Vanha foorumi

Takaisin

Ginna Jar

Gloranthan kultit ja uskonto
Tupew 5. lokakuuta 2002 kello 15.45
Kirjoittaja Viesti
Tupew linkki 5. lokakuuta 2002 kello 15.45
Tupew 5. lokakuuta 2002 kello 15.45 linkki mikä se Ginna Jar siis on.Kun minulle on jäänyt vähän epäselväksi että mikä se on.Onko se vaan tavallinen jumala(ja valontuoja)vai onko se vaan sellanen klaanin joukkohenki eli wyteri(vai mitä ne nyt olikaan).Entä onko siitä mitään muuta tietoa olemassa kun sillähän ei pitäisi olla myyttejä.Kun minua on alkanut vähän kiinnostaatuo Ginna Jar.
Chividal linkki 7. lokakuuta 2002 kello 9.57
Chividal 7. lokakuuta 2002 kello 9.57 linkki Kertokaapa juu joku viisaampi, minuakin kiinnostaa. Oma käsitykseni on se, ettei siitä ole kovin varmaa tietoa, kuka Ginna Jar oli (on). Huhuja kiertää, että hän olisi saattanut olla Arachne Solara itse tms. ??
Nysalor linkki 7. lokakuuta 2002 kello 16.11
Nysalor 7. lokakuuta 2002 kello 16.11 linkki Tupew: [i:4a9635a137]mikä se Ginna Jar siis on.Kun minulle on jäänyt vähän epäselväksi että mikä se on.[/i:4a9635a137] King of Sartar antaa seuraavan kuvauksen hänestä: "Ginna Jar: Seitsemästä Valontuojasta salaperäisin. Tätä olentoa ei ole koskaan selitetty, hänellä ei ole myyttejä, mutta hän esiintyy usein seitsemän listassa." Lisäksi hänen mainitaan samaisessa opuksessa olevan ilmeisestikin Valontuojien wyter. [i:4a9635a137]Onko se vaan tavallinen jumala(ja valontuoja)vai onko se vaan sellanen klaanin joukkohenki eli wyteri(vai mitä ne nyt olikaan).Entä onko siitä mitään muuta tietoa olemassa kun sillähän ei pitäisi olla myyttejä.[/i:4a9635a137] Tavallinen jumala Ginna Jar ei ainakaan ole. Hän esiintyy Valontuojien matkassa seuraavassa kohdassa: "Läntisen meren rannoilla joukkoon liittyi sen viimeinen jäsen, Ginna Jar. Hän [tässä kohti käytetään vielä pronominia she] ehdotti, että heidän pitäisi luoda uudentyyppinen sidos, Valontuojien rinki. Sitten seitsikko teki sen ja he vannoivat valan ja valmistautuivat siten loppumatkaa varten." Tämä on ilmeisesti ainoa kohta, jossa Ginna Jar esiintyy Valontuojien matkassa. Ginna Jar on siis kai jonkinlainen kollektiivihenki samaan tapaan kuin Hän Joka Odottaa Seitsemällä äidillä tai kuten Arachne Solara jumalien ponnistelut yhteen sitovana olentona. Valontuojien ringissä Ginna Jarin paikan ilmeisesti ottaa ruokakuntien edustaja, mahdollisesti jonkinlaisena siteenä koko klaaniin ja heijastaen siten Valontuojien yhtenäisyyttä matkalla. Chividal: [i:4a9635a137]Oma käsitykseni on se, ettei siitä ole kovin varmaa tietoa, kuka Ginna Jar oli (on). Huhuja kiertää, että hän olisi saattanut olla Arachne Solara itse tms. ??[/i:4a9635a137] Joo, joissakin väitteissä hänet yhdistetään Arachne Solaraan ja jopa itseensä Gloranthaan tai hänen haamuunsa. Näiden kolmen on väitetty olevan yksi ja samakin, mutta mitään varmaa tietoa ei taida siitä olla. Jotakin juttua löytyy [url=http://www.glorantha.com/library/religions/cop-lightbringers.html]täältä[/url], mutta tuo on sitten vain subjektiivinen näkemys asiasta ja siellä on spekulaatioita.
Wildor linkki 7. lokakuuta 2002 kello 23.52
Wildor 7. lokakuuta 2002 kello 23.52 linkki [quote:2d488a3ca7]Hän [tässä kohti käytetään vielä pronominia she] ehdotti, että heidän pitäisi luoda uudentyyppinen sidos, Valontuojien rinki. [/quote:2d488a3ca7] Se voi myös johtua englannin kieliopista. Puhuttaessa henkilöstä, jonka sukupuolta ei tunneta käytetään hänestä pronominia she, kunnes sukupuoli varmistuu. Useimmat esimerkit ropeissa on she-muodossa tämän vuoksi. Ihmettelin itse pitkän aikaa WhiteWolfin tapaa ajatella kaikkia pelaajia naispuolisina, kunnes törmäsin lukioenglannin tunnilla tähän sääntöön.
Guzmo linkki 8. lokakuuta 2002 kello 6.31
Guzmo 8. lokakuuta 2002 kello 6.31 linkki [quote:394870a8be] ....[b:394870a8be]vielä[/b:394870a8be] pronominia she....[/quote:394870a8be] Ehkä Nysalorin vielä painotuksellakin oli merkityksensä.
Dovas linkki 8. lokakuuta 2002 kello 8.19
Dovas 8. lokakuuta 2002 kello 8.19 linkki Valontuojien ringissä ottaa joku myös Flesh Manin paikan. Sartar High Councilissa sen ottaa mm. Wilskirkin kirkon (Wilmskirkin kaupunkikultti?) pappi. Flesh Man`han oli kaveri joka eli Piikin juurella ja oli "tavallinen" ihminen.
Nysalor linkki 8. lokakuuta 2002 kello 15.40
Nysalor 8. lokakuuta 2002 kello 15.40 linkki Wildor: [i:035ed57e2b]Se voi myös johtua englannin kieliopista. Puhuttaessa henkilöstä, jonka sukupuolta ei tunneta käytetään hänestä pronominia she, kunnes sukupuoli varmistuu.[/i:035ed57e2b] Minusta taas tuntuu, ettei tämä sääntö ole mitenkään selkeä, vaan kumpaakin pronominia voidaan käyttää geneerisenä ilmauksena, mutta että he on perinteisesti ollut geneerinen tai sukupuolineutraali persoona. Tästä viitteenä [url=http://www.dictionary.com/search?q=he]Doctonary.comin artikkeli[/url]. Silti myös she-pronominia [url=http://www.dictionary.com/search?q=she]saman lähteen[/url] mukaan käytetään yllättävänkin usein ilmaisemaan epämääräistä sukupuolta. Kiinnostavaa muuten, että [url=http://www.internetix.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/kielet/englanti1/lesson6.htm]Internetix[/url] sanoo asiasta seuraavaa: "Ihmisiin yleensä viitataan pronominilla he - him erityisesti silloin, jos sukupuoli ei ole tiedossa tai sillä ei ole väliä". En kuitenkaan missään tapauksessa väitä olevani mikään asiantuntija tässä asiassa, vaan olen ainoastaan vilkaissut noita muutamia lähteitä. Minulle on lukioenglannissa suositeltu käyttämään tekstissä mieluiten he/she-muotoa, kun sukupuolesta ei ole varmuutta. Jos sinulla siis on lähteitä ainoastaan she-pronominin käytöstä sukupuolineutraalina ilmauksena, niin kerro niistä ihmeessä, kun itse en onnistunut niitä löytämään. Joka tapauksessa she voisi Ginna Jarin tapauksessa olla myös kannanotto sukupuoleen, koska aikaisemmin linkittämässäni tekstissä Ginna Jar sanotaan "joskus henkilöitävän joko miespuoliseksi tai naispuoliseksi". Kannattaa myös huomioida, että kyseisessä tekstissä Ginna Jariin viitataan pronominilla it, ei she tai he. Tämän vuoksi jotenkin kallistuisi siihen, että King of Sartarin Valontuojien matkassa Ginna Jar nähdään naispuolisena, vaikka jossakin toisessa versiossa hän voisi yhtä hyvin olla mieskin. [i:035ed57e2b]Ihmettelin itse pitkän aikaa WhiteWolfin tapaa ajatella kaikkia pelaajia naispuolisina, kunnes törmäsin lukioenglannin tunnilla tähän sääntöön.[/i:035ed57e2b] Tuosta en tiedä mitään, mutta vanhassa ystävässämme Hero Warsissa pelaajiin viitataan he-pronominilla, kun taas pelinjohtajaan (eli kertojaan) sovelletaan she-pronominia. Tämä siis on ihan vain selkeyden vuoksi, eikä mistään muusta syystä. Dovas: [i:035ed57e2b]Valontuojien ringissä ottaa joku myös Flesh Manin paikan.[/i:035ed57e2b] Joo, ja Lihamiehen paikkahan on kai yleensä tarkoitettu klaanin "tärkeimmälle hengelle tai sankarille". Riskimaan Renekotin klaanissa tämä paikka kuuluu Vingalle, vaikken kyllä tiedä, miten tämä sopii Valontuojien matkan myytteihin. Kaipa jotakin eroavaisuutta sitten sartarilaisten ja riskimaalaisten käsityksissä tai jotain.
Dovas linkki 8. lokakuuta 2002 kello 21.32
Dovas 8. lokakuuta 2002 kello 21.32 linkki Nysalor: [i:deafa3f75d]Tämän vuoksi jotenkin kallistuisi siihen, että King of Sartarin Valontuojien matkassa Ginna Jar nähdään naispuolisena, vaikka jossakin toisessa versiossa hän voisi yhtä hyvin olla mieskin.[/i:deafa3f75d] Minustakin se tuntuu loogiselta (IMHO). Kohtaan KoS:ssa en ole vielä törmännyt mutta kannattanee sillä varauksella vielä huomioida siinä kirjoitetut tekstit, että monet ovat kirjoitettu eri kirjoittajien näkemyksestä (ja eri aikoina).