Vanha foorumi

Takaisin

Henkien osaama taikuus

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Sydemarix 28. maaliskuuta 2010 kello 9.30
Kirjoittaja Viesti
Sydemarix linkki 28. maaliskuuta 2010 kello 9.30
Sydemarix 28. maaliskuuta 2010 kello 9.30 linkki Mitä taikuuden lajeja henget voivat oppia? Lienee selvää että henget osaavat henkitaikuutta ja kulttihenget myös riimutaikuutta, mutta voiko loitsuhenki/kulttihenki/shamaanin apuhenki/herätetty henki esimerkiksi lumota loitsujaan esineisiin? Entä pystyykö ruumiistaan irtautunut shamaani tähän (olettaen että joku muu on kaivertanut tarvittavat riimut)? Voiko henki ryhtyä shamaaniksi/velhoksi? Edit: viesti taisi mennä epähuomiossa väärälle alueelle, "RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot" olisi saattanut olla parempi, eivätkä minun oikeuteni taida riittä viestn siirtämiseen jälkikäteen...
Nysalor linkki 28. maaliskuuta 2010 kello 14.27
Nysalor 28. maaliskuuta 2010 kello 14.27 linkki Siirsin tämän keskustelun oikealle keskustelualueelle. Sydemarix: [i:4cd91b2be1]Mitä taikuuden lajeja henget voivat oppia?[/i:4cd91b2be1] Minun nähdäkseni tässä on eroja eri henkityyppien välillä. Esimerkiksi taikahenkien kuvauksessa on suoraan sanottu, että ne voivat osata henki-, riimu- tai velhotaikuutta, joskin vain yhtä lajia. Älyhenki taas ei pysty käyttämään mitään loitsuja, ja loitsuhengen taidot rajoittuvat ainoastaan yhteen henkiloitsuun. [i:4cd91b2be1]Lienee selvää että henget osaavat henkitaikuutta ja kulttihenget myös riimutaikuutta, mutta voiko loitsuhenki/kulttihenki/shamaanin apuhenki/herätetty henki esimerkiksi lumota loitsujaan esineisiin? Entä pystyykö ruumiistaan irtautunut shamaani tähän (olettaen että joku muu on kaivertanut tarvittavat riimut)?[/i:4cd91b2be1] Pitäisin ihan mahdollisena, että henki voisi luoda lumouksen, jos sen avustajana on kaivertamiseen pystyvä henkilö. Riimumestarin kirjan mukaanhan kaivertaminen voidaan antaa toisen henkilön tehtäväksi. Toki lumoaminen edellyttää, että henki voisi olla rituaalin ajan fyysisessä maailmassa ja aistia esineen tai paikan, johon lumous tehdään. Ruumiistaan irtautuneen shamaanin ei varmaankaan ole ihan helppoa tehdä sitä, enkä näkisi sitä shamaanin kannalta oikein järkevänäkään, jos vaihtoehtona on toiminnan tekeminen fyysisessä ruumiissa. [i:4cd91b2be1]Voiko henki ryhtyä shamaaniksi/velhoksi?[/i:4cd91b2be1] Shamaaniksi ryhtyminen ei varmaan hengeltä onnistu, koska shamaaniksi tulon edellytyksenä pitää herättää sielunsa henkiosa, josta syntyy apuhenki. Hengellä on aika vaikea kuvitella olevan tällaista osaa, koska se on jo itsessään henkinen olento. Velhon asema on minusta vähän toisenlainen, koska se ei oikeastaan edellytä paljon muuta kuin lemmikin luomisen. Henki voisi kai käyttää Luo lemmikki -loitsuja ja luoda niiden kautta lemmikin, jos se pystyy antamaan lemmikille riittävät ominaisuudet, jotta siitä tulee täydellinen olento. Tosin voiko henki toimia sitten velhon oppipoikana tai assistenttina? Kuulostaa ainakin aika mahdottomalta, että henki tekisi Pelaajan kirjassa kuvatusti velhon likaiset työt. Henki ei ole ehkä tarpeeksi fyysinen olento voidakseen täyttää velhon edellytyksiä.
Sydemarix linkki 29. maaliskuuta 2010 kello 4.12
Sydemarix 29. maaliskuuta 2010 kello 4.12 linkki [i:b3561f6fd7]"Nysalor"]Siirsin tämän keskustelun oikealle keskustelualueelle.[/i:b3561f6fd7] Kiitos [i:b3561f6fd7]Minun nähdäkseni tässä on eroja eri henkityyppien välillä. Esimerkiksi taikahenkien kuvauksessa on suoraan sanottu, että ne voivat osata henki-, riimu- tai velhotaikuutta, joskin vain yhtä lajia. Älyhenki taas ei pysty käyttämään mitään loitsuja, ja loitsuhengen taidot rajoittuvat ainoastaan yhteen henkiloitsuun.[/i:b3561f6fd7] Noudattavatko (velho)taikahenget sitten velhotaikuuden normaaleja manipulointi sääntöjä? [i:b3561f6fd7]Pitäisin ihan mahdollisena, että henki voisi luoda lumouksen, jos sen avustajana on kaivertamiseen pystyvä henkilö. Riimumestarin kirjan mukaanhan kaivertaminen voidaan antaa toisen henkilön tehtäväksi. Toki lumoaminen edellyttää, että henki voisi olla rituaalin ajan fyysisessä maailmassa ja aistia esineen tai paikan, johon lumous tehdään. Ruumiistaan irtautuneen shamaanin ei varmaankaan ole ihan helppoa tehdä sitä, enkä näkisi sitä shamaanin kannalta oikein järkevänäkään, jos vaihtoehtona on toiminnan tekeminen fyysisessä ruumiissa.[/i:b3561f6fd7] Tästä varmaan seuraa se että kultin käytössä olevat loitsumatriisit ja muut lumoukset kasvavat ajankanssa voimakkaasti, sillä kultin kuolleet jäsenet (ainakin osa) voivat lumota aloittelevien käsityöläisten tekemät riimumatriisit. [i:b3561f6fd7]Shamaaniksi ryhtyminen ei varmaan hengeltä onnistu, koska shamaaniksi tulon edellytyksenä pitää herättää sielunsa henkiosa, josta syntyy apuhenki. Hengellä on aika vaikea kuvitella olevan tällaista osaa, koska se on jo itsessään henkinen olento.[/i:b3561f6fd7] Entä pystyykö velhon lemmikki tai kultin herättämä eläin ryhtymään shamaaniksi. Olisi vaan aika päheetä olla haltijasoturi, jonka haltiajousi on shamaani... [i:b3561f6fd7]Velhon asema on minusta vähän toisenlainen, koska se ei oikeastaan edellytä paljon muuta kuin lemmikin luomisen. Henki voisi kai käyttää Luo lemmikki -loitsuja ja luoda niiden kautta lemmikin, jos se pystyy antamaan lemmikille riittävät ominaisuudet, jotta siitä tulee täydellinen olento. Tosin voiko henki toimia sitten velhon oppipoikana tai assistenttina? Kuulostaa ainakin aika mahdottomalta, että henki tekisi Pelaajan kirjassa kuvatusti velhon likaiset työt. Henki ei ole ehkä tarpeeksi fyysinen olento voidakseen täyttää velhon edellytyksiä.[/i:b3561f6fd7] Henkiloitusulla "Näkyvyys" henki voi 5 minuutin ajan koskea (ja ilmeisesti myös kantaa) esineitä. Voisi kuvitella, että jos velholla on jo pari oppipoikaa niin kolmas saattaisi olla henkikin... Ainakin siinä tapauksessa että tämä oppipojaksi haluama henki on yhtä epätoivoinen kuin Melo Yelo...
Nysalor linkki 2. huhtikuuta 2010 kello 13.11
Nysalor 2. huhtikuuta 2010 kello 13.11 linkki Sydemarix: [i:9b694b776a]Noudattavatko (velho)taikahenget sitten velhotaikuuden normaaleja manipulointi sääntöjä?[/i:9b694b776a] Eivätköhän noudata. Velhotaikuudessa ÄLY on tärkeä ominaisuus, ja sehän taikahengillä on. Taikahenki voi käyttää myös ulottuvillaan olevia matriiseja, kuten esimerkiksi Aarnikotkien saaren Halcyon Var Enkorthin lentokiekkoon sidottu taikahenki. [i:9b694b776a]Tästä varmaan seuraa se että kultin käytössä olevat loitsumatriisit ja muut lumoukset kasvavat ajankanssa voimakkaasti, sillä kultin kuolleet jäsenet (ainakin osa) voivat lumota aloittelevien käsityöläisten tekemät riimumatriisit.[/i:9b694b776a] Tuo edellyttäisi, että kuolleet jäsenet sidottaisiin kultin palvelukseen. Sellaisesta ei ehkä useinkaan ole kysymys, koska monilla kulteilla kuolleet siirtyvät kuolemanjälkeiseen paratiisiin tai helvettiin. Lisäksi lumoaminen vaatisi mahtia. [i:9b694b776a]Entä pystyykö velhon lemmikki tai kultin herättämä eläin ryhtymään shamaaniksi. Olisi vaan aika päheetä olla haltijasoturi, jonka haltiajousi on shamaani...[/i:9b694b776a] Tuota ei taideta säännöissä suoraan kieltää, mutta aika hankalalta se vaikuttaisi. Shamaanin täytyy uhrata 90 % ajastaan velvollisuuksiensa hoitamiseen, joten eipä siinä jäisi lemmikille tai herätetylle eläimelle paljon aikaa hoitaa isännän määräämiä velvollisuuksia. Shamaanin asema on muutenkin kytköksissä heimoon, ja mikä sellainen heimo olisi, jolla olisi shamaaninaan joku epäitsenäinen otus? Tietysti kulteillakin voi olla omia rajoituksia, ettei jäsen ryhtyä shamaaniksi tai harjoittaa velhotaikuutta. [i:9b694b776a]Henkiloitusulla "Näkyvyys" henki voi 5 minuutin ajan koskea (ja ilmeisesti myös kantaa) esineitä. Voisi kuvitella, että jos velholla on jo pari oppipoikaa niin kolmas saattaisi olla henkikin... Ainakin siinä tapauksessa että tämä oppipojaksi haluama henki on yhtä epätoivoinen kuin Melo Yelo...[/i:9b694b776a] Näkyvyyden ongelmana vain on se, että loitsun kesto on tosiaan vain viisi minuuttia. Siinä ei vielä paljonkaan tehdä velhon likaisia töitä. Velholoitsut Lento, Animoi (aine) ja Muodon asetus saattaisivat olla kestoajalla lisättynä kätevämpiä, joskin nekin toki söisivät taikapisteitä. Mutta siis erinomainen idea hahmoksi tuollainen epätoivoisesti oppipojaksi haluava henki!
Sydemarix linkki 4. huhtikuuta 2010 kello 15.23
Sydemarix 4. huhtikuuta 2010 kello 15.23 linkki [i:4374358eef]Tuo edellyttäisi, että kuolleet jäsenet sidottaisiin kultin palvelukseen. Sellaisesta ei ehkä useinkaan ole kysymys, koska monilla kulteilla kuolleet siirtyvät kuolemanjälkeiseen paratiisiin tai helvettiin. Lisäksi lumoaminen vaatisi mahtia.[/i:4374358eef] Ymmärtääkseni ainakin osa kulttihengistä on ollut kultin palveluksessa eläessään ja sitten ryhtynyt auttamaan (vapaaehtoisesti tai ei) kultin vielä nykyään eläviä jäseniä, kulttihenkinä. Eikös kulteilla ole myös iso läjä ystävällismielisiä henkiä ilman että ne olisivat kuolleita jäseniä, nämä henget pystyvät myös lumoamaan esineitä. Eikä mahtikaan liene ongelma, sillä monilla henkimaailman asukeilla sitä on ja nekin saavat sitä ilmeisesti lisää (tai en ainakaan keksi syytä miksi fyysiset ollennot saisivat lisää mahtia mutta henget eivät(asiasta kolmanteen, jos/kun henget saavat mahdinlisäys heittoja niin miten on shamaanin apuhengen laita?)) [i:4374358eef]Tuota ei taideta säännöissä suoraan kieltää, mutta aika hankalalta se vaikuttaisi. Shamaanin täytyy uhrata 90 % ajastaan velvollisuuksiensa hoitamiseen, joten eipä siinä jäisi lemmikille tai herätetylle eläimelle paljon aikaa hoitaa isännän määräämiä velvollisuuksia. Shamaanin asema on muutenkin kytköksissä heimoon, ja mikä sellainen heimo olisi, jolla olisi shamaaninaan joku epäitsenäinen otus? Tietysti kulteillakin voi olla omia rajoituksia, ettei jäsen ryhtyä shamaaniksi tai harjoittaa velhotaikuutta.[/i:4374358eef] Ajattelin tässä lähinnä Aldryan ja Kyger Litorin kaltaisia shamaanikultteja. Mutta kultit/jumalat antavat liittolaishenkiä ylipapeille ja muille tärkeille henkilöille, en näe mitään syytä miksi ylipappi pistäisi herätetyn eläimensä vessoja siivoamaan, onhan kultissa maalikkoja sitä varten. Ylipapit käyttävät (ainakin) 90% ajastaan kultin asioiden edistämiseen, joten ei liene ongelma että herätetty eläin auttaa häntä tuon ajan näissä hommissa. Tarkemmin ajatellen perus velholla lienee lemmikille/assistentille niin paljon hommia, että se ei ehdi harjoittelemaan henkitaikuutta, mutta maagille ei luulisi tuottavan vaikeuksia vessansiivoojien löytäminen, vaikka yksi assistentti olisi henki... Maageilla on käsittääkseni useita lemmikkejä, joten yksi niistä saattaisi joutaa shamaaniksi... ja saisihan tällöin lemmikin jonka vertaista ei muilla velhoilla ole... [i:4374358eef]Mutta siis erinomainen idea hahmoksi tuollainen epätoivoisesti oppipojaksi haluava henki![/i:4374358eef] Ovela velho saattaisi luoda hengestä lemmikin antamalla sille pari KOK, R-R ja VMA pistettä...
Nysalor linkki 4. huhtikuuta 2010 kello 22.58
Nysalor 4. huhtikuuta 2010 kello 22.58 linkki Sydemarix: [i:c2933fe308]Ymmärtääkseni ainakin osa kulttihengistä on ollut kultin palveluksessa eläessään ja sitten ryhtynyt auttamaan (vapaaehtoisesti tai ei) kultin vielä nykyään eläviä jäseniä, kulttihenkinä.[/i:c2933fe308] Näkisin tuon enemmän poikkeuksena kuin sääntönä. Gloranthan kulteissa ei kulttihengiksi mainita esi-isien henkiä. Pääasiassa kuolleet kai kuitenkin matkaavat kultin kuolemanjälkeiseen paikkaan, kenties syntyäkseen taas joskus uudelleen ihmisinä tai muina olentoina. Joku Daka Falin kultti pystyy tosin kutsumaan heitä Kuolleiden maasta auttamaan eläviä. Jotkut suuret tyypit nousevat sankareiksi, jotka perustavat omat kulttinsa ja ovat palvojien tavoitettavissa, paljolti siihen tapaan kuin henget tai jumalat. [i:c2933fe308]Eikös kulteilla ole myös iso läjä ystävällismielisiä henkiä ilman että ne olisivat kuolleita jäseniä, nämä henget pystyvät myös lumoamaan esineitä.[/i:c2933fe308] Kysymys onkin siinä, voivatko ne todella lumota esineitä. Gloranthan kulteissa luetelluista kulttihengistä ainakaan mahtihenget, sairaushenget, pelkohenget, parannushenget ja alkeisvoimat eivät sellaista tee, koska niillä ei ole loitsujen muistamiseen tarvittavaa ÄLY-ominaisuutta. Älyhenki puolestaan ei voi heittää mitään loitsuja. Loitsuhenki puolestaan osaa vain yhden ainoan loitsun, ja sen funktiohan on luovuttaa loitsu toiselle henkilölle. Taikahenki voisi tulla kyseessään, jos sen loitsuvalikoimaan kuuluisi lumousloitsuja. Ei siis lumoukseen kykeneviä kulttihenkiä ole ehkä kovin isoa läjää. [i:c2933fe308]Eikä mahtikaan liene ongelma, sillä monilla henkimaailman asukeilla sitä on ja nekin saavat sitä ilmeisesti lisää (tai en ainakaan keksi syytä miksi fyysiset ollennot saisivat lisää mahtia mutta henget eivät(asiasta kolmanteen, jos/kun henget saavat mahdinlisäys heittoja niin miten on shamaanin apuhengen laita?))[/i:c2933fe308] Ehkäpä henkiulottuvuudessa ei ole samalla tavalla vapaata mahtia kuin vapaassa ulottuvuudessa? Ehkäpä henkiulottuvuuden kaikki mahti ilmenee henkinä? Ainakin palvotut henget voivat minun nähdäkseni vahvistua sillä, että kuolevaiset uhraavat niille sielullista voimaansa eli mahtiaan. Näkisin mahdinkorotusheiton enemmänkin pelimekaniikkana kuin varsinaisesti maailmaa kuvaavana piirteenä enkä välttämättä kovin onnistuneena tapana tarjota mahtia lisää hahmoille. Mitä tulee shamaanin apuhenkeen, niin missään ei sanota, että se voisi itse tehdä mahdinkorotusheittoja. Sen sijaan Pelaajan kirjassa korostetaan, että shamaani voi luovuttaa apuhengelleen saamiaan mahtipisteitä. Apuhenki on kuitenkin enemmänkin osa shamaanin omaa sielua kuin erillinen olento. Toisaalta sitten velhon lemmikki on oma itsenäinen olentonsa ja sen verran pelihahmon kaltainen, että voisin hyvin sallia sille mahdinkorotusheittoja. Joka tapauksessa tuntuisi aika puisevalta ajatukselta, että shamaani tai pappi voisi hommata rutiininomaisesti hirveän määrän henkiä lumoamaan kiltisti taikaesineitä jatkuvalla syötöllä. Sen sijaan tuo ajatus sopisi kuin nakutettu Gloranthan toisen ajan jumaltietäjille, joiden tiedetään valmistaneen esimerkiksi lumottuja aseita kuin liukuhihnalta. Ehkäpä jumaltietäjien asetehdas on jonkinlainen nerokas henkiä sitova systeemi, joka mahdollistaa niiden mahdin käyttämisen aseiden lumoamiseen? Tällainenhan olisi Gloranthan ekologian kannalta aivan kestämätöntä ja törkeää jumalanpilkkaa ja siten osa syy, että niin monet Gloranthan mahdit nousivat lopulta jumaltietäjiä vastaan ja saivat kukistettua nämä. Eikö olisi hieno seikkailuidea, että pelihahmot palkattaisiin sabotoimaan tällainen hirvittävä mutta tarkasti vartioitu tehdas? Tai ehkäpä kaikki tehtaat eivät todellisuudessa tuhoutuneetkaan toisella ajalla, joten rohkeat ja moraalittomat pelaajahahmot saattaisivat haluta tutkia vanhaa tehdasta saadakseen lumottuja aseita... [i:c2933fe308]Ajattelin tässä lähinnä Aldryan ja Kyger Litorin kaltaisia shamaanikultteja. Mutta kultit/jumalat antavat liittolaishenkiä ylipapeille ja muille tärkeille henkilöille, en näe mitään syytä miksi ylipappi pistäisi herätetyn eläimensä vessoja siivoamaan, onhan kultissa maalikkoja sitä varten. Ylipapit käyttävät (ainakin) 90% ajastaan kultin asioiden edistämiseen, joten ei liene ongelma että herätetty eläin auttaa häntä tuon ajan näissä hommissa.[/i:c2933fe308] Siinäpä se: herätetyllä eläimellä on kylliksi puuhaa isäntänsä tai emäntänsä auttamisessa. Auttaminen on kuitenkin vähän muuta kuin jos eläin alkaisi itse pitämään palvontamenoja isäntänsä tai emäntänsä sijasta. Gloranthan kulteissa mainitaan erikseen, ettei liittolaishenki voi olla pappi, riimulordi tai akolyytti, joten miksi se silloin voisi olla shamaanikaan? Ovathan Aldryalla ja Kyger Litorilla shamaanit juuri noihin asemiin rinnastettavia virkoja kulteissa. [i:c2933fe308]Tarkemmin ajatellen perus velholla lienee lemmikille/assistentille niin paljon hommia, että se ei ehdi harjoittelemaan henkitaikuutta, mutta maagille ei luulisi tuottavan vaikeuksia vessansiivoojien löytäminen, vaikka yksi assistentti olisi henki... Maageilla on käsittääkseni useita lemmikkejä, joten yksi niistä saattaisi joutaa shamaaniksi... ja saisihan tällöin lemmikin jonka vertaista ei muilla velhoilla ole...[/i:c2933fe308] Toisiko oikeastaan assistentin asema velhon lemmikille oikein mitään uutta? Olen tulkinnut asian siten, että lemmikki voi opiskella velhotaitoja aivan siinä missä assistenttikin, ehkä jopa paremmin, koska sillä on assistenttiakin vahvempi yhteys velhoon. Näkisin pelimaailman asettamana rajoituksena sen, että shamanismi ja velhous eivät ole oikein hyvin yhteensopivia asioita ja taustaideologialtaan paljolti erilaisia. Velhous perustuu jonkinlaiselle materialismille, kun taas shamanismi on henkisempää laatua. Jumalat ja henget voivat pitää velhouteen sortumista petoksena, ja toisaalta kykeneekö maalliseen maailmaan sitoutunut herättämään sielunsa henkistä osaa, kuten shamaaniksi tuleminen vaatii? Loppujen lopuksi shamaanin edut ovat kuitenkin sen verran henkistä laatua, ettei niistä ehkä olisi hirvittävän paljon iloa lemmikille, kun vastineena sen pitäisi olla melkein koko ajan henkimaailman puuhissa mukana. Toisaalta poikkeus vahvistaa säännön, ja olisi aika kiehtova ajatus, jos jollakin velholla olisi shamaani lemmikkinään, olipa se sitten shamaani ennen tuloa lemmikiksi tai tullut shamaaniksi lemmikkinä ollessaan. [i:c2933fe308]Ovela velho saattaisi luoda hengestä lemmikin antamalla sille pari KOK, R-R ja VMA pistettä...[/i:c2933fe308] Plus vielä muutama NPP-piste, jotta siitä tulisi täydellinen: hengillähän ei ole näppäryyttäkään omasta takaa. Strangers in Prax -kirjassa on siisti lemmikki, jonka velho Arlaten on luonut tekemällä pronssinkappaleesta taikahengen ruumiin ja antamalla sille sitten puuttuvat ominaisuudet. Vaikka lemmikin fyysiset ominaisuudet ovat aika heikot (R-R 2 ja NPP 2), Arlaten on nostanut niitä kuuden pisteen Lisää ominaisuus -loitsulla hiukan paremmiksi. Täällä foorumilla käytiin taannoin [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=91]pitkä ja kiivas keskustelu[/url] siitä, voisiko maa-alkeisvoiman ja aaveen yhdistää yhdeksi velhon lemmikiksi. Keskustelu päättyi tuloksettomana, koska yhteisymmärrykseen asiasta ei päästy. :) Tosi hienoa muuten huomata, että olet tuonut kysymyksilläsi uutta eloa tänne kovin hiljaiseksi käyneelle foorumille. Nosta vain esiin kaikkia mieleesi tulevia asioita, niin eiköhän niitä voida pohdiskella.
Sydemarix linkki 5. huhtikuuta 2010 kello 16.05
Sydemarix 5. huhtikuuta 2010 kello 16.05 linkki [i:66658b64d2]Kysymys onkin siinä, voivatko ne todella lumota esineitä. Gloranthan kulteissa luetelluista kulttihengistä ainakaan mahtihenget, sairaushenget, pelkohenget, parannushenget ja alkeisvoimat eivät sellaista tee, koska niillä ei ole loitsujen muistamiseen tarvittavaa ÄLY-ominaisuutta. Älyhenki puolestaan ei voi heittää mitään loitsuja. Loitsuhenki puolestaan osaa vain yhden ainoan loitsun, ja sen funktiohan on luovuttaa loitsu toiselle henkilölle. Taikahenki voisi tulla kyseessään, jos sen loitsuvalikoimaan kuuluisi lumousloitsuja. Ei siis lumoukseen kykeneviä kulttihenkiä ole ehkä kovin isoa läjää.[/i:66658b64d2] Taikahenget ovat kuitenkin (pelaajankirjan mukaan) henkimaailman yleisimmät henget. Ja kerääntyyhän niitä ajan kanssa temppeliin kelpo määrä. [i:66658b64d2]Ehkäpä henkiulottuvuudessa ei ole samalla tavalla vapaata mahtia kuin vapaassa ulottuvuudessa? Ehkäpä henkiulottuvuuden kaikki mahti ilmenee henkinä? Ainakin palvotut henget voivat minun nähdäkseni vahvistua sillä, että kuolevaiset uhraavat niille sielullista voimaansa eli mahtiaan. Näkisin mahdinkorotusheiton enemmänkin pelimekaniikkana kuin varsinaisesti maailmaa kuvaavana piirteenä enkä välttämättä kovin onnistuneena tapana tarjota mahtia lisää hahmoille.[/i:66658b64d2] Henkien mahdin lisääntymiiseen vaikuttaa se että ymmärretäänkö henget persoonallisina olentoina vai eräänlaisina luonnonvoimina. Pelaajankirjan mukaan mahti kuvaa sitä miten hyvin hahmo tulee maailman kanssa toimeen, joten olisi outoa että (persoonalliset) henget eivät voisi sitä kasvattaa... [i:66658b64d2]Siinäpä se: herätetyllä eläimellä on kylliksi puuhaa isäntänsä tai emäntänsä auttamisessa.[/i:66658b64d2] Pointtini oli se, että ylipapilla lienee riittävästi auttajia riippumatta siitä mitä lemmikki tekee. [i:66658b64d2]Auttaminen on kuitenkin vähän muuta kuin jos eläin alkaisi itse pitämään palvontamenoja isäntänsä tai emäntänsä sijasta.[/i:66658b64d2] Jos lemmikki olisi shamaani se pystyisi tulemaan henkimaailmaan auttamaan ja se voisi ottaa enemmän vastuuta rituaaleissa (rituaalissa epäonnistumisen mahdollisuus vähenee jos ylipapilla(joka suorittaa rituaalia) on ajatuslinkki rituaalia suorittavan lemmikin kanssa) [i:66658b64d2]Gloranthan kulteissa mainitaan erikseen, ettei liittolaishenki voi olla pappi, riimulordi tai akolyytti, joten miksi se silloin voisi olla shamaanikaan? Ovathan Aldryalla ja Kyger Litorilla shamaanit juuri noihin asemiin rinnastettavia virkoja kulteissa.[/i:66658b64d2] Saattaa olla noinkin... Sinänsä mielenkiintoinen tuo rajoitus, sillä liittolaishenget ovat lahjoja jumalalta... [i:66658b64d2]Strangers in Prax -kirjassa on siisti lemmikki, jonka velho Arlaten on luonut tekemällä pronssinkappaleesta taikahengen ruumiin ja antamalla sille sitten puuttuvat ominaisuudet. Vaikka lemmikin fyysiset ominaisuudet ovat aika heikot (R-R 2 ja NPP 2), Arlaten on nostanut niitä kuuden pisteen Lisää ominaisuus -loitsulla hiukan paremmiksi.[/i:66658b64d2] On kyllä mielenkiintoinen olento sellainen joka muodonasetus loitusulla muuttuu miekan kautta tuoliksi... [i:66658b64d2] Täällä foorumilla käytiin taannoin [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=91]pitkä ja kiivas keskustelu[/url] siitä, voisiko maa-alkeisvoiman ja aaveen yhdistää yhdeksi velhon lemmikiksi. Keskustelu päättyi tuloksettomana, koska yhteisymmärrykseen asiasta ei päästy. :)[/i:66658b64d2] Keskustelua lukiessa tuli mieleen, että miltäköhän PJ naama näyttäsi jos ilmoittaisin sitovani aaveen kuolleeseen (mutta ei vielä haihtuneeseen) unilohikäärmeeseen ja tekisin siitä lemmikin... (toivottavasti muistini toimii ja unilohikäärmeet ovat lohikäärmeitä, jotka kuolemansa jälkeen haihtuvat pois parissa sadassa vuodessa) Edit: Viestin alussa oli mennyt senat sakaisin, taikahenget ovat [i:66658b64d2]pelinjohtajan[/i:66658b64d2] kirjan mukaan yleisimpiä henkiä
Sydemarix linkki 7. huhtikuuta 2010 kello 3.52
Sydemarix 7. huhtikuuta 2010 kello 3.52 linkki Lisätään vielä vettä hiukan lisää myllyyn: Voiko velhon lemmikistä/herätetystä eläimestä tehdä haamun? Jos voi saako velho/pappi edelleen lemmikin/eläimen edut? Entä miten vampyyrin/zombin teko vaikuttaa?
Bellad linkki 12. huhtikuuta 2010 kello 8.49
Bellad 12. huhtikuuta 2010 kello 8.49 linkki [quote:50e8940ccf="Sydemarix"]Lisätään vielä vettä hiukan lisää myllyyn: Voiko velhon lemmikistä/herätetystä eläimestä tehdä haamun? Jos voi saako velho/pappi edelleen lemmikin/eläimen edut? Entä miten vampyyrin/zombin teko vaikuttaa?[/quote:50e8940ccf] PJ riippuvainen asia, sanoisin, utta itse menettelisin seuraavasti. Haamu on epätäydellinen, ja lemmikin pitää olla täydellinen => velho ei hyödy. Pappi ei ole muodostanut luolemmikin kautta sidonnaisuutta lemmikkiin, joten ei voi käyttää kuin lemmikin statteja haamun pohjana. (jos taas kyseessä on Pappivelho, joka muuttaa omaa lemmikkiään, niin peluuttaisin ensin scenun jossa etsitään keinoa lemmikkiyden säilyttämiseen haamuuntumisen aikana, ja vaatisin useampia kokeiluita asian tiimoilta. Ja kun onnistuminen on saavutettavissa, tulisi ongelmia muiden (kateellisten) velhojen tiimoilta, ja he käyttäisivät perinteisiä tekosyitä, kuten "morallitonta" ja "pahaa".) Vampyyri on epätäydellinen olento, joten lemmikin muunto vämppyyriksi olisi sama kuin yllä. Tehokkaampi lopputulos vaatisi tehokkaammat kilpailijat. Zombi on epätäydellinen olento, katso yllä.
Nysalor linkki 12. huhtikuuta 2010 kello 19.28
Nysalor 12. huhtikuuta 2010 kello 19.28 linkki Sydemarix: [i:91c62d2dec]Taikahenget ovat kuitenkin (pelaajankirjan mukaan) henkimaailman yleisimmät henget. Ja kerääntyyhän niitä ajan kanssa temppeliin kelpo määrä.[/i:91c62d2dec] Ei ole kuitenkaan selvää, että taikahenget olisivat myös yleisimpiä kulttihenkiä. Ja kaiketi taikahengistäkin vain pieni osa osaisi lumousloitsuja. [i:91c62d2dec]Henkien mahdin lisääntymiiseen vaikuttaa se että ymmärretäänkö henget persoonallisina olentoina vai eräänlaisina luonnonvoimina. Pelaajankirjan mukaan mahti kuvaa sitä miten hyvin hahmo tulee maailman kanssa toimeen, joten olisi outoa että (persoonalliset) henget eivät voisi sitä kasvattaa...[/i:91c62d2dec] Mutta lieneekö kyse nimenomaan maalisen maailman kanssa toimimisesta? Sitähän kai henget eivät yleensä tee niin ahkerasti. Muistelisin hämärästi jossakin olleen maininnan, että ainoastaan maallisessa maailmassa mahtia olisi runsaassa määrin vapaana. Voin toki muistaa väärinkin, sillä sen verran hämärä mielikuva se on. Joka tapauksessa näen henget jotenkin staattisina verrattuna ihmisiin, jotka kehittyvät ja muuttuvat ajan vaikutuksesta. Sen sijaan henkiulottuvuudessa ei kaiketi ole aikaa siinä mielessä kuin maallisessa maailmassa. [i:91c62d2dec]Jos lemmikki olisi shamaani se pystyisi tulemaan henkimaailmaan auttamaan ja se voisi ottaa enemmän vastuuta rituaaleissa (rituaalissa epäonnistumisen mahdollisuus vähenee jos ylipapilla(joka suorittaa rituaalia) on ajatuslinkki rituaalia suorittavan lemmikin kanssa)[/i:91c62d2dec] Herätetty eläin voi kai auttaa rituaaleissa olematta shamaani. Sitähän noviisit ja akolyytitkin kaiketi tekevät rituaalin aikana. En ole varma, olisiko suuresti apua, vaikka herätetty lemmikkikin voisi siirtyä henkiulottuvuuteen. [i:91c62d2dec]Sinänsä mielenkiintoinen tuo rajoitus, sillä liittolaishenget ovat lahjoja jumalalta...[/i:91c62d2dec] Tulkitsisin siinä taustalla olevan ajatuksen, että liittolaishenget ovat nimenomaan apureiksi eivätkä johtajiksi lähetettyjä. Ehkä Gloranthasta katsottuna jumalien suurempi suora puuttuminen sekoittaisi suuren kompromissin tasapainoa. [i:91c62d2dec]Keskustelua lukiessa tuli mieleen, että miltäköhän PJ naama näyttäsi jos ilmoittaisin sitovani aaveen kuolleeseen (mutta ei vielä haihtuneeseen) unilohikäärmeeseen ja tekisin siitä lemmikin...[/i:91c62d2dec] Minä sanoisin, että siinä vain, mutta ei aave pysty ruumista liikuttamaan sen näppärämmin kuin Strangers in Praxissa Arlatenin lemmikki. Sitä paitsi unilohikäärmeen raato on sen verran iso, että ruumiiksi saattaisi tulla vain joku tietty osa sitä, jollei sitten velho rustaa koko ruumista täyteen sidontalumousta. [i:91c62d2dec]Voiko velhon lemmikistä/herätetystä eläimestä tehdä haamun? Jos voi saako velho/pappi edelleen lemmikin/eläimen edut?[/i:91c62d2dec] Aivan hyvin, mutta silloin lemmikki kuolee eikä ole enää lemmikki. Haamuthan ovat nimenomaan kuolleiden henkiä. [i:91c62d2dec]Entä miten vampyyrin/zombin teko vaikuttaa?[/i:91c62d2dec] Molemmat ovat jo kerran kuolleita, joten niitä minun nähdäkseni koskee sama asia kuin haamua. Kauhun ja pimeyden kulteissa sanotaan varsin täsmällisesti, että vampyyrikokelas kuolee riitin aikana ja herää sitten henkiin epäkuolleena. Luo lemmikki -loitsun yhteydessä puhutaan velhon heräämisestä kuolleista mutta lemmikin osalta ei anneta erityissääntöjä, joten siitä voisi päätellä, ettei lemmikki ole kuolleista heränneenä eikä ainakaan vampyyrinä enää velhon hallinnassa.
Sydemarix linkki 24. huhtikuuta 2010 kello 12.19
Sydemarix 24. huhtikuuta 2010 kello 12.19 linkki [i:5d3c9511c9]Mutta lieneekö kyse nimenomaan maalisen maailman kanssa toimimisesta? Sitähän kai henget eivät yleensä tee niin ahkerasti. Muistelisin hämärästi jossakin olleen maininnan, että ainoastaan maallisessa maailmassa mahtia olisi runsaassa määrin vapaana. Voin toki muistaa väärinkin, sillä sen verran hämärä mielikuva se on. Joka tapauksessa näen henget jotenkin staattisina verrattuna ihmisiin, jotka kehittyvät ja muuttuvat ajan vaikutuksesta. Sen sijaan henkiulottuvuudessa ei kaiketi ole aikaa siinä mielessä kuin maallisessa maailmassa.[/i:5d3c9511c9] Eli mielestäsi henget olisivat enemmänkin Gloranthan "luonnonvoimia"? Lisätään vettä myllyyn: Miksi ruumiilliset olennot tarvitsevat polttopisteen heittääkseen henkitaian, mutta henget eivät tarvitse? (En kaipaa tähän vastaukseksi saivartelua siitä, että henget eivät voi kantaa fyysisiä esineitä(=polttopisteitä)...
Bellad linkki 26. huhtikuuta 2010 kello 4.20
Bellad 26. huhtikuuta 2010 kello 4.20 linkki Osa hengistä on "luonnon henkiä", kuten Naia, Sylfi, salamanteri yms. Osa hengistä on Jumalia, kuten Frog woman, Snake eater yms. Osa hengistä on olevaisen maailman "heijastumia", kuten Kasvihenget. Sitten mitä ilmeisimmin jokaisesta kuolleesta jää henki, ja shamanismin kohdalla puhutaan "oman toisintonsa herättämisestä", joka viittaisi mielestäni siihen että jokaisella elollisella olisi oma henki. Tämä henki kuoleman jälkeen menee teistisillä heidän jumalansa luokse, mutta muiden henki ilmeisimmin jää joko henkimaailmaan tai muodostaa haamun olevaan maailmaan. SEuraavassa linkkejä muiden ajatuksista henkimaailman suhteen. http://glorantha.temppeli.org/digest/ndaily/1993.09/1817.html http://glorantha.temppeli.org/digest/ndaily/1993.09/1842.html Glorantha.com antaa meille seuraavanlaisen määritelmän. The Planes There is a mystical as well as a physical cosmography. In the mystical view there are three planes of existence: the mundane plane (the physical world), the spirit plane, and the god plane. Interactions between ordinary men and magical creatures and places are minimal within normal realms. Remember, though, that great magic is always possible, that it works, and that it has done terrible things before. Ja toisaalla on Jumalmaailmalle annettu nimike "Spirit Realm". http://www.celtic-webs.com/glorantha/gods/gods.html Ja Glorantha.com kertoo meille jumalasta Earth Maker seuraavaa: Earthmaker Hsunchen and Praxian pantheons -- the Great Spirit This entity lives beyond the realm of normal spirits and gods, being omnipotent and all-encompassing. He made the world and all things in it. He can be reached only through diligent effort and the magics of the Horned God. Earthmaker is never shown in pictures or sand paintings. Samoin Glorantha.com kertoo meille, että henkikulteissa henkeen voidaan olla yhteydessä vain hengen "omalla alueella" olevassa maailamssa, mikä joidenkin mielestä tarkoittaa sitä, että henget asuvat olevassa maailmassa, ja toisten mielestä sitä, että henkimaailma on toisinto olevasta maailmasta. Seuraavan linkin takana on Steve Perrin kertomana kuvaus kahden jumalan asioista. MIelenkiintoista on se, että Storm Bull on sijoitettu asumaan Henkimaailmaan, ja Urox jumal ulottuvuuteen. http://glorantha.temppeli.org/digest/gd7/2000.06/6106.html Steve on ollut jo kauan Gregin läheinen ystävä, ja omalta osaltaan ollut mukana kehittämässä ja kirjoittamassa Gloranthaa sellaiseksi kuin se tänäpäivänä on. Games Workshopin julkaisema Runequest 3rd edition Core Rules esittelee sivulla 82 Henkitaikuuden rajoituksia. Tällä Sivulla on kappale FOCUS FOCUS All Spirit Magic Spells require a focus to be cast. A Focus can take many forms, most commonly those are trinkets or medallions bearing an appropriate rune of power, or might be a rock, a bone, a claw, etc. Focus Serves as reminder and token of the spell, contact with the focus, whether visual, tactile, or through another sense, triggers the release and formation of the individual's magical energies and makes the spell work. Itse ymmärrän kappaleen tarkoittavan että ne olennot jotka olevassa maailmassa haluavat henkiloitsuja, joutuvat "sitomaan muiston" johonkin esineeseen, ja tämän muiston "aistiminen" olisi sitten se keino tyhjentää mieli kaikesta muusta kuin loitsuun liittyvistä asioita, ja siten kyetä loitsimaan ilman häiritseviä ajatuksia. Nähdäkseni tämä ei tarkoita sitä, että ei olisi mahdollista kyetä vastaavaan ilman esinettä ja varsinkin ei-ihmisten keskuudesta sellainen olento voisi löytyä. Voisi kuvitella että kyky loitsia olisi kääntäen verrannollinen älykkyyteen, eli vähä-älyiset osaisivat paremmin loitsia kuin älykkäät, koska häiritseviä ajatuksia olisi vähemmän saatavilla. Näin ollen olisi hyvinkin perusteltua, että loitsu Henget, joilla ÄLY on tasan loitsun verran, olisivat "optimaalisia" loitsunheittäjiä ilman keskittymispistettä.