Vanha foorumi

Takaisin

Behemoth

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Vesa 24. toukokuuta 2002 kello 22.06
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 6.57
Vesa 4. maaliskuuta 2002 kello 6.57 linkki Minua on askarruttanut pelinjohtajan kirjassa, hirviö luokituksissa esiintynyt V vaarallisuusluokan hirviö Behemoth, eikä sen tietoja löydy mistään kirjasta, missä esitellään RQ:n hirviöitä ja olentoja. Eli onko kenelläkään tietoa tästä hirviöstä?
humis linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 9.43
humis 4. maaliskuuta 2002 kello 9.43 linkki [quote:836b471c06] 04.03.2002 klo 08:57, Vesa kirjoitti: Minua on askarruttanut pelinjohtajan kirjassa, hirviö luokituksissa esiintynyt V vaarallisuusluokan hirviö Behemoth, eikä sen tietoja löydy mistään kirjasta, missä esitellään RQ:n hirviöitä ja olentoja. Eli onko kenelläkään tietoa tästä hirviöstä? [/quote:836b471c06] Englanninkielisen kolmannen edition Creatures Bookista tuo löytyy: Behemoth (Behemoth giganteum) The behemoth is probably the largest animal ever in existence. An adult behemoth stands over 6 meters (25 feet) tall at the shoulder, 6 meters broad across the middle, and is around 15 meters (50 feet) long. It has smooth gray skin, pillar-like legs, and a thick tail ending in a knobbed and spiked club. The behemoth's colossal, slab-sided muscles audibly grate upon each other as the monster smashes through the jungle. A behemoth's skin is more than 22 cm (9 inches) thick. Behemoths live in tropical jungles. Behemoths are strict vegetarians, eating leafy brush and grass. They enjoy wallowing in pools and rivers. Behemoths are solitary, but occasionally a calf and its dam are seen together. Characteristics Average STR 6D10+100 133 CON 6D10+60 93 SIZ 4D10+100 122 INT 4 4 POW 4D6 14 DEX 2D3 4 Move 5 Hit Points 108 Fatigue 226 Hit Location D20 Points Tail 01-02 40/27 RH Leg 03-04 40/27 LH Leg 05-06 40/36 Hind Q 07-10 40/44 Fore Q 11-14 40/44 RF Leg 15-16 40/27 LF Leg 17-18 40/27 Head 19-20 40/36 Note: Beings less than 1/3 the behemoth's SIZ do not roll on this chart for melee - they just hit whatever part is nearest them. Weapon SR Attack% Damage Tail Smash 7 50-2 1D6+16D6 Bit 7 25-2 8D6 Notes: A behemoth may atttack once per round, with either tail smash or bite. The behemoth's bite does damage equal to half its damage bonus in D6's (round fractions up). The damage is matched against the target's SIZ and, if it overcomes the target, he is swallowed whole. Swallowed victims are incapable of action and will asphyxiate if not quickly resqued. The behemoth's tail smash is an area-effect attack which may be used either for an overhead smash or a sweep attack. If used for a sweep attack, chance for hitting is increased by 25% and the damage is reduced to 3/4 normal (typically 12D6 instead of 17D6). Skills: Scent 40+6 Armor: Behemoths have 40-point skin from their enormously thick hide. -- Behemotheja ei ole Gloranthassa. Voisi myös olettaa, että paikkakohtaisessa HP-taulukossa on virhe, kun vasemman takajalan HP:t ovat suuremmat kuin muiden jalkojen. Ehkäpä tuo 36 pitäisi vaihtaa päittäin hännän kanssa.
Guzmo linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 10.02
Guzmo 4. maaliskuuta 2002 kello 10.02 linkki Eikös vaarallisuusluokka V tarkoittanut, että vain saman luokan olento voisi voittaa tämän? No RQ:n vaarallisuusluokka luokittelu on muutenkin niin ummehtunut, että sitä ei kannata käyttää. Vähän sama kuin ennen muinoin D&D:tä pelatessa; karhuilta ja muilta eläimiltä löytyi taikaesineitä :smile:
Grammund linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 10.25
Grammund 4. maaliskuuta 2002 kello 10.25 linkki Koko vaarallisuus luokka systeemi on syvältä, takasin DD maisemiin. Kyllähän varmaan jokainen GM osaa päättää voittaako Behemoth ankan vai ei.
Vesa linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 11.19
Vesa 4. maaliskuuta 2002 kello 11.19 linkki No tuosta vaarallisuusluokka taulukosta minä sen Behemothin löysin... Vielä tuosta Gloranthan olennoista, eli siinä ei varmasti ole mitään laitonta jos PJ sijoittaa Gloranthaan sellaisia olentoja, joita siellä ei kirjojen yms. tietojen mukaan ole, eli juuri Behemothinkin voisi Pamaltelaan sijoittaa, eihän se ole niin että kaikkia sääntöjä tms. täytyy kirjaimellisesti noudattaa, eli minun mielestäni voisi PJ halutessaan laittaa vaikka puolituisia Gloranthaan, kunhan vain hyvän tarinan niille keksii. Örkitkään eivät ilmeisesti ole Gloranthan aitoja asukkaita, mutta minä käytän niitä ainakin skenaarioissa ja kampanjoissa joissa olen PJ. Eli tämähän on aivan PJ:n päätettävissä eikö näin olekkin?
Guzmo linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 13.30
Guzmo 4. maaliskuuta 2002 kello 13.30 linkki [quote:483b9e0427] No tuosta vaarallisuusluokka taulukosta minä sen Behemothin löysin...[/quote:483b9e0427] Se vaarallisuusluokka taulukko kannattaa tosiaan unohtaa. [quote:483b9e0427] Vielä tuosta Gloranthan olennoista, eli siinä ei varmasti ole mitään laitonta jos PJ sijoittaa Gloranthaan sellaisia olentoja, joita siellä ei kirjojen yms. tietojen mukaan ole, eli juuri Behemothinkin voisi Pamaltelaan sijoittaa, eihän se ole niin että kaikkia sääntöjä tms. täytyy kirjaimellisesti noudattaa, eli minun mielestäni voisi PJ halutessaan laittaa vaikka puolituisia Gloranthaan, kunhan vain hyvän tarinan niille keksii. Örkitkään eivät ilmeisesti ole Gloranthan aitoja asukkaita, mutta minä käytän niitä ainakin skenaarioissa ja kampanjoissa joissa olen PJ. Eli tämähän on aivan PJ:n päätettävissä eikö näin olekkin? [/quote:483b9e0427] Säännöt on tehty vain ohjenuoriksi. Behemothi menee kyllä minun gloranthaani ainakin ongelmitta. Eihän se ole kuin isohko saurus. Niitä on glorantha jo muutenkin pullollaan. Olen ainakin aikaisemmin käyttänyt Pamaltelan olentoja myös Genertelan puolella. Pelaajat eivät ainakaan ole huomanneet eroa :D
Nysalor linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 14.08
Nysalor 4. maaliskuuta 2002 kello 14.08 linkki Vesa: [i:faf8f7b5fd]Minua on askarruttanut pelinjohtajan kirjassa, hirviö luokituksissa esiintynyt V vaarallisuusluokan hirviö Behemoth, eikä sen tietoja löydy mistään kirjasta, missä esitellään RQ:n hirviöitä ja olentoja. Eli onko kenelläkään tietoa tästä hirviöstä?[/i:faf8f7b5fd] Koko homma johtuu epäjohdonmukaisista suomennoksista. Behemoth löytyy itse asiassa Riimumestarin kirjasta, jossa se on mammuttiliskon nimellä. Kirjassa annetusta tieteellisestä nimestä behemoth giganteum asian voi päätellä, kuten myös humiksen antamista numerotiedoista. Mammuttilisko tunnetaan myös nimellä brachiosaurus - meidän maailmassamme tietysti. :smile: humis: [i:faf8f7b5fd]Behemotheja ei ole Gloranthassa.[/i:faf8f7b5fd] Hmm. Miksikäs ei? Vai onko jossakin erikseen mainittu tästä? Brontosauruksia Gloranthassa ainakin on, joten kaipa mammuttiliskojakin voisi elellä jossakin kaukana Pamaltelassa. Tuskin kaikkia Gloranthan dinosaurustyyppejä on missään kaikkia mainittu. [i:faf8f7b5fd]Voisi myös olettaa, että paikkakohtaisessa HP-taulukossa on virhe, kun vasemman takajalan HP:t ovat suuremmat kuin muiden jalkojen. Ehkäpä tuo 36 pitäisi vaihtaa päittäin hännän kanssa.[/i:faf8f7b5fd] Sama juttu on Riimumestarin kirjassa ja kyseessä varmaan tosiaan on virhe.
Vesa linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 15.58
Vesa 4. maaliskuuta 2002 kello 15.58 linkki No selvisipä se Behemothin salaisuuskin sitten viimeinkin! BTW: Kukaan kenties pelannut joskus elämänsä varrella Heroes III:sta? siinä on Behemoth ja se on iso ja karvainen lumimies, että jospa RQ:n ja Heroes III:sen Behemothilla on jotain yhteistä, ulkonäön perusteella?
Wlu 000 linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 16.17
Wlu 000 4. maaliskuuta 2002 kello 16.17 linkki Tuskin Heroes 3:n ja RQ:n Behemotheilla on mitään yhteistä lukuun ottamatta isoa kokoa ja nimeä. Yleensäkin moisissa peleissä rotujen taso on vähän niin ja näin... RQ:ssa on taas ihan ihmeellisiä ogreja. Ogret ovat vihreitä ja isoja!!! :smile: Mutta kyllä nuo kaaos-ogret ovat jännempiä.
humis linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 18.52
humis 4. maaliskuuta 2002 kello 18.52 linkki [nysalor] [i:c4365b9081]Mammuttilisko tunnetaan myös nimellä brachiosaurus - meidän maailmassamme tietysti.[/i:c4365b9081] Mmm. Ei itse asiassa ainakaan samaisen Creatures Bookin kuvan mukaan, jossa joessa kylpevä Brachiosaurus/Brontosaurus (jolle annetaan myös eri statistiikat) juuri katselee rannalla seisovaa Behemothia. Behemoth näyttää tuossa kuvassa lähinnä hiton isolta sarvettoman sarvikuonon ja virtahevon risteytykseltä. [humis] [i:c4365b9081]Behemotheja ei ole Gloranthassa.[/i:c4365b9081] [nysalor] [i:c4365b9081]Hmm. Miksikäs ei? Vai onko jossakin erikseen mainittu tästä? Brontosauruksia Gloranthassa ainakin on, joten kaipa mammuttiliskojakin voisi elellä jossakin kaukana Pamaltelassa. Tuskin kaikkia Gloranthan dinosaurustyyppejä on missään kaikkia mainittu.[/i:c4365b9081] Öö koska Deluxe Editionin Glorantha-osio sanoo niin :smile:. En minä sitä itse missään nimessä kieltää halua :smile:. En sitten tiedä, miksi Greg & kumppanit ovat tuota kirjoittaessaan sen päättäneet Gloranthasta kieltää. [vesa] [i:c4365b9081] No selvisipä se Behemothin salaisuuskin sitten viimeinkin! BTW: Kukaan kenties pelannut joskus elämänsä varrella Heroes III:sta? siinä on Behemoth ja se on iso ja karvainen lumimies, että jospa RQ:n ja Heroes III:sen Behemothilla on jotain yhteistä, ulkonäön perusteella? [/i:c4365b9081] Tämä johtunee siitä, että sana 'behemoth' tarkoittaa kirjaimellisesti jättiläistä.
Nysalor linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 19.35
Nysalor 4. maaliskuuta 2002 kello 19.35 linkki humis: [i:053945ede0]Mmm. Ei itse asiassa ainakaan samaisen Creatures Bookin kuvan mukaan, jossa joessa kylpevä Brachiosaurus/Brontosaurus (jolle annetaan myös eri statistiikat) juuri katselee rannalla seisovaa Behemothia. Behemoth näyttää tuossa kuvassa lähinnä hiton isolta sarvettoman sarvikuonon ja virtahevon risteytykseltä.[/i:053945ede0] Siis lähdekirjallisuuteni mukaan brontosaurus (tunnetaan myös apatosauruksena ja jymyliskona) on aivan eri asia brachiosaurus eli mammuttilisko. Mammuttiliskon korkeus on suurempi ja pääkin on erilainen kuin brontosauruksella. Lähteenä on Suuri hirmuliskokirja. Kirjan kuvitukselle en antaisi kamalan paljon painoa, sillä kuvathan ovat vähän mitä ovat. Suomenkielisessä Riimumestarin kirjassa taitaa olla tuo kuvailemasi kuva, mutta mitään selityksiä kuvasta ei kylläkään anneta. Siinä on noiden kahden otuksen lisäksi jokin jääkarhu ja toinen karvainen otus, joka voisi olla kenties tummempi karhu. [i:053945ede0]Öö koska Deluxe Editionin Glorantha-osio sanoo niin . En minä sitä itse missään nimessä kieltää halua . En sitten tiedä, miksi Greg & kumppanit ovat tuota kirjoittaessaan sen päättäneet Gloranthasta kieltää.[/i:053945ede0] Tuo on ihan hyvä selitys, jollei noita tietoja ole vielä gregattu. :smile: Harmillista, ettei tuollaista listaa ole suomenkielisissä kirjoissa, enkä ole sitä koskaan nähnytkään. :sad:
Vesa linkki 5. maaliskuuta 2002 kello 11.51
Vesa 5. maaliskuuta 2002 kello 11.51 linkki Riimumestarin kirjasta kyllä löytyy mammuttiliskon kuva, eli se on suuri, pitkäkaulainen dinosaurus joessa järvessä tms. Eli suomenkielisistä RQ kirjoista behemoth on ilmeisesti jätetty kokonaan pois, vai kuinka on?
Nysalor linkki 5. maaliskuuta 2002 kello 19.38
Nysalor 5. maaliskuuta 2002 kello 19.38 linkki Vesa: [i:e0b8d86d49]Riimumestarin kirjasta kyllä löytyy mammuttiliskon kuva, eli se on suuri, pitkäkaulainen dinosaurus joessa järvessä tms.[/i:e0b8d86d49] Siis nuo kuvathan nyt ovat vähän mitä ovat, eikä Riimumestarin kirjan suttuisesta kuvasta kannata vetää suuria johtopäätöksiä. Silti minäkin arvelisin sivun 50 kuvalla tarkoitettavan mammuttiliskoa, joka on kaukana vedessä. Muita läsnäolijoita ei ole varmuudella tunnistettu, joten pitää pyytää Jrustelan muinaiset eläintieteilijät avuksi. :wink: [i:e0b8d86d49]Eli suomenkielisistä RQ kirjoista behemoth on ilmeisesti jätetty kokonaan pois, vai kuinka on?[/i:e0b8d86d49] Käsittääkseni englanninkielinen behemoth on aivan sama juttu kuin suomenkielinen mammuttilisko, mikäli asiaa tarkastelee humiksen antamien numerotietojen pohjalta. Jopa ihan sama virhekin on sekä suomenkielisissä että englanninkielisissä tiedoissa. Älkää sen sijaan minulta kysykö, miksi sillä on englanninkielisessä versiossa perin kummallinen nimi. Joka tapauksessa mammuttilisko (eli brachiosaurus) oli kaiketi tämänhetkisen tiedon mukaan kookkain dinosaurus ja minun kirjani mukaan vähintään 12 metriä korkea ja 22 metriä pitkä. Tosin mitään piikikästä nuijaa sillä ei kaiketi ole ollut hännässään. Näin ollen siis behemothia ei ole jätetty pois suomenkielisistä RuneQuest-kirjoista, MOT. :smile:
Vesa linkki 6. maaliskuuta 2002 kello 6.03
Vesa 6. maaliskuuta 2002 kello 6.03 linkki En mene vannomaan, mutta minun mielikuvani mukaan tuossa PJ:n kirjan vaarallisuus taulukossa oli mammuttilisko erikseen, mutta en mene vannomaan sillä PJ:n kirja ei juuri nyt ole ulottuvillani, mutta tuollainen muistikuva minulla on asiasta
Nysalor linkki 6. maaliskuuta 2002 kello 13.20
Nysalor 6. maaliskuuta 2002 kello 13.20 linkki Vesa: [i:d2cb58bb18]En mene vannomaan, mutta minun mielikuvani mukaan tuossa PJ:n kirjan vaarallisuus taulukossa oli mammuttilisko erikseen, mutta en mene vannomaan sillä PJ:n kirja ei juuri nyt ole ulottuvillani, mutta tuollainen muistikuva minulla on asiasta[/i:d2cb58bb18] No, minun kirjani mukaan ainakin muistat väärin, sillä taulukosta ei löydy lainkaan mammuttiliskoa. Muutenkin behemothin ja mammuttiliskon samuus näkyy kaiketi numerotiedoissa, kuvauksessa ja jopa tieteellisessä nimessä. Pitäisin siis arvoitusta jo kokonaan ratkaistuna. :smile:
Vesa linkki 7. maaliskuuta 2002 kello 6.56
Vesa 7. maaliskuuta 2002 kello 6.56 linkki Huomasin itsekin kyseisen asian, ja kyllä riimumestarin kirjassa myös mammuttiliskolle on kuvailtu piikikäs, nuijamainen häntä. Minun mielestäni suomentajat ovat saattaneet kämmätä, sillä tietojeni mukaan oikeasti eläneellä mammuttiliskolla ei luultavasti ollut piikikästä häntää. Vaan sillä on sieraimet päälaella ja se pystyy pitkän kaulansa ansiosta menemään syvällekin veteen. Eli suomentaja on saattanut hieman sekoittaa noita nimiä, tai sitten sille tuli vain Behemothin kuvauksesta jotenkin mieleen Mammuttilisko, tiedä häntä. Aikaisemmin en ollut perehtynyt riimumestarin kirjan mammtuttiliskon tieteelliseen nimeen, sieltähän se Behemoth nimikin löytyy.
Arkat linkki 7. maaliskuuta 2002 kello 12.45
Arkat 7. maaliskuuta 2002 kello 12.45 linkki Mikäs mammuttilisko on englanniksi? Mammothlizard? En usko... ottaakaa selvää tuosta, voisi arvoitus aueta lisää... Ihme pitkä threadi jostain tälläisestä pienestä, turhasta seikasta... ainakaan ei ole laajentunut koskemaan Gloranthan metafysiikkaa. :D
Guzmo linkki 7. maaliskuuta 2002 kello 13.20
Guzmo 7. maaliskuuta 2002 kello 13.20 linkki [quote:0f8eba854b] Ihme pitkä threadi jostain tälläisestä pienestä, turhasta seikasta... [/quote:0f8eba854b] Samaa olen minäkin jo tässä ajatellut :smile:
Nysalor linkki 7. maaliskuuta 2002 kello 19.47
Nysalor 7. maaliskuuta 2002 kello 19.47 linkki Vesa: [i:54f65ee0c8]Minun mielestäni suomentajat ovat saattaneet kämmätä, sillä tietojeni mukaan oikeasti eläneellä mammuttiliskolla ei luultavasti ollut piikikästä häntää.[/i:54f65ee0c8] Eipä mammuttiliskolla minunkaan lähteideni mukaan mitään piikikästä häntää ole ollut. Tuskin suomentajaa kannattaa kuitenkaan syyttää, koska humiksen lainauskin sanoo seuraavaa: "a thick tail ending in a knobbed and spiked club". Jos tämä halutaan aivan tarkasti kääntää, niin se olisi kai paksu häntä, jonka päässä on pahkurainen ja piikikäs nuija. Tämä loppuosa viittaisi kyllä minusta enemmän ankylosaurukseen, jollaisia Gloranthassa ainakin on. Sen sijaan maininta suurimmasta maaeläimestä viittaisi ihan selkeästi mammuttiliskoon. Tuskin suomentajaa siitä voi syyttää, ettei hän tunne dinosauruksia. :smile: Behemoth on muutenkin ihan kumma kehitelmä, joten ehkä parempi jättää se tosiaan Gloranthan ulkopuolelle tai ainakin ottaa siltä mokomakin piikikäs häntä pois. :smile: [i:54f65ee0c8]Eli suomentaja on saattanut hieman sekoittaa noita nimiä, tai sitten sille tuli vain Behemothin kuvauksesta jotenkin mieleen Mammuttilisko, tiedä häntä.[/i:54f65ee0c8] Behemoth muistuttaa kyllä suuresti meidän maailmamme mammuttiliskoa muuten paitsi nuijansa puolesta. Sehän on brontosaurusta suurempi, mutta osumapaikat ovat aivan samat. Arkat: [i:54f65ee0c8]Mikäs mammuttilisko on englanniksi? Mammothlizard? En usko... ottaakaa selvää tuosta, voisi arvoitus aueta lisää...[/i:54f65ee0c8] Arm Lizard eli suomenkielisenä vastineena eturaajamatelija. Brachiosaurus lienee latinaksi aivan sama ilmaus. Brachiosaurus on minusta suomessakin ihan hyvä nimitys, vaikkei mammuttiliskokaan pahalta kuulosta. Jotenkin minua eivät suuresti innosta Anaxial’s Rosterin tarjoamat gloranthalaiset dinosaurusten nimet. Miksi brotard ei voi olla vain brontosaurus, darvan vain triceratops ja gangan vain ankylosaurus? Homma menee minusta näiden uusien nimitysten jälkeen vielä sekavammaksi, kun otuksilla on jo tieteellisiä nimityksiäkin sen verran paljon. [i:54f65ee0c8]Ihme pitkä threadi jostain tälläisestä pienestä, turhasta seikasta ... ainakaan ei ole laajentunut koskemaan Gloranthan metafysiikkaa.[/i:54f65ee0c8] Pieni juttu, mutta voi olla merkityksellinen pelin kannalta. Ehkä sillä on väliä, onko vastassa KOK 122:n vai KOK 72:n otus. :smile: Kokoerot ovat minusta kyllä ehkä hiukan ylimitoitettuja. No, sainpa ainakin yleistettyä tämän keskustelun vielä Gloranthan dinosaurusten uusiin nimiin. :wink:
Vash the Stampede linkki 24. toukokuuta 2002 kello 1.20
Vash the Stampede 24. toukokuuta 2002 kello 1.20 linkki Gloranthassa behemoth=mammuttilisko. Meillä ei gloranthan behemothia ole ollut, vaikka sen niminen otus ehkä onkin. Tulipahan mieleen. Että Monsters kirjassa on hyvät kuvat behemothista ja brontosauruksesta. Jotka ovat täysin erinäköisiä. Ja statitkin ovat näillä täysin erilaiset Ei tuolle behemothille taida olla meidän maailmassamme vastinetta, on se sen verran oudon näköinen. Ja mitä minä muistan muinaisista ajoista, niin eikös se brachiosaurus ole aikalailla brontosauruksen näköinen. Eikös Jurassic Parkissa ollut brachiosauruksia, silloin kun viettivät sen yön siellä puussa. Eli ei-behemoth -tyyppiä. Vaikka suomennokset ehkä ovatkin samat. Minun mielipiteeni riimumestarin kirjan kuvasta: joessa ui brontosaurus, rannalla ei ole behemoth, eli mammuttilisko, vaan Gloranthan bestiaryn/Gloranthan olennot&salaisuudet -kirjan kuvaama baluchithere:"... a colossal, hornless rhinoceros.." joka stattien puolesta on brontosaurusta isompi. Kun behemoth/mammuttilisko on stattien puolesta yli kaks kertaa brontosaurusta isompi. Ja täysin erinäköinen kuin baluchithere. Kalliolla kuvan etureunassa on tietenkin kaksi ankkaa valepuvussa :D En tiedä selvisikö ollenkaan, mutta ajatus on joskus tärkein.
Nysalor linkki 24. toukokuuta 2002 kello 15.27
Nysalor 24. toukokuuta 2002 kello 15.27 linkki Lazzie: [i:beadc56bbe]Gloranthassa behemoth=mammuttilisko.[/i:beadc56bbe] Siis ilmeisesti virallisessa Gloranthassa ei ole lainkaan mammuttiliskoja, joten jos täsmällinen haluaa olla, niin tuo yhtälö pätee vain RuneQuestin kirjoissa, ei Gloranthassa. :smile: [i:beadc56bbe]Että Monsters kirjassa on hyvät kuvat behemothista ja brontosauruksesta.[/i:beadc56bbe] Siis onko niissä kuvissa nimetkin niin, että tietää varmasti, mitä niissä kuvissa on? Brontosauruksella ja mammuttiliskolla on vain samat osumapaikat, joten siitä vain päättelisin jotakin yhteistä ulkonäössäkin. Mammuttiliskolla on tosin hännässään jokin omituinen piikkimäinen nuija. [i:beadc56bbe]Ja mitä minä muistan muinaisista ajoista, niin eikös se brachiosaurus ole aikalailla brontosauruksen näköinen.[/i:beadc56bbe] Mammuttilisko kuuluu ulkonäöltään meidän maailmassamme myös ihan samaan kastiin. [i:beadc56bbe]Minun mielipiteeni riimumestarin kirjan kuvasta: joessa ui brontosaurus, rannalla ei ole behemoth, eli mammuttilisko, vaan Gloranthan bestiaryn/Gloranthan olennot&salaisuudet -kirjan kuvaama baluchithere:"... a colossal, hornless rhinoceros.." joka stattien puolesta on brontosaurusta isompi.[/i:beadc56bbe] Gloranthan olennoissa ja salaisuuksissa balutchiteeri mainitaan pitkäkaulaiseksi, mitä Riimumestarin kirjan kuvan outo otus ei ole. En tiedä sitten, onko kyseessä jokin käännösvirhe tai jotain, kun kuvauksessa sanotaan: "massiivinen, pitkäkaulainen sarvikuono".
Vash the Stampede linkki 24. toukokuuta 2002 kello 15.36
Vash the Stampede 24. toukokuuta 2002 kello 15.36 linkki Aivan, behemothia ei välttämättä ole Gloranthassa. Kyllä monster-kirjan kuvat ovat sen verran hyvät, että pitää olla lähes sokea jos ei huomaa eroa. Behemoth on paljon paksumpi ja leveämpi. Siis ruumiin muodoltaan täysin erilainen.Sillä ei ole kaulaa juuri ollenkaan, ja siinä kuvassa näkyy se häntäkin erinomaisesti. Lyhyempi kuin brontolla, ja siinä on päässä sellanen piikikäs möykky. Eikä se kuva oikein näytä siltä riimumestarin kirjan otukseltakaan. Monstersin behemothilla ei ole selkeää säkää, ja se on muutenkin vartalon kohdalta paljon leveämpi. Sen rannalla olijan pää on aivan erinäköinen kuin monsters-kirjassa behemothilla. Ja kun sillä rantaoliolla ei ole häntää laisinkaan, jos muista oikein. Mutta varmaan kannattaa pistää piirtäjän piikkiin, kun ei ole osannut piirtää oikein.
Nysalor linkki 24. toukokuuta 2002 kello 15.52
Nysalor 24. toukokuuta 2002 kello 15.52 linkki Lazzie: [i:5c2b815161]Kyllä monster-kirjan kuvat ovat sen verran hyvät, että pitää olla lähes sokea jos ei huomaa eroa. Behemoth on paljon paksumpi ja leveämpi. Siis ruumiin muodoltaan täysin erilainen.Sillä ei ole kaulaa juuri ollenkaan, ja siinä kuvassa näkyy se häntäkin erinomaisesti. Lyhyempi kuin brontolla, ja siinä on päässä sellanen piikikäs möykky.[/i:5c2b815161] Harmi, ettei tällaisia kunnollisia kuvia löydy Riimumestarin kirjasta. :sad: Sen antama sanallinen kuvaus mammuttiliskosta on niin ylimalkainen, että otuksen voisi sanallisen kuvauksen perusteella kuvitella muistuttavan brontosaurusta häntää ja suurempaa kokoa lukuun ottamatta. [i:5c2b815161]Mutta varmaan kannattaa pistää piirtäjän piikkiin, kun ei ole osannut piirtää oikein.[/i:5c2b815161] Eivät Riimumestarin kirjan kuvat muutenkaan kuvaa aina lajeja kunnolla ja jos piirtäjä on piirtänyt sivun 50 kuvan vain suomenkielisen mammuttiliskon kuvauksen pohjalta, niin hän on saattanut tarkoittaa mammuttiliskolla vedessä olevaa brontosauruksen näköistä olentoa. Kuvitus kirjassa näyttäisi olevan Liisa Freen ja Sari Luodon käsialaa. En tiedä sitten, kumpi on piirtänyt mitäkin, kun tekijänsigneerauksia en oikein tunne. Sari Luodon piirrokset tosin ovat ainakin Kauhun ja pimeyden kulteissa hienoja.
Arkat linkki 24. toukokuuta 2002 kello 22.06
Arkat 24. toukokuuta 2002 kello 22.06 linkki Ne kuvat näyttäisivät kyllä olevan suoraan englanninkielisestä kirjasta (jossa on vielä enemmänkin kuvia).
Tupew linkki 18. heinäkuuta 2002 kello 8.34
Tupew 18. heinäkuuta 2002 kello 8.34 linkki Aivan Guzmo Taulukkoihin ei kannata luottaa meidänkin peliporukassa 16 v ihminen ja 24v ihminen voitti allosauruksen niin että se ehti iskeä vain kerran ja sekin ohi. Kun täällä puhuttiin jo Heroes III:sesta kerrompa millainen Behemoth on Final Fantasy sarjassa. Siinä se on violetti ja aika iso sen pää on kuin vihaisella vesikauhuisella sudella jonka päässä on pitkiä keltaisia pystysuoraan sojottavia hiuksia. Sen poskista lähtee kaksi isoa sarvea sillä on violetti häntä jonka hännänpää muistuttaa isoa lehteä. Sen jalat ovat muuten aika samanlaiset kuin RQ:n behemotilla mutta pienemmät se seisoo siis neljällä jalalla ja sen selässä on outoja muhkuroita.Final Fantasyissä Behemot on vaarallinen hirviö mistä Scanni ei kerro paljon mitään (scanni on siis taika joka kertoo hirviön tason heikkoudet ja tiivistelmän hirviöstä) Ei olisi ehkä pitänyt kirjoittaa tätä mutta olihan täällä Heroes III:senkin behemot ja onhan Final Fantasytkin eräänlaisia roolipelejä.
Rautakääpiö linkki 13. elokuuta 2002 kello 14.48
Rautakääpiö 13. elokuuta 2002 kello 14.48 linkki Ilmiselvästi RuneQuestin pelinjohtajan kirjaan ei voi luottaa, mikäli aiotaan selvittää asuuko tietty Lajike Gloranthassa. Kirjastahan löytyy vaikka mitä puolituisia. Behemotti on juuri se mammuttilisko ja kasvissyöjä.
Vesa linkki 14. elokuuta 2002 kello 10.02
Vesa 14. elokuuta 2002 kello 10.02 linkki Minusta taas riimumestarin kirjan kuvassa, joessa ui Mammuttilisko, eli behemoth. Nimittäin mitä nyt olen tietokirjoista lukenut niin mammuttiliskot viihtyivät vedessä, ja siksi niillä sieraimetkin olivat otsan tasolla, jotta ne voivat mennä syvemmälle veteen, aina kaulaansa myöten.
Vaakkujaakko linkki 14. elokuuta 2002 kello 10.38
Vaakkujaakko 14. elokuuta 2002 kello 10.38 linkki Behemoth tarkoittaa suomeksi "valtavaa hirviötä", joten vertailu vaikkapa Final Fantasyn ja Riimumestarin kirjan Behemothin välillä on jokseenkin turhaa. Vaikka en (vielä) Anaxial's Rosteria omistakaan, on ajatus dinosaurusten aikaisempaa tiukempi sitominen Gloranthaan uusien nimien (Gangan, ja mitä niitä olikaan) ja Maan Järisyttäjän kulttisidoksien kautta mielestäni hyvä ajatus, vaikka Nysalor taisi joskus valitella, miksi dinosauruksille on keksitty keinotekoiset nimet.
Bragolgurth linkki 4. marraskuuta 2002 kello 15.42
Bragolgurth 4. marraskuuta 2002 kello 15.42 linkki Behemoth mikä behemoth, loppuäänne MOTH on ainakin sama kuin MamMOTH nimessä, mutta mikä tai kuka on Behe? Siinäpä teille pähkinää kerrakseen... :lol:
Frade linkki 19. syyskuuta 2003 kello 7.48
Frade 19. syyskuuta 2003 kello 7.48 linkki Mä löysin vähän netistä(http://www.helsinki.fi/~pjojala/Dinosauruslegendat.htm):Emme tiedä, mitä lajeja behemot ja sen seuralainen leviatan olivat, mutta yksi on varmaa. Behemot ei ollut virtahepo, eikä leviatan krokotiili. (Kuten uudenkin kirkkoraamattumme kääntäjät ottavat oikeuden tulkita.) Raamatunkäännöskomitea olisi saanut konsultoida työssään taiteilijoiden ohella myös biologeja. Vai mitä mieltä olet virtahevon hännästä, jota kutsuttaisiin "suureksi kuin seetripuu"? Seetripuu on puu, joka Libanonin lipusta huolimatta kasvoi aikanaan kuusta korkeammaksi. Virtahevo taasen huiskuttaa erikoisesti litistyneellä töpöhännällään lantansa kuin tuulettimen läpi reviirilleen. Raamatunkääntäjät ovat arvuutelleet eläintä eri käännöksissä milloin virtahevoksi, milloin norsuksi tai sarvikuonoksi. "...Ihmettä en tämän laista ole koskaan kuullut toista." juup......siinä teille... :-D
Frade linkki 19. syyskuuta 2003 kello 7.49
Frade 19. syyskuuta 2003 kello 7.49 linkki Katkelma Raamatusta:"Katso Behemotia, jonka minä loin niin kuin sinutkin. Se syö ruohoa niinkuin raavas. Katso, sen voima on lanteissa, sen väkevyys vatsalihaksissa. Se ojentaa jäykäksi häntänsä kuin setripuun, sen reisijänteet ovat lujiksi punotut. Sen luut ovat niinkuin vaskiputket, sen nikamat kuin raudasta taotut. Se on Jumalan töiden esikoinen, sen luoja ojentaa sille miekan. Sille kantavat satonsa vuoret, joilla kaikki metsän eläimet leikitsevät. Lootuspensaiden alla se makaa, ruovikon ja rämeen kätkössä. Lootuspensaat peittävät sen varjoonsa, puron pajut ympäröivät sitä. Jos virta hätyyttää, ei se säikähdy, se on huoleton. Kuohukoon vaikka itse Jordan sen kitaan. Kukapa kävisi käsiksi sen silmiin, lävistäisi heittoaseella sen turvan?" (Job 40:10-19.)
Frade linkki 19. syyskuuta 2003 kello 7.54
Frade 19. syyskuuta 2003 kello 7.54 linkki Raamatusta löytyy hyvin tietoa Behemothista ja muistakin "monstereista", esim. Leviathanista (Job 40:20-41:25: ) Tässä vähän siitäkin: "Voitko onkia koukulla leviatanin ja siimaan kietoa sen kielen? Voitko kiinnittää kaislaköyden sen kuonoon ja väkäraudalla lävistää siltä posken? Rukoileeko se sinua paljon, tahi puhutteleeko sinua lempeästi? Tekeekö se liiton sinun kanssasi, että saisit sen olemaan orjanasi ainaisesti? Voitko leikkiä sillä niinkuin lintusella tahi sitoa sen tyttöjesi pidellä? Hierovatko pyyntikunnat siitä kauppaa, jakavatko sen kauppamiesten kesken? Voitko iskeä sen nahan täyteen ahinkaita ja sen pään kala-ahraimia? Laskehan vain kätesi sen päälle, niin muistat sen ottelun. Et sitä toiste yritä! Katso, siinä toivo pettää, jo sen näkemisestä sortuu maahan. Ei ole niin rohkeata, joka sitä ärsyttäisi. Kuka sitten kestäisi minun edessäni? Kuka on minulle ensin antanut jotakin, joka minun olisi korvattava? Mitä kaiken taivaan alla on, se on minun.
Frade linkki 19. syyskuuta 2003 kello 7.58
Frade 19. syyskuuta 2003 kello 7.58 linkki Kasvissyöjädinosaurusten häntä oli 10-15 metriä pitkä ja 1-2 tonnin painoinen. Äänennopeus on periaatteessa saavutettavissa tehokkain mekaanisin keinoin. Suuremmassa ilmanpaineessa ääni tosin olisi kulkenut hieman nopeammin, joten ilmanvastuksen ohella äänivalli olisi ilmeisesti ollut korkeampi ylitettävä. 8-)
Chividal linkki 19. syyskuuta 2003 kello 13.42
Chividal 19. syyskuuta 2003 kello 13.42 linkki Nuh... nuo 4 10 min sisään kirjoitettua viestiä olisi voinut pistää selkeyden vuoksi yhteen viestiin. Ja tuosta viimeisestä en oikein saanut mitään selvää. Äänen nopeus ei kai ollut aiheena, vai :-D Mutta raamatuhan tosiaan on tapansa mukaan kopsannut kaikki mukavat monsterit omiin kansiinsa, nähtävästi behemothin ja leviathaninkin. Leviathanista olen muuten kaikista lähteistäni kuullut, että se olisi siis oikea kala, eikä krokotiili. Eikä tuo lainauskaan kuulostanut yhtään krokotiililtä. Behemothin minä otan vastaan minä tahansa isona ja edes hämärästi dinosaurusmaisena oliona.
Kymppimies linkki 19. syyskuuta 2003 kello 14.58
Kymppimies 19. syyskuuta 2003 kello 14.58 linkki Magic the gathering- keräilykorttipelissä leviathan oli kuvattu suureksi vedessä eläväksi madoksi tai jotain sinne päin, behemoth on minulle tuttu ainoastaan heroesista jossa se tosiaan on jotain jättiläislumimiehen tyyppistä... Ja kaipa aihetta koitettiin laajentaa sinne metafysiikan suuntaan? :P siis tuossa fraden viimeisessä...
Frade linkki 23. syyskuuta 2003 kello 10.51
Frade 23. syyskuuta 2003 kello 10.51 linkki Anteeksi epäselvyyteni...lupaan vastaisuudessa käyttää järkeäni... :(