Vanha foorumi

Takaisin

Pelaaja vai pelinjohtaja

Roolipelikeskustelu
Tupew 29. lokakuuta 2002 kello 19.47
Kirjoittaja Viesti
Tupew linkki 29. lokakuuta 2002 kello 19.47
Tupew 29. lokakuuta 2002 kello 19.47 linkki Eli kyselen nyt tällaista että saan tietooni että kuinka moni täällä käyvistä keskustelioista on pelinjohtajia ja ketkä pelaajia.Kun on näyttänyt siltä että kaikki täällä käyvistä kekustelioista ovat pelinjohtajia.Itse olen pelaaja.
Dovas linkki 29. lokakuuta 2002 kello 22.59
Dovas 29. lokakuuta 2002 kello 22.59 linkki Luultavasti monista ryhmistä ainakin pelinjohtaja on foorumille rekisteroitynyt. Se riippuu loppujen lopuksi niin monesta tekijästä, että onko sekä että vai vain jompaan kumpaan spesifioitunut. Ainakin kampanjan pitkäikäisyydestä ja onko eri kampanjoita jossa toisessa pelaa, toisessa ei jne. Jälkimmäisessä tilanteessa toinen kampanja voi olla välillä esille napattavissa oleva toinen vaihtoehto. Ei sikäli; vaihtelu tekee välillä terää ja voi olla helkkarin siistiä pitkästä aikaa pelatakin.
Larppa linkki 30. lokakuuta 2002 kello 5.02
Larppa 30. lokakuuta 2002 kello 5.02 linkki no joo minä olen runessa pelinjohtaja, mutta pelaan muita pelejä pelaajana. Vai tarkottikohan tämä pelkkää runequestia?
Sampi linkki 30. lokakuuta 2002 kello 6.29
Sampi 30. lokakuuta 2002 kello 6.29 linkki Eihän pelkkää johtamista nyt kukaan kestäisi. Toisissa olen johtaja, toisissa pelaaja, ja joissain molempia yhtäaikaa.
Northstar linkki 30. lokakuuta 2002 kello 6.50
Northstar 30. lokakuuta 2002 kello 6.50 linkki [quote:e605a6fc5d="Tupew"]Eli kyselen nyt tällaista että saan tietooni että kuinka moni täällä käyvistä keskustelioista on pelinjohtajia ja ketkä pelaajia.[/quote:e605a6fc5d] Ettei vain lopullinen tavoite olisi saada selville kaikkia turhamaisia/itsekeskeisiä/määräileviä/"minä olen oikeassa"/"who is the god, who is the god?"/pälpättäviä/tunkkaisia/todellisuudesta irtautuneita/jne.. jne.. pelinjohtajia ja yrittää päästä eroon heistä jollain katalalla suunnitelmalla? :wink: Vastaan kysymykseesi hiukan epäröiden:[size=9:e605a6fc5d] pelinjohtaja [/size:e605a6fc5d].
Vader linkki 30. lokakuuta 2002 kello 7.20
Vader 30. lokakuuta 2002 kello 7.20 linkki Vastasin tuohon että Pelinjohtaja, sillä RQ:ssa olen pelinjohtaja - melkein kaikissa muissa peleissä olenkin sitten pelaaja.
Guzmo linkki 30. lokakuuta 2002 kello 10.49
Guzmo 30. lokakuuta 2002 kello 10.49 linkki RQ:ssa olen ollut lähinnä pelinjohtajana, mutta myös parissa skenussa pelaajana. Muitakin pelejä on tullut pelattua sekä vedettyä.
GEAS linkki 30. lokakuuta 2002 kello 13.26
GEAS 30. lokakuuta 2002 kello 13.26 linkki Pelinjohtajana minä porukassamme pääasiassa vaikutan mutta irkkipelit tuovat vaihtelua koska pääsee välillä pelaamaan. En todellakaan varmaankaan jaksaisi olla pelkkä pelinjohtaja.
Keethrax linkki 30. lokakuuta 2002 kello 18.18
Keethrax 30. lokakuuta 2002 kello 18.18 linkki Eläkkeelle vetäytynyt pelaaja. Viimeksi pelannut varmaan jotain 3-5 vuotta sitten, en muista tarkkaan. Kohta olisi kuitenkin tarkoitus verestää taitoja irkkipelin muodossa, kun entinen porukka on kuka missäkin ja eipä taida pelaaminenkaan enää innostaa. Pelinjohtajana olen ollut yhden seikkailun ajan joskus aikanaan ja se riitti, ei ollut minua varten se johtaminen, ei.
Nysalor linkki 30. lokakuuta 2002 kello 20.24
Nysalor 30. lokakuuta 2002 kello 20.24 linkki Sampi: [i:eae8a6f62a]Eihän pelkkää johtamista nyt kukaan kestäisi.[/i:eae8a6f62a] Minä en sitten ilmeisesti ole kukaan, koska olen toiminut vain ja ainoastaan pelinjohtajana, enkä lainkaan pelaajana. :) Hyvin olen kyllä jaksanut olla pelinjohtaja ilman pelaajana oloakin, eikä homma yhtään kyllästytä. Ideoitakin olisi vaikka kuinka moneen kampanjaan, jos ehtisi sellaisia kehitellä. Sen kyllä tunnustan, ettei näin syksyllä aikaa tahdo oikein liietä riittävästi useiden pelien peluuttamiseen, mutta sama ongelma olisi, vaikka toimisin pelaajanakin.
Wildor linkki 30. lokakuuta 2002 kello 23.12
Wildor 30. lokakuuta 2002 kello 23.12 linkki pelaajana olen ollut yleensä ottaen, mutta RQ:ta ja AD&D on tullut vedettyä silloin tällöin sääntöjen kanssa. Monesti on tullut kyllä vedettyä oneshot storytelling ropea parille kaverille, kun ei ole saatu päätettyä mitä pelataan. Meillä on yleensä mennyt, niin että joku pitää aina tiettyä peliä, joka on hänen erikoisalaansa - minun erikoisalaani on surkuhupaisen sankarilliset fantasia rävellykset ja vakituisen RQ PJ:mme tyyliin kuuluu tragediallinen sankarillisuus höystettynä villillä mätkeellä. Kaiken kaikkiaan kuka tahansa pelaaja, joka tuntee materiaalia ja omaa pienintäkin mielikuvitusta voi vetää peliä. Eihän kukaan ole seppä syntyessään ja pelinjohto taidot kasvavat tosiaan vasta vuosien varrella siihen omaan tyyliin, joka pysyy.
black knight linkki 31. lokakuuta 2002 kello 9.05
black knight 31. lokakuuta 2002 kello 9.05 linkki olen nyt pelaaja, mutta rupean tässä pitämään kohta vampire the masgueradea. :-?
Rautakääpiö linkki 31. lokakuuta 2002 kello 16.24
Rautakääpiö 31. lokakuuta 2002 kello 16.24 linkki Johdettu on pääasiassa Runequestia. Vaikka pelaammekin lisäksi Cyberpunkkia, en sitä ole johtanut... 0] Meilläpäin on porukassamme kaksi PJ:tä ja loput hörhöt ovat lähes poikkeuksetta pelaajia.
Tupew linkki 31. lokakuuta 2002 kello 18.03
Tupew 31. lokakuuta 2002 kello 18.03 linkki [quote:e6d3349f6e="Sampi"]Eihän pelkkää johtamista nyt kukaan kestäisi. Toisissa olen johtaja, toisissa pelaaja, ja joissain molempia yhtäaikaa.[/quote:e6d3349f6e] Hmm! Voistko kertoa miten voi olla pelaaja ja pelinjohtaja samaan aikaan. [quote:e6d3349f6e="Larppa"] Vai tarkoittiko tämä pelkkää runequestia?[/quote:e6d3349f6e] Ei tarkoittanut! Jos olisi tarkoittanut niin olisin pistänyt tämän aiheen varmaan yleiselle runequest palstalle. [quote:e6d3349f6e="Keethrax"] ei ollut minua varten se johtaminen, ei.[/quote:e6d3349f6e] Sama juttu.Minullakaan ei ole "skillejä" tai "lahjoja" pelinjohtamiseen.
Herbert linkki 31. lokakuuta 2002 kello 19.19
Herbert 31. lokakuuta 2002 kello 19.19 linkki Runessa olen pelaaja, mutta olisi tarkoiyus alkaa pitää piakkoin erästä peliä.Sanokaa joku peli missä pelinjohtaja voi olla myös pelaaja?
Northstar linkki 1. marraskuuta 2002 kello 6.18
Northstar 1. marraskuuta 2002 kello 6.18 linkki Meikäläinenkin on joskus pitänyt peliä missä olen sekä pelaaja, että pelinjohtaja (jokunen vuosi takaperin). Siinä mennään johonkin luolastoon ja samalla kun pelataan kehitetään juonta ja piirretään karttaa. Sitten vain pelataan noppia vastaan. Vaikka, vastaan tulee yöpeikko, heitto d100 -> 68, sillä on osuminen 68%. Heitto d100, 42 -> isku osui. Ja niin edelleen ja niin edelleen, ei kyllä ollut mitään kovin kummoista RPG:tä mutta Heroquest lautapeli innoitti moiseen kokeiluun. Se vaati luonnetta astuttaa oma hahmo ns. ansaan tjms.. :-o Mutta joo, ei se kovin palkitsevaa ollut. Ennemmin pelaa sitten ihan Heroquestia. Tarkoittikohan alunperin kuitenkaan [i:5c60ae7d2f]Sampi[/i:5c60ae7d2f] ihan tämänkaltasta variaatiota? Mutta niin, ainakin näin joskus meillä on onnistuttu olemaan sekä pelaaja että pelinjohtaja samassa pelissä. :)
Dovas linkki 1. marraskuuta 2002 kello 15.01
Dovas 1. marraskuuta 2002 kello 15.01 linkki Ei musta pelkässä johtamisessa ole mitään "pahaa". Nämäkin ovat makuasioita loppujen lopuksi. Itse olen kieltämättä ollut GM:nä pääasiassa viimeiset 4 vuotta, satunnaisia lyhytaikaisempia pelaamisia lukuunottamatta. Sen kyllä on huomannut että pelkän pitemmän johtamisen seurauksena pelin johtamis-tapa muuttuu ehkä hiukan. Varmenee ja oppii tietyt niksit :wink: jne. Se tietyllä tapaa muuttuu 'kunnianhimoisemmaksi'. Ehkä kovemmaksi tai periksiantamattomaksikin jossain asioissa missä kuuluukin. Tosin pelaaja saattaa nähdä piirteet GM:ssä ennemmin kuin GM itse. [quote:f25027508b="Nysalor"]koska olen toiminut vain ja ainoastaan pelinjohtajana, enkä lainkaan pelaajana.[/quote:f25027508b] Tadaa, jotenkin arvasin sen. :)
Sampi linkki 4. marraskuuta 2002 kello 6.29
Sampi 4. marraskuuta 2002 kello 6.29 linkki Erinäiset ovat kyselleet, miten ollaan pelaaja ja pelinjohtaja yhtä aikaa. Vataan esimerkin kautta, josta jokainen voi sitten soveltaa yleistä käytäntöä. Pelaamme kolmen hengen porukalla Ars Magicaa. Olemme yhdessä luoneet itsellemme maagit, jonkin verran grogeja ja companioneja sekä covenantin (tarkemmat selitykset termeille Googlesta haulla Ars Magica +termi). Pelaamme yhdessä niin, että yksi meistä on suunnitellut jonkinlaista seikkailua, jota muut sitten pelaavat. Kuitenkin seikkailun edetessä hahmot, jotka eivät ole varsinaisesti osallisena seikkailuun tahtovat vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Silloin ko. hahmon pelaaja nappaa hahmon käyttöön ja pelaa sitä hetken. Jos sen hahmon täytyy puhua NC:ittenm kanssa, joku muu ottaa NPC:n hahmon. Tällä tavoin pelaajan ja pelinjohtajan roolit vaihtuvat juohevasti, ja yhden pelin aikana kaikki kolme saatamme sekä pelata että johtaa, ja puolet pelistä saattaa vetää joku muu kuin varsinaisesti suuniteltu PJ. Toivottavasti selkeytti hieman, tarkennan kysyttäessä.
petteri linkki 6. marraskuuta 2002 kello 11.26
petteri 6. marraskuuta 2002 kello 11.26 linkki Pelinjohtajahan täällä ollaan. Osa on jotenkin vaan jäännyt mulle. Pienempänä kaikki porukastamme tais johtaa vuorotelle ja eri pelejä, mutta nykyään kuin tota aikaakin on niin rajatusti, niin on vaan yksi peli ja yksi pelinjohtaja.
Karvajalka linkki 14. marraskuuta 2002 kello 13.50
Karvajalka 14. marraskuuta 2002 kello 13.50 linkki Molempia on tullut tehtyä, enemmän todennäköisesti pelaillu. Meillä on pelijärjestely hieman erikoinen. Eri pelinjohtaja eri peleissä ja sitä peliä pelaillaan missä seikkailua on ja poruka haluaa pelata, hyvinkin täydellisessä epäjärjestyksessä. Saattaa kuulostaa merkilliseltä, mutta toimiva systeemi silti.
Diaidis linkki 7. joulukuuta 2002 kello 21.03
Diaidis 7. joulukuuta 2002 kello 21.03 linkki Meidän porukassa taisin olla eka joka osti Runen. Olen ollut aika paljon PJ:na. Viimeisten vuosian aikana kuitenkin on tullut systeemi jossa PJ vuoro kiertää porukan keskellä ja jokainen pääsee pelaamaan sekä joutuu johtamaan. Toimii loistavasti. Ainoa "ongelma", ei tahdo syntyä pidempiä komppanjoita. Suurin osa peleistä on toisistaan irrallisia. Voittaa se kuitenkin ainaisen johtamisen "ilon". (En tajua miten Nysalor jaksaa) :-o (ehkä tottumus?)
Keethrax linkki 19. joulukuuta 2002 kello 17.54
Keethrax 19. joulukuuta 2002 kello 17.54 linkki [quote:b24e290283="Diaidis"] ...komppanjoita... [/quote:b24e290283] En tiedä joko on huomautettu, mutta muutaman kerran olen jo tuon nähnyt. Etköhän tarkoita kampanjoita?