Vanha foorumi

Takaisin

Kummat kertoimet

RuneQuestin säännöt
Wlu 000 28. toukokuuta 2002 kello 13.20
Kirjoittaja Viesti
Wlu 000 linkki 24. toukokuuta 2002 kello 11.47
Wlu 000 24. toukokuuta 2002 kello 11.47 linkki Oletteko ihmetelleet kertoimien pientä määrää (Eng. pelaajankirja yms.)? Esim. seppänä vuoden ollut hahmo saa 5% seppäkykyyn mikä on melko vähän vuodessa, kun normaali seikkailija saa saman verran jos kouluttaa seppäkykyä vajaat 10 tuntia. Voihan tietysti vetää rajan, että seppäkykyä ei voi kouluttaa, mutta sama ongelma tulee muidenkin kykyjen kohdalla. Seppäkyky (tai ammatti-seppä) oli vain esimerkki. Sama ongelma on seikkaillessa. Yleensä jos paljon taisteluita omaavassa pelissä hahmo ‘säilyy’ vuoden hengissä niin kyky on siinä 100% vaikka se alussa olisikin ollut 15%. Tietysti tämä on paljon vaarallisempaa elämää kuin ‘kerroinsoltulla‘, mutta kyllä se 4% kuitenkin kalpenee 85% nousun rinnalla.
Vash the Stampede linkki 24. toukokuuta 2002 kello 12.04
Vash the Stampede 24. toukokuuta 2002 kello 12.04 linkki Mutta eihän ammattisotilas välttämättä osallistu mihinkään taisteluun vuoden aikana. Vartijointia ja partioita. Yksi ainut rivimies ei ehkä lyö yhtään iskua vuodessa. Ja ehkä kertoimet on asetettu alakanttiin, jotta pelaajat alkaisivat seikkailemaan. Ajattelepa seppää. Kuinka vanha on hyvä ja kokenut seppä? 35 vuotta? Silloin kyky olisi noussut jo 20x5%=100. Kymmenen vuottakin tuottaa jo 50%. Siihen vielä tietokykymuutos ja +10 ammatista. n.65%. Kohtuu hyvä kyky minun mielestäni. Tai jos hahmo haluaisi yhtä-äkkiä ruveta sepäksi, niin hänellähän on peruskyky 0. Sitten hän saisi viikon jälkeen(muistankohan minä oikein)d6+tietokykybonus. Ja siitä kouluttamalla 25+tietobonus. Mutta sen jälkeen pitäisi alkaakin tekemään jotain. Kuka antaisi tuollaiselle kyky n.30 hahmolle korjattavaksi mitään? Kalliiksi tulee hahmolle, jos vain joka kolmas työ onnistuu.
Guzmo linkki 24. toukokuuta 2002 kello 13.22
Guzmo 24. toukokuuta 2002 kello 13.22 linkki [i:e198871093] joka kolmas työ onnistuu. [/i:e198871093] Ei se nyt ihan sitä meinaa. Jos säännöt ajattelee noin, niin oman kielen puhuminen 30% meinaisi että puhut 70% ajasta siansaksaa josta kukaan ei ymmärrä mitään :smile: Se kerroin systeemi on hyvä sen suhteen, että se tukee ajatusta että hahmoilla kehittyy muukin kuin asekyvyt. Muuhun siitä ei juuri olekkaan :smile:
Nysalor linkki 24. toukokuuta 2002 kello 14.54
Nysalor 24. toukokuuta 2002 kello 14.54 linkki Wlu: [i:699d0c6a19]Oletteko ihmetelleet kertoimien pientä määrää (Eng. pelaajankirja yms.)? Esim. seppänä vuoden ollut hahmo saa 5% seppäkykyyn mikä on melko vähän vuodessa, kun normaali seikkailija saa saman verran jos kouluttaa seppäkykyä vajaat 10 tuntia.[/i:699d0c6a19] Mutta koulutuksen kautta eteneminen on hidasta sitten, kun kyky alkaa olla korkea. Jos esimerkiksi Ammatti - seppä on 50 %, niin keskimäärin 1,5 %:n lisäys vaatisi jo 50 tuntia koulutusta. Koulutus on muutenkin täyspäiväistä opiskelua mestarin (kyky yli 90 %) johdolla. Harvalla varmaan riittää tällaiseen aikaa ja rahaakaan. [i:699d0c6a19]Sama ongelma on seikkaillessa. Yleensä jos paljon taisteluita omaavassa pelissä hahmo ‘säilyy’ vuoden hengissä niin kyky on siinä 100% vaikka se alussa olisikin ollut 15%. Tietysti tämä on paljon vaarallisempaa elämää kuin ‘kerroinsoltulla‘, mutta kyllä se 4% kuitenkin kalpenee 85% nousun rinnalla.[/i:699d0c6a19] Tuo esimerkkisi siis kertoisi, että kyky nousisi 85 % vuodessa, mikä tarkoittaisi noin 24 kokemusheittokertaa - edellyttäen, että kaikki kokemusheitot onnistuisivat. Se on minusta kyllä jo aika paljon, joten ehkä silloin olisi parasta pidentää vaikkapa kokemusheittojen aikaa useampaan viikkoon tai vaikka kokonaiseen vuodenaikaan. Kannattaa tosiaan siis myös huomioida, että korkeilla kykyarvoilla korottaminen kokemuksen kautta muuttuu aikaisempaa hankalammaksi. Kertoimien kautta kokemusta tulee lisää tasaisesti. Ammatti - seppä -kykyyn sitten tuskin tulee kokemusmerkintöjä tavallisesta takomisesta. :smile: Lazzie: [i:699d0c6a19]Kuka antaisi tuollaiselle kyky n.30 hahmolle korjattavaksi mitään? Kalliiksi tulee hahmolle, jos vain joka kolmas työ onnistuu.[/i:699d0c6a19] Heikon kyvyn omaava oppipoika joutuu tietysti tekemään seppämestarilleen kaikenlaisia hanttihommia ja siinä sivussa hän oppii mestarinsa työtä seuraamalla. Sellainen 50 % alkaa olla sellainen osaaminen, että osaa jo jotakin tehdäkin. Joku 75 % tarkoittaa jo melkoisen pätevää seppää ja 100 %:n kyvyn omaava on melkoinen mestari. Kyky kuvaa kuitenkin nähdäkseni enemmänkin osaamistasoa kuin sitä, kuinka usein työt epäonnistuvat. Itse en edellyttäisi mitään nopanheittoja tavallisessa takomisessa, vaan niin 50 %:n kuin 100 %:n sepät saavat ihan tavallisia esineitä valmiiksi, joskin paremman sepän työnlaatu lienee parempaa, hän tekee työnsä nopeasti ja rutiinilla, tms.
Vash the Stampede linkki 24. toukokuuta 2002 kello 15.26
Vash the Stampede 24. toukokuuta 2002 kello 15.26 linkki Joo, mutta heiton se vaatii silti. Ainakin minun mielestäni. Ja tietenkin jokin kattilankorjaushan on helppoa, käytännöstä siitä saa hyvät bonukset. Minusta oman kielen puhumista ei voi verrata ammattiin. Siinähän on erikseen selvitetty, että 30% kyky riittää keskusteluun ja mitä kaikkea sillä nyt saattoikaan tehdä. [ Tätä viestiä on muokannut: Lazzie 2002-05-24 18:26 ]
Nysalor linkki 24. toukokuuta 2002 kello 15.37
Nysalor 24. toukokuuta 2002 kello 15.37 linkki Lazzie: [i:e5e8b86d84]Joo, mutta heiton se vaatii silti. Ainakin minun mielestäni. Ja tietenkin jokin kattilankorjaushan on helppoa, käytännöstä siitä saa hyvät bonukset.[/i:e5e8b86d84] Säännöissä sanotaan seuraavaa: "Monet kyvyt tarkoittavat tavallisia toimintoja, jotka onnistuvat keneltä tahansa. Kävely huoneen läpi tai oven avaaminen ovat tavallaan kykyjä, mutta RuneQuestissa oletetaan, että kaikki seikkailijat osaavat tehdä ne ilman muuta." Eikö siis yhtä lailla kattilankorjaus olisi kuparisepälle ihan yhtä yksinkertainen homma, johon heittoa ei tarvittaisi lainkaan? Ja kaipa muutkin normaalit puuhat ovat ihan rutiinia sepälle ilman sen ihmeellisempiä nopanheittoja. [i:e5e8b86d84]Minusta oman kielen puhumista ei voi verrata ammattiin. Siinähän on erikseen selvitetty, että 30% kyky riittää keskusteluun ja mitä kaikkea sillä nyt saattoikaan tehdä.[/i:e5e8b86d84] 30 %:n kyky riittää siihen, että osaa puhua silla tavalla kuin "montako rahaa lampaankoipi". Vasta 50 %:n kyky sääntöjen mukaan tarkoittaisi sitä, ettei mitään kieliheittoja tarvitse heitellä. Itse pidän tällaista systeemiä kuitenkin kehnona, sillä hyvällä noppatuurilla hahmo voisi ymmärtää mutkikkaita ja abstrakteja termejä vilisevää puhetta siinä missä yksinkertaista kieltäkin. Niinpä olen katsonut parhaaksi hylätä kaikki nopanheitot keskustelun osalta ja pikemminkin katsoa kykytason pohjalta, kuinka paljon hahmo voi keskustelusta ymmärtää. Vähän päälle 30 % riittää minun systeemissäni ihan sujuvaan puhumiseen ja tavallisten asioiden ymmärtämiseen. Jokainen tehköön tietysti niin kuin parhaalta itsestä tuntuu.
Vash the Stampede linkki 24. toukokuuta 2002 kello 16.14
Vash the Stampede 24. toukokuuta 2002 kello 16.14 linkki Voi kai kattilankorjauksessakin kompuroida. Siksi nopanheitto. Puhumiset erikseen. Varsinkin tavallinen kanssakäyminen. [ Tätä viestiä on muokannut: Lazzie 2002-05-24 19:15 ]
Nysalor linkki 24. toukokuuta 2002 kello 18.07
Nysalor 24. toukokuuta 2002 kello 18.07 linkki Lazzie: [i:78c77ebf2c]Voi kai kattilankorjauksessakin kompuroida. Siksi nopanheitto. Puhumiset erikseen. Varsinkin tavallinen kanssakäyminen.[/i:78c77ebf2c] Kyllä kävellessäkin voi kompuroida, kuten myös kiivetessä tuolille. :smile: En kuitenkaan näe mitään syytä ottaa tällaisiin tekemisiin nopanheittoja mukaan, koska ne yleensä kai sujuvat aika rutiinilla. Menisihän aika tylsäksi, jos heiteltäisiin tuollaisista pikkuasioista erikseen noppia, sattuuko kaatumaan 100 metrin kävelymatkalla, tms. No, ei sillä, että yrittäisin sinua jotenkin estellä. Tee toki mielesi mukaan, jos nopanheitot arkiaskareissa tuovat mielestäsi jännitystä peliin.
Vash the Stampede linkki 24. toukokuuta 2002 kello 20.35
Vash the Stampede 24. toukokuuta 2002 kello 20.35 linkki No ei tarvi saivarrella. Mutta jos hahmo haluaa oppia jotain ammattia, niin kyllä se minusta on ihan paikallaan kattoa, että miten se homma onnistuu. Jos sille joka päivä tuodaan sata kattilaa, niin ei sitten teitenkään. [ Tätä viestiä on muokannut: Lazzie 2002-05-26 18:42 ]
Nysalor linkki 24. toukokuuta 2002 kello 21.06
Nysalor 24. toukokuuta 2002 kello 21.06 linkki Lazzie: [i:4eae501d30]No ei tarvi saivarrella.[/i:4eae501d30] Sori, mutten voinut vastustaa kiusausta. :smile: [i:4eae501d30]Mutta jos hahmo haluaa oppia jotain ammattia, niin kyllä se mninusta on ihan paikallaan kattoa, että miten se homma onnistuu. Jos sille joka päivä tuodaan sata kattilaa, niin ei sitten teitenkään.[/i:4eae501d30] Joo, kyllähän toki oppimisessa kannattaa kykyä käyttää. Näen vain tavattoman tympeänä sellaisen, että pelaajan täytyisi jokaisen hahmonsa takoman esineen kohdalla heittää noppaa, jotta saisi sellaisen aikaan. Lasken mieluummin tällaiset hommat ihan automaatioksi, enkä kaipaa sellaiseen nopanheittoja. Aivan kuin hyvän uimarin ei tarvitse heittää Uinti-heittoa lyhyen matkan uidakseen, niin myöskään sepäntöihin en katso tarpeelliseksi nopanheittoa. Tällaisesta ei varmaan sanota suoraan säännöissä mitään, joten asia on tulkinnanvarainen. Minun tulkintani on joka tapauksessa se, jonka olen esittänyt tässä.
Vaakkujaakko linkki 25. toukokuuta 2002 kello 6.46
Vaakkujaakko 25. toukokuuta 2002 kello 6.46 linkki [quote:b02650150a] Aivan kuin hyvän uimarin ei tarvitse heittää Uinti-heittoa lyhyen matkan uidakseen, niin myöskään sepäntöihin en katso tarpeelliseksi nopanheittoa. [/quote:b02650150a] Eilen duunissa olin menossa ovesta ulos ja kauluspaitani jäi nappilistastaan kiinni ovenkahvaan ja repesi riekaleiksi. Se oli varmaan kompurointi kävelykyvyssä, tai sitten epäonnistuin "Oven avaamisessa", vaikeustaso NPPx20 tai jotain. Tai ehkä jouduin tekemään VMA vs. VMA heiton ovea vastaan ja ovi voitti. Pelinjohtaja voi siis päättää, että rutiininomaisessa tehtävässäkin voi mokata, kunhan tilanne on siihen tarpeeksi dramaattinen :wink: Onneksi varusteluettelossani (työpöytäni laatikossa) oli T-paita, ENC 0,2.
Waylander linkki 27. toukokuuta 2002 kello 9.20
Waylander 27. toukokuuta 2002 kello 9.20 linkki Kielistä: Muistaakseni mahdollisuus ymmärtää asia oikein on sääntöjen mukaan kielikyky*2. Ei ole sääntökirja täällä töissä mukana joten en mene vannomaan.
late linkki 27. toukokuuta 2002 kello 14.44
late 27. toukokuuta 2002 kello 14.44 linkki [quote:e497b06864] 27.05.2002 klo 12:20, Waylander kirjoitti: Kielistä: Muistaakseni mahdollisuus ymmärtää asia oikein on sääntöjen mukaan kielikyky*2. Ei ole sääntökirja täällä töissä mukana joten en mene vannomaan. [/quote:e497b06864] Pelaajan kirjassa lukee näin. Minä kyllä jätän yleensä nopanheitot keskusteluissa väliin ja käytän kielen osaamista mittarina siitä kuinka monimutkaista kielenkäyttöä kukakin ymmärtää. Vai pistättekö pelaajat heittämään noppia jotta selviää ymmärtävätkö he toisiaan?
Nysalor linkki 27. toukokuuta 2002 kello 14.49
Nysalor 27. toukokuuta 2002 kello 14.49 linkki Waylander: [i:74847294bb]Kielistä: Muistaakseni mahdollisuus ymmärtää asia oikein on sääntöjen mukaan kielikyky*2. Ei ole sääntökirja täällä töissä mukana joten en mene vannomaan.[/i:74847294bb] Näinhän se meneekin keskustelussa ja 50 % tai yli tarkoittaa, että ymmärtäminen on automaattinen. Salakuuntelun suhteen osaaminen on kuitenkin vain pelkkä yksinkertainen kielen osaaminen. Joka tapauksessa koen tämän säännön aivan turhan hankalaksi ja epätyydyttäväksi omiin tarkoituksiini. Koska läheskään aina minun peleissäni hahmot eivät osaa 50 %:n edestä porukan kesken puhuttua kieltä, niin olisi tuskastuttavaa heitellä jatkuvasti osaamisheittoja, kun pelihahmot neuvottelevat keskenään tai muiden ihmisten kanssa. Realismia lisätäkseen pitäisi aina lisäillä vielä heittoihin bonuksia siitäkin, kuinka helppoa tai vaikeaa keskustelua on ymmärtää. Näiden seikkojen vuoksi sanon sääntöjen esittämälle systeemille ei kiitos ja käytän kykyosaamista enemmänkin ymmärtämistasona. Niinpä heikosti kieltä osaavat ei-pelihahmot käyttävät yksinkertaista kieltä ja saattavat kohdata pelihahmojen puheessa itselleen tuntemattomia sanoja ja mennä niiden vuoksi hämilleen. Kun seuraa keskustelua, jonka kieltä ymmärtää vain huonosti, saattaa saada selville hiukan keskustelun asiasisältöä tai yksittäisiä sanoja. 30 % on ollut minulla sellainen, että sillä taidolla ymmärtää aika hyvin kaikenlaista, eikä suuria väärinkäsitysmahdollisuuksia ole. No, tämä on siis minun käyttämäni systeemi, joka on toiminut ihan kivasti haittaamatta peliä jatkuvilla kieliheitoilla. Samalla se kuitenkin myös tuo osaamistason konkreettisesti esiin, mutta vaatimatta pelihahmoilta valtavan suuria osaamisprosentteja kielessä ymmärrettävän keskustelun aikaansaamiseksi.
Waylander linkki 28. toukokuuta 2002 kello 11.36
Waylander 28. toukokuuta 2002 kello 11.36 linkki Me käytimme jossain välissä sellaista viritelmää että pelaajat ja pj kommunikoivat toisileen jollain vieraalla kielellä pelipöydän ääressä silloin kun molemmat osapuolet (NPC ja PC) puhuivat alle 30%:sti jotain kieltä. Esimerkiksi ruotsin kieli toimi hyvin kun kukaan meistä ei tuolloin puhunut kuin lukio-ruotsia (A-C).
Nysalor linkki 28. toukokuuta 2002 kello 13.20
Nysalor 28. toukokuuta 2002 kello 13.20 linkki Waylander: [i:59aa8fbb22]Me käytimme jossain välissä sellaista viritelmää että pelaajat ja pj kommunikoivat toisileen jollain vieraalla kielellä pelipöydän ääressä silloin kun molemmat osapuolet (NPC ja PC) puhuivat alle 30%:sti jotain kieltä.[/i:59aa8fbb22] Ihan hauska idea, joskin ongelmia saattaisi tulla silloin, kun hahmo osaisi jonkin verran useampia kieliä kuin pelaaja itse. Ymmärtämisvaikeudet taitaisivat olla ainakin systeemilläsi ihan todellisia. :smile: No, pelkkien nopanheittojen kannattajia ei ole toistaiseksi ilmoittautunut. Ovatkohan kaikki nyt niin yksimielisiä siitä, ettei keskustelun ymmärtämiseen kannata käyttää nopanheittoja?
Kasila linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 11.59
Kasila 6. kesäkuuta 2002 kello 11.59 linkki rankkaa tekstiä.. ei ja en usko että kukaan ottaaa jumalan´sanana niitä kertoimia... no meillä se on otettu yksinkertasesti ettei ne (2d6) oo vuosia.... vaan jos pelaaja heittää 10 vaikka saa se päättää hahmon iän väliltä 20-25 ... eli sillai... plus sitten meillä tulee 190 pistettä vapaasti jaettavaksi... (HARRASTAA tai jotain....) siis että se selviää hengissä--- Miekka 31% ei oo järjellistä... mutta ei niitten tartte olla 100%....70% ihan jees alotus(plus muutos)....
Northstar linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 12.54
Northstar 6. kesäkuuta 2002 kello 12.54 linkki [quote:b697130ee4="Nysalor"] 30 %:n kyky riittää siihen, että osaa puhua silla tavalla kuin "montako rahaa lampaankoipi". Vasta 50 %:n kyky sääntöjen mukaan tarkoittaisi sitä, ettei mitään kieliheittoja tarvitse heitellä. Itse pidän tällaista systeemiä kuitenkin kehnona, sillä hyvällä noppatuurilla hahmo voisi ymmärtää mutkikkaita ja abstrakteja termejä vilisevää puhetta siinä missä yksinkertaista kieltäkin. Niinpä olen katsonut parhaaksi hylätä kaikki nopanheitot keskustelun osalta ja pikemminkin katsoa kykytason pohjalta, kuinka paljon hahmo voi keskustelusta ymmärtää. Vähän päälle 30 % riittää minun systeemissäni ihan sujuvaan puhumiseen ja tavallisten asioiden ymmärtämiseen. Jokainen tehköön tietysti niin kuin parhaalta itsestä tuntuu.[/quote:b697130ee4] Minä olen aivan samalla kannalla tämän jutun kanssa, vaikka tuossa tämän tekstin jälkeen onkin jo puitu tätä lisääkin. Elikkä perusasiat ovat juuri minustakin semmoisia, joissa ei turhaan noppia heitellä. Pelinjohtajahan on sitä varten, että hän sitten päättää miten toiminto onnistuu, lähinnä prosentteihin vertaamalla. Seppä jolla on 70% takominen osaa varmasti takoa hevosenkengän mutta huonona päivänä voi kämmätä ja pamauttaa vasarallaan vaikka jalkaansa, elikkä lähinnä tämmöistä. Ja jotain kääpiöden tasoista jälkeä tuskin saa ihmiset ikinä. Niin ja 50% seppä ei tao yhtä hienoa ruusua kuin 90% seppä, elikkä tämmöisiä eroja mielestäni. Mutta niin, pelinjohtajahan on mukana joka mielestäni päättä tämmöisistä perustaito asioista kyseisellä hahmolla. Voihan esimerkiksi aloittelevalla sepällä tulla aina metallisesta mukista teräväreunaisia, jotka saavat huuleen haavoja yms. mutta itse muki kyllä syntyy. (Toki taasen aika vaikuttaa myös mitä uhraa tekemiseen ja niin edespäin mutta se on taas lisäjuttua jo se...) :-D
Sarmal linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 18.12
Sarmal 6. kesäkuuta 2002 kello 18.12 linkki Sepästä: Itsekkin kallistuin sille kannalle, että heitossa epäonnistuminen ei tarkoita, että työ menee pilalle. Onnistunut heitto voisi tarkoitaa sitä, että haluttu esine syntyy. Kämmätty heitto merkitsisi, että esineeseen tulee jotain vikaa. Kompurointi merkitsisi, esim. hevosenkenkä katkeaa takomisen aikana ja työ täytyy aloittaa alusta. Erikoisonnistuminen tarkottaisi sitä, että esine onnistuisi odotettua paremmin ja kriittinen onnistuminen voisi vaikka johtaa jonkun uuden takomistavan oivaltamiseen (kyky nousee) jne. En ole varma, että toimiiko tuo idea yksi yhteen kirjassa olevien sääntöjen kanssa, mutta säännöthän on tehty muutettaviksi. Runequestin yksi hienous kun on helppo muunneltavuus...