Vanha foorumi

Takaisin

Pelaamisen ja pelinjohtamisen metodeita

Roolipelikeskustelu
Marcus Maximus 19. kesäkuuta 2002 kello 8.26
Kirjoittaja Viesti
Marcus Maximus linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 8.26
Marcus Maximus 19. kesäkuuta 2002 kello 8.26 linkki [quote:0f7a862b14="Guzmo"]Ei se mitään välttämättä auta. Entinen taikuri, nykyinen rokari ritari käyttäytyy kuitenkin kuin se taikuri. Ehkä saa miekkaa keuhkoonsa vain vähän nopeammin [/quote:0f7a862b14] Joo, on tapauksia joilla on enemmän ja tapauksia joilla on vähemmän toivoa -- mutta kannattaa ravistella kuitenkin, ihan ravistelemisen ilosta. Kyllä se joskus auttaa. Kokeile vaikka supporting cast -tekniikkaa. Eli, laita pelaajat vaikka esimerkiksi ajamaan takaa maantierosvoja pari päivää jäljessä näistä -- mutta lämää pelaajille kouraan maantierosvojen statit ja pistä pelaajat pelaamaan näitä muutamaksi päiväksi, kunnes pelinjohtajan pelaamat pelaajahahmot saavat ne kiinni ja tekevät niistä selvää. :-) Ex-tempore -maantierosvojen pelaaminen irroittaa pelaajat munchausvisioistaan ja tavanomaisista mieliteoistaan näppärästi, koska heillä ei ole aikaa ajatella muuta kuin väliaikaista hahmoaan, jonka hahmonkehityksestä he eivät ole lainkaan kiinnostuneita. Kun näille maantierosvoille kirjoittaa vielä epätavalliset sosiaaliset suhteet (hiljainen nyhverö johtajaksi, perinteinen johtajatyyppi yli-itsevarmaksi junnuksi ja perinteinen maagikkonörtti rasvaiseksi raiskaajaksi), voipi käydä niin että supporting castin pelaaminen muuttuu ainakin hetkellisesti paljon hauskemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi kuin itse hahmojen pelaaminen. ...ja pelinjohtaja pääsee käyttämään pelaajahahmojen munskauksia jauhaessaan onnettomat ryövärit kappaleiksi nopeasti ja tehokkaasti.
Guzmo linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 9.06
Guzmo 19. kesäkuuta 2002 kello 9.06 linkki [quote:2306602233="Marcus Maximus"] Joo, on tapauksia joilla on enemmän ja tapauksia joilla on vähemmän toivoa -- mutta kannattaa ravistella kuitenkin, ihan ravistelemisen ilosta. Kyllä se joskus auttaa.[/quote:2306602233] Agree. Olen saanut tämän foorumin kautta paljon hyviä ideoita "paremman pelaamisen" pönkittämiseksi. [quote:2306602233] Kokeile vaikka supporting cast -tekniikkaa. Eli, laita pelaajat vaikka esimerkiksi ajamaan takaa maantierosvoja pari päivää jäljessä näistä -- mutta lämää pelaajille kouraan maantierosvojen statit ja pistä pelaajat pelaamaan näitä muutamaksi päiväksi, kunnes pelinjohtajan pelaamat pelaajahahmot saavat ne kiinni ja tekevät niistä selvää. :-) [/quote:2306602233] Erinomaisen hyvä idea MM. Tuota voisinkin kokeilla.
Marcus Maximus linkki 20. kesäkuuta 2002 kello 12.02
Marcus Maximus 20. kesäkuuta 2002 kello 12.02 linkki [quote:367ea2bb87="Guzmo"]Agree. Olen saanut tämän foorumin kautta paljon hyviä ideoita "paremman pelaamisen" pönkittämiseksi. [/quote:367ea2bb87] Joo-o, itse olen vähän erikoistunut pelinjohtokikkoihin ja kaikenlaisiin metodeihin. Kaveri järjesti jossakin vaiheessa kuukausittaisia pelinjohtajailtoja joissa palaveerattiin pelaajien höynäyttämisestä useammallakin tavalla. Yhden Shadowrun/Mage -kampanjan vedin epäkronologisesti Pulp Fictionin malliin. Toisin sanoen kohtaus kohtaukselta rakentaen tarinaa epäjärjestyksessä, kuitenkin pyrkien säilyttämään pelaajien valinnanvapauden koko touhussa. Kun tiesin että pääpahista vastaan tulee kuitenkin tappelu, saatoin vetää vauhdikkaana starttina tappelun heti alta pois, ja sitten rakennella kaikessa rauhassa juonen joka johti hahmot pääpahista vastaan. Tai pyöritin Jackie Brownin nähtyäni hahmot (ja parit support-hahmot) täysin sekaisin kolmella identtisellä salkulla, joista yhdessä oli pelaajahahmopeikon eväät, toisessa iso pommi ja erittäin salaisia papereita, ja kolmannessa feikkipommi ja läjä siansaksaa aanelosilla. Supporting castit vaihtelivat pelaajien pelaamana (ja kameran ulkopuolella) salkkuja niin moneen otteeseen, että lopulta kun poliisit aukoivat väkisin laukkua jossa piti olla iso pommi, he löysivät kriminaalienkin yllätykseksi vain peikkomakuun tehtyjä chili-nachoja. Kun samaiset poliisit aukoivat tuon ihmeissään olevan peikon laukkua, jonkun hahmon ihmeellinen Danger Sense -heitto puolestaan pelasti koko possen isolta paukulta. Nykyisessä Manhattan WoD -pelissäni taas on pelaajahahmoja muutama kymmentä, mutta pelaajia vain neljä. Paukutin aiheesta joskus taannoin mailia, jonka voi lukea [url=http://www.hut.fi/~mmontola/manhattan.html]täältä[/url]. Trinityssänikin pelaajilla on kaikilla kolme hahmoa, pelataan samaan aikaan sekä pienen säätiön hallitusta että sen psioneja ja tavallisia operatiiveja. Kun rähinäryhmä tulee keikalta ulkoavaruudesta ja palauttaa raporttinsa sodasta muukalaisia vastaan, vaihdetaan hallitukseen ja aletaan kilpaa nipottamaan siitä mikä kaikki meni taas pieleen. Hallituspeli tuo myös mukanaan Prometheus Foundationiin aimo annoksen Dilbertiä, Chief Financial Officerin järjestäessä strategia- ja visioseminaareja ja Human Resources Managerin pyörittäessä arvo- ja kehittämiskeskusteluja. Erään toisen Trinity-kampanjan väki benchmarkasi välittömästi ajatuksen arvoseminaarista -- heidän hahmonsa lähtivät tiimipäiväksi purjehtimaan. :D Trinity ja Mage ovat muuten aika hyviä pelejä. Gradu kutsuu. Taas. En minä täällä muuten jorisisi.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 17.36
Topi Hiski Viljami Salmi 24. kesäkuuta 2002 kello 17.36 linkki [quote:7ec833dccd]Agree. Olen saanut tämän foorumin kautta paljon hyviä ideoita "paremman pelaamisen" pönkittämiseksi. [/quote:7ec833dccd] Kyllä. [quote:7ec833dccd]...ja pelinjohtaja pääsee käyttämään pelaajahahmojen munskauksia jauhaessaan onnettomat ryövärit kappaleiksi nopeasti ja tehokkaasti.[/quote:7ec833dccd] Erinomaista juttua. Varsinkin jo kauan samoilla hahmoilla pelanneisiin pelaajiin voisin kuvitella uppoavan aika hyvin. Haastaa näkemään vähän uudesta vinkkelistä pitkään pelatun kampanjan. Täällä Jyväskylässä en kauhean montaa tyyppiä tunne jotka johtaa pelejä ja netti onkin todella hyvä paikka saada hieman buustia omaan mielikuvitukseen ja "ammattitaidon rakentamiseen". Hmm... nyt vain pohtimaan miten käytän tuota ideaa. "Rosmojen" pitää todella olla sympaattisia. Ei mitään kaaos möllejä.
Marcus Maximus linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 18.58
Marcus Maximus 24. kesäkuuta 2002 kello 18.58 linkki Siirsin keskustelun aselajeista tänne. [quote:a361facdea="THVS"]Ja tosiaan ainakin meidän porukassa on ehkä vähän liiankin vakiintuneet roolit pelitilanteissa. Itse yrittää aina välillä haastaa niitä. [/quote:a361facdea] Peliporukoihin syntyy oma ryhmädynamiikkansa, joka alkaa dominoida peliä. Tätä voi tökkiä vaihtamalla poppoota; esimerkiksi kun perinteiset ameebapelaajat jättää keskenään ilman johtajapelaajaa, nämä tuppaavat joko nostamaan keskuudestaan uuden pomon tai johtamaan itse itseään. Tai jos pomopelaajan pistää pelaamaan uuden pelaajan kanssa, joka vasta pomoweteraani onkin, pomo joutuu ainakin koetukselle. Itse käytän peleissäni ajoittain guest stareja, elikkä vierailevia tähtiä. Joku tuttu pelaaja käy uudella hahmolla kääntymässä pelissä muutaman session ajan, ja johan menee pakka sekaisin. Mainitsemassani newbieiden täyttämässä koodinvartijapelissäni kierrätin koodereiden kokelaskaudella Glorantha-weteraaneja pelissä pelaamassa valmiita koodinvartijoita, joiden oli tarkoitus näyttää kersoille miten kana laitetaan pissimään. Kokelaiden oma keskinäinen hierarkia ottikin aina kuperkeikkaa, kun seuraan liittyi milloin mikäkin barbaarilaumoja aisoissa pitävä tuhokone. Pelaajat myös pelaavat paremmin jos heillä on pientä painetta ja näytöntarvetta; tuntemattomamman pelaajan läsnäollessa on pakko panna parastaan. Eikä guest starien tarvitse olla veteraanejakaan. Jos olisin vetänyt Seitsemän Äidin sankariretken (josta puhuin jossain myytti-threadissa) koodereilla, olisi Teelo Norria pelannut joku nyypiö, joka ei olisi tiennyt Gloranthasta mitään muuta kuin hahmonsa, viattoman neitsyen jonka Irrippi Ontor värvää reissuun mukaan. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä missä vaiheessa Teelon pelaajalle selviää koko sankariretken käsittämättömän absurdi ja eeppinen mittakaava. Olisi saattanut olla BTW ensimmäinen hahmo peleissäni, jolla olisi ollut negatiivinen vahinkomuutos. :-) Dorastorissa koodinvartijoita puolestaan seurasi valaistunut kaaostietäjä Tharandon, joka palvoi muunmuassa Lhankor Mhyä ja Irrippi Ontoria. Tharandonin pelaaja on lukenut Land of Doomin ja vetänyt Runequestia paljon enemmän kuin minä, joten totesin että Tharandon tietää kaiken mitä kirjoissa Dorastorista sanotaan, mutta että minun Dorastorini saattaa erota millä tahansa tavalla kirjojen Dorastorista. Peliin tuli ihastuttava tunnelma kun Tharandon esitteli laajoja teorioita porukan löytämästä tuhotusta Lokamayadonin temppelistä tai pohti armottoman analyyttisesti tulisiko koodereiden valita reitilleen tuhkatasankojen cacodemonit vai Hornankuusen krjalkihaltiat. Oli kovemmallakin sällillä ilme vakavana kun Tharandon siteerasi muinaisia silminnäkijäkuvauksia cacodemonista, todeten ettei Hellwoodin reitti olisi mitenkään välttämättä helpompi.
Guzmo linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 19.08
Guzmo 24. kesäkuuta 2002 kello 19.08 linkki quest star idea oli oikein hyvä. Olen yrittänyt quest star juttuja omassakin pelissäni, mutta nämä starat ovat olleet.. hmm.. kovin harvinaisia vieraita. Niin harvinaisia, että hahmonluonnin jälkeen heitä ei ole juuri näkynytkään :)
Marcus Maximus linkki 24. kesäkuuta 2002 kello 22.03
Marcus Maximus 24. kesäkuuta 2002 kello 22.03 linkki [quote:48bc77fc4d]quest star idea oli oikein hyvä. Olen yrittänyt quest star juttuja omassakin pelissäni, mutta nämä starat ovat olleet.. hmm.. kovin harvinaisia vieraita. Niin harvinaisia, että hahmonluonnin jälkeen heitä ei ole juuri näkynytkään [/quote:48bc77fc4d] Jaa, tämän sortin ongelma. :-? Tuttu se on minullekin; koskaan ei tiedä monenko no-shown jälkeen henkilön voi kenkiä ulos kampanjasta. Itse olen tehnyt guest starien kanssa niin, että olen tehnyt heille yleensä aina valmiiksi hahmot kokonaan, taustoja ja statteja myöten. Se on huikeasti nopeampaa ja toimivampaa, ja saan juuri sellaisen guestin kuin haluan. Mutta minäpä olenkin fasistinen pelinjohtaja etenkin Gloranthassa, ja vaikka hahmotoiveita saa esittää, lopullinen ukko tulee yleensä pelinjohtajan ylhäältä antamana. Värvää täältä joku pariksi sessioksi kyläilemään.
Guzmo linkki 25. kesäkuuta 2002 kello 6.34
Guzmo 25. kesäkuuta 2002 kello 6.34 linkki [quote:1397f43961="Marcus Maximus"] Itse olen tehnyt guest starien kanssa niin, että olen tehnyt heille yleensä aina valmiiksi hahmot kokonaan, taustoja ja statteja myöten. Se on huikeasti nopeampaa ja toimivampaa, ja saan juuri sellaisen guestin kuin haluan. [/quote:1397f43961] Epävarmojen tapauksien suhteen aion jatkossa noin tehdäkkin. Miksi haaskata "kallista" aikaa siihen, että tehdään hahmo jota ei koskaan pelata? Ja sen hahmon pakkosiirtäminen PJ:n kuolettaviin käsiin ei ole koskaan mitään herggua. [quote:1397f43961] Mutta minäpä olenkin fasistinen pelinjohtaja etenkin Gloranthassa, ja vaikka hahmotoiveita saa esittää, lopullinen ukko tulee yleensä pelinjohtajan ylhäältä antamana. [/quote:1397f43961] Minä vedän aika vapaata linjaa hahmonluonnin suhteen. Hahmo kun hahmo saadaan jotenkin sorvattua suureen kuvioon. Kömmähdyksiäkin tulee, kuten shamaanin antaminen hahmoksi Glorantha newbielle. [quote:1397f43961] Värvää täältä joku pariksi sessioksi kyläilemään.[/quote:1397f43961] Olen kyllä yrittänytkin.
Tupew linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 8.22
Tupew 26. kesäkuuta 2002 kello 8.22 linkki Tuo rosvoiksi vaihtaminen on muuten hyvä idea. Pitäisi testata sitä. ja kuten Guzmo minäkin olen saanut hyviä ideoita tältä foorumilta mutta jos Marcus tekee itse pelaajien hahmot ei voi olla varma pitävätkö pelaajat niistä tosin kyllähän se toimii jos kysyy pelaajilta millaiset hahmot he haluavat.meillä ei ole ollut mitään että joku pelaaja rupeaa pomoksi.
Marcus Maximus linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 9.28
Marcus Maximus 26. kesäkuuta 2002 kello 9.28 linkki [quote:0252f35a5e]jos Marcus tekee itse pelaajien hahmot ei voi olla varma pitävätkö pelaajat niistä tosin kyllähän se toimii jos kysyy pelaajilta millaiset hahmot he haluavat[/quote:0252f35a5e] Njoo, pitää tuntea pelaajansa ja nähdä oikeasti vaivaa niiden hahmojen eteen. Jos hahmo on sekä sellainen että a) haluaisin itse pelata sitä, että b) uskon että pelaajakin haluaa pelata sitä, se on varmasti ihan jees. Koodereissa jaoin tusinan verran hahmoja pelaajille, ja yksi tai kaksi ei nähdäkseni kelvannut. Pomous riippuu pelistä, maailmasta ja hahmoista aika paljon. Ihmisjoukot tuppaavat valitsemaan itselleen virallisesti tai epävirallisesti johtajia, ja kaikki mahdolliset organisaatiot tuppaavat nimittämään sellaisia. Maailmat eivät ole reiluja demokratioita, vaan se jolla on rahaa, ystäviä ja vaikutusvaltaa sanoo miten homma toimii. Jos hahmo on rivisotilas ja toinen pelaaja pelaa kessua, on hahmon parasta tehdä kuten kessu sanoo tai käy köpelösti. Jos asia turhauttaa pelaajaa, tämän voi hyvin tuoda ilmi pelissään hahmonsa kautta -- mutta ei tietenkään tapauksessa pelin ulkopuolella. Siitäkin saa hyvää peliä.
Sarmal linkki 1. heinäkuuta 2002 kello 18.10
Sarmal 1. heinäkuuta 2002 kello 18.10 linkki [quote:0e08ef0c95="Guzmo"]quest star idea oli oikein hyvä. Olen yrittänyt quest star juttuja omassakin pelissäni, mutta nämä starat ovat olleet.. hmm.. kovin harvinaisia vieraita. Niin harvinaisia, että hahmonluonnin jälkeen heitä ei ole juuri näkynytkään :)[/quote:0e08ef0c95] Itse olen käyttänyt vierailevia tähtiä elävöittämään eph-hahmoja. Esim. vampiressa kun pelaajan ghoulia pelaa pari kertaa ihka oikea pelaaja, tulee eph-hahmoon vähän särmää. Yleensä kysymys siitä, että milloin hahmo muuttuu uudelleen eph-hahmoksi on aika helppo. Kun pelaaja hyppää lentokoneeseen joka vie parin sadan kilsan päähän, niin pelaaja harvemmin aivan heti näkyy uudelleen.