Vanha foorumi

Takaisin

Orlanthin pantheonin Sankarittaret

Gloranthan kultit ja uskonto
Dovas 16. elokuuta 2002 kello 14.22
Kirjoittaja Viesti
Dovas linkki 16. elokuuta 2002 kello 14.22
Dovas 16. elokuuta 2002 kello 14.22 linkki Orlanthin pantheon /ja Heortling kulttuuri tunnetaan lukemattomasta määrästä sankarimyyttejä ja tarinoita joita kerrotaan polvelta toiselle. Kulttien lojaalit ja hartaat palvojat, jotka ovat omistautuneet jumalien ja heidän Sankariensa suurille saavutuksille, hengittävät divinaalista Ilmaa ja heidän veressään virtaa sukupolvelta toiselle siirtyvä jalo tieto myyteistä, rohkeudesta ja selviytymisestä. Orlantheilla näitä sankareita on myös enemmän, kuin esimerkiksi lunareilla. Semmoinen seikka on aika huomattava, että suuri määrä kirjoitetuista ja julkaistuista sankareista on [i:eb983a3758]miehiä[/i:eb983a3758]. Olen tässä jonkin aikaa yrittänyt kartoittaa heortlingien [i:eb983a3758]naissankareita[/i:eb983a3758]. No, kaikkihan tietää Vingan… Mutta, heortlingien kulttuurista ja traditioista (Orlanthin ”uskonnosta”) on julkaistu niin paljon materiaalia että kokonaisen kulttuurin kuva aukeaa paljon pitemmälle kuin vain esimerkiksi sodan käyntiin ja taisteluun. Hyvin olennainen seikka. Ennen sodankäyntiä; mielikuva heorttilaisen oikein pelaamisesta ei voi tietenkään olla täysin selkeä jollei primariteetti – [i:eb983a3758]kulttuuri[/i:eb983a3758] ole selvillä. On lukuisia kultteja kuten Ernalda, Asrelia, vilja- ja kaupunkijumalattaret yms. jotka eivät ole sotaisia kultteja. Niilläkin kulteilla on tottakai sankareita/-rittaria. Niinpä: Minua kiinnostaa saada selville erityisesti niitä naissankareita, jotka ovat symbolina naisille vahvuudesta ja esimerkkinä perheen, kodin, tilan ja peltojen suojelijoina, niin arkielämässä kuin sodankin aikana. Onko niitä edes kirjoitettu tai tehty Gloranthaan? Jos ei, niin minulla on kiinnostusta tehdä yksi sellainen, liittyen erääseen tositarinaan.
Sampi linkki 19. elokuuta 2002 kello 5.51
Sampi 19. elokuuta 2002 kello 5.51 linkki [quote:2170c0e267]Olen tässä jonkin aikaa yrittänyt kartoittaa heortlingien naissankareita.[/quote:2170c0e267] Todellakin, nämä ovat melko vähissä ainakin kirjallisessa materiaalissa. Ensimmäisenä (ja oikeastaan ainoana) tulee mielee Kallyr Tähtiotsa, jonka kaikki taitavat tuntea. Paras yksittäinen lähde naissankareille Gloranthassa lienee [url=http://homepages.nildram.co.uk/~janewill/gloranth/index.shtml#fem]Jane Williamsin[/url] FeministiGlorantha-sivut. Sieltä löytyy myös kaikennäköistä muuta kivaa, kannattaa käydä. Ensi silmäyksellä siellä oli ainakin kolme oikeassa kulttuuripiirissä vaikuttavaa naishenkilöä, jos ei aivan sankarittaria. [quote:2170c0e267]Orlantheilla näitä sankareita on myös enemmän, kuin esimerkiksi lunareilla. [/quote:2170c0e267] Tästä olen luonnollisesti eri mieltä. Lunareilla on toki paljon sankareita, mutta niiden vähyys verrattuna orlanthilaisiin sankareihin johtuu Lunarin imperiumin tuoreudesta. Sen sijaan, jos laskemme lunarin sankareihin mukaan myös dara happalaiset ja carmanialaiset sankarit, alkaa joukko jo moninkertaistua. Lunareilla on myös huomattavasti enemmän sankarittaria, sillä koko panteoni on paljon feminiinisempi kuin esimerkiksi orlanthin. [quote:2170c0e267]Minua kiinnostaa saada selville erityisesti niitä naissankareita, jotka ovat symbolina naisille vahvuudesta ja esimerkkinä perheen, kodin, tilan ja peltojen suojelijoina, niin arkielämässä kuin sodankin aikana. Onko niitä edes kirjoitettu tai tehty Gloranthaan? Jos ei, niin minulla on kiinnostusta tehdä yksi sellainen, liittyen erääseen tositarinaan.[/quote:2170c0e267] Tee ihmeessä! Ei se haittaa, vaikka jotain olisi jo kirjoitettu, tuo on hieno idea. Sitäpaitsi, suurin osa kirjoitetuista henkilöistä on ollut sotaisia sankareita, olisi todella miellyttävää nähdä välillä myös muunlaisia näkökulmia sankaruuteen. Odotamme kieli pitkänä.
Nysalor linkki 19. elokuuta 2002 kello 14.50
Nysalor 19. elokuuta 2002 kello 14.50 linkki Dovas: [i:cc0c9fb5af]Minua kiinnostaa saada selville erityisesti niitä naissankareita, jotka ovat symbolina naisille vahvuudesta ja esimerkkinä perheen, kodin, tilan ja peltojen suojelijoina, niin arkielämässä kuin sodankin aikana.[/i:cc0c9fb5af] Ernaldan alakulteista tuollaisia kai löytyy kohtuullinen määrä, joten kannattaa vilkuilla Thunder Rebelsiä sivuilta 189-204. Sieltä löytyy sankareita tai jumalolentoja niin synnytykseen, parantamiseen kuin savenvalantaan ja lisää voi taatusti keksiä, jos haluaa. Varsinaisesti tässä ajassa läsnä olevat rauhanomaiset sankarittaret lievät kulttien johtajia, eikä heitä ole kai nostettu samalla tavalla esiin kuin suuria sotasankareita tai muita huimapäitä. [i:cc0c9fb5af]Onko niitä edes kirjoitettu tai tehty Gloranthaan? Jos ei, niin minulla on kiinnostusta tehdä yksi sellainen, liittyen erääseen tositarinaan.[/i:cc0c9fb5af] Kirjoittele ihmeessä, sillä kaikkia tuollaisia juttuja on kiinnostavaa lukea.
Dovas linkki 19. elokuuta 2002 kello 16.12
Dovas 19. elokuuta 2002 kello 16.12 linkki Muutin aiheen nimen nyt (otsikko yllä) enemmän tarkoituksen mukaisemmaksi. Sampi: [quote:4c8f74fa1c]Paras yksittäinen lähde naissankareille Gloranthassa lienee Jane Williamsin FeministiGlorantha-sivut. Sieltä löytyy myös kaikennäköistä muuta kivaa, kannattaa käydä. Ensi silmäyksellä siellä oli ainakin kolme oikeassa kulttuuripiirissä vaikuttavaa naishenkilöä, jos ei aivan sankarittaria.[/quote:4c8f74fa1c] Joo, se on aiheeseen liittyen erittäin monipuolinen saitti. Erittäin mielenkiintoista touhua on aina se kun itse jotain luodessaan löytää valmiista kulttuureista ja myyteistä kertovista osioista sopivia "alkuja", jotka tukevat oman idean toteuttamista. [quote:4c8f74fa1c]Tästä olen luonnollisesti eri mieltä. Lunareilla on toki paljon sankareita, mutta niiden vähyys verrattuna orlanthilaisiin sankareihin johtuu Lunarin imperiumin tuoreudesta. Sen sijaan, jos laskemme lunarin sankareihin mukaan myös dara happalaiset ja carmanialaiset sankarit, alkaa joukko jo moninkertaistua. Lunareilla on myös huomattavasti enemmän sankarittaria, sillä koko panteoni on paljon feminiinisempi kuin esimerkiksi orlanthin. [/quote:4c8f74fa1c] Jep. Meinasin ensimmäisessä kappaleessa tosiaan niin mies-, kuin naissankareita ylipäänsä. Se vähän kismittää mua Orlanthin pantheonissa että vaikka sille tuntuu olevan perusteltuja syitä miksi Orlanthit ovat aika patriarkaalisia kulttuuriltaan, eihän se siltikään sulje pois naisten elämän laajuutta ja sitä että onhan sielläkin silti olemassa jonkinlainen naisten kulttuuri. Mutta jos siitä ei ole kerrottu sen enempää mitä on, niin miksi ihmeessä? Lunarin Imperiumi on tuoreempi todella ja kulttuuri on paljon feminiinisempi (naisia sankareissa on suhteessa Ilman pantheoniin paljon enemmän, tosiaan). On kuitenkin muitakin tekijöitä. Seur. kappaleet käänsin Enclosure 2:sta Martin Laurien kirjoituksesta "How many heroes?" s.19, joka on hänen, kieltämättä "aika" puolueelliseen sävyyn kirjoitettu, mutta sisältää merkityksellisiä pointteja sankaruuden syistä kulttuurissa eri yhteisöissä. Kirjoitus kertoo ylipäänsä sankareista, mutta Laurie näkyy pitävän pääpistettä sotaa ja taistelua ajatellen ja sitähän minä en takaa ajanutkaan, (saatikka innosta alkaa väittelemään tässä viestiketjussa lunareiden ja orlanthien väkevyydestä sankarisodissa) , mutta heitän tän nyt tähän. (Öh, Nysse...heh, mites ne tekijänoikeudet? :o ) Orlantheista mainitaan: [i:4c8f74fa1c]Nämä barbaarit elävät sankarin koodeilla. Heidän kaikki jumalansa ovat suorittaneet sankarillisia tekoja (jopa viljelys-jumalat) ja heidän kulttuurinsa perustuu sankaruuden periaatteisiin. Yhteisönä, he antavat sankarillisten piirteiden hohtaa päämäärien mukaisesti ja kaikki pyrkimykset tehdään ansaitakseen heidän jumaliensa voimien kasvu. Heillä on monia, monia sankareita.[/i:4c8f74fa1c] Dara Happalaisista: [i:4c8f74fa1c]Yelmin laeista taottu Dara Happa on epitomia roolin ja velvollisuuden yhteisöstä. Sankarit Dara Hapassa niitä jotka ovat antaneet uskollisuutensa viran, toimen ja velvollisuuden vallalle. Tavalliselle ihmisellä on hyvin pienet mahdollisuudet tulla sankariksi, koska se turmelisi Yelmin täydellisyyden! Tässä kullttuurissa kilpaillaan sinun syntymäsi jumalista ja niinpä kerjäläinen kunnioittaa kerjäläisyyden jumalia, eikä soturin hyveitä.[/i:4c8f74fa1c] Carmanialaisista: [i:4c8f74fa1c]Nämä soturit seurasivat Maagin filosofiaa ja näkivät ikuisen ottelun valon ja pimeyden välillä heidän kohtaloidensa keskipisteenä. Niinpä he palvoivat kumpaakin, rauhaa ja taistelua, julmuutta ja armoa. Kuinka ollakaan, heidän sankarinsa olivat niitä jotka olivat Maagin voimistamia, joka taas valvoi magian suuntaa kaikissa asioissa Carmaniassa. Heidän tappiostaan Imperiumille lähtien, heidän sotaisat taipukset ovat vähentyneet ja Carmanian sankarit ovat valolle, eikä pimeydelle omistautuneita. Heistä on tullut vielä herkullisempia hallitsijoita, mutta ehkäpä vähemmän tuloksellisia johtamaan taistelua.[/i:4c8f74fa1c] [quote:4c8f74fa1c]Ei se haittaa, vaikka jotain olisi jo kirjoitettu, tuo on hieno idea. Sitäpaitsi, suurin osa kirjoitetuista henkilöistä on ollut sotaisia sankareita, olisi todella miellyttävää nähdä välillä myös muunlaisia näkökulmia sankaruuteen. [/quote:4c8f74fa1c] Aivan. On oikeastaan aika absurdia kuvitella minkäänlaisen kulttuurin (vaikka väkivalta on aina vaihtoehto) olevan täydellinen (pelata/kuvitella) jollei siitä tuoda valoon mitään muita piirteitä. Kiitos kannustuksista!
Dovas linkki 6. syyskuuta 2002 kello 11.33
Dovas 6. syyskuuta 2002 kello 11.33 linkki Aivoriihi on käynnissä kuin maailmakone ja kunhan tuota vapaata älyä ja aikaa saa vapautettua jonnin verran niin toivottavasti jotain saan kehitettyä mustana valkoiselle. Uhh. OK. Olen alkanut puimaan tarkemmin setvittynä, mitkä on miesten ja mitkä naisten töitä tavallisessa sartarilaisessa maanviljelijä-perheessä. Koska kuitenkin olisi kyse naisesta joka teki kiperässä tilanteessa sekä miesten, että naisten työt pitkälti, on tärkeätä lähteä juttua kehittää siltä pohjalta. Barntarinhan palvojat (lähes poikkeuksetta miehiä) hoitavat monia tilan ja maanviljelyksen piiriin kuuluvia töitä. Kuulin myös että Storm Tribessa on hedelmällistä tietoa tällaisten velvollisuuksien hoidosta, mutta en omista kyseistä opusta. Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä töiden jaosta heortlingien keskuudessa, sartarilaisessa klaaniyhteisöissä ja kuinka nämä myös mahdollisesti saattavat poiketa "erakoilla" autiommilla seuduilla, jossa sukua ei ehkä asu läheisyydessä.