Vanha foorumi

Takaisin

Kartanpiirtoa

Yleinen keskustelu
Waylander 28. marraskuuta 2002 kello 15.32
Kirjoittaja Viesti
Waylander linkki 28. marraskuuta 2002 kello 15.32
Waylander 28. marraskuuta 2002 kello 15.32 linkki Mitenkäs jengi piirtelee silloin tällöin tarvitsemiaan karttoja? Onko lyijykynä se ainoa ja paras vai onko jotain erityisiä piirto-ohjelmia joilla homma hoituu? Itse sain juuri käsiini Campaign Cartographer 2 ohjelman ja täytyy sanoa et unelmat ovat käyneet toteen tuolla saralla. Nyt on helppoa ja nopeaa vääntää hemmetin siistejä karttoja niin maista, kaupungeista kuin luolistakin! Näyttäisi siltä että ainakin osa tuolla netissä lymyilevistä kartoista on tehty k.o. ohjelmalla. Kaivakaa käsiinne jos ette jo omista, ja jos omistatte niin saatte huutia kun ette ole sanoneet minulle aiemmin tuollaisesta apuvälineestä!!
Qroqor linkki 28. marraskuuta 2002 kello 15.48
Qroqor 28. marraskuuta 2002 kello 15.48 linkki Itse piirrän karttani terävällä lyijykynällä suorista viivoista jotka teen käyttäen viivoitinta apunani. Nimittäin loppujen lopuksi pelini riippuvat aika paljon kartoista. Tietäisitkö muuten mistä saisi tämän ohjelman kokoversion jos ei moraali paina?
Larppa linkki 28. marraskuuta 2002 kello 15.52
Larppa 28. marraskuuta 2002 kello 15.52 linkki Minäkin käytän kartan piirrossa viivotinta, kynää ja tietenkin kumia (jota tulee varmaan eniten käytettyä). Mutta karttoja ei ole paljon tultu piirreltyä...
Olorin linkki 28. marraskuuta 2002 kello 16.16
Olorin 28. marraskuuta 2002 kello 16.16 linkki Aina uskollinen lyijykynä... joskus ehkä hiukan värikynääkin. Mistäs kyseisen ohjelman voisi saada?
Waylander linkki 28. marraskuuta 2002 kello 17.33
Waylander 28. marraskuuta 2002 kello 17.33 linkki [quote:bd85dce6a4="Galen"] Mistäs kyseisen ohjelman voisi saada?[/quote:bd85dce6a4] Hmm..itsellänikin on "moraaliton" versio kyllä. En tiedä tarkkaan mistä sen löytää mutta etsintää helpottavia vinkkejä voin antaa. 8-) Suosittelen hankkimaan DCP+ ohjelman joka löytyy täältä: http://dcplusplus.sourceforge.net ...ja ottamaan yhteyden osoitteeseen: rpgbookz.dyndns.org Ei ole mitään roolipeliin liittyvää mitä tuolta ei ajanmyötä löydä.
Tupew linkki 28. marraskuuta 2002 kello 18.18
Tupew 28. marraskuuta 2002 kello 18.18 linkki No, eipä ole karttoja kovin paljon tullut käytettyä.Mutta olen muutaman kartan tehnyt ja niissä olen käyttänyt lyijykynää. Kartan näyttämisessä on vain se homma, että jos näyttää esim jonkun luolan kartan pelaajille heti kun he tulevat luolaan vaikka hahmoilla ei olisi karttaa siitä paikasta, niin miten hahmot voivat tietää, että tuolta lähtee käytävä tonne jne. Karttojen käyttäminen ei ole minusta yhtään pakollista pelaamisen ja pelinjohtamisen kannalta. Paitsi tietenkin silloin kun selvitetään mistä hahmo on kotoisin kannattaa näyttää vaikka kartta niistä alueista mistä hahmo voisi olla kotoisin. Sen kannalta kartat on hyvä olla mutta kun pelataan niin minä ainakin pärjään ilman karttojakin, jos pelinjohdan.
Karvajalka linkki 28. marraskuuta 2002 kello 20.23
Karvajalka 28. marraskuuta 2002 kello 20.23 linkki Itse piirrän kartan vähän sinneppäin pelkällä lyijykynällä. Kunhan kartta on selvä ja siitä näkee ne tärkeät asiat, miksi kartta piti yleensä piirtää. Vältän liiallista karttojen käyttöä. Viivotinta en käytä, on aivan sama onko käytävä viivasuora, yleensä se ei ole muutenkaan, ellei kääpiöt ole käytävää tehneet. Kartaksi söherrän jonkun kuvan lehtiölle ja harvoin piirrän aiva kunnon kartan, jota sitten voi käyttää monella pelikerralla. Kysyisin aiheeseen liittyen: Piirtävätkö pelaajat oman kartan(pj:n neuvojen mukaan tietty), antaako pj pelaajille valmiiksipiirretyn kartan vai piirtääkö pj karttaa pelaajille seikkailun edetessä?
Tupew linkki 28. marraskuuta 2002 kello 21.23
Tupew 28. marraskuuta 2002 kello 21.23 linkki Karvajalka: No joskus on tehty niin, että PJ:llä on kartta, jota se paljastaa sitä mukaan kun pelaajat löytävät aluetta.Tosin se on kyllä aika moista nysväämistä se peittäminen ja paljastaminen.Valmiin kartan antaminen pelaajille ei ole järkevää kuten aikaisemmin jo selitin.
Kasila linkki 28. marraskuuta 2002 kello 22.17
Kasila 28. marraskuuta 2002 kello 22.17 linkki Meillä on piiretään karttaa sitä mukaa kun tulee aluetta.. eli vaikka tarpeelinen kaupunkin niin PJ nysvää koko kaupungin (tai siis tunnetut alueet) paperille. Ja sitten joskus kun Juha onnistuu saamaan itestään irtu niin se "puhtaaksi" kirjoittaa joitain karttoja. Kommentteja laittaa... Sitn meillä on sellanen kirjanen minne laitellaan kaikkee settii, karttoja , tarinoita...yms Joo-o ei tää taida olla onkelma ... joskus jos pelaajat ovat taroeeksi viitseliäita niin ne saattavat vaikka ettiä osan kartasta etukäteen... (aina joku on kolunnut kaikki luolat ennen pelaajia...) Jees..Piirrän ihan paljon kun vedän peliä ja aina toivoo että osais piirtää...
Nysalor linkki 29. marraskuuta 2002 kello 0.40
Nysalor 29. marraskuuta 2002 kello 0.40 linkki Waylander: [i:c3231fd9c4]Mitenkäs jengi piirtelee silloin tällöin tarvitsemiaan karttoja?[/i:c3231fd9c4] Yleensä piirtelen karttoja ihan käsin (mikä takaa sen, ettei niistä tule mitään taideteoksia, vaan kammottavia häkkyröitä, joista sentään saan itse selvän :)). Tosin jonkun kerran olen tehnyt tietokoneellakin ja saatan hyvin muokata piirto-ohjelmalla skannaamiani käsin piirrettyjä karttoja. [i:c3231fd9c4]Itse sain juuri käsiini Campaign Cartographer 2 ohjelman ja täytyy sanoa et unelmat ovat käyneet toteen tuolla saralla. Nyt on helppoa ja nopeaa vääntää hemmetin siistejä karttoja niin maista, kaupungeista kuin luolistakin![/i:c3231fd9c4] Hienoa jälkeä sillä saa kyllä aikaan ja sen todistavat esimerkiksi Tradetalkin numerossa 11 esitellyt Handran kaupungin [url=http://www.tradetalk.de/english/specials.html]loistavat kartat[/url], jotka on piirretty CC:lla. Todella komeaa katsottavaa Tradetalkin epämääräisiin ja suttuisiin mustavalkotöherryksiin verrattuna. Itselläni sattuu olemaan vain demoversio CC:sta, joten en ole jaksanut opetella sen käyttöä tarkemmin. Sen sijaan olen piirrellyt joskus jotakin täysin ilmaisella [url=http://www.gryc.ws/autorealm.htm]AutoREALMilla[/url], jota olen kuullut useiden ihmisten kehuvan. Vaikuttaa se minustakin aika hyvältä ilmaiseksi ohjelmaksi. Karvajalka: [i:c3231fd9c4]Piirtävätkö pelaajat oman kartan(pj:n neuvojen mukaan tietty), antaako pj pelaajille valmiiksipiirretyn kartan vai piirtääkö pj karttaa pelaajille seikkailun edetessä?[/i:c3231fd9c4] Irkkipeleissäni en piirtele mitään karttoja hahmojen etenemisen mukaan, sillä teknisesti moinen olisi aika ongelmallista enkä muutenkaan jaksa vaivautua. Pyrin sanallisella kuvauksella antamaan jonkin edes kohtuullisen käsityksen paikoista, mutta enpä usko, että pelaajat sen pohjalta itse karttoja piirtävät. Toisinaan saatan antaa valmiin kartan tunnetusta alueesta, kuten Riskimaan Vaaralinnoituksesta. Jos joku tietää hyviä apuvälineitä kartan paljastamiseen vähitellen irkkipelissä, niin otan sellaiset vastaan innolla. En ole toistaiseksi löytänyt ainakaan mitään sopivaa mIRC:n lisäpalikkaa tähän tarkoitukseen, joskaan en ole mitenkään kamalan aktiivisesti sellaista etsinytkään.
Guzmo linkki 29. marraskuuta 2002 kello 8.36
Guzmo 29. marraskuuta 2002 kello 8.36 linkki Kartat olen piirtänyt joko käsin, photoshopilla tai illustratorilla. CC:tä voisi kokeilla...
Waylander linkki 29. marraskuuta 2002 kello 10.16
Waylander 29. marraskuuta 2002 kello 10.16 linkki Itse olen tämän kartta homman hoitanut siten että olen ensin piirtänyt tarkan GM:n kartan, josta olen sitten tehnyt kaiken varalta epätarkan pelaaja hand-outin (siltä varalta että pelaajat keksisivät keinon saada näppeihinsä oikean kartan). Luolista minä piirrän pelaajille karttaa sitä mukaa kun he etenevät. Erittäin monimutkaisissa luolissa käytän muutamia jippoja, kuten saatan pyyhkiä jonkin käytävän pois jota he eivät ole tutkineet (hahmot eivät voi muistaa kaikkea) jne. No, toistaiseksi näin suuria luolia ei ole ollut, ellei lasketa erästä muinaista ja autioitunutta kääpiövaltakuntaa jossa hahmot harhailivat liki vuoden. Silloin ei piirrelty karttoja :P Tuossa CC2:ssa on sellainen "Layer" systeemi käytössä, eli karttaa voi laittaa useita erilaisia tasoja, joista voi printtaukseen ottaa haluamansa. Täten on helppoa tehdä yksi ja ainoa kartta johon tekee "Player" näkymän ja sitten "GM" näkymän. Yhdellä napin painalluksella PJ saa näkymään salaiset tai pelaajille tuntemattomat yksityiskohdat. Lisäksi tällä ohjelmalla voi interlinkittää, eli napsauttamalla esim. kaupunkia kartalla, saa näkyviin k.o. kaupungin kartan (jos sellaisen on tehnyt, tietty).
Chividal linkki 29. marraskuuta 2002 kello 10.45
Chividal 29. marraskuuta 2002 kello 10.45 linkki Kuulostaa tuo ohjelma varsin käyttökelpoiselta. Meillä käytetään yleensä karttoja aika nihkeästi. Pidämme sellaista linjaa, että ei käytetä varsinkaan karttoja, joita hahmoilla ei ole saatavilla. Luolista tms käytetään sitten joko valmiita paljastaen aina vähän kerrallaan tai mieluummin siten, että pelaajat piirtävät itse niinkuin taitavat selostuksen perusteella. Siten tulee aina hyviä hahmojen tekemiä karttoja, jotka eivät todellakaan pidä ihan paikkaansa. Mukava juttu gloranthalaisissa netisä olevissa kartoissa on se, että ne eivät mitkään ole ihan virallisia ja tarkkoja. Kun katselee kahta karttaa samalta alueelta, niin voi olla suhteellisen suuriakin eroja. Tämä on tietysti vain positiivista, eihän siellä varmasti kartanteko ole ihan tarkkuudessa verrattavissa omaan maailmaamme. 0]
black knight linkki 29. marraskuuta 2002 kello 16.51
black knight 29. marraskuuta 2002 kello 16.51 linkki ennen piirrettiin karttoja, mutta sitten huomattiin ettei ne olleet kovinkaan tarpeellisia. Nykyään, jos tarvii karttaa johonkoin, sokkeloiseen paikkaan, pelinjohtaja piirtää ne etukäteen! :wink: mutta laitteista puheenollen "voiko photoshopilla piirtää karttoja" niinkuin guzmo tuumasi! eikös sillä käsitellä vain valokuvia
Herbert linkki 29. marraskuuta 2002 kello 21.30
Herbert 29. marraskuuta 2002 kello 21.30 linkki Kartat tulee tehtyä lyiärillä ruutu paperille.Ei kyllä ole tullut hirveästi karttoja väsättyä.Mitä olen joitakin ohjelmia testannut niin mielestäni ne ovat surkeita. Nyt on varmaan tullut jo ohjelmia millä voisi sanoa tekevänsä jotain.
Guzmo linkki 29. marraskuuta 2002 kello 22.38
Guzmo 29. marraskuuta 2002 kello 22.38 linkki [quote:cc04b48855="black knight"] mutta laitteista puheenollen "voiko photoshopilla piirtää karttoja" niinkuin guzmo tuumasi! eikös sillä käsitellä vain valokuvia[/quote:cc04b48855] Mitä Photoshopilla ei voisi tehdä? Okei, pyykkien pesu onnistuu heikosti, mutta kaikkeen muuhun ohjelmasta löytyy keinot ja ratkaisut. Tavallaan ehkä järkevämpää tehdä kartta esim. Illustratorissa käyttämällä mm. symboleita, mutta kukin tavallaan.
Marcus Maximus linkki 30. marraskuuta 2002 kello 0.26
Marcus Maximus 30. marraskuuta 2002 kello 0.26 linkki Fotarilla voi tehdä vaikka lentokoneen, mutta ajatus on se, että se ei kannata. Fotoshop on kuvankäsittelyohjelma; sitä ei ole alkuunkaan tehty minkään uuden tuottamiseen. Ei vain ole; vasta uusimmat fotarit tuottavat esimerkiksi karttoihin tekstiä kelvollisessa formaatissa (vektoreina) niin, että tekstit pysyvät vielä editoitaessakin kelvollisessa formaatissa. En ole fotari-guru, mutta ammoisella fotarillani kerran kirjoitettu teksti on pikseleitä ruudulla, ja jos sitä huvittaisi vähän siirtää tai suurentaa, voi voi. Layereillä voi pelastaa editoitavuutta vähän, mutta seikkaperäisessä kartassa alkaa tekstiäkin olla jo päällekkäin. Vektoripiirto-ohjelmalla syntyy varmasti hyvää jälkeä; vaikka Corel Draw:lla. Voit piirtää vaikka kuusi erilaista tönöä huolella isosti ruudulla, pienennellä niitä, kopsia, pyöritellä, vääntää ja kääntää. Sillä syntyy koko kaupunki, nättien muurien tuottaminen voi onnistua about 20 napsautuksella, ja jos homma meni vinoon niin eikun muurista kiinni ja kaarta säätämään. Kaupunginosien tai läänien karttoja voi tuottaa isosta kartasta zoomailemalla ilman vaivaa lainkaan; detailit voi lykkiä kohdalleen helpommin kun leegoja kokoilisi. Fotarilla Helsingin kartasta zoomattu Töölö näyttää pikselisyheröltä tai blurratulta soosilta. Corelilla zoomattu näyttää suurennokselta alkuperäisestä kartasta. Vektoripiirto-ohjelmat ovat käsittämättömän aliarvostettuja, etenkin meikäläisten keskuudessa kun aloitimme Deluxe Paint II:lla Amigalla ja tuotimme suurta taidetta pikseli kerrallaan. Kannattaa oikeasti tutustua Coreliin tai johonkin muuhun. Kaikki ropeihin tehdyt systeemit jotka olen löytänyt ovat olleet roskaa, monet jopa Windowsin Paintia huonompia. CC:ta en ole testannut, enkä todellakaan ole kuvataiteen ammattilainen, mutta valaistunut tässä asiassa kuitenkin. Siihen on syy miksi kynälläkin piirretään viivoja eikä pisteitä.
Grammund linkki 30. marraskuuta 2002 kello 10.54
Grammund 30. marraskuuta 2002 kello 10.54 linkki Useammassa kommentissa taisi olla, jotain siihen suuntaa ettei karttoja juurikaan tarvita. Voisi kuvitella että hahmot eksyvät tasaisin aikavälein ilman kartan apua. Kuka lähtee talsimaan jonnekin korpeen ilman minkäälaista kartantynkää/ohjeita? Tottakai kaupunkien välillä on tiet jota pitkin pääsee aika hyvin, kun Gloranthassa tuskin on vielä kauhea tieviidakkoa. Mutta "maastossa" kartasta on korvaamaton apu, olkoon sitten itse tehty tai hankittu. Edes sen vuoksi että löytää takaisin sivistyksen pariin, luolissa tämä vielä korostuu varsinkin jos on joku labyrintti kyseessä. Meillä suurimmaksi osaksi pelaajat piirtävät itse kartat ja gm kertoo "mihin luola kääntyy" Tosin joskus on laiskuudesta johtuen ja pelaamisen helpottamiseksi "saatu jostain" valmis kartta.
Sampi linkki 2. joulukuuta 2002 kello 7.23
Sampi 2. joulukuuta 2002 kello 7.23 linkki Itse käytän karttoja yleensä omana apuna enkä anna niitä pelaajille, ellei niitä tosiaan ole. Se käytöstä: piirtoon. Käsin olen karrtani piirtänyt, ja sillä tavalla yleensä saanut ne parhaiten kuosiin. Tosin viimeisten muutaman kuukauden aikana olen eräitten muitten tavoin innostunut vektoripiirtämisestä, nimenomaan Corelista. Leikkaa-liimaa-säädä-menetelmä ja nopea piirto on harvinaisen miellyttävää. Hommaa helpottaa huomattavasti, jos jaksaa piirtää karkean pohjakartan käsin ja skannata sen pohjakuvaksi, minkä jälkeen sen hahmottaminen käy helpommaksi. Corelin työkalujen hallinta voi olla aluksi vaikeaa, mutta niihin pääsee sisään harjoiteltuaan tunnin tai pari. Sen jälkeen on vain hauskaa piirtää. Itse sain oikein kurssia asiasta, kun satun opiskelemaan sivuaineena paikkatietojärjestelmiä. Siltä alalta löytyykin sitten monta vielä tehokkaampaa työkalua kartanpiirtoon, mutta jätetään ammattilaistyökalut niitä tarvitseville. Turhan monimutkaisuuden lisäksi ne maksavat mansikoita ja Veuve Cliquot'a
Guzmo linkki 2. joulukuuta 2002 kello 11.15
Guzmo 2. joulukuuta 2002 kello 11.15 linkki [quote:8eba7879a0="Marcus Maximus"]Fotarilla voi tehdä vaikka lentokoneen, mutta ajatus on se, että se ei kannata. Fotoshop on kuvankäsittelyohjelma; sitä ei ole alkuunkaan tehty minkään uuden tuottamiseen. [/quote:8eba7879a0] Höpö höpö. Ohjelmalla voi maalata, piirtää ja tehdä lähes kaikkea digitaalisesti. Jopa täysin uskottavia kolmiulotteisia ja photorealistisia kuvia. Tietysti nämä gurut tekisivät miltei saman myös paintilla :) [quote:8eba7879a0] En ole fotari-guru, mutta ammoisella fotarillani kerran kirjoitettu teksti on pikseleitä ruudulla, ja jos sitä huvittaisi vähän siirtää tai suurentaa, voi voi. Layereillä voi pelastaa editoitavuutta vähän, mutta seikkaperäisessä kartassa alkaa tekstiäkin olla jo päällekkäin. [/quote:8eba7879a0] Jos sitä karttaa ei tarvitsekkaan enään suurennella ja aina voi tehdä suoraan 300 dpi tarkkuuteen. Mutta itse karttojen tekemiseen vektorit on yleensä se parempi vaihtoehto, kyllä. [quote:8eba7879a0] Vektoripiirto-ohjelmat ovat käsittämättömän aliarvostettuja [/quote:8eba7879a0] Johtunee täysin siitä, että harva oikeasti tarvitsee vektoreita mihinkään.
TypoDemon linkki 2. joulukuuta 2002 kello 17.33
TypoDemon 2. joulukuuta 2002 kello 17.33 linkki Juu... kaikki kartat mitä olen piirtänyt, ihan käsin lyijärillä olen tehnyt. Teitysti järvet olen laittanut sinisellä ja metsät vihreällä jne. Kokemukseni tietokoneen käyttöä kartan piirtämisessä on aika huvittava. Pelaajat eivät huomanneet lainkaan erästä jokea joka oli vain äärirajattu sinisillä viivoilla, ja kun olin tulostanut kartan, niin ne olivat miltein kokonaan hävinneet... Mitä sokkeloisien paikkojen piirtämiseen tulee, niin mielestäni juuri sokkeiloiset paikat ovat niitä mitä ei kuuluisi piirtää, koska se kuuluu asiaan, että pelaajat menevät ihan sekaisin, eivätkä tiedä minne pitäisi mennä, että pääsisi sitä mukavaa 30 kokoista luolapeikkoa karkuun. Kaupunkialueen karttoja en ole piirrellyt, koska ne lienevät aika massiivisia, siis jos kaupunki on nyt vaikkapa yli 1000 hengen... Parin hökkelin rykelmät nyt piirtääkin tosta ohimennen. Piirrän myös kartat ETUKÄTEEN, mikä on todellakin hyödyksi. Joskus on tehty niin, että pelaajat tekevät hahmot, ja siinä samassa PJ suunnittelee pelin ja piirtää kartan. :) Ei hyvä tekniikka. Ps: pitää itekkin kirjoitella tänne vähän väliä, että joku taso tässä väärinkirjoituksessakin pysyisi yllä.
Marcus Maximus linkki 3. joulukuuta 2002 kello 0.03
Marcus Maximus 3. joulukuuta 2002 kello 0.03 linkki [quote:10c9480111="Guzmo"][i:10c9480111]Fotarilla voi tehdä vaikka lentokoneen, mutta ajatus on se, että se ei kannata. Fotoshop on kuvankäsittelyohjelma; sitä ei ole alkuunkaan tehty minkään uuden tuottamiseen.[/i:10c9480111] Höpö höpö. Ohjelmalla voi maalata, piirtää ja tehdä lähes kaikkea digitaalisesti. Jopa täysin uskottavia kolmiulotteisia ja photorealistisia kuvia. Tietysti nämä gurut tekisivät miltei saman myös paintilla :) ... Jos sitä karttaa ei tarvitsekkaan enään suurennella ja aina voi tehdä suoraan 300 dpi tarkkuuteen. Mutta itse karttojen tekemiseen vektorit on yleensä se parempi vaihtoehto, kyllä. [/quote:10c9480111] Elä nyt Guzmo väitä vastaan vaan myönnä suoraan että minä olen oikeassa ja sinä väärässä. :-) Fotarilla voi kirjoittaa vaikka kirjan; teknisesti resurssit on olemassa. Mutta jos haluaa kirjoittaa kirjan, se [i:10c9480111]kannattaa[/i:10c9480111] tehdä kirjoittamiseen tehdyllä ohjelmalla. Piirtäminen kannattaa tehdä piirto-ohjelmalla, ei kuvankäsittelyohjelmalla. Fotarilla piirtäminen ja kirjoittaminen on kömpelöä. Wordilla taittaminen on kömpelöä. Kirveellä vuoleminen on kömpelöä. Noniin. Kirjoitusohjelma kirjoittamiseen, piirto-ohjelma piirtämiseen, taitto-ohjelma taittamiseen, ja kuvankäsittelyohjelma olemassa olevien kuvien käsittelemiseen. Veistämiseen suosittelen hyvää puukkoa. Ja Marcus nukkumaan. Meni pikujoulut pitkiksi. [quote:10c9480111="Guzmo"][i:10c9480111]Vektoripiirto-ohjelmat ovat käsittämättömän aliarvostettuja[/i:10c9480111] Johtunee täysin siitä, että harva oikeasti tarvitsee vektoreita mihinkään.[/quote:10c9480111] Elähän nyt höpötä. :-)
Guzmo linkki 3. joulukuuta 2002 kello 13.41
Guzmo 3. joulukuuta 2002 kello 13.41 linkki [quote:1b907e3e84="Marcus Maximus"] Elä nyt Guzmo väitä vastaan vaan myönnä suoraan että minä olen oikeassa ja sinä väärässä. :-) Fotarilla voi kirjoittaa vaikka kirjan; teknisesti resurssit on olemassa. Mutta jos haluaa kirjoittaa kirjan, se [i:1b907e3e84]kannattaa[/i:1b907e3e84] tehdä kirjoittamiseen tehdyllä ohjelmalla. Piirtäminen kannattaa tehdä piirto-ohjelmalla, ei kuvankäsittelyohjelmalla. [/quote:1b907e3e84] Markus setä on nyt kyllä väärässä :) Photoshop on täysverinen piirto-ohjelma. Kannattaa tutustua ohjelman viimeiseen versioon läpikotaisin jos et muuten usko. [quote:1b907e3e84] Fotarilla piirtäminen ja kirjoittaminen on kömpelöä. Wordilla taittaminen on kömpelöä. Kirveellä vuoleminen on kömpelöä. [/quote:1b907e3e84] Digitaaliseen piirtämiseen ja maalaamiseen taitaa olla olemassa vain yksi varteenotettava Photoshopin kilpailija, Painter. Ja siltikin useat taiteilijat tekevät teoksensa Photoshopilla maalaten ja piirtäen. http://www.bertmonroy.com/ http://www.eyewoo.com/ndx_illo.html Miksi esim. nämä ammattilaiset käyttävät työskentelyyn Photaria? Sen takia ettei juuri ole parempaa ohjelmaa kyseisenlaiseen työskentelyyn. [quote:1b907e3e84] Noniin. Kirjoitusohjelma kirjoittamiseen, piirto-ohjelma piirtämiseen, taitto-ohjelma taittamiseen, ja kuvankäsittelyohjelma olemassa olevien kuvien käsittelemiseen. Veistämiseen suosittelen hyvää puukkoa. [/quote:1b907e3e84] Photarilla tehdään yllättävän paljon myös kevyttä taittoa kuten käyntikortteja, flyereitä ynm. Mutta en minä saivartelemaan lähde. PS on kuin sveitsiläinen linkkuveitsi. Kyllä sillä vuoleminen käy erittäin hyvin ja tarvittaessa onnistuu vaikka kajakin teko :)
Waylander linkki 3. joulukuuta 2002 kello 14.03
Waylander 3. joulukuuta 2002 kello 14.03 linkki Kyllä erikoisohjelmat hakkaavat aina yleissoftat.
Garrik linkki 3. joulukuuta 2002 kello 15.36
Garrik 3. joulukuuta 2002 kello 15.36 linkki Piirrän karttani käsin: lyijykynällä luonnos, tussilla ja värikynillä jatkoa, jos aikaa mokomaan riittää. Värit on must, niillä saa lisättyä minkä tahansa söherryksen informaatioarvoa paljon. Karttasoftille en anna paljon arvoa. Jos softassa mainitaan kartta tai cartographer, se tuottaa näemmä aina jotenkin persoonatonta jälkeä. Piirtämiseen ja kuvankäsittelyyn tarkoitetut ohjelmat ovat tässä mielessä paljon parempia. Mutta joo: kun en niitä juuri käytä, en puhu läpiä päähäni. Karttojen funktio pelissä sen sijaan on hyvä kysymys. Itse olen käytännössä aina pelinjohtaja, ja suuri osa peleistämme sijoittuu itse kyhäämääni maailmaan. Karttojen arvo maailman hahmottamisessa on niin suuri, ettei sitä voi tarpeeksi korostaa. Jos maailma ei ole täysin maaginen tai ultraskifistinen, sen voi olettaa pysyvän pelin aikana suunnilleen samanlaisena. Niinpä karttoihin tallennettu informaatio ei muutu, vaan on käyttökelpoista yhä uudelleen, vaikka seikkailut siirtyisivätkin välillä alueelta toiselle. Piirrän yleensä aina ison kampanjakartan, jota en juuri näytä pelaajille, paitsi joskus, esim. juuri hahmonluonnin tai tosi pitkien matkojen yhteydessä (jos emme pelaa niitä). Kun aika ja tarmo sallivat, piirrän tiettyihin mittakaavoihin sidottuja pienempiä karttoja, pienimmillään talon pohjapiirustuksia. Suurinta osaa näistä kartoista käytän ehkä kerran pelikerrassa, ja pelaajille ne näytän vasta, kun he ovat tulleet tutuiksi paikan kanssa. Varsinkin kampanjan pohjalle piirretyissä kartoissa on se äärettömän hyvä pointti, että maailma ei tunnu tyhjältä paikalta peliä varten lavastettujen näyttämöiden välillä. Kun etukäteen on piirtänyt kartan, pystyy aina kertomaan pelaajille, minkälaisten maiden ja maastojen läpi heidän hahmonsa kulkevat. Lisäksi kartalle ja sen kopioille on kätevää törkätä kaikki pelikertojen kuluessa keskeiseksi nousevat pienet paikat, kansojen asuinalueet jne. Säilyy suhteellisuus ja kaikki on kompaktissa muodossa tarkasteltavana, eivätkä paikat mee sekaisin. Pelikertojen aikana syntyvät nopeat tilanteet on tietenkin järkevintä kuitata lyijykynäsutaisuin: te tässä, ne tuolla, tuonne ette nää, koska siinä on talo. Ruutupaperi tai heksapaperi ovat hyviä, koska niissä on valmis mittakaava. Kun niitä ei ole tarjolla, pitää aina ekana päättää kartan mittakaava, ettei synny marinoita siitä, mihin hahmo ehtii ja minne ei. Viivotin on hyvä pitää käsillä. Jep, olen täysi karttafriikki: kauniit kartat ovat loistotaidetta!
Guzmo linkki 26. tammikuuta 2003 kello 22.15
Guzmo 26. tammikuuta 2003 kello 22.15 linkki Okei täytyy tätäkin keskustelua jatkaa :) Tajuan nyt miksi osa ei ehkä ymmärrä kuinka monikäyttöinen ohjelma PS on. Photarilla ei ennen versiota 5 tehnyt juuri muuta kuin käsitellyt kuvia. Versio 7 kilpailee jo "luonnonmukaisen" maalaamisen ja piirtämisen softana Painterin kanssa. (Taitaa olla makukysymys kumpaa käyttää digitaaliseen maalaamiseen) Muutenkin ominaisuudet alkavat jo laajeta Illustratorin reviirille. Jos ohjelma on tuttu versiosta 5 tai alle niin suosittelen tutustumaan versioon 7 ja kommentoimaan asiaa uudestaan.
Larppa linkki 27. tammikuuta 2003 kello 15.37
Larppa 27. tammikuuta 2003 kello 15.37 linkki Guzmo kirjoitti: [i:3610867369]osa ei ehkä ymmärrä kuinka monikäyttöinen ohjelma PS on. [/i:3610867369] Tämä on totta. Mutta tosiaan PS on erittäin hyvä piirrustus ohjelma, on tullut tehtyä jo joksinkin laisia karttoja ja taloja ynnä muuta tällä ohjelmalla. Mutta käsin se paras tulee, siis jos osaa edes vähän piirtää. :wink: