Vanha foorumi

Takaisin

Entäpä Sci-Fi kirjallisuus?

Yleinen keskustelu
Chividal 22. toukokuuta 2002 kello 17.09
Kirjoittaja Viesti
Chividal linkki 9. maaliskuuta 2002 kello 22.32
Chividal 9. maaliskuuta 2002 kello 22.32 linkki Lueskelin tuossa fantasiakirjallisuus aiheesta ja tulipa mieleeni josko joku haluaisi keskustella sci-fi kirjallisuudesta. Itse en nyt varsinaisesti alan harrastaja ole, mutta tuossa vuosi sitten törmäsin Arthur C. Clarkeen ja olen lukenut nyt jo suuren osan kirjoista. Lisäksi luin jokin vuosi sitten cyberpunk kirjoja ja jotakin muuta sci-fiä. Tässä joitakin mielipiteitäni. Cyberpunk: -neurovelho-sarja oli hyvä, aitoa cyberpunk fiilistelyä. Muu Gibson ihan hauskaa luettavaa, mutta alkaa vähän toistaa itseään. -Kun painovoima pettää oli ihan vitun paska! -Rautahermot on hyvä kirja. Hieman toinen näkökulma CP:iin. Clarke: Todella paljon kirjoja joista suuri osa on ihan hyviä, osa huonoja ja joukossa muutama loistavakin teos. Avaruustutkijana faktat on kunnossa eikä Clarke todellakaan ole ujostellut työstää kirjaa pienestäkään tähtimatkailun teorioista. Ensimmäinen osa avaruusseikailuista oli mielestäni parasta Calrkea. suurenmoinen juoni joka tiheni ja tiheni kunnes loppu meni niin yli, että oikein tuli tunne että: "Ai häh!" Muut kirjat sarjasta kuuluivat sarjaan ihan hyviä. Muita loistavia teoksia ovat vanhat novellit. Ajatuksien aitous on säilynyt, kun ei ole tarvinnut vääntää kokonaista kirjaa yhdestä aiheesta. Muut: Hmm nyt pää on täynnä vaan noita Clarken tekstejä, mutta yksi tulee mieleen. Jules Verne. Jännä asia että niin kauan sitten joku on keksinyt kuuhun menon ja sukellusvenematkat yms. Se on aitoa scifiä! kuitenkin nuo kirjat on jo aikansa eläneitä kun ollaan nähty jo että mikä on toteutunut ja mikä ei ja että missä Verne oli oikeassa ja väärässä. Suhteellisen hyvää tekstiä vaikka ei huomioisi genreä. Kommentteja? _________________ Tulevia Glorantha-tapaamisia odotellen, Chividal [ Tätä viestiä on muokannut: Chividal 2002-03-10 00:33 ]
Vesa linkki 10. maaliskuuta 2002 kello 8.21
Vesa 10. maaliskuuta 2002 kello 8.21 linkki Onhan noita Sci-Fi kirjojakin tullut luettua muutamia, Stanislaw Lemiä, Solariksen ja Eedenin verran, Brian. W. Aldissin kasvihuone, John Brosnanin Taivaanvaltiaat. Suosittelen kuitenkin luettavaksi David Brinin tähtisumu täyttyy, loistava kirja, mutta harmikseni se on ainoa Brinin suomennettu teos, ja hirveästi en rahaa jaksaisi tuhlata, englannin kielisten kirjojen ostoon.
Mostal linkki 10. maaliskuuta 2002 kello 10.10
Mostal 10. maaliskuuta 2002 kello 10.10 linkki Minä lueskelen yleensä sci-fi kirjoja jos ei ole muuta tekemistä. Esim. Jude Watsonin Jedioppilas sarjaa johon kuuluvat: Nouseva Voima, Musta Vastustaja, Kuolleiden Puolustajat, Kruunun Merkki, Tie Tuntemattomaan ja Uhattu Temppeli.
Plentonius linkki 10. maaliskuuta 2002 kello 15.10
Plentonius 10. maaliskuuta 2002 kello 15.10 linkki Scifi on hiukan jäänyt, mutta teininä tuli luettua paljon. Clarket ja Asimovit alko hiukan tuntua roskalta kun löysi Dickin ja muutaman muun kunnollisen kirjailijan. Cyberpunk ei ihmeemmin napannut, jotkut kyllä vähän enemmän kuin tämä Gibson. Lukekaa Scanner Darkly, Valis ja Divine Invasion niin homma etenee. Tosin jos Vonnegut lasketaan tähän genreen niin Dick löytää voittajansa.
Guzmo linkki 11. maaliskuuta 2002 kello 7.50
Guzmo 11. maaliskuuta 2002 kello 7.50 linkki Muutama ehdoton klassikko lisää: Orson Scot Card - Ender (ja jatko-osat) Larry Niven - Rengasmaailma Ursula le Guinn - Pimeyden vasen käsi + Tietysti Douglas Adamsin loistavat Hitchiker kirjat.
Chividal linkki 11. maaliskuuta 2002 kello 16.41
Chividal 11. maaliskuuta 2002 kello 16.41 linkki Jeps onhan niitä scifi harrastajiakin. 0] Henkilökohtaisesti en juurikaan pidä Douglas Adamsin kirjoista. Voi johtua siitä, että olen aina karsastanut kaikenlaista absurdismia. Niissä ei vain ole mitään järkeä! Ei siis edes omassa järjettömyydessään. Katsellaan, josko saisin luettua joitakin ylistämiänne teoksia :roll: _________________ Tulevia Glorantha-tapaamisia odotellen, Chividal [ Tätä viestiä on muokannut: Chividal 2002-03-11 18:41 ]
Waylander linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 8.49
Waylander 12. maaliskuuta 2002 kello 8.49 linkki En ole mitenkään hirveästi scifiä lukenut mutta Clarkesta on jäänyt mieleen hänen uskomaton uskonsa ihmiskunnan kykyyn selvitä kaikesta. Toivo ihmisyyden ja inhimillisyyden voittoon ja saavutustumme kunnioitus on mieluisaa tekstiä silloin tällöin alakuloiselle mielelleni.. Erään kirjan mainitsen tässä erikseen josta pidin kovasti: Robert Waldrop - Them Bones. Löytyy suomeksi nimellä "Vain vanhat luut."
Nysalor linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 20.13
Nysalor 12. maaliskuuta 2002 kello 20.13 linkki Voisinpa sanoa sanasen vähästä lukemastani tieteiskirjallisuudesta. Joskus nuorempana pidin kovasti John Christopherin Tripodien aika -kirjasarjasta. Kuva maailmasta, jota hallitsivat jättimäiset tripodit ja jossa viimeiset vapaat ihmiset taistelivat näitä vastaan, oli mahtava silloin nuorena. Nykyään idea tuntuu varmasti jo aika kliseiseltä. :smile: No, aikansa kutakin ja jos tuollainen kiinnostaa, niin kaipa nuo kirjat vieläkin nuorille sopivat. Michael Crichtonin tieteisjutut ovat olleet minusta ehkä parasta tieteiskirjallisuutta, mitä olen lukenut, vaikkeivät ne kerrokaan mistään pitkältä tulevaisuudesta tai muista maailmoista. Dinosauruspuisto oli tietysti omaa luokkaansa, mutta myös Andromeda uhkaa, Aikamatka ja Vieras tulevaisuudesta olivat kaiketi ihan luettavia. No, vielä voisin kai mainita Star Wars -kirjat, jotka tosin eivät läheskään elokuvien veroisiksi yllä. Enemmän tieteen puolelle meneviä kirjoja muistuu mieleen joitakin, mutta ne eivät ehkä sovi oikein tähän aiheeseen. Tieteiskirjavalikoimastani kai huomaa, että olen ahkerammin keskittynyt tähän maailmaan, sekä nykypäivään että historiaan. :smile: Kirjallisuutta kun on niin paljon, ettei ehdi millään ihan kaikkea hyvää lukemaan. :wink:
Vaakkujaakko linkki 22. toukokuuta 2002 kello 14.43
Vaakkujaakko 22. toukokuuta 2002 kello 14.43 linkki Täällä viestiketjussahan on lueteltu paljon loistavia kirjoja, joista aika ison osan olen joskus lukenutkin. Minne ovat unohtuneet Dyynit, sekä Dan Simmonsin äärimmäisen loistavat Hyperion- ja Endymion -trilogiat?
Squirrel linkki 22. toukokuuta 2002 kello 17.09
Squirrel 22. toukokuuta 2002 kello 17.09 linkki Star Wars kirjat on parhaita, en kyllä ole lukenut mitään muita scifi-kirjoja :roll: :roll: no, aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta :wink: [ Tätä viestiä on muokannut: Squirrel 2002-05-22 20:09 ]
Sarmal linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 21.45
Sarmal 5. kesäkuuta 2002 kello 21.45 linkki Itse on tullut luettua hömpäfantasiaa/-scifiä vähän liikaakin, mutta mitä tulee mieleen scifistä (osa on varmaan jo mainittu). 8o Orson Scott Cardin Ender (Ender's Game): Ehdottomasti yksi parhaista lukemistani kirjoista. Ei mikään järkäle (valitettavasti). Helppo lukuinen ja ei mitenkään erityisen raskas. Ehkä se on syy miksi kirjan olen lukenut useita kertoja. Dan Simmonsiin Hyperion saaga: Hyperion (Hyperion) Hyperionin tuho (The Fall of Hyperion) Endymion (Endymion Endymionin nousu(The Rise of Endymion) Todella hyvä neliosainen saaga jonka viimeisen kirjan jälkeen jäi tyhjä olo. (harvasta kirjasta jää) Kirjat laittoivat pohtimaan mitä elämässä on tärkeää ja muutenkin avarsivat. Kirjat eivät ole todellakaan mitään Eddingsmäistä kirja/päivä luettavaa, sillä teksti on jonkin verran raskasta. Arthur C. Clarken Tuuli auringosta: Hyvä novelli kokoelma, josta varsinkin ensimmäinen novelli jäi mieleen. Mieleen tulee paljon muitakin scifi-kirjoja, mutta nuo ovat ainakin mitä on mieleen painunut hyvin.
Guzmo linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 22.33
Guzmo 5. kesäkuuta 2002 kello 22.33 linkki Useat ovat kehuneet Hyperionia. Olen yrittänyt ottaa kyseisen kirjasarjan lukuun jo monen vuoden ajan. Voisiko joku myydä minulle aikaa lukemista varten?