Vanha foorumi

Takaisin

Kielioppi, netiketti ja kohteliaisuus

Verkkosivut
Marcus Maximus 20. marraskuuta 2002 kello 23.35
Kirjoittaja Viesti
Marcus Maximus linkki 20. marraskuuta 2002 kello 23.35
Marcus Maximus 20. marraskuuta 2002 kello 23.35 linkki <whine> [quote:cacdeb4e20="Qroqor aloitti viestiketjun otsikolla 'Vakavia ongelmia?' ja"]Onko ropeltamisessa ja larppaamisessa joskus tullut vakavia ongelmia? Roolipelaaminen on sosiaalinen harrastus ja soliaalisuuteen liittyy usein jos minkälaisia ongelmia. Kertokaa tai äänestäkää.[/quote:cacdeb4e20] [quote:cacdeb4e20="Toisaalta black knight aloitti viestiketjun otsikolla 'kliseitten vetäminen esille' ja"]vedetäänkö teillä noissa larpeissa tai ropeissa noita kliseitä hirveesti esille esim. kun luotte hahmon niin sinnehän kuuluu aina vanha elf ranger tä?[/quote:cacdeb4e20] Voisitte ihmiset ihan yrittää ilmaista itseänne [i:cacdeb4e20]vähän[/i:cacdeb4e20] selkeämmin ja naputtaa saman tien yli kolmerivisiä viestejä. Tuollainen epäselvä aloitus ei todennäköisesti herätä kysymystä pitempiä vastauksia, ainakaan minä en keskimäärin jaksa vastata kaksiriviseen viestiin kauhean suurella mielenkiinnolla. Eikä tällaisilla kysymyksillä tehty äänestyskään varsinaisesti mitään kerro. Kaikilla on jonkinkokoisia ongelmia joskus, mutta kellään ei ole äärimmäisen pahoja ongelmia kuin äärimmäisen harvoin. Kun nyt aloitin vinkumisen (ei, Qroqor ja black knight, tämä ei koske ainoastaan teitä), pyytäisin myös sen verran huolellisuutta tekstiin ettei kirjoitusvirheitä ole ihan joka rivillä. Pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet ovat kiva lisä, joka lisää viestin uskottavuutta ja vakavastiotettavuutta kummasti. Yrittäminen riittää, osata ei välttämättä tarvitse. Äikänopekin tykkää kun tuotatte kokonaisia lauseita. [quote:cacdeb4e20="Larppa ilmaisi itseään puhekielisesti otsikolla 'Hahmojen kuoleminen' ja"]joo ei meidän peleissä kovin paljon hahmoja oo kuollu mutta yhdesti tapahtu semmonen et jotain 11 örkkiä mättäs hahmon hengiltä ja se oli paras pelaaja (kaks muuta oli idiootteja ja ne pelaa vieläkin pelaajia on niin vähän) niin sillon oli pakko salli yhelle papille semmonen kuolleista herätys loitsu! En olis kestäny pelata niitten kahen idiootin kaa ja ne muutenkin tappeli keskenään enemmän kuin vastustajien kanssa!!![/quote:cacdeb4e20] Näitä vain ei jaksa. Minä löysin ylläolevasta 29 kirjoitusvirhettä, Nysalor löytäisi varmaan enemmän. Yrittäkää edes. Edes vähän. - Markus, Joka Ei Ole Teidän Äitinne PS. Olen poistanut varmistimen. Vinkumista turhista viesteistä tai olemattomasta kieliopista on tulossa niin yksityisviesteinä kuin julkisinakin viesteinä, kun tarvetta tulee. </whine>
Kasila linkki 21. marraskuuta 2002 kello 6.58
Kasila 21. marraskuuta 2002 kello 6.58 linkki Jeps.. kannattas Maximus lukee uudelleen se "sisäsiittoisuutta?" ketju (liekki). Mielestäni kannattas laskee rimaa kirjoitusasun puolesta ja keskittyä siihen mitä joku yrittää sanoa... Se on vaikeaa välillä johtuen typoista mutta se vaan yleensä tarkoittaa kahta asiaa. Joko kirjoittajalla ei ole halua tai viitsimista TAI on lukihäiriö tai tai... tai lukijalla ei ole halua ymmärtää asiaa. No ukkoontumista tällä ei ainakaan estetä... Huomauttaisin että nimi on kuitenkin SUOMEN glorantha-seura jonka foorumille saa kirjoittaa jos ... No oikeakielisyys ei haittaa ketään siinä olet oikeassa ja varmaan ketjun aloittamisessa kannattas olla huolellinen, mutta kestä ihmeessä sellaset niin saadaan kaikkien mielipiteet julki (tavalla tai toisella). PS ei kai vapaan sanan este saa olla se että kaikki ei osaa kielioppia ja jotkut ei haluu ymmärtää.
Guzmo linkki 21. marraskuuta 2002 kello 7.08
Guzmo 21. marraskuuta 2002 kello 7.08 linkki Kasila, kyllä se nyt on ihan viitsimisestä kiinni. Peruskoulunkin käynyt pystyy muotoilemaan edes jollain tasolla ymmärrettäviä lauseita, kun käyttää siihen hieman aikaa. Allekirjoitan MM:n kitinät. Tarkoitus on vain parantaa keskustelun tasoa (tekemällä siitä ymmärrettävää ja helpommin seurattavaa), eikä rajata ketään ulos.
humis linkki 21. marraskuuta 2002 kello 9.28
humis 21. marraskuuta 2002 kello 9.28 linkki Sanottakoon, että ylläpitäjän oikeuksilla täällä tällä hetkellä heiluvat Tero Kaija, minä sekä Nysalor. Ja meidän yleinen kantamme taitaa olla hyvin hillitty. Ketään ei ole tarkoitus käännyttää pois foorumilta, onhan koko harrastuksen jatkuvuuden elinehtokin jo se, että saadaan mukaan paljon porukkaa ja nimenomaan nuoria. Mitään viestejä ei siis poisteta pelkästään huonon kieliasun vuoksi [b:d8000409ac]mutta[/b:d8000409ac] se ei ole mikään syy tai oikeutus kirjoittaa ihan miten sattuu. Jos teillä ylipäänsä on kyky jäsennellyn tekstin tuottamiseen, käyttäkää sitä. Kaikkien päivä kirkastuu hieman. Oikeinkirjoituksesta sivu, ainakin minä olen tästä lähin ajatellut tarttua paljon ärhäkämmin viesteihin, joissa ei ole mitään sisältöä. Voitte siis olettaa, että mikä tahansa yhden tai kahden rivin kommentti on pahasti vaarassa joutua bittiroskikseen.
Tero Kaija linkki 21. marraskuuta 2002 kello 9.44
Tero Kaija 21. marraskuuta 2002 kello 9.44 linkki Mitäs epämääräistä kitinää täältä oikein taas kuuluu? :P Joo, olisihan se hienoa, että kaikki kirjoittaisivat kieliopillisesti oikein, mutta kun kaikki eivät osaa. Siinä ei ole edes ikään katsomista. Oli vanha tai nuori, niin välillä näkee niin virheellistä tekstiä joidenkin suoltavan. Mutta, luetteko mitään muita keskustelupalstoja? Oletteko huomanneet, että myös niissä esiintyy vaikeaselkoisia viestejä ja kielioppivirheitä, ja sielläkin ovat ilkeät sedät valittamassa kirjoitusasusta yms. Eli siis ihan yleinen ongelma. Mikä sitten avuksi? Laitetaan Nysalor tekemään joku kielioppikoe, jonka läpäistyään on kelvollinen keskustelija tälle foorumille? Porukka vähentyisi puoleen ja sitten se keskustelu sujuisikin ongelmitta. Uusia viestejä ei sen sijaan enää paljoa tulisikaan. Tämä on kuitenkin yleinen keskustelufoorumi eikä mikään kielipioppi-elitistien oma foorumi. Joten yhteenvetona jokainen kiinnittää huomiota kielioppiin ja sen osaavat suvaitsevaisuuteen. Eiköstä joo? :) Ja ilmaisena vinkkinä kaikille, käyttäkää sitä Lähetä-painikkeen vieressä olevaa Esikatselu-painiketta. Sen avulla näette, miltä viesti tulee näyttämään ja siinä on sitten hyvä mahdollisuus myös lukea viesti läpi ja korjata mahdolliset virheet.
Marcus Maximus linkki 21. marraskuuta 2002 kello 10.16
Marcus Maximus 21. marraskuuta 2002 kello 10.16 linkki [quote:6d3a971612="Allekirjoittanut piilotti edelliseen viestiinsä lauseen ja"]Yrittäminen riittää, osata ei välttämättä tarvitse. [/quote:6d3a971612] Täsmentäisin vielä että täydellinen käsittämättömyys viesteissä on se keskeinen ongelma. Saa mennä pieleen, pahastikin, ei siinä mitään, mutta yritys ois kiva. [quote:6d3a971612="Kasila"]No oikeakielisyys ei haittaa ketään siinä olet oikeassa ja varmaan ketjun aloittamisessa kannattas olla huolellinen, mutta kestä ihmeessä sellaset niin saadaan kaikkien mielipiteet julki (tavalla tai toisella). [/quote:6d3a971612] Kestäminen ei riitä kun ei ymmärryskään. 8-) Fakta vain on, että epämääräistä kirjainsoosia ihmiset eivät ota yhtä vakavasti kuin jäsenneltyä järkevää tekstiä. [quote:6d3a971612="humis"]Oikeinkirjoituksesta sivu, ainakin minä olen tästä lähin ajatellut tarttua paljon ärhäkämmin viesteihin, joissa ei ole mitään sisältöä. Voitte siis olettaa, että mikä tahansa yhden tai kahden rivin kommentti on pahasti vaarassa joutua bittiroskikseen.[/quote:6d3a971612] Humis tiedätkö; minun oikeasti piti vinkua ennenkaikkea tästä, seikkaperäisesti ja pitkällisesti, mutta jotenkin käsittämätöntä kyllä unohdin kun pääsin vauhtiin viestin kirjoittamisessa. Itseasiassa; pari täydellisen sisällötöntä viestiä luettuani päätin vinkumisenkin aloittaa.
Wildor linkki 21. marraskuuta 2002 kello 13.58
Wildor 21. marraskuuta 2002 kello 13.58 linkki [url]http://www.avoin.jyu.fi/psykologia/verkko_opiskeluopas/netiketti_2.htm[/url] Annoin tähän sivun, jossa käsitellään aihetta netiketti. On kohteliasta selkeyttää omaa kirjoitusasua eikä vain kirjoittaa putkeen mitä mieleen juolahtaa. Välimerkit, kuten piste selkiyttää tekstiä jo huomattavasti. Siitä kuitenkaan netiketissä ei ole kyse. Kyse on ihan perinteisistä kanssakäymisen periaatteista. Kukaan ei pidä huutamisesta!!!!!!??? Näyttäähän se jo typerältä eikä järkevässä keskustelussakaan kukaan huuda, vaan perustelee väitteensä. Ei kirjoittamalla saa aikaan huutoäänestystä, vaikka myönnän, että se on toimiva tapa kasvokkain. :P En syytä ketään, koska on helppo nimetä virheitä muissa, joita ei itsessään näe. Minun kielioppini ei todellakaan ole sitä luokkaa, että voisin ohjata ihmisiä siinä, enkä myöskään pysty sanomaan, ettenkö menettäisi malttiani kirjoittaessa. On suhteellisen helppoa räyhätä monitorille, kun vastassa ei ole ketään oikeata ihmistä. Parasta olisi muistaa, ettei rupea liian kärkeäksi ja veemäiseksi puheissaan. (olenpas paraskin puhuja :)) joopa joo. Olkaa tytöt ja pojat kiltisti ettei tule paha mieli.
Kasila linkki 21. marraskuuta 2002 kello 14.15
Kasila 21. marraskuuta 2002 kello 14.15 linkki Maximus: [quote:f58e8e96ad]Kestäminen ei riitä kun ei ymmärryskään. [/quote:f58e8e96ad] Siis ei kiinnosta edes yrittää ymmärtää tekstiä tai ei halua lukea jotain "epämääräistä" tekstiä niin ei kannata lukea... Mielestäni pahempi rikos on rajoittaa sananvapautta. Maximus muutenkin (siis foorumilla) ota ja mieti mikä on tärkeää... Maximus: [quote:f58e8e96ad]Fakta vain on, että epämääräistä kirjainsoosia ihmiset eivät ota yhtä vakavasti kuin jäsenneltyä järkevää tekstiä[/quote:f58e8e96ad] Älä sitten ota vakavasti... Vähän niin kuin et ota vakavasti jotain japanilaista joka tulee puhumaan sinulle "huonoa" suomea... Ja jos on LUKIHÄIRIÖ niin se tarkoittaa sitä että on vaikeampaa kirjoittaa ja lukea, kun sellainen "terve". Minulla on LUKIHÄIRIÖ, joten jos sanon, että panee pikkasen vituttamaan tollanen ylimielisyys, niin varmaan ymmärrät. Minulla ei ole ollut vaikeuksia kekenkään tekstin kanssa ! Kun haluaa ymmärtää niin ymmärtää vaikka Japanilaista kun se puhuu hoono soomi
Juha R linkki 21. marraskuuta 2002 kello 15.49
Juha R 21. marraskuuta 2002 kello 15.49 linkki Selkeästi ilmaistu on kyllä usein myös selkeästi ajateltu. Ja päinvastoin. Jatka MM samalla linjalla. Ja moderaattoreille kiitos ja sympatiaa. Ei ole helppo homma teillä.
GEAS linkki 21. marraskuuta 2002 kello 15.54
GEAS 21. marraskuuta 2002 kello 15.54 linkki Minä en ole paras kommentoimaan kieliopista, mutta minuakin häiritsee huutaminen!! ja typ0tt4m1nen. Jos täällä kaikki yrittäisivät niin elämä olisi helpompaa eikä tälläistä narinaa kuuluisi. Lisäksi viestejä joissa on sisältöjä ja ainakin neljä tai viisi riviä tekstiä ovat miellyttävämpiä kuin jokin "joo." viesti. Älkääkä te jotka tuollaisia viestejä kirjoitatte suuttuko jos siitä teille sitten sanotaan. Itsekkin tulee joskus kirjotieltua lyhyitä ja ytimettömiä viestejä ja pyydän anteeksi jos/kun tämä jotakuta häirinnee. Typ0tuk5en estämiseksi kannattaa käyttää jotakin kirjoitusohjelmaa jotta se sitten poimii pahimmat typotukset pois. En vaadi keltään mitään ihmeitä vaan yritystä. Jättäkää ennemmin viesti kirjoittamatta jos siitä puuttuu järki kuin että lähetätte sen vain siksi että se voidaan poistaa.
epaz linkki 22. marraskuuta 2002 kello 14.27
epaz 22. marraskuuta 2002 kello 14.27 linkki Puhut, Markus, asiaa. Ainakin minun fooruminkäyttöhalukkuuttani vähentää huomattavan paljon se, että iso osa viesteistä on a) turhia b) huonosti kirjoitettuja ja/tai jäsenneltyjä. Jos joku kuitenkin on lukihäiriöinen, annettakoon hänen virheensä anteeksi. -Sampo
Tupew linkki 24. marraskuuta 2002 kello 14.36
Tupew 24. marraskuuta 2002 kello 14.36 linkki Tässäpä vielä minun kommenttini asiasta. Jos foorumilla kävijä osaa sijoittaa pisteet ja pilkut oikein niin tekstiä on ihan hyvä lukea. Pilkkujen ja huutomerkkien sijoittaminen ei mielestäni pakollista. Eiköhän kaikki saa ihan hyvin selvää tekstistä jossa ei ole pilkkuja(joo, minultakin on jäänyt usein pilkut pistämättä). Huutaminen ei mielestäni ole tosiaaankaan pakollista tällä foorumilla. Typottaminen ei pahemmin haittaa minua. Mutta jos sana on niin typotettu, että siinä ei ole kuin kaksi kirjainta oikeilla paikoilla niin silloin se alkaa jo vähän häiritsemään. Joskus on ollut sellaisia sanoja joita on pitänyt miettiä minuutti, että on saanut selville mitä niissä luki. Sellainen typottaminen ei haittaa minua, jossa on mennyt sanassa kaksi kirjainta väärin päin, tai että yksi kirjain puuttuu.Kyllä kuitenkin ymmärtää mitä siinä sanassa lukee. Se ei ainakaan minua niin paljon häiritse, että en enää jaksaisi käydä täällä. Turhat viestitkään eivät oikeastaan haittaa minua. Jos joku kirjoittaisi foorumin jokaiseen ketjuun: Pulla on hyvää, niin se ei haittaisi minua. Vaikka itse en kyllä ainakaan yritä pistää turhia viestejä. Mutta yksi asia minua häiritsee ja se on tuo nuoriso slangi ja kaikki tuollaiset puhe kielen sanat, mitä jotkut foorumin käyttäjät pistävät oikein urakalla. En tarkoita, että jos joku pistää minulla sanan tilalle mulla, niin se ei häiritse paljon mutta jos koko puhe on sellaista niin.... Maximus: Et sinäkään kyllä mikään pyhimys ole. Sinäkin nimittäin pistit yhteen viestiin lainauksen yhden toisen puheista ja sitten kirjoitit viestiin: Vai niin. ÄLä ota tätä pahalla, mutta ei kyllä senkään viestin laatu ollut kummoinen. Jos jonkun asian saa sanottua muutamalla rivillä kirjoitettuna selkeästi, niin miksi siihen pitäisi saada vielä jotain lisää. Jos viestiin ei tarvita mitään niin turha siihen on alkaa kirjoittamaan jotain turhaa, nimittäin eikö silloin juuri viestien taso laske? Nysalorille saattaa nytkin olla helvettiä tämän foorumin lukeminen, joten pidetään paikat siisteinä :). [quote:c3e66c1204="Guzmo"] Peruskoulunkin käynyt pystyy muotoilemaan edes jollain tasolla ymmärrettäviä lauseita, kun käyttää siihen hieman aikaa.[/quote:c3e66c1204] Minäkin olen vasta seitsemännellä luokalla ja pystyn kirjoittamaan tuyollaista tekstiä(enkö olekkin paras :D ) joten uskoisin, että nekin jotka ovat vasta peruskoulussa pystyvät kirjoittamaan kunon asiaa kun vain viitsivät.
Tupew linkki 24. marraskuuta 2002 kello 14.59
Tupew 24. marraskuuta 2002 kello 14.59 linkki Hmm. En kyllä nyt löydä sitä Vai niin viestiä, Marcus on kai viisaana poikana mennyt muokkaamaan tai poistamaan sen viestin muta kyllä täällä joskus oli semmoinen viesti. Eli unohtakaa äskeisestä viestistä tämä kyseinen asia. Ja anteeksi pyynnöt Marcukselle kun valitin asiasta jonka hän oli jo paikannut.
Nysalor linkki 24. marraskuuta 2002 kello 16.12
Nysalor 24. marraskuuta 2002 kello 16.12 linkki Tupew: [i:d488dd2b51]Nysalorille saattaa nytkin olla helvettiä tämän foorumin lukeminen, joten pidetään paikat siisteinä .[/i:d488dd2b51] Eipä ole helvettiä, sillä täällä on varsin mukavaa luettavaa ja kiinnostavaa keskustelua. Eikä kieliasukaan minua valtavasti häiritse, sillä suomen kielen opiskelijana toki ymmärrän, ettei ole mitään ainoaa oikeaa kieltä, vaan erilaisia kielen variantteja. Se on tietysti toinen juttu, minkälaista kieltä olisi parasta käyttää foorumilla. Itse suosin melko kirjakielistä tyyliä, jossa tosin on puhekielenomaisuuksiakin. Kirjoitan myös kaiken tekstini tekstinkäsittelyohjelmaan, joka oikolukee tekstin, ja kopioin sieltä vastaukseni lähetysruutuun. Voin suositella tätä tapaa muillekin, sillä tämä auttaa karsimaan kenties joitakuita häiritseviä kirjoitusvirheitä. Kannattaa myös lukea itse viestinsä ennen lähettämistä. Tärkeintä minusta olisi kuitenkin pyrkiä esittämään viestissään asia jokseenkin johdonmukaisesti. Hyppiminen asiasta toiseen ja pitkän asian kirjoittaminen yhteen pötköön hankaloittavat tekstin punaisen langan hahmottamista. Jos siis ottaa esiin aivan toisen asian, voi kappaleen vaihtaminen olla hyvä ajatus. Ja sen voi tehdä muutenkin, jos tekstiä tuntuu tulevan hyvin runsaasti samastakin asiasta. [i:d488dd2b51]Hmm. En kyllä nyt löydä sitä Vai niin viestiä, Marcus on kai viisaana poikana mennyt muokkaamaan tai poistamaan sen viestin muta kyllä täällä joskus oli semmoinen viesti. Eli unohtakaa äskeisestä viestistä tämä kyseinen asia.[/i:d488dd2b51] Eipä se näyttäisi mihinkään kadonneen, vaan Marcuksen kritisoitu viesti löytyy [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?p=11284&highlight=#11284]täältä[/url]. Voidaan tietysti keskustella siitä, onko tällaisen viestin lähettämisessä mieltä ja mitä se tarjoaa lukijoilleen. En katsonut viestiä kuitenkaan niin pahaksi, että se olisi pitänyt moderaattorin poistaa. Joka tapauksessa ainakin minä toivon, että ihmiset kirjoittelisivat aktiivisesti mieltään askarruttavista aiheista foorumille. Asian esittämisen muotoon kannattaa uhrata hiukan aikaa, jotta ikäviä väärinkäsityksiä tai epätietoisuutta vältettäisiin. Jos vanhat aiheet eivät vaikuta sopivilta, ei kannata arkailla aloittaa uutta aihetta.
Tero Kaija linkki 24. marraskuuta 2002 kello 17.22
Tero Kaija 24. marraskuuta 2002 kello 17.22 linkki [quote:83d4fc1d00="Nysalor"]Eipä se näyttäisi mihinkään kadonneen, vaan Marcuksen kritisoitu viesti löytyy [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?p=11284&highlight=#11284]täältä[/url]. Voidaan tietysti keskustella siitä, onko tällaisen viestin lähettämisessä mieltä ja mitä se tarjoaa lukijoilleen. En katsonut viestiä kuitenkaan niin pahaksi, että se olisi pitänyt moderaattorin poistaa.[/quote:83d4fc1d00] Vaan eipä löydy enää. Allekirjoittaneen salamannopea hiirikäsi poisti sen alta nanosekunnin. :) Ai miksikö? Jos kerta turhat ja merkityksettömät viestit ovat joillekin vaikea pala, tuo oli sitten sellainen. Jos kerta Marcus saa kirjoittaa tuollaisia viestejä, miksei muutkin? Tasa-arvoa, tasa-arvoa. Toivottavasti Marcus osaa ottaa asian huumorilla... :) Mutta siis, kyllä moderaattorit lukeavat innolla foorumia, ja jos silmään sattuu turhia viestiä, ne kyllä poistetaan. Jos ei nyt ihan heti, niin kyllä ainakin hetken kuluttua. Jos ei muut, niin minä ainakin. Tässä vaan alkaa kohta tuntua, että ei enää uskalla kirjoittaa foorumille itsekään, kun pitää huomioida kielioppia niin kovin tarkasti. Ja sitten kun ajatellaan niitä, jotka tätä foorumia käyvät lukemassa (ovat ehkä jo uskaltautuneet rekisteröitymään), niin kun aletaan jo pienestäkin kirjoitusvirheestä nipottamaan, kynnys kirjoittaa foorumille ensimmäistä viestiä kasvaa (kun se muutenkin tuntuu olevan korkea, nimim. kokemusta on). Kehotan kyllä kaikkia lukemaan viestinsä läpi kertaalleen ennen lähettämistä. Se auttaa jo poistamaan useita virheitä teksteistä. Vaikka sitä ei millään jaksaisi tehdä, niin kannattaa muistaa, että kirjoitukset ovat vuosienkin päästä täällä edelleen luettavissa.
Marcus Maximus linkki 24. marraskuuta 2002 kello 18.09
Marcus Maximus 24. marraskuuta 2002 kello 18.09 linkki Raagh. Olisi pitänyt kääriä hihat jo aikaa sitten ja ottaa rautalanka ja liekinheitin esille. Tuon kyseisen viestin keskeinen sisältö oli täsmälleen välittää edellisen viestin kirjoittajalle (kuka sitten olikaan en muista enkä voi enää jäljittää), että hänen viestissään ei ollut mitään kiinnostavaa sisältöä, eikä kyllä muistaakseni pilkkujakaan. Taisi olla sisällöltään jotain luokkaa [i:090271994c]"Joo, meidän pelissä oli kanssa kolme broota"[/i:090271994c] se viesti johon tuo oli vastaus. Meikä ei ota mitään huumorilla, mutta murot saa kuiviksi puristamalla. :wink:
Tero Kaija linkki 24. marraskuuta 2002 kello 18.35
Tero Kaija 24. marraskuuta 2002 kello 18.35 linkki [quote:9d9f301488="Marcus Maximus"]Raagh. Olisi pitänyt kääriä hihat jo aikaa sitten ja ottaa rautalanka ja liekinheitin esille.[/quote:9d9f301488] Okei, taidan kaivaa verta nenästäni, mutta kääritään ne hihat nyt sitten. Kerranhan sitä vain eletään.. 8-) [quote:9d9f301488]Tuon kyseisen viestin keskeinen sisältö oli täsmälleen välittää edellisen viestin kirjoittajalle (kuka sitten olikaan en muista enkä voi enää jäljittää), että hänen viestissään ei ollut mitään kiinnostavaa sisältöä, eikä kyllä muistaakseni pilkkujakaan.[/quote:9d9f301488] Tarkoittanet tätä [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?p=11269&highlight=#11269]viestiä[/url]? Kyseessä on keskustelua roolipelien kliseistä ja tuo viesti on minusta ainakin humoristinen ja aiheeseen sopiva. Meillä on siis selvästi näkemysero. Ja kyllä siinä viestissä on pilkut kohdallaan.. Yritetään nyt kuitenkin jatkaa elämää. Jos nyt joku sattuu kirjoittamaan huonon viestin, niin siihen ei tarvitse vasta itse huonolla viestillä. Viestiketjussa kun kaikki käyvät puimaan yhtä asiatonta viesti, kuolinkellot soivat sille ketjulle. (Ja varmuuden vuoksi yksi hymiö tänne viestin loppuun. :) )
Marcus Maximus linkki 24. marraskuuta 2002 kello 18.53
Marcus Maximus 24. marraskuuta 2002 kello 18.53 linkki Jee! Liekkisota! Lodrilin nimeen! [quote:bdbacf3581]Tarkoittanet tätä viestiä?[/quote:bdbacf3581] Ei havaintoa; mahdollisesti. Jos se oli tuo, niin tunnustan että on niitä pahempiakin nähty. Jatkanpa tästä tekemään rituaali-itsemurhan anteeksipyyntönä netiketin jumalille.
Wildor linkki 25. marraskuuta 2002 kello 7.37
Wildor 25. marraskuuta 2002 kello 7.37 linkki ihan näin neuvona vaan. [size=24:0aac5524b1]TURHAA![/size:0aac5524b1] Jos joku tästä enää saa mitään irti, niin saakot - minä en saa - syyttely kitinä ja vinkuminen ei auta. Mielestäni asia on jo loppuun käsitelty. Aihe on mennyt syyttelyksi ja välimerkkien lämmittelyksi. Eiköhän tämäkin aihe ole jo aikansa elänyt?
Dovas linkki 25. marraskuuta 2002 kello 15.21
Dovas 25. marraskuuta 2002 kello 15.21 linkki [i:c031a9ebfa]TURHAA! [/i:c031a9ebfa] Wildor, huutaa ei saanut. :wink: No joo. Marcuksen aloittamalle aiheelle on kyllä mielestäni ollut pitempääkin jo tarvetta. Ihan luonnollista että asiasta puhutaan koska kyseessä on kuitenkin foorumi jossa on mahdollisuuksia moneen eri lähtöön: Aiheita voi itse melko vapaasti aloittaa ja hymiöiden repertuaaria (joista mielestäni osa on ehkä hiukan turhiakin) voi käyttää ja eri henkilöiden tapa ilmaista itseään on aika monenkirjavaa. Totta kai kaikilla on se 'ominainen' leima kirjoituksissaan ja pieni "puhekielenominaisuus" (mistä Nysalorkin puhui) on ihan piristävää. Jos foorumin sijasta meillä olisikin (vain) jokin postituslista, ei edellämainittuja ominaisuuksia juuri olisikaan ja kuka sinne mitään 'nonsensea' menisi kirjoittamaankaan. Mitä siitä itsekään hyötyisi? Samaa voi tosiaan miettiä täällä sitten, että ketä se hyödyttää jos ja kun jotain aivotonta lähettää... Olen tehnyt joskus itsekin muutamat etiketti-virheet tuossa ja myönnän että kaduttaa (eräs ihan hiljattain - sorry valvojat). Lukihäiriöstä muuten sen verran että värikkäässä joukossamme on kyllä muutama lukihäiriöinen (not me but...). Eiköhän yhteisymmärrys kasvata suvaitsevaisuudelle tilaa.
Tupew linkki 25. marraskuuta 2002 kello 17.01
Tupew 25. marraskuuta 2002 kello 17.01 linkki [quote:7f94a517a3="Dovas"] Olen tehnyt joskus itsekin muutamat etiketti-virheet tuossa ja myönnän että kaduttaa (eräs ihan hiljattain - sorry valvojat)[/quote:7f94a517a3] Tarkoitatko sitä asiaa jonka sanoit siellä puolisoita ketjussa? Ei sinun enää tarvitse jauhaa sitä asiaa. Voit unohtaa koko asian jos se asia sinun sydäntäsi painaa.Jos sinä nyt ylipäätäisi tarkoitit sitä asiaa.
Grammund linkki 25. marraskuuta 2002 kello 20.36
Grammund 25. marraskuuta 2002 kello 20.36 linkki Koska allekirjoittaneen viestistä oli tossa aikaisemmin pari mainintaa, niin kaadetaan nyt lisää bensaa liekkeihin. Vaikkakin taisi olla aikaisemmin jo samasta aiheesta keskustelua. Muistaakseni peruskoulun päästötodistuksessa taisi seisoa äidinkielen numerona 5, joten välittömästi nostaa peto päätään, kun aletaan vaahtoamaan oikeinkirjoituksesta. Kasila taisi jotain mainitakin lukihäiriöistä, nytkö meidät sitten poltetaan roviolla? Ja kielletään kirjoittamasta foorumille, jos ei jaksa nysvätä oman viestinsä kanssa tuntia koneella oikoluvun kanssa. Sillä aina ei todellakaan kerkiä miettimään tarkkaan mitä kirjoittaa(mikä olisi toisinaan kieltämättä fiksua), kun meikäläiselläkin tuntuu olevan aina nykyään jotain ihan oikeasti tärkeätä tekemistä. Ja on tuossa muutama pelikaveri sanonutkin, jotta eivät todellakaan jaksa lukea liian pitkiä &#8221;puheenvuoroja&#8221; foorumilta ja sen vuoksi jättäneet kommentit kokonaan väliin. Joten voisin veikkailla, että useakin pelaaja on jättänyt kokonaan rekisteröitymättä nipotuksen johdosta. Ei sillä että oikeinkirjoituksessa olisi mitään vikaa, mutta kun ei se perkele kaikilta tule automaattisesti. On aivan absoluuttisen totta mitä MM + muut kirjoittivat, on mukavampi lukea selkeitä ja oikeinkirjoitettuja tekstejä, kuin jotain &#8221;joujou&#8221; kieltä. Jos huumori kielletään, niin meikäläisen voi samantien deletoida jäsenistä. Kuuluu geeneihin omata umpikiero savolainen mielenlaatu, jolle ei voi mitään. Paljon parjatussa viestissä yritin hieman leukailla, mutta metsään taisi mennä parista hymiöstä huolimatta. Koska asiasta oli jo mainittu kaikki maitsemisen arvoinen ei tarvinnut lisätä enää mitään järkevää. Ja jos kartiomallinen tähtihattu ei ole klise niin mikä sitten? Ja aion edelleenkin seuraavalla mahdollisella mage-hahmolla pyytää masteriltä moista tyylitajun huipentumaa. (Kukin voi miettiä saanko sitä ikinä.) Mutta eihän meille kaikille ole tuota jaloa huumorin hedelmää suotu, joten taidan jättää huumorin pois MM:n aloittamien ketjujen kommenteista. Nyt voi joku asiaanperehtynyt lämiä sitten pilkut kohdalleen. Itse en osaa. :-D
Tero Kaija linkki 25. marraskuuta 2002 kello 21.54
Tero Kaija 25. marraskuuta 2002 kello 21.54 linkki [quote:78273f31c4="Grammund"]Jos huumori kielletään, niin meikäläisen voi samantien deletoida jäsenistä.[/quote:78273f31c4] Niin pitkään kuin minussa henki pihisee (tai oikeastaan niin pitkään kuin minulla on adminin oikeudet), huumorin tulen sallimaan. Humoristiset kommentit pitkänkin viestiketjun välissä (jos liittyvät aiheeseen) piristävät kummasti muiden osapuolien pelkkää väittelyä. [quote:78273f31c4]Paljon parjatussa viestissä yritin hieman leukailla, mutta metsään taisi mennä parista hymiöstä huolimatta.[/quote:78273f31c4] Kuten aikaisemmin jo totesin, ei mennyt metsään. Minun mielestäni tämä kyseinen kommentti oli aihepiiriin kuuluva. Ei siinä mitään. Jatka ihmeessä kirjoittamista. Varmasti kuitenkin yhdyt siihen, että tältä foorumilta löytyy muutamia varsin sekavia viestejä. Niistä kun ei oikein selviä edes, mitä kysytään. Jos on kirjoitusvirheitä tai pilkkuja puuttuu, so what. Kaikki eivät osaa. Mutta pelkkää ajatuksen virtaa ei kannata kirjoittaa, tämä foorumin keskustelu kun ei vastaa normaalia keskustelua, jossa kehonkieli on tärkeässä osassa. Nyt kun sitä bensaa on liekkeihin kaadettu, niin keskitytään nyt sitten sammuttamaan paloa. 8-)
Dovas linkki 26. marraskuuta 2002 kello 5.17
Dovas 26. marraskuuta 2002 kello 5.17 linkki [quote:4cb2ac164f="Tupew"] Tarkoitatko sitä asiaa jonka sanoit siellä puolisoita ketjussa? Ei sinun enää tarvitse jauhaa sitä asiaa. Voit unohtaa koko asian jos se asia sinun sydäntäsi painaa.[/quote:4cb2ac164f] Ei Tupew, ei. Sähän alat tulemaan perhana narsistiksi pikkuhiljaa? :)
Guzmo linkki 26. marraskuuta 2002 kello 11.41
Guzmo 26. marraskuuta 2002 kello 11.41 linkki Glorantha-foorumin ei ole tarkoitettu olevan korkeamman kirjallisen ilmaisun mekka ja nytkin keskustelu on mennyt lähinnä pilkun <gröhm..>. Eikö tämän keskustelun voi nyt kiteyttää kahteen esimerkkiin. [b:81da4ea5d5]1.[/b:81da4ea5d5] [i:81da4ea5d5] Velhoz Umbarzbumburgugrluzt lataa tuli pallon peihkon mahaan ja peikko niinku räjähtää pirst-leiksi ja sitten me voitettiin taistelu mutta mitez sääntöjen puitteizza vois ton räjähdys vahingo derivoida ettäs se olis realisztinen?????!!![/i:81da4ea5d5] Puhekieltä ja kirjoitusvirheitä, mutta jokseenkin ymmärrettävää eikö vain? Kysymys selkeästi tulipallon mallintamisesta säännöillä? Selkeämpi kirjoitusasu herättäisi enemmän ehkä kiinnostusta, mutta lukijat ymmärtävät mitä kirjoittajan päässä liikkuu. [b:81da4ea5d5]2.[/b:81da4ea5d5] [i:81da4ea5d5] Ksrttan meotzin pelissä Tsimrgo muut oijoo aauhh ehheh heh RQ on paska heh heh heh, Kolmetkyt kolme d7 lävt6tm hih hih!! PPpöpp sitten tullan n ja mennää ja kolkyt peikkpo o ja pari lohhii-kKKÄÄMETÄ-tä! Ja heh heh.. hUh Huh, se heitää 70d7 ja MITÄ!!#&Y/ vaan kolmkejt sata kolme ja ävIÄstÖ! TAjuttuueko! SAEI TT Hah hah!! Auttak0oa tän kYsymyks--en parIIsa. Ei me pdayu.. goo h..[/i:81da4ea5d5] Niin tämmöiset viestit ei kyllä sovi foorumille eihän? :lol:
Dovas linkki 26. marraskuuta 2002 kello 14.13
Dovas 26. marraskuuta 2002 kello 14.13 linkki Kylläpäs Guzmo pistit hyvän läpän! (Läppä = äidinkielen oikeaoppisuudessa se voisi tarkoittaa esim. auton roiskeläppää tai jotakin muuta vastaavaa esinettä, mutta nyt se onkin kuitenkin SLANGIA ja tarkoittaa vitsiä, huumoria tjms. eikä siis olekaan ehkä sopivaa kieliasultaan kaikkein virallisimpiin ja vakavimpiin tilanteisiin) :wink: ? Näin yleisesti todettakoon, että kaikki tuntuvat loppujen lopuksi olevan samaa mieltä asiasta. Kun on vain tietynlaisia toivomuksia ja säännöt voorumi-käyttäytymisestä, on loogista että näkyvää rajaa halutaan vetää näin esitettynä toivomuksena. Ja nyt sitä taas vedetään... Vaikken admini olekaan, rohkenen vaatimattomana kalikos-kulttilaisena väittää vaikka kultinkirouksen uhallakin, :) ettei tässä mitään vakavaa ole edes sattunut. Olen MM:n, Guzmon, Kasilan, Kaijan, Nyssen ja Grammundin ym. kanssa samaa mieltä. Tero Kaija: [i:0016623184]Humoristiset kommentit pitkänkin viestiketjun välissä (jos liittyvät aiheeseen) piristävät kummasti muiden osapuolien pelkkää väittelyä.[/i:0016623184] Kyllä! Jos homma ei muuten toimi...voisi foorumin yhteyteen liittää liekityksen sijasta vaikka jonkun typerän pelin jossa hymiö-glorantha-miniatyyrit huutelee rivouksia toisilleen ja paljastelevat vaikka itseään tahi jotain vastaavaa, jossa porukka saa nollattua aivonsa joka kerta kun sapettaa. Ne sähläisivät siellä ketkä jaksaa ja muut tarinoi sitten vaikka aapinen kourassa satuja Gloranthan syvin olemus ketjuun... Eh, eh, eh... Kröhmm, aikaisemman viestini Tupewille ollut [color=brown:0016623184]vitsini[/color:0016623184] on minusta hyvä esimerkki huumorista joka on vielä salonkikelpoinen foorumille... (IMHO)
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 6. helmikuuta 2003 kello 13.13
Topi Hiski Viljami Salmi 6. helmikuuta 2003 kello 13.13 linkki Kappas, en ollut edes huomannut tätä viestiketjua. Joo-o, kaikki on erilaisia ja sananvapaus kunniaan, ei niitä ihan turhia tekstejä tarvitse varmaan aina niiiin ahkerasti siivoilla. Voi olla vastaamatta jos ei kiinnosta. Mutta toisaalta taas ilman siivoilua foorumista tulisi helposti liian massiivinen ja vaikeasti luettava. Ja Itselle tuli taas valaistuminen ja huomasin, että en ole koskaan edes ajatellut, että foorumilla voisi olla henkilöitä joilla on jonkinasteisia lukihäriöitä, vaikka tämä on suht tavallista. Taas voisi vähän tuuletella huomata että maailma on laajempi ku meidän tulkinnat siitä. Siis minulla ei ole mikään kovin hyvä kielitaito ja olen aikaisemmin kirjoitellut vain koulujuttuja. Ja kun netissäkin on omat sosiaaliset sääntönsä kuin normaalissakin keskustelussa, netiketti on vain opeteltava ihan alusta. Mutta tosiaan, ei mennä ihan liian pitkälle tuossa "turhien" viestien poistelussa ja siivouksessa, koska adminien pitää olla aika tarkkana mitkä viestit tulkitaan turhina ja mitkä esim. huumorina. Tästä viestistä EN tarkasta kielioppia koska on kiire, mutta uskon, että kaikki saavat tekstistä selvää, eivätkä häiriinny liikaa huonosta kieliasusta.
Wildor linkki 8. helmikuuta 2003 kello 11.32
Wildor 8. helmikuuta 2003 kello 11.32 linkki toisaalta miks jännittää, ku vois vaa ottaa ihan rennosti?