Vanha foorumi

Takaisin

Massataistelu

RuneQuestin säännöt
Waylander 11. huhtikuuta 2002 kello 17.01
Kirjoittaja Viesti
Waylander linkki 5. syyskuuta 2001 kello 10.13
Waylander 5. syyskuuta 2001 kello 10.13 linkki Onko kenelläkään tullut tilanteita joissa on käynyt mielessä jonkinlaisten massataistelusääntöjen noudattaminen? Minkä tahansa roolipelin säännöt tekevät taistelusta todella turhauttavan hidasta jos mukana on kymmeniä npc-hahmoja ja jos heidän toimintojaan aikoo vielä arpoa... Toinen seikka kokonaan ovat armeijoiden kohtaamiset. Olen tutustunut Sandyn Warhamster sääntöihin, tutkinut Pendragonin sääntöjä ja selannut nettiä ja saanut aikaiseksi jonkinlaiset (testaamattomat) säännöt. Haluaisin kuitenkin kuulla onko teillä tällaista tilannetta tullut eteen ja jos on niin miten asia on hoidettu?
Tero Kaija linkki 5. syyskuuta 2001 kello 19.03
Tero Kaija 5. syyskuuta 2001 kello 19.03 linkki Kerran pelaajani joutuivat taisteluun, jossa oli noin 30 henkilöä molemmilla puolilla. Kaikkien EPH:jen heitot olisi ollut tuskallista heittää, joten olin sitä varten hankkinut netistä jonkinlaiset massataistelusäännöt (enpähän vaan muista mistä ja kenen tekemät). Näin taistelu sujui helpommin. Tietysti pelaajien taistelut heitettiin, mutta muiden hahmojen taistelun selvitin muutamalla nopanheitolla/kierros. Hieman tosin taistelun massiivisuus katosi ratkaisemalla kamppailut pelkällä muutamalla nopanheitolla, mutta minkäs teet...
Guzmo linkki 4. syyskuuta 2001 kello 22.53
Guzmo 4. syyskuuta 2001 kello 22.53 linkki Rolemasterin War Law voisi soveltua runenkin käyttöön. Toinen vaihtoehto olisi pelata massataistelu erikseen figupelinä. Monesti olen miettinyt, että mitenkä hoitaisin suuren taistelun (esim vihollisklaanin hyökkäys) ja tähän asti järkevimmäksi vaihtoehdoksi on jäänyt se, että lopputulos on 90% varmasti päätetty päässäni kun hyökkäys tapahtuu. 10% mahdollisuus, että pelaajat tekevät taistelussa jotain niin dramaattista, että voitosta tulee häviö jne. Taistelun tärkeimmät tapahtumat kuvailisin pelaajille jos he nyt yleensä olisivat näköyhteyden päässä melskeestä. Tietysti jos pelaajat olisivat megaheroja niin heittäisin aina d20 nopalla kuinka monta rivisolttua kuolee kullakin iskulla :smile: Eli taistelun yleinen kulku olisi päätettynä ja sitten pelaajille tarjoaisin muutamia yksittäisiä taisteluja ison kahakan lomassa. Tai vaihtoehtoisesti pelkät kokemusmerkinnät muutamiin kykyihin jos taistelu olisi helposti voitettavissa. (esim. 100 peikkolaista hyökkää Glamouriin sotilasparaatin aikana) RQ:n systeemi on kuitenkin suht hidas joten 100 ihmisen taistelun pelaaminen veisi muutaman päivän ja n. 10000 nopanheittoa. - Guzmo
Nysalor linkki 5. syyskuuta 2001 kello 15.12
Nysalor 5. syyskuuta 2001 kello 15.12 linkki [i:cde2772a14] Onko kenelläkään tullut tilanteita joissa on käynyt mielessä jonkinlaisten massataistelusääntöjen noudattaminen?[/i:cde2772a14] Muutama massataistelu on tullut kyllä eteen, mutten ole käyttänyt siinä mitään erityisiä sääntöjä. Olen vain mielivaltaisesti päättänyt, miten taistelussa käy. Joillakin sopivilla nopanheitoilla olen lisännyt satunnaisuutta. [i:cde2772a14] Minkä tahansa roolipelin säännöt tekevät taistelusta todella turhauttavan hidasta jos mukana on kymmeniä npc-hahmoja ja jos heidän toimintojaan aikoo vielä arpoa...[/i:cde2772a14] [url=http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/winohj/htyot/gko97/rq-sota.html]RQsota[/url] on yksi ohjelma, jota voisi kai hyödyntää massataisteluissa. Itse olen vain testannut sitä, mutten ole käyttänyt ohjelmaa itse pelissä.
Anonymous linkki 5. syyskuuta 2001 kello 11.39
Anonymous 5. syyskuuta 2001 kello 11.39 linkki Meidän porukkamme iivil geemömmö, jonka päätä usein mielellämme hajotamme, käytti yhdessä isommassa taistelussa (jossa kourallinen ei-edes-kovia hahmoja niisti parikymmentä ritaria ratsuineen.... ah sitä himoloottia :-) jotain abstraktia d20 vs d20 -tyylistä systeemiä joka aiheutti lähinnä sitä että vuorolla 5 kaikki mukanaolleet hyvis-NPC:t tekivät joukkokuoleman. Itse olen johtaessani käyttänyt hahmojen välittömän vaikutusalueen ulkopuolella isommissa taisteluissa sellaista tekniikkaa että pilkon taistelun kaksintaisteluihin ja yksinkertaistan kunkin yhdeksi heittopariksi - hahmo A vs. hahmo B - jossa paremmin pärjäävä, taidot ja varusteet mukaan faktoroituna ReHi-menetelmällä, saa enemmän aikaiseksi ja muutama vuoro voittoja tarkoittaa vastustajan niittaamista. Siinä vaiheessa jos vastaan tulisi ihan armeijatason taistelu, jonka lopputulos ei ole kampanjan sanelema, pitäisi varmaan kaivaa esiin joku ihkaoikea taktisen tason lautapeli, ehkä Battlelust kun Harn on periaatteessa RQ:n kanssa systeemiyhteensopiva.
Waylander linkki 6. syyskuuta 2001 kello 8.40
Waylander 6. syyskuuta 2001 kello 8.40 linkki [i:59ea512e63] ihkaoikea taktisen tason lautapeli, ehkä Battlelust kun Harn on periaatteessa RQ:n kanssa systeemiyhteensopiva. [/i:59ea512e63] Tuota teosta ole kyllä ajatellut mutta olen toistaiseksi jättänyt teoksen kaupanhyllylle kun muovipaketti on estänyt selailun, eikä viitsi >200mk laittaa sikaan säkissä. Onko tuosta opuksesta mitään tarkempaa tietoa kenelläkään? Voiko sitä todellakin suht. vaivatta soveltaa RuneQuestiin? Olen selaillut RM:n Warmasteria mutta sitä ei voi tod. sanoa yhteensopivaksi ja muutenkin se on toivottoman hitaanpuoleinen järjestelmä. Olen kyllä luonut sen pohjalta monia ideoita omaan systeemiini. [i:59ea512e63] jotain abstraktia d20 vs d20 -tyylistä systeemiä joka aiheutti lähinnä sitä että vuorolla 5 kaikki mukanaolleet hyvis-NPC:t tekivät joukkokuoleman. [/i:59ea512e63] Kuulostaa Pendragonin systeemiltä jolla tuollaisia tapahtuu yhtenään. :smile:
Zorak Zoran linkki 6. syyskuuta 2001 kello 13.41
Zorak Zoran 6. syyskuuta 2001 kello 13.41 linkki Mistäs tuon RQ-Sota softan saisi vai onko se peräti myyntiversio... jos siitä nyt fyffee pitää maksaa niin jää ehkä hieman vähemmälle :smile:
Nysalor linkki 6. syyskuuta 2001 kello 3.40
Nysalor 6. syyskuuta 2001 kello 3.40 linkki [i:d04978350c] Mistäs tuon RQ-Sota softan saisi vai onko se peräti myyntiversio... jos siitä nyt fyffee pitää maksaa niin jää ehkä hieman vähemmälle[/i:d04978350c] Niin tosiaan, kyseiseltä sivulta ei tainnut löytyä itse ohjelmaa. Se löytyy sen sijaan kai ainakin [url=http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/winohj/htyot/h97/rq-sota/]täältä[/url]. Toimimista en mene vannomaan, mutta olen muistini mukaan ainakin joskus saanut ohjelman toimimaan.
Anonymous linkki 8. syyskuuta 2001 kello 6.54
Anonymous 8. syyskuuta 2001 kello 6.54 linkki [quote:ee935def64] Onko tuosta opuksesta [Battlelust] mitään tarkempaa tietoa kenelläkään? [/quote:ee935def64] Ei sen tarkempaa omakohtaista kuin muistikuva siitä että sitä käytettiin -97 'conissa yhden Harn-pelin finaalissa. [url]www.theminiaturespage.com...stdes.html[/url] :n perusteella vaikuttaisi siltä että Battlelustin systeemi on pouttiarallaa Harn yksinkertaistettuna ja täydennettynä jonkinlaisella komentajasysteemillä. Ilmeisestikin siihen on helppo upottaa myös täysillä Harn-säännöillä käsiteltäviä "sankari"hahmoja (hyyyyvin ironinen termi kun Harnista on kyse <g>)... ja intterveppi kertoo myös jotta BL tarvitsee PJ:n ohjaustakin eikä näin ollen ole puhdasverinen taktinen figumättöpeli.
Arkat linkki 16. syyskuuta 2001 kello 13.29
Arkat 16. syyskuuta 2001 kello 13.29 linkki Hah! Gloranthassahan massataistelun tuloksen ratkaisevat johtajat, taikurit ja sankarit. Siinä ei paljon ole carlilla keihäineen sönköttämistä kun vastustajan godi nousee ilmaan ja alkaa sinkoamaan salamoita väkkäränä. Ja tietenkin kun taistelukentillä pyörii väkeä kuten Argrath ja Meriatan, puhumattakaan Harrekista, JarEelistä ja vaikkapa Punaisesta Keisarista (Lepakolla tai ilman), ei sillä ole piiruakaan väliä minkälajisia jalkamiehiä on vastassa ja kuinka paljon! Kaikissa roolipeleissä massataistelun tuloksen on määräydyttyvä juonen mukaan. Jos tahdotaan jättää molemmat päät auki, niin pelaajien henkilökohtainen menestys, nokkeluus ja sankariteot kentällä ratkaisevat.
Anonymous linkki 16. syyskuuta 2001 kello 15.55
Anonymous 16. syyskuuta 2001 kello 15.55 linkki [quote:6a06b631ab] Hah! Gloranthassahan massataistelun tuloksen ratkaisevat johtajat, taikurit ja sankarit. [/quote:6a06b631ab] Ja senpä vuoksi missään loppuun asti suunnitellussa fantasiamaailmassa ei vahvoja magianheiluttelijoita vastaan lähdettäessä käytetäkään tiiviitä kolmirivejä keihäsmiehiä. Minun perverssissä Gloranthaversiossani vaan näitä megakekkuleita ei tod. riitä joka paikkaan ja siellä minne riittää, ehtii yleensä vastapuolellekin vastaavan tason äijä, näin saadaan jotain olemassaolon tarkoitusta niille rivimiehillekin kun kaikki eivät voi olla niitä megaheeroksia joiden on mahdollista tehdä taistelussa muutakin kuin venytellä pippeliään. Tai sitten rivimiehinä käytetään peikkolaisia, lapsia ja kädettömiä vanhuksia - pienillä skilleillä kriittisten esiintymistodennäköisyys on empiirisesti havaittu olevan lähempänä 50% kuin 5% onnistumisista.
Nysalor linkki 16. syyskuuta 2001 kello 10.38
Nysalor 16. syyskuuta 2001 kello 10.38 linkki [i:1bc7f39d22] Gloranthassahan massataistelun tuloksen ratkaisevat johtajat, taikurit ja sankarit.[/i:1bc7f39d22] Tuskinpa he yksinään mitään ratkaisevat. Olen varma, että kyllin suuri joukko rivimiehiäkin tekisi selvää klaanin sankarista. Jos Harrek selviytyisi yksinään, miksi hän edes pitäisi susipiraattejaan? Sitä paitsi nähdäkseni juuri nämä rivimiehet tarjoavat osaltaan sankarilleen sitä maagista potentiaalia, jolla tämä voi tehdä kaikenlaista hurjaa. Tuskin Punainen Keisarikaan olisi niin vahva kuin on, ellei häneen kanavoituisi Lunarin kansalaisten palvontaa. [i:1bc7f39d22] Siinä ei paljon ole carlilla keihäineen sönköttämistä kun vastustajan godi nousee ilmaan ja alkaa sinkoamaan salamoita väkkäränä.[/i:1bc7f39d22] Ilmassa lentävät kovikset täytyy tietysti ampua taikakeinoin alas ja taikuutta on kyllä tavallisilla rivimiehilläkin. Tulinuoli tai Salamanuoli voi olla ihan mukava lisä jouseen tai heittokeihääseen. Tai sitten roima Vahingon lisäys. [i:1bc7f39d22] Jos tahdotaan jättää molemmat päät auki, niin pelaajien henkilökohtainen menestys, nokkeluus ja sankariteot kentällä ratkaisevat.[/i:1bc7f39d22] Enpä nyt aivan noin sanoisi. Tuskin hahmon sankarilliset teotkaan toisivat voittoa, jos ylivoima on vaikka satakertainen ja hahmo vain klaanitason sankari. Minä ainakin haluan edes jonkinlaista realismia myös massataisteluun.
Arkat linkki 16. syyskuuta 2001 kello 17.23
Arkat 16. syyskuuta 2001 kello 17.23 linkki No jaa, jos sääntöjä kaivataan... Itse olen käyttänyt GURPS Compendium 2:sta löytyviä massataistelusääntöjä, mutta vain kerran: yhden suoraviivaisen joukkokahakan ratkomiseen meni kuusi tuntia laskimen ja paperinivaskan kanssa. Nevermore! Mielestäni helpointa on aina improvisoida asiat. Jos hahmot ovat tärkeässä asemassa, heidän taktiikkansa ratkaisevat - minne miehiä ja kuinka paljon jne. Jos ei, niin lopputulos lienee melkoisesti ennalta määrätty. Tietenkään mitkään taktiikat eivät auta jos kahdella sadalla barbaarilla on vastassaan kaikki Loskalmin Suuret Ritarit. No mutta toki Harrek säästää aikaa kun hänellä on armeija riimutason sotureita mukanaan. Eipä siinä, esimerkiksi Lunarien taikuusvoittoista sotakoneistoa vastaan Harrek on juuri se mikä ratkaisee: en muista mihin viitattiin kun mainittiin miten Harrek torjui (SuperSankarin Äärettömyysriimulla) koko joukkoaan vastaan suunnatun taikuushyökkäyksen jonka olisi pitänyt polttaa heidät tuhkaksi. Otetaanpa huomioon että Harrek painii samassa luokassa kuin Sheng Seleris (Taikuus-riimun SuperSankari), joka taas oli ainoa syy miksi Pentin nomadit valloittivat Imperiumin maat. Vähäisemmissä sankareissa taas vaikkapa Argrath: ilman Argrathia ja hänen voimiaan sekä liittolaisiaan (OIKEITA jättiläisiä...) eivät Orlanthit olisi mahtaneet mitään Imperiumille vuoden 1621 jälkeisissä sodissa.
Nysalor linkki 16. syyskuuta 2001 kello 11.17
Nysalor 16. syyskuuta 2001 kello 11.17 linkki [i:60955b4ef8] No mutta toki Harrek säästää aikaa kun hänellä on armeija riimutason sotureita mukanaan.[/i:60955b4ef8] Jos Harrek pystyisi yksin hoitelemaan koko vihollisarmeijan, niin tuskin hänellä siinä kauan menisi. Näkisin pikemminkin, että sankari kyllä tarvitsee seuraajiaan. Tuskin muuten vakinaisia armeijoita vastaan asetetaan kovin mielellään jotakin tavallista nostoväkeä, vaan pikemminkin sankarien rinnalla taistelevat ammattisotilaat, joilta löytyy myös sotataikuutta. [i:60955b4ef8] Otetaanpa huomioon että Harrek painii samassa luokassa kuin Sheng Seleris (Taikuus-riimun SuperSankari), joka taas oli ainoa syy miksi Pentin nomadit valloittivat Imperiumin maat.[/i:60955b4ef8] Mutta kääntäen ajateltuna tuskin Seleriskään yksin olisi kyennyt valloittamaan nykyisiä imperiumin maita. Kunnolliseen valloittamiseen tarvitaan muutakin kuin yksi valtavan kova supersankari, jos halutaan saada muutakin kuin pelkät poltetut ja tuhotut maat. Ja vaikka Arkat valloitti tuhoten, hänellä oli silti mukanaan paljon liittolaisia. Eivätpä tosiaan sankaritkaan taida kovin hyvin yksin pärjätä suuria armeijoita vastaan, joilla on kohtuullisesti maagista kapasiteettia.
Plentonius linkki 17. syyskuuta 2001 kello 7.09
Plentonius 17. syyskuuta 2001 kello 7.09 linkki Olen (kerrankin?) samaa mieltä, ei kannata luulla, että pelkät sankarit maailmaa muuttaisivat. Tarinoissa vain ihmisjoukot kiteytetään johtajiinsa ja sankareihinsa. Tai ainakin se olisi käsittämättömän typerää ja naivia - tylsästä puhumattakaan - jos näin ei olisi. Jos on armeija, niin sillä on johtaja ja niin ollen sankari. Monesti tuon sankarin voima riippuu paljoltikin tuon armeijan voimakkuudesta IMHO. Kuitenkin, jotta voisimme säilyttää illuusion vastakkainasettelusta: [i:63412664b7] Tuskin muuten vakinaisia armeijoita vastaan asetetaan kovin mielellään jotakin tavallista nostoväkeä, vaan pikemminkin sankarien rinnalla taistelevat ammattisotilaat, joilta löytyy myös sotataikuutta.[/i:63412664b7] Tavallinen nostoväki se vasta hurjaa onkin, ainakin Sartain seuduilla. Ammattisotilas ei ole synonyymi hyvälle soturille - historia on täynnä esimerkkiä aiheesta.
Waylander linkki 17. syyskuuta 2001 kello 12.31
Waylander 17. syyskuuta 2001 kello 12.31 linkki [i:d0dc706b43] Kaikissa roolipeleissä massataistelun tuloksen on määräydyttyvä juonen mukaan. Jos tahdotaan jättää molemmat päät auki, niin pelaajien henkilökohtainen menestys, nokkeluus ja sankariteot kentällä ratkaisevat.[/i:d0dc706b43] Minun kampanjoissani pelaajilla ja muilla osapuolilla on omat päämääränsä joita he tavoittelevat. Pelaajien menestys ei riitä välttämättä jos joku muukin osapuoli menestyy. Ei se mene siten todellisessakaan elämässä ja en anna sen illuusion vaikuttaa maailmaan että pelaajahahmot saavuttavat paljon sillä verukkeella että he sattuvat olemaan pelaajahahmoja. He voivat taistella urhoollisesti ja lyödä kymmeniä vastustajia suuressa taistelussa muttei tämä silti välttämättä tarkoita voittoa. Mitään käsikirjoitusta siitä miten asiat menevät ei ole olemassa. En usko että pelaajani kauaa välittäisivät pelailla jos peliin tultaessa he tietäisivät että tulevat tapahtumat on ennalta määrätty tietyllä lailla tapahtuviksi. Pelaajani ovat pienen kansan johtajia ja sankareita ja heidän tulevaisuutensa pitää sisällään niin sodankäyntiä kuin johtamistakin. He kokevat tärkeäksi jo heidän yhteisönsä pienuuden perusteella että kuinka monta soturia vammautuu ja kuinka moni kuolee, enkä missään tapauksessa halua riistää heiltä sitä tunnetta että he voisivat vaikuttaa asioihin. He voivat typerän päätöksen ja pienemmässä mittakaavassa surkean noppa tuloksen vuoksi menettää paljon tai vastaavasti saavuttaa paljon jos kaikki menee hyvin. Tämän vuoksi tarvisin jonkinlaiset testatut säännöt näitä suuria kahinoita varten.
Plentonius linkki 17. syyskuuta 2001 kello 0.03
Plentonius 17. syyskuuta 2001 kello 0.03 linkki Hm, siis tarvitset sääntöjä. Kuinka monimutkaisia kaipaat? Ja ongelman aiheuttaa se, että muistaakseni pelaat RQ kehikossa, pitäisi löytää säännöt, jotka sopivat tuohon kehikkoon, muuten suosittelisin Ancient Empires nimistä figuuripeliä. Ja tuo Harnin Battlelust on myös liian paljon Harnin ideologiaan pohjautuva systeemi, kuten Pendragonin käyttämä. Tiedän myös Roderick Robertsonin kehittelevän HW massataistelusääntöjä, mutta tämäkään ei välttämättä sovellu sinulle. Onko muita kuin Warhamster RQ systeemiin tehtynä? Tietysti voinet käyttää tuota Dragon Pass -systeemiä siten kuin se sinun tarkoitusperiisi käy, pienellä modifikoimisella. Mikä on ylipäätänsä tuo armeijoiden kokoluokka, kymmenien satojen vai tuhansien miesten yksiköitä? Tai sitten kehität itse omat sääntösi, sehän on aina oma vaihtoehtonsa, jos sopivaa ei löydy.
Waylander linkki 17. syyskuuta 2001 kello 20.44
Waylander 17. syyskuuta 2001 kello 20.44 linkki [i:c1b5105267] Hm, siis tarvitset sääntöjä. Kuinka monimutkaisia kaipaat?[/i:c1b5105267] Hankala vetää rajaa. En missään nimessä niin hidasta kuin jokin Warlaw (RM) mutta paljon monimuotoisempi sen pitää olla kuin Warhamster. Olen kyllä tietoinen ettei tällaista taida löytyä valmiina (joskin otan selvää tuosta Ancien Empires hommasta) mutta aina kannattaa kysyä.. :smile: [i:c1b5105267] Mikä on ylipäätänsä tuo armeijoiden kokoluokka, kymmenien satojen vai tuhansien miesten yksiköitä?[/i:c1b5105267] No tällä hetkellä maksimissaan 200-300 osanottajaa taistelussa melkein kaikkia joukkotyyppejä. Pelaamme vuotta 1621 (maa/29) ja muutaman vuoden päästä porukkaa voi olla jo kymmenkertainen määrä kun sankarit alkavat jylläämään...
Nysalor linkki 17. syyskuuta 2001 kello 5.31
Nysalor 17. syyskuuta 2001 kello 5.31 linkki [i:d1ada613bc] Olen (kerrankin?) samaa mieltä, ei kannata luulla, että pelkät sankarit maailmaa muuttaisivat.[/i:d1ada613bc] Hämmästyttävää tosiaan, että olemme nyt jostakin samaa mieltä. :smile: [i:d1ada613bc] Tavallinen nostoväki se vasta hurjaa onkin, ainakin Sartain seuduilla.[/i:d1ada613bc] Sartarissa sotilaiden ja tavallisten ihmisten väli ei tosiaankaan ole kovin jyrkkä. Tarkoitinkin lähinnä Auringon kreivikunnan tai Pelorian kaltaisia sivistyneitä seutuja, joissa varsinainen sodankäynti jätetään ammattilaisille ja nostoväkeä käytetään pikemminkin vain poliisitehtävissä tai korkeintaan puolustukseen. Myös malkionien keskuudessa varsinainen sotiminen lienee ihan ammattiritarien vastuulla suurimmaksi osaksi. Sankarit tuskin nostoväkeä pitävät mukanaan.
Plentonius linkki 17. syyskuuta 2001 kello 18.12
Plentonius 17. syyskuuta 2001 kello 18.12 linkki Paha valaistuminen joka on pelottavan samaa mieltä kanssani: [i:6ad6b25580] Sartarissa sotilaiden ja tavallisten ihmisten väli ei tosiaankaan ole kovin jyrkkä. Tarkoitinkin lähinnä Auringon kreivikunnan tai Pelorian kaltaisia sivistyneitä seutuja, joissa varsinainen sodankäynti jätetään ammattilaisille ja nostoväkeä käytetään pikemminkin vain poliisitehtävissä tai korkeintaan puolustukseen. Myös malkionien keskuudessa varsinainen sotiminen lienee ihan ammattiritarien vastuulla suurimmaksi osaksi. Sankarit tuskin nostoväkeä pitävät mukanaan. [/i:6ad6b25580] Ymmärsin. En omaa kauhean suurta kunnioitusta palkkasoturijärjestelmää kohtaan, mutta yhdistelmä barbaareja, joille annetaan pelit ja vehkeet a la Rooma on pelottava systeemi. Mistä tuleekin mieleeni, että Kuunpojan armeijat ovat varmaan täynnä barbaareja Talastarista provinssien kautta Penttiin jne. JJ: [i:6ad6b25580] No tällä hetkellä maksimissaan 200-300 osanottajaa taistelussa melkein kaikkia joukkotyyppejä. Pelaamme vuotta 1621 (maa/29) ja muutaman vuoden päästä porukkaa voi olla jo kymmenkertainen määrä kun sankarit alkavat jylläämään... [/i:6ad6b25580] Just. Mites, oliko tarkoitus kuvata joukkoja pelilaudalla tai muuten graafisesti, vai pelkästään paperilla? En tiedä pystynkö löytämään mitään sopivaa jos haluat suhteellisen monimutkaista. Ainahan voit tietysti käyttää Warhammeria ja kuluttaa tähtitieteellisen määrän fyrkkaa GWn kaaoksen demoneille :D
Guzmo linkki 16. syyskuuta 2001 kello 21.20
Guzmo 16. syyskuuta 2001 kello 21.20 linkki Siis yleensä kummallakin puolella taistelussa on noita "heroja". Ja tietääkseni HW:n säännöt painottavat vielä sitä, että ei megaherokaan pärjää yksin 100 miestä vastaan. No Harrekit tiedetään, mutta sen tasosia vipeltäjiä ei koko Gloranthassa ole kuin muutama. Ja esim. Tarshin armeijan KingsSlayerit. 500 miehen joukko, ja jokaisella asekyky 5w2 ja rautaa panssarina. Alkaa herojakin pelottaa moiset armeijat. - Guzmo
Waylander linkki 18. syyskuuta 2001 kello 4.04
Waylander 18. syyskuuta 2001 kello 4.04 linkki [i:17c3090de4] Just. Mites, oliko tarkoitus kuvata joukkoja pelilaudalla tai muuten graafisesti, vai pelkästään paperilla? En tiedä pystynkö löytämään mitään sopivaa jos haluat suhteellisen monimutkaista. Ainahan voit tietysti käyttää Warhammeria ja kuluttaa tähtitieteellisen määrän fyrkkaa GWn kaaoksen demoneille [/i:17c3090de4] No minä ajattelin alustavasti että sellainen iso pelilauta (siis pöytä) jossa on kaikkea kuvaavaa roinaa olisi kiva. Tänään ajattelin pelitestata alustavasti tuota systeemiäni ja katsoa tuleeko siitä järkeviä tuloksia. Palataan asiaan lähipäivinä!Warhammeriin en koske. :smile:
Guzmo linkki 19. syyskuuta 2001 kello 6.59
Guzmo 19. syyskuuta 2001 kello 6.59 linkki Tämä ehkä kuullostaa tyhmältä, mutta Leego ja Playmobil ukkeleilla voi simuloida massataistelun manööverejä.. Leegoille on muistaakseni vielä tehty jonkunlaiset "figupeli" säännötkin. Kannattaa myös tsekata viime Assemblyn wild-kombon voittaja-animaatio [b:5a1b731903] Legorsika[/b:5a1b731903]. - Guzmo
Arkat linkki 26. syyskuuta 2001 kello 14.12
Arkat 26. syyskuuta 2001 kello 14.12 linkki Ostin tuossa eilen kuusi Tradetalkia ja neljä Tales of the Reaching Moonia Fantasiapeleistä, ja löytyipä eräästä Warhamster-nimiset armeijataistelusäännöt RuneQuestin. Yksinkertaiset, helppokäyttöiset ja ottavat RuneQuestin ja Gloranthan erikoisuudet huomioon. Jos vain copyraitit ja muut sallivat, niin saatan pistää jonnekin saataville netin kautta kunhan pääsen kotiin.
Nysalor linkki 26. syyskuuta 2001 kello 8.41
Nysalor 26. syyskuuta 2001 kello 8.41 linkki [i:f9e608521c] Ostin tuossa eilen kuusi Tradetalkia ja neljä Tales of the Reaching Moonia Fantasiapeleistä, ja löytyipä eräästä Warhamster-nimiset armeijataistelusäännöt RuneQuestin. Yksinkertaiset, helppokäyttöiset ja ottavat RuneQuestin ja Gloranthan erikoisuudet huomioon.[/i:f9e608521c] Kappas vaan, minäkin ostin neljä Talesia, joiden joukossa olivat myös nuo säännöt; Tardetalkit sen sijaan olivat jo valmiina. :smile: En ole vielä ehtinyt noihin sääntöihin tutustumaan, mutta täytyy miettiä, olisiko niistä tosiaan jotakin iloa. JJaho ainakin taisi sanoa aikaisemmin näitä liian yksinkertaisiksi. [i:f9e608521c] Jos vain copyraitit ja muut sallivat, niin saatan pistää jonnekin saataville netin kautta kunhan pääsen kotiin.[/i:f9e608521c] Copyraitit ovat kai Sandyn, joten häneltä varmaan pitäisi tiedustella asiaa, jos ne laillisesti haluaa laittaa nettiin.
Arkat linkki 28. syyskuuta 2001 kello 10.03
Arkat 28. syyskuuta 2001 kello 10.03 linkki Miten ne voisivat olla liian yksinkertaiset? Tästä ei paljon parempaa deltaji-helppous -suhdetta saada aikaan. Toinen vaihtoehto on pelauttaa massataistelut RuneQuestin säännöillä, että valitkaa vaan siitä. Itselläni kyllä tuli ongelmia taholta jonka varmaan arvaattekin: käänsin Harrekin ja JarEelin Warhamsteriin ilman ongelmia (JarEel on varsin tasaväkinen Harrekin kanssa - taikuus tasoittaa puntit), mutta Gunda sai MgF:n 121 - vaikka häntä ei esimerkiksi Dragon Passissa laskettu loitsijaksi, itsetehostajaspesialistivelho kun on. Toinen ongelmani on Magic Factor - erikoisloitsijayksiköillä joilla on tehokkaalle loitsijalle tyypillinen MHT (mielestäni 18-21) olisi huomattavasti tehokkaampi Battle Magiciaan käyttäen kuin Fetch/Rune/Sorcery Ratingillaan. Papit toisaalta saavat usein liiankin kovat arvot, ainakin verrattuna velhoihin ja shamaaneihin (myönnetään että velhot ja shamaanit ovat tyypillisesti enemmän yksilötason taikureita, mutta etenkin Petersenin omilla velhoussäännöillä velho voi tehdä massatuhoa - Intensiteetti 5 Tukehtuminen Moniloitsittuna 20 viholliseen tekee *pahaa*!).
Plentonius linkki 28. syyskuuta 2001 kello 20.36
Plentonius 28. syyskuuta 2001 kello 20.36 linkki Joo siis tää tais olla ihan noissa herran premisseissä, eli monimutkaisemmat kuin Warhamster. Mutta tosiaan, minulle Warhamster on aivan liian monimutkainen. RRn HW taistelusysteemin tynkä taas sopivan yksinkertainen ja kattava + Gloranthan oloinen.
Waylander linkki 28. syyskuuta 2001 kello 2.35
Waylander 28. syyskuuta 2001 kello 2.35 linkki Nuo Warhamsterin säännöt ovat olleet omien sääntöjeni jonkinlainen pohja, johon olen alkanut rakenteleen palikka kerrallaan lisäjuttuja. Noissa säännöissähän johtajan johtamiskyvyllä tai strategiakyvyllä ei ole mitään merkitystä. On aivan sama johtaako legioonaa maajussi vai Fazzur Laajalukija ja tämä on vain yksi seikka mikä ärsyttää minua ja pelaajiani. Jos muistan oikein niin myöskään piirityskoneita ei oikein huomioida, myöskin linnoitukset ja maaston vaikutus erilaisten joukkotyyppien taisteluun on jätetty täysin auki. On vinha ero taistelevatko Hopliitit tiheässä metsässä vai aukealla. Myöskin taistelumuodostelmat ovat tärkeässä osassa liittyen osittain edelliseen.. Tavoitteena on sellainen lautapelimäinen järjestelmä. Warhamsteria olen 'suolannut' muutamilla ideoilla Fantasy General - PC pelistä, Ad&d:n Battlesystemistä sekä Warmasterista (RM). Näiden lisäksi olen kehitellyt lukuisia omia ajatuksia ja kokonaisuuden toimivuudesta ei voi sanoa juuta eikä jaata vielä. Ongelmana on lähinnä erilaisten arvojen määrittäminen lukuisien muuttujien pohjalta. Kuten edellä mainitsin, palaan asiaan sitten kun olen testaillut kattavammin näitä sääntöjä. Voi sitten postitella niitä halukkaille kun viitsin ne esittää... :smile:
Anonymous linkki 1. lokakuuta 2001 kello 22.56
Anonymous 1. lokakuuta 2001 kello 22.56 linkki Jos aikoo sotia peikoilla, kannattaa ehdottomasti tutustua Warhamsterin systeemiin - [url=http://www.wam.umd.edu/~gerakkag/rq.html]Troll's Wonderhome[/url]:sta nimittäin löytyy armeijalistauksia, lisäsääntöjä ja ennenkaikkea uskomattoman hienoja tulostuskelpoisia yksikkömerkkejä. Mukana myös rukoilijasirkat ja ZZ:n epäkuolleiden horde!
Vash the Stampede linkki 31. lokakuuta 2001 kello 2.20
Vash the Stampede 31. lokakuuta 2001 kello 2.20 linkki Massataistelut pannaan! Ainakin minä yritän kaikin keinoin välttää jo yli 5vs.5 taisteluja. Jos toinen puoli on selvästi vahvempi tai kokeneempi niin eihän se sitten ole homma eikä mikään, mutta jos hahmot ja pahikset ovat tasaväkisiä, niin voi kilin kellit että siinä menee hermot. Onhan niissä oma jännityksensä, mutta jos joltain pelaajalta hahmo loukkaantuu pahasti tai hämääntyy tms. niin häneltä menee äkkiä(lue: sairaan hitaasti) monta tuntia... tai jos se sattuu kuolemaan, mikä voisi olla parempi ratkaisu. Olisipahan aikaa nakella uusia statteja :smile:
Waylander linkki 1. marraskuuta 2001 kello 19.31
Waylander 1. marraskuuta 2001 kello 19.31 linkki [i:fa4c6756e7] Massataistelut pannaan! Ainakin minä yritän kaikin keinoin välttää jo yli 5vs.5 taisteluja.[/i:fa4c6756e7] Siis nimenomaan hyvillä massataistelusäännöillä on tarkoitus välttää sitä KAIKKIEN roolipelien tuskastuttavan hidasta mies-miestä vastaan hutkimista. Miten muuten itse ratkoisit jonkin barbaarien raidin tai suuremmat kahinat? MUTU-pohjalta? En tiedä teistä mutta ainakin minun pelaajani nakkaisivat minut parvekkeelta alas siinä vaiheessa kun perstuntumalta alkaisin heidän kansansa armeijoita lakaisemaan.
Vash the Stampede linkki 1. marraskuuta 2001 kello 12.36
Vash the Stampede 1. marraskuuta 2001 kello 12.36 linkki No eihän nyt MUTU-otteella voi tehdä mitään, paitsi veroilmoituksen ja jotain muuta. Näin äsken itsekin ne warhamster-säännöt, ja niistä olis hyötyä. Ei mulla kampanjassa mitään armeijoita ole, että en sen takia niitä ostaisi. Olisi helpompi ratkoa muualla kuin pelaajien läheisyydessä tapahtuvia taisteluja, joita en minä ainakaan jaksa ruveta synkkänä syysiltana pakertamaan moneksi tunniksi. Ja kun sanon että vältän tilanteita joissa pelaajia ja vastustajia on "liikaa". 5vs.5 ei kyllä ole vielä mikään massataistelu, mutta kärjistetty esimerkki. Äkkiä jos ynnää niin toimintojakaan ei tule kuin parikymmentä meleevuoroon, että eiköhän tuo menisi.
Waylander linkki 2. marraskuuta 2001 kello 7.40
Waylander 2. marraskuuta 2001 kello 7.40 linkki Kyllä minäkin ne alle...nooh...15 henkilön kamppailut vedän vielä kierroksittain, joskin hieman yksinkertaistaen npc:den osalta. Olen vääntämässä omia sääntöjä niitä suurempia kahinoita ajatellen. Saas nähdä tuleeko niistä valmista koskaan.. :smile:
Juhno linkki 11. huhtikuuta 2002 kello 17.01
Juhno 11. huhtikuuta 2002 kello 17.01 linkki Niin. Vähäsen lämmittelen aihetta. Taino kommentoin ainakin. Netistä löytyy kymmeniä massataistelusääntöjä. Erittäin nopeitakin. Määritä parista kymmenestä modifikaatiosta molemmille puolille plussat/miinukset. Ja heitä d20. Tämä toimii jos pelaajat ovat mukana vain tykinruokana tai jos he eivät ole mukana lainkaan, vaan jos haluat esim. "suursodan" sattuessa heitellä mitä muualla tapahtuu. Tällaisilla systeemeillä on vain ikävänä tapana olla HYVIN tappavia (kevyesti 60-100% tappiot jommalle kummalle). Niitä ei myös käytännössä pysty soveltamaan piiritykseen. Ruokavaroja, kansan moraalia ym. ei ole otettu huomioon. Tai sabotöörejä. On myös olemassa muutamia säännöstöjä, ihan hyviä ja yksinkertaisia,joilla voidaan simuloida hyvin tarkkaan (mutta jokseenkin kankeasti ja taktisia ratkaisujen merkitysta väheksyen)tuhansien miestenkin välistä massataistelua. Nämä ovat omiaan, jos pelaajat ovat armeijan johdossa. Mutta mitä tehdä, jos pelaajat ovat jossain siinä välillä? Ovat esimerkiksi komppanian johdossa. Ensimmäinen systeemi on aivan liian tappava, ja toinen systeemi on hidas kuin Esko. Tietenkin voisit soveltaa molempia sääntöjä. Ensimmäisiä muun armeijan kohdalta, ja jälkimmäisiä pelaajien komppaniaan (ja sen vastustajiin). Toisaalta se on ikävää kun oma armeija voitettuaan marssii leiriin 60% tappiot kärsittyään. Ja sitten pelaajien komppania tulee leiriin ja tullut just joku 10 taistelukyvytöntä (joista osa haavoittuneita) :smile: [ Tätä viestiä on muokannut: Juhno 2002-04-11 20:08 ]