :) [quote:9499ab0b08="humis"]Jos HW:tä miettii niin luultavasti tuon tason mestariassassiini on jo niin kova tikarinheitossa että sitä ei normaalistikaan kukaan torju, saatika sitten kulman takaa yllätettynä. Hyökkäys ja torjunta kun yhdistyvät samaan vastustettuun heittoon jossa mestarisalamurhaajalla luulisi olevan hurja etu - vaan on se silti tylsää, jos ei kultin salaisuudesta enempää hyödy.[/quote:9499ab0b08] Niin. Black Fangin assassinit ovat tosiaan mestariluokan tasoa ja eivät koskaan toteuta missiota, mikäli heillä ei ole lähes varmat onnistumisen mahdollisuudet (siitä kertoo paljolti se että puheet heistä ovat legendaarisia huhuja tyyliin; "se voi olla kuka tahansa - vaikka sinä tai minä" :) ). [i:9499ab0b08]Siispä joka tapauksessa minusta ratkaisusi oli fiksu ihan vain silläkin perusteella, että pelistä varmasti tuli mielenkiintoisempaa. Ja sen lisäksi viileämmät kulttisalaisuudet vain ovat viileämpiä.[/i:9499ab0b08] Ja GM:stähän se on ensi kädessä kiinni kuinka tajuaa käytää tämänlaisia tahoja. Totta puhuen tilanteessa heilläkin oli yliammuntaa, josta pelaajilla ei ole kyllä varmaan vielä mitään käsitystä... Tästä muuten pääseekin mielenkiintoisen aiheen pariin (josta MM:kin puhui) - nimittäin "suljettuihin puzzleihin. Black Fangin tapaiset 'järjestöt' ovat nimenomaan niitä, jotka omalla tavallaan luo paranoidisen tunteen PC:lle joutuessaan heidän kanssa sotkuihin, jossa on vaikea; hyvä jos mitenkään mahdollista vaikuttaa tapahtumien kulkuun ja selvittää mistä on oikein kyse. Kiitos Humis muuten vastaamisesta... :-? Mua ei olekaan ignoorattu. :)
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 22. tammikuuta 2003 kello 16.45
Topi Hiski Viljami Salmi 22. tammikuuta 2003 kello 16.45 linkki Minullekkin mustan torahampaan kummallinen salaisuus pisti silmään. Hirmu väkinäisen tuntuinen salaisuus. Vaikka toisaalta salamurhaaja kultille sopiva. Jotenkin tuntuu että salaisuudesta olisi voinut tehdä persoonallisemman. Minusta tuntuu, että tämä "matalan" luokan salaisuus varmaan yrittää kuvata sitä, että Musta torahammas on kuitenkin pieni,paikallinen kultti jolla ei ole suurta seurantaa. Ja voi myös olla mahdollista että kultin tekijä ei ole aivan täysin perehtynyt herowarsin pelimekaniikkaan. Kun näin uudelle pelille tehdään salaisuuksia, on vaikea määritellä salaisuuden "voimatasoa". Mutta olisiko joku kill victim sitten kovin omaperäinen? :-? Tästähän voi alkaa rakentamaan mustalle torahampaalle jotain hienoa ja uuberia salaisuutta!
Marcus Maximus linkki 23. tammikuuta 2003 kello 0.37
Marcus Maximus 23. tammikuuta 2003 kello 0.37 linkki Näkemykseni Mustasta torahampaasta on aika paljon matalatasoisempi kuin Dovaksen. Kuten THVS totesikin, kultti on pieni ja verraten merkityksetön. Paviksen kriminaalipiireissä nämä jätkät ovat todella herroja, ja parhaat heistä varmasti kelpaavat tikkasotureiksi Keisarikuntaan, mutta tuskinpa noita Torahampaan lordeja (mitälie) niin kauheasti on. Siis, ehkä tusinan verran Genertelassa, tai jotain. Kyllä minun kirjoissani Annilla on se ensimmäisen luokan assassiinikultti, jossa on paljon oikeasti kovia sällejä ja pelottava maine senaattorienkin keskuudessa. Yksi Annillan sankari murhaisi tarvittaessa yksi toisensa jälkeen koko Mustan torahampaan kultin. :-) Ehkäpä ero onkin juuri siinä; näkisin että koko kultilla ei välttämättä ole yhtään relevanttia oikeaa elävää sankaria. Muita suositeltavia tikkasotien palveluntarjoajia ovat ainakin Krarsht ja Cacodemon.
Dovas linkki 23. tammikuuta 2003 kello 10.26
Dovas 23. tammikuuta 2003 kello 10.26 linkki [quote:b83f216739="Marcus Maximus"] Yksi Annillan sankari murhaisi tarvittaessa yksi toisensa jälkeen koko Mustan torahampaan kultin. :-) [/quote:b83f216739] No nyt jopas, jopas! Ootas kun pääsen kirjojeni ääreen! :wink:
Dovas linkki 23. tammikuuta 2003 kello 22.17
Dovas 23. tammikuuta 2003 kello 22.17 linkki No joo :) . Annillaa ja Black Fangia tuskin kannattaa alkaa vakavissaan kultteina vertailemaan ainakaan. Annilla on mystisenä jumalana ja kulttina yhtä kaukana Torahampaasta, kuin vaikka Esrola Sun Domereiden maanviljelijöiden herokultti Erokos The Providerista, Zaramaka Zola Felistä, Arachne Solara kaikista jumalista, tai vaikka Mies Ilman Menneisyyttä elokuvan pääosan esittäjä kodistaan. Annilla, Sininen Kuu, on vähintääkin jumala ja Black Fang vain kohtuullinen henki, joka majailee jossain päin Underworldia, jossa henkiulottuvuuden tasolla on kultin keskus. Niin, ja Annilla kuulostaa jo nimenäkin paljon makeemmalta ;) ? IMG, Black Fang on yhtä lailla todella pieni kultti; pikemminkin järjestö. Mutta merkityksellisyys? Olen mieltynyt Gloranthassa kaikkein eniten juuri siihen kuinka muuten pieni (vaikutusvallaltaan ym.), mutta paikallisesti todella merkittävä, on sikäläisille suurta. [i:cfa4d41549]Kyllä minun kirjoissani Annilla on se ensimmäisen luokan assassiinikultti, jossa on paljon oikeasti kovia sällejä ja pelottava maine senaattorienkin keskuudessa ... Ehkäpä ero onkin juuri siinä; näkisin että koko kultilla ei välttämättä ole yhtään relevanttia oikeaa elävää sankaria. [/i:cfa4d41549] Toki, toki. Mutta muuten voi olla kivaa ajanvietettä pohtia; minkälaisia etuja jollain ennemminkin [i:cfa4d41549]järjestöllä[/i:cfa4d41549] on paikallisesti katsottuna, verrattuna (dogmaattisempaan) varsinaiseen kulttiin, jonka totuudet ovat vahvasti teistisiä, syvällisempiä ja tuonpuoleisia. (IMO kaukaa haettu vertauskuva voisi olla lunarilainen poliittinen ja korkeasti organisoitunut järjestelmä verrattuna heortlingiläiseen kulttuuriin, jossa esim. maanviljelijä voi tulla sankariksi. Imperiumissa se ei juuri ole mahdollista, mutta heillä on taas lukemattomia muita etuja joita orlantheilla ei ole.) -Sorry, juttu menee vaihteeksi taas off-topiciksi HW/HQ sääntöjen ulkopuolelle, mutten tohtisi aloittaa uutta aihetta tästä koska pelkään PC:den vakoilua. :roll: [i:cfa4d41549]Näkemykseni Mustasta torahampaasta on aika paljon matalatasoisempi kuin Dovaksen.[/i:cfa4d41549] Pohjaan siis näkemykseni edellämainitun Masks of Pavisin Black Fangin Hero Wars versioon (by Greg & Ian). Sen lisäksi Ian Thomson on tehnyt oman (kylläkin epävirallisen) kuvauksen Black Fangin järjestäytyneisyydestä, joka pohjautuu alkuperäiseen RQ:n kulttikuvaukseen (P&BR). Missään muualla ei kultista ole tietääkseni selitetty niin tarkkaa ja toimivaa kuvausta, minun mielestäni. Black Fang värvää pelkästään eri tiettyjen alojen spesialisteja ja kokonaisuudessa nämä muodostavat suuren määrän tietolähteitä ("lookouts, muscle, messengers, forgers, openers, & the assassins"). Salaisuuden ylläpito on aika maksimaalista luokkaa ja puheet Veljeskunnasta on legendoja, joita melkein jokainen on kuullut (musta huumori aktioissa on esille pistävä merkki), muttei missään nimessä paljasta olleensa ehkä heidän kanssa tekemisissä. Jäsenyys on erittäin vaarallista, auktoriteettien tietysti poistaen päiviltään rutiininomaisesti petturit, heti sellaisen ilmetessä. Veljeskunnan jättäneetkin ovat joutuneet lupaamaan kulttihengen edessä, etteivät paljasta mitään siihen liittyvää, tai ovat heittäneet mystisesti henkensä. [i:cfa4d41549]parhaat heistä varmasti kelpaavat tikkasotureiksi Keisarikuntaan, mutta...[/i:cfa4d41549] :) [i:cfa4d41549]...tuskinpa noita Torahampaan lordeja (mitälie) niin kauheasti on. Siis, ehkä tusinan verran Genertelassa, tai jotain.[/i:cfa4d41549] Kultti on tunnettu ympäri Praxia, heidän missioidensa yltäessä joskus jopa Lohikäärmeen Solaan saakka, jossa siitä on myös jotain kuultu. Black Fangissa uskotaan olevan arviolta kolmisen sataa jäsentä, johtuen heidän aiheuttaman pelon suuruudesta. Todellisuudessa ryhmä koostuu Sacred Assassinista, joka on kultin pää (shamaanisia kykyjä, muttei voi olla shamaani), kahdesta Senior Luutnantista, kolmesta Junior Luutnantista ja korkeintaan 18:sta noviisista (numeroilla on mystistä merkitystä kultille). Kultti ei koskaan toimi yhtenä ryhmänä, vaan 1/3/6 hengen eri soluina. Periaatteet ovat kohteiden eliminointi puhtaasti; tarkalla varovaisuudella ja turhan tappamisen välttäminen. Kontakteja (ja 'liittolaisia') ovat erinnäiset varasrenkaat, Zorak Zoran, sekä Khrarsht (joka on yksi hyvä syy lisää vihata Veljeskuntaa, vaikka monet veljeskuntalaiset eivät luottaisi kaaokseen yhtään sen enempää kuin tavalliset kaduntallaajatkaan). Lunarit ja Sun Domerit virallisesti pitävät Veljeskuntaa laittomana ja ovat kieltäneet sen (esim. Sun Domerit BF:n pimeyden suhteiden takia), mutta maksavat heille silti ajoittain hoidetusta duunista. Peikot ovat kolmas työnantaja. Näiden lisäksi voi ehkä laskea Sacred Assassinin omat intressit, mitä niihin tulee. Virallista historiaa: "Black Fangin/Mustan Torahampaan Veljeskunnan kultti sai alkunsa pari sataa vuotta sitten syvästi ongelmaisen Jadavanin toimien seurauksena. Jadavan syntyi jumalia palvovaan yhteisöön, itsellään ollessa 'affinity' henkiin ja henkimaailmaan. Ymmärrettävästi hän koki jumalien palvomisen ongelmallisena, vaikka olikin initioitu Pavisin kulttiin. Peikkojen hallitsiessa Pavista (kokonaisuudessaan melkein 300 vuotta) ja jolloin se oli suljettu vahvalla magialla, Jadavan kohtasi Black Fangin hengen, joka pelasti hänet varmalta kuolemalta peikkojen kynsistä. Sovittuaan siteen hengen kanssa, hän sai myöhemmin muita houkuteltua mukaan elämäntyyliinsä. Black Fang puolestaan oli sata vuotta aikaisemmin ollut suuri soturi (ilmeisesti Lanbrilin palvoja) väkivaltaisten ihmisten keskuudessa. Hänkin meni liian pitkälle tapettuaan siskonsa, klaaninsa ja jopa omia kulttilaisiaan. Hänestä tuli tunnettu lainsuojaton ja murhaaja, joka ryösti keitä tahansa rodusta riippumatta, mutta lopulta heitti veivinsä vihollisilleen. Hänestä tuli kostonhimoinen haamu, jonka hänen entinen jenginsä löysi ja he aloittivat hänen palvonnan. Heidät kaikki surmattiin kuitenkin myöhemmin ja Black Fangin henkikultti nykyisessä muodossaan alkoi vasta Jadavanin alettua jatkamaan sitä." No...tämä oli tämmöistä pohdiskelua vaihteeksi. En mitenkään kiistä Annillan ja heidän herojen kovuutta. Lähinnä tarkoitus oli tehdä tutuksi Torahampaan nykyisemmän ja kiistatta(?) täyteläisempää :) versiota niille jotka eivät noita Tentacles pressin julkaisuja omista. Kieltämättä Thomsonin HW käännöksistä on kuulunut aina välillä nurinaa, milloin liian kovista masteryista, milloin mistäkin, mutta nehän ovatkin vain sääntöjä. :wink:
Marcus Maximus linkki 24. tammikuuta 2003 kello 0.44
Marcus Maximus 24. tammikuuta 2003 kello 0.44 linkki Kiitokset tiivistelmästä, Dovas. Vaikuttaa suorastaan siltä, että tuo Masks of Paviksen versio hommasta pitäisi lukea. Itse olen vilkaissut vain Runequest -versioita läpi, joista näkyy se, että kultti on pieni ja verraten merkityksetön henkikultti, joka ei tarjoa Kuukeihästä, Henkikatkoa ja Wachazan Hammasta noviiseilleen. :-) Nyttemmin joku lienee oikeasti todella miettinyt asioita läpi. Cult Compendiumkin pitäisi blärätä läpi. Meikä on ihan fabu ja jäljessä meiningeistä, kun en Gloranthapeliä satu johtamaan enkä hirveän aktiivisesti tällä hetkellä pelaamaankaan.
epaz linkki 24. tammikuuta 2003 kello 13.29
epaz 24. tammikuuta 2003 kello 13.29 linkki Alkuperäiseen kysymykseen: Onpa tylsä salaisuus! Silti, jumalat ovat erilaisia, ja toisilla on vahvempia salaisuuksia kuin toisilla. Mielestäni tulkintasi oli ihan hyvä. Yksi mahdollisuus olisi myös se, että tikarin voi tosiaan heittää ihan kamalan kaukaa (esim. väentungoksessa), ja se puikkelehtisi esteiden ohitse heittäjän kärsimättä mitään miinuksia taitoihinsa. -Sampo
Spinosar linkki 28. helmikuuta 2006 kello 14.35
Spinosar 28. helmikuuta 2006 kello 14.35 linkki Kerran Paviksessakin kukoisti elinvoimainen korkeakulttuuri; [size=9:4369ae83f7]joskus imperiumien ajalla siis...[/size:4369ae83f7] Musta Torahampaan salaisuuksista voi osa olla kehiteltyjä ajassa, jolloin Kehtojoen Kruunu oli sivilisaation majakka - eikä ränsistynyt rajakivikasa sämpylöidensä välissä biisoninpaskaa. Kenties laatuakin siis? Jaan silti Marcus Maximuksen näkemyksen, mutta fanitan myös Greg&Ian 'Pavisin naamiot' materiaalia. Vaan tosiaan, Marcuksen vihjaamasti, jos näitä voimia seuraa syvempiin vesiin... [i:4369ae83f7]"Krasthin tunnelit porautuvat mieleeni".[/i:4369ae83f7] PS. Olipa virkistävä muinainen juopa. En muista ennen lukeneeni. Kiitti, Dovas. Toivottavasti tapaamme vuosimöötissä.