Vanha foorumi

Takaisin

Taikapisteillä vastustaminen ja taikapisteistä yleensä

RuneQuestin säännöt
Guzmo 15. marraskuuta 2001 kello 23.52
Kirjoittaja Viesti
Guzmo linkki 13. marraskuuta 2001 kello 21.30
Guzmo 13. marraskuuta 2001 kello 21.30 linkki Kysymys 1) Mitenkäs olette pitäneet seuraavan asian? Puolustaako henkilö [b:aafe644cef] kaikilla[/b:aafe644cef] taikapisteillään hyökkkäävää loitsua vastaan vaiko vain omillaan? Sääntöjen mukaan asia on vähän epäselvä, mutta olemme pelanneet niin, että vain omat taikapisteet vaikuttavat puolustavassa tai hyökkäävässä loitsun läpiheitossa. <Kärjistetty esimerkki:> Seppo Salamanterilla on taikapisteitä 20, eli aika MHT salamanteriksi. Seppo heittää Urmakseen haavaa. Urmaksella on MHT vain 8, mutta Urmaksella on repussaan Aarnikotkien saarelta tuotuja Aarnikotkien luita. Yhteenä 400 taikapisteen edestä hyvää lonkkaluuta. Seppo Salamanteri ei juurikaan voi onnistua haavassaan jos Urmaksen taikapisteiksi lasketaan 400+8=408! </Kärjistetty esimerkki:> Kysymys 2) Jos pidätte kuin minä, eli että vain omat TP:t vaikuttavat niin lasketteko taikapistevastustustaulukon arvot pisteillä, jotka olivat [b:aafe644cef] ennen[/b:aafe644cef] vai [b:aafe644cef] jälkeen[/b:aafe644cef] loitsunheittoa? Tällä ei ole niinkään merkitystä kuin velhoilla, jotka saattavat käyttää helposti 10+ tp:tä loitsussaan. Me olemme pelanneet niin, että TP vastustus heitetään loitsua edeltävillä pisteillä. Muutenhan kökkö velhot eivät ikinä onnistuisi loitsuissaan. <Kärjistetty esimerkki nro 2> Ossi Orava istuu puussa. Ossilla on MHT 6 (vähän reppana oravaksi) Zzzabur kävelee puun vierestä ja hän huomaa, että mahassa tuntuu nälkä. Oravasta saisi pihvin. Zzaabur velho lataa oravaan terhahan halvauksen ja käyttää taikapisteistään 90% loitsuun. (Zzaaburin MHT 10 ja 9-pisteen halvaus) Zzzabur yrittää jäljellä olevalla taikapisteellään voittaa oravan 6 taikapistettä. Hän epäonnistuu ja nukahtaa vähiin käyneinen taikapisteiden takia. Orava käy syömässä Zzzaburin vyön :smile: </Kärjistetty esimerkki nro 2> - Guzm[b:aafe644cef] 0[/b:aafe644cef]
Waylander linkki 13. marraskuuta 2001 kello 6.45
Waylander 13. marraskuuta 2001 kello 6.45 linkki Kysymys 1: Vain omat taikapisteet vaikuttavat puolustukseen ellei kyseessä ole shamaani jonka apuhengen pisteet lisäävät puolustusta mutta eivät vaikuta hyökkäykseen. Speciaali ceissejä ovat erilaiset maagiset kristallit jotka erikseen kuvataan loitsuja vahvistavaksi jne. Kuvaukset löytyvät Gloranthan Olennoista. Kysymys 2: Ennen loitsun heittoa. Eli jos Argos (12tp) heittää Haavan(1tp) , hän hyökkää 12:sta tp:llä. Seuraava loitsu sitten yhdellätoista jne. Muita Huomioita: Salamanterit eivät loitsi. :b Taikapisteet ovat jokseenkin bore tapa kuvata henkistä voimaa. Käytämme pelissämme [b:a32d19c1af] mana[/b:a32d19c1af] sanaa kuvaamaan tuota energiaa. Edited by: JJaho at: 11/13/01 12:22:56 pm
Guzmo linkki 13. marraskuuta 2001 kello 10.28
Guzmo 13. marraskuuta 2001 kello 10.28 linkki [i:2f49869806] [b:2f49869806] Jjaho[/b:2f49869806] Kysymys 1: & Kysymys 2: [/i:2f49869806] Näin siis meilläkin, mutta mielestäni kyseisiä kohtia ei ole tarpeeksi selvästi kerrottu säännöissä. [i:2f49869806] Muita Huomioita: Salamanterit eivät loitsi. [/i:2f49869806] Et ole nähnyt sitten kunnon Salamanteria! :smile: [i:2f49869806] Taikapisteet ovat jokseenkin bore tapa kuvata henkistä voimaa. Käytämme pelissämme mana sanaa kuvaamaan tuota energiaa. [/i:2f49869806] Meillä taas väsymyspiste sana on ollut niin vaikea lausua, että päätimme lopettaa väsymyspisteiden (huh) merkkaamisen :wink: - Guzmo
Waylander linkki 13. marraskuuta 2001 kello 1.48
Waylander 13. marraskuuta 2001 kello 1.48 linkki [i:6da8d1dd24] Näin siis meilläkin, mutta mielestäni kyseisiä kohtia ei ole tarpeeksi selvästi kerrottu säännöissä.[/i:6da8d1dd24] Näin se ilman muuta on. Olen VARMA että olen tulkinnut tuon säännön oikein. Nysse varmaan lainaa jotain lähdettä tänne luettavaksi..? :wink: [i:6da8d1dd24] Et ole nähnyt sitten kunnon Salamanteria![/i:6da8d1dd24] No jos tästä jotain vakavaa haluaa sanoa niin kyllähän voisi kuvitella että elementaaleillakin olisi sellaisia vähän gurgompia olentoja jotka osaisivat jotain muutakin kuin sitä mitä heidän elementtinsä nimenomaan vaatii. Pidän ajatuksesta että on sellaisia tulenhenkiä jotka tarvittaessa räiskäisevät perinteisellä tulipallolla innokkaita seikkailijoita...
Plentonius linkki 13. marraskuuta 2001 kello 11.10
Plentonius 13. marraskuuta 2001 kello 11.10 linkki Pelkät omat mpt. Mikä oikeastaan vastaa Pow vs Pow heittoa, sillä kukapa koskaan omia pisteitään käyttäisi. Jos on parikin Powia uhrattavana, niin Power henkiin kannattaa satsata. Tämä on mun mielestä englanninkielisissä säännöissä eksplisiittisesti sanottuna. Ja voi väsymyspiste sentään. Me oltiin typeriä pseudoenglannin vankeja teineinä ja meille Fatigue Point oli fattari "monta fattarii sulla on jälellä" ja disrupt taika disrari. "Mä vedän sitä disrarilla" on lause, joka kilpaili lauseen "mä lyön ja torjun" kanssa. Voi luoja kuinka muistot vierivät mieleen... Oikeesti, tää on aina ihanaa nostalgiaa tämä sääntökeskustelu.
Waylander linkki 14. marraskuuta 2001 kello 1.48
Waylander 14. marraskuuta 2001 kello 1.48 linkki [i:2ac9752abe] Pelkät omat mpt. Mikä oikeastaan vastaa Pow vs Pow heittoa, sillä kukapa koskaan omia pisteitään käyttäisi. Jos on parikin Powia uhrattavana, niin Power henkiin kannattaa satsata. Tämä on mun mielestä englanninkielisissä säännöissä eksplisiittisesti sanottuna.[/i:2ac9752abe] Yrittääkö tämä kappale kertoa että POW henkien Mahti lisätään taikuudessa puolustukseen/hyökkäykseen..? Kyllä se vain niin on että MHT henget toimivat taikapistematriiseina, eivätkä ne anna mitään muita bonuksia minnekään... :wink:
Guzmo linkki 13. marraskuuta 2001 kello 23.05
Guzmo 13. marraskuuta 2001 kello 23.05 linkki [i:a9d063ef87] Yrittääkö tämä kappale kertoa että POW henkien Mahti lisätään taikuudessa puolustukseen/hyökkäykseen..? Kyllä se vain niin on että MHT henget toimivat taikapistematriiseina, eivätkä ne anna mitään muita bonuksia minnekään... [/i:a9d063ef87] Tuskimpa. Meinasi Plento varmaan sitä, että kannattaa käyttää mahtihengen taikapisteet ensimmäisinä loitsun heitossa. Jää ne omat pisteet sitä pow vs pow heittoa varten. - Guzmo
Waylander linkki 14. marraskuuta 2001 kello 16.17
Waylander 14. marraskuuta 2001 kello 16.17 linkki Uh...taidan olla vielä unessa. :o
Salmanuoli linkki 14. marraskuuta 2001 kello 20.21
Salmanuoli 14. marraskuuta 2001 kello 20.21 linkki Olemme käyttäneet vastaavaa käytäntöä kuin teillä, eli jäljellä olvat taikapisteet vastaan uhrin jäljellä olevat taikapisteet. Ainoa bonus minkä kyseiseen heittoon voi saada, on tosiaan shamaaneilla apuhengen tp:t puolustettaessa, sekä jos ko. hahmoa on PALVOTTU, eli hänelle on uhrattu mahtia, on hän saanut ylimääräisiä taikapisteitä. Näitä pisteitä olemme sitten käsitelleen kuten hahmon omia taikapisteitä, eli auttaa sekä hyökkäyksessä, että puolustettaessa. Tosin eipä tuollainen palvonta meininki kovin yleistä ole, ja tuppaavat kulumaan nuo ylimääräiset taikapisteet. Eikös muuten mahti vastaan mahti ja taikapisteet vastaan taikapisteet heitoissa ole kysymys eri asiasta? -Saba`Salmis
Plentonius linkki 16. marraskuuta 2001 kello 1.32
Plentonius 16. marraskuuta 2001 kello 1.32 linkki Joo. En tarkoittanut että matriisipointseja lisätään. :smile: Ja Fetchihän on RQ säännöstössä osa omaa sielua, joten automaattisesti se mukaan. Familiaarin ja liittolaishengen kysymyksessä ollessa en sitten olekaan niin varma, pitäisi hiukan fundeerata, mutta en jaksa. Ja on eri asiasta, jos minulta kysytään, halusin vain huomauttaa että käytännössä oli meillä vaan lähes sama asia.
Nysalor linkki 16. marraskuuta 2001 kello 21.52
Nysalor 16. marraskuuta 2001 kello 21.52 linkki [i:cfa95dd8a5] Ja Fetchihän on RQ säännöstössä osa omaa sielua, joten automaattisesti se mukaan. Familiaarin ja liittolaishengen kysymyksessä ollessa en sitten olekaan niin varma, pitäisi hiukan fundeerata, mutta en jaksa.[/i:cfa95dd8a5] Niin, apuhengen pisteethän lisätään shamaanin pisteisiin puolustauduttaessa vihamielisiä loitsuja vastaan, kun taas shamaanin heittämien hyökkäävien loitsujen onnistuminen katsotaan vain shamaanin pisteiden kautta. Tosin ruumiistaan irtautunut shamaani ei voi hyödyntää apuhenkensä taikapisteitä tälläkään tavalla. Lemmikin tai liittolaishengen pisteitä ei lisätä velhon tai papin pisteisiin, mutta nämä voivat käyttää olentonsa taikapisteitä loitsunheittoon ja hyödyntää sen vapaata ÄLY:ä loitsujen muistamiseen. Vaikka JJaho tässä aikaisemmin arveli minun laittavan lainauksia, niin sitä en viitsi tehdä. :smile: Asiat löytyvät kuitenkin Pelaajan kirjasta ja Gloranthan kulteista ja näin minä säännöt olen ymmärtänyt.
Plentonius linkki 15. marraskuuta 2001 kello 23.52
Plentonius 15. marraskuuta 2001 kello 23.52 linkki Juuri näin, Nysse täsmentää minua niin kuin olisin pedanttina ihmisenä itsekin kirjoittanut. Mutta kun satun olemaan tällainen lurjus, niin en jaksanut kaikkea tätä kirjoittaa. Suokaa anteeksi epätäsmällisyyteni, hyvät herrat.