Vanha foorumi

Takaisin

Sandyn velhosäännöt

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Vaakkujaakko 30. elokuuta 2002 kello 15.07
Kirjoittaja Viesti
Vaakkujaakko linkki 30. elokuuta 2002 kello 14.55
Vaakkujaakko 30. elokuuta 2002 kello 14.55 linkki [quote:7b656cff0d="Nysalor"]Kannattaa muuten tutustua [url=http://www.glorantha.to/~tome/lib/ssr_e1.htm]Sandy Petersenin velhosääntöihin[/url], jos alkuperäiset säännöt tuntuvat liian rajoittuneilta.[/quote:7b656cff0d] Nyt menee off-topic RQ/EQ -aiheesta, mutta onko linkittämäsi Sandyn velhoilu se, mitä suosittelisit? Tarkoitan siis, että verkosta löytyy useampia Sandyn velhoilusääntöjä, ilmeisesti osa vanhempia kuin toiset, ja osassa lienee myös esim. sivuston ylläpitäjän omia modifikaatioita tai jotakin? Missä painetussa lähteessä Sandy's Sorcery on julkaistu? Kyseessä lienee (vaihteeksi) jokin teos, jota ei ole saatavilla enää. Kampanjassani ei ole esiintynyt velhoja tai velhotaikuuttakaan, joten tunnustan, että en ole perehtynyt Sandyn sääntöihin, mutta ajatuksena on ollut, että voisin copy-pasteta esim. koko webbisivun, muokata vaikka wordilla kivemman näköiseksi ja sitten konvertoida koko teoksen acrobaatiksi. Jos sen vielä suomentaisi, saisi varmaan monta ystävää :-D .
Nysalor linkki 30. elokuuta 2002 kello 15.08
Nysalor 30. elokuuta 2002 kello 15.08 linkki Vaakkujaakko: [i:715000da75]Nyt menee off-topic RQ/EQ -aiheesta, mutta onko linkittämäsi Sandyn velhoilu se, mitä suosittelisit?[/i:715000da75] No jaa, en nyt varsinaisesti suosittele mitään erityistä versiota, koska en Sandyn sääntöjä käytä, mutta ilmeisesti jotkut muut ovat pitäneet niitä alkuperäisiä parempina. Siirsin kuitenkin tämän keskustelun nyt omaan aiheeseensa. [i:715000da75]Tarkoitan siis, että verkosta löytyy useampia Sandyn velhoilusääntöjä, ilmeisesti osa vanhempia kuin toiset, ja osassa lienee myös esim. sivuston ylläpitäjän omia modifikaatioita tai jotakin?[/i:715000da75] Joo, eri vuosina ilmestyneitä sääntökokonaisuuksia on netissä, vaikken tiedä, onko niissä sitten mitään olennaisia muutoksia. Laitoin tuohon linkkiin vain uusimman. Sivun ylläpitäjän omista muutoksista on varmaan ilmoitettu erikseen. [i:715000da75]Missä painetussa lähteessä Sandy's Sorcery on julkaistu? Kyseessä lienee (vaihteeksi) jokin teos, jota ei ole saatavilla enää.[/i:715000da75] Oikein arvattu. :) Sandy velhosäännöt ovat käsittääkseni ilmestyneet alun perin YboT:n ykkösnumerossa, joka minulta puuttuu ja jota ei oikein enää taida saada. [i:715000da75]Kampanjassani ei ole esiintynyt velhoja tai velhotaikuuttakaan, joten tunnustan, että en ole perehtynyt Sandyn sääntöihin, mutta ajatuksena on ollut, että voisin copy-pasteta esim. koko webbisivun, muokata vaikka wordilla kivemman näköiseksi ja sitten konvertoida koko teoksen acrobaatiksi. Jos sen vielä suomentaisi, saisi varmaan monta ystävää .[/i:715000da75] Minkään en ole noihin Sandyn velhosääntöihin kovin tarkasti tutustunut, mutta toistaiseksi ainakaan ei ole ollut tarvetta hylätä alkuperäisiä sääntöjä. Sandyn säännöissä on myös joitakin kohtia, joista en ole kamalan innostunut. Suomeksi kääntäminen olisi toki hieno juttu, jos joku innostuu sen tekemään. Itse olen käännellyt Sandyn pyhimyksiä ja joitakin loitsuja omiin tarkoituksiini, mutten itse sääntöjä.
Chividal linkki 31. elokuuta 2002 kello 10.21
Chividal 31. elokuuta 2002 kello 10.21 linkki Me käytämme kampanjassamme noita Sandyn sääntöjä. Ennen kuin siirryttiin niihin, niin oli jonkin verran narinaa (minun puolelta) että on se ja tuo huonoa, mutta nyt olen iki-ihastunut niihin. Suurin hyvä puoli on se, että taian manipulointiraja on kiinni osaamisprosentista. Siten on suuresti merkitystä osaatko taian 100% vai 200% - toisin kuin vanhoissa säännöissä. En koskaan pitänyt siitä vapaan älyn rajoituksesta. Toinen hyvä piirre on tuo olemus, eli Presence. Omasta mielestäni se on todella looginen juttu kun sitä pohtii. Tosin nuo ohjeelliset rajat, että maagilla olisi (huimat) 50 olemuspistettä ovat aika huonot. Itse olen päättänyt rikkoa maagisen 100 olemuspisteen rajan tässä jonkin ajan päästä. Huimat suunnitelmat on jo tehty :) Kaiken kaikkiaan ne säännöt ovat mielestäni ihan hyvät. Ja takuulla paremmat kuin vanhat. Kannattaa kuitenkin pelitestata niitä sääntöjä ja varmistua, että on ymmärtänyt kaikki säännöt. Alussa kesti aina hetki, kun alkoi miettiä niitä kaikkia toissijaisia velhouskykyjä.
Marcus Maximus linkki 31. elokuuta 2002 kello 16.29
Marcus Maximus 31. elokuuta 2002 kello 16.29 linkki Vai niin. Minkäs pykälän avulla ajattelit Chividal nuo 100 pistettä kerätä? Mutta yhdyn edellisiin puhujiin periaatteessa. Vapaa äly on syvältä, ja Sandy Sorceryssäkin annan vesselistä olemusta koko älyn verran, osattiin loitsuja kuinka paljon vain. Lunarsykliset velhousjutut monimutkaistavat systeemiä pahasti, ja niille kannattaa keksiä jotain vaihtoehtoista tilalle.
Chividal linkki 1. syyskuuta 2002 kello 19.50
Chividal 1. syyskuuta 2002 kello 19.50 linkki No kuten sanoin, niin suunnitelmat ovat jo valmiit. Ne ovat kuitenkin salaiset. Meillä on kuitenkin tuota presencen hankkimista hieman helpotettu ja keksitty uusia voweja. Esim glorantha-tiedosta (ei siis mikään yleistieto) saa presenceä samoin omistan tuollaisen Arkat kaaoksensurman kulttikuvauksessa olevan Valaistuneisuus vowin joista tulee suhteellisen paljon pisteitä verrattuna noihin 1-2 pisteen voweihin.
Olorin linkki 5. syyskuuta 2002 kello 10.06
Olorin 5. syyskuuta 2002 kello 10.06 linkki Aika kivat säännöt. Ainakin paremmat kuin alkuperäiset, mutta tuolla ei vain selitetty sitä Presenceä?