Vanha foorumi

Takaisin

Irkkipeli Appelsiinitalo

Pelit, pelaajat ja peliporukat
Nysalor 24. kesäkuuta 2002 kello 14.21
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 14.21
Nysalor 24. kesäkuuta 2002 kello 14.21 linkki Jälleen olisi yksi uusi irkkipeli suunnitteilla, sillä kiinnostusta irkkipelejä kohtaan tuntuu heränneen. Tämän pelin nimi on Appelsiinitalo ja olen ajatellut, että se voisi olla oikein sopiva irkkipelejä aloittelevillekin. Tulen maan tavoin tämä peli sijoittuu Teshnokseen ja pelin pohjana käytän klassista RuneQuest-seikkailua Gringlen panttilainaamo. Tarkoitukseni olisi kuitenkin muutella seikkailua sen verran, ettei haittaa, vaikka Gringlen panttilainaamon olisi pelannut ennenkin. Appelsiinitalon ideana olisi, että pelaajat olisivat ryhmä teshnoslaisia sotilaita, ovansaruja, jotka on lähetetty erään korkea-arvoisen kauppiaan suojelijoiksi. Näin ollen siis taistelua on varmasti luvassa, mutta myös pelihahmojen kanssakäyntiä ja yhteistyötä tullaan tarvitsemaan. Pelissä pelaajat saavat valita vapaasti, luovatko itse hahmonsa vai ottavatko mieluummin valmiita hahmoja. Tarjoan hahmoja varten ideoita ja Teshnoksesta taustamateriaalia helpottaakseni hahmonluontia, jos pelaaja kirjoittaa hahmonsa itse. Tällöin suosittelen kirjoittamaan jonkin verran hahmon taustaa, luonnetta ja ulkonäköä sekä tietysti numerotiedot. Olen ajatellut tästä irkkipelistä toistaiseksi suurinta pelaajamäärältään ja pyrkimykseni olisi saada mukaan kuusi pelaajaa ja vielä minun lisäkseni toinen pelinjohtaja. Jos siis kiinnostaa tulla mukaan peliin pelaajaksi tai kakkospelijohtajaksi, niin kannattaa ilmoitella minulle täällä foorumilla, irkissä tai sähköpostitse. Tilaa löytyy vielä runsaasti ja irkkipelien ensikertalaiset ovat etusijalla. Pelaajan täytyisi osata kohtuullisesti RuneQuestin säännöt ja mielellään myös tuntea hiukan Gloranthaa, vaikka Glorantha-tietous ei ole aivan välttämätöntä. Hahmoa varten täytyy lukea joka tapauksessa jonkin verran Teshnokseen liittyvää tekstiä. Pelinjohtajan puolestaan täytyisi hallita RuneQuestin sääntömekaniikat sujuvasti ja jaksaa lukea läpi seikkailun materiaalit, Teshnos-tekstejä ja hahmojen kuvauksia. Myös kokemus irkkipeleistä ja nopea kirjoitustaito ovat avuksi pelinjohtajalle. Appelsiinitalo ei ala vielä vähään aikaan, mutta kenties loppukesästä tai alkusyksystä, jos saan siihen mennessä tarpeeksi pelaajia ja yhden pelinjohtajan. Ja edellyttäen myös, että minulla on aikaa peluuttaa tätä irkkipeliä muiden pelien ohessa. Appelsiinitalolle tulee todennäköisesti jossakin vaiheessa oma nettisivu, jonne tulee tietoa pelistä ja tarinoita sen pelikerroista.
Guzmo linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 19.00
Guzmo 24. kesäkuuta 2002 kello 19.00 linkki Mikä on runequesT, mikä on gloränthä??... :) Siis milloin ajattelit pelin vetää, voisi ehkä kiinnostaakin. Ja miten ajattelit tuota kahden PJ:n systeemiä?
Nysalor linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 19.23
Nysalor 24. kesäkuuta 2002 kello 19.23 linkki Guzmo: [i:05c963d8ef]Mikä on runequesT, mikä on gloränthä??[/i:05c963d8ef] Heh. :) [i:05c963d8ef]Siis milloin ajattelit pelin vetää, voisi ehkä kiinnostaakin. Ja miten ajattelit tuota kahden PJ:n systeemiä?[/i:05c963d8ef] Ajattelin peluuttaa tuon joskus elo-syyskuussa, jos vain siihen mennessä tarpeeksi kiinnostuneita pelaajia ilmoittautuu. Kahden pelinjohtajan systeemin ajattelin sillä tavalla, että pelin työt jaettaisiin jollakin tavalla minun ja jonkun toisen henkilön välillä, jottei yhdelle pelinjohtajalle tulisi liikaa rasitusta esimerkiksi taistelumekaniikkojen hoitamisessa. En ole vielä asiaa kovin tarkasti päättänyt, mutta kummallekin pelinjohtajalle olisi tarkoitus tulla ihan kaikenlaista tehtävää. Kenties toinen hoitaisi tiettyjä kolmea pelihahmoa ja toinen muita kolmea ja molemmat sovittua määrää ei-pelihahmoja, ehkä jako tapahtuisi jotenkin pelialueen mukaan tai jotakin sellaista. Jos on hyviä ideoita tällaiseen tehtävänjakoon, niin kuulen sellaisia mielelläni. Ja pelinjohtajaksikin saa ilmoittautua, jos tehtävä kuulostaa kiinnostavalta. Itse luultavasti puuhaan suureksi osaksi pelimateriaalin kuntoon, mutta toki otan siinäkin apua ja ideoita vastaan.
Marcus Maximus linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 21.54
Marcus Maximus 24. kesäkuuta 2002 kello 21.54 linkki Minä jakaisin eph:t siten, että todennäköisimmin samassa paikassa olevat ja paljon äänessä olevat eph:t menisivät eri pelinjohtajille. Esimerkiksi, klaanipäällikkö ja klaanin toiseksi tärkein nokkamies eri pelinjohtajille. Toisaalta mahdollisesti jakaisin tämän lisäksi eph:t myös jossakin määrin mielipiteiden ja asenteiden mukaan -- esimerkiksi yelmaliitit toiselle pelinjohtajalle ja elmaliitit toiselle. Miksi? Jotta npc-hahmojenkin keskuuteen saadaan kunnolla särmää. Kahden pelinjohtajan pelin suurin hyötypuoli on siinä, että npc:t voivat oikeasti riidellä ja väitellä keskenään tai olla eri mieltä. Toinen asia mitä tekisin kahden pelinjohtajan irc-pelissä on porukan jakaminen, siten että toinen GM vetää peliä puolelle posselle ja toinen toiselle puolelle. Esimerkiksi voisi olla mielenkiintoista hyökätä 'ajoitetusti' brooleiriin siten, että osa possesta lähtee koukkaamaan vihulaisen selustaan ja osa hyökkää suoraan. Eri pelinjohtajat sitten voisivat vetää tämän aikaisia tilanteita niin ettei loppu posse tietäisi mitä tapahtuu, kuulisivatpa korkeintaan miekankalketta metsästä kun brootiedustelijoita 'hiljennetään'. Voihan tätä tavallisessa pelissä tehdä sillä että puolet pelaajista pelaa pelinjohtajan kanssa toiletin puolella, mutta irc-pelissä toimisi varmasti paljon paremmin. Voisi yrittää johtaa melkein reaaliaikaisena tuollaisen vartin-puolen tunnin pätkän. Oli miten tahansa, hoitaisin pelinjohtajat irccaamaan samaan huoneeseen.
Nysalor linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 22.17
Nysalor 24. kesäkuuta 2002 kello 22.17 linkki Marcus Maximus: [i:9355863a1d]Minä jakaisin eph:t siten, että todennäköisimmin samassa paikassa olevat ja paljon äänessä olevat eph:t menisivät eri pelinjohtajille.[/i:9355863a1d] Hyvä ajatus kyllä. Tosin saapas nähdä, minkä verran jutustelevia ei-pelihahmoja tässä pelissä tulee sitten esiintymään. Irkissä olen kyllä järjestänyt myös sellaisia keskusteluja, joissa ei-pelihahmot keskustelevat tai väittelevät keskenään. Enpä sitten tiedä, kuinka aidolta tuo on vaikuttanut, mutta irkissä on varmaankin helpompi luoda pelaajille kuva ei-pelihahmojen keskustelusta kuin pöytäpelissä, etenkin jos käyttää erilaisia kirjoitustyylejä. [i:9355863a1d]Toinen asia mitä tekisin kahden pelinjohtajan irc-pelissä on porukan jakaminen, siten että toinen GM vetää peliä puolelle posselle ja toinen toiselle puolelle.[/i:9355863a1d] Tämä on irkkipeleissäni hyvinkin tavallista, joskin jakautuminen lähtee yleensä pelaajista itsestään. Tulevassa pelissä on pelihahmojen varmasti kannattavaa jakautua jossakin vaiheessa ja silloin varmaan toinen poppoo voi jäädäkin toisen pelinjohtajan hoideltavaksi. Itselläni on kyllä kokemusta siitäkin, että peluutan kolmeen osaan hajonnutta porukkaa yksin. :) Vähän se on tietysti hidasta ja aiheuttaa yhdelle pelinjohtajalle melkoisen kiireen, mutta kahden pelinjohtajan on toki helpompi peluuttaa pelihahmojen ryhmiä. [i:9355863a1d]Voihan tätä tavallisessa pelissä tehdä sillä että puolet pelaajista pelaa pelinjohtajan kanssa toiletin puolella, mutta irc-pelissä toimisi varmasti paljon paremmin. Voisi yrittää johtaa melkein reaaliaikaisena tuollaisen vartin-puolen tunnin pätkän.[/i:9355863a1d] Joo, irkkipeleissä on melkoisen näppärää peluuttaa sillä tavalla, etteivät hahmot tiedä lainkaan toistensa tekosista. Tällöin pelihahmot voivat aivan aidosti salata toisiltaan tietoa tai joutua yllättäviin ongelmiin, jopa henkien riivaamaksi, toisten tietämättä. Kun pelinjohtaja vielä sovittelee ajankohdat sopivan dramaattisiksi, niin pelistä tulee aika hauskaa. Tuosta esimerkiksi voin mainita Riskimaa-pelistäni sen, että eräs pelihahmo onnistui saapumaan juuri hätiin, kun ilkeä broo oli raiskaamassa hänen kaveriaan. Mahdottoman realistisesti aikoja on melko huono sovitella, mutta dramaattisuutta saa näillä konsteilla hyvin aikaan. [i:9355863a1d]Oli miten tahansa, hoitaisin pelinjohtajat irccaamaan samaan huoneeseen.[/i:9355863a1d] Varmasti olisikin kätevää, jos pelinjohtajat voisivat puhua toisilleen samaan aikaan kuin kirjoittavat, näyttää suunnitelmiaan paperilta ja sellaista. Tosin ihan käytännönsyistä on tarkoitukseni pitää sitten yhteyttä toiseen pelinjohtajaan vain irkin kautta. Varmaan siinäkin jotenkuten pystyy kontrolloimaan toistensa toimintaa, kun neuvottelee privaattikeskustelun kautta.
Guzmo linkki 25. kesäkuuta 2002 kello 6.24
Guzmo 25. kesäkuuta 2002 kello 6.24 linkki Mä varmaan voisin tulla pelaamaan tai pelinjohtamaan. Etusija tietysti irkkipelien ensikertalaisille. Kerro lisää sitten elo-syyskuun aikoihin.
Nysalor linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 1.41
Nysalor 9. heinäkuuta 2002 kello 1.41 linkki Ilmoittelenpa tässä nyt, että irkkipeli Appelsiinitalossa olisi vielä tilaa ainakin yhdelle pelaajalle ja erityisesti yhdelle pätevälle pelinjohtajalle, joka olisi kiinnostunut peluuttamaan tätä irkkipeliä minun kanssani. Pelin alkamisaika lienee elo-syyskuussa, jos vain pelaajat on saatu kasaan siiheksi. Pelejä tulee olemaan ehkä noin kerran viikossa ja ne kestävät joidenkin tuntien ajan. Kahdesta hahmosta on minulla on jo jonkin verran tietoa ja kiinnostavilta ne näyttävät. Jos siis vielä jokunen ovansaru haluaa liittyä joukkoon, niin he ovat tervetulleita. Jos peliin haluaa tulla mukaan pelaajaksi tai pelinjohtajaksi, niin pian vain minulle yksityisviesti tai sähköpostia. Nyt olisi tosiaankin hyvä tilaisuus päästä mukaan irkkipeliin, eikä suurta kokemustakaan vaadita, kunhan RuneQuestin säännöt ovat suunnilleen hallussa. Kunhan porukka on koossa ja peli valmiina, niin mahtavat ovansarut voivat astua esiin!
Tupew linkki 24. marraskuuta 2002 kello 19.42
Tupew 24. marraskuuta 2002 kello 19.42 linkki [quote:ed09d29b84="Nysalor"] Kunhan porukka on koossa ja peli valmiina, niin mahtavat ovansarut voivat astua esiin![/quote:ed09d29b84] Minusta jotenkin tuntuu, että nuo ovansarut eivät astu esiin ensinkään ja jäävät kaappiin pölyyntymään. Eikö täällä ole ketään jolla olisi ircci ja voisi tulla pelinjohtamaan? Ne tiedot Teshnoksesta on alkanut jo hiipumaan unohdusten valtamereen ja nekin pitää päntätä uudelleen. Minulla on vain se ongelma, että en ole hyvä pelinjohtamaan. Jos olisin samaa tasoa kuin Nysalor niin tulisin mlkein varmasti. Mutta kun en ole. Meidän pj pystyy todistamaan tämän. Eikö kukaan voisi tulla pelinjohtamaan? Tämän piti nimittäin alkaa jo pari kuukautta sitten.
Guzmo linkki 26. marraskuuta 2002 kello 11.44
Guzmo 26. marraskuuta 2002 kello 11.44 linkki [quote:976e1062dd="Tupew"] Minusta jotenkin tuntuu, että nuo ovansarut eivät astu esiin ensinkään ja jäävät kaappiin pölyyntymään.[/quote:976e1062dd] Ei ne Ovansarut kaappiin jää. Voin itse jopa harkita 2003 toiseksi PJ:si ryhtymistä. Huom, "[b:976e1062dd]harkita[/b:976e1062dd]" tämä ei ollut vielä lupaus :)
aholar-3 linkki 4. toukokuuta 2003 kello 18.02
aholar-3 4. toukokuuta 2003 kello 18.02 linkki oisko vielä tilaa oon ensi kertalainen mutta hyvin kiinnostunut irkki peleistä.
Nysalor linkki 4. toukokuuta 2003 kello 22.38
Nysalor 4. toukokuuta 2003 kello 22.38 linkki aholar-3: [i:57001ed198]oisko vielä tilaa oon ensi kertalainen mutta hyvin kiinnostunut irkki peleistä.[/i:57001ed198] Appelsiinitalo on valitettavasti kyllä jo täynnä, vaikka tilanne saattaa tietysti olla toinen, jos joku ei peliin tulekaan mukaan. Enää en tosin ole tällä foorumillakaan ainoa, joka irkkipelejä pitää, joten mahdollista on pyrkiä muidenkin peleihin. Jos minun pelini kiinnostavat, kannattaa tulla vaikkapa irkkiin juttelemaan minun kanssani irkkipelin tiimoilta, laittaa minulle foorumin kautta yksityisviestiä tai lähettää sähköpostia käyttäjäprofiilissani näkyvään osoitteeseen. Minulla on myös lista sellaista pelaajista, jotka olisivat halukkaita irkkipeleihin. Heiltä haluan tietää aina heidän oikean nimensä sähköpostinsa ja mielelläni jotakin heidän pelikokemuksestaan. Kiinteä nettiyhteyskin olisi suositeltava, jottei tule kohtuuttomia puhelinlaskuja. En voi taata, että listaltani pääsisi varmasti mukaan peleihin, mutta se on yksi mahdollisuus, jos aloitan uusia pelejä tai tarvitsen lisää pelaajia.