Vanha foorumi

Takaisin

Vartiointilumous

RuneQuestin säännöt
Salmanuoli 3. huhtikuuta 2002 kello 8.34
Kirjoittaja Viesti
Salmanuoli linkki 11. helmikuuta 2002 kello 22.35
Salmanuoli 11. helmikuuta 2002 kello 22.35 linkki Sitten vielä Vartionti loitsusta. Tämähän taitaa olla jonkinlaista riimu/rituaali taikuutta? Suojaako Vartionti loitsulta: a) normaalit panssarit b) taikuus suojat, kuten suoja henkiloitsu c) taikuudelta suojaavat loitsut, kuten Kilpi riimuloitsu ja suojataikuudelta velholoitsu Miten olette tulkinneet? Eikös Vartiontintia katsota vain loitsuna joka laukeaa tietystä ehdosta uhrin silmille? Zaba`Salmis Edit: Laitoin otsikon hieman parempaan malliin.. [ Tätä viestiä on muokannut: Tero Kaija 2002-03-20 19:09 ]
Plentonius linkki 12. helmikuuta 2002 kello 13.32
Plentonius 12. helmikuuta 2002 kello 13.32 linkki Eikös se lävähdä ihan suojien lävitse. Taikuus suojista en ole ihan varma.
Tero Kaija linkki 12. helmikuuta 2002 kello 13.50
Tero Kaija 12. helmikuuta 2002 kello 13.50 linkki "...tekee d3 pistettä vahinkoa (panssari ei suojaa) yhteen osumapaikkaan kaikille ruumiillisille vihollisille..." Eli siis haarniska ei suojaa, mutta taikasuojat auttavat. Suoja taikuudelta -loitsuista en sitten olekaan enää varman..
Nysalor linkki 12. helmikuuta 2002 kello 20.57
Nysalor 12. helmikuuta 2002 kello 20.57 linkki Salmanuoli: [i:1ba7199b7d]Sitten vielä Vartionti loitsusta. Tämähän taitaa olla jonkinlaista riimu/rituaali taikuutta?[/i:1ba7199b7d] Kyllä, Vartiointi on rituaali ja lumous ja lisäksi pinottavaa riimutaikuutta. [i:1ba7199b7d]a) normaalit panssarit[/i:1ba7199b7d] Kuten Tero jo totesikin, panssarit eivät suojaa, vaan Vartioinnin läpi kulkenut hahmo kärsii d3 pistettä vahinkoa loitsuun pinottua pistettä kohden. Vahinko tulee ymmärtääkseni yhteen satunnaiseen osumapaikkaan. [i:1ba7199b7d]b) taikuus suojat, kuten suoja henkiloitsu[/i:1ba7199b7d] Käsittääkseni fyysiseltä vahingolta suojaavat taikasuojat eivät auta lainkaan. Suoja-loitsut muistuttavat suurelta osin tavallista panssaria, joten ne ovat voimattomia Vartioinnin edessä. [i:1ba7199b7d]c) taikuudelta suojaavat loitsut, kuten Kilpi riimuloitsu ja suojataikuudelta velholoitsu[/i:1ba7199b7d] Tulkitsisin asian niin, etteivät nämäkään loitsut auta, koska kyseessä on rituaaliloitsu, johon eivät siis tehoa normaalit Vastaloitsut tai Taikuuden neutraloinnitkaan. Vartiointi on tosiaan aika pirullinen loitsu siinä mielessä, ettei sen tarvitse voittaa edes hahmon taikapisteitä tehdäkseen vahinkoa. Erityisen ikäväksi tunkeilijoiden elämän voi tehdä, jos muuraa loitsun sauvat seinän sisälle tai johonkin yhtä hankalaan paikkaan. [i:1ba7199b7d]Miten olette tulkinneet? Eikös Vartiontintia katsota vain loitsuna joka laukeaa tietystä ehdosta uhrin silmille?[/i:1ba7199b7d] Tässä siis minun tulkintani. Etenkin viimeinen kohta on sellainen, jonka voi kyllä tulkita helposti toisinkin. Vartiointi-loitsu koskee tosiaankin sitä, kun "fyysinen vihollinen, henki tai loitsu tulee rajan yli". Se on ihan kätevä hautoihin, aarrekammioihin ja vastaaviin paikkoihin, jotta saa tehtyä tunkeilijoille edes hiukan kiusaa. :smile:
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 14. helmikuuta 2002 kello 0.05
Topi Hiski Viljami Salmi 14. helmikuuta 2002 kello 0.05 linkki Nysalor:"Tulkitsisin asian niin, etteivät nämäkään loitsut auta, koska kyseessä on rituaaliloitsu, johon eivät siis tehoa normaalit Vastaloitsut tai Taikuuden neutraloinnitkaan. Vartiointi on tosiaan aika pirullinen loitsu siinä mielessä, ettei sen tarvitse voittaa edes hahmon taikapisteitä tehdäkseen vahinkoa. " Olen samaa mieltä kuin Nysalor. Itseasiassa me pelissä tultiin juuri tilanteeseen jossa pitkästä aikaa tuli vartiointi vastaan. Mutta pelissä sitten helpotin hahmojen toimintaa, siten että shamani taikoi vartiointiin vastaloitsun jonka ansiosta vartiointi oli poissa loitsun kestoajan. Ensi kerralla ei taida olla pojilla yhtä helppoa, kun vartiointi lumous pläjähtää eteen :D
Waylander linkki 14. helmikuuta 2002 kello 10.42
Waylander 14. helmikuuta 2002 kello 10.42 linkki Olen sitä mieltä että mikään loitsu ei suojaa vartioinnin vahingolta. Olisi kyllä mielenkiintoista pohtia tuon loitsun mekaniikkaa ja saada siihen vahinko tapahtumaan jonkinmoista visuaalisuutta. Olisiko siinä mitään mieltä että eri jumalilta hankittu vartiointi ilmenisi visuaalisesti esim. mystisellä näöllä tai henkinäöllä eri tavalla? Tai sanotaanko että ylipäätään jollain tavalla, koska nythän vartiointi kuvataan vain tyyliin 'zap!' sait damagea. Mielestäni jonkinmoinen havainnon mahdollisuus pitäisi olla. Mennäänpä hieman pitemmälle ja mietitään vartioinnin käyttöä massataistelussa jossa puolestavan armeijan papit ovat tehneet peräkkäisiä vartiointeja puolustavan linjan eteen. Ryntäävä vihollinen joutuisi silppuriin josta vain harva selviytyisi kilpimuuriin saakka.
Salmanuoli linkki 14. helmikuuta 2002 kello 12.25
Salmanuoli 14. helmikuuta 2002 kello 12.25 linkki Loistava idea tuo vartiointi loitsun erilainen ilmeneminen! Kuulostaa todella Gloranthamaiselta. Entäpä sitten miten vartiontilumous toteutetaan. Ilmeisesti lähes kaikki ovat toteuttaaneet sen peleissään niin että tähän loitsuun kuuluu ne neljä (?) lumottua tikkua, jotka muodostavat sen tason (voikos ko. taso muuten olla kuinka laaja vain? esim. 500km leveällä saisi hulluja aikaan:), jonka ylitettäessä vartionti laukeaa. Voiko näitä tikkuja mielestänne liikuttaa ja näin ollen muuttaa vartioinnin paikkaa. Onhan ne loppujen lpuksi asetetettu jossain vaiheessa paikoilleen, vai lumotaanko ne vasta paikanpäällä? Tai voiko vartioinnin purkaa tikkujen avulla niin, ettei se laukea silmille? Jesh, aika kinkkistä. Tuntuu aika omituiselta nimittäin ettei vartionnilta voisi MITENKÄÄN suojautua tai ettei siltä voisi mitenkään välttyä, kun se kerran on johonkin asetettu. -Zaba`Salmis, pohtikaas
Guzmo linkki 14. helmikuuta 2002 kello 12.26
Guzmo 14. helmikuuta 2002 kello 12.26 linkki [quote:98cb521194] 14.02.2002 klo 12:42, Waylander kirjoitti: Olen sitä mieltä että mikään loitsu ei suojaa vartioinnin vahingolta. Olisi kyllä mielenkiintoista pohtia tuon loitsun mekaniikkaa ja saada siihen vahinko tapahtumaan jonkinmoista visuaalisuutta. [/quote:98cb521194] Mikään ei estä elävöittämästä vartioinnin laukeamista audiovisuaalisilla efekteillä. [quote:98cb521194] Olisiko siinä mitään mieltä että eri jumalilta hankittu vartiointi ilmenisi visuaalisesti esim. mystisellä näöllä tai henkinäöllä eri tavalla? [/quote:98cb521194] Ei mitään järkeä, eli hyvinkin paljon järkeä. Ehkä sitä vartiointi ei näe mystisellä näöllä jos ei näe niitä kepakoita? Ja kepakot tungetaan aina piiloon. [quote:98cb521194] Mennäänpä hieman pitemmälle ja mietitään vartioinnin käyttöä massataistelussa jossa puolestavan armeijan papit ovat tehneet peräkkäisiä vartiointeja puolustavan linjan eteen. Ryntäävä vihollinen joutuisi silppuriin josta vain harva selviytyisi kilpimuuriin saakka. [/quote:98cb521194] Kepakoita on mainitsemassasi tilanteessa vaikea kätkeä ja eiköhän se vihollisjoukko lähde kiertämään kun ensimmäinen osasto muuttuu jauhelihaksi ilman selkeää syytä. Kyllä mä näkisin tuon vartioinnin enemmän pyhien paikkojen suojelemista varten kuin mukana kannettavana telamiinana. _________________ -=Guzm0=- [ Tätä viestiä on muokannut: Guzmo 2002-02-14 14:28 ]
Nysalor linkki 14. helmikuuta 2002 kello 15.16
Nysalor 14. helmikuuta 2002 kello 15.16 linkki Waylander: [i:0575bd2954]Olisi kyllä mielenkiintoista pohtia tuon loitsun mekaniikkaa ja saada siihen vahinko tapahtumaan jonkinmoista visuaalisuutta. Olisiko siinä mitään mieltä että eri jumalilta hankittu vartiointi ilmenisi visuaalisesti esim. mystisellä näöllä tai henkinäöllä eri tavalla?[/i:0575bd2954] Jollakin tavallahan Vartiointi tuollaisilla loitsuilla tarkasteltaessa joka tapauksessa ilmenee, mutta ilmenemisen voi peluuttaa aika vapaasti. Sinänsähän Vartioinnin näkyminen on ehkä harvinaisempaa kuin se, että onnettomat pelihahmot ylittävät pahaa-aavistamattomina Vartioinnin ja saavat aikaan kovan melun. Tämä varoitusääni voisi hyvinkin riippua joko loitsun antaneesta jumalasta tai ehkä minusta vielä mieluummin siitä, millaisen äänen loitsun asettanut henkilö haluaa varoitukseksi. Vihellykset ja kolinat voivat olla aika tavanomaisia, mutta varmastikin jokin hullunnauru varoitusäänenä olisi omiaan hämäämään tunkeilijoita. :smile: [i:0575bd2954]Mennäänpä hieman pitemmälle ja mietitään vartioinnin käyttöä massataistelussa jossa puolestavan armeijan papit ovat tehneet peräkkäisiä vartiointeja puolustavan linjan eteen. Ryntäävä vihollinen joutuisi silppuriin josta vain harva selviytyisi kilpimuuriin saakka.[/i:0575bd2954] Enpä tiedä, onko Vartiointi tuollaiseen kovin oivallinen, sillä se on kaiken kaikkiaan lumous, jonka tekemisessä kestää jonkin aikaa ja jonka tekeminen vaatii rauhallista paikkaa, eikä se siksi ole ihanteellinen taistelussa. Kaiken lisäksi tällaisessa tapauksessa Vartioinnin asettanut henkilö menettäisi loitsunsa, kun viholliset laukaisevat sen. Salmanuoli: [i:0575bd2954]voikos ko. taso muuten olla kuinka laaja vain? esim. 500km leveällä saisi hulluja aikaan[/i:0575bd2954] Laajuutta ei ole rajoitettu, mutta tietysti taikuuden määrä asettaa rajat. Yksi piste Vartiointia kattaa 81 m² alueen ja aiheuttaa d3 pistettä vahinkoa. Jokainen lisäpiste lisää jompaakumpaa. Näin ollen alue, jonka koko olisi 500 m x 500 m, vaatisi 3087 pistettä Vartiointia ja aiheuttaisi vain d3 pistettä vahinkoa. Ja tuskin tuollaista määrää Vartiointia löytyy juuri keneltäkään. :smile: [i:0575bd2954]Voiko näitä tikkuja mielestänne liikuttaa ja näin ollen muuttaa vartioinnin paikkaa. Onhan ne loppujen lpuksi asetetettu jossain vaiheessa paikoilleen, vai lumotaanko ne vasta paikanpäällä?[/i:0575bd2954] Vartioinnin asettanut henkilö voi myös purkaa sen ilman että loitsu vahingoittaa häntä. Tällöin loitsu palautuu hänelle takaisin ja hän voi heittää sen uudelleen, mutta sauvat eivät ole enää maagisia ennen kuin ne lumotaan uudelleen. [i:0575bd2954]Tai voiko vartioinnin purkaa tikkujen avulla niin, ettei se laukea silmille?[/i:0575bd2954] Tuskin sauvat yleensä ovat niin heppoisesti kiinnitettyjä, että ne saisi noin vain kaadettua. Ja jos pelinjohtaja haluaa olla ilkeä, niin hänhän voi päättää, että Vartioinnin vahinko on vähän niin kuin sähkö ja että kaatamisvehkeet johtavat vahingon suoraan hahmoon, joka niitä pitelee. :evil: [i:0575bd2954]Tuntuu aika omituiselta nimittäin ettei vartionnilta voisi MITENKÄÄN suojautua tai ettei siltä voisi mitenkään välttyä, kun se kerran on johonkin asetettu.[/i:0575bd2954] Vartiointi on vain niin perin ikävä loitsu, koska lumouksilla on tapana olla aika pysyviä ja tuhoutumattomia. Tosin kannattaa muistaa, että Vartioinnin vahinko tulee vain rajan ylittäessä, joten ei se yleensä niin kamalasti kirpaise. Ja vahingon voi aina parantaa. Kiinnostava ajatus olisi muuten teleportata suoraan Vartioinnin sisään. Silloin ei kaiketi tulisi vahinkoa, koska Vartioinnin rajoja ei missään vaiheessa ylitetä. :smile: Guzmo: [i:0575bd2954]Ehkä sitä vartiointi ei näe mystisellä näöllä jos ei näe niitä kepakoita? Ja kepakot tungetaan aina piiloon.[/i:0575bd2954] Sauvojen väliin pitäisi kyllä ilmestyä maaginen raja, joka on loitsuilla havaittavissa. Sen sijaan kepit kyllä on tapana piilottaa, vaikka niitä ei nyt aina ihan seinään muurattaisikaan. Esimerkiksi patsaan tai jonkin muun esineen taakse piilottaminenkin on ovela temppu ja aiheuttaa vaivaa niille, jotka haluavat tehdä selvää loitsusta. [i:0575bd2954]Kyllä mä näkisin tuon vartioinnin enemmän pyhien paikkojen suojelemista varten kuin mukana kannettavana telamiinana.[/i:0575bd2954] Joo, olen samaa mieltä. Taisteluun Vartiointi on liian kömpelö ja hintava, kun loitsija menettää sen loitsun lauetessa.
Lariq linkki 20. helmikuuta 2002 kello 17.03
Lariq 20. helmikuuta 2002 kello 17.03 linkki Meillä vartiointi-loitsu on ymmärretty melko joustavasti niin, että lumotut kepit voi ottaa mukaan ja virittää ne yöllä leirin ympärille. Tähän mennessä kukaan ei tosin ole onnistunut tekemään keppejä. Pari kolme seitsemän pisteen yritystä on kummasti karsinut halukkuutta... :smile:
Chividal linkki 20. maaliskuuta 2002 kello 16.58
Chividal 20. maaliskuuta 2002 kello 16.58 linkki Voi saatana, toi AeA:n ketju meni lukkoon tietysti just kun olin vastaamassa ja pitkä viesti meni hukkaan että rapsahti. :mad: Tässä lyhennetty vastausuusinta: Lumous kattaa tietyn alueen joka erikseen määrätään ei mielestäni mitään keppien korkuista. Eli huone tms. Lumous särkyy jos keppejä siirrellään.
AeA linkki 20. maaliskuuta 2002 kello 16.59
AeA 20. maaliskuuta 2002 kello 16.59 linkki Duh, pistetääs tämä nyt sitten tänne kun sen puusilmältään näkeekin. :-P Milläs tavoilla te muut käytätte tätä RQ:n loitsuista ehkä monipuolisinta ja Pelaajamentaliteetille(tm) otollisinta? Meilläpäin sen hieman ylimalkainen kuvaus on herättänyt paljonkin keskustelua sen maksimaalisesta hyödyntämisestä ja tähän mennessä on todettu mm. seuraavaa: 1) Vartioinnin nurkkakepit kannattaa sijoittaa lattiatason yläpuolelle, mutta normaalin askelkorkeuden alapuolelle; tällöin tunkeilija ottaa osumaa jokaisella askeleella. Samaten jos Vartiointi on suojelemassa huonetta, jossa on hyödykkeitä hyllyillä, se kannattaa vetää hyllyjen reunan kohdilta eikä huoneen seiniä pitkin. 2) Vartioinnin kattamalle alueelle ei anneta minimiulottuvuuksia, joten ehkä pelottavin käyttötapa on pistää nurkkakepit nippuun: näkymätön fantasiavalomiekka 3 metrin kantamalla! Parannellussa versiossa kiinnitetään keppinippu räikkään jota pyöritellen kirmataan vihulaisten sekaan. >:-) Joo, vaihtoehto 2 on täysin mauton ja malliesimerkki siitä mitä tapahtuu kun loitsuja ei speksata loppuun asti. :-) Vartioinnin kuvauksessa kyllä implikoidaan että keppien tulisi olla kosketuksissa maahan, mikä luultavasti olisi kaikkien mielenterveydelle hyvästä, mutta kun suoraan ei sanota ja pelaajat päästetään irti niin... Toisaalta myöskään "enemies of the caster":ille ei anneta mitään määritelmää, mikä aina silloin tällöin ylirasittaa PJ-raukan päätä; kelpaisiko siihen esimerkiksi "kaikki joita (paikan pomon tai hänen valtuuttamansa henkilön toimesta) ei ole kutsuttu sisään", jolloin joku 5-10 pisteen Vartiointi ko. ehdolla linnan porttikäytävässä olisi ihan ehdoton? Portinvartija toki kutsuisi asialliset vieraat sisään...
Wilppu Keisari linkki 20. maaliskuuta 2002 kello 17.51
Wilppu Keisari 20. maaliskuuta 2002 kello 17.51 linkki Paljolta säädöltä päästäisiin mikäli joka toinen viesti ei alkaisi "Minusta tuntuu että...", vaan ihmiset oikeasti _lukisi_ sen loitsun tms. kuvauksen enne postaamista. Omassa raamatussani ainakin selkeästi lukee kohdat: "panssari ei suojaa", "Aktivoidut sauvat muodostavat ainoastaan taikuudella havaittavan rajan." ja paljon muutakin mielenkiintoista, joista voisi tyhmempi ainakin päätellä: 1) Panssari ei suojaa. Maagiset suojat eivät ole "panssaria", ainoastaan toimivat peliteknisesti samoin. (Muutenhan siinä toki lukisi että mikään ei suojaa vahinkoa vastaan, eikös?) 2) Taikuudella voi Vartioinnin rajat havaita. Miksihän muuten siitäkään olisi maininta? Se sitten on eriasia miten väärin oma painokseni vuodelta puu ja keppi on suomennettu. Mutta ainakin omissa peleissäni sääntökirja on sanatarkka laki kunnes Minä (=gm) sen korjaa. Vartiointiahan on käytetty useissa skenuissa esim. vankkureiden suojaamiseen. Mm. Gondo Holst Aarnikotkien saarella. Mikäpä siis estäisi keppien laittamisen liikkuvaan alustaan (=hansikas/räikkä), kunhan kepit eivät liiku suhteessa toisiinsa (tuota kai siinä on alunperin tarkoitettu). Sitten heilutellaan hansikasta/räikkää ja vihulaista lentelee. Näin siis mikäli gm ei pistä mitään rajoja pelaajien mielikuvitukselle. Ei ole tosiaankaan ainut asia missä sinnikkäällä ajattelulla pääsee pelimekaniikan kannalta mielenkiintoiseen lopputulokseen...
AeA linkki 20. maaliskuuta 2002 kello 18.03
AeA 20. maaliskuuta 2002 kello 18.03 linkki [quote:2b1af32554] Voi saatana, toi AeA:n ketju meni lukkoon tietysti just kun olin vastaamassa ja pitkä viesti meni hukkaan että rapsahti. :mad: [/quote:2b1af32554] Selaimelle kun sanoo jotta "back" niin saattaa tietysti selaimesta riippuen olla formiin syötetyt kentät tallessa, siitä ne sitten kopsaa jonkun tekstieditorin kautta talteen ja uuteen paikkaan. Tätä on tullut pariinkin otteeseen itse tehtyä eri boardeilla kun toimivuuden kanssa on ollut ongelmia. [quote:2b1af32554] Lumous kattaa tietyn alueen joka erikseen määrätään ei mielestäni mitään keppien korkuista. [/quote:2b1af32554] "The spell extends into the air for 3 meters, and underground to the depth of the prop stakes." Äkkiseltään tuon ymmärtäisi niin että kepit rajaavat Vartioidun alueen alanurkat. (Ja että loitsun kirjoittajalla on ollut mielessään lähinnä siirreltävä leiripaikan hälytys/suojausjärjestelmä)
Dovas linkki 22. maaliskuuta 2002 kello 14.39
Dovas 22. maaliskuuta 2002 kello 14.39 linkki :evil: ALL HAIL THE REACHING MOON! :evil: Mitä? En paljastanut korttejani (vielä)! RQ:han antaa vartiointi loitsusta niin vähän sikäli tietoa että sen voikin käsittää (näköjään) aika monella tavalla. Mutta... Mitäs tuumitte siitä kun (kuvitteellinen tilanne:) Olet pelinjohtajana suunnitellut, kirjoittanut ja tehnyt vaikka miten hienoja ja loppuun asti suunniteltuja skenuja ja sitten pelaajat (papin/riimuloorditason) rynnivät vihollis-temppelin alueelle liittolaishengillään ja yllätysyllätys...Deluxen magic book kertoo vartioinnin suojaavan hengiltä samalla lailla kuin velholoitsu spirit resistance??? Spirit resistance ei minusta sikäli ole joko tarpeeksi hyvin kuvattu faktoineen, tai se on totaalisen huono loitsu vartiointiin liitettynä, mutta ei se periaatteessa estä henkeä kuitenkaan menemästä alueelle. No, onhan temppeleillä muitakin henkisiä suojauksia kuin pelkkä vartiointi, todellakin.
Dovas linkki 22. maaliskuuta 2002 kello 14.42
Dovas 22. maaliskuuta 2002 kello 14.42 linkki Ah, niin... tarkoitin siis, että heidän liittolaishenkensä menee temppelialueelle ja PC:t seuraavat hengen kautta (jos joku ei hiffanut).
Nysalor linkki 22. maaliskuuta 2002 kello 20.34
Nysalor 22. maaliskuuta 2002 kello 20.34 linkki Dovas: [i:b629a50e69]Deluxen magic book kertoo vartioinnin suojaavan hengiltä samalla lailla kuin velholoitsu spirit resistance??? Spirit resistance ei minusta sikäli ole joko tarpeeksi hyvin kuvattu faktoineen, tai se on totaalisen huono loitsu vartiointiin liitettynä, mutta ei se periaatteessa estä henkeä kuitenkaan menemästä alueelle.[/i:b629a50e69] Suoja hengiltä -vaikutuksen tehohan riippuu ihan kokonaan Vartioinnin tehosta. Eihän yhden pisteen vartioinnin d3 pistettä vahinkoakaan ole paljon. Mutta jos Vartiointia on kymmenen pistettä, niin johan alkaa tapahtua. Keskimääräinen vahinko on 15 pistettä ja se suojaa henkiäkin vastaan 20 pisteellä. Ymmärtäisin tämän siten, että hengen täytyy voittaa tuo 20 pistettä päästäkseen alueen sisälle tai pois sieltä. Yli kymmenen pisteen Vartioinnin voittaminen on jo tavalliselle liittolaishengellekin kova urakka. [i:b629a50e69]Ah, niin... tarkoitin siis, että heidän liittolaishenkensä menee temppelialueelle ja PC:t seuraavat hengen kautta (jos joku ei hiffanut).[/i:b629a50e69] Mutta jos liittolaishenki on esineessä tai olennossa, niin kyllähän se silloin kärsii vahinkoa Vartioinnin rajat ylittäessään. Ja tuskin henget lähtevät esineestään minnekään karkuteille, kun ne on kerran pyhään esineeseen asetettu. Ja vaikka pystyisivätkin, niin eihän hengellä ole mitään aisteja, joiden kautta pappi voisi tarkkailla maallista maailmaa. Näin minä ainakin sotkisin tällaiset suunnitelmat. :smile:
AeA linkki 22. maaliskuuta 2002 kello 21.44
AeA 22. maaliskuuta 2002 kello 21.44 linkki [quote:86564e805f] Ymmärtäisin tämän siten, että hengen täytyy voittaa tuo [spirit resistance -efektin] 20 pistettä päästäkseen alueen sisälle tai pois sieltä. [/quote:86564e805f] Ja koska tulkinnanvaraisuutta tosiaan löytyy, minun tulkintani mukaan tuo Spirit Resistance -bonus tulee vain hengen yrityksiin vaikuttaa alueen sisällä olijoihin henkitaistelun keinoin. En kylläkään tunne Gloranthan maailmarakennetta juurikaan, mutta mikäli henkimaailman suhde materiaaliseen on yhtään samantyylinen kuin River of Dream niin tuo rajanylitysversio on hyvinkin perusteltu Vartioinnin muodostaessa alueensa myös henkimaailman puolelle.
Nysalor linkki 22. maaliskuuta 2002 kello 22.12
Nysalor 22. maaliskuuta 2002 kello 22.12 linkki AeA: [i:e4c0b57501]Ja koska tulkinnanvaraisuutta tosiaan löytyy, minun tulkintani mukaan tuo Spirit Resistance -bonus tulee vain hengen yrityksiin vaikuttaa alueen sisällä olijoihin henkitaistelun keinoin.[/i:e4c0b57501] Kiinnostava näkökulma, jota en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan. Kuitenkin henki voi käydä henkitaisteluun kaiketi vasta sitten, kun se on päässyt kohteensa luokse. Niinpä tuntuisi hiukan erikoiselta tilanteelta, että kohde olisi Vartioinnin sisäpuolella ja henki taas ei. Jos molemmat olisivat sisäpuolella, niin eikö henkikin saisi silloin bonuksen? Tällöinhän Suoja hengiltä -vaikutuksesta ei olisi yhtään mitään hyötyä, kun henki voisi livahtaa alueen sisälle ilman mitään muita seurauksia kuin hälytyksen laukeaminen. [i:e4c0b57501]En kylläkään tunne Gloranthan maailmarakennetta juurikaan, mutta mikäli henkimaailman suhde materiaaliseen on yhtään samantyylinen kuin River of Dream niin tuo rajanylitysversio on hyvinkin perusteltu Vartioinnin muodostaessa alueensa myös henkimaailman puolelle.[/i:e4c0b57501] Henkitaisteluun ryhtyessään henki on kai kuitenkin maallisessa ulottuvuudessa, sillä senhän täytyy muuttua näkyväksi ryhtyessään tähän toimeen. Vartiointi vaikuttaa siis minusta vain fyysisessä maailmassa ja siellähän loitsutkin yleensä loitsitaan. Poistin muuten ylimääräisen viestisi. Koetapa olla jatkossa tarkempi, ettet lähettele samaa viestiä kahteen kertaan. :smile:
AeA linkki 22. maaliskuuta 2002 kello 23.00
AeA 22. maaliskuuta 2002 kello 23.00 linkki [quote:dc0e38ad37] Jos molemmat olisivat sisäpuolella, niin eikö henkikin saisi silloin bonuksen? [/quote:dc0e38ad37] Niin, siihenhän toki pitää käyttää niitä vihollisuusmäärittelyjä jotta tuo toimisi, eli henki joka kyseisen lumouksen speksien mukaan lasketaan viholliseksi ("outside spirit" lienee ymmärrettävissä myös miksi tahansa hengeksi joka tulee alueen ulkopuolelta jos niin haluaa) joutuu tulemaan toimeen sen ylimääräisen henkisuojan kanssa jos yrittää henkitaisteluun ei-vihollisen kanssa. [quote:dc0e38ad37] Henkitaisteluun ryhtyessään henki on kai kuitenkin maallisessa ulottuvuudessa, sillä senhän täytyy muuttua näkyväksi ryhtyessään tähän toimeen. [/quote:dc0e38ad37] Tosiaankin, meinasinpa unohtaa tuon. Siispä sen voisi käsittää toimivan niin - pysyäkseni edelleen alkuperäisessä tulkinnassani - että Vartiointi pyrkii vastustamaan hengen yritystä pysyä näkyvänä ja näin henkitaisteluun kykenevänä ja tästä aiheutuvaa häiriötä mallinnettaisiin mainitulla mahtibonuksella puolustajalle. Kuulostaisiko tuo miten järkeenkäyvältä? [quote:dc0e38ad37] Poistin muuten ylimääräisen viestisi. Koetapa olla jatkossa tarkempi, ettet lähettele samaa viestiä kahteen kertaan. :) [/quote:dc0e38ad37] Pjoops, oletettavasti omiaan pystyisi itsekin poistelemaan mikäli pystyisi kirjautumaan sisään? Yritetään toki olla kädettämättä mutta kun kädetyksessä on ainoa mastery... <g>
Nysalor linkki 22. maaliskuuta 2002 kello 23.23
Nysalor 22. maaliskuuta 2002 kello 23.23 linkki AeA: [i:3c360a6626]Niin, siihenhän toki pitää käyttää niitä vihollisuusmäärittelyjä jotta tuo toimisi, eli henki joka kyseisen lumouksen speksien mukaan lasketaan viholliseksi ("outside spirit" lienee ymmärrettävissä myös miksi tahansa hengeksi joka tulee alueen ulkopuolelta jos niin haluaa) joutuu tulemaan toimeen sen ylimääräisen henkisuojan kanssa jos yrittää henkitaisteluun ei-vihollisen kanssa.[/i:3c360a6626] Tällöin kuitenkin loitsusta olisi iloa henkiä vastaan vain silloin, kun joku ystävällismielinen henkilö on Vartioinnin sisäpuolella. Vastataikuus ja vahinkovaikutus toimivat vain alueen rajalla, joten tuntuisi epäloogiselta, jos Suoja hengiltä -vaikutus yltäisi henkeen koko ajan sen ollessa läsnä alueella. Vastataikuusvaikutus muuten ilmeisesti koskee ihan kaikkia rajan yli heitettyjä loitsuja, eikä siinä auta, vaikkei olisi vihollismääritelmän piirissäkään. Siksi tuntuisi oudolta, että Suoja hengiltä -vaikutus valikoisi ystävät ja viholliset. [i:3c360a6626]Tosiaankin, meinasinpa unohtaa tuon. Siispä sen voisi käsittää toimivan niin - pysyäkseni edelleen alkuperäisessä tulkinnassani - että Vartiointi pyrkii vastustamaan hengen yritystä pysyä näkyvänä ja näin henkitaisteluun kykenevänä ja tästä aiheutuvaa häiriötä mallinnettaisiin mainitulla mahtibonuksella puolustajalle.[/i:3c360a6626] Minulla ainakin on ollut sellainen tapa, että henget ovat näkyviä muutenkin maallisessa maailmassa liikkuessaan. Kun isästä lähettää henkensä jostakin sidontalumouksesta tiedustelemaan, henki on luonnollisesti näkyvänä. Samoin paikkoihin sidotut haamut ilmestyvät näkyviin sidontalumouksestaan paljon ennen kuin aloittavat henkitaistelun. Näkyvyys on lisäksi ehdotonta: henki ei ole näkyvissä vain heikosti, vaan se joko on näkyvissä tai ei. [i:3c360a6626]Kuulostaisiko tuo miten järkeenkäyvältä?[/i:3c360a6626] Kenties sinun vetämässäsi maailmassa, muttei onnistu oikein minun peluuttamani Gloranthan periaatteiden mukaan. Maallisessa ulottuvuudessa olevat henget kun ovat siellä ihan normaalistikin näkyvissä, ellei niitä ole varastoitu sidontalumoukseen. Aivan niin kuin shamaanin apuhenkikin ruumiillistuu siirtyessään henkiulottuvuudesta vartioimaan shamaaninsa ruumista. Homma siis riippuu aika pitkälti siitä, millä tavalla maailmaa hahmottaa. [i:3c360a6626]Pjoops, oletettavasti omiaan pystyisi itsekin poistelemaan mikäli pystyisi kirjautumaan sisään? Yritetään toki olla kädettämättä mutta kun kädetyksessä on ainoa mastery... <g>[/i:3c360a6626] Saattaahan se onnistuakin. Itse olen vain foorumin moderaattori, joten pääsen käsiksi kaikkien viesteihin. :smile: Poistin sen nyt ihan siksi, ettei turhaan jää vaivaamaan. Säästyipä sinulta vaiva. :smile:
Dovas linkki 23. maaliskuuta 2002 kello 11.48
Dovas 23. maaliskuuta 2002 kello 11.48 linkki Vartiointihan on lumouloitsu ja lumouksiin VOI asettaa tietynlaisia ehtoja. Magic bookissa luetellut ehdot luettelee maagisten tavaroiden käyttäjäehdot ym. Meidän pelaamassa Gloranthan maailmassa olen jopa pitänyt mahdollisena asettaa hiukan lisää noita ehtoja, mutta hyvin tarkoissa rajoissa kylläkin. (Ottaen huomioon kuinka vanha Deluxe on, voisin kuvitella että ehtoja/sääntöjä olisi muutettu/tehty uusia jos RQ:sta olisi tehty neljäs painos. HW:sta en sitten tiedä vielä.) Koska Vartiointia käytetään kuitenkin pääasiassa pyhien paikkojen suojeluksessa vihollisilta ja riimuloitsut tulevat suoraan jumalalta itseltään, olemme pitäneet peleissämme järkeenkäypänä, että temppelin Pyhityksiä ja Vartiointeja, eli rituaaleja tehdessä pystyy periaatteessa Vartioinnin liittämään nimenomaan temppelin puolustamiseen vihollisilta - eli asettaa myös ehtoja vihollisten suhteen. Esim. Pyhityksen yhteydessä Vartioinnin raja voisi toimia jopa niinkin että, kun "vihollis" kultin jumalalle mahtinsa linkittänyt henkilö astuu rajan yli, Vartiointi pamahtaa päälle. Vetääkseen tarkan rajan siihen, olen katsonut yksinkertaisesti "vihollis" ryhmiin ja rotuihin kuuluvien kulttien riimuja. (Esim. jos vaikka Harmonia-riimun omaavalle jumalalle mahtinsa linkittänyt olento tulee rajan yli.) Muuten tuntuisi omituiselta ajatella Vartioinnin olevan joku "riippumaton tietokoneohjelma" jolla ei ole mitään yhteyksiä mihinkään (edes jumalaan(!) jolta se on tullut?) Ajatelkaapa jotain Zorak Zoranin palvojia pyhätössään vaikka: Heillä kun on väkivaltaisia rituaaleja jossa he myös hakkaavat toisiaan (Troll Godsissa juttu jonkun tutkijan(?) kirjoituksesta jossa hän on onnistunut seuraamaan hengissä Z.Zoranin rituaalia). Eihän sellaisillakaan kulteilla tietenkään Vartioinnit siitä pamahda päälle vaikka he vihamielisiä ovatkin. :smile: Nysalor kirjoitti: [i:b907b5329d]Ymmärtäisin tämän siten, että hengen täytyy voittaa tuo 20 pistettä päästäkseen alueen sisälle tai pois sieltä. Yli kymmenen pisteen Vartioinnin voittaminen on jo tavalliselle liittolaishengellekin kova urakka.[/i:b907b5329d] Hyvä! Tuo kuulostaa siltä pointilta jota juuri mielestäni Spirit resistance ei kirjaimellisesti selitä. [i:b907b5329d]Mutta jos liittolaishenki on esineessä tai olennossa, niin kyllähän se silloin kärsii vahinkoa Vartioinnin rajat ylittäessään. Ja tuskin henget lähtevät esineestään minnekään karkuteille, kun ne on kerran pyhään esineeseen asetettu. Ja vaikka pystyisivätkin, niin eihän hengellä ole mitään aisteja, joiden kautta pappi voisi tarkkailla maallista maailmaa. Näin minä ainakin sotkisin tällaiset suunnitelmat. [/i:b907b5329d] Ähymm...tipahdinkohan kärryiltä? Henki kärsii vahinkoa? Tarkoitinkin pointtia että kun henkeen on heitetty Käske liittolaishenkeä spelli ja se lähtee tutkailemaan temppelin sisältöä. Kyllä liittolaishengellä aisteja on: Gods of Glorantha selitää: "Liittolaishengellä on pysyvä rajattoman kantomatkan Ajatuslinkki pappinsa kanssa. Pappi kykenee itse asiassa näkemään liittolaisensa aistien kautta (ja päinvastoin)." :smile: No, tiesitkin sen varmaan. Alunperin tarkoitin kysymyksessäni tätä kyseistä tilannetta.
Nysalor linkki 23. maaliskuuta 2002 kello 13.54
Nysalor 23. maaliskuuta 2002 kello 13.54 linkki Dovas: [i:bfe4a15518]Vartiointihan on lumouloitsu ja lumouksiin VOI asettaa tietynlaisia ehtoja. Magic bookissa luetellut ehdot luettelee maagisten tavaroiden käyttäjäehdot ym. Meidän pelaamassa Gloranthan maailmassa olen jopa pitänyt mahdollisena asettaa hiukan lisää noita ehtoja, mutta hyvin tarkoissa rajoissa kylläkin.[/i:bfe4a15518] Joo, lumouksiin toki voi asettaa ehtoja. Vartiointiin sisältyy tosin jo itsessään tuo ehto "fyysinen vihollinen, henki tai loitsu" ja siksi minä ainakaan harvemmin olen mitään muuta siihen lisännyt. Olen yleensä tunkenut enemmän ehtoja varsinaisiin taikaesineisiin, kuten loitsumatriiseihin ja sellaiseen. Vartiointia voisi varmasti ehtojen avulla säädellä, joskin Vartiointi on siinä mielessä poikkeava lumousloitsu, ettei se vaadi mahdin uhraamista. [i:bfe4a15518]Hyvä! Tuo kuulostaa siltä pointilta jota juuri mielestäni Spirit resistance ei kirjaimellisesti selitä.[/i:bfe4a15518] Niin, eihän se sitä suoraan selitä, vaan täytyy itse tehdä johtopäätöksiä. Minä lähtisin liikkeelle siitä oletuksesta, ettei Vartiointia ole tarkoitettu avustamaan ketään sen sisällä olevaa henkeä tai henkilöä ja siitä siis oma tulkintani asiasta. Vartiointi siis suojelee aluetta ja sen vuoksi vaikutus tulee minusta vain loitsun rajalla. [i:bfe4a15518]Ähymm...tipahdinkohan kärryiltä? Henki kärsii vahinkoa?[/i:bfe4a15518] Liittolaishenki, joka tietysti on jonkin olennon ruumiissa tai esineessä. Sellaisena henki on ihan tavallinen kuolevainen. Jos esimerkiksi Yelmalion valon pojalla on haukkalemmikki (eli siis liittolaishenki haukan ruumiissa) ja haukkaparka kulkee vartioinnin yli, se kärsii vahinkoa ja aika todennäköisesti vielä kuoleekin siihen. Koska se on ihan samanlainen ruumiillinen olento kuin ihminenkin, niin siihen vaikuttaa nimenomaan Vartioinnin fyysinen vahinko, ei Suoja hengiltä -vaikutus. [i:bfe4a15518]Tarkoitinkin pointtia että kun henkeen on heitetty Käske liittolaishenkeä spelli ja se lähtee tutkailemaan temppelin sisältöä.[/i:bfe4a15518] Siis mikäs ihmeellinen loitsu tuo nyt oikein on? Liittolaishenkihän tottelee isäntäänsä/emäntäänsä toki ilmankin mitään turhia Käske-loitsuja. Mutta minusta se ei tosiaankaan lähde ruumiistaan sen enempää kuin sen isännän/emännän henki omastaan. Liittolaishenki on pysyvästi liitetty eläimeen tai esineeseen, eivätkä oudot hiippailumatkat henkenä minusta oikein sovi tähän kuvaan. Saatatte tietysti pelata eri tavalla, mutta tämä on minun näkemykseni. [i:bfe4a15518]Kyllä liittolaishengellä aisteja on: Gods of Glorantha selitää: "Liittolaishengellä on pysyvä rajattoman kantomatkan Ajatuslinkki pappinsa kanssa. Pappi kykenee itse asiassa näkemään liittolaisensa aistien kautta (ja päinvastoin)."[/i:bfe4a15518] Joo, mutta tämä tietysti tarkoittaa eläimeen tai esineeseen liitettyä liittolaishenkeä. Haukkaan laitetulla liittolaishengellä on varmasti paremmat aistit kuin kärpäseen laitetulla, jne. Sen sijaan voi miettiä, olisiko pelkällä hengellä tällaisia fyysisiä aisteja, joiden kautta pappi voisi nähdä. Mutta tämä on ihan sivuseikka, koska pääpointtini on se, että liittolaishenget ovat ruumiissa tai esineessä yhtä pysyvästi kuin pappi omassa ruumiissaan.
AeA linkki 23. maaliskuuta 2002 kello 14.41
AeA 23. maaliskuuta 2002 kello 14.41 linkki [quote:70846ae126] ...olemme pitäneet peleissämme järkeenkäypänä, että temppelin Pyhityksiä ja Vartiointeja, eli rituaaleja tehdessä pystyy periaatteessa Vartioinnin liittämään nimenomaan temppelin puolustamiseen vihollisilta - eli asettaa myös ehtoja vihollisten suhteen. [/quote:70846ae126] Nimenomaan. Mistäs se Vartiointi tietäisi ketä lyödä päähän ellei sille lumoamisvaiheessa kerro että "Tästä saavat kulkea vain Orlanthille itsensä pyhittäneet." Se kauppapaikkalumoushan (ei jaksa tarkistaa nimeä) sitten osasi erotella ilkeämieliset ihmiset ja kurittaa niitä, Vartioinnin vihollismäärittelyjä jotuu välillä miettimään muutamankin hetken. Ja sitten tietysti silloin tällöin pitää lisätä kohde-ehtoja kun ei yksi riitä. Vartioinnin suhteesta sen myöntäneeseen jumalaan taas tuli mieleen sellainen, että helposti voisi kuvitella aiheutuvan vahingonkin jollain tavalla kuvastavan jumalaa; esim. Orlanthin Vartiointi tuntuu sähköiskulta, Yelmin polttavalta, Humaktin teräaseen pistolta jne. Yksinkertaisuuden nimissä ainakin minun peleissäni nämä tosin jäävät vain kuorrutukseksi, jolla ei ole peliteknisiä vaikutuksia, mutta onpahan hassu pikkudetalji.
Dovas linkki 23. maaliskuuta 2002 kello 18.10
Dovas 23. maaliskuuta 2002 kello 18.10 linkki Nysalor kirjoitti: [i:ec20606887]Siis mikäs ihmeellinen loitsu tuo nyt oikein on? Liittolaishenkihän tottelee isäntäänsä/emäntäänsä toki ilmankin mitään turhia Käske-loitsuja. Mutta minusta se ei tosiaankaan lähde ruumiistaan sen enempää kuin sen isännän/emännän henki omastaan.[/i:ec20606887] Aivan, tokihan liittolaishenget tottelevat koko ajan pysyvästi haltijaansa, loitsuja heitellen tavarasta tai ruumiista mihin se on sidottu. Mainitsemasi esimerkithän pitävät paikkansa todella kun henki on jossain ruumiissa, eläimessä tms. Mutta kun on kulttejakin jotka sitovat liittolaishenkensä tavaroihin. Esimerkiksi Lhankor Mhy - sulkakynään. Koska henkihän ei pysty liikkumaan tosiaankaan kynässä, heh, ja jotta siitä voisi olla hyötyä erinnäisissä tilanteissa voi pappi joutua käskemään hengen tulemaan ulos tavarasta, jolloin sen täytyy heittää kyseinen loitsu (Gloranthan kultit s. 22). Muutoin henki karkaa, jos siihen ei heitä kyseistä loitsua kun se tulee ulos. Tietysti moiset tilanteet on papin tarkan harkinnan varassa. Mikään ei periaatteessa estäisi sitäkään, että (kuvitteellinen tilanne) joku saman kultin pappi heittäisi käske loitsun toisen papin liittolaishenkeen. No, mutta aina välillä voimme myös huomata variaatiot eri pelaajien maailmoissa... Hyvät jatkot, lähenkin tästä kohta tuopille ja sitten pelaamaan Orlanth/anti-kaaos kampanjaamme.
Nysalor linkki 23. maaliskuuta 2002 kello 19.46
Nysalor 23. maaliskuuta 2002 kello 19.46 linkki Dovas: [i:aeeb2cad0c]Mutta kun on kulttejakin jotka sitovat liittolaishenkensä tavaroihin. Esimerkiksi Lhankor Mhy - sulkakynään. Koska henkihän ei pysty liikkumaan tosiaankaan kynässä, heh, ja jotta siitä voisi olla hyötyä erinnäisissä tilanteissa voi pappi joutua käskemään hengen tulemaan ulos tavarasta, jolloin sen täytyy heittää kyseinen loitsu (Gloranthan kultit s. 22). Muutoin henki karkaa, jos siihen ei heitä kyseistä loitsua kun se tulee ulos.[/i:aeeb2cad0c] Siis liittolaishenki tottelee kyllä minusta isäntäänsä/emäntäänsä ihan joka tapauksessa niin kauan kuin tämä vain kuuluu kulttiin ja saa omistaa liittolaishengen. En siis näe minkäänlaista karkaamisriskiä. Sen sijaan minun nähdäkseni esineisiin asetetut liittolaishenget eivät lähde pyhän esineensä läheltä, eikä niitä siten voisi lähettää minnekään tiedustelemaan. Esine olisi siis tavallaan rajoittava kiintopiste, jonka luota henki ei katoa. Tällöin hengen täytyisi kuljettaa esinettä mukanaan voidakseen liikkua. Loitsu, johon viittasit, on muuten Käske kulttihenkeä, ei Käske liittolaishenkeä, jos saan tämän verran korjata. Liittolaishenki on minusta joka tapauksessa papin uskollinen palvelija, eikä mikään pakotettu orja, jota pitäisi loitsujen avulla käskeä. [i:aeeb2cad0c]Tietysti moiset tilanteet on papin tarkan harkinnan varassa. Mikään ei periaatteessa estäisi sitäkään, että (kuvitteellinen tilanne) joku saman kultin pappi heittäisi käske loitsun toisen papin liittolaishenkeen.[/i:aeeb2cad0c] Käske kulttihenkeä kaiketi silti tehoaa vain loitsun tarjoaman jumalan omiin kulttiolentoihin. Käske kulttihenkeä täytyy myös pinota nimenomaan Kutsu (lajia) -loitsun kanssa, eikä se siksi ole samanlainen kuin muut Käske-loitsut. Näin ollen se ei sovi tavalliseen loitsimiseen. [i:aeeb2cad0c]No, mutta aina välillä voimme myös huomata variaatiot eri pelaajien maailmoissa...[/i:aeeb2cad0c] Niin, minun peleissäni liittolaishenget tosiaan ovat kuvaamani kaltaisia. Ne eivät siis lähde liihottelemaan pois esineidensä luota.
Dovas linkki 25. maaliskuuta 2002 kello 12.59
Dovas 25. maaliskuuta 2002 kello 12.59 linkki Elikkä olette käyttäneet kyseisellä sivulla mainittua Käske liittolaishenkeä kutsunnan ja sitä seuraavan sidonnan yhteydessä...(?) Pelityyliimme on kuulunut muuttaa sääntöjä muottiin joka soveltuu mielestämme parhaaksi ja uskoisin aika monien loppujen lopuksi noudattavan samaa tapaa.
Waylander linkki 25. maaliskuuta 2002 kello 13.04
Waylander 25. maaliskuuta 2002 kello 13.04 linkki [i:90354589c1]Minulla ainakin on ollut sellainen tapa, että henget ovat näkyviä muutenkin maallisessa maailmassa liikkuessaan.[/i:90354589c1] Ymmärtääkseni henget eivät ole näkyviä maallisessa ulottuvuudessa ennen kuin ne heittävät Näkyvyys - loitsun.
Nysalor linkki 25. maaliskuuta 2002 kello 14.22
Nysalor 25. maaliskuuta 2002 kello 14.22 linkki Dovas: [i:74b0df6931]Elikkä olette käyttäneet kyseisellä sivulla mainittua Käske liittolaishenkeä kutsunnan ja sitä seuraavan sidonnan yhteydessä...(?)[/i:74b0df6931] Hyvä Dovas, se ei ole Käske liittolaishenkeä, vaan Käske kulttihenkeä. Loitsulla nimenomaan käsketään kulttihenkiä, joihin voivat lukeutua älyhenget, mahtihenget, taikahenget ja sellaiset, jotka sattuvat olemaan kultin jumalan palvelijoita ja joihin tämä loitsu siksi tepsii. Liittolaishenget ovat vain yksi pieni osa kulttihenkien kirjoa. Joillakin kulteilla voi olla muitakin kuin näitä tavanomaisimpia henkiä kulttihenkinä. Kutsu kulttihenki -loitsulla voidaan sitoa henki tai antaa jokin muu käsky, jos loitsijan taikapisteet ylittävät hengen taikapisteet. [i:74b0df6931]Pelityyliimme on kuulunut muuttaa sääntöjä muottiin joka soveltuu mielestämme parhaaksi ja uskoisin aika monien loppujen lopuksi noudattavan samaa tapaa.[/i:74b0df6931] Joo, sääntöjen muuttaminen on minusta ihan OK, kun tarvetta ilmenee, mutta Gloranthan kulteissa kuvattu loitsu muuttamattoman kuvauksen mukaan ihan tosissaan pinotaan Kutsu (lajia) -loitsun kanssa. Tätä voi toki omissa peleissään muuttaa, mutta se ei kaiketikaan muuta kirjan tekstiä. Waylander: [i:74b0df6931]Ymmärtääkseni henget eivät ole näkyviä maallisessa ulottuvuudessa ennen kuin ne heittävät Näkyvyys - loitsun.[/i:74b0df6931] Pelaajan kirja sanoo kuitenkin seuraavaa: "Vain ruumiiton henki voi aloittaa henkitaistelun. Jos se hyökkää ruumiillista olentoa vastaan, sen on muututtava näkyväksi ainakin täyden meleevuoron ajaksi ennen taistelua." Kuulostaisi aika omituiselta, jos tuo onnistuisi vain Näkyvyys-loitsun kautta. Haamut, joita henkitaisteluun hyökkäävät henget aika usein kai ovatkin, voivat halutessaan muuttua näkyviksi ja ainakin minä olen peluuttanut sillä tavalla, että kun pelihahmot saapuvat jonkin haamun vainoaman paikan läheisyyteen, haamu ilmestyy heille jonkinlaisena kammottavana olentona, jonka muoto yleensä liittyy jollakin tavalla haamun kuolemaan. Tällaiset paikkaan sidotut haamut ovat minun Gloranthassani maallisessa maailmassa, eivät henkiulottuvuudessa.
Dovas linkki 28. maaliskuuta 2002 kello 16.55
Dovas 28. maaliskuuta 2002 kello 16.55 linkki Nysse! Kappas, juu! Piiiiitkästä aikaa luin itse kyseisen sivun tekstin kulttihengistä ja käske-spellistä. Näin on närhet. Joko Eurmalin Prankster on heittänyt minuun Vale spellin ja uskoin sen höpinät tai sitten kyse on (uskottavammin) siitä, että olen toiminut pelkästään pelinjohtajana viimeiset n. 5-6 vuotta muutamia lyhyitä poikkeuksia lukuunottamatta. Pelaajaporukassamme ei sitä aikaisemmin sen tason hahmoja pelattu joilla olisi accessia esim. liittolaishenkiin. Pelaajat nykyisin käytännössä muistavat "paremmin" :smile: jopa säännöt, kun itse olen suuntautunut lähes vain & ainoastaan itse kampanjan vetämiseen, suunnitteluun, NPC:iden pelaamiseen...ns. "vapaaseen haaveiluun" (pelinjohtajan parhaaseen puoleen!)... Eli kurssi takas alkuperäiseen aiheeseen! Mihin oikein jäätiinkään?
Nysalor linkki 28. maaliskuuta 2002 kello 17.28
Nysalor 28. maaliskuuta 2002 kello 17.28 linkki Dovas: [i:c5bcd51505]Joko Eurmalin Prankster on heittänyt minuun Vale spellin ja uskoin sen höpinät tai sitten kyse on (uskottavammin) siitä, että olen toiminut pelkästään pelinjohtajana viimeiset n. 5-6 vuotta muutamia lyhyitä poikkeuksia lukuunottamatta.[/i:c5bcd51505] Veikkaanpa Veijarin Kelmi-aspektin olleen asialla. :wink: No, sääntöjen yksityiskohdat kyllä unohtuvat helposti, kun niitä ei aina kaikkia tarvitse; sen olen itsekin todennut. [i:c5bcd51505]Eli kurssi takas alkuperäiseen aiheeseen! Mihin oikein jäätiinkään?[/i:c5bcd51505] Taisimme jäädä juuri siihen, että pohdimme, voisiko liittolaishenkiään lähettää henkimuodossa tiedustelemaan ja ohittamaan Vartioinnin. Kantamme taisivat olla erilaiset myös siitä, miten Vartioinnin Suoja hengiltä -vaikutus toimisi. Nostin esiin sen hankaluuden sinun tulkinnassasi, että henkitaistelussa tarvittavan ominaisuuden lisääntymisestä ei olisi mitään iloa silloin, jos Vartioinnin sisäpuolella ei ole henkiä tai muita olentoja puolustamassa aluetta tunkeilijoita vastaan. Sivusimme myös sitä, olisiko esineeseen sidottu liittolaishenki mahdollista lähettää esineensä luota miten pitkälle tahansa. Tulipa keskustelussa vielä esiin sekin, ovatko hengen yleensäkään näkyviä. Siinä siis hiukan kysymyksenasetteluja, jos haluat jatkaa. :smile:
Waylander linkki 3. huhtikuuta 2002 kello 8.34
Waylander 3. huhtikuuta 2002 kello 8.34 linkki [i:5fe8a0d70a]Haamut, joita henkitaisteluun hyökkäävät henget aika usein kai ovatkin, voivat halutessaan muuttua näkyviksi ja ainakin minä olen peluuttanut sillä tavalla, että kun pelihahmot saapuvat jonkin haamun vainoaman paikan läheisyyteen[/i:5fe8a0d70a] Toisille se Näkyvyys on ominaisuus, kuten haamuille.