Vanha foorumi

Takaisin

~^Esittely^~

Yleinen keskustelu
Anonymous 4. syyskuuta 2001 kello 23.12
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 29. elokuuta 2001 kello 1.15
Anonymous 29. elokuuta 2001 kello 1.15 linkki "Hei! Aivan sattumalta IRC:ssä pistin "/j #runequest" ja päädyin RuneQuest- keskustelukanavalle jolla oli vähänlaisesti ihmisiä mutta otsikkona oli tämän keskustelufoorumin osoite ja päätin ihan huvin huoksi kokeilla jos vaikka löytäisi jonkun paikan jossa jakaa samanhenkisten ihmisten kanssa omia ajatuksia ja mielipiteitä. Tänne sitte päädyin, rekisteröin itseni ja päätin alkaa keskustelemaan "uusissa" aiheissa koska vanhat oli jo niin läpikäyty, että niihin lisääminen olisi aivan turhaa. :wink: Olen siis Thomas Brand, mutta en halunnut laittaa käyttäjätunnuksekseni sitä koska se olisi sitten vaikuttanut <I>liian</I> viralliselta joten "Templar Of Sun Dome" jotenkin sopi paremmin kun olin juuri lukenut "Auringon Kreivikunta"- opusta kampanjan rakentamisen yhteydessä. Minut voit aina löytää keskustelemassa mm. IRC:stä #runequest, #rope ja #larp- kanavilta nikillä Templar(_). Olen iältäni15- vuotta ja Helsingissä asustelen. Roolipelejä olen pelannut n. kolme ja puoli vuotta, ehkä hieman yli. Runequest, se ei kuitenkaan ollut ensimmäinen roolipelikokeiluni vaan ensimmäisenä kokeilin kirjastosta löytynyttä, vaikeaselkoista (Siihen aikaan) AD&D- roolipeliä ja sitten samalla lainasin Cyberpunk- roolipelin jota myös kokeilimme kavareiden kanssa. Olihan se aikamoista hack`n`slashiä kun pelinjohtaja muokkasi sääntöjä hieman pelaajien eduksi. En ihan tarkkaan muista, mutta olen pelannut Runequestia aktiivisesti kaksi ja puoli vuotta suurinpiirtein. - Sen sain käteeni ihan sattumalta eräältä ystävältäni, Teolta joka sanoi, että ei pidä pelistä ja voin viedä sen mukanani jos haluan. Otin pelin mukaan ja luin sitä matkalla kotiin - Peli vaikutti muuten mukavalta, vaikka olikin mukana _ankkoja_ joista en alussa pitänyt. Kaikkea ei tarvitse ottaa niin vakavasti, ajattelin ja päätimme muutaman koulukaverin kanssa kokeilla peliä joka osoittautui alussa aika vaikeaselkoiseksi, vaikeaksi käyttää mutta sitten kun peli alkoi luistaa niin ei siitä en voinut sitten luopua. Ensimmäinen peli jonka pelasin RuneQuestia taisi olla jokin omavetämä skenaario kun emme oikeastaan edes tienneet alussa maailmasta "Glorantha" tai lisäpakkauksista mutta sitten myöhemmin siirryimme valmiiseen maailmaan mutta emme kampanjoihin/ skenaarioihin. ------------------------------------------------- Pelaan tällähetkellä kolmessa erilaisessa peliporukassa, sellaisessa jossa olen yleensä pelaajana ja joskus pelinjohtajana. Tämä peliryhmä on se jossa roolipelikokeiluni periaatteessa aloitin täysimittaisina kun eräs koulukaveri kysyi, että kiinnostaako.Sitten pelaan peliryhmässä jossa pelaamme täysin omassa maailmassa jota kutsumme "Oadoriksi" ja sitten vedän itse omaa peliryhmääni. Minulla on kokemusta sekä pelaamisesta, että pelinjohtaja olemisesta ja pelaamani pelit eivät rajoitu pelkästään näiden muutamien saralle vaan olen pelannut myös mm. WoD- sarjan pelejä, Palladiumia, King Arthur Pendragonia, Warhammer (Ihan roolipeliä, vaikka on miniatyyreilläkin tullut kokeiltua KERPiä ja niin edelleen. Pitäisi varmaan nyt joku kerta tilata/ ostaa (käytettynä) joitakin englanninkielisiä opuksia joita en ole mistään itse löytänyt/ tilannut. RuneQuest kampanjoita olen pelannut monia mutta odotan nyt itse myös Issarien Inc. seuraavia julkaisua esim. Sartar Risingia jolloin hahmoista saisi juuri irti kaiken mahdollisen ja Sankareitten Sotien materiaali olisi myös hyvää koska muuten peli vaikuttaa siltä, että aina ne NPC:t on parempia kuin pelaajahahmot ja vielä niin, että HeroQuestin suorittaminen ei ole "oikeasti tarkoitettu" pelaajille mutta toivottavasti tämä muuttuu. :smile: Oliko tässä mitään muuta?.. Kysymyksiä? T. Thomas Brand aka Templar Of Sun Dome
Tero Kaija linkki 29. elokuuta 2001 kello 15.51
Tero Kaija 29. elokuuta 2001 kello 15.51 linkki Ollos tervehditty! Hyvä, että foorumille saapuu/eksyy ihmisiä tuomaan uusia kysymyksiä ja näkökulmia.
Nysalor linkki 29. elokuuta 2001 kello 17.34
Nysalor 29. elokuuta 2001 kello 17.34 linkki [i:92f82378df] Tänne sitte päädyin, rekisteröin itseni ja päätin alkaa keskustelemaan "uusissa" aiheissa koska vanhat oli jo niin läpikäyty, että niihin lisääminen olisi aivan turhaa.[/i:92f82378df] Hieno juttu, muuta en voi sanoa. Tänne onkin hyväksi saada uusia ajatuksia ja keskustelunaiheita. Joten minun puolestani lämpimästi tervetuloa! [i:92f82378df] Olen siis Thomas Brand, mutta en halunnut laittaa käyttäjätunnuksekseni sitä koska se olisi sitten vaikuttanut liian viralliselta[/i:92f82378df] Voisit laittaa nimesi ja muita tietojasi käyttäjäprofiiliisi, niin ne olisivat näppärästi kaikkien katseltavissa. On todella kiva tietää, keiden kanssa keskustelee. :smile: [i:92f82378df] Pitäisi varmaan nyt joku kerta tilata/ ostaa (käytettynä) joitakin englanninkielisiä opuksia joita en ole mistään itse löytänyt/ tilannut.[/i:92f82378df] Niiden saatavuus voi olla jo nyt aika huono, varsinkin jos haluaa saada opuksia suhteellisen halvalla. Etenkin Dorastor on minusta kannattava hankinta, ellei sinulla sitä ole. Fantasiapelien nettisivujen mukaan sitä pitäisi vielä kyseisestä puodista löytyä. Ulkomailta saa toki käytettyjä ja keräilykirjoja tilattua, mutta hinnat ovat yleensä kai aika korkeat ja maksaminen lienee hankalaa, ellei ole luottokorttia. [i:92f82378df] odotan nyt itse myös Issarien Inc. seuraavia julkaisua esim. Sartar Risingia jolloin hahmoista saisi juuri irti kaiken mahdollisen[/i:92f82378df] Minäkin odotan tuota kovasti ja sen pitäisi ilmestyä aika pian. Toivottavasti Sartar Rising! on sitten hyvä kirja, vaikka se onkin Hero Warsia. Itse en nimittäin oikein pidä kyseisestä systeemistä, enkä niistä muutoksista, jotka Hero Warsin Gloranthassa ovat tapahtuneet. [i:92f82378df] HeroQuestin suorittaminen ei ole "oikeasti tarkoitettu" pelaajille mutta toivottavasti tämä muuttuu[/i:92f82378df] Kyllä pelaajat voivat hyvinkin osallistua sankarimatkoihin. Olen jopa suomentanut Simon Phippin aika hyvät [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/kaannos/sankari2.html]sankarisäännöt[/url], joten niiden avulla voisi jopa peluuttaa sankarimatkoja. Englanninkielisinä sääntökokonaisuuksia löytyy kyllä vielä enemmänkin. Ja valmiita sankarimatkoja löytyy netistä paljonkin, joten ilman Hero Warsiakin pystyy sankarimatkailuun. Mutta tervetuloa foorumille vielä kerran!
Guzmo linkki 30. elokuuta 2001 kello 3.53
Guzmo 30. elokuuta 2001 kello 3.53 linkki Töttöröö! Tervetuloa mukaan foorumin sekavaan sakkiin. Ei se netistä tilaaminen niin kauhean kallista ole, mutta vaatii harmi kyllä luottokortin. Kuten Nysalorkin jo mainitsi, kannattaa ostaa se Dorastor kirja jos Fantsusta sitä vaan saa. - Guzmo
Anonymous linkki 30. elokuuta 2001 kello 7.17
Anonymous 30. elokuuta 2001 kello 7.17 linkki Mihin minulta oikein unohtuivat HTML:n merkkisäännöt tuossa alussa. Pahoittelen.. Olin jo kyllä pistänyt nimeni ja paikkakuntani käyttäjätietoihin mutta huomasin juuri, että niihin voi pistää vaikka mitä joten lisään sinne jotain pian. :smile: [i:b55dc09c2a] Niiden saatavuus voi olla jo nyt aika huono, varsinkin jos haluaa saada opuksia suhteellisen halvalla. Etenkin Dorastor on minusta kannattava hankinta, ellei sinulla sitä ole. Fantasiapelien nettisivujen mukaan sitä pitäisi vielä kyseisestä puodista löytyä. Ulkomailta saa toki käytettyjä ja keräilykirjoja tilattua, mutta hinnat ovat yleensä kai aika korkeat ja maksaminen lienee hankalaa, ellei ole luottokorttia.[/i:b55dc09c2a] Minä olen taas kuullut, että ulkomailta tilaaminen kannattaa jos ostaa suuria määriä kirjoja jota minä en kuitenkaan tee. Dorastor, se voisi olla kyllä hankkimisen arvoinen koska kaikissa aiemmissa lisäosissa alue on jäänyt aina hieman tietämättömiin. [i:b55dc09c2a] Minäkin odotan tuota kovasti ja sen pitäisi ilmestyä aika pian. Toivottavasti Sartar Rising! on sitten hyvä kirja, vaikka se onkin Hero Warsia. Itse en nimittäin oikein pidä kyseisestä systeemistä, enkä niistä muutoksista, jotka Hero Warsin Gloranthassa ovat tapahtuneet.[/i:b55dc09c2a] Todellakin, minä en itse myöskään mitenkään välitä tuosta Hero Warsista mutta se olisi sitten kyllä kokeilun arvoinen kokemus. Ja se miten tuleva Sankareitten Sota muuttaa Gloranthaa, siitä ei ole tietoa mutta ennustuksia kyllä. [i:b55dc09c2a] Kyllä pelaajat voivat hyvinkin osallistua sankarimatkoihin. Olen jopa suomentanut Simon Phippin aika hyvät sankarisäännöt, joten niiden avulla voisi jopa peluuttaa sankarimatkoja.[/i:b55dc09c2a] Muistaakseni Issaries Inc. kotisivuilla oli joskus kirjoituksia siitä, että Sankarimatkat eivät ole suunnattu pelaajille mutta minä olen myös saanut toisen käsityksen ja en ole ehtinyt vierailla nyt hetkeen kotisivuillasi - Pitää kopioida tuo Auringon Kreivikunnan kartta pelaajille käytettäväksi. Heh.
Nysalor linkki 29. elokuuta 2001 kello 22.56
Nysalor 29. elokuuta 2001 kello 22.56 linkki Guzmo: [i:a5a4d1df78] Ei se netistä tilaaminen niin kauhean kallista ole, mutta vaatii harmi kyllä luottokortin.[/i:a5a4d1df78] Tarkoitin lähinnä sitä, että vanhemmat keräilykirjat ovat todella hinnoissaan ja että ilman luottokorttia maksaminen on tosiaankin vaikeaa. Templar Of Sun Dome: [i:a5a4d1df78] Olin jo kyllä pistänyt nimeni ja paikkakuntani käyttäjätietoihin mutta huomasin juuri, että niihin voi pistää vaikka mitä joten lisään sinne jotain pian.[/i:a5a4d1df78] Hieno juttu. :smile: [i:a5a4d1df78] Dorastor, se voisi olla kyllä hankkimisen arvoinen koska kaikissa aiemmissa lisäosissa alue on jäänyt aina hieman tietämättömiin.[/i:a5a4d1df78] Niin, eihän Dorastorista paljonkaan muualla kerrota paitsi tietysti Lords of Terrorissa, joka sekin on jo aika harvinainen löytö. Fantasiapeleissä näyttää kuitenkin vielä olevan vanhoja RuneQuest-kirjoja, jotka ovat kai monista ulkomaalaisista pelikaupoista jo loppuneet. Olen saanut myös sen käsityksen, että Dorastor on aika haluttua tavaraa ulkomaillakin. Eli osat ihmeessä se, jos sitä vielä on. [i:a5a4d1df78] Todellakin, minä en itse myöskään mitenkään välitä tuosta Hero Warsista mutta se olisi sitten kyllä kokeilun arvoinen kokemus. Ja se miten tuleva Sankareitten Sota muuttaa Gloranthaa, siitä ei ole tietoa mutta ennustuksia kyllä.[/i:a5a4d1df78] Niin, Hero Warsin kirjaset ovat kiinnostavia tulevaisuuden tapahtumien takia ja lähdekirjoista voi tosiaan saada joitakin uusia ideoita. Hero Warsin sääntösysteemi on sen sijaan syytä jättää omaan arvoonsa, jos pitää enemmän RuneQuestista. [i:a5a4d1df78] Muistaakseni Issaries Inc. kotisivuilla oli joskus kirjoituksia siitä, että Sankarimatkat eivät ole suunnattu pelaajille[/i:a5a4d1df78] Huh! Eivät kai he sentään tuollaista ole menneet sanomaan, koska käsittääkseni Hero Warsin tarkoituksena oli kai antaa eväät myyttiseen pelaamiseen. [i:a5a4d1df78] Pitää kopioida tuo Auringon Kreivikunnan kartta pelaajille käytettäväksi. Heh.[/i:a5a4d1df78] Mukavaa, että siitä on iloa. Itse tekaisin sen nopeasti erästä irkkipeliä varten, jotta pelaajat näkisivät suunnilleen, missä liikkuvat.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 31. elokuuta 2001 kello 20.51
Topi Hiski Viljami Salmi 31. elokuuta 2001 kello 20.51 linkki Oi valon pojan palvoja, tervettuloa Yelmalion nimeen! :b Kiva kun tulee lisää tähän Runequest kommuuniin aktiivisia osallistujia! Jees.. Ja netistä tilaamisesta: Itse ainakin kerran tosiaan tilasin äitin visalla Wizard's Atticilta ja ei maksanut liikaa. Mutta harmillisen tempun ne teki, silleen et kun tilaukseni eräitä kirjoja ei ollut silloin saatavilla vaikka netissä luki, että oli, niin ne vaan lähetti ensin yhdessä lähetyksessä muut ja sitten puolen vuoden jälkeen tulee iloinen (ei niin, koska tuli taas tilaus+tulli+posti maksut.) Yllätys, et ne kaksi kirjaa ilmestyi. Mutta tosiaan Lämpimät tervehdykset! Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 8/31/01 5:12:31 am
newsalor linkki 31. elokuuta 2001 kello 10.15
newsalor 31. elokuuta 2001 kello 10.15 linkki Tervetuloa joukkoon iloiseen. Sartar Risingiähän täällä odottelee itse kukin. Olen hiukan kummastunut kommenteistasi koskien heroquestejä ja NPceitä. Kyllähän se ainakin täällä paljon ihmisten purnaamassa Hero Warssista onnistuu. Ainakin yhden heroquestin vetäneenä voin sanoa, että kyllähän se toimii, vaikka se työtä vaatii ja on haastavaa pj:lle. Koko kampanjani tarkoitus on kasvattaa PH:o ot ensin klaani, sitten heimo ja lopulta valtakunnantason vaikuttajiksi. Sääntösysteemi taas mahdollistaa lähes minkätasoisten hahmojen pelaamisen, joten tälläinen eliitti NPCeitä hehkuttava pelityyli on ihan pelinjohtajista kiinni.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 1. syyskuuta 2001 kello 8.13
Topi Hiski Viljami Salmi 1. syyskuuta 2001 kello 8.13 linkki Joo, Siis ei Heroquestien johtaminen esim. pelaajille sen vaikeempaa oo kuin mikään muukaan pelisessio. Siin vaan keksiin jonkun myytin ja pistää menemään. Ei siihen aina edes mitään sääntöjä tartte, vaikka monia sääntöjä netistä RQ:lle löytyy. Minulla oli joskus sellanen olo, että heroquestien johtaminen olisi jotenkin vaikeaa, mutta ei se oo. Siis ihan samaa kuin normaali pelaaminen, kunhan keksiin jonkun myytin (esim. löytää netistä) joka sopii peliin ja tilanteeseen. Just tässä johdin sankarimatkan porukan shamaanille. Shamaani halusi kovan aseen :smile: Ja sitten hän otti yhteyttä henkiin ja etsi apua. (vision quests) ja heget antoi hänelle tiedon Zorak Zoranin questistä. Sitten shamaani teki sen questin ja sai kovan nuijan. (ei niin kova kuin alkuperäisessä, koska shamaani sai tukea vain hengiltä jne.) Tuo oli aikamoinen yksinkertaistus. Meni kaksi solotus kertaa noihin juttuihin. Mut pitää tosiaan muistaa, et varsinaisessa sankarimatkassa johon mennään ihan tarkoituksella (ei vahingossa jotenkin) johonkin myyttiin hakemaan voimia yhteiskunnalle/itselle, niin siinä pitää hahmoilla olla resursseja, kuten klaani orlantheille. Heroquestit on muuten erinomainen lisä "tavallisille" seikkailuille. Peliporukan parhaat muistot on sankarimatkoilta jossa kaikilla oli yhteinen ja selvä päämäärä johon pyrittiin, eikä vaan otettu "tehtävää" vastaan tai jotain. Ja hahmoilla on motiivia tollasiin. Ja palkkiot kun saa, niin pelaajat tietää, et ne sai ne oman työn tuoksena eikä vaan löytäny. Erinomaista. HeroWars on erinomainen systeemi mielestäni, minulle pj:nä sopii paremmin kuin RQ. Mutta tosiaan tästä ollaan vaan niin monta mieltä. Heroquestaamiseen on tosiaan HW:ssa hyvät raamit ja siinä niiden toteutus on todella helppoa loogista.
Anonymous linkki 4. syyskuuta 2001 kello 13.19
Anonymous 4. syyskuuta 2001 kello 13.19 linkki "Jeh. Se on ihan totta, että Internetistä tilaaminen ei ole kovinkaan kallista ja luottokorttia ei aina edes vaadita jos ihan totta puhutaan - Jotkut, esim. Amazon.com minun mielestäni ainakin toimittaa myös postiennakolla. Jeps. Se Dorastor pitää kyllä hankkia heti kun nyt joskus ehtii käydä Fantasiapeleissä." ------------------------------------------ "Olkoon Yelmalio sinulle armollinen, Topi. Ei muuta kommentoitavaa." ------------------------------------------ newsalor: "En usko, että siinä on mitään kummasteltavaa, että en erityisemmin pidä Sankarimatkoista mutta ennen HeroQuestin sääntöjä oli kyseinen temppu aivan mahdoton tavalliselle pelaajalle koska siinä vaadittiin jumalallisia voimia jota keltään pelaajalta ei valitettavasti löytynyt, ainakin siinä englanninkielisessä "aloituksessa" jonka peliporukkamme jäsen löysin [url]www.glorantha.com[/url] sivuilta aivan sattumalta ja usein olikin niin, että joku NPC suoritti kyseisen tapahtuman suurin juhlin ja palasi rikkaampana, tai ei palannut ollenkaan. [i:c1c5d58940] Koko kampanjani tarkoitus on kasvattaa PH ot ensin klaani, sitten heimo ja lopulta valtakunnantason vaikuttajiksi. Sääntösysteemi taas mahdollistaa lähes minkätasoisten hahmojen pelaamisen, joten tälläinen eliitti NPCeitä hehkuttava pelityyli on ihan pelinjohtajista kiinni. [/i:c1c5d58940] Tuleeko ajatus King Of Dragon Pass- pelistä?.. Se on kyllä hyvä idea mutta sen eteenpäin muokkaaminen voi olla hieman vaikeaa mutta kokenut pelijohtaja tekee vaikka mitä. En ole väittänyt, että pelaaja ei voisi pelata jotain aloittelevaa seikkailijaa mutta nyt vetämässäni kampanjassa jossa olen hahmojen tekovaiheessa olen ajatellut tehdä porukasta tasapainoisen mutta toisalta kulttuureiltaan eroavaisen jotta saataisiin hieman tunnetasoista peliä ja draamaa mutta en kylläkään ajatellut sekoitella Yelmiläistä ja Orlanthalaista jumalkulttuuria vaikka sekin kävi jo mielessä."
newsalor linkki 4. syyskuuta 2001 kello 23.12
newsalor 4. syyskuuta 2001 kello 23.12 linkki [i:abc97f6fcf] Tuleeko ajatus King Of Dragon Pass- pelistä?.. Se on kyllä hyvä idea mutta sen eteenpäin muokkaaminen voi olla hieman vaikeaa mutta kokenut pelijohtaja tekee vaikka mitä.[/i:abc97f6fcf] No joo, ehkä. Oikeastaan se tulee King of Sartarista vähintään yhtä paljon. Se tuleva Sartarin kampanjakirjahan tulee käsittelemään sitäpaitsi samoja aiheita, niin tämän tyyppistä kampanjaa tuetaan ainakin virallisten julkaisujen puolelta. Huono puoli on se, että entä jos peliporukka hajoaa tai jotain muuta. Voi mennä pitkän ajan työ ns. hukkaan.