Vanha foorumi

Takaisin

Hahmojen pituus???

RuneQuestin säännöt
Larppa 12. joulukuuta 2002 kello 19.08
Kirjoittaja Viesti
Larppa linkki 12. joulukuuta 2002 kello 19.08
Larppa 12. joulukuuta 2002 kello 19.08 linkki Joo en nähnyt, että tästä olisi keskustelua jossain muualla eli mitenkäs te olette sanoneet hahmojen pituuden pelissä? RuneQuestissahan on se Kok-taulukko josta saa ne kilot laskettua, mutta entäpä pituus? Olisiko Kok-18 jäpäkkä joku 210cm vai vielä enemmän? Jos jollain olisi joku taulukko tai voisi tehdä semmoisen niin sille olisi käyttöä. Olisi kivempaa kuvata esim. ronskeja ulos heittäjiä tarkalleen cm mitalla, että pelaajat saisivat tarkemman kuvauksen kuin tämä: "Joo se on iso ja painaa 130 kg, että revi siitä!" "Se on kok 13 äijä" "Se on sua paljon pitempi eli 6 Kok pistettä isompi" Näissä meillä on syntynyt kysymys: "eli monta centti metriä se oikein siis on pitkä"
GEAS linkki 12. joulukuuta 2002 kello 19.35
GEAS 12. joulukuuta 2002 kello 19.35 linkki Ei tuohon mitään taulukkoa tarvitse sanot vain että se on 190 cm pitkä niin kaikki ovat tyytyväisiä. Mielestäni kannattaaa ennemmin kuvailla että niillä on hiton isot lihakset ja näyttävät arpisilta ja kovilta kuin 190 cm ja 130 kg.
Larppa linkki 12. joulukuuta 2002 kello 19.52
Larppa 12. joulukuuta 2002 kello 19.52 linkki Niin Geas, onhan tuokin varmaan hyvä tapa, mutta minkä takia sitten painolle tarvitaan taulukko, jos pituudelle ei? Olen kyllä tähän asti sanonut noin kuten mainitsit, mutta ei enään innostuta olisi helpompi katsoa TARKASTI taulukosta nuo pituudet.
Guzmo linkki 13. joulukuuta 2002 kello 7.15
Guzmo 13. joulukuuta 2002 kello 7.15 linkki Voihan se KOK 18 tyyppi olla vaikka 160 cm tai 220 cm pitkä. Päätä itse moiset detaljit.
Northstar linkki 13. joulukuuta 2002 kello 10.26
Northstar 13. joulukuuta 2002 kello 10.26 linkki Mr. [i:bc69223081]Guzmo[/i:bc69223081] jo ilmaisikin asian aika tyhjentävästi. KOK:n lähinnä siis kuvaa juuri painoa, ilmaisten olennon koon sen kautta (lähinnä vertailukelpoinen lajista toiseen yleispätevästi). Joku ruipelo voi olla hyvinkin pitkä, vaikka esimerkkinä jotkin [i:bc69223081]tietyt[/i:bc69223081] haltiat joilla itse KOK ei ole kuitenkaan kovinkaan suuri. Eli kys. olento voi olla jopa 2m pitkä mutta KOK on silti "vain" KOK 11. Mitenkä tämmöisen asian saisi silloin kätevään/pätevään taulukkomuotoon? Toinen esimerkki on vaikkapa toisaalla täällä areenalla puhuttu Behemoth, aika julmettu KOK mutta loppujen lopuksi ei mikään kovin "pitkä", niinkuin ehkä asian helpoiten ajattelisi, verrattuna vaikkapa myös keskustelun aiheena olleisiin jätteihin ja/tai titaaneihin. Summa summarym, pelinjohtajahan voi tehdä, jos haluaa, itselleen lajikohtaisen KOK -> pituus taulukon mutta luulen, että kunkin onkin juuri itse paras se tehdä eikä esittää mitään yleispätevää säännöissä. Yleispätevä ei kertakaikkisesti vain toimi jokaiselle lajille oikein.
Ledius linkki 13. joulukuuta 2002 kello 10.39
Ledius 13. joulukuuta 2002 kello 10.39 linkki Paitsi, koska KOK vaikuttaa iskuhetkiin, on siinä pakko olla otettu huomioon hahmon pituus. KOK vaikutusta iskuhetkeen ei voi perustella millään muulla kuin pitemmän hahmon suurempana ulottuvuutena.
Guzmo linkki 13. joulukuuta 2002 kello 11.04
Guzmo 13. joulukuuta 2002 kello 11.04 linkki [quote:97016236e3="Ledius"]Paitsi, koska KOK vaikuttaa iskuhetkiin, on siinä pakko olla otettu huomioon hahmon pituus. KOK vaikutusta iskuhetkeen ei voi perustella millään muulla kuin pitemmän hahmon suurempana ulottuvuutena.[/quote:97016236e3] KOK 18 tyyppi on todennäköisesti pidempi ja ulottuvampi kuin KOK 9 tyyppi. Ja tämän ne säännöt huomioivatkin. Nysvääminen jostain pituudesta on ihan turhaa. Jos pelaaja haluaa, että KOK 18 hahmonsa on vain 140 cm. pitkä niin ok. Jos pelaaja haluaa, että KOK 6 hahmonsa on 2 metriä pitkä niin ok. Kaikki on roolipeleissä mahdollista kunhan sen vain perustelee muille pelaajille tarpeeksi hyvin :) Tietysti voi vääntää jonkun hienon taulukon, joka ottaa huomioon kaikki geneettiset tekijät ja luonnonoikut pituuden määräytymiseen :/ Hahmon ulkonäön päättäminen on mielestäni täysin pelaajan oman mielikuvituksen vastuulla, ei minkään keinotekoisen systeemin saatika taulukon.
Northstar linkki 13. joulukuuta 2002 kello 11.44
Northstar 13. joulukuuta 2002 kello 11.44 linkki [quote:9249ba35fe="Ledius"]Paitsi, koska KOK vaikuttaa iskuhetkiin, on siinä pakko olla otettu huomioon hahmon pituus. KOK vaikutusta iskuhetkeen ei voi perustella millään muulla kuin pitemmän hahmon suurempana ulottuvuutena.[/quote:9249ba35fe] Selittäisitkö sitten miten pituus on laskettu vaikkapa [i:9249ba35fe]gorp[/i:9249ba35fe]ille, jolla on myös joku KOK? Tässä näin esimerkin tapainen lähestyminen aiheeseen.
Ledius linkki 13. joulukuuta 2002 kello 12.20
Ledius 13. joulukuuta 2002 kello 12.20 linkki Epäilen, että systeemiä suunniteltaessa ei olla mietitty asiaa gorpin kannalta. Gorpeilla lienee lähinnä vain läpimitta, jota tuo KOK arvo voisi kuvata. Isompi gorp voi helpommin mulskauttaa itsensä jokun päälle kuin pienempi.
Larppa linkki 13. joulukuuta 2002 kello 13.25
Larppa 13. joulukuuta 2002 kello 13.25 linkki Guzmo kirjoitti: [i:766ab8e687]KOK 18 tyyppi on todennäköisesti pidempi ja ulottuvampi kuin KOK 9 tyyppi. Ja tämän ne säännöt huomioivatkin. Nysvääminen jostain pituudesta on ihan turhaa. Jos pelaaja haluaa, että KOK 18 hahmonsa on vain 140 cm. pitkä niin ok. Jos pelaaja haluaa, että KOK 6 hahmonsa on 2 metriä pitkä niin ok. Kaikki on roolipeleissä mahdollista kunhan sen vain perustelee muille pelaajille tarpeeksi hyvin [/i:766ab8e687] Joo no minä en ymmärrä tätä sinun taktiikkaasi. Nysvääminen pituudesta on ainakin minusta tärkeämpää kuin painosta. Mutta tällä sinun jutullasi "KOK 18 tyyppi on todennäköisesti pidempi ja ulottuvampi kuin KOK 9 tyyppi", niin miksi sinä Guzmo sitten kirjoitit, että KOK 18 on 140cm ja KOK 6 140cm oman valinnan mukaan. En oikein tahdo ymmärtää. Joo no pitää sitten varmaan tehdä oma taulukko ihmisten pituudelle. Mutta vositteko sano, että kuinka pitkä on KOK 8 äijä ja sitten KOK 18 teidän mielestänne. Siinä olisi hyvä lähtökohta.
Northstar linkki 13. joulukuuta 2002 kello 13.48
Northstar 13. joulukuuta 2002 kello 13.48 linkki Tosiaankin, voin tässä vain kirjoittaa nyt oman mielipiteeni ja jossakin toisessa tapauksessa tämä ei välttämättä sovi, jos ihmisrotuja on esimerkiksi useampiakin. Mutta otan tässä nyt tarkasteluun normaalin ihmisen [i:0b633f8247]Sartarista[/i:0b633f8247]. Omasta mielestäni KOK 8-11 vaihtelee välillä 120-160cm KOK 11-14 vaihtelee väliltä 150-180cm ja KOK 14-18 vaihtelevat väliltä 170-230cm väliltä. Riippuen hiukan henkilöiden R-R, VMA ja NPP yms. asioista (jos elettäisiin meidän maailman keskiaikaa niin noista pituuksista voisi huoletta tiputtaa ainakin 20cm). Mutta tämä nyt oli tämmöinen [i:0b633f8247]yleispätevä[/i:0b633f8247] ihmisrodulle suunnattu oma ajatukseni, jos semmoista kerran haluaa. Kiistelemään oikeellisuudesta en viitsi ruveta, koska semmoista ei tässä tapauksessa taida ollakaan. :) Varsinkin, kun kulttuuritaustakin vaikuttaa mitä todennäköisimmin myös pituuteen. Todella siis [i:0b633f8247]yleispätevää[/i:0b633f8247], huomioisin vielä kerran.
Nysalor linkki 13. joulukuuta 2002 kello 13.50
Nysalor 13. joulukuuta 2002 kello 13.50 linkki Larppa: [i:19336f7ba6]Joo en nähnyt, että tästä olisi keskustelua jossain muualla eli mitenkäs te olette sanoneet hahmojen pituuden pelissä? RuneQuestissahan on se Kok-taulukko josta saa ne kilot laskettua, mutta entäpä pituus? Olisiko Kok-18 jäpäkkä joku 210cm vai vielä enemmän?[/i:19336f7ba6] Minulla KOK-ominaisuuden ja pituuden ja painon välillä on vain jokseenkin löyhä yhteys eli en suinkaan ole vetänyt näille mitään tiukkaa taulukkosysteemiä. Jos henkilöstä on ilmaistu vain KOK-ominaisuus, voin ottaa siitä jotakin osviittaa hahmon ulkoiseen kuvaukseen, mutta missään nimessä en ota sitä liian tiukasti. Pelaajien ei tarvitse tietää pituuksia sentilleen, vaan pikemminkin heille saa minun peleissäni riittää jokin yleistävä suhteutus keskimääräiseen ihmiseen tai itseensä. [i:19336f7ba6]Niin Geas, onhan tuokin varmaan hyvä tapa, mutta minkä takia sitten painolle tarvitaan taulukko, jos pituudelle ei?[/i:19336f7ba6] Ehkäpä taulukkoa tarvitaankin suurten nelijalkaisten eläinten väsymyspisteiden laskemiseen. Siihenhän sitä ainakin RuneQuestin suomenkielisissä säännöissä sovelletaan. Minusta on kyllä ihan älytöntä kuvitella, että kymmenen kiloa painava valtava vaahtokarkkimies olisi KOK-ominaisuudeltaan vain 2, koska KOK-vastaavuus-taulukko sanoo niin. Näkisin siis, että on parempi miettiä hahmon pituus, paino ja muu ulkoinen olemus suhteutettuna muuhunkin kuin pelkkään KOK-ominaisuuteen. Pelkät numerotiedot ovat kovin valjuja ilman sanallista kuvausta. [i:19336f7ba6]Joo no pitää sitten varmaan tehdä oma taulukko ihmisten pituudelle. Mutta vositteko sano, että kuinka pitkä on KOK 8 äijä ja sitten KOK 18 teidän mielestänne. Siinä olisi hyvä lähtökohta.[/i:19336f7ba6] Tämä on toki rajusti yleistävää, mutta minulla ominaisuuden KOK 18 omaava ihminen saattaa olla 180 senttiä tai parikin metriä pituudeltaan. Silti valtavan laiha parimetrinen kaveri voisi yhtälailla olla kokoa 15. Toisin sanoen KOK-ominaisuuden ja pituuden suhde ei ole minulla ehdoton ihmisillä, saati sitten muilla otuksilla.
Tupew linkki 13. joulukuuta 2002 kello 14.37
Tupew 13. joulukuuta 2002 kello 14.37 linkki [quote:06aa7707f9="Larppa"]Joo en nähnyt, että tästä olisi keskustelua jossain muualla eli mitenkäs te olette sanoneet hahmojen pituuden pelissä? RuneQuestissahan on se Kok-taulukko josta saa ne kilot laskettua, mutta entäpä pituus? Olisiko Kok-18 jäpäkkä joku 210cm vai vielä enemmän? Jos jollain olisi joku taulukko tai voisi tehdä semmoisen niin sille olisi käyttöä. Olisi kivempaa kuvata esim. ronskeja ulos heittäjiä tarkalleen cm mitalla, että pelaajat saisivat tarkemman kuvauksen kuin tämä: "Joo se on iso ja painaa 130 kg, että revi siitä!" "Se on kok 13 äijä" "Se on sua paljon pitempi eli 6 Kok pistettä isompi" Näissä meillä on syntynyt kysymys: "eli monta centti metriä se oikein siis on pitkä"[/quote:06aa7707f9] No ensinnäkin, en usko että kukaan hahmo pystyisi näkemään kuinka monta kiloa ulosheittäjä painaa tai kuinka pitkä se on centtimetrilleen.Ja se kuulostaa minusta aika tyhmältä jos pj alkaa sepittämään kaikkia mittoja tarkalleen. Meillä ei yleensä ole sanottu edes , että kuinka monta kokopistettä ulosheittäjä on isompi kuin hahmo itse.Meillä se on sanottu yleensä niin, että tyyppi on iso tai että tyyppi on pieni. Mutta samaa mieltä olen Larpan kanssa siitä, että pituus on kuitenkin tärkeämpi asia kuin paino. Jollei se paino ole todella olennainen tietää(jos siis on vaikka kyse jostain todella lihavasta tyypistä tai jostain riista eläimestä jonka paino olisi hyvä tietää). Ja pituuden pystyy kuitenkin jotenkin sanomaan.Jos hahmo tietää oman pituudensa ja menee jonkun toisen tyypin luokse ja jos se toinen tyyppi on lyhyempi kuin hän niin voi sanoa, että tuo tyyppi on minua ainakin sen ja sen verran lyhyempi.Ja jos tyyppi olisi pidempi niin hahmo voi sanoa, että tuo tyyppi on ainakin sen ja sen verran pitkä, mutta painoa ei voi sanoa niin helposti. Hmm, minä kyllä luulin, että koko ominaisuus kertoo myös sen kuinka noin suunnillen hahmo on pitkä.
Larppa linkki 13. joulukuuta 2002 kello 15.04
Larppa 13. joulukuuta 2002 kello 15.04 linkki Tupew kirjoitti: [i:d8f5391034]No ensinnäkin, en usko että kukaan hahmo pystyisi näkemään kuinka monta kiloa ulosheittäjä painaa tai kuinka pitkä se on centtimetrilleen[/i:d8f5391034] Jep en minäkään sitä pelaajille sano tarkalleen, mutta se olisi kiva pelinjohtajan tietää. Painosta en sano muuta kuin se on läski, laiha, normaali... Tupew kirjoitti myös: [i:d8f5391034]Mutta samaa mieltä olen Larpan kanssa siitä, että pituus on kuitenkin tärkeämpi asia kuin paino. [/i:d8f5391034] Jee en ole ainut täällä! :-D
Garrik linkki 13. joulukuuta 2002 kello 17.12
Garrik 13. joulukuuta 2002 kello 17.12 linkki Taisin väsätä joskus taulukon tuosta pituuden määräytymisestä. Siinä oli kertoimia ja neliöjuuriakin. Mutta pelkäänpä, että taulukko on nyttemmin kadonnut. Ainakaan emme ole koskaan sitä käyttäneet :) Jos löytyy, niin toki sen voin lähdettää, kuka sitä nyt kaipasikaan. Pituuden ymmärtämisestä Gloranthassa: minä en käytä senttejä lainkaan kuvatessani pelaajien tajuamaa maailmaa. Vastaantulevat olennot ovat päätä pitempiä tai lyhyempiä, lähempää katsottuna, jos pelaajat sitä pyytävät, saatan mainita tuuman tarkkuudella, minkä pituisiksi he olennon arvioivat. Sama pätee sitten esim. luoliin tai ovensuuhun. Yleensäkin pyrin kuvaamaan maailman fyysiset mitat hahmojen mitoista käsin, sillä eihän hahmoilla ole muita mittavälineitä kuin omat kehonsa. Tai tietenkin, jos he ostavat tarkalleen tietyn mittaisen köyden, he voivat mitata asioita tämän köyden pituudella. Näinhän ovat syntyneet meidänkin maailmamme vanhat (anglo-saksiset) mitat: ropeja, chaineja ja tietysti nämä solmut, joita yhä edelleen merillä lasketaan. Mutta loppujen lopuksi, em. köyden "standardi" perustuu vain sen myyneen kauppiaan ruumiin mittoihin, joita tuskin standardoidaan maailmanlaajuisesti. Luulisin, että ainoat henkilöt, joita on jotenkin koulutettu yleispätevään mittaamiseen Gloranthassa, ovat sellaisten jumalten seuraajia, jotka edustavat jotakin yleispätevää, mittaamiseen perustuvaa systeemiä. Esim. eri kaupan jumalten papeilla on varmaankin hurja taju rahamäärien ja kauppareittien nopeuksien suhteen, jopa ilman vaakoja tms. Ja maan kulttien edustajat ehkä osaavat mitata peltoaloja, ettei niistä aina tartte tapella. Ja kääpiöt ovat sitten ihan erikseen.
Diaidis linkki 13. joulukuuta 2002 kello 17.54
Diaidis 13. joulukuuta 2002 kello 17.54 linkki [size=24:f4290e436d]Stormbringerista[/size:f4290e436d] löytyy tarkka pituustaulukko. En itse omista kirjaa. Kuitenkin jos, kirjastossa jaksaa käydä niin pääsee rauhoittamaan uteliaisuutensa hahmon kokoa kohtaan. Kyseisen roolipelin säännöt on samanlaiset melkein kaikin puolin Runen kanssa. Sitä voi käyttää hyvin. (Muistaakseni kok 16 hahmo oli 185-195 cm pitkä.)
Larppa linkki 13. joulukuuta 2002 kello 18.28
Larppa 13. joulukuuta 2002 kello 18.28 linkki Diaidis kirjoitti: [i:373f50531d]Stormbringerista löytyy tarkka pituustaulukko. En itse omista kirjaa. Kuitenkin jos, kirjastossa jaksaa käydä niin pääsee rauhoittamaan uteliaisuutensa hahmon kokoa kohtaan. Kyseisen roolipelin säännöt on samanlaiset melkein kaikin puolin Runen kanssa. Sitä voi käyttää hyvin. (Muistaakseni kok 16 hahmo oli 185-195 cm pitkä.)[/i:373f50531d] Jees kitti Diaidis, pitänee täsät lähtee käymään kaverin luona se nimittäin omistaa Strombringerin! Jes nytten saan cm mitat.
Nysalor linkki 13. joulukuuta 2002 kello 19.33
Nysalor 13. joulukuuta 2002 kello 19.33 linkki Larppa: [i:3328c0d8a1]Jep en minäkään sitä pelaajille sano tarkalleen, mutta se olisi kiva pelinjohtajan tietää.[/i:3328c0d8a1] Suosittelen kuitenkin, ettet ryhdy ainakaan minun luomistani hahmoista määrittelemään Stormbringerin taulukon mukaan, että minä olisin tarkoittanut hahmon olevan niin ja niin pitkä KOK-ominaisuuden perusteella. Veikkaanpa myös, ettet pysty taulukolla myöskään selvittämään tarkasti muidenkaan ajatuksia hahmojensa pituudesta. Olen tosiaan sitä mieltä, että jos pelinjohtajalle hahmojen tarkka pituus on tarpeen, niin päättäköön itse sen käytössä olevien sanallisten faktojen avustuksella KOK-ominaisuuden lisäksi. Ja jos mitään sanallista vihjausta ei ole, käyttäköön pelinjohtajan mielivaltaa. :) Diaidis: [i:3328c0d8a1]Muistaakseni kok 16 hahmo oli 185-195 cm pitkä.[/i:3328c0d8a1] Minusta kannattaa ottaa tällaiset hyvin karkeina ja epämääräisinä yleistyksinä, koska kerrassaan ruipelo mutta valtavan pitkä hahmo ei minusta sopisi mihinkään KOK 16:n kategoriaan. Vaikka kukin tietysti voi määritellä hommat miten haluaa. Jos sääntöjä tuijotetaan, niin KOK "tarkoittaa lähinnä massaa".
Larppa linkki 13. joulukuuta 2002 kello 19.45
Larppa 13. joulukuuta 2002 kello 19.45 linkki Nysalor kirjoitti: [i:e0cf84a30b]Suosittelen kuitenkin, ettet ryhdy ainakaan minun luomistani hahmoista määrittelemään Stormbringerin taulukon mukaan, että minä olisin tarkoittanut hahmon olevan niin ja niin pitkä KOK-ominaisuuden perusteella. Veikkaanpa myös, ettet pysty taulukolla myöskään selvittämään tarkasti muidenkaan ajatuksia hahmojensa pituudesta. Olen tosiaan sitä mieltä, että jos pelinjohtajalle hahmojen tarkka pituus on tarpeen, niin päättäköön itse sen käytössä olevien sanallisten faktojen avustuksella KOK-ominaisuuden lisäksi. Ja jos mitään sanallista vihjausta ei ole, käyttäköön pelinjohtajan mielivaltaa. [/i:e0cf84a30b] Joo Nysalor ei tule mieleenkään käyttää sinun hahmojasi ja miksi käyttäisin? Voihan niitä itse tehdä. Niin Nysalor käytänkin KOK juttua sanallisesti, eli jos joku äijä on KOK 13 ja Strombringerin taulukossa lukee 150cm ja toinen on KOK 17 ja joku 2 metriä pitkä niin sanoisin pienemmälle, se on sua noin 2 ja puol päätä pidempi. Mutta se on helpompi hahmottaa päässä 150cm ja 200cm ero kuin KOK 13 ja KOK 17. Ainakin minusta on...
Guzmo linkki 13. joulukuuta 2002 kello 23.18
Guzmo 13. joulukuuta 2002 kello 23.18 linkki [quote:e32cfbca6d="Larppa"] Joo no minä en ymmärrä tätä sinun taktiikkaasi. Nysvääminen pituudesta on ainakin minusta tärkeämpää kuin painosta. Mutta tällä sinun jutullasi "KOK 18 tyyppi on todennäköisesti pidempi ja ulottuvampi kuin KOK 9 tyyppi", niin miksi sinä Guzmo sitten kirjoitit, että KOK 18 on 140cm ja KOK 6 140cm oman valinnan mukaan. En oikein tahdo ymmärtää. [/quote:e32cfbca6d] Katsos kun minä en tykkää nysvätä tälläisistä asioista. Minun mielestäni hahmon ulkonakö, paino ja pituus sekä vaatteiden laatu ja määrä ynm. on täysin pelaajan päätettävissä. Kaikki sääntöjen pakottamat ratkaisut on tämmöisissä asioissa kankeita ja aikansa eläneitä ratkaisuja. Muutenkin tykkään vapaista hahmonluontisysteemeistä tyyliin Vampire ja Herowars. Roolipelaaminen unohtuu tasan sillä hetkellä kun aletaan kiistelemään siitä onko hahmoni KOK 16:lla, 170 cm vai vähän enemmän pitkä. Ja kukaan ei edes taida tietää vastaako Gloranthan ihmisten pituus nykymaailmamme ihmisten keskipituutta vaiko keskiajan ihmisten keskipituutta, eli aivan sama. [quote:e32cfbca6d] Mutta vositteko sano, että kuinka pitkä on KOK 8 äijä ja sitten KOK 18 teidän mielestänne. Siinä olisi hyvä lähtökohta.[/quote:e32cfbca6d] Täysin pelaajan päätettävissä. Jos hahmo KOK 8 haluaa olla 2 metriä pitkä saatan vaatia perusteluja, mutta siihen se sitten jääkin.
Larppa linkki 14. joulukuuta 2002 kello 7.33
Larppa 14. joulukuuta 2002 kello 7.33 linkki Guzmo kirjoitti: [i:eb17b1d07c]Roolipelaaminen unohtuu tasan sillä hetkellä kun aletaan kiistelemään siitä onko hahmoni KOK 16:lla, 170 cm vai vähän enemmän pitkä. [/i:eb17b1d07c] Jaahas, kuka täällä on tuosta alkanut kiistelemään? En ainakaan minä, kun olen kysynnyt noita pituuksia tietyille KOK äijille ja sinä Guzmo aloit selvittämään, että KOK 8 äijä voi olla 2 metriä vai mitä? Eli kukakohan? Niin ja sitten jos KOK 8 äijä saisi päättää pituuden itse niin minkä takia tuo paino taulukko sitten on olemassa?
GEAS linkki 14. joulukuuta 2002 kello 8.25
GEAS 14. joulukuuta 2002 kello 8.25 linkki kuten Nysalor sanoi se painotaulukko on lähinnä nelijalkaisten eläinten kantokyvystä kertomaan. Mutta minusta on aivan turha tietää hahmon pituus sentilleen tai paino kilon tarkkuudella.
Larppa linkki 14. joulukuuta 2002 kello 10.20
Larppa 14. joulukuuta 2002 kello 10.20 linkki Geas kirjoitti: [i:f92bc1dc0b]kuten Nysalor sanoi se painotaulukko on lähinnä nelijalkaisten eläinten kantokyvystä kertomaan. Mutta minusta on aivan turha tietää hahmon pituus sentilleen tai paino kilon tarkkuudella.[/i:f92bc1dc0b] Niin sinusta Geas se ei ole välttämättä tarkeää tietää pituutta centilleen tai painoa kilon tarkkuudella, mutta minusta se ei ole "aivan turhaa" tietää sitä pituutta, minusta se on kiva tietää. Lähinnä tarvitsen tätä cm juttua erääseen tekemääni hahmolomakkeeseen, jossa kysytään sitä ja siinä kysytään sitten myös kiloja. Mutta ongelma on ratkaistu otan nimittäin kaveriltani sen Strombringerin pituus jutun ja sovellan sitä RueQuestiin. Pitänee varmaan sitten pistää se jonnekkin nettiin jos sitä joku tarvitsisi.
Marcus Maximus linkki 15. joulukuuta 2002 kello 17.33
Marcus Maximus 15. joulukuuta 2002 kello 17.33 linkki Yhdyn Guzmoon. Verbaalisesti. Todettakoon vielä, että Runequestin KOK-systeemi bugittaa muutenkin ihan kybällä, ja koko kokosysteemi on täysin mielivaltaista kamaa. Sen huomaa kun katsoo kokovastaavuustaulukkoa ja toteaa, että alkupäässä yksi kokopiste on pari kiloa, lopussa tonni -- ja millä perusteella? Kun punaisen lepakon painoa lisätään yhden taikapisteen loitsulla tonni, se saa puoli kestopistettä lisää. Jos joku selittää tämän mysteerin meikäläiselle järkeenkäyvästi, saa melkeinpä hatunnoston. Kotitehtävä. Montako taikajoulea tarvitaan Lisää KOK ykköseen, kun se heitetään KOK-1 -oravaan? Entä kun se heitetään KOK-300 -lepakkoon. E=MC^2 ja silleen.
petteri linkki 15. joulukuuta 2002 kello 22.54
petteri 15. joulukuuta 2002 kello 22.54 linkki Joskus katteltiin noita pituuksia ja painoja Stormbringeristä, siinä oli semmonen mukava taulukko jossa paino ja pituus määräytyi voimasta, koosta ja ruumiinrakenteesta.
Kasila linkki 16. joulukuuta 2002 kello 15.36
Kasila 16. joulukuuta 2002 kello 15.36 linkki kannattaa kattoo voimaa ja R-R:tta... ja sitten kokoa kun määrittää hahmon pituutta. Ihanne painon mukaan voi kattoo kanssa miten pitkä on... Siis siitä raamait ja sitten heitää D100 ja sanoo pelaajalle miten pitkän hahmon se haluaa... no se sanoo vaikka 190 cm niin kolistelette noppia ja päätätte itse,,,, miten moisesta voi tulla onkelma... no teitysti mielekiintoista keskustella asiasta...
Chividal linkki 16. joulukuuta 2002 kello 15.53
Chividal 16. joulukuuta 2002 kello 15.53 linkki Tietysti runen säännöt ottavat hieman kantaa epäsuorasti koon ja pituuden suhteeseen. Kokoiskuhetkihän tuskin tulee siitä että mitä painavampi sitä nopeampi :) vaan tietysti pituudesta ja ulottuvuudesta. Leveyttä ei lasketa, haha. Noin päälinjoilla olen guzmon ynnä muiden kanssa samoilla linjoilla. Itsekään en tiedä tarkasti kuinka pitkä hahmoni on :) Kunhan katsoo ennen kuin astuu ovesta sisään, ettei lyö päätänsä karmiin niin riittää pituuden mittariksi.
Karvajalka linkki 16. joulukuuta 2002 kello 18.21
Karvajalka 16. joulukuuta 2002 kello 18.21 linkki Mielestäni koko on tarkoitettu antamaan suuntaa hahmon pituudelle ja RR fyysiselle kunnolle/kestävyydelle. Pelaaja lopuksi päättää millainen(pitkä/lihava/laiha yms) hahmo todella on, jos sellaista välttämättä halutaan tietää. Koko 3 ja RR 14 ankka voisi olla pitkä/laiha hyväkuntoinen juoksija tai vaikka lyhyt voimakaslihaksinen sepänsälli, joka tekee raskasta työtä päivittäin. Yhtälailla pulska ja pitkä puotipuksu, jolla on kapeat hartiat. :wink: Kukaan ei halua pelata peukaloisella(20cm hahmo), jonka päälle kaikki astuu ja jolle tavallinen rotta on hengenvaarallinen vastustaja. Painotaulukkoa voi sitten käyttää vaikka painiin tai määritettäessä matkaa jonne peikko jaksaa ankan heittää. Normaalipelitilanteessa painolla tuskin on merkitystä. Liiallinen sääntöjen syynääminen on pahasta ja vie hauskuuden mistä tahansa pelistä. Pelaajilla pitää olla omat vapautensa hahmojen ja näiden tekemisten suhteen.
Larppa linkki 16. joulukuuta 2002 kello 19.08
Larppa 16. joulukuuta 2002 kello 19.08 linkki Karvajalka kirjoitti: [i:91ddb6bc27]Liiallinen sääntöjen syynääminen on pahasta ja vie hauskuuden mistä tahansa pelistä. Pelaajilla pitää olla omat vapautensa hahmojen ja näiden tekemisten suhteen.[/i:91ddb6bc27] Onko cm-pituuden tietäminen sinusta liiallista sääntöjen nysväämistä? Minusta se ei ainakaan ole. Ei vie kovin paljon vaivaa katsoa taulukosta hahmon pituutta ja kirjoittaa se hahmolomakkeeseen.
Guzmo linkki 16. joulukuuta 2002 kello 19.17
Guzmo 16. joulukuuta 2002 kello 19.17 linkki [quote:0fa10e4cf0="Larppa"] Onko cm-pituuden tietäminen sinusta liiallista sääntöjen nysväämistä? [/quote:0fa10e4cf0] Minusta se on. Mikset anna pelaajien päättää itse moisia detaljeja? Vai onko taustalla joku katala ansajuoni, jossa yli 175 cm pitkät hahmot menettävät päänsä? :P [quote:0fa10e4cf0] Minusta se ei ainakaan ole. Ei vie kovin paljon vaivaa katsoa taulukosta hahmon pituutta ja kirjoittaa se hahmolomakkeeseen.[/quote:0fa10e4cf0] Minä kilttinä ihmisenä tein sinulle ihka oikean pituustaulukon RuneQuestiin! KOK PITUUS SENTTEINÄ KOK 1-4 Pelaajan valinta KOK 5-9 Hahmoa pelaava ihmishenkilö voi päättää KOK 10-15 Vapaa valinta KOK 16-18 Kuten edellä, mutta täysin vapaa valinta KOK 19-> Isompi kaveri. Kuten edellä, mutta lisää vapaaseen valintaan vapaasti valittava senttimäärä. Esimerkki käytöstä KOK 15 Ja antamaani kaavaa käyttäen... [b:0fa10e4cf0]176 cm[/b:0fa10e4cf0]! Kyllä! Näin helppoa se on! 8-)
Larppa linkki 16. joulukuuta 2002 kello 19.27
Larppa 16. joulukuuta 2002 kello 19.27 linkki Kiitos, Guzmo tästä sinun tosi hyvästä taulukosta, joka kuvaa erittäin hyvin sitä mitä olen ajanut takaa. Todella hieno taulukko, kiitos Guzmo, mutta minä ehdin jo tekemään oman taulukon, jossa on nuo cm teidän oppineiden RuneQuest nerojen pään kiusaksi. Siitä tuli mielestäni aika hyvä, ainakin vertaamalla yhteen toiseen... Ja ei se minusta ole välttämätöntä tietää cm pituuksia, mutta valaisempa asiaa meidän peliporukan silmin. 1 .Tein uuden hahmolomakkeen RuneQuestiin. 2. Kysyin pelaajilta mitä puuttuu. 3. He sanoivat pituus cm. 4. Lisäsin sen lomakkeeseen. 5. Ei ollut tarvittavaa taulukkoa. 6. Kysyin apua teiltä. 7. Te huudatte päin naamaa koneen kautta, että sitä ei tarvita. 8. Ratkaisin ongelman sovittamalla Strombringer taulukkoa siihen. Auttaako tuo teitä ymmärtämään miksi jankutan cm asioista?
Kasila linkki 16. joulukuuta 2002 kello 21.03
Kasila 16. joulukuuta 2002 kello 21.03 linkki no meillä kysytään samaa asiaa useasti... ja annan pelaajien sanoa haluamansa ... sanon että kyllä... Paino indeksiä me ollaan katottu,,, se ei ota kantaa siihen mikä ruuniib rakenne on... Se on ollut paras KOK ---> paino/pituus suhde... ja jos et ole lukenut jotain kirjasta niin Kalikoksessa sinut nyljetään elävältä....
Larppa linkki 17. joulukuuta 2002 kello 6.33
Larppa 17. joulukuuta 2002 kello 6.33 linkki Samoin meillä, Kasila, että olen sanonut pelaajille, että saatte päättä itse tai ainakin alussa sanoin, mutta nämä sanoo, että olisi parempi jos on taulukko mistä katsoa kun tuo itse päättäminen on tyhmää. Kasila kirjoitti: [i:9569296baf]ja jos et ole lukenut jotain kirjasta niin Kalikoksessa sinut nyljetään elävältä....[/i:9569296baf] Jep, olen valitettavasti jo alkanut tottua siihen.
Guzmo linkki 17. joulukuuta 2002 kello 8.58
Guzmo 17. joulukuuta 2002 kello 8.58 linkki [quote:2629c9687d="Geas"] Ja ei se minusta ole välttämätöntä tietää cm pituuksia, mutta valaisempa asiaa meidän peliporukan silmin. 1 .Tein uuden hahmolomakkeen RuneQuestiin. 2. Kysyin pelaajilta mitä puuttuu. 3. He sanoivat pituus cm. 4. Lisäsin sen lomakkeeseen. 5. Ei ollut tarvittavaa taulukkoa. 6. Kysyin apua teiltä. 7. Te huudatte päin naamaa koneen kautta, että sitä ei tarvita. 8. Ratkaisin ongelman sovittamalla Strombringer taulukkoa siihen. Auttaako tuo teitä ymmärtämään miksi jankutan cm asioista? [/quote:2629c9687d] Auttaa, vaihda pelaajia :D [quote:2629c9687d] ja jos et ole lukenut jotain kirjasta niin Kalikoksessa sinut nyljetään elävältä.... [/quote:2629c9687d] Mistä tässä ei todellakaan ole ollut kyse. Missään virallisessa RQ:n tai HW:n kirjassa kun ei taideta sanoa, että pituus ja koko taulukot ovat syvältä :) Foorumilla on kyllä mielestäni sen suhteen avoin ilmapiiri, että kaikkiin vastauksiin pätee kuitenkin "....näin se kuuluu virallisesti (TM) mennä, mutta tee kuten parhaaksi näet [b:2629c9687d]sinun[/b:2629c9687d] Gloranthassasi."
Chividal linkki 17. joulukuuta 2002 kello 10.58
Chividal 17. joulukuuta 2002 kello 10.58 linkki Lukittaiskos tämä aihe. Eiköstä jookos? (ja tämän viestin voi sitten poistaa samalla)
Larppa linkki 17. joulukuuta 2002 kello 14.29
Larppa 17. joulukuuta 2002 kello 14.29 linkki Guzmo kirjoitti? [i:a0f80c2511]Auttaa, vaihda pelaajia [/i:a0f80c2511] Hyvä on idea Guzmo, mutta toteutus on huono. En nimittäin tunne ketään muuta Iisalmessa kuin kolme roolipelaajaa. Se on kyllä aika huono pointti. Ja minkä takia pitäisi vaihtaa pelaajia? Sen takia kun he kysyvät cm-pituutta jota ei lue RQ kirjoissa? Onpas hyvät perustelut vaihtaa porukkaa ja jos edes voisi vaihtaa porukkaa. Chividal kirjoitti: [i:a0f80c2511]Lukittaiskos tämä aihe. Eiköstä jookos? (ja tämän viestin voi sitten poistaa samalla)[/i:a0f80c2511] Miksi ihmeessä? Täällähän tulee selväksi se, että cm-pituudet on tämän foorumin kävijöitten mielestä syvältä. Sehän on kiva, kun joka viestissä tulee kommenttia siitä.
TypoDemon linkki 17. joulukuuta 2002 kello 15.29
TypoDemon 17. joulukuuta 2002 kello 15.29 linkki Noniiin. tossa matkalla kotiin parturista tuli mieleen että joku täällä whinetti tälläisestäkin aiheesta joskus ja niinhän se näkyi olevankin. Porukkamme kanssa käytämme eräänlaista nyrkkisääntöä ja siihen hieman peruslisäyksiä ajattelin ja näin se sitten kai menee: ihmisen perus koko on siinä 13 paikkeilla ja olettakaamme että tämä olisi noin 170-175 cm pitkä heppu. noin nyrkkisääntönä 1 kok piste meinaisi noin 5 cm lisäystä mikä meinaisisi sitä että 18 kok heppu olisi 2 metrinen jössikkä. Tähän mahtavaan kaavaan kannataa muistaa sitten aina lisäillä tarpeen tullen boonus X. Boonus X on sellainen mukava luku jonka pelaaja itse päättää ja sittne jos pelinjohtaja hyväksyy sen, niin sitten sen saa lsiätä kokoon. Koko kuitenkin on MASSA eikä pituus, joten kannattaa varmaan myös ottaa huomioon, että jos heppu on joku ihan keppi, niin ehkä hän on sitten isomi mitä samaa kokoluokkaa oleva hieman tukevampi on. Tälläiseen toimintaan käy kaava: paino (kiloissa) / (pituus (metreinä))potenssiin kaksi. Kyseisestä selviää painoindeksi. Normaali taitaa olal siinä 20+ tai jotain, en nyt ole ihan varma (Wlu voi kaikkitietävänä sitten korjata jos huomaa tämän). Tämän perusteella koko kannattaisi kyllä katsoa massana ja sittne ruveta miettimään kuinka kova schälli se on, eli kuinka isot hartiat sillä on? Noh. jos vaikka se on joku ihan hurja lihaskimppu ja muutenkin aivan järjetön ukkeli, niin silloin hänen painoindeksinsä pitäisi olla suurempi, mikä tarkoittaisi sitä että pituuden pitäisi laskea. Tosin tässä taas tulee mukaan Boonus Y joka vastaa Boonus X:ää. Noin lisänyrkkisääntönä kannattaa ottaa huomioon, että kääpiöt sattuvat olemaan hieman tukevimpia kuin ihmiset, niin ehkä joku perus +20 tai +15 painoihdeksiin olisi kova. KAnnattaa ottaa myös huomioon, että jos rupeaa noita noin latelemaan että mikä sen pitää ola, niin tuo kaava ei ole ihan suoranaisesti menevä, vaan siinä on potenssiä joten jos laskee sitä vaikka haltioille sopivaksi niin -5 voisi olla kova sana. Vielä niille jotka eivät osaa laskea potensseja eikä teidä mitä ne meinaa, niin potenssin kaksi on sii s sellainen että perusluku kerrotaan itsellään. eli 3 potenssin kaksi olisi 9 eli 3*3. Ps: toivottavasti joku nyt edes tulee tästäkin iloiseksi, kun kerran tuhlasin tähän oikein muutaman minuutinkin kirjoittamiseen. NIH! :-x
Nysalor linkki 17. joulukuuta 2002 kello 15.46
Nysalor 17. joulukuuta 2002 kello 15.46 linkki Kasila: [i:a5eb9a713e]ja jos et ole lukenut jotain kirjasta niin Kalikoksessa sinut nyljetään elävältä....[/i:a5eb9a713e] En oikein ymmärrä, mitä sinulla on Kalikosta vastaan. Minulle ja muille kalikoslaisille on varmaan ihan yksi ja sama, millaista Gloranthaa sinä pyörität, emmekä varmaankaan halua pakottaa sinua minkään virallisen Gloranthan muottiin. Peluuta toki omaa Gloranthaasi, eikä sinun tarvitse omassa Gloranthassasi meidän foorumilaisten näkemyksiä huomioida. Larppa: [i:a5eb9a713e]Geas kirjoitti:[/i:a5eb9a713e] Kirjoittaja taitaa kuitenkin olla Kasila, joten sinun olisi ihan asiallista korjata oikea henkilö lainaukseesi. En usko, että GEAS suuresti iloitsee, kun olet laittanut Kasilan tekstin hänen sanomakseen. [i:a5eb9a713e]Jep, olen valitettavasti jo alkanut tottua siihen.[/i:a5eb9a713e] Onko Kalikos jo nylkenyt sinut? :) Minulle on joka tapauksessa ihan sama, minkälaista Gloranthaa sinä peluutat. Käytä toki kaikin mokomin ihan mitä tahansa sääntölisäyksiä ja tee Gloranthastasi sellainen kuin haluat. Käytä tarvittaessa mitä tahansa pituustaulukkoakin. Olen vain yrittänyt tuoda esiin sitä, miksi minä en katso tuollaista viritystä erityisen hyväksi, mutten missään nimissä yritä kieltää sinua käyttämästä sellaista. Sitä ei varmaan ole tehnyt Guzmo tai muutkaan. Larppa: [i:a5eb9a713e]Hyvä on idea Guzmo, mutta toteutus on huono. En nimittäin tunne ketään muuta Iisalmessa kuin kolme roolipelaajaa. Se on kyllä aika huono pointti. Ja minkä takia pitäisi vaihtaa pelaajia? Sen takia kun he kysyvät cm-pituutta jota ei lue RQ kirjoissa? Onpas hyvät perustelut vaihtaa porukkaa ja jos edes voisi vaihtaa porukkaa.[/i:a5eb9a713e] Kannattaa huomioida hymiö Guzmon viestin perässä. Se merkitsee arvatenkin, että Guzmo heitti kommenttinsa vain vitsiksi. Turha siis provosoitua huumorista ja ottaa sitä vakavasti. [i:a5eb9a713e]Täällähän tulee selväksi se, että cm-pituudet on tämän foorumin kävijöitten mielestä syvältä. Sehän on kiva, kun joka viestissä tulee kommenttia siitä.[/i:a5eb9a713e] Tuskin kaikkien mielestä. Kyllä minunkin pelissäni on ihan sallittua ilmoittaa hahmonsa pituus vaikkapa senteissä, enkä sitä suinkaan kiellä. Pelaajat voivat päättää pituuden jotenkin väljästi KOK-ominaisuuteen ja hahmon ulkoiseen olemukseen suhteutettuna. Minun peleissäni ei vain kukaan ole katsonut sellaista tarpeelliseksi, joten tuskin minulla olisi käyttöä millekään pituus-koko-taulukollekaan. [i:a5eb9a713e]Te huudatte päin naamaa koneen kautta, että sitä ei tarvita.[/i:a5eb9a713e] Me kirjoitamme kaikki varmaan omasta puolestamme, emmekä suinkaan yritä väittää, etteikö sinulla voisi olla taulukolle käyttöä. Tämä juttu sinun kannattaisi muistaa, eikä kuvitella, että omasta puolestaan puhuvat henkilöt ulottaisivat jotkin normit sinunkin peliisi.
Guzmo linkki 17. joulukuuta 2002 kello 16.14
Guzmo 17. joulukuuta 2002 kello 16.14 linkki [quote:6de8b25c9e="Larppa"] Hyvä on idea Guzmo, mutta toteutus on huono. En nimittäin tunne ketään muuta Iisalmessa kuin kolme roolipelaajaa. Se on kyllä aika huono pointti. Ja minkä takia pitäisi vaihtaa pelaajia? Sen takia kun he kysyvät cm-pituutta jota ei lue RQ kirjoissa? Onpas hyvät perustelut vaihtaa porukkaa ja jos edes voisi vaihtaa porukkaa. [/quote:6de8b25c9e] Larppa hyvä, minä en ota roolipelejä enkä tänne foorumille kirjoittelua aina kovin vakavissani. Ilman hymiöitäkin kirjoittelen välillä älyttömyyksiä totuuden nimissä. Varsinkin päissäni :) [quote:6de8b25c9e] Miksi ihmeessä? Täällähän tulee selväksi se, että cm-pituudet on tämän foorumin kävijöitten mielestä syvältä. Sehän on kiva, kun joka viestissä tulee kommenttia siitä.[/quote:6de8b25c9e] Voin melkein lyödä vetoa, että useamman vuoden pelattuasi nämä detaljit (pituustaulukot ynm.) unohtuvat. Saat toki taulukkoja käyttää jos niikseen haluat. Ei sodita, nyt kun tontutkin tarkkailee, jookosta?
Larppa linkki 17. joulukuuta 2002 kello 18.36
Larppa 17. joulukuuta 2002 kello 18.36 linkki Nysalor kirjoitti: [i:f8b9de9596]Minulle on joka tapauksessa ihan sama, minkälaista Gloranthaa sinä peluutat. Käytä toki kaikin mokomin ihan mitä tahansa sääntölisäyksiä ja tee Gloranthastasi sellainen kuin haluat. Käytä tarvittaessa mitä tahansa pituustaulukkoakin. Olen vain yrittänyt tuoda esiin sitä, miksi minä en katso tuollaista viritystä erityisen hyväksi, mutten missään nimissä yritä kieltää sinua käyttämästä sellaista. Sitä ei varmaan ole tehnyt Guzmo tai muutkaan. [/i:f8b9de9596] Nysalor kuule, tuota noin onko sinusta cm-pituuksien tietäminen Gloranthan muokkausta? Tai voi siitä olla eri mieltä. Ja miten niin cm-pituustaulukko viritys ei olisi hyvä? Nysalor kirjoitti: [i:f8b9de9596]Onko Kalikos jo nylkenyt sinut?[/i:f8b9de9596] Kukakohan sen ottaa sana tarkasti ja tosissaan? Guzmo kirjoitti: [i:f8b9de9596]Larppa hyvä, minä en ota roolipelejä enkä tänne foorumille kirjoittelua aina kovin vakavissani[/i:f8b9de9596] Jep, en minäkään. Tänne voi kirjoitella vaikka mitä paskaa jos haluaa. Mutta okei, teidän mielestä cm on Gloranthan muuttelua ja niin eteen päin, mutta mulle on yksi p*r*e*e*n lysti mitä te ootte siitä mieltä. Mä tein sen sen takia kun halusin ja pelaajat halusivat. Eikä se meistä oo sääntöjen muuttelua tietää pituus tarkalleen. Ja hei, sehän lukee vain hahmolomakkeessa tarkasti.
Tupew linkki 17. joulukuuta 2002 kello 19.14
Tupew 17. joulukuuta 2002 kello 19.14 linkki [quote:9a57b19ef2="Larppa"] Kukakohan sen otta sana tarkasti ja tosissaan? [/quote:9a57b19ef2] Tarkoitit tuolla varmaan sitä, että kalikoslaiset ovat haukkuneet sinua päin naamaa? No, ensinnäkin kaiki tänne kirjoittajat eivät kuulu kalikokseen(mutta luulen kuitenkin, että useat kuuluvat). [quote:9a57b19ef2="Larppa"] Ja hei, sehän lukee vain hahmolomakkeessa tarkasti[/quote:9a57b19ef2] Tuostakin ongelmasta päästään, kun hommaat sellaisen hahmolomekkeen, jossa ei ole cm pituuden merkkaamista. Kuten siinä hahmolomakkeessa, joka on pelinjohtajan kirjassa, ei ole cm pituuksille kohtaa,joten jos annat sen lomakkeen pelaajillesi täytettäväksi niin he eivät voi kitistä, että kerro cm pituus. Ja toisaalta, jos se näkyy vain hahmolomakkeessa eikä siitä ole mitään hyötyä niin miksi se pitää näkyä siellä? Mikä siinä on niin "kivaa" kun se cm pituus näkyy hahmolomakkeessa? Sen pituudenkaan ei varmaan tarvi olla ihan tarkalleen.Kuten kun tein hahmoa yhteen peikko kamppanjaan ja siinä lomakkeessa oli juuri nuo pituus ja paino kohdat.No, kun kysyin, että mikä olisi paino ja pituus, niin pj sanoi, että paino noin 300 kiloa ja pituus noin 300 senttimetriä. Ja nuo tiedot riittävät minulle, vaikka en niitä kyllä tarvitsisikaan. [quote:9a57b19ef2="Larppa"] Nysalor kuule, tuota noin onko sinusta cm-pituuksien tietäminen Gloranthan muokkausta?[/quote:9a57b19ef2] Missä vaiheessa Nysalor on noin sanonut? Kun Nysalor sanoi, että käytä toki kaikin mokomin ihan mitä tahansa sääntölisäyksiä, niin luulen ainakin, että Nysalor ei tarkoittanut sitä, että cm-pituuksien tietäminen olisi muokkausta.Saatan olla väärässäkin tuon suhteen mitä Nysalor tarkoitti. [quote:9a57b19ef2="Larppa"] Jep, en minäkään[/quote:9a57b19ef2] No täytyy kyllä sanoa, että jotkut asiat olet ottanut aika vakavasti. PS: Olisiko hyvä idea lopettaa tämä "flametus" ja riitely?
Nysalor linkki 17. joulukuuta 2002 kello 19.49
Nysalor 17. joulukuuta 2002 kello 19.49 linkki Larppa: [i:370eb825db]Nysalor kuule, tuota noin onko sinusta cm-pituuksien tietäminen Gloranthan muokkausta? Tai voi siitä olla eri mieltä. Ja miten niin cm-pituustaulukko viritys ei olisi hyvä?[/i:370eb825db] Minun kommenttini olikin vastaus sinun kommenttiisi, jossa yhdyit Kasilan väitteeseen siitä, että Kalikos jotenkin pakottaisi käyttämään vain kirjoissa lukevaa tietoa. KOK:n perusteella pituuden tarkan senttimäärän määrittäminen on arvatenkin lisäystä RuneQuestin virallisiin sääntöihin ja se minusta ihan OK, jos se sinusta tuntuu hyvältä sinun pelissäsi. Minun peleihini sellaiseen ei ole tarvetta, koska tarkkoja senttimääräisiä pituuksia ei määritetä, eikä minun peleissäni esimerkiksi KOK 15:lle ole olemassa mitään kovin tarkkaa pituusvastinetta. KOK 15:n hahmo voi minun peleissäni olla jopa kaksi metriä pitkä ja laiha tai 170 senttiä pitkä ja tukevamman puoleinen. Tästä syystä minun peleissäni KOK ei kerro automaattisesti hahmon tarkkaa pituutta ja painoa. [i:370eb825db]Kukakohan sen ottaa sana tarkasti ja tosissaan?[/i:370eb825db] Huomaa jälleen hymiö tuon lainaamasi tekstipätkän jälkeen. Se tosiaan tarkoittaa, että kyseessä on jonkinlainen vitsi tai humoristinen heitto, enkä todellakaan kirjoittanut heittoani tosissaan. Sopiva huumori keventää keskustelua, kunhan sitä käyttää sopivasti. [i:370eb825db]Mutta okei, teidän mielestä cm on Gloranthan muuttelua ja niin eteen päin, mutta mulle on yksi p*r*e*e*n lysti mitä te ootte siitä mieltä. Mä tein sen sen takia kun halusin ja pelaajat halusivat. Eikä se meistä oo sääntöjen muuttelua tietää pituus tarkalleen. Ja hei, sehän lukee vain hahmolomakkeessa tarkasti.[/i:370eb825db] Oikea asenne, ei sinun tarvitse antaa sen, miten me muut pelaamme, vaikuttaa omaan peliisi. Sinulla on oma pelityylisi ja meillä omat pelityylimme. Virikkeitä saattaa saada toisten ideoista, mutta parasta käyttää kaikkea juuri niin kuin itse parhaaksi näkee. Gloranthan muunteluksi en varsinaisesti senttien laskemista koon perusteella katsoisi, mutta jos hommaan ottaa mukaan taulukon ja tekee siitä säännön, niin se on varmaan lisäys virallisiin sääntöihin. Ja virallisten sääntöjen muutteleminen omiin tarkoituksiin on minusta ihan hyvä asia ja sitä teen itsekin, väittipä Kasila tai joku muu sitten minun kuinka virallisten sääntöjen myötäilijäksi. :) Ja jos asia ei vielä mennyt jakeluun, niin kerran vielä: tee ihmeessä omassa pelissäsi niin kuin parhaaksi katsot. Kalikoksen sääntöpoliisi ei tule kolkuttelemaan ovellesi. :)
Kasila linkki 17. joulukuuta 2002 kello 22.08
Kasila 17. joulukuuta 2002 kello 22.08 linkki [quote:d89fa965a7]tee ihmeessä omassa pelissäsi niin kuin parhaaksi katsot. Kalikoksen sääntöpoliisi ei tule kolkuttelemaan ovellesi[/quote:d89fa965a7]. Tämä oli yllättävän vaikeaa alussa itse allekirjoittaneelle... kun huomasin, että vaikka pelataan "väärin" jotain sääntöö niin Nysse ei tullutkaan kk kanssa ovesta sisään (vai me kyllä vaihdetaan pelipaikkaa usein tämän vättämiseksi:))... eli siis foorumilla massat hakkaa pääätään yhteen kuin zunamit, mutta jokainen pelailee sillai ku haluaa... ;) ps mielestäni ainoa asia joka on täällä foorumilla vialla on se, että joku kiesaa mun ala-arvoisesta huumorista.... :) ja sitten se että ... "kaikki voittaa"... hehe... no se on kai elämän katsomus... tosin (ala huomautuksen ala huomautus...nysse kill me) PJ:n mielestäni pitää olla synkän-realisti-kyyninen-maanis-depressiivinen jotta tulee haastetta peliin ;) lollot ja rollit päälle
Larppa linkki 18. joulukuuta 2002 kello 5.16
Larppa 18. joulukuuta 2002 kello 5.16 linkki Tupew kirjoitti: [i:f26e9d8e23]Tuostakin ongelmasta päästään, kun hommaat sellaisen hahmolomekkeen, jossa ei ole cm pituuden merkkaamista. Kuten siinä hahmolomakkeessa, joka on pelinjohtajan kirjassa, ei ole cm pituuksille kohtaa,joten jos annat sen lomakkeen pelaajillesi täytettäväksi niin he eivät voi kitistä, että kerro cm pituus. Ja toisaalta, jos se näkyy vain hahmolomakkeessa eikä siitä ole mitään hyötyä niin miksi se pitää näkyä siellä? Mikä siinä on niin "kivaa" kun se cm pituus näkyy hahmolomakkeessa? Sen pituudenkaan ei varmaan tarvi olla ihan tarkalleen.Kuten kun tein hahmoa yhteen peikko kamppanjaan ja siinä lomakkeessa oli juuri nuo pituus ja paino kohdat.No, kun kysyin, että mikä olisi paino ja pituus, niin pj sanoi, että paino noin 300 kiloa ja pituus noin 300 senttimetriä. Ja nuo tiedot riittävät minulle, vaikka en niitä kyllä tarvitsisikaan. [/i:f26e9d8e23] Niin Tupew ollaan me käytetty aikasemmin tuota tavallista hahmolomaketta, mutta siitä on löydetty puutetta jo parikin kertaa ja tilaa tuntuu olevan niukasti. Ja onhan siitä pelaajille hyötyä, jos haluavat tietää cm-pituudet ja se on minustakin järkevää. Niin ja peikoistahan on annettu paino j CM pitat tuossa Gloranthan vanhat rodut kirjassa, niin niille on se vähän helpompi kertoa. Tupew kirjoitti: [i:f26e9d8e23]Missä vaiheessa Nysalor on noin sanonut? Kun Nysalor sanoi, että käytä toki kaikin mokomin ihan mitä tahansa sääntölisäyksiä, niin luulen ainakin, että Nysalor ei tarkoittanut sitä, että cm-pituuksien tietäminen olisi muokkausta.Saatan olla väärässäkin tuon suhteen mitä Nysalor tarkoitti. [/i:f26e9d8e23] Jep, olet väärässä. Nysalor sanoi, että tee Gloranthastasi sellainen minkä haluat ja tarkoitti cm juttuja, luullakseni. Ja eikös se ole sitten "muokkaamista". Tupew kirjoitti: [i:f26e9d8e23]No täytyy kyllä sanoa, että jotkut asiat olet ottanut aika vakavasti[/i:f26e9d8e23] No hyvä Tupew, sitten meitähän on kaksi. :-D Nysalor kirjoitti: [i:f26e9d8e23]Minun kommenttini olikin vastaus sinun kommenttiisi, jossa yhdyit Kasilan väitteeseen siitä, että Kalikos jotenkin pakottaisi käyttämään vain kirjoissa lukevaa tietoa. [/i:f26e9d8e23] En minä siihen liittynyt tietääkseni, että Kalikos käskee käyttää kirjoja vaan siihen, että jos ei ole lukenut jotain kirjaa niin tulee heti kommenttia.
TypoDemon linkki 18. joulukuuta 2002 kello 14.22
TypoDemon 18. joulukuuta 2002 kello 14.22 linkki Ihan turhaan te tässä nyt kinastelette. Se on nyt selvää että jotkut pitävät pituutta turhana ja jotkut eivät. Turha siitä on turista viittäkymmentä viestiä. Minun antama kaava pituuden laskuun on ihan käytännöllinen, tosin siinäkin pitää itse sitten vähän käyttää päätään, eikä se ole mikään suoraviivainen että kok 13 olisi jotain tai niin edelleen... Mutta jos jokainen Koko omaisi tietyn pituuden, niin minne ne kokojen välivaiheet menisivät? sitten jos asiat menevät niin, niin voi aika helposti arvioida toisen Koko ominaisuuden kun kysyy vain pituutta ja hän vastaa vaikka 180 mistä voimme heti päätellä että se on vaikkapa sitten 15. :/ Parempi vain luoda väljä systeemi kuin joku todella tarkka lista. Ps: tosin Suomessa on sananvapaus ja täten jokainen saa itse ilmaista oman mielipiteensä...
Larppa linkki 18. joulukuuta 2002 kello 14.25
Larppa 18. joulukuuta 2002 kello 14.25 linkki Jep TypoDemon on tuo sinun kaavasi ihan hyvä, mutta ehdin jo tehdä oman taulukon siihen KOK juttuun. Muuten varmaan käyttäisin tuota sinun tapaasi laskea ne.
Nysalor linkki 18. joulukuuta 2002 kello 14.25
Nysalor 18. joulukuuta 2002 kello 14.25 linkki Larppa: [i:d9d9534989]Niin Tupew ollaan me käytetty aikasemmin tuota tavallista hahmolomaketta, mutta siitä on löydetty puutetta jo parikin kertaa ja tilaa tuntuu olevan niukasti. Ja onhan siitä pelaajille hyötyä, jos haluavat tietää cm-pituudet ja se on minustakin järkevää.[/i:d9d9534989] Eipä minusta tarvitse hahmon kuvaamisessa rajoittua ainoastaan hahmolomakkeeseen, vaan minusta erinomainen tapa on antaa pelaajan kirjoittaa ihan vapaasti hahmosta kuvausta hänen ulkonäöstään (myös halutessaan pituudesta ja painosta), tavoistaan, perheestään, mieltymyksistään, ennakkoluuloistaan, taktiikoistaan, kokemuksistaan, jne. Tällainen säännöistä irrallaan oleva (joskin tietysti jossakin määrin ominaisuuksia huomioiva) materiaali syventää hahmoa kummasti. Sääntölomakkeen kaavamaisuus taas ei ehkä ole paras mahdollinen tapa ilmaista hahmosta kaikkea tällaista, vaikka niinkin voi toki tehdä. [i:d9d9534989]Niin ja peikoistahan on annettu paino j CM pitat tuossa Gloranthan vanhat rodut kirjassa, niin niille on se vähän helpompi kertoa.[/i:d9d9534989] Varmaan sitä itse kullekin on muodostunut myös jonkinlainen käsitys siitä, miten pitkiä ihmiset noin yleensä ovat, kun kerran sitä on eletty ihmisten keskuudessa ihan IRL. :) [i:d9d9534989]Nysalor sanoi, että tee Gloranthastasi sellainen minkä haluat ja tarkoitti cm juttuja, luullakseni. Ja eikös se ole sitten "muokkaamista".[/i:d9d9534989] En tarkoittanut Gloranthan muokkauksella mitään senttejä, vaan paljon yleisemmin sitä, että peli on tosiaankin sinun hallussasi, eikä sinun tarvitse noudattaa sen enempää sääntökirjaa, virallisen hahmolomakkeen vaatimia tietoja, Gloranthan virallista kuvausta kuin meidän muidenkaan mielipiteitä. Se on muokkaamista ja minusta se on ihan OK, sillä asioita omaan peliinsä sopiviksi muokkaamalla saadaan minun kokemusteni mukaan paras tulos. [i:d9d9534989]En minä siihen liittynyt tietääkseni, että Kalikos käskee käyttää kirjoja vaan siihen, että jos ei ole lukenut jotain kirjaa niin tulee heti kommenttia.[/i:d9d9534989] Minä taas käsitin, että Kasilan kommentti olisi liittynyt hänen ilmeiseen uskomukseensa, ettei Kalikos (mitä Kasila sillä nyt ikinä tarkoittaakin) hyväksy oman Gloranthan peluuttamista vastoin niitä tietoja, joita saa virallisista kirjoista. Tuollainen kyllä kuulostaa minusta ihan pötypuheelta. Jos taas keskustellaan Gloranthasta, niin tuskin on mikään ihme, jos vaikkapa Alda Churista puhuttaessa viitataan useisiin eri lähteisiin, joista löytyy tietoa kyseisestä kaupungista. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että kysyjän olisi pakko noudattaa tätä virallista tietoa, vaan hän on toki ihan vapaa tekemään kaupungista haluamansa kaltaisen virallisesta tiedosta tai kirjoista riippumatta.
Larppa linkki 18. joulukuuta 2002 kello 14.52
Larppa 18. joulukuuta 2002 kello 14.52 linkki Nysalor kirjoitti: [i:ae17d08b6b]Eipä minusta tarvitse hahmon kuvaamisessa rajoittua ainoastaan hahmolomakkeeseen, vaan minusta erinomainen tapa on antaa pelaajan kirjoittaa ihan vapaasti hahmosta kuvausta hänen ulkonäöstään (myös halutessaan pituudesta ja painosta), tavoistaan, perheestään, mieltymyksistään, ennakkoluuloistaan, taktiikoistaan, kokemuksistaan, jne. Tällainen säännöistä irrallaan oleva (joskin tietysti jossakin määrin ominaisuuksia huomioiva) materiaali syventää hahmoa kummasti. Sääntölomakkeen kaavamaisuus taas ei ehkä ole paras mahdollinen tapa ilmaista hahmosta kaikkea tällaista, vaikka niinkin voi toki tehdä.[/i:ae17d08b6b] Jep, näin ollaan mekin tehty Nysalor. Pitäähän sitä olla rutkasti paperia ja muita ylös kirjoitus juttuja ettei tarvitse sitten muistella mitä hahmosta on kerrottu. Nysalor kirjoitti: [i:ae17d08b6b]Minä taas käsitin, että Kasilan kommentti olisi liittynyt hänen ilmeiseen uskomukseensa, ettei Kalikos (mitä Kasila sillä nyt ikinä tarkoittaakin) hyväksy oman Gloranthan peluuttamista vastoin niitä tietoja, joita saa virallisista kirjoista. Tuollainen kyllä kuulostaa minusta ihan pötypuheelta.[/i:ae17d08b6b] Jep, erehdyksiä sattuu kaikista älykkäimmillekkin. Ei voi olla täydellinen tieto pesä! :)