Vanha foorumi

Takaisin

Ehilm/Yelm, Humct/Humakt ja Worlanth/Orlanth?

Gloranthan kultit ja uskonto
late 25. toukokuuta 2002 kello 13.56
Kirjoittaja Viesti
late linkki 25. toukokuuta 2002 kello 12.19
late 25. toukokuuta 2002 kello 12.19 linkki Malkionit tuntevat velhot Ehilm, Humct ja Worlanth. He olivat kaikki hyvin voimakkaita ja ylittivät sallitun rajat. Ehilm oppi tekemään auringon voimat, Humct pyrki ymmärtämään ja hallitsemaan kuoleman salaisuudet ja Worlanth vangitsi itsensä myrskyn sisään piiloutuakseen Malkionin totuutta. Ovatko nämä kolme jotenkin yhteydessä Yelmiin, Humaktiin ja Orlanthiin? Ainakin Gloranthan kulttien kertoman perusteella voisin kuvitella että malkionit selittävät näiden kolmen jumalan olemassaolon. Niillä on hyvin samantapaiset toiminta-alueet ja niiden äänneasukin on hyvin samankaltainen. Ehilm/Yelm aurinko (ääntämys suomeksi on vähän etäinen mutta englanniksi jo aika lähellä), Humct/Humakt kuolema ja Worlanth/Orlanth myrsky/tuuli. [ Tätä viestiä on muokannut: late 2002-05-25 15:20 ]
Nysalor linkki 25. toukokuuta 2002 kello 12.59
Nysalor 25. toukokuuta 2002 kello 12.59 linkki late: [i:e041182dcb]Ovatko nämä kolme jotenkin yhteydessä Yelmiin, Humaktiin ja Orlanthiin? Ainakin Gloranthan kulttien kertoman perusteella voisin kuvitella että malkionit selittävät näiden kolmen jumalan olemassaolon.[/i:e041182dcb] Jep, kyllä vain ja tämän sanoo Revealed Mythologies. :smile: Se sanoo seuraavaa: "Worlath. Malkionit pakanajumala Orlanthista. Hän tuli valtaan myrskyajalla ja oli tärkein tekijä kukistettujen kachastien turmelemisessa winkoteiksi." Ehilmistä taas mainitaan esimerkiksi seuraavaa: "Auringon herra, malkionien nimi Dara Hapan auringonjumala Yelmille." Eikä tässä vielä kaikki, sillä malkionit tuntevat myös Lhankor Mhyn nimillä Lankermy ja Lammy (slanginimi ja kivankuuloinen :smile:) ja Lodrilin nimillä Ladaral ja Laddy. Velhot tietysti malkionimyyttien mukaan kukistivat nämä väärät jumalat. [i:e041182dcb]Ehilm/Yelm aurinko (ääntämys suomeksi on vähän etäinen mutta englanniksi jo aika lähellä), Humct/Humakt kuolema ja Worlanth/Orlanth myrsky/tuuli.[/i:e041182dcb] Varmaan nuo äänne-erot johtuvat theyalalaisten ja läntisten kielten ääntämiseroista. Itse lausun sanat kyllä ihan suomalaisittain, enkä jaksa tutkiskella Issariesin lausumaohjeita. Omassa irkkipelissäni olen käyttänyt Ehilmiä Daranmaassa palvottuna Näkymättömän Jumalan mahtavana profeettana, jonka mukaan kyseisen paikan kirkkokin on nimetty. Minun versiossani Pyhä Ehilm paljasti Näkymättömän Jumalan totuuden ja pelasti ihmiset pimeydestä tuomalla valonsa sinne. Niin siis daranmaalaiset uskovat minun Gloranthassani. :smile:
late linkki 25. toukokuuta 2002 kello 13.39
late 25. toukokuuta 2002 kello 13.39 linkki Nysalor: [i:46e21f8957]Minun versiossani Pyhä Ehilm paljasti Näkymättömän Jumalan totuuden ja pelasti ihmiset pimeydestä tuomalla valonsa sinne. Niin siis daranmaalaiset uskovat minun Gloranthassani.[/i:46e21f8957] Eikös virallinen kanta malkioneilla ole noista "vääristä jumalista" se, että niiden palvonta on kiellettyä? Vai onkos nuo sinun Daranmaalaiset sitten malkionien mielestä pakanoita?
Nysalor linkki 25. toukokuuta 2002 kello 13.56
Nysalor 25. toukokuuta 2002 kello 13.56 linkki late: [i:ce2373e50b]Eikös virallinen kanta malkioneilla ole noista "vääristä jumalista" se, että niiden palvonta on kiellettyä? Vai onkos nuo sinun Daranmaalaiset sitten malkionien mielestä pakanoita?[/i:ce2373e50b] Ei, minun daranmaalaiseni ovat styygialaisia tai monijumalaisia, mutta tietysti omasta mielestään hurskaita malkioneja. Tosin Pyhän Ehilmin kirkkoon kuuluu vain ylimystö, sillä talonpojat ovat vankkumattomia rokarilaisia. Daranmaassa onkin hassu tilanne, kun maan omistava ylimystö pitää omia Pyhän Ehilmin kirkon pappeja, kun taas kaikki köyhät maalaispapit ovat rokarilaisia. Tarpeetonta sanokaan, että ylimystö pelkää kovasti seshnelalaisia kiihottajia. Seshnelalaisten näkökulmasta daranmaalaiset ja useimmat muutkin ralioslaiset malkionit ovat harhaoppisia. Malkioneja kun on moneen lähtöön. :smile: Mahdollinen Daranin liiton sota Seshnelaa vastaan voi olla mahdollinen joskus lähitulevaisuudessa ja se saattaa kiristää uskonnollista tilannetta entisestään. Daranin styygialaisilla on aika hyvät välit lähiseudun maihin, vaikka tietysti aina valtioiden ja uskontojen välillä on kitkaa. Seshnelan aseellinen voima on pelottava, eikä sen kirkon mahtikaan ole vähäinen. Ralioslaisilla tulee kovat oltavat, jos (kun) kuningas Guilmarn ja arkkipiispa Theoblanc suuntaavat katseensa kunnolla Raliosta kohti. Saapas nähdä, pääsevätkö sellaiset tapahtumat vaikuttamaan kampanjaani.