Vanha foorumi

Takaisin

Mistä on pienet barbaarit tehty?

Yleinen Glorantha-keskustelu
Sampi 26. kesäkuuta 2002 kello 8.23
Kirjoittaja Viesti
Sampi linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 8.23
Sampi 26. kesäkuuta 2002 kello 8.23 linkki Eli kyse on nuorien orlanthibarbaarien koulutuksesta. Olen aloittelemassa peliä Ralioksen itäosien orlantheille, ja pelaajat ovat Gloranthaneitsyitä. Mitä tietoa minun olisi heille syytä antaa, että voisivat toimia kuten 14-vuotiaiden barbaarinalkujen kuuluu. Mitä myyttejä he ovat kuulleet? Mitä minun tulisi kertoa kulttuurista, että he eivät tekisi kauheita virheitä? Mitä muuta tulee mieleen?
Nimlas Dagorewen linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 8.50
Nimlas Dagorewen 26. kesäkuuta 2002 kello 8.50 linkki [quote:0e2e0c5077="Sampi"] Mitä tietoa minun olisi heille syytä antaa, että voisivat toimia kuten 14-vuotiaiden barbaarinalkujen kuuluu. Mitä myyttejä he ovat kuulleet? Mitä minun tulisi kertoa kulttuurista, että he eivät tekisi kauheita virheitä? Mitä muuta tulee mieleen?[/quote:0e2e0c5077] Ehdoton tietopaketti Orlanthia tuntemattomille on Gloranthan Kultit opuksesta löytyvä "Mitä isäni kertoi minulle" osio joka kertoo pähkinänkuoressa Orlanthien uskonnonsta & yhteiskunnasta pääpiirteet. Toinen mitä suosittelen lämpimästi on HW:n opuksien läpi selailu mikäli ne saat jostain näppeihisi, niissä on paljon "hyvä tietää" nippeliä ja muuta mitä oikean Orlanthin pitäisi tietää.
Sampi linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 9.35
Sampi 26. kesäkuuta 2002 kello 9.35 linkki Juu, kyllä itselläni on (jokseenkin) hallussa orlanthikulttuuri, mutta pelaajillani ei ole. Tarkoituksenani onkin lähinnä kysyä, mitä kaikkea pelaajille pitäisi kertoa. En tahdo antaa aivan täydellistä kuvausta kulttuurista ja uskonnosta, sillä hahmot eivät vielä ole aikuisia. Ensimmäinen pelikin tulee olemaan aikuistumisriitti, joka on pienimuotoinen retki jumalulottuvuuteen. Tällä reissulla varmasti tulee tutuksi jotain myyttejä, mutta kysymykseni siis (hieman selkeytettynä) oli: mitä 14-vuotias orlanthipoika tietää?
Marcus Maximus linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 9.36
Marcus Maximus 26. kesäkuuta 2002 kello 9.36 linkki [quote:b35835f708="Nimlas"]Gloranthan Kultit opuksesta löytyvä "Mitä isäni kertoi minulle" osio joka kertoo pähkinänkuoressa Orlanthien uskonnonsta & yhteiskunnasta pääpiirteet. [/quote:b35835f708] Kannattaa muistaa että tuo soveltuu ennen kaikkea Lohikäärmeensolan orlantheille; Ralioslaisia tuskin Punainen kuu niin kiinnostaa. Ensinnäkin, fileeni orlanthien tapakulttuurista on tehty juuri tuollaiseksi tiivistelmäksi. King of Sartarin raportti orlanthibarbaareista on oivallista kamaa, tosin menee hieman yksityiskohtaiselle tasolle eritellessään puoli tusinaa avioliiton muotoa. Glorantha.comista kannattaa käydä leikkelemässä ja liimailemassa tärkeimmät parikymmentä jumaluutta yhteen fileeseen, ehkä jotain kulttuurijuttujakin, koska printtejä on näppärä mailata ja jakaa pelaajille. Samoin Pelaajan oppaassa Genertelaan on muistaakseni rautaa pari sivua. Paras lähde on tietenkin King of Dragon Pass, mutta se voi olla lähteenä liiankin hyvä. En muista oletko itse pelannut sitä, mutta suosittelen erittäin lämpimästi. Barbaarisimulaattori.
Guzmo linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 9.39
Guzmo 26. kesäkuuta 2002 kello 9.39 linkki Nimlasin mainitsema glorantha pakkauksen sepostus sekä KoS:n raportti orlantheista on hyvä alkumateriaali. 14-vuotiaat eivät ole vielä todennäköisesti käyneet noviisirituaalia läpi, joten myyttejä, taikuutta ja kulttisalaisuuksia he eivät vielä kunnolla tunne. Toki kotona kuulee iltavalkealla tarinoita jumalista, muista roduista ja naapuriklaaneista mutta "isot jutut" jätetään varmaankin täysille aikuisille. Suosittelen päästämään pelaajat nopeasti noviiseiksi ellette halua sitten pelauttaa maanviljely ja karjavarkaus teemaista pelailua. (Mikä on sinällään ihan jees) Nuorisolla vaan ei ole klaanissa paljoakaan sanomista minkään asian suhteen. Juu ja ilman muuta annat pelaajien pelata vaikka pari tuntia KoDP:tä.
Sampi linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 9.40
Sampi 26. kesäkuuta 2002 kello 9.40 linkki Juu, olen pelaillut KoDP:ia. Hauska peli. Hmm, kuikahan paljon jumaluuksia noin nuori porukka oikein tuntee? Ajattelisin, että ainakin Valontuojat ja Elmalin, ja joitain muita tärkeitä jumaluuksia, muttei välttämättä ainakaan Yinkiniin asti. Täytyypä tätäkin katsella Topilla tänään. Kiitos, Marcus vinkistä Glorantha.comista. Voit muuten lisätä yhden gloranthafiilin lisää käännytettyjen listalle...
Guzmo linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 9.45
Guzmo 26. kesäkuuta 2002 kello 9.45 linkki [quote:e4af843dcc="Sampi"] Hmm, kuikahan paljon jumaluuksia noin nuori porukka oikein tuntee? Ajattelisin, että ainakin Valontuojat ja Elmalin, ja joitain muita tärkeitä jumaluuksia, muttei välttämättä ainakaan Yinkiniin asti. [/quote:e4af843dcc] Kai he tuntevat juuri nuo tärkeimmät jumalat. Sitten kun noviisiksi ryhtyessä ei Orlanth tai Ernalda hirveesti nappaa niin tädit ja sedät alkavat kertoa näistä vaihtoehdoista vähän enemmän. Kai tähän voi vetää jotain kohtalojuttuakin, että lapsesta mahdollisesti huomaa jo nuorena, että hänestä ei pesunkestävää Orlanthia tule. "Ei tuo meidän Eransa malta edes leipää leipoa. Koko ajan vain riehuu isänsä kirveen kanssa. Annetaan se Babeester Gorien haltuun." (Reilut vanhemmat osa I)
Sampi linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 9.52
Sampi 26. kesäkuuta 2002 kello 9.52 linkki En kylläkään omista tuota jaloa tietokonepeliä... Kiitos Guzmo, hyvästä palautteesta. Täytynee tosiaan hakea tuo KoDP jostain. Marcus: mistähän tuo filee löytyisi? Pitääkö lähteä kalatiskille?
Nysalor linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 13.24
Nysalor 26. kesäkuuta 2002 kello 13.24 linkki Sampi: [i:d9aea99835]Mitä tietoa minun olisi heille syytä antaa, että voisivat toimia kuten 14-vuotiaiden barbaarinalkujen kuuluu. Mitä myyttejä he ovat kuulleet? Mitä minun tulisi kertoa kulttuurista, että he eivät tekisi kauheita virheitä? Mitä muuta tulee mieleen?[/i:d9aea99835] Varmaan 14-vuotiaat orlanthit tuntevat jo aika hyvin kaikki tavanomaiset orlanthitavat ja kulttuurin piirteet, joskin tietysti myytit, muodolliset tavat ja sellainen saattavat olla vielä heikommalla pohjalla. Kannattaisi ehkä antaa pelaajille tietoa siitä, miten orlanthiyhteiskunta toimii (esim. arvohierarkia, suku, perhe, ruokakunta) ja miten he ajattelevat (esim. vapaus, väkivalta, yhteisöllisyys). Varmaan tuonikäiset ovat kuulleet monista orlanthijumalistakin, vaikkeivät välttämättä tunne kovin tarkkaan näiden jumalien myyttistä merkitystä. Nimlas Dagorewen: [i:d9aea99835]Ehdoton tietopaketti Orlanthia tuntemattomille on Gloranthan Kultit opuksesta löytyvä "Mitä isäni kertoi minulle" osio joka kertoo pähkinänkuoressa Orlanthien uskonnonsta & yhteiskunnasta pääpiirteet.[/i:d9aea99835] Se taitaa kuitenkin olla Glorantha-pakkauksen Pelaajan oppaassa Genertelaan, eikä Gloranthan kulteissa. Gloranthan kulteissa olevan runomuotoinen papin selostus Myrskypapin säkeitä voi sen sijaan olla ihan kiinnostava, joskin se keskittyy enemmän uskonnonkysymyksiin. Nuo ovat siitä kätevää materiaalia, että ne ovat jo valmiina ja itselläni ensiksi mainittu on jopa elektronisessa muodossa, jolloin sitä on kätevä vaikka muutella, jos haluaa lisätä tai poistaa jotakin artikkelista. Sampi jälleen: [i:d9aea99835]Tällä reissulla varmasti tulee tutuksi jotain myyttejä, mutta kysymykseni siis (hieman selkeytettynä) oli: mitä 14-vuotias orlanthipoika tietää?[/i:d9aea99835] Varmasti hän voi tuntea joitakin orlanthien mytologian suuntaviivoja ja hän varmasti tietää, että Orlanth urheudellaan pelasti koko maailman. King of Sartarin myyttiä The Initiation of Orlanth on ainakin käytetty Orlanthin noviisivihkimykseen liittyvänä pienenä sankarimatkana, joten siitä voisi ehkä saada joitakin ideoita. Tuleville noviiseille on varmasti jo etukäteen selitetty, miten heidän matkansa tulee noin suunnilleen etenemään, jotta he osaavat toimia oikealla tavalla. Tietysti matkalle voi tulla sitten mutkia matkaan, jos huono tuuri käy. Jotakin ideaa noviisivihkimysmatkaan löytyy [url=http://homepages.nildram.co.uk/~janewill/gloranth/marshedge/oinit.htm]täältä[/url]. Marcus Maximus: [i:d9aea99835]King of Sartarin raportti orlanthibarbaareista on oivallista kamaa, tosin menee hieman yksityiskohtaiselle tasolle eritellessään puoli tusinaa avioliiton muotoa.[/i:d9aea99835] Jep, King of Sartarin artikkeli on minustakin oivallinen ja olen tarjonnut sen myös Riskimaa-pelini orlanthihahmoille. Olen kyllä sitä mieltä, että jo 14-vuotiaidenkin on syytä ymmärtää orlanthien avioliittotapoja ainakin siltä osin kuin heidän klaanissaan niitä on. Joku esrolialaisen aviomiehen tyyli nyt ei varmastikaan kaikkialla ole edes tunnettu. Minulla on joka tapauksessa suomeksi käännettynä tuo mainio artikkeli ja voin lähetellä sen, jos joku kaipaa sitä taustamateriaaliksi kampanjaansa. Tekstissä on vielä sekin hyvä puoli, että sitä voi tarpeen mukaan sitten muokata 14-vuotiaille orlantheille sopivaksi pohtimalla, mitä he artikkelin asioista tietävät. [i:d9aea99835]Glorantha.comista kannattaa käydä leikkelemässä ja liimailemassa tärkeimmät parikymmentä jumaluutta yhteen fileeseen, ehkä jotain kulttuurijuttujakin, koska printtejä on näppärä mailata ja jakaa pelaajille.[/i:d9aea99835] King of Sartarissa on myös ihan mukava sellainen melkein 80 jumaluuden lista, jossa on lueteltu sekä orlanthijumalia että vihollisjumalia aika lyhyen kuvauksen kera. Niistäkin saattaisi olla jotakin iloa, kunhan karsii ensin liiat jumalat pois. Valontuojat lienevät nuorillekin tuttuja ja varmaan osaltaan klaanin jumalien kirjosta myös riippuu se, mistä kaikista jumalista nuorilla on jokin konkreettinen esimerkki. Tämä jumalalistakin löytyy minulta suomeksi käännettynä. :)
Marcus Maximus linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 13.28
Marcus Maximus 26. kesäkuuta 2002 kello 13.28 linkki Minun näkemykseni on, että jo junoribarbaarit tuntevat paljon enemmän jumaltaruja kuin me tunnemme Gloranthasta, ja ainakin paljon enemmän kuin pelaajat millään jaksavat lukea tai kiinnostua. Orlantheille ei kerrota Jöröjukasta ja Petteri Punakuonosta, heille kerrotaan kuinka Orlanth läiski Vadrusta turpaan ja miten Baskelos Uroxinpoika heitettiin itäisten vuorten yli riehumaan. Eli, kaiken mitä saat käsiisi voit imho jakaa suoraan kouraan jos joku jaksaa lueskella. Tärkeimpiä ovat tietenkin Orlanthista ja Yelmistä kertovat tarinat, Valontuojista kertovat tarinat ja esimerkiksi Humaktista ja Orlanthista kertovat myytit. Se, mikä (IMHO IMG) on oikeasti salaista on näiden tarinoiden tietyt yksityiskohdat ja maagisesti sovellettavat jutut. Tiedetään että Humakt tappoi Orlanthin thaanit, karlit, cottarit ja thrallitkin, mutta KoDPissa kuvattu tämänjälkeinen keskustelu lienee salaisempaa. Tai, harva tietänee että Lhankor Mhy löysi Totuuden samalla matkalla jolla Issaries neuvotteli ensimmäisen rauhansopimuksen. Mutta, älä Sampi hukuta pelaajiasi myytteihin. Pelaajien kyky omaksua tavaraa on rajallinen, ja alkuun sinun pitää vain onnistua establishoimaan parikymmentä "arkipäiväistä" jumalaa -- ei keskinäisten suhteidensa vaan maailmallisen merkityksensä kautta. Orlantheilla jotain tyyliin Orlanth, Ernalda, Issaries, Lhankor Mhy, Chalana Arroy, Eurmal, Humakt, Urox, Babeester Gor, Odayla, Yinkin, Barntar, Voriof, Elmal, Minlister... On makuasia käyttääkö Thunder Rebelsin näkemystä Orlanthin kultista ja ukkosveljeksistä vai vanhempaa RQ-näkemystä, mutta sitä kautta tulee vielä nivaskoittain Vangantheja ja Starkvaleja joista itseasiassa minäkään en ota aina oikein tolkkua. Glorantha-pelin vetäminen nyypiöille on ainakin minusta siinä mielessä hankalaa hommaa, että pelaajat eivät usein ymmärrä puoliakaan asioista mitä pelinjohtaja sanoo. Jumalia on niin paljon, että jo käsitteenmäärittely on tärkeää. Ja jumaliahan ainakin minun peleissäni piisaa, toisellekin sormelle.
Sampi linkki 27. kesäkuuta 2002 kello 7.17
Sampi 27. kesäkuuta 2002 kello 7.17 linkki Nysalor: Otan mielelläni vastaan kaiken materiaalin minkä vaan saan. Olen kiitollinen, jos lähetät minulle nuo mainitsemasi tiedostot. Osoite on samppa piste makela at helsinki piste fi. Marcus: olen samaa mieltä kanssasi, että Gloranthalaiset tietävät varmasti paljon enemmän maailmastaan ja jumalistaan kuin me, mutta suuri osa siitä tiedosta on kuitenkin epäolennaista pelin kannalta. Tässä voi myös todeta, kuten jo sanoit, että pelaajilla on rajallinen kyky ottaa vastaan materiaalia. Tahtoisinkin rajoittaa jollain tavoin sitä määrää tekstiä jota jakelen pelaajille, ettei heti tule ähkyä. Mieluummin annan tietoa tipoittain. Joka tapauksessa: jumalat, joista nyt olen jo päättänyt antaa jotain perustietoa ovat seuraavat: Orlanth, Ralia, Barntar, issaries, Llankhor Mhy, Chalana Arroy, Eurmal, Humakt, Urox, Odayla, Elmal ja Yelm. Näiden ohela ehkäpä joitain vanhempia tapauksia, kuten taivaallinen hovi ja alkuperäiset elementit, ainakin Umath. Lisäksi minun pitänee mainita jotain ainakin Arkatista ja läntisistä sieluttomista perkeleistä. Myyttisistä tapahtumista täytynee mainita ainakin Yelmin kuolema ja valontuojien tehtävä. Ohimennen: Aionpä myös käyttää joitain tuttuja kokeneita Glorantha-pelaajia vierailevina tähtinä. Pidä varasi, Marcus.
newsalor linkki 27. kesäkuuta 2002 kello 10.00
newsalor 27. kesäkuuta 2002 kello 10.00 linkki "Sartar Rising" -kirjassa oli ihan hyviä ideoita vuodenaikojen vaihtumisesta ja siitä, että mitä se tarkoittaa klaanille. Lisäksi siinä on rutkasti seikkailuideoita ja idoita siitä, miten niitä voi kierrättää. Karjavarkauden voi pelauttaa aloittelevalle porukalle helppona nakkina ja myöhemmin kampanjassa palata samoille uomille ja heittää jonkun kinkkisen ongelman soppaan. Muutenkin kirjassa esitettyjen skenaarioideoiden pelautttaminen onnistuu monella tasolla. Ehdottaisin, että pelauttaisit klnaanin tapahtumia, kuten normaalisti, mutta muuttaisit vain näkökulmaa. Klaanien tapaaminen tarkoittaisi juoksukilpailua viestinviejän pojan kanssa. Kisailu voisi johtaa siihen, että hahmot eksyvät kauas kylästä ja takaisinpaluukin olisi haastavaa. Klaanin tapahtumien sijaan peliin voisi vaikuttaa enemmän suvun kohdalle osuvat sattumukset. Noin nuoret hahmot eivät paljon liikuskele ympäriinsä. Matkailu, jos sitä tapahtuu, olisi sitten vanhempien sukulaisten seurassa liikuskelua.
Sampi linkki 28. kesäkuuta 2002 kello 7.23
Sampi 28. kesäkuuta 2002 kello 7.23 linkki Kiitoksia Nysalorille ja Marcukselle erinomaisista tiedostoista ja linkeistä. Muuttelen nuo Nyssen tiedostot Raliokseen sopiviksi, jos joku niitä sitten sellaisina kaipailee. Vielä on kaksi asiaa, joka täytyy pelaajille esitellä: kaaos ja peikot. En tahdo kaaoksesta mitään pitkää tekstiä, vain jonkin yleisluontoisen kuvauksen ja pelottelun, joka orlanthinuorukaisille on annettu. Peikoista samaten, kun heimon lähellä on Halikivin peikkovaltakunta. Kaaoksesta lähellä on ehkä vuorilla asustavia broita ja satunnaisia muita olentoja. Boristivelhojakin saattaa asua Felsterjärven lähettyvillä, mutta se on aika kaukana lännessä. Jotain tietysti täytyy kertoa kaaoksen tulosta maailmaan, mutta se lienee jo hallussa mytologian puolella. kaaoksesta päivitys: Nysalorin tiedostossa olikin oikein hauska pieni primeri kaaokseen suhtautumisesta. Eipä tarvitse siitä sen enempää. Peikoista en itse tiedä riittävästi, mutta luulen jossain päin nettiä nähneeni hienot peikkosivut. Omia mielipiteitä peikoista kuuntelen mielelläni. Kiitos, kun kestätte ja autatte laiskaa PJ:tä.
Marcus Maximus linkki 2. heinäkuuta 2002 kello 12.53
Marcus Maximus 2. heinäkuuta 2002 kello 12.53 linkki Yksi juttu joka mahdollisesti vaatinee paljonkin huomiotasi, on sellainen kaveri nimeltä Arkat Humaktinpoika, joka kekkuloi tuossa taannoin vähän pitkin Raliosta ja muita maita. Muistaakseni hallitsi Raliosta jonkun vuosisadan. Arkatin tarinan ohella keskeistä on eri ihmisten (ja peikkojen ja muiden) täysin vaihteleva suhtautuminen kyseiseen kaveriin. Etenkin jos velhoja vipeltää peleissäsi, niin tällä on väliä.
Sampi linkki 2. heinäkuuta 2002 kello 12.58
Sampi 2. heinäkuuta 2002 kello 12.58 linkki Arkatista pojat tietävät nyt sen verran, että mies tuhosi mukavan Nysalorin kirkkaan keisarikunnan, ja sen jälkeen antoi peikkojen (itsensä mukaanlukien) hallita ilkeästi Ralioksen maita. Tunteet ovat hiukkasen negatiiviset tätä hemmoa kohtaan. samasta syystä myös Henoteistisen kirkon väki on pahaa, kun kerran palvovat tätä inhottavaa antisankaria. Lisää käsittelen varmaan sitten itse pelissä. Muuten, siitä aikuistumisriitistä: ajattelin laittaa pojat pienoiselle sankarimatkalle (siis hyvin pienelle ja vaarattomalle), jossa he joutuvat tilanteisiin, joista selviää toteuttamalla Orlanthin hyveitä. Ajattelin myös kirjoittaa oheismateriaaliksi pienen myytin siitä, kuinka Orlanth oikeastaan päätyi juuri näihin hyveisiin. Jos joku on jo jotain sellaista kirjoittanut, saa minua siitä kiusata.
Marcus Maximus linkki 2. heinäkuuta 2002 kello 13.08
Marcus Maximus 2. heinäkuuta 2002 kello 13.08 linkki Sankarimatkalla perinteinen ja oikein hyvä valinta on "Minä taistelin, me voitimme" -tarina. Se on aika heortilainen juttu Raliokseen, mutta käyttäisin sen kuitenkin koska se on niin oivallinen. Tarinan ajatus on se, että koko myrskyheimo taistelee jumalajalla kaaosta vastaan, ja voittaa taistelun vain koska kaikki antavat kaikkensa. Sankarit (tai lapset) jotka esittävät matkalla jumalia, käyvät taisteluun loputonta kaaosta vastaan kaikin voimin. Ne, jotka antavat kaikkensa ja kuolevat taistelussa, heräävät rituaalin päätteeksi miehinä rituaalimailta -- ne jotka antautuvat tai pakenevat kaaosta jäävät ikuisiksi ajoiksi harhailemaan sankaritasolle, tai palaavat jotenkin pahasti viallisina. Kersoille toki kerrotaan myytti etukäteen, mutta pahan pelinjohtajan pitää kuvailla taistelu (ja haavat ja kaaoshirviöt ja kaikki) niin kaameaksi ja epämiellyttäväksi, että vaikka kaikki tietävät mitä on tehtävä, heikoimmilta alkaa kantti pettää. Toimii kuulemma todella hyvin. Ja selittää miksi barbaarimiehet katsovat kuolemaa pelotta silmästä silmään kaikissa sen jälkeisissä taisteluissa -- sitä on taisteltu kuolemaan asti ennenkin! Ja, sen jälkeen kaikille on päivänselvää mitä kaaos on ja miksi se on Paha Asia.
Sampi linkki 3. heinäkuuta 2002 kello 6.17
Sampi 3. heinäkuuta 2002 kello 6.17 linkki [quote:648aef30bb]MM: Sankarimatkalla perinteinen ja oikein hyvä valinta on "Minä taistelin, me voitimme" -tarina. Se on aika heortilainen juttu Raliokseen, mutta käyttäisin sen kuitenkin koska se on niin oivallinen. [/quote:648aef30bb] Juu, näinkin tästä yhden valmiiksi kirjoitetun version. Ihan hyvä ajatus. Ajattelin ehkä kuitenkin jotain hieman... rauhallisempaa. Siksi juuri hyveet saattaisivat tulla peliin. Toisaalta homman voisi vaikka pelata todella moniosaisena, jolloin kaikille hyveille olisi oma pelinsä, mutta taidan olla aivan liian laiska sellaiseen. Rohkeus olisi tuossa valmiina, ja tulisi muuten varmaankin viimeisenä. Ainakin olisi hyvä lopetus. Hmmm... saatanpa tehdäkin. Voi kyllä olla, että menee peli liian metafyysiseksi heti alkuun jos noin paljon pelaa sankariulottuvuudessa. Taidan pysyä yhdessä aikuistumisriitissä. Mietitään tuota Minä Taistelin Me Voitimme - juttua.
hyljys linkki 3. heinäkuuta 2002 kello 9.45
hyljys 3. heinäkuuta 2002 kello 9.45 linkki Omassa pelissä käytin kahta aikuistumisriittiä, joista ensimmäinen perustui King of Sartarissa ja kai Thunder Rebelsissäkin esiintyneeseen Orlanthin initiaatiomyyttiin. Tällä riitillä lapsukaiset vihittiin Orlanthin kulttiin. Klaanin ja Heimon täsyvaltaisiksi jäseniksi heidät taasen vihittiin Minä Taistelin, Me Voitimme myyttiin pohjautuen. Ihan miten vaan kuitenkin... mutta pelaajat (Gloranthanyypiöitä kaikki tyynni) olivat erittäin tyytyväisiä peliin.
Sampi linkki 3. heinäkuuta 2002 kello 9.57
Sampi 3. heinäkuuta 2002 kello 9.57 linkki Hm. Ei sinulla sattuuisi olemaan muistiinpanoja tuosta pelistä? Näin ihan ajatuksen törkeästi plagioida ideoita? :-D
hyljys linkki 3. heinäkuuta 2002 kello 10.28
hyljys 3. heinäkuuta 2002 kello 10.28 linkki On mulla kai jotain. Katotaan.
Larppa linkki 7. heinäkuuta 2002 kello 13.36
Larppa 7. heinäkuuta 2002 kello 13.36 linkki No tietenkin Orlanthin nuoret oppilaat vai mitä nyt onkaan ovat kuulleet jotain, että Orlanth on hieno Jumala ylitse muiden ja että hän on taistelun Jumala ja tietenkin jotain liittolais kulteista!!! :P
Sampi linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 5.53
Sampi 8. heinäkuuta 2002 kello 5.53 linkki Olen jo kasannut ja jakanut pelaajilleni pinon Glorantha-materiaalia, lähinnä Orlanthiasiaa. Sen suhteen hommat ovat aika lailla kunnossa, eikä siitä sen enempää. Sen sijaan tuo initiaatioriittibisnes tuli juuri kertaluokkaa monimutkaisemmaksi. Peliin ilmenstyy nähkääs yksi naispuolinen hahmo (ja pelaaja.) Täytyy siis keksiä myös riitit orlanthinaisille. Siitä ei taida olla paljoa materiaalia olemassa, joten suurimman osan joudun keksimään itse. Kuitenkin arvostan sitä, jos jollakulla teistä on antaa ideoita, materiaaleja tai nettiosoitteita, joista saan työstettävää. Kiitoksia kaikille tähänastisista vastauksístanne ja avustanne!
Juha R linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 6.21
Juha R 8. heinäkuuta 2002 kello 6.21 linkki Naiset tuppaavat sotkemaan kaiken vai mitä? No kuitenkin, kerro ensin mihin kulttiin on tarkoitus initioitua, että pystyy vähän rajaamaan aihetta. Jane Williamsilla on kyllä sivuillaan paljon naisnäkökulmaa Gloranthaan ja joku initiaatiojuttukin, muistaakseni kuitenkin aika lyhyt.
Sampi linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 6.44
Sampi 8. heinäkuuta 2002 kello 6.44 linkki Katsotaan nyt kun pääsen keskustelemaan pitempään pelaajan kanssa, mutta luultavasti Raliaan näin aluksi. Muut mahdolliset tulevat sitten myöhemmin. Minun nähdäkseni kaikki miehet liitetään Orlanthiin ja kaikki naiset Raliaan aikuistumisriiteissä. Muut kultit tulevat sitten myöhemmin. Raliahan on siis vehnä-äiti, ja korvaa Ralioksessa suurilta osin Ernaldan.
Sampi linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 7.11
Sampi 8. heinäkuuta 2002 kello 7.11 linkki Tuo Williamsin sivu oli varsin hyödyllinen. Kiitos tiedosta, Juha R.
Guzmo linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 7.35
Guzmo 8. heinäkuuta 2002 kello 7.35 linkki Suosittelen hänelle kulteiksi Babeester Goria, Erantha Goria tai Maran Goria. Pääsee pitämään tällöin kunnon naisvaltaa peliporukkaanne :)
Sampi linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 7.42
Sampi 8. heinäkuuta 2002 kello 7.42 linkki Jaa.. katsotaan nyt, mitä haluaa pelata. Voi olla, että Vinga kutsuu.. Kukas tämä Erantha Gor on? Olenb nähnyt muutamia viittauksia häneen, mutten sen enempää. Onko joku uusi jumala HW:sta?
Vaakkujaakko linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 13.49
Vaakkujaakko 8. heinäkuuta 2002 kello 13.49 linkki [quote:78d7fb4a44="Sampi"] Kukas tämä Erantha Gor on? Olenb nähnyt muutamia viittauksia häneen, mutten sen enempää. Onko joku uusi jumala HW:sta?[/quote:78d7fb4a44] Pohdin viikonloppuna aivan samaa. Hain perjantaina Storm Triben ja Thunder Rebelsin, ja ajattelin sieltä löytäväni tietoa maan kulteista ja eri aspekteista - etenkin niistä synkistä 0] Mistä siis löytää lähdetietoa Babeester Gorista, Maran Gorista, Erantha Gorista, Sorana Torista jne. Osasta olikin tietoa em. HW-kirjoissa, mutta eipä kovin paljoa. Tarkistin Wyrm's Footnotesistakin pikaisesti, mutta ei auttanut...
Nysalor linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 14.38
Nysalor 8. heinäkuuta 2002 kello 14.38 linkki Sampi: [i:3dbe0fbfbc]Täytyy siis keksiä myös riitit orlanthinaisille. Siitä ei taida olla paljoa materiaalia olemassa, joten suurimman osan joudun keksimään itse. Kuitenkin arvostan sitä, jos jollakulla teistä on antaa ideoita, materiaaleja tai nettiosoitteita, joista saan työstettävää.[/i:3dbe0fbfbc] Jane Williamsin sivuilla on ainakin jonkinlaista ideaa Ernaldan noviisiriitteihin ja soveltaminen muihin maanjumalattarien juttuihin onnistuu varmaan ihan kelvollisesti. Tuo juttu löytyy [url=http://homepages.nildram.co.uk/~janewill/gloranth/marshedge/earthinit.htm]täältä[/url]. [i:3dbe0fbfbc]Kukas tämä Erantha Gor on? Olenb nähnyt muutamia viittauksia häneen, mutten sen enempää. Onko joku uusi jumala HW:sta?[/i:3dbe0fbfbc] Erantha Gor on Unspoken Wordin ykkösnumerossa Maran Gorin yksi alakultti. Nämä kaverit ovat sellaisia, että he peseytyvät vihollistensa veressä, juovat taikaolutta ja käyttävät kirveitä. Erantha Gorin seuraajat vahtivat maan temppeleitä ja ottavat osaa klaanin fyrdiin. He eivät saa mennä lainkaan naimisiin. Siitä, tunnetaanko Erantha Gor Ralioksessa, en osaa sanoa yhtään mitään. Vaakkujaakko: [i:3dbe0fbfbc]Mistä siis löytää lähdetietoa Babeester Gorista, Maran Gorista, Erantha Gorista, Sorana Torista jne.[/i:3dbe0fbfbc] Maran Gorin HW-kulttikuvaus löytyy siis UW:n ykkösnumerosta, kun se ei ilmeisesti tilanpuutteen vuoksi mahtunut Storm Tribeen. Kulttikuvauksen yhteydestä löytyy tietoa myös Erantha Gorista ja muista korahtelevista alakulteista. ;) Jossakin tulevassa julkaisussa lupaillaan lisää tietoa alakulteista. Kenties jossakin UW:n tulevissa julkaisuissa, jotka koskevat Tarshin seutuja. Babeester Gorista on olemassa RuneQuestiin jokin ikivanha pitkä [url=http://homepages.nildram.co.uk/~janewill/gloranth/vinga/bgor.htm]kulttikuvauskin[/url]. Maran Gorin RQ-kulttikuvaus on ilmestynyt Talesin kuutosnumerossa, mutta tämä on niitä lehtiä, jotka minulta puuttuvat.
Juha R linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 14.47
Juha R 8. heinäkuuta 2002 kello 14.47 linkki Erantha Gor on Maran Gorin alakultti, kaikkein sotaisin M.Gorin aspekti jonka taikuus pyörii kirveiden ja berserkismin ympärillä. Ero B.Goriin on aika pieni. Babeesterit on hiukka enempi kostoon Maan puolesta orientoituneita. Maran Gorin pitkä kulttikuvaus on UW 1:ssä. Piti olla Storm Tribessä, mutta ei mahtunut, nythän siinä on hyvin lyhyt. Julkaistaan joskus jossain HW-kirjassa vielä uudelleen. B.Gor on Storm Tribessä kaikessa lyhykäisyydessään, ja tietty RQ-kirjoissa. Sorana Torista löytyy tietoa Storm Tribesta kohdasta Ana Gor. Vähän enemmän King of Sartarista. Kaikkinensa aika vähän tietoa on julkaistu, tietynlainen mysteeri on tämä. Ja Ana Gor on siis ihmisuhrien jumala heorteille. Ana Gorin riiteillä on mahdollista tiettyjen jumalien palvojien tietyissä tilanteissa uhrata ihmishenki. Muutoin kyseessä on kaaoottinen akti. Sorana Tor on hänen papittarensa/ruumiillistunut jumalatar, asustelee Maansärkijän temppelissä. Esimerkiksi Esroliassa ja Tarshin pakolaisheimoilla on näitä uhrikuninkaita, jotka hallitsee määrätyn ajan ja sitten uhrataan maan hedelmällisyyden säilymiseksi. Tällaisessa tilanteessa käytetään Ana Gorin riittejä.
Vaakkujaakko linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 15.39
Vaakkujaakko 8. heinäkuuta 2002 kello 15.39 linkki [quote:40b5b59d83="Juha R"]Erantha Gor on Maran Gorin alakultti, kaikkein sotaisin M.Gorin aspekti jonka taikuus pyörii kirveiden ja berserkismin ympärillä. Ero B.Goriin on aika pieni. Babeesterit on hiukka enempi kostoon Maan puolesta orientoituneita. Maran Gorin pitkä kulttikuvaus on UW 1:ssä. Piti olla Storm Tribessä, mutta ei mahtunut, nythän siinä on hyvin lyhyt. Julkaistaan joskus jossain HW-kirjassa vielä uudelleen. B.Gor on Storm Tribessä kaikessa lyhykäisyydessään, ja tietty RQ-kirjoissa. Sorana Torista löytyy tietoa Storm Tribesta kohdasta Ana Gor. Vähän enemmän King of Sartarista. Kaikkinensa aika vähän tietoa on julkaistu, tietynlainen mysteeri on tämä. Ja Ana Gor on siis ihmisuhrien jumala heorteille. Ana Gorin riiteillä on mahdollista tiettyjen jumalien palvojien tietyissä tilanteissa uhrata ihmishenki. Muutoin kyseessä on kaaoottinen akti. Sorana Tor on hänen papittarensa/ruumiillistunut jumalatar, asustelee Maansärkijän temppelissä. Esimerkiksi Esroliassa ja Tarshin pakolaisheimoilla on näitä uhrikuninkaita, jotka hallitsee määrätyn ajan ja sitten uhrataan maan hedelmällisyyden säilymiseksi. Tällaisessa tilanteessa käytetään Ana Gorin riittejä.[/quote:40b5b59d83] Jep. UW1 minulta puuttuu - eikä tuota kai tiettävästi saa enää mistään. King of Sartariakaan ei hyllyssäni ole - tuota saanee tilattua Issaries Inc.:ltä? Maan eri aspektit vaikuttavat sangen kiinnostavilta - etenkin kun Digestin keskusteluissa tuotiin mukaan vielä Kaivertaja ja Verisen Torahampaan kultti.