Vanha foorumi

Takaisin

Zin Letters #5 - mitä, missä, milloin?

Lehti
Garrik 27. elokuuta 2010 kello 12.49
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 27. elokuuta 2010 kello 12.49
Garrik 27. elokuuta 2010 kello 12.49 linkki Taisi käydä niin, että olen jälleen vastuullinen Zin Lettersin päätoimittaja. Mitä te tältä lehdeltä haluatte? Mitä olette valmiit tekemään sen eteen? [b:1966ec7a62]1. Sisältö - onko meillä juttuja lehteen?[/b:1966ec7a62] Tiedossani on kaksi suurta kokonaisuutta, joista voisi saada aikaiseksi koko lehden käsittävän teeman. Eka kokonaisuus on ikuisuusprojekti Praxin Agimorit. Toka kokonaisuus on jatkoa ZL#3:n Orlanthi-kuvauksille, tällä kertaa kaupunki (Alone), kylä (Storlock) ja seikkailu (Alone & ympäristö). Koska aktiiviset Agimori-tietäjät ovat olleet jo vuosia vaiti, en osaa sanoa mitään Agimori-juttujen valmistumisesta. Olisin itse takapiru Kaukalan Orlanthi-jutuille, joten niiden valmistumisesta voin ottaa vastuun. Mutta halutaanko tätä? Onko siinä tolkkua, että päätoimittaja julkaisee yhdistyksen lehdessä omia juttujaan? Jaksaako joku niitä lukea, onko niistä hyötyä? Näiden teemojen lisäksi on tiedossani Loskalm- ja Sodan Kuningaskunta -aiheisia artikkeleja (valmiita) sekä laaja Jumaltietäjä-seikkailu (kesken). Kummastakaan ei yksin tule lehteen teemaa, mutta hyvää täytettä kylläkin. Onko kellään mitään muuta Glorantha-aiheista juttua, jonka kirjoittaminen olisi edes aluillaan? [b:1966ec7a62]2. Ulkoasu ja kuvitus[/b:1966ec7a62] Mä olen tytyväinen ZL#3:n ja #4:n ulkoasuun ja kuvitukseen, ja pyrin jatkamaan tällä linjalla. Onko tähän mielipiteitä? Onko vapaaehtoisia (hyviä) kuvittajia? [b:1966ec7a62]3. Toimitus ja aikataulu[/b:1966ec7a62] Mun mielestäni olisi hienoa, jos Kalikos saisi ulos lehden vuodessa. Nähdäkseni se on mahdollista, eli ensi kevät voisi olla Zin Vitosen haamuraja. Perinteisesti lehdenteossa eniten töitä on päätoimittajalla ja taittajalla. Jos taittaja löytyy (saa tarjoutua!), perusvoimakaksikko on olemassa. Toimittajia, tarkastajia, testaajia, kuvittajia, makutuomareita yms. kuitenkin tarvitaan aina. Mitä enemmän aktiivista väkeä lehdentekoon osallistuu, sitä varmemmin lehti joskus valmistuu. :) -G
Vesa linkki 31. elokuuta 2010 kello 13.08
Vesa 31. elokuuta 2010 kello 13.08 linkki Minun mielestäni tietenkin kannattaa julkaista se materiaali mitä valmiiksi asti saadaan työstettyä ajoissa. Eli tässä tapauksessa näyttäisi siltä, että ennemmin Storlock/Alone materiaali saadaan ulos seuraavaan lehteen kuin Agimori -jutut. Seuraavaa lehteä silmällä pitäen kannattanee varmana keskittyä Alonen ja Storlockin materiaalien hiomiseen ja siihen, että ne julkaistaan vitos numerossa. Sitten mietitään uudelleen jos nyt ihme tapahtuu ja Agimorit heräävät jälleen henkiin ja jutut niistä saadaan valmiiksi asti hiottua.
Nysalor linkki 3. syyskuuta 2010 kello 20.17
Nysalor 3. syyskuuta 2010 kello 20.17 linkki Garrik: [i:30ccdfeab1]Onko kellään mitään muuta Glorantha-aiheista juttua, jonka kirjoittaminen olisi edes aluillaan?[/i:30ccdfeab1] Olen aloittanut kirjoittamaan puhtaaksi Murha Kotkanpesässä -skenaariotani. Työ on vasta aluillaan, mutta minulla tuntuisi olevan nyt siihen enemmän inspiraatiota kuin jumaltietäjäskenaarion kehittämiseen, jälkimmäinen kun saattaisi paisua melko pitkäksi, kun taas Murha Kotkanpesässä saattaisi pysyä sellaisissa rajoissa, että voisi toimia lehdentäytteenä. Koetan ehtiessäni saada aikaan alustavan version skenaariosta ja laittaa sen Zinin keskustelualueelle. Skenaario on pelattu kolme kertaa, joten siitä alkaa olla jo paljon pelikokemusta. [i:30ccdfeab1]Mun mielestäni olisi hienoa, jos Kalikos saisi ulos lehden vuodessa. Nähdäkseni se on mahdollista, eli ensi kevät voisi olla Zin Vitosen haamuraja.[/i:30ccdfeab1] Tuo aikataulu kuulostaa hyvältä. Keväällä on varmaan myös Kalikoksen vuosikokous, joten Zinin viides numero olisi hienoa julkistaa siellä. Vesan tavoin kannatan sitä, että käytetään materiaalia, jota saadaan. Jos agimorit eivät etene, jääkööt minunkin puolestani vasta sitä seuraavaan numeroon. Olen vähän miettinyt eräänlaisen agimoripelin käynnistämistä, mutta saapas nähdä riittääkö minulla siihen tarmoa, kun olen vastikään saanut vakituisen työn kirjastosta ja puuhailen paljon kaikenlaista aikaa vievää.
Bellad linkki 14. syyskuuta 2010 kello 9.46
Bellad 14. syyskuuta 2010 kello 9.46 linkki jäänyt viime vuosina nuo Kalikoksen miitit väliin. Jos Agimoreilut jää tästä numerosta pois, niin voisin yrittää ottaa itteäni niskasta kiinni, ja peluuttaa jo muutama aika sitten mietinnän aloittanutta skenaario/kamppista miitissä. Kehitysvaihe on vähän venynyt, kun en ole saanut päätettyä, jotta kummoisia agimorien tulisi olla. Siksi meinasinkin tämän skenun pelauttaa sellaisessa muodossa, jotta pelaajat itse muodostavat valtaosan siitä agimorien elinympäristöstä mitä näkevät ja kokevat. Myyttiseltä puolelta on jo paljon valmista/keskeneräistä materiaalia, joten siihen osa-alueeseen peli ei juurikaan kosketa, minun visioissa, mutta mikäs PJ on pelaajia rajoittamaan? Pelin nykyinen idea/rakenne on hieman pseudo-indie, sillä pelisysteeminä toimii HQ2, ja pelaajat eivät pelaa hahmoa, vaan hahmon "vaistoja". Seuraamme siis vain yhden hahmon elämää erämaassa, mutta 3-5 pelaajaa kiistelevät/neuvottelevat/heittävät noppaa siitä, mitä ja miten missäkin tilanteessa hahmo tekee. Peli on minun ajatusmaailmassani melko maanläheistä, metästystä, kalastusta (joo on mahdollista aavikolla, jos tietää miten ja mistä), suolan keruuta, vihollisheimojen pakoilua/välttelyä/tai päinvastaista. Ajatuksena on tutustua kyseisen hahmon "normaaliin päivärutiiniin". Mahtaisiko moiseen löytyä pelaajia?
Vesa linkki 21. syyskuuta 2010 kello 16.05
Vesa 21. syyskuuta 2010 kello 16.05 linkki [quote:7cede148f2="Bellad"]kalastusta (joo on mahdollista aavikolla, jos tietää miten ja mistä), [/quote:7cede148f2] Agimorit ei kalasta. Praxin Agimoreille kalastaminen on tabu. Vesi on tärkeää ja näin ollen pyhä, kalat ei. Vanha Agimorien sananlaskukin kuuluu "Anna vettä ja olet ystäväni, mutta anna kala ja olet kuollut!". Eli vesi on tärkein kaikista Autiomaan ravinteista ja tässä tapauksessa olisit voinut antaa lahjaksi vettä, jossa tämä kala ui, mutta annoitkin sen sijaan vain kalan. Mitä tulee sitten mahdollisiin ei vedessä "uiviin" "kaloihin", niin tällaisethan olisivat silkkaa kaaosta, mitä ei varmasti "kalastettaisi". Korol varmaan joskus kirjoittanee puhtaaksi myytin, miksi Praxin Agimorit eivät kalasta.
Bellad linkki 22. syyskuuta 2010 kello 16.45
Bellad 22. syyskuuta 2010 kello 16.45 linkki miksi ne olisivat kaaosta? Ja jos hahmo joutuu tilanteeseen, missä vaihtoehtoina on oma nääntyminen ja ruokailu epäpyhällä ruualla, niin kumman hahmo valitsee, ja mitä siitä seuraa? Ja jos meillä on ruokaa, joka on pyhää, niin onko kaikki muu epäpyhää, vai onko epäpyhä käsitteenä vielä jotain, minkä ja pyhän väliin mahtuu vielä kolmas (tai useampi) aste?
Vesa linkki 22. syyskuuta 2010 kello 17.48
Vesa 22. syyskuuta 2010 kello 17.48 linkki Koska Agimorit noudattavat myös meidänkin maailmamme perinteisiä tabukäsityksiä ja luokitteluita. Jos otuksella on kidukset, suomut ja räpylät ja se ui hiekassa, se ei ole kala ja näin ollen tabu, eli KAAOSTA!
Bellad linkki 24. syyskuuta 2010 kello 12.50
Bellad 24. syyskuuta 2010 kello 12.50 linkki En tiennyt, että meidän maailmassa on kaaoskaloja. Ja Tabu tietääkseni merkitsee Pyhää asiaa, josta puhuminen on kiellettyä. Kaaos voi olla tabu, mutta esim Sartarilaisessa kulttuurissa se ei sitä ole. Jos Kaaos on Tabu agimoreille, niin OK, mutta miten kalat liittyy siihen? Ja miksi kaaos on agimorien mielestä pyhä? Ja kolmanneksi, mikä on Kaaos? puhut siitä kuin se olisi jokin selkeä yksiselitteinen tolppa keskellä aavikkoa tai vastaava. [quote:23c3827a64="Vesa"]Koska Agimorit noudattavat myös meidänkin maailmamme perinteisiä tabukäsityksiä ja luokitteluita. Jos otuksella on kidukset, suomut ja räpylät ja se ui hiekassa, se ei ole kala ja näin ollen tabu, eli KAAOSTA![/quote:23c3827a64] Meidän maailmassa en tunne käsitettä kaaos, ainakaan sellaisena kuin se Gloranthassa esiintyy, mutta se mitä kidukset, suomut, räpylät, ja ui hiekassa meidän maailmassa on, [url=http://throughthesandglass.typepad.com/through_the_sandglass/2009/07/the-sandfish-like-a-man-diving-into-water.html]löytyy täältä[/url]
Vesa linkki 24. syyskuuta 2010 kello 13.38
Vesa 24. syyskuuta 2010 kello 13.38 linkki Koska meidän maailmassamme monissa kulttuureissa käytetään tällaisia luokituksia käsittämään eläinkuntaa. Lähi-Idässä esim. äyriäisiä ei syödä, koska ne elävät vedessä, mutta niillä ei ole eviä, suomuja ja kiduksia, eli ne eivät ole kaloja ja jne. Gloranthassa tällaiset poikkeavuudet joko ovat pyhiä, niin kuin meidän maailmassamme joillekin kulttuureille, tai kaaosta. Tässä tapauksessa hiekassa möyrivä hai tai siika on puhdasta kaaosta. Ainakin minun Gloranthassani jos siellä olisi kaloja jotka "uivat" erämaassa, niin ne leimattaisiin saman tien kaaokseksi. Vaikka Glorantha onkin pullollaan kaiken maailman outouksia, pätee siellä kuitenkin selvä luokittelu eri eläin/kasvilajeille. Otetaan nyt Agimorien sijaan esimerkiksi vaikka sartarilaiset. Sartarilaisille kalan määritelmä on selvä, sillä on suomut, evät ja kidukset ja se ui VEDESSÄ. Hiekassa möyrivä kalalta näyttävä otus ei siis kuulu sartarilaisen näkemyksen mukaan kaloihin ja sartarilaisten ollessa kyseessä tällainen oikku määritellään heti kaaokseksi. Sama pätee Agimorien suhteen. Tuo liejuryömijä mikälie, olisi valtaosalle meidän maailmamme kansoista tabu, koska se ei sovi "loogiseen" kalan määritelmään. Sartarissa kuuluu vanha sananlasku: "Meillä Sartarissa on vain kahdenlaisia kaloja. Niitä jotka uivat vedessä ja kuolleita!"
Olorin linkki 24. syyskuuta 2010 kello 14.09
Olorin 24. syyskuuta 2010 kello 14.09 linkki [kärjistys] Se asuu vedessä -> se on kala -> se on tabu. Se ei asu vedessä -> se ei ole kala -> se ei ole tabu. [/kärjistys] Jos se siis ei ole kala, niin ehkä se voisikin olla jokin käärmeen tai liskon sukulainen. Se ui hiekassa, so what. Uiminen ei tee olennosta kalaa. Meinaan vaan, että miusta tässä vois olla aineksia jonkin uuden siistin matskun kehittämiseen. Saaliseläin, kuinka sitä metsästetään, miten sitä käytetään jne jne jne. Paljon oleellista kulttuuriin kuuluvaa asiaa.
Vesa linkki 24. syyskuuta 2010 kello 14.22
Vesa 24. syyskuuta 2010 kello 14.22 linkki [quote:25074a766d="Olorin"]Jos se siis ei ole kala, niin ehkä se voisikin olla jokin käärmeen tai liskon sukulainen. Se ui hiekassa, so what. Uiminen ei tee olennosta kalaa. [/quote:25074a766d] Käsitys kyseisestä otuksesta muuttuu sitten tyystin eikä voida enää puhua kalastamisesta. Sitten sitä metsästetään.
Bellad linkki 24. syyskuuta 2010 kello 16.26
Bellad 24. syyskuuta 2010 kello 16.26 linkki Meidän maailmassa monet kulttuurit puhuvat aavikosta hiekkamerenä. Jos jokin aavikon eläin nimetään hiekkakalaksi, niin nämä yhdessä selkeästi herättävät tabun rikkomisen kaltaisia ajatuksia joissakin meissä, mutta se ei tarkoita, että niille olennoille, jotka ovat eläneet koko elämänsä aavikolla, moinen aavikon pikku makupala, sen nimi, elämän tavat, tai muu vastaava olisi erityisen "kaaosta", edes Gloranthassa. Kuten sanoit, niin jollekin Sartarilaiselle jokin täysin vieras ilmestys tuhansien kilometrien takaa voisi herättää ihmetystä ja "kaaos" ajatuksia, mutta luulempa, ettei yksikään myrskyhäränpalvoja olisi kanssasi samaa mieltä siitä, että jokin eläin on kaaosta vain elinympäristönsä takia, tai joidenkin elintapojensa takia. [url=http://www.youtube.com/watch?v=bqSH1wkTYKI&feature=related]linkki videoon [/url]liskon kotomaalle Saudiarabiaan. Niitä tavataan myös Floridassa, missä niitä pidetään uhanalaisena lajina, jota suojellaan useiden tahojen toimesta, ja siihen käytetään hulluna rahaa, jottei ne kuolisi sukupuuttoon. Eivät amerikaanot muista, jotta ne siellä on luontoon karanneita lemmikkejä, jotka on raahattu sinne toiselta puolelta maailmaa, mutta pikkuvika. Ja Olen Olorinin kanssa samaa mieltä. Nykyisin materiaali mitä Agimoreista on käsitelty, on kovin "ei arkipäivää", eikä oikeastaa luo mitään uutta, vaan vain avaa jo olemassa olevaa. Jokin niinkin yksinkertainen asia, kuin uiva lisko aavikkojen salattuna saaliseläimenä on mielestäni jo iso uusi asia, joka on omasta mielestäni joka siisti idea, vaikka luontoäiti sen minua ennen keksikin. Mutta sitten ihan asiaan. Tämä ja moni muukin ristiriita eri pelaajien välillä on esimerkki siitä, mistä pelissä olisi kyse. Toisaalta Agimoreilla on inho kaloja kohtaan, ja toisaalta taas lisko ei varsinaisesti ole kala... Voiko sen siis syödä, tai onko siitä muuta hyötyä? ja onko se sallittua?
Garrik linkki 27. marraskuuta 2010 kello 18.42
Garrik 27. marraskuuta 2010 kello 18.42 linkki Muut aiheet varastivat ketjun, mutta palaan alkuperäiseen aiheeseen. Viimeiseen puoleen vuoteen KUKAAN ei ole ilmaissut konkreettista mielenkiintoa Zinin vitosnumeroon. Jos haluatte lehden, tehkää sitä. Juttuja, juttuideoita ja yleistä keskustelua lehden suunnasta ja [u:c51b3e915a]tarpeesta[/u:c51b3e915a] kaivataan. -G
Garrik linkki 5. huhtikuuta 2011 kello 15.45
Garrik 5. huhtikuuta 2011 kello 15.45 linkki Onkos kellään ideoita jutuista, joita haluaisitte The Zin Letters Vitoseen? Omia juttuja tai kaverin juttuja. Mielestänne tasokkaita juttuja, joista suomalainen Glorantha-harrastajien joukko voi olla ylpeitä, kun lehteä myydään taas paksuina nippuina ulkomaiden harrastajille. Sellaisia juttuja, jotka olisi kirjoitettu ainakin raakatekstiksi, eli vähintään pari sivua ranskalaista viivaa tms. Ideoita aina on, mutta nyt haen artikkeleja, joiden toteutus on niin pitkällä, että niistä saisi toimittamalla ihan valmista aikaiseksi. Käännösapua suomesta englantiin löytyy, eli kieli ei ole este. Samoin kuvitus saadaan varmaankin järjestymään. Tämän kevään kevätkokoukseen lehti ei valmistu. Mutta Kalikos täyttää ensi talven kynnyksellä 10 vuotta, ja sitä voisi jotenkin juhlistaa. Eikö olisi siistiä todeta, että Kalikos sai ensimmäisten 10 toimintavuotensa aikana valmiiksi lähinnä suomalaisin voimin kirjoitetun ja tuotetun lehden keskimäärin joka toinen vuosi? Lehden tekohan oli alunperin yhdistyksen synnyttämisen keskeisiä syitä. Mikä olisikaan parempi kunnianosoitus yhdistykselle ja sen perustajille kuin pamauttaa uusi lehti markkinoille! -G