Vanha foorumi

Takaisin

Hobitti varas.

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Malak 15. helmikuuta 2002 kello 18.04
Kirjoittaja Viesti
Malak linkki 4. helmikuuta 2002 kello 17.59
Malak 4. helmikuuta 2002 kello 17.59 linkki Tuota, Ajattelin vain, että onko teidän mielestä parempi, että pj tekee hahmot ja päättää mikä kenestäki tulee. Vai että itse tekee hahmot? Meillä on nyt käyty tuosta keskustelua. Kaikki muut haluavat tehdä itse hahmon. Paitsi itse pj. Mut kieltäytyy pelaamast, jos ei itse saa tehdä. Onko hobitti varas teistä muuten sallittu hahmo? ja millaista henkitaikuutta voisi hänelle antaa. Tuo alku vähän poikkesi. mutta tuli vain tuossa mieleen samalla kun kysyin tuosta. :smile:
Daedra linkki 4. helmikuuta 2002 kello 19.40
Daedra 4. helmikuuta 2002 kello 19.40 linkki OMFG ROLFMAO ---<EDIT>--- Pahoittelen aikaisempaa reaktiotani. Toki on ymmärrettävää, että pelaajat haluavat luoda itse hahmonsa, mutta tälläisissä tapauksissa on pelinjohtajan hankalaa nitoa seikkailijoita yhtenäiseksi ryhmäksi. Siis ehkäpä olisikin hyvä, että tapahtuma hoidettaisiin yhdessä? Pelinjohtajalla tietysti on [b:c21a39f35a]aina[/b:c21a39f35a] absoluuttinen valta, joten valinta on sinun. [b:c21a39f35a]Toisaalta[/b:c21a39f35a] RuneQuest Deluxe Editionin "Book 1 (Players Book)" sivun kuusi(6) alussa mainitaan, että "As a player, your first duty is to play within the limits of the characters [b:c21a39f35a]you[/b:c21a39f35a] generate." Suosittelen, että pohdit tarkkaan seuraavaa kysymystä: [i:c21a39f35a]Noudattaakko RuneQuestin kaikkia sääntöjä[/i:c21a39f35a] [b:c21a39f35a]paitsi[/b:c21a39f35a][i:c21a39f35a] sitä, että pelinjohtajalla on aina valta[/i:c21a39f35a] [b:c21a39f35a]VAI[/b:c21a39f35a] [i:c21a39f35a]Noudattaakko säännöistä tärkeintä, jonka tuloksena pelinjohtajalla on aina valta[/i:c21a39f35a] Tietty, RuneQuest ei olisi RuneQuest ilman munchkinoitavia hahmoja. Hobittivarkaista. Jos päädyit pelaamaan antamalla pelinjohtajalle vallan, niin tämä lienee turha kysymys. Päätösvalta on sinun. Jos päädyit pelaamaan sääntöjen mukaan, niin RuneQuestin "vakiomaailma" (Glorantha) ei sisällä hobitteja, joten säännöt kieltävät sen. Huhu kertoo, että ankat ovat aika lähellä sitä mitä pelaajasi haluaa. Ainakin RQssa. Toivottavasti kykenin auttamaan, -[i:c21a39f35a]Daedra[/i:c21a39f35a] [ Tätä viestiä on muokannut: Daedra 2002-02-04 21:57 ]
Wlu 000 linkki 4. helmikuuta 2002 kello 19.41
Wlu 000 4. helmikuuta 2002 kello 19.41 linkki [quote:4856defd75] 04.02.2002 klo 19:59, Malak kirjoitti: Tuota, Ajattelin vain, että onko teidän mielestä parempi, että pj tekee hahmot ja päättää mikä kenestäki tulee. Vai että itse tekee hahmot? Meillä on nyt käyty tuosta keskustelua. Kaikki muut haluavat tehdä itse hahmon. Paitsi itse pj. Mut kieltäytyy pelaamast, jos ei itse saa tehdä. Onko hobitti varas teistä muuten sallittu hahmo? ja millaista henkitaikuutta voisi hänelle antaa. Tuo alku vähän poikkesi. mutta tuli vain tuossa mieleen samalla kun kysyin tuosta. :smile: [/quote:4856defd75] Minä olen varmasti oikea henkilö vastaamaan tähän. Minusta tässä asiassa pitäisi noudattaa PJ:n päätöstä, sillä hän kuitenkin kehittää pelin. Voitte vaikka ehdottaa PJ:lle millaista hahmoa jokainen tahtoisi pelata ja sitten hän voi niistä ideoista tehdä jokaiselle sopivan hahmon. Kuitenkin valta pysyisi PJ:n käsissä. Tuskin hän kuitenkaan valtaa haluaa vaan johtaa hienoa peliä. Hobitti varas on ihan sallittava hahmo, mutta sekin riippuu tietysti pelistä esim. Gloranthassa ei ole käsittääkseni lainkaan hobitteja. Jos seikkailu taas sijoittuu jonnekin vähemmän kaupungistuneelle seudulle ei varas välttämättä ole hyödyksi. Riippuu tietysti varkaan tyylistäkin, mutta PJ päättää nämä asiat yleensä. Jos vaikka noudatetaan PJ:n mielipidettä tuollaisissa asioissa niin ei tule riitaa. Tietysti kaikkia epäolennaisia päätöksistä saa valittaa. Varkaille sopii kai samanlainen henkitaikuus kuin muillekin, mutta loitsut kuten havaitse kulta ja -hopea voivat olla käytännöllisiä. Ei kannata olla pelaamatta jonkun peliä vain hahmonluontikiistan takia. Itsellenikin kävi melko samalla tavalla, mutta ei siitä sen enempää... Ei PJ:n ole mikään pakko peliään johtaa.
Nysalor linkki 4. helmikuuta 2002 kello 19.41
Nysalor 4. helmikuuta 2002 kello 19.41 linkki Malak: [i:dfa9ea2583]Tuota, Ajattelin vain, että onko teidän mielestä parempi, että pj tekee hahmot ja päättää mikä kenestäki tulee. Vai että itse tekee hahmot? Meillä on nyt käyty tuosta keskustelua. Kaikki muut haluavat tehdä itse hahmon. Paitsi itse pj. Mut kieltäytyy pelaamast, jos ei itse saa tehdä.[/i:dfa9ea2583] Kumpaakin tapaa on harjoitettu niin muinaisissa :smile: pöytäpeleissäni kuin nykyisissä irkkipeleissäkin. Valmiiden (eli PJ:n tekemien) hahmojen etuna on se, että pelinjohtaja voi antaa pelaajille jonkin valmiin lähtötilanteen ja hahmojen taustat ja siten vältetään tyypillinen seikkailijoiden kohtaaminen sattumalta kapakassa työtä hakemassa tms. Kahdessa irkkipelissä olen antanut valmiit hahmot taustoineen ja tästä on tullut oikein kivaa, kun pelaajat ovat voineet keskittyä hahmon pelaamiseen valmiiksi annettujen tietojen pohjalta. Toivottavasti sellaista tulee kolmannessakin pelissä, johon olen kirjoittanut hahmot kokonaan itse. Toisaalta saattaa olla mukavaa päästä myös vaikuttamaan omaan hahmoonsa, jotta se tuntuisi läheisemmältä. Neljännessä irkkipelissäni olisi tarkoitukseni käyttää menetelmää, jossa pelaajat saavat kohtuullisen vapaasti luoda hahmonsa, valita sopivat numerotiedot ja kirjoittaa hahmon muunkin kuvauksen. Itse aion olla tässä enemmänkin vain neuvojana kuin varsinaisena vahtijana valvomassa, että hahmonluonti tapahtuisi juuri tiukkojen sääntöjen mukaan. Luonnollisesti tarjoan pelaajille tietoa, jota he voivat hyödyntää hahmon taustan kuvailuun, mutta muuten valta ja vastuu hahmosta on pelaajalla itsellään. Se vaatii pelaajaltakin oma-aloitteisuutta ja halua tosiaan luoda realistinen hahmo, eikä vain mitään mieletöntä ominaisuuspistekasaumaa. [i:dfa9ea2583]Onko hobitti varas teistä muuten sallittu hahmo? ja millaista henkitaikuutta voisi hänelle antaa.[/i:dfa9ea2583] No, se riippuu tietysti pelinjohtajasta. Itse en moista antaisi luoda ihan siitä syystä, että peluutan aina Gloranthassa, jossa ei sattumoisin hobitteja ole. Jos taas tuo sopii maailman luonteeseen, niin en näe siihen mitään estettä. Henkitaikuus kannattaa silloin valikoida sen mukaan, millaista taikuutta hobitit peluutetussa maailmassa käyttävät. Tähän ei voi oikein antaa yleispätevää ja kaikenkattavaa vastausta.
TypoDemon linkki 4. helmikuuta 2002 kello 19.58
TypoDemon 4. helmikuuta 2002 kello 19.58 linkki Wlu: "Ei kannata olla pelaamatta jonkun peliä vain hahmonluontikiistan takia. Itsellenikin kävi melko samalla tavalla, mutta ei siitä sen enempää... Ei PJ:n ole mikään pakko peliään johtaa." :grin: Hmm... tosiaan. Sinä kysyit että kävisikö että tekisit hahmot itse, mutta muut eivät haluneet. Mielestäni se olisi voinut toimia, mutta mene tiedä. Tietenkin on mukavampaa jos pelaajat saa tehdä omat hahmot, mutta siitä voi tulla ongelmia PJ:lle. Esim. Jos pelaa vaikka nykyaikaan sijoittuvaa peliä, niin jos muut ovat poliisi, hakkeri, rosvo, niin joku voi vaikka sitten haluta tehdä mekaanikon (en mitenkän *ittuile teitylle henkilölle. Jokainen tekee omat valintansa.)Joten tälläisten asioiden välttämiseksi PJ:n kannattaa ainakin jotenkin rajata hieman ammatteja. Mitä tohon hoBiitti varkaaseen tulee, niin se on ihan hyvä valinta. Näppärä ja pienikokoinen kansa. Ps: Siitä lähdetään liikkeelle että PJ:n sana on laki. Mutta kun miettii Suomenkin lakia, niin kyllä sieltä jotain kömmähdyksiä löytää. Joten jos PJ sönkkää jotain aivan uskomattoman ihmeellistä hömppää, niin onhan siinä jotain sanottava. Tästä PJ vs muut taistelusta meillä meidän porukassa on erittäin paljon kokeimusta. :smile: Ja kyllä välillä pelaajat on ihan aiheestakin valittaneet. Esimerkkejä nyt tässä en rupea mainitsemaan, koska se saattaisi jotenkin tuntua... ei niin hauskalta, ja täten toivon välttäväni pahan sanomisen kenestäkään. Ps2: Anteeksi mutta en tietenkään ole jaksanut tätä oikolukea wordissa, vaikka se nyt tossa päällä onkin. :smile: Eihän se sopisi imagooni. :grin:
Guzmo linkki 5. helmikuuta 2002 kello 7.21
Guzmo 5. helmikuuta 2002 kello 7.21 linkki [i:3e6c110ec0] Tuota, Ajattelin vain, että onko teidän mielestä parempi, että pj tekee hahmot ja päättää mikä kenestäki tulee. Vai että itse tekee hahmot? [/i:3e6c110ec0] Riippuu tilanteesta, mutta lähes aina on parempi että pelaajat saavat itse tehdä hahmonsa. Aloittelevalle ryhmälle tai yhtä peliä varten hahmojen valmiiksi tekeminen on järkeävää. Pelaajilla olisi kuitenkin hyvä olla mahdollisuus edes valita ennaltatehdyistä hahmoista mieleisensä. [i:3e6c110ec0] Meillä on nyt käyty tuosta keskustelua. Kaikki muut haluavat tehdä itse hahmon. Paitsi itse pj. Mut kieltäytyy pelaamast, jos ei itse saa tehdä. [/i:3e6c110ec0] Ei kuulosta kovin järkevältä toiminnalta. Ehkä pj pelkää, että teette hahmoistanne vääränlaisia? Tilanne kyllä näyttää siltä, että joko PJ heltyy tai etsii uudet pelaajat :smile: [i:3e6c110ec0] Onko hobitti varas teistä muuten sallittu hahmo? [/i:3e6c110ec0] Gloranthassa ei Hobitteja ole, mutta omassa pelissänne niitä voi olla paikat täynnä. [i:3e6c110ec0] ja millaista henkitaikuutta voisi hänelle antaa. [/i:3e6c110ec0] Esim. jotain salavihkaisuuteen (varastaidot) liittyvää. Hohto ja Suoja loitsut hengissä pysymistä varten. Terävyys taikuutta tikariin, jotta selkäänpuukottaminen tuntuu gutalta :smile:
Grammund linkki 5. helmikuuta 2002 kello 13.14
Grammund 5. helmikuuta 2002 kello 13.14 linkki Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että kukin tekee hahmonsa itse tosin GM:n valvovan silmän alla. Roolipelauksen mukavimpia hetkiä on hahmojen heitteleminen ja luonti, ja yleensä hahmolle tulee kuin itsestään oma luonne joka on aivan toisenlainen kuin alunperin ajatteli. Ja ainahan GM voi sanoa että "kelaa nyt vähän, kaaokisen etana joka palvoo orlanthia ei ehkä ihan luonteva ole"
Grammund linkki 5. helmikuuta 2002 kello 13.16
Grammund 5. helmikuuta 2002 kello 13.16 linkki Ja minähän en mitään oikolukua käytä, ja sen kyllä huomaa.
TypoDemon linkki 5. helmikuuta 2002 kello 14.01
TypoDemon 5. helmikuuta 2002 kello 14.01 linkki Grammund: "Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että kukin tekee hahmonsa itse tosin GM:n valvovan silmän alla. Roolipelauksen mukavimpia hetkiä on hahmojen heitteleminen ja luonti, ja yleensä hahmolle tulee kuin itsestään oma luonne joka on aivan toisenlainen kuin alunperin ajatteli." Siitä voi olla monta mieltä että onko se hahmojen luonti hauskinta. Minulla kun sattuu olemaan siitä kokemusta extra paljon. Eräässä pelissä hahmojani kuoli keskimäärin 1 per pelikerta. Ei ollut kovinkaan hauska tehdä aina uutta hahmoa, mutta ei siitä sen enempää. Sitten hahmojen luonnin aikana syntyy aina jotain ihmeen riitoja. Kuten esim miten ominaisuudet heitetään. Mielestäni se että saa ykköset uusiksi ja saa vaihtaa paikkaa, on ihan hyvä systeemi, jos haluu keskitason porukkaa. Sitten voi myös antaa jonkun määrän jos haluu huono/hyvää porukkaa. Silti aina ei edes saa heittää ykköset uusiksi tavalla, ja tämäkös hieman vihastuttaa pelaajia. Tietenkin "PJ:n sana on laki", mutta kyllä sitä lakiakin vastaan voi yrittää taistella. Mutta kyllä se hahmojen luonti on ihan hauskaa. Silloin vaan, se kauhea kaverini, OFF-GAMETUS-demoni pääsee valloilleen, ja hahmojen luonnista ei tule mitään. Tosin silloin voi saada uusia hyviä ideoita hahmoonsa. Tosin silloin ei olla vielä in game, joten ei se varsinaisesti ole off gametusta. :smile: Mutta mielestäni silti parhaat palat ovat pelaamisen aikana. Esim. muutaman päivän vankeus wc viemärissä, isossa säiliössä, oli ihan hassu kokemus, mutta oli ihan mukavaa päästä sieltä pois. Tosin, siitä seurasi hieman ei niin hauskoja asioita hahmolle, mutta ei mennä nyt niihin. :smile: Onhan niitä varmaan kertynyt tämänhetkisenkin porukan kanssa, mutta nyt ei tule mieleen mitään sellaista kauheeta super meininkiä. Tosin IRC ropessa oli aika hauskaa, kun päästiin se Hullu Prax loppuun. Ps: Mielestäni viesti on huono ilman tuollaista virnistystä, joten on aivan pakko laittaa yksi. :grin:
Guzmo linkki 5. helmikuuta 2002 kello 14.53
Guzmo 5. helmikuuta 2002 kello 14.53 linkki [i:92e47b3ef0]Eräässä pelissä hahmojani kuoli keskimäärin 1 per pelikerta. Ei ollut kovinkaan hauska tehdä aina uutta hahmoa, mutta ei siitä sen enempää.[/i:92e47b3ef0] Paranoia? :smile:
Wlu 000 linkki 5. helmikuuta 2002 kello 15.33
Wlu 000 5. helmikuuta 2002 kello 15.33 linkki TYPOLI [i:896fcf617f]Siitä voi olla monta mieltä että onko se hahmojen luonti hauskinta. Minulla kun sattuu olemaan siitä kokemusta extra paljon. Eräässä pelissä hahmojani kuoli keskimäärin 1 per pelikerta. Ei ollut kovinkaan hauska tehdä aina uutta hahmoa, mutta ei siitä sen enempää.[/i:896fcf617f] Miksiköhän muitten hahmoja ei kuollut? Hahmoillasi on vain tapana tehdä asioita tyyliin: ”tuolla on tyyppi/2 tyyppiä/kaupunki/vihollisten sotajoukko/ punainen lepakko. Menenpäs sinne rellestämään” Pitääkö joka viestissä vihjata jotain peliporukasta. Kerronko minäkin kohta niistä suomenkokoisista järvistä joita ilmestyy sinne tänne :smile: . Vai jäikö viimekertaisen matsin (millaisissa peliporukoissa pelaatte) kirvelevä tappio harmittamaan :razz: [i:896fcf617f]Sitten hahmojen luonnin aikana syntyy aina jotain ihmeen riitoja. Kuten esim miten ominaisuudet heitetään. Mielestäni se että saa ykköset uusiksi ja saa vaihtaa paikkaa, on ihan hyvä systeemi, jos haluu keskitason porukkaa. Sitten voi myös antaa jonkun määrän jos haluu huono/hyvää porukkaa. Silti aina ei edes saa heittää ykköset uusiksi tavalla, ja tämäkös hieman vihastuttaa pelaajia. Tietenkin "PJ:n sana on laki", mutta kyllä sitä lakiakin vastaan voi yrittää taistella. [/i:896fcf617f] Yleensä hahmot pitäisi tehdä niin kuin PJ sanoo, eikä sellaisesta pitäisi ruveta valittamaan. Huomaa Malak, että meidän porukka on se todellinen hahmonluonti-taistelu mestari :smile: [i:896fcf617f] Mutta kyllä se hahmojen luonti on ihan hauskaa. Silloin vaan, se kauhea kaverini, OFF-GAMETUS-demoni pääsee valloilleen, ja hahmojen luonnista ei tule mitään. Tosin silloin voi saada uusia hyviä ideoita hahmoonsa. [/i:896fcf617f] Joo. Tavattu on tuokin demoni. [i:896fcf617f] Esim. muutaman päivän vankeus wc viemärissä, isossa säiliössä, oli ihan hassu kokemus, mutta oli ihan mukavaa päästä sieltä pois. Tosin, siitä seurasi hieman ei niin hauskoja asioita hahmolle, mutta ei mennä nyt niihin. [/i:896fcf617f] Tuo ei sitten ole mikään minun peli. Typo kertoikin siitä joskus jossain päin tätä foorumia, valitettavasti.
Guzmo linkki 6. helmikuuta 2002 kello 7.55
Guzmo 6. helmikuuta 2002 kello 7.55 linkki Typo & Wlu: Miten te aina jaksatte vääntää täällä peliporukkanne asioista? :smile: _________________ -=Guzm0=- [ Tätä viestiä on muokannut: Guzmo 2002-02-06 09:55 ]
Wlu 000 linkki 6. helmikuuta 2002 kello 13.32
Wlu 000 6. helmikuuta 2002 kello 13.32 linkki GUZMO: [i:8875365718]Typo & Wlu: Miten te aina jaksatte vääntää täällä peliporukkanne asioista? [/i:8875365718] Olisitpa ollut eilen ircissä :smile:... Mutta kyllä sitä pitää vähentää tuollaista jos haluaa pysyä foorumilla :smile:
Malak linkki 6. helmikuuta 2002 kello 14.17
Malak 6. helmikuuta 2002 kello 14.17 linkki Hobittihan on puolituinen? noin arvoiltaan katsottuna ainakin. erehyin käyttämään eri nimitystä :smile: anteeksi.
Guzmo linkki 6. helmikuuta 2002 kello 15.45
Guzmo 6. helmikuuta 2002 kello 15.45 linkki [quote:04409a5c61] 06.02.2002 klo 16:17, Malak kirjoitti: Hobittihan on puolituinen? noin arvoiltaan katsottuna ainakin. erehyin käyttämään eri nimitystä :smile: anteeksi. [/quote:04409a5c61] Ei ole Gloranthassa puolituisiakaan, mutta samapa tuo. Ankka on aika lähellä Hobittia, mutta alhaisemman RR:n takia ankoilta tuppaa jäsenet irtoilemaan. Peikkolainen voisi olla toinen vaihtoehto varashahmoksi.
TypoDemon linkki 6. helmikuuta 2002 kello 18.47
TypoDemon 6. helmikuuta 2002 kello 18.47 linkki Guzmo: "Ei ole Gloranthassa puolituisiakaan, mutta samapa tuo. Ankka on aika lähellä Hobittia, mutta alhaisemman RR:n takia ankoilta tuppaa jäsenet irtoilemaan. Peikkolainen voisi olla toinen vaihtoehto varashahmoksi." No mutta minulla on hyvä idea. Peikko. Ei välttämättä peikkolainen. Luolapeikko olisi kanssa hyvä. Jos jää jollekkin taloudenhoitajalle kiinni hiiviskelystä, niin kyllä se tajuaa ettei kannata ruveta kirkumaan, taikka sitten ei voi enää koskaan kirkua. :smile: Ps: Tosin peikko on vähän kömpelö.
Guzmo linkki 7. helmikuuta 2002 kello 9.45
Guzmo 7. helmikuuta 2002 kello 9.45 linkki [quote:e34c0970b2] No mutta minulla on hyvä idea. Peikko. Ei välttämättä peikkolainen. Luolapeikko olisi kanssa hyvä. Jos jää jollekkin taloudenhoitajalle kiinni hiiviskelystä, niin kyllä se tajuaa ettei kannata ruveta kirkumaan, taikka sitten ei voi enää koskaan kirkua. :smile: Ps: Tosin peikko on vähän kömpelö. [/quote:e34c0970b2] Luolapeikko (kaaoottinen vieläpä) varas. Ok-kei... Eiköhän sille olis helpompaa vaan kävellä sisään ja nuijia ryöstettävät hengiltä hiipimisen sijasta :smile:
Plentonius linkki 8. helmikuuta 2002 kello 14.57
Plentonius 8. helmikuuta 2002 kello 14.57 linkki On varmaan syytä myöntää, että tämä em. "natsi" on allekirjoittanut.
GEAS linkki 15. helmikuuta 2002 kello 18.04
GEAS 15. helmikuuta 2002 kello 18.04 linkki No, meillä ei pelaajat halua tehdä hahmoja koska se vie peliaikaa mutta valmiit hahmotkaan ei kelpaa ja siten hahmot jää aina puolitiehen kun ei kukaan vaivaudu miettimään hahmoon mitään muuta kuin numero tiedot.
Larppa linkki 7. kesäkuuta 2002 kello 6.30
Larppa 7. kesäkuuta 2002 kello 6.30 linkki Minusta pelaajien pitää ehdottomasti tehdä omat hahmot, koska muuten he eivät välttämättä tykkää siitä hahmosta jonka pj on luonut. Hobitti varas on ihan mahdollinen ja aika tavallinen, koska hobitit sopivat hyvin varkaiksi pienen koonsa ja erittäin hyvän näppäryyden vuoksi . Heille sopiva henkitaikuus olisi terävyys,pimeys...
Frade linkki 19. syyskuuta 2003 kello 7.42
Frade 19. syyskuuta 2003 kello 7.42 linkki Jos nykymaailmassa olisi Hobitteja, niiden olisi helppo puuhata varkaiden hommissa. Ne eivät välttämättä saisi vankeutta,koska niitä voitaisi luulla vaikka alle 10-v. kakaroiksi.Mut sitten jos ei olisi vanhempia maksamassa sakkoja...ne joutuisivat nuorisovankilaan :evil: ...ajatelkaa nyt jos vaikka joku 50 v. pappa olisi nuorisovankilassa... :roll:
Leguriand linkki 22. joulukuuta 2003 kello 8.49
Leguriand 22. joulukuuta 2003 kello 8.49 linkki en ole kauheati plannut tai tutkinut RQ:ta :o , mutta ainakin KERP:sä sanotaan etta puoli tuisilla ei ole minkään laista taikuutta! mielestäni on parempi jos pelaajat tekeväthahmonsa itse, mutta PJ sanoo asiota kuten: ''kaikkien pitää olla ns. hyviä/pahoja kulttuuriltaan''
Shireh linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 10.23
Shireh 5. maaliskuuta 2004 kello 10.23 linkki Minulla oli hobitti varas... Aseena kukri ja vah.muutos -d4... :lol: Nolotti piti paeta taisteluista jne... Ei taikuutta... Kuoli kun innoissaan tutki vamppyyrien linnaa... Arvaatte varmaan...
KingofSartar linkki 11. maaliskuuta 2004 kello 11.51
KingofSartar 11. maaliskuuta 2004 kello 11.51 linkki Kerrotaan nyt käyttämäni, mielestäni hyvin toiminut hahmonluonti-/kampanja-aloitustyyli. 1. Kokoonnutaan yhdessä johonkin paikkaan, jossa on sääntökirjat + muuta pelimateriaalia. Sekä nopat 2. Pelinjohtaja aloittaa kysymällä minkälaisia hahmoja pelaajilla on mielessä. Yleensä olen lähtenyt primitiivi-nomadi-barbaari-sivistynyt –akselista. Sekä käytettävissä olevat rodut. Toinen vaihtoehto on, että pelinjohtajalla on jo valmis idea (esim. ”barbaarit lunareita vastaan”, ”peikkojen kilpikähmäjoukkue haastaa Temppelikuvun mestarit” tai ”peli sijoittuu Safelster-järven ympäristöön”). 3. Tulevat pelaajat kertovat ajatuksensa. Heitetään ominaisuudet käyttämällä mukautettu yhdistelmämetodia. Jos keskiarvo on kovasti alhainen, heitetään kaikki uudestaan. Jos jää alle keskiarvon, saa esim. D3, D6 tai D3+3 lisää jaettavaksi ominaisuuksiin. Jos onnistuu heittämään yli 91 (ihmisellä) niin ei tarvitse vähentää. Ole tyytyväinen. Aletaan miettiä mikä hahmo voisi olla (ammatti, kultti, kotipaikka etc.). Tai jos on pakko olla Conan Barbaari tai Elric niin heittäköön niin kauan, että saa tarpeeksi lähelle. Kyllä noppien heittelyyn joskus kyllästyy ja yleensä vähintään parin kolmen kerran jälkeen on tyytyväinen. 4. Katsotaan paljonko pisteitä saa ominaisuuksiin, yleensä olen antanut esim. ÄLY + NPP lisää jaettavaksi. Annetaan mahdolliset ylärajat ja suositukset (velhon on syytä osata lukea). Jos ei pisteet millään riitä siihen, että saa pelattavan hahmon annetaan esim. tietokykyihin ja puhetaitoon lisää. 5. Pelaajat alkavat kehittämään hahmojaan ja PJ alkaa miettimään kampanjaa. Omasta mielestäni hahmon luominen on yhteinen prosessi, josta parhaimmillaan syntyy parempaa kuin erillään tehtynä. Synenergiaa. Kuitenkin muistaen tasapainon ja tarkoituksen pitää hauskaa. Kaaoksen etana palvomassa Orlanthia ei vielä toimi mutta jos se onkin valaistunut… :lol: