Vanha foorumi

Takaisin

Pelaamisen apuvälineet

Roolipelikeskustelu
Waylander 28. toukokuuta 2009 kello 7.06
Kirjoittaja Viesti
Waylander linkki 28. toukokuuta 2009 kello 7.06
Waylander 28. toukokuuta 2009 kello 7.06 linkki Tuli mieleeni että millaisia apuvälineitä roolipelaamisessa käytätte? Tarkoitan tällä siis muuta kuin kynä ja kumi ja taskulaskin. Tässä meidän porukan listaa, saa nauraa :D Meillä on sen verran ukkoutunut porukka että pelikerrat pitää sopiva mieluiten viikkoja etukäteen. Tähän käytämme Google Calendaria joka on jaettu kaikille yhteiseksi. Näemme vapaat viikonloput ja ilmoittaudumme peleihin kun kutsut tulee (GM saa tekstarilla vahvistukset). Pelikertojen välissä käytämme Google Docsia johon yhdessä kirjaamme pelipäiväkirjaa sekä muita yksityisiä ja yhteisiä tapahtumia. Ns. "mailipelaaminen" hoidetaan myös docsien kautta, jossa siis yhdessä samaan aikaan kirjoittaen tallennamme dialogeja ja tapahtumia jotka eivät ole niin tärkeitä että ne tulisi hoitaa pelipöydän ääressä oikeasti pelaten, mutta jotka ansaitsevat paikkansa eräänlaisena pelin välisenä ajanvietteenä ja hupina hahmojen kanssa värkäten. Pysyy tatsi! Jos tarttee heitellä pelien välissä arpoa jotain, niin käytämme noppageneraattoria. Yleensä näin toimitaan Rolemasterille tyypillisten stattiheittojen suhteen, kun tasot nostetaan pelien välissä (emme tuhlaa arvokasta pöytäaikaa siihen). http://www.pbegames.com/roller/ Musiikkia käytämme pelikerroilla paljon. PC-pelimusiikit sopivat tarkoitukseen hyvin, esimerkiksi Might & Magic VI - IX ja Heroes I - V. Muitakin on. Netistä ja luonnosta olen kerännyt paljon valokuvia maisemista ja historiallisista rakennuksista joita käytän kun haluan kuvailla jotain paikkaa tai maisemaa. Pitää olla tarkkana ettei maisemassa näy sähkötolppia tms :). Tähän käytän tarkoitusta varten hankittua 7" digitaalista valokuvakehystä joka soittelee myös musiikit muistikortilta jos satumme pelaamaan paikassa missä jenkkavehkeitä ei muuten ole. Jostain tavaratalon poistomyynnistä hommasin sellaisen 60x90 senttisen tussitaulun, johon piirrän rakennusten ja luolastojen pohjapiirustuksia sitä mukaa kun hahmot saavat asioita selville. Läppäri minulla on GM-screenin takana surraamassa koska siellä minulla on kaikki kirjat PDF-muodossa, ja tietysti kaikki muukin materiaali. Vain välttämättömimmät tulostan A4-saastaksi. Peliympäristön PITÄÄ olla sillä tavalla rauhallinen ettei ulkopuoliset häiritse. Hand-outit yritän "vanhentaa" esimerkiksi liottamalla tai polttamalla (ei tuhkaksi asti) tai kiiretapauksissa tulostamalla edes jollekin pergamentti - tekstuurille jollain sopivalla fontilla. Alkoholia saa käyttää mielensä mukaan, holhoamaan emme ryhdy. Tästä on tullut ajoittain pieniä lieveilmiöitä mutta enimmäkseen ok. Itse pelinjohtajana vedän I-olutta saaveittain. Toimii. Pitäisiköhän vielä mainita yhtenä työkaluna www.polldaddy.com, jonne olen luonut persoonallisuuskyselyn kustakin hahmosta. Pelaajat vastaavat kysymyksiin anonyymisti ja niitä erilaisia piirteitä on mainittu joitain kymmeniä. Loppuraportista näemme, mitä luonteenpiirteitä hahmo on ilmaissut peleissämme. Pelaajat ovat itse suhtautuneet loppuraporttiin siten kuin se olisi totuus luonteesta, riippumatta siitä miten se piirre (vaikkapa oikeudenmukaisuus) on kirjattu sinne hahmolomakkeeseen. Toisinaan huomaamme hahmon pelaamisen muuttuneen jonkin tapahtuman seurauksena ja tämän perusteella muutamme sen. Näillä piirteillä on merkitystä tietysti RM:n kokemuspisteitä jaettaessa, mutta varsin konkreettisesti sitten sankarten polulla kun tiukoissa tilanteissa voimakkaat piirteet augmentoivat kykyjä.
To_The_Hats linkki 3. kesäkuuta 2009 kello 11.53
To_The_Hats 3. kesäkuuta 2009 kello 11.53 linkki No oho. Onpas paljon kaikkea käytetty. Meijän porukka kootaan kasaan silloin kun pelinjohtaja päättää, että prkl nyt haluan johtaa, tapa on huono ja yleensä vain puolet eksyy paikalle kaikki lomakkeet unohtaneina. RQ:sta ei olekaan viime aikoina tullut oikein mitään. Apuvälineinä käytän A4 papereita, johon piirtelen kartat, viholliset jne. Toimii kunhan ei ajatus hairahda ja on asennetta mukana. Toinen apuväline, joka toimi kolmen vuoden ajan todella mallikkaasti oli Lidlin Cola, jota kannettiin peleihin huomattavia määriä, varsinkin 1e pullo tarjouksen aikaan. Lama on kuitenkin iskenyt ja pullojen hinta on nykyään liian korkea. Tosin cola lopetti toimintansa jossain vaiheessa kun pelaajat tulivat immuuneiksi sen RQ:ta parantaville vaikutuksille. Viime aikoina olen huomannut, että figut ovat todella hyvä tapa kuvata taistelun kulkua ja tuoda hieman järjestystä elämään Toinen tehokas tapa on IH taulukko, joka kuitenkin aina unohtuu. Ennen vetelin seikkailut melkeimpä puhtaasti insipiraatiopohjalta, mutta tuokaan ei ole viime aikoina toiminut, joten olen alkanut kirjoitella läppärillä tarkempia kuvauksia ja ohjeita seikkailuihin. Varsinkin tähän, ehkä viimeiseen suureen kampanjaani olen kirjoitellut tietoja varsin runsaalla kädellä. Tuo seikkailujen välinen aika on yleensä jäänyt täysin tyhjäksi ja olenkin miettinyt internetin ottamista käyttöön asian hoitamisessa. Saatan jossain vaiheessa lyödä uuden kamppanjani kotisivut nettiin. Tuon kamppanjan olisi tarkoitus puhaltaa ennen niin mahtavan RQ:n viimeinen kipinä liekkiin meidän porukassamme. Ei sitä viitsisi lopettaakaan. :(