Vanha foorumi

Takaisin

kompurointi

RuneQuestin säännöt
Wlu 000 8. toukokuuta 2002 kello 11.01
Kirjoittaja Viesti
Wlu 000 linkki 20. huhtikuuta 2001 kello 9.23
Wlu 000 20. huhtikuuta 2001 kello 9.23 linkki Eräs soturi on monien taisteluiden jälkeen saavuttanut yli 100% kyvyn bastardimiekalla osumisessa. Mutta vaikka kyky on yli sata tulee jonkinlainen kompurointi silti aina kun heittää 00. Vaikka kyse on yhdestä sadasosata niin silti se ei ole realistista että henkilö joka osaa käyttää täydellisesti miekkaa lyö itseään tai muuta vastaavaa joka sadas kerta. Ajattelin että kyvyn ollessa yli 100% 00 heitto tarkoittaa vain normaalia ohilyöntia mutta ennen kun menen rikkomaan noin vakavasti sääntöjä kyselen mitä mieltä te olette asiasta.
Nysalor linkki 20. huhtikuuta 2001 kello 14.35
Nysalor 20. huhtikuuta 2001 kello 14.35 linkki Tämä kysymys sopisi ehkä paremmin sääntökeskusteluun, mutta kommentoidaanpa nyt jotenkin. Minä ainakin luulisin, että sääntöjen mukaan 96-00 on aina epäonnistuminen ja 00 puolestaan kompurointi. Vastaavasti 01-05 on aina onnistuminen ja 01 taas kriittinen onnistuminen. Tosin itse olen pitänyt parhaana pienentää epäonnistumismahdollisuutta, jos kyky on yli 100%. Joten ei sääntöjä tarvitse rikkoa, vaan muokata ne itselleen sopivammiksi. Eivätpä kai edes mainion RuneQuestin säännöt ole aivan täydelliset.
Wlu 000 linkki 20. huhtikuuta 2001 kello 6.42
Wlu 000 20. huhtikuuta 2001 kello 6.42 linkki jep. sääntökeskusteluun tämä olisi kuulunut. Pitää katsoa ensi kerralla minne kysymykseni pistän. Tuli tässä jo mieleen sellainen mahdollisuus että jos heittää 00 ja jos kyky on yli 100 niin olisi 50% mahdollisuus että se olisi kompurointi. Tosin tämä vaihoehto toisi lisää heittoja joten kaipa pitää pysyä siinä että 00 on kompurointi. Onhan se aivan mahdollista että mahtavallekkin soturille menee roska silmään.
Nysalor linkki 20. huhtikuuta 2001 kello 19.07
Nysalor 20. huhtikuuta 2001 kello 19.07 linkki [i:1f4cc2006c] Tuli tässä jo mieleen sellainen mahdollisuus että jos heittää 00 ja jos kyky on yli 100 niin olisi 50% mahdollisuus että se olisi kompurointi.[/i:1f4cc2006c] Joo, melko hyvä idea. Ei kai nyt yksi ylimääräinen nopanheitto paljon lisävaivaa aiheuta. Olisi tosiaan liikaa, jos täydellinen soturi ei voisi kerta kaikkiaan koskaan kompuroida. Sääntöjä on toisinaan hyvä vähän parannella.
Guzmo linkki 21. huhtikuuta 2001 kello 14.16
Guzmo 21. huhtikuuta 2001 kello 14.16 linkki RuneQuestissa 100% kyky on kaukana täydellisestä. Ehkä jossain 150% paikkeilla voisi heittää uudestaan 00 tuloksen jälkeen ja soveltaa oliko isku kompurointi vai ei. Ongelmaksi RQ säännöillä tulee timanttikääpiö 2000% kyvyllään. Hän joko löy kriittisen, kompuroinnin, tai huti. Ja hutilyönneistä joka viides olisi kompurointi. Hmm.. :smile:
Nysalor linkki 21. huhtikuuta 2001 kello 12.19
Nysalor 21. huhtikuuta 2001 kello 12.19 linkki [i:ec268f1835] Ehkä jossain 150% paikkeilla voisi heittää uudestaan 00 tuloksen jälkeen ja soveltaa oliko isku kompurointi vai ei. Ongelmaksi RQ säännöillä tulee timanttikääpiö 2000% kyvyllään.[/i:ec268f1835] No, sehän on tietysti makuasia, kuinka suuria kykyjä haluaa käyttää. Tosin ainakin minusta tuntuu, että jo 150%:n saati sitten 2000%:n kyvyn saavuttamiseksi täytyy suorittaa sankarimatkoja tai jotakin vastaavaa. Loitsuilla voisi tietysti väliaikaisesti nostaa kykyjä aika korkealle. Noin suurille kyvyille ovat jotkut innokkaat RuneQuest-fanit laatineet jopa erikoissääntöjä, joita löytyy jostakin netistä, mutta enpä ole koskaan kokeillut niitä. En ole nimittäin yli 150%:n kykyjä muistini mukaan kenellekään suonut, joten ei ole tullut niihin liittyviä kompurointiongelmia.
Anonymous linkki 23. huhtikuuta 2001 kello 3.48
Anonymous 23. huhtikuuta 2001 kello 3.48 linkki Nysalor ja Wlu000, tämähän on sääntökeskustelu alue. Wlu000, ideasi on erittäin hyvä koska parhaimmatkin epäonnistuvat tai mokaavat joskus (todella harvoin jos katsotaan todennäköisyyttä), se on puhdas totuus. Sääntöjä voi (ja kannattaa) muokata koska ne eivät ole kaikkien mielestä täydelliset, sikäli kun niistä voi täydellisiä tehdäkkään.
Guzmo linkki 23. huhtikuuta 2001 kello 10.59
Guzmo 23. huhtikuuta 2001 kello 10.59 linkki Ei se 150% ole mitenkään kaukana jos hahmolla on esim. terävyys, kirvestranssi tai berserkki loitsuja. Meillä hahmojen parhaat kyvyt on ollut vähän alle 100%, mutta niitä on pystynyt väliaikaisesti nostamaan loitsuilla. Kirjojen mukaan saa kyllä sellaisen kuvan, että kokeneella riimulordilla täytyisi asekyky olla reilusti yli 100%. Ja eihän 100% saavuttamisen jälkeen kehitys mihinkään tyssää, jos vain kykylajimuutos on positiivinen. Hyvä kuntoisella herolla luulisi kykylajimuutoksen olevan siinä +20% eli n. joka viides kokemusheitto nostaisi kykyä d6 prosenttia.
Nysalor linkki 23. huhtikuuta 2001 kello 15.26
Nysalor 23. huhtikuuta 2001 kello 15.26 linkki [i:bdac6c63f0] Nysalor ja Wlu000, tämähän on sääntökeskustelu alue.[/i:bdac6c63f0] Aivan totta, mutta kysymys laitettiin aluksi yleisen keskustelun puolelle, kunnes se ystävällisesti siirrettiin tänne. [i:bdac6c63f0] Hyvä kuntoisella herolla luulisi kykylajimuutoksen olevan siinä +20% eli n. joka viides kokemusheitto nostaisi kykyä d6 prosenttia.[/i:bdac6c63f0] Raja tulee joka tapauksessa vastaan ennen 150%:n rajaa eli perussäännöillä pelattaessa ei kovin pienillä kykylajimuutoksilla nosteta kykyä jonnekin 200%:n tienoille pysyvästi. Vielä ongelmallisempaa on rautatimanttikääpiöllä. Hänellähän täytyy olla 2000% yhdeksässä lajilleen ominaisessa peruskyvyssä, joihin olettaisin myös joidenkin asetaitojen kuuluvan. Tässä kohti minusta kykyjä täytyisi voida nostaa muullakin tavalla kuin sellaisella manipulointibonuksella, joka olisi suunnilleen +1900. :smile: Minun ratkaisuni olisi se, että kykyjä voi nostaa myös suorittamalla sankarimatkoja. Suurilla sankareilla saisivat kyvyt olla jo lähempänä timanttikääpiön prosentteja.
Wlu 000 linkki 23. huhtikuuta 2001 kello 15.21
Wlu 000 23. huhtikuuta 2001 kello 15.21 linkki Me olemme pelanneet aina niin että jos heittää 00 asekyvynlisäys heitossa saa d6 lisää oli kyky sitten mikä tahansa. Tosin mahdollisuus silloinkin mahdollisuus nostaa kykyä on olemattoman pieni. Tosin jos hahmo tekee joitain sankarimatkoja olisi positiivista jos pelinjohtaja antaisi pelaajalle mahdollisuuden lisätä asekykyään. Omissa peleissäni en ole antanut pelaajien olla kovin usein timanttikääpiöitä joten noista kyvyistä ei tule ongelmia :smile: Pitäisi varmaan johtaa joskus peli jossa kaikki olisivat seikkailevia timanttikääpiöitä :smile:
Guzmo linkki 23. huhtikuuta 2001 kello 14.05
Guzmo 23. huhtikuuta 2001 kello 14.05 linkki Eikös sääntöjen mukaan kyky nouse aina kun heittää sata tai yli? Heittoonhan lisätään kykylajimuutos. Muuten 150% luokkaa olevia kykyjä ei selitä mikään muu kuin herottaminen. Mielestäni herottamisen seurauksena pitäisi saada vähän muutakin kuin plussaa kykyihin. Esimerkiksi erikoiskykyjä tai siunauksia tavaroille. [quote:1e63b02abe] Omissa peleissäni en ole antanut pelaajien olla kovin usein timanttikääpiöitä joten noista kyvyistä ei tule ongelmia Pitäisi varmaan johtaa joskus peli jossa kaikki olisivat seikkailevia timanttikääpiöitä [/quote:1e63b02abe] Niin timanttikääpiöitä ei ensinnäkään ole kuin muutama koko groranthassa ja toiseksi sellaisen pelaaminen olisi melko turhaa. Ah, jättiläinen *SPLÄT*, ah.. punainen kepakko, *SPLÄT*, oho, Harrek *SPLÄT* Edellä mainittu oli liioittelua. Pahainen timantti- rautakääpiö ei kyllä Harrekkia nujerra :smile:
Nysalor linkki 23. huhtikuuta 2001 kello 8.27
Nysalor 23. huhtikuuta 2001 kello 8.27 linkki [i:348844c968] Eikös sääntöjen mukaan kyky nouse aina kun heittää sata tai yli? Heittoonhan lisätään kykylajimuutos. Muuten 150% luokkaa olevia kykyjä ei selitä mikään muu kuin herottaminen.[/i:348844c968] Taidatpa olla oikeassa. En ole moista jujua koskaan huomannutkaan. Nähtävästä kykyni Lue sääntöjä ei ole vielä läheskään 100%. :smile: Jotenkin se sääntö vaikuttaa aika epäloogiselta, mutta mahdollistaa tietysti kykyjen kehittymisen kokemuksella vaikka sinne timanttikääpiön 2000%:iin saakka. [i:348844c968] Mielestäni herottamisen seurauksena pitäisi saada vähän muutakin kuin plussaa kykyihin. Esimerkiksi erikoiskykyjä tai siunauksia tavaroille.[/i:348844c968] Jep, yksi hyöty voisi olla myös ominaisuuksien, etenkin MHT:n, nousu. Eräillä tunnetuilla sankareilla on myös erikoiskykyjä, jotka he aivan ilmeisesti ovat hankkineet sankarien polkua kulkemalla. Esimerkiksi Ralioksen orlanthisankari Garundyer osaa kivoja keihästemppuja ja pystyy muuttamaan itsensä iskunkestäväksi. [i:348844c968] Niin timanttikääpiöitä ei ensinnäkään ole kuin muutama koko groranthassa ja toiseksi sellaisen pelaaminen olisi melko turhaa.[/i:348844c968] Eivät nuo timanttikääpiöt ehkä oikein pelihahmoiksi sovi. Sen sijaan timanttikääpiöiden lukumäärää en uskalla mennä arvioimaan.
Guzmo linkki 24. huhtikuuta 2001 kello 10.43
Guzmo 24. huhtikuuta 2001 kello 10.43 linkki Hero Warssissa on mukavasti hero-kykyjä, joita voi soveltaa RuneQuestiin. [quote:14f57548a1] Eivät nuo timanttikääpiöt ehkä oikein pelihahmoiksi sovi. Sen sijaan timanttikääpiöiden lukumäärää en uskalla mennä arvioimaan. [/quote:14f57548a1] No joka tapauksessa ne muutamat ja harvat timanttikääpiöt ei välttämättä ole maanpäällä seikkailemassa. Meidänkin peleissä on vastaan tullut vain yksi kääpiö ja sekin oli harhaoppinen rautakääpiö, jolta pelaajat pölli jalat |I:/ --> Ja mitä tulee timanttikääpiön 2000% kykyyn niin sehän on saavutettu 500:n vuoden treenillä. Jos alkukyky on kasvatusvaiheen jälkeen vaikka 75% Eli 2000-75=1925/500=3,83% vuodessa. Eli timanttikääpiö saavuttaa 2000% tasonsa nostamalla kykyä 4% vuodessa. Tämähän on vain kaksi onnistunutta kokemusheittoa koko vuoden aikana. Ja eiköhän sille kääpiöllekkin löydy maaleja mihin kirveensä tökkäisi vuoden aikana :smile: Menipäs matemaattiseksi tämäkin... ------------------------ - Guzmo
Nysalor linkki 26. huhtikuuta 2001 kello 11.58
Nysalor 26. huhtikuuta 2001 kello 11.58 linkki [i:ea20f3bf41] Ja mitä tulee timanttikääpiön 2000% kykyyn niin sehän on saavutettu 500:n vuoden treenillä.[/i:ea20f3bf41] Gloranthan vanhat rodut -kirjassa on ajaksi annettu suunnilleen 700 vuotta. Enpä tiedä, miten se sitten on laskettu. Kenties siinä on sovellettu kokemusta enemmän tutkimusta ja koulutusta, jotka ehkä soveltuvat paremmin useimpiin kääpiöille tarpeellisiin kykyihin, kuten kaikkiin ammatteihin ja tietokykyihin.
Guzmo linkki 27. huhtikuuta 2001 kello 11.12
Guzmo 27. huhtikuuta 2001 kello 11.12 linkki Ai se oli 700 vuotta. Sittenhän ne saavuttaa laskemallani kaavalla 2000% kyvyn 500 vuodessa ja voi vielä huilia viimeset 200 vuotta. Vanhojen rotujen lopussa on mielenkiintoinen kääpiöskenaario. Onko kukaan muuten pelauttanut sitä? -------------------------------------------- - Guzmo
late linkki 7. toukokuuta 2002 kello 15.33
late 7. toukokuuta 2002 kello 15.33 linkki [quote:420853748d] 21.04.2001 klo 17:16, Guzmo kirjoitti: RuneQuestissa 100% kyky on kaukana täydellisestä. Ehkä jossain 150% paikkeilla voisi heittää uudestaan 00 tuloksen jälkeen ja soveltaa oliko isku kompurointi vai ei. Ongelmaksi RQ säännöillä tulee timanttikääpiö 2000% kyvyllään. Hän joko löy kriittisen, kompuroinnin, tai huti. Ja hutilyönneistä joka viides olisi kompurointi. Hmm.. :smile: [/quote:420853748d] Entä jos tuolla 00-tuloksen jälkeen vähennetään kyvystä 100% ja heitetään uudelleen soveltaen saatua onnistumismahdollisuutta? (Kompurointien määrä kyllä laskee radikaalisti 100% osaamisen jälkeen, mutta sitä kai te haluattekin.) Näinollen tulisi 140% kyvyllä 00-heiton jälkeen (140%-100%=40%) kompuroinnin mahdollisuudeksi 60%*0,05=3% eli kaikista lyönneistä 0,03 prosenttia on kompurointeja. Epäonnistumisia tulisi 0,01*0,60=0,006 eli 0,6% lyönneistä. Tosin tuo 2000+ timanttirautakääpiön lyönti epäonnistuisi kerran 10^42:ssa vuodessa eli kerran 2 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kertaa niin pitkässä ajassa kuin mitä maailmankaikkeus on ollut olemassa. Eli aika harvoin :wink: Nämä nyt on tällaisia ajatuksenpoikasia enkä ole näitä millään lailla testannut kun ei pelaajien kyvyt koskaan ole olleet tuolla sadan prosentin paremmalla puolella. [ Tätä viestiä on muokannut: late 2002-05-07 18:39 ]
Arkat linkki 8. toukokuuta 2002 kello 0.28
Arkat 8. toukokuuta 2002 kello 0.28 linkki Nyt yritän murhata koko threadin hengen... Taistelun tiimellyksessä sattuu vaikka mitä. Jos kuvailet asian tyyliin "Kääpiö ryntään teitä kohti heiluttaen kirvestään ja iskee vahingossa päänsä irti" on se tietenkin aivan typerän kuuloista. Daiju kääppä, ei osaa mitään! Jos taas käytät hiukan mielikuvitusta, voit kuvailla miten kääpiö kompastuu toiseen taistelijaan, ja mylläkässä kaatuu omaan aseeseensa. Tai jotain. Eihän se nyt taidottomuudesta johdukkaan, vaan huonosta onnesta!
late linkki 8. toukokuuta 2002 kello 8.28
late 8. toukokuuta 2002 kello 8.28 linkki [quote:2d921c65f1] 08.05.2002 klo 03:28, Arkat kirjoitti: Nyt yritän murhata koko threadin hengen... Taistelun tiimellyksessä sattuu vaikka mitä. Jos kuvailet asian tyyliin "Kääpiö ryntään teitä kohti heiluttaen kirvestään ja iskee vahingossa päänsä irti" on se tietenkin aivan typerän kuuloista. Daiju kääppä, ei osaa mitään! Jos taas käytät hiukan mielikuvitusta, voit kuvailla miten kääpiö kompastuu toiseen taistelijaan, ja mylläkässä kaatuu omaan aseeseensa. Tai jotain. Eihän se nyt taidottomuudesta johdukkaan, vaan huonosta onnesta! [/quote:2d921c65f1] Aivan, ja kohtuullinen mokaamisen ja epäonnistumisen mahdollisuus tuo aina pientä jännitystä myös huipputason hahmojen taisteluun.
Vash the Stampede linkki 8. toukokuuta 2002 kello 9.56
Vash the Stampede 8. toukokuuta 2002 kello 9.56 linkki Noh, aattelin heittää oman, ehkä eriävän mielipiteeni tähän asiaan. Minun mielestä 00-heitto on aina kompurointi, oli kyky sitten mikä tahansa. Ja mitä minä olen kompuroinut, niin harvoin olen itseäni ja kavereitani lyönyt. Lisäksi, jos sitä aletaan nysväämään niin ettei kaikki 00-heitot olisi kompurointeja, niin eikö silloin pitäisi nysvätä myös 01-heittoja niin, etteivät ne kaikki olisi kriittisiä. Täten 5% kyvyn omaava äijä ei (["ikinä"]) saisi kriittistä. Ja jos näitä nysvätään, niin kohta ei ole erikoisosumisiakaan. Pian meiltä uupuu osumapaikat ja kaikki muut kunnes joku huudahtaa "HEI! Me pelataan D&D:tä!"... Eli lyhyesti, 00-heitto on kompurointi ja sillä siisti. Eikä mitään muttia tai selityksiä.
Guzmo linkki 8. toukokuuta 2002 kello 10.53
Guzmo 8. toukokuuta 2002 kello 10.53 linkki [quote:664467a85e] 08.05.2002 klo 12:56, Lazzie kirjoitti: Noh, aattelin heittää oman, ehkä eriävän mielipiteeni tähän asiaan. Minun mielestä 00-heitto on aina kompurointi, oli kyky sitten mikä tahansa. [/quote:664467a85e] On se kyllä koomista jos punainen lepakko kompuroi ja puree itsensä kuoliaaksi :smile: Jotkuthan käyttävät sitten näitä superkriittisiä jne.
Arkat linkki 8. toukokuuta 2002 kello 11.01
Arkat 8. toukokuuta 2002 kello 11.01 linkki Jeh. Meikulla on ainakin seuraavasti: 1/200 taidosta (pyöristyy alaspäin, eli taidon oltava 200%+) - maksimituplavahinko ja panssarin läpi viiltävät ja lävistävät (murskaavilla maksimivahinko ja tuplamaksimivahinkobonus). 1/500 taidosta (pyöristyy alas) - kts. yllä, mutta läpäisee myös Suojan ja Kilven. 1/1000 taidosta (jälleen alas) - mitä tahansa. Oikeasti. Vastustaja hajoaa, muuttuu muhennokseksi, lentää sata metriä, kuolee kauhusta, tai vaikka mitä. Siis instakill. Hah. Aina PJ sen verran fuskaa ettei Lepakko, Harrek, Keisari, tms. itseään niittaa. Tai sen verran että joku viaton ("viaton") ivullinen saa osuman. :wink: