Vanha foorumi

Takaisin

Adventures in Eastern Far Place

Zin Letters -tekijäfoorumi
Bellad 26. joulukuuta 2007 kello 14.53
Kirjoittaja Viesti
Bellad linkki 26. joulukuuta 2007 kello 14.53
Bellad 26. joulukuuta 2007 kello 14.53 linkki Jonkinsortin runkokyhäelmä olisi nyt kasassa. Garrikilta toivoisin lyhyehköä paneutumista, miltä seikkailu vaikuttaa, ja mitä siihen tulisi lisätä. Kirjallista asua ei vielä ole. [url=www.geocities.com/rustos.service/adventure.pdf]linkki[/url]
humis linkki 27. joulukuuta 2007 kello 8.22
humis 27. joulukuuta 2007 kello 8.22 linkki Pikakommenttina ja lähtömatskua tuntematta kehittely vaikutti hyvältä.
Bellad linkki 27. joulukuuta 2007 kello 15.01
Bellad 27. joulukuuta 2007 kello 15.01 linkki lähtömateriaalina on kaikki täälä (zin3 forum) esitelty eastern far place materiaali. Vaihdoin tiedoston. Yksi lisäys, ja selkeytin vähän. Vaihdoin isoimpia kirjoitusvirheitä pois. 27.12. noin klo 20:30
Garrik linkki 27. joulukuuta 2007 kello 18.15
Garrik 27. joulukuuta 2007 kello 18.15 linkki Nopeita kommentteja: 1) Toi näyttää ihan samalta kun mun suunnittelemat seikkailut ennen kuin niitä on pelattu. Pelatessa seikkailuista tulee sitten ihan toisenlaisia, ja paperille pistetyistä jutuista käytetään max. puolet. :) 2) Kuten PJ:n omat muistiinpanot yleensä, toi ei juurikaan avaudu mulle. Mitä siinä oikein pelataan? Eli tää pitäis avata. 3) Ne pätkät joista jotain tajuan, tuntuvat lupaavilta. Mulle tulee ittelleni sellanen hyvä fiilis, että joku on jaksanut lukea mun kirjottamiani juttuja, ja saanut niistä idean johonkin omaansa. :) -G
Bellad linkki 27. joulukuuta 2007 kello 18.26
Bellad 27. joulukuuta 2007 kello 18.26 linkki kokonaisuuden olisi tarkoitus olla jokseensakin seuraavanlainen. Pelaajahahmot/hahmo joutuvat jollain tavalla osallisiksi Milkinin ja Jenyn tragediaa (etsivät Jenyä (jonkun pyynnöstä: jenyn isä, tuleva puoliso, Milkin), kuulevat kuolemasta, törmäävät hautakammiolle jossa on Brooita tms porukalle suht sopiva tapa), ja sitä kautta alkaa avautumaan Alonen sisäiset asiat, joihin on sotkettu jossain määrin Far Placen yleisempääkin asiaa, jolloin muukin materiaali tulee tutummaksi, ja käyttöön. Eli kuvaa pitäisi lukea kuten tekstiä, ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle. Nuolien pitäisi osoittaa seuraamuksia ja viivojen olla yhdistävä tekijä tms.
Garrik linkki 28. joulukuuta 2007 kello 13.17
Garrik 28. joulukuuta 2007 kello 13.17 linkki Ok, Mitä ovat N ja Y? Ei ja kyllä? Onko jokainen näihin vaihtoehtoihin päätyvä valintatilanne itse asiassa skenu? Voisiko nämä yksittäiset skenaariot ehkä kirjoittaa auki, tai vaikka vain otsikoida, ja esittää homma kuvitellussa tapahtumajärjestyksessä, keskeisen punaisen langan ympärille ryhmiteltynä? -G
Bellad linkki 28. joulukuuta 2007 kello 15.25
Bellad 28. joulukuuta 2007 kello 15.25 linkki Y ja N ovat kyllä ja ei. Ne voivat olla itsenäinen skenu tai sitten osio, joka jää kokonaan pois, koska sitä ei haluta (myrkky ja broodemoni). Kirjoitan lyhyesti koko skenaarion auki, ja yleisön helpottamiseksi, suomeksi. Englanti ei todellakaan ole paras osaamisen alueeni. Kaukainen, 1616, Lunarien läsnäolo on väistymätön, mutta ei kaikille mieleen, ykei heistä on Hertilainen Harv Suuri. Hän on tulistuneisuudessaan mennyt julistamaan runsaan palkkion erään lunarin päästä seipäässä. Palkkio on tavallisen maanviljeliän kuudentoista vuoden palkkio mitattuna hopeassa (20 000 hopearahaa) Tämä luonnollisesti on aiheuttanut runsaasti kärhämöintiä alueella, niin muualta tulleiden rahanahneiden, kuin paikallisten aiheuttamana, johon on ollut vaikea edes lunarilaisten puuttua voimakkain voimakeinoin, sillä paikallisille on liki kaikille tärkeä asema Kaukaisimman elämässä. Tämän vuoksi on paikallisesti vahva Tuulen temppeli pyytänyt Kaukaisimpaan Johns Townista asti väkeä selvittämään voisiko tilanteeseen löytää diblomaattista ratkaisua. Kaukaisimmassa on jo yleisesti tiedossa, että Harv Suuren tytär, Jeny, on löydetty Harv Suuren ostamasta sukuhautakammiostosta surmattuna ja hänen ruumiinsa oli häväisty. Kaikesta tästä syytettynä on Lunarilaisvaruskunnan vastuullinen Kersantti Milkin, jonka uskotaan piilottelevan surmaajiaan äitinsä luona. johns Townista kutsutut PH:t (kokeneet tutkija diblomaatit) eivät pääse alkuun kenenkään tärkeän puheille, mutta muutaman onnistuneen sosiaalisen kontaktin kautta onnistuvat saamaan itsensä Harv Suuren kanssa puheille. Harv suuri osaa vain tuohtuneesti ja vihoissaan raivoten kerrata jälleen kerran (varmasti tuhannesti kerrotun ja sadasti harjoitelluin ärjähdyksin ja kiroiluin) hänen menetyksestään, joka ei ollut pelkästään tytär, vaan myös arvokkaan liittolaisen Tovtaros ja Tres heimojen päälliköiden vanhimman pojan, jonka kanssa Jenyn oli tarkoitus avioitua. Nyt ei ollut ketään maksamassa hänelle verirahoja, ei myötäjäisiä eikä mitään, ja sen hän kostaisi maksamalla tyttärensä surmaajan päästä runsain mitoin. Lyhyen oikeaoppisen kuulustelun aikana käy ilmi, että Harvilla ei ole avainta hänen ostamaansa hautakammiostoon, eikä sellaista löytynyt Jenyltäkään, ja mikä pahinta, hänen maksukykynsä 20 000 tappopalkkioon saa lievää arvelun varaa. Ohi suunsa Harv kuitenkin antaa ymmärtää, että Milkin olisi ollut Jenyn aviomiesehdokas aikaisemmin, ja että hänelle olisi luovutettu myöskin hautakammioston avain, tosin syy jää epäselväksi. Diplomaattiryhmämme päättää etsiä käsiinsä Milkinin, mutta se on hieman vaikeaa, sillä Milkinin korviin on jo kantautunut että he ovat vierailleet Harvin luona, mutta heidän kontaktinsa Aggarin komentajaan, Kenraali Roan-uriin osoittautuivat jälleen hyödyllisiksi, ja itse Appius Luxius järjesti heille Danfive Xaronin kautta tapaamisen Milkinin kanssa. Tosin Diblomaattimme eivät koskaan saaneet tietää asiasta, sillä heidän tuttavansa Aggarista oli raportoinut Johns Townin diblomaateista esimiehelleen, Appiukselle, joka oli katsonut tilanteen voivan korjaantua Lunarille myönteisellä tavalla, joten järjesti että "Salaisen palvelun" (Danfive Xaron) komentajat järjestivät tapaamisen Milkinille ja diplomaateille. Tapaaminen köytetyn ja hieman kolhitun säkkipäisen Milkinin kanssa onnistuu kohtuu hyvin tämän kuvitellessa jatkuvasti kuolemansa tulleen. Hän laulaa runsainmitoin mustaa menneisyyttään Dar Hapassa (jolloin yksi Milkinin paikalle tuoneista hieman kolhii Milkiniä), eksymistään Kaukaisimpaan, äidistään ja kertoo avaimesta hautakammioihin, kertoo tunteistaan Jenyä kohtaan, vannoo rakkauttaan, kieltää syytökset, vannoo syyttömyyttä, angstaa aikaisempaa asemaansa Jenyn kihlattuna ja jatkaa turhanpäiväistä soperteluaan kunnes diblomaatit kyllästyvät, ja Milkin viedään pois. Milkinin avain hautakammioihin tuodaan pelaajille. Hautakammioissa on aivan ilmeistä, ettei siellä ole käynyt Jenyn lisäksi kuin yksi tai kaksi ihmistä vuosikausiin. Hautakammioille tyypillinen eltaantuneen kuoleman haju on täällä erittäin paksuna ja se on kuvottava kuin kammiot olisivat täynnä vasta kuolleita (mikä tiettävästi on mahdotonta, sillä sinne on viimeksi haudattu ketään kymmeniä, ellei satoja vuosia sitten, mahdollisesti jopa aikana kun alueella ei vielä ollut Kaukaisimpaa). Diplomaattien ymmärrykseen valuu hyvin nopeasti, että kaikki ei ole kohdallaan, ja pieni kiertokävely eteishallia pidemmälle todistaa sen karulla tavalla. Useita ruumiita on häpäisty tavalla ja innolla, jonka vain yksi olento omaa, ja niiden otusten ulostetta näkyy useissa paikoissa, ja sen turvin tusina puolen miehen mittaista sarvipäätä rynnistääkin naurettavanraivoisasti määkien diplomaattien kimppuun. Alle kolme minuttia myöhemmin, on diblomaatit menettäneet vaatteensa ja saamansa osumat vaativat välitöntä kylpemistä. Suraavana päivänä puhdistautumisen ja vaateostosten jälkeen diplomaatit palaavat hautakammioiden käytäville varmistamaan aikaansaannoksensa tulella, mutta Broot ovat kadoksissa. Tarkkakaan etsintä ei tuota tulokseksi kuin runsaasti havaintoja ulosteesta, mutta se jätetään omaan rauhaansa. Kun diplomaatit tilannepähkäilyt mielessään ovat poistumassa raikkaampaan ilman alaan tuulettamaan ajatuksiaan, osuu yhden diplomaatin jalka eteishallissa pieneen lasiputkiloon, joka särkyy osuessaan portaikkoon. Diplomaatit kuitenkin keräävät mukaansa sen palasia, sillä ne ovat selkeästi kellertävän tahman peittämiä. Paikallinen maantemppeli ei osaa diplomaatteja auttaa, mutta temppelillä seremonia vartiossa oleva Yrsanan initiaatti Elena Lähde mainitsee serkkunsa Guthbrand Twobladesin olevan Kaukaisimmassa, tai ainakin tuo oli vielä aamulla torilla, mutta tuo silloin mainitsi olevansa tekemässä lähtöä kotiansa Garrikin Klaaniin. Elena väittää Guthbrandin tunnistavan kaikki mahdolliset myrkyt maailmasta. Guthbrand tavoitetaankin, vaikkei aivan ajoissa vaan yli päivän kävelymatkan päästä Kaukaisimmasta. Hän on kovin otettu Elenan väittämistä, mutta toteaa kyllä ne kovin liioitelluiksi. Sanoo kyllä tuntevansa monet alueella esiintyvät myrkyt. Pelaajien näyttämästä myrkystä tosin on vaikea erehtyä, sillä se on peikkojen simassa käytettyä jättiläsiherhiläisen myrkyllisen makeaa hunajaa, johon on varmuudeksi sekoitettu jotain muutakin ainetta sekaan. Guthbrand Twoblades arvaa, ettei sellaisia aineita keittele juuri muut kuin Torkanit, sillä Peikot tuskin jättäisivät hunajan muuntamatta simaksi. Kun Diblomaatit palaavat Kaukaisimpaan, on paikalle saapunut kauppias Amadien mailta. Kauppias myy mausteita, viinaa ja aseita ja on ostamassa orjia, kultaa ja kuparia. Diplomaattien ratsastaessa takaisin Kaukaisimpaan illan suussa, Harv Suuri ottaa yhteen pelaajien kanssa ja alkaa vaatimaan tietoja Milkinistä, sillä hän on kuullut pelaajien tavanneen tämän. Harv käyttäytyy erittäin agressiivisesti, ja tilanne on edetä fyysiseksi, mutta koko Kaukaisimman pysäyttävä pelon, tuskan ja kivun täytteinen lyhyt kirkaisu vetää huomion puoleensa jääden soimaan kuulioidensa korviin. ikuisuudelta tuntuneen muutaman sekunin seisahtumisen jälkeen iso joukko väkeä ryntää äänen suuntaan. Tilanteen rauhallisemmin ottavat Diblomaatit ilmaantuvat paikalle myöskin, sillä täten pääsevät eroon Harvista ilman suurempia selittelyitä ja kiusallinen väkivaltainen tilanne vältetään, mutta mitään valtaisaa verilammikkoa erikoisempaa ei paikalla tuntuisi olevan ja hevosten vaatima lepo vaikuttaa tässä vaiheessa prioriteetti numero yhdeltä, sillä paikalliset murhat eivät ole heidän ongelmansa, ellei murhattu ole Milkin tai Harv. Harv oli juuri hengissä, ja tämän käytöksestä päätellen myös Milkin. Tosin jos Milkin olisikin kuollut, se tuskin muuttuisi vaikka asiaa tutkisi yöunien jälkeen, kun näkeekin jotain. aamusella on diplomaattien käyttämässä majatalossa puheenaiheena eilinen ääni, sekä Amadista saapuneen kauppiaan lupaama löytöpalkkio hänen saattueensa jäsenistä. Pelaajien aamiaispöytään tunkeutuu röyhkeästi mies, jonka olemus viittaa omanarvon tuntoon, itseluottamukseen ja voimakkaaseen egoon. Tämä mies esittäytyy lyhyesti olevansa Argui, ja kuulleensa heistä Harvin kautta. Vaikka edellispäivän keskustelu ja Arguin teräksinen miekka ensialkuun johtaakin pelaajien mielikuvia toisaalle, on Argui puhtaasti tarjoamassa heille rahaa likaisesta työstä, johon ei aijo omia käsiään sen enempää sotkea. Hän lupaa diplomaateille 1000 hopeaa, jos surmaavat Amadilaiskauppiaan, ja 5000 jos heidän onnistuu sälyttää syy surmaan lunarilaisten tai Dinacolilaisten niskoille. Lyhyt keskustelu ilmaisee pelaajille kyseessä olevan Harvin aikaisemmin mainitsema Tovtaros ja Tres heimojen päälliköiden vanhin poika, joten ilmeisesti tässä vältellään rajariitoja ja heimosotia, joten palkkio neuvotellaan 10 000 hopeaan ja syylliseksi jokin kaaoksen olento, esimerkiksi broo. Pelaajat päättävät käydä juttelemassa uudelleen Milkinille, kun eivät muutakaan keksi, ja matkalla kuulevat Lunarilaisvaruskunnan kapteenin julistuksen Sargald the Aurochin vangitsemiseen johtavien tietojen tuovan 100 hopean palkkion, sekä 1000 hopean palkkio surmaamisesta. Samalla julistetaan edellis yönä kadonneiksi 8 Kaukaisinlaista, joka herättää diplomaattien mielenkiinnon. Myöhemmin he menevät lunarilaisvaruskuntaan jututtamaan miestä, jolloin he saavat tietää että nyt muutamien päivien ajan on Kaukaisimman muurien sisältä kadonnut 15 ihmistä, mutta nyt asiaan aiotaan tarttua kaksin käsin, sillä tänä aamuna on kahdeksan ihmisen omaiset tehneet ilmoituksen kadonneesta omaisesta. Välistä lipsahtaa, että joukossa on tänään myös kapteenin oma poika, joka oli edellisyönä vartiovuorossa. Tämä oli ainoa kadonnut vartija, ja hän vartio kukkulan pohjoisrinteellä (jossa hautakammiot sijaitsevat). Kapteeni ei ole fiksuimmasta päästä, mutta kysely hahmojen tiedoista asian tiimoilta johtaa pieneen lipsahdukseen ja kapteenille herää pieniä epäilyjä arguinin aikomuksista. Hautakammioille jälleen. Nyt alueella näkyy runsaasti jälkiä liikkumisesta alueella ja herää mietintä, miten asiat olisivat jos sitä verijälkeä olisi silloin yöllä tutkittu, mutta se on sekunnissa pois mielestä, sillä nyt hautakammioiden kätkemä vanha pölyinen salaovi on niin selkeästi esillä, että sen tajuaa soihdunkin valossa, sillä se on ollut viime aikoina aktiivisessa käytössä. Oven takaa löytyy salainen hautausalue, josta käy ilmi että sinne on joskus suljettu jokin olento, jonka on pelätty uudelleen syntyvän. Pian oven sisäpuolella on verinen kirja, jossa on uuspelirian kielistä kirjoitusta. verentahrimilta osittain kadonneiltakin sivuilta käy ilmi, että kirjoittaja on uskonut tänne haudatun Delectin veljen tai jonkun muun puolitärkeän. Lukutuokio päättyy kun reilu 30 epäkuollutta (mm 12 broota, 15 kyläläistä ja 5 Amadilaiskauppiaan orjamuksuja) tulee paikalle kovin epäkuilleiden lailla käyttäytyen, ja omaten runsaan himon saada ölistä kauhuelokuvamaisentyperästi. Vajaan viiden minutin kähinän jälkeen porukka miettii oliko se nyt siinä, vai vieläkö niitä piisaa, jolloin eräs päättää murtaa auki kivisen sargofagin, jonka kuva oli ollut kirjassa, viereisestä huoneesta, josta epäkuolleet olivat laahustaneet. Sargofagin kannen lävitse räjähtää maagisin kahlehdinta talismanein koristeltu ihmismäinen olento, joka on vähällä surmata yhden jos toisenkin diplomaatin, sekä ylentää heidät kaikki riplomaateiksi, mutta kiitos häntä häiritsevien amulettien yms on voitto lopulta hyvisten. Seuraavana aamuna juttelu kapteenin kanssa antaa heille synninpäästön kyläläisten ja amadilaiskauppiaan (kuoli oudosti yöllä ja hänen ruumiinsa löytyi epäkuolleiden luota) surmiin ja kiitokseksi heille myönnetään kupariset kunniamerkit ja 200 lunarin lahjoitus. Juttelu Arguinin kanssa ei meinaa tuottaa halutunlaista tulosta, sillä kyseinen olento ei ollut sopimuksen mukainen kaaosolento, ja siksi Argui ei suostu maksamaan 1000 hopeaa enempää. Pitkällinen huitominen ja mesoaminen puoleen ja toiseen, erilainen uhkailu ja muu kaupankäynti johtaa siihen, että Argui suostuu maksamaan 2000 hopeaa (sillä syyllinen ei ole myöskään lunarit eivätkä Dinacolilaiset) ja tilanne jää ainakin joksikin aikaa hiertämään diplomaattien ja arguinin välejä. Tutkimalla lunarilaistietäjän kirjaa, käy ilmi että sen herääminen on ilmeisesti vaatinut neitseellisen itsemurhan (miten se nyt sitten pitäisi ymmärtää???), ja ottaen huomioon käytetyn myrkyn ja luolassa olleet Broot, ei liene syytä epäillä Milkiniä mistään, vaan itsemurhan todennäköisin syy lienee Jenyn isän päätös sittenkin naittaa tyttärensä politiikan tähden, kuin antaa tämän naida paatunut punainen imperialisti. Näiden asioiden julkituominen taasen tuskin miellyttäisi Harvia, joka jo nyt oli hieman lämmin pelaajien olemassaoloon, mutta tilanteen rauhoittaminen muutoin ei olisi sartarilaisen julkisen aluepolitiikan mukaista, joten surma pitäisi tapahtua erittäin salassa. Yleisen edun nimissä diplomaatit päättävät tuoda ilmi, että hautakammioissa muhenut koko Kaukaisinta vaarantanut ongelma oli täysin Milkinin aikaansaannoksia, sillä hän ei ollut hyväksynyt Jenyn menetystä, vaan oli yrittänyt saada tämän yöllisen tapaamisen aikana suostuteltua karkaamaan etelään (joka oli jo Milkinille entuudestaan tuttu tapa paeta ongelmia), mutta Jeny oli ollut kunnollinen tytär ja oli kieltäytynyt. Tilanne oli äitynyt riidaksi, koska tapaamispaikkana olevat hautakammiot kätkivät sisälleen muinaisen riidan hengen. Riidan aikana Milkin oli väkisin maannut entisen rakkaimpansa, ja täten synnyttänyt hänen sisäänsä kaaoksen ja herättänyt riidan hengen ikuisesta unestaan. Kaaos oli sikinnyt hänestä 12 riiviönä, joiden syntymä oli surmannut Jenyn ja samalla tämä epäpyhä kaaottinen teko oli saanut loppuhuipentumansa ja muinainen riidanhenki oli voimistunut niin, että oli kyennyt maagisista kahleistaan huolimatta jatkamaan ikiaikaista nälkänsä tyydyttämistä kaupunkilaispoloilla. Tämän jälkeen Milkin karkoitetaan pohjoiseen Darhappaan perheineen, mikä ei täysin tyydytä Harvia, vaikka pelaajat vakuuttelevatkin hänelle, että siellä häntä odottaa vain varma kuolema polittisessa pelissä. Harv maksaa kiitokseksi kuitenkin 1000 hopeaa. ...
Garrik linkki 28. joulukuuta 2007 kello 18.16
Garrik 28. joulukuuta 2007 kello 18.16 linkki [quote:16a2f106d1="Bellad"]Garrikilta toivoisin lyhyehköä paneutumista, miltä seikkailu vaikuttaa, ja mitä siihen tulisi lisätä.[/quote:16a2f106d1] Nojuu. Laitetaanpa sitten turvavyö kiinni. :) Ekaks: mehukkaista alkuasetelmista huolimatta tää ei tenhonnu muhun. Oma pelityylini ja visioni siitä mitä Kaukalassa vois tapahtua ovat erilaisia. En oikein tiedä, mitä mun pitäis tähän sanoa, joten heitän läppää kahdella tasolla: 1) Käyn läpi seikkailun ihan sellaisena kuin se on, ja heitän kommenttia siihen; 2) Selitän samalla, miksi se ei ole mitenkään erityisen kaukalalainen. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Kaukainen, 1616, Lunarien läsnäolo on väistymätön, mutta ei kaikille mieleen, ykei heistä on Hertilainen Harv Suuri. Hän on tulistuneisuudessaan mennyt julistamaan runsaan palkkion erään lunarin päästä seipäässä. Palkkio on tavallisen maanviljeliän kuudentoista vuoden palkkio mitattuna hopeassa (20 000 hopearahaa) Tämä luonnollisesti on aiheuttanut runsaasti kärhämöintiä alueella, niin muualta tulleiden rahanahneiden, kuin paikallisten aiheuttamana, johon on ollut vaikea edes lunarilaisten puuttua voimakkain voimakeinoin, sillä paikallisille on liki kaikille tärkeä asema Kaukaisimman elämässä. Tämän vuoksi on paikallisesti vahva Tuulen temppeli pyytänyt Kaukaisimpaan Johns Townista asti väkeä selvittämään voisiko tilanteeseen löytää diblomaattista ratkaisua.[/quote:16a2f106d1] Heti alkuun olisi syytä kertoa, miksi Harv Suuri on vihainen. Mutta Harv on siis vihainen siksi, että hänen tyttärensä on surmattu. Ja hän epäilee siitä lunarilaista. Seikkailu on siis murhamysteeri, johon liittyy vahvoja ja tulenarkoja sosiaalisia jännitteitä. Tämä tuntuu hyvältä, tässä voisi olla pelattavaa. Mutta vahvoja ja tulenarkoja sosiaalisia jännitteitä kannattaisi listata heti tässä alussa, ja antaa hieman vihiä, mihin asiat voivat mennä, jos *joku muu* kuin puolueettomat pelaajahahmot alkaa hoitaa asiaa. VASTA TÄMÄ perustelisi, miksi pelaajahahmojen täytyy olla ulkopuolisia. Muuten nimittäin olettaisin, että Harv itse tai hänen soturisukulaisensa lähtisivät hääräämään omin nokkineen. Siinä säästyisi rahaa ja tulisi mainetta - se olisi mitä orlanthilaisin tapa kostaa tyttären murha. MUUTA LUNARIT LEHMIKSI! TASAPAINOTA SUMMA ORLANTHIEN VERIRAHAPERINTEEN MUKAISEKSI! (RQ:n Pelinjohtajan kirjan tiedot eivät ole ihan ajanmukaisia) KIRJOITA MYÖS VAIHTOEHTOINEN ALKUASETELMA, JOSSA PELIHAHMOT OVAT ESIM. HARVIN SUKULAISIA! [quote:16a2f106d1="Bellad"]Kaukaisimmassa on jo yleisesti tiedossa, että Harv Suuren tytär, Jeny, on löydetty Harv Suuren ostamasta sukuhautakammiostosta surmattuna ja hänen ruumiinsa oli häväisty. Kaikesta tästä syytettynä on Lunarilaisvaruskunnan vastuullinen Kersantti Milkin, jonka uskotaan piilottelevan surmaajiaan äitinsä luona.[/quote:16a2f106d1] Settinki on selvä. Melkein liiankin selvä: jos homma on yleisessä tiedossa, miksi ulkopuolisia tutkijoita tarvitaan? Mielelläni olisin tässä vaiheessa lukenut tarkempaa infoa siitä, mitä lunarilaiset puolestaan ovat tekemässä. Varmaan heilläkin on teoria tästä sotkusta. Ruumishan kuitenkin on totta, ja seudun päättäjinä lunarilaisilla itselläänkin lienee halu selvittää homma, jotta rauha (ja verot) säilyisivät. Sitten fiilistelypuolen juttuja: orlanthilaisuus ja ruumishautaukset hautakammioihin eivät ehkä ihan soinnu yhteen. Käsittääkseni orlanthit polttavat vainajansa. Ainakin Elmaliin päin kallellaan olevassa Kaukalassa tämä lienee näin. Ja sukuhautakammioita ei ehkä ostella. Mutta aina voi olla poikkeuksia, tietenkin. Iso kysymys sen sijaan on, kuka Jenyn on löytänyt, ja kuinka monta päivää tästä on kulunut. Onko Jenyn kuolinsyytä jo kysytty jumalilta, ja mitä on saatu vastaukseksi? Missä Jenyn ruumis on? Kun pelaajahahmot saapuvat Harvin luokse, pääsevätkö he ehkä ensin seuraamaan hautajaisia, joissa *ammutaan rynkyllä ilmaan* ja uhotaan kostoa? Se voisi olla aika tehokas avaus ja esitellä raivoavan Harvin ja surevan ja kostoa hakevan suvun luonnikkaasti. [quote:16a2f106d1="Bellad"][...] joka ei ollut pelkästään tytär, vaan myös arvokkaan liittolaisen Tovtaros ja Tres heimojen päälliköiden vanhimman pojan, jonka kanssa Jenyn oli tarkoitus avioitua. Nyt ei ollut ketään maksamassa hänelle verirahoja, ei myötäjäisiä eikä mitään, ja sen hän kostaisi maksamalla tyttärensä surmaajan päästä runsain mitoin.[/quote:16a2f106d1] Tää toimii seikkailussa sinällään, eikä mulla tähän nokan koputtamista. Sen sijaan Kaukalan skeneä ajatellen muutama juttu: 1) Tovtaros TAI Tres – eihän tytär nyt kahden eri miehen kanssa ole menossa naimisiin. Koska John Hughesilla on jo myyttisen mehukas naimakauppajuttu Tovtaros-heimon kuninkaan pojalle, ehdotan, että Jenyn kosija olisi Tres-heimosta. 2) Onko Harv siis jonkun heimon kuningas tahi klaanipäällikkö? Vai onko hän muuten vain tuhottoman rikas mies ja Jeny Salatun Laakson halutuin neito? Tältä alkaa kuulostaa. Tämä on tosi mehukasta, ja tästä haluttaisi kovasti lukea lisää! 3) Murhaajan päästä maksaminen kuulostaa siltä, että Harv olisi kävellyt Mustan Sormen Kivelle ja palkannut pari humaktia hommiin. Koska näin ei ole käynyt, jään tosissani miettimään, mikä Harvia pidättelee. Jos hän on heimokuningas, klaanipäällikkö tai muuten vaan hurjan mahtava ja rikas mies, hänellä täytyy olla todella vahvat pidäkkeet olla turvautumatta paikalliseen ammattiapuun. Mitkä nämä pidäkkeet ovat? Harvin raivo ja uho ei mun mielestäni tosiaankaan käy hyvin yksiin hänen pidättyvyytensä kanssa. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Lyhyen oikeaoppisen kuulustelun aikana käy ilmi, että Harvilla ei ole avainta hänen ostamaansa hautakammiostoon, eikä sellaista löytynyt Jenyltäkään, ja mikä pahinta, hänen maksukykynsä 20 000 tappopalkkioon saa lievää arvelun varaa. Ohi suunsa Harv kuitenkin antaa ymmärtää, että Milkin olisi ollut Jenyn aviomiesehdokas aikaisemmin, ja että hänelle olisi luovutettu myöskin hautakammioston avain, tosin syy jää epäselväksi.[/quote:16a2f106d1] Milkin ja Jenyn avioliittohankkeita olisi syytä penkoa oikein perusteellisesti. Jos Harv ei niistä kerro, varmasti moni muu osaa kertoa jotakin. Viimeistään naapuriklaanissa ollaan montaa mieltä siitä, miten Harv suunnitteli antavansa tyttärensä lunarilaiskomentajan huoraksi. Todella merkittävä juttu, joka nyt jää ihan ratakiskotuksen varjoon. Sitten kulttuuriläppää: 1) Orlantheilla tuskin on avaimia hautakumpuihinsa. Kääpiöillä on. 2) Harv on ilmeisesti aika lunarilaistunut tyyppi? 3) Syyt eivät yleensä jää epäselväksi, jokaisella on varma mielipide. Vai onko Harv kännissä/tyhmä? [quote:16a2f106d1="Bellad"]Diplomaattiryhmämme päättää etsiä käsiinsä Milkinin, mutta se on hieman vaikeaa, sillä Milkinin korviin on jo kantautunut että he ovat vierailleet Harvin luona, mutta heidän kontaktinsa Aggarin komentajaan, Kenraali Roan-uriin osoittautuivat jälleen hyödyllisiksi, ja itse Appius Luxius järjesti heille Danfive Xaronin kautta tapaamisen Milkinin kanssa.[/quote:16a2f106d1] Oho. Nyt pyörii sellainen taustaskene, että se on joko avattava tai sitten leikattava pois. Oletukset pelaajahahmojen taustoista ja kontakteista ovat melkoiset. Itsenäisenä julkaistavan seikkailun kannalta olisi helpompi olla olettamatta mitään kontakteja ja antaa pelihahmojen itse maanitella tiensä Milkinin juttusille. Sinänsä ajatus siitä, että lunarilaiset ovat hereillä ja haluavat ulkopuoliset pelihahmot aktiivisesti etsimään ratkaisua ongelmiin on erinomainen. Ehkä koko seikkailun voisi kirjoittaa auki [u:16a2f106d1]lunarilaisten palkkaaman[/u:16a2f106d1] neutraalin selvitysryhmän näkökulmasta? [quote:16a2f106d1="Bellad"]Tapaaminen köytetyn ja hieman kolhitun säkkipäisen Milkinin kanssa onnistuu kohtuu hyvin tämän kuvitellessa jatkuvasti kuolemansa tulleen. Hän laulaa runsainmitoin mustaa menneisyyttään Dar Hapassa (jolloin yksi Milkinin paikalle tuoneista hieman kolhii Milkiniä), eksymistään Kaukaisimpaan, äidistään ja kertoo avaimesta hautakammioihin, kertoo tunteistaan Jenyä kohtaan, vannoo rakkauttaan, kieltää syytökset, vannoo syyttömyyttä, angstaa aikaisempaa asemaansa Jenyn kihlattuna ja jatkaa turhanpäiväistä soperteluaan kunnes diblomaatit kyllästyvät, ja Milkin viedään pois. Milkinin avain hautakammioihin tuodaan pelaajille.[/quote:16a2f106d1] Potentiaalisesti mielenkiintoinen kohtaaminen on latistettu Milkinin halventamiseksi ja hautakammion avaimen saamiseksi. Itse näkisin, että tässä olisi oivallinen tilaisuus esittää lunarilaisnäkökulma seudun rauhoittamiseen: lunarpäällikön ja paikallisen mahtimiehen tyttären kihlaus. Milkiniä ei koko seikkailussa tarvita, ellei hänellä ole jotakin mielekästä annettavaa skenelle. Mielestäni hän voisi erinomaisesti olla aktiivinen ja jopa tunnollinen kaveri, joka huolimatta kihlauksen purkautumisesta on aidosti kiinnostunut murhan selvittämisestä. Hänen kauttaan voisi sosiaalista ja poliittista tilannetta avata hienosti. Tässä kohtaa mulle alko kaiken kaikkiaan tulla sellanen olo, että nyt ei olla Kaukalassa vaan RQ-landiassa, jossa seuraavaks ilmeisesti mennään sinne hautakammioon ja lopuks sitten tapellaan. Paha paha. Ja toi hautakammiojuttu ja koko homma tässä vaiheessa alkaa tuntua siltä, että se sopis erinomaisesti jo varsin lunarilaistuneeseen Tarshiin tai vaikka Pavisiin. Sateisen, pienipiirteisen ja henkien kätkemän Kaukalan fiilistä tässä ei nyt paljon ole. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Hautakammioissa on aivan ilmeistä, ettei siellä ole käynyt Jenyn lisäksi kuin yksi tai kaksi ihmistä vuosikausiin. Hautakammioille tyypillinen eltaantuneen kuoleman haju on täällä erittäin paksuna ja se on kuvottava kuin kammiot olisivat täynnä vasta kuolleita (mikä tiettävästi on mahdotonta, sillä sinne on viimeksi haudattu ketään kymmeniä, ellei satoja vuosia sitten, mahdollisesti jopa aikana kun alueella ei vielä ollut Kaukaisimpaa).[/quote:16a2f106d1] OK, hautakammiossa on jokin asia rempallaan. Tuli selväksi. Kulttuuriskenessä tää ei selvästikään ole perinteinen orlanthihautakumpu, mikä herättää mut jälleen kysymään, miksi Harv on päätynyt tällaisen katakombin hankintaan. Katakombin olemassaolo sinällään taas avaa tosi mielenkiintoisen skenen: kenen hautakammio tää on alkujaan ollut (mitä seinäkoristeet tai kiven leikkaustyyli kertovat?), Taravadingien vai jonkun erikoisemman kultin? Vai onko hautakammio Louhensurman sotaa edeltävältä ajalta – onko se alkujaan Wyrmin ystävien paikka? Ja miksi ihmeessä Harv (orlanthi tai ei) haluaisi alkaa haudata sukuaan tällaiseen vanhaan ja pitkään käyttämättömänä olleeseen vuokraluolaan? Ihan älyttömän epäilyttävää. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Diplomaattien ymmärrykseen valuu hyvin nopeasti, että kaikki ei ole kohdallaan, ja pieni kiertokävely eteishallia pidemmälle todistaa sen karulla tavalla. Useita ruumiita on häpäisty tavalla ja innolla, jonka vain yksi olento omaa, ja niiden otusten ulostetta näkyy useissa paikoissa, […][/quote:16a2f106d1] Tänne ei ole haudattu ketään hiton pitkään aikaan, joten ruumiit on siis ilmeisesti palsamoitu. Miten hitossa Jenyn ruumiin löytäneet tyypit eivät huomanneet ruumiiden häpäisyä? Vai onko ruumiit ehkä häpäisty vasta sitten, kun elävää lihaa ei ollut saapuvilla? Naivatko broot ihan oikeasti ruumiita mieluummin kuin vaikka sitten toisiaan? Kaiken kaikkiaan tosi epäilyttävää kaikki tää. Jos pelihahmoja ei ole tästä kaikesta ennalta varoitettu ja heille ei ole tarkkaan kerrottu hautakammion funktiota ja Harvin syitä haluta käyttää tätä hautakammiota, veikkaisin että pelihahmot alkavat kovasti epäillä Harvin salailevan juttuja ja ehkä olevan itse kaiken takana. Ihan älyttömän epäilyttävää kerta kaikkiaan. [quote:16a2f106d1="Bellad"][…] ja sen turvin tusina puolen miehen mittaista sarvipäätä rynnistääkin naurettavanraivoisasti määkien diplomaattien kimppuun. Alle kolme minuttia myöhemmin, on diblomaatit menettäneet vaatteensa ja saamansa osumat vaativat välitöntä kylpemistä.[/quote:16a2f106d1] OK, nyt sitten vähän niinku tapettais näitä broita tässä välissä. Broiden läsnäolo viittaa sukusurmaan. Sen ei tarvitse olla absoluuttinen todiste, mutta joka ikiselle Joninkylästä saapuneelle tutkijalle tulee tässä vaiheessa sukusurman mahdollisuus mieleen. Asiaa lienee hyvä kysyä jumalilta. Seudun asujaimistoa laajalla alueella lienee syytä varoittaa broista. Seudulle lienee hyvä hankkia Uroxeja. Koko homma paisuu niin suureksi, ettei se ehkä mahdu enää peliporukan syliin… [quote:16a2f106d1="Bellad"]Suraavana päivänä puhdistautumisen ja vaateostosten jälkeen diplomaatit palaavat hautakammioiden käytäville varmistamaan aikaansaannoksensa tulella, mutta Broot ovat kadoksissa.[/quote:16a2f106d1] Missä ihmeessä nää hautakammiot on??? Erämaahenkisyydestään huolimatta Kaukala ON asuttu, ja jossakin lähellä on varmasti kylä tai talo, jota pitää varoittaa. Se johtaa fyrdin (tai Yksinäisen vartioston) hälyttämiseen, ja ihan varmasti haudalle saadaan vartijat jo yöksi. Maailman mielekkyys siis mun mielestäni edellyttää, että joko broiden nähdään lähtevän katakombista, tai sitten ne ovat vielä siellä. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Kun diplomaatit tilannepähkäilyt mielessään ovat poistumassa raikkaampaan ilman alaan tuulettamaan ajatuksiaan, osuu yhden diplomaatin jalka eteishallissa pieneen lasiputkiloon, joka särkyy osuessaan portaikkoon. Diplomaatit kuitenkin keräävät mukaansa sen palasia, sillä ne ovat selkeästi kellertävän tahman peittämiä.[/quote:16a2f106d1] Nyt ei lasiputkilon palaset ja keltanen tahna hirveesti merkitse. Broot on joko valloillaan mailla ja mannuilla tai sitten piilottelevat tässä hautakammiossa. Tuplavartiot, Uroxit paikalle, kaivuu ja mättö päälle. Mutta ennen kaikkea haastattelemaan Harvia ja Milkiniä hautakammiosta, mahd. sukusurman syistä (ja oletettavista seurauksista) – ja huutamaan jumalia avuksi asian selvittämisessä. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Paikallinen maantemppeli ei osaa diplomaatteja auttaa, mutta temppelillä seremonia vartiossa oleva Yrsanan initiaatti Elena Lähde mainitsee serkkunsa Guthbrand Twobladesin olevan Kaukaisimmassa, tai ainakin tuo oli vielä aamulla torilla, mutta tuo silloin mainitsi olevansa tekemässä lähtöä kotiansa Garrikin Klaaniin. Elena väittää Guthbrandin tunnistavan kaikki mahdolliset myrkyt maailmasta.[/quote:16a2f106d1] Olemme ratakiskotetun seikkailemisen ytimessä: vain pelinjohtajan selvästi tyrkyttämä murhamysteerin ratkaisuvihje on tärkeä, peli voi jatkua vain tähän suuntaan. Tää seikkailu on tässä kohden pahasti rikki. Sinänsä näiden henkilöiden esittely tässä ja viittaus Guthbrandin humaktivoimiin on OK. Asetelma vaan on tässä vaiheessa jo niin toinen kuin pelkkä myrkyksi oletetun mössön tunnistaminen. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Guthbrand tavoitetaankin, vaikkei aivan ajoissa vaan yli päivän kävelymatkan päästä Kaukaisimmasta. Hän on kovin otettu Elenan väittämistä, mutta toteaa kyllä ne kovin liioitelluiksi. Sanoo kyllä tuntevansa monet alueella esiintyvät myrkyt. Pelaajien näyttämästä myrkystä tosin on vaikea erehtyä, sillä se on peikkojen simassa käytettyä jättiläsiherhiläisen myrkyllisen makeaa hunajaa, johon on varmuudeksi sekoitettu jotain muutakin ainetta sekaan. Guthbrand Twoblades arvaa, ettei sellaisia aineita keittele juuri muut kuin Torkanit, sillä Peikot tuskin jättäisivät hunajan muuntamatta simaksi.[/quote:16a2f106d1] Jos nyt unohdetaan kaikki tähän asti tapahtunut, niin tää on hyvä käänne. Torkanit saadaan mukaan kuvioon, ja sitä kautta orlanthi/lunar –skene saa rinnalleen orlanthi/pimeys –skenen kaikkine epäluuloineen. Erittäin potentiaalista pelattavaa Kaukalaan. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Kun Diblomaatit palaavat Kaukaisimpaan, on paikalle saapunut kauppias Amadien mailta. Kauppias myy mausteita, viinaa ja aseita ja on ostamassa orjia, kultaa ja kuparia.[/quote:16a2f106d1] Tää on siis vaan ihan värinä tässä? Ja oletus on, että pelaajahahmot palaavat Yksinäiseen (eivät Kaukaisimpaan)? Vaikeita juttuja, vaikeita… [quote:16a2f106d1="Bellad"]Diplomaattien ratsastaessa takaisin Kaukaisimpaan illan suussa, Harv Suuri ottaa yhteen pelaajien kanssa ja alkaa vaatimaan tietoja Milkinistä, sillä hän on kuullut pelaajien tavanneen tämän. Harv käyttäytyy erittäin agressiivisesti, ja tilanne on edetä fyysiseksi, […][/quote:16a2f106d1] Jos nyt unohdetaan edellä tapahtunut, niin tää on potentiaalisesti hyvää sosiaalista draamaa. On hyvä, että joku asianosainen alkaa tiukata pelihahmoilta juttuja, koska se pakottaa pelihahmot kertaamaan tapahtumia ja selventämään samalla ittelleen, mitä he tietävät ja mitä eivät. [quote:16a2f106d1="Bellad"][…] mutta koko Kaukaisimman pysäyttävä pelon, tuskan ja kivun täytteinen lyhyt kirkaisu vetää huomion puoleensa jääden soimaan kuulioidensa korviin. ikuisuudelta tuntuneen muutaman sekunin seisahtumisen jälkeen iso joukko väkeä ryntää äänen suuntaan. Tilanteen rauhallisemmin ottavat Diblomaatit ilmaantuvat paikalle myöskin, sillä täten pääsevät eroon Harvista ilman suurempia selittelyitä ja kiusallinen väkivaltainen tilanne vältetään, mutta mitään valtaisaa verilammikkoa erikoisempaa ei paikalla tuntuisi olevan ja hevosten vaatima lepo vaikuttaa tässä vaiheessa prioriteetti numero yhdeltä, sillä paikalliset murhat eivät ole heidän ongelmansa, ellei murhattu ole Milkin tai Harv. Harv oli juuri hengissä, ja tämän käytöksestä päätellen myös Milkin. Tosin jos Milkin olisikin kuollut, se tuskin muuttuisi vaikka asiaa tutkisi yöunien jälkeen, kun näkeekin jotain.[/quote:16a2f106d1] Aika sekavaa. Yksinäisen kokoisessa tuppukylässä jokainen murha järkyttää kaikkia. Ihan älytöntä on olettaa, että tässä vaiheessa kaikki menee kotiin. Varsinkin murhaa tutkivat pelihahmot lienevät ERITTÄIN kiinnostuneita uudesta murhasta. Samoin kaikki muut. Kuin broita on liikkeellä, kaikilla lienee ohimo kireällä ja halkokirves völjyssä. Mitä tahansa saattaa tapahtua! Kyllä nyt ruutitynnyrin lanka palaa… [quote:16a2f106d1="Bellad"]aamusella on diplomaattien käyttämässä majatalossa puheenaiheena eilinen ääni, sekä Amadista saapuneen kauppiaan lupaama löytöpalkkio hänen saattueensa jäsenistä.[/quote:16a2f106d1] Kannattaako ihan oikeasti syöttää uutta palloa pelihahmoille, kun näillä on tosi paljon tekemistä ja selvitettävää jo nyt. (Ehkä matka Torkanin tykö kyselemään, ovatko myyneet myrkkyhunajaa.) Ei Yksinäisessä noin vain kadota, kyllä tuo Amadin kauppiaan jäsenten katoaminen on hyvin tulenarka juttu. Amad on ylpeää väkeä, ja ilman muuta kauppias haastaa kaupungin yelmaliolaisvaruskunnan selvittämään katoamiset. Ei siinä mitään löytöpalkkioita tarvita: jos yelmaliolaiset eivät pysty pitämään rauhaa yllä, Amadin kauppias sanoo amadilaisten elmalilaisten kyllä siihen pystyvän, ja lähtee himaan kiukkua ja uhkauksia uhkuen. Sotahan tästä tulee. Ja broot ilmeisesti edelleenkin laukkaavat vapaana? Ei helvetti mikä sotku. Joko Uroxit on aloittaneet kaaosjahdin? Viimeistään nyt on kaikkien klaanien fyrdit kokoontuneet, ja heimokuninkaat pitävät kokouksiaan. Näin mun Gloranthassa/Kaukalassa ainakin. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Pelaajien aamiaispöytään tunkeutuu röyhkeästi mies, jonka olemus viittaa omanarvon tuntoon, itseluottamukseen ja voimakkaaseen egoon. Tämä mies esittäytyy lyhyesti olevansa Argui, ja kuulleensa heistä Harvin kautta. Vaikka edellispäivän keskustelu ja Arguin teräksinen miekka ensialkuun johtaakin pelaajien mielikuvia toisaalle, on Argui puhtaasti tarjoamassa heille rahaa likaisesta työstä, johon ei aijo omia käsiään sen enempää sotkea. Hän lupaa diplomaateille 1000 hopeaa, jos surmaavat Amadilaiskauppiaan, ja 5000 jos heidän onnistuu sälyttää syy surmaan lunarilaisten tai Dinacolilaisten niskoille. Lyhyt keskustelu ilmaisee pelaajille kyseessä olevan Harvin aikaisemmin mainitsema Tovtaros ja Tres heimojen päälliköiden vanhin poika, joten ilmeisesti tässä vältellään rajariitoja ja heimosotia, joten palkkio neuvotellaan 10 000 hopeaan ja syylliseksi jokin kaaoksen olento, esimerkiksi broo.[/quote:16a2f106d1] Ei kyllä mun Gloranthassa nää hommat ihan näin mee. Puhutaan nyt edes lehmistä, ja annetaanpa nyt Arguin ensin selittää, miksi amadilaiskauppiaan on kuoltava, ja miksi hän itse – rautamiekkaa kantava urho – ei halua hoitaa hommaa. Voidaan myös varovasti olettaa, että diplomaattisilla pelihahmoilla on aavistus orlanthien kunniasta ja laeista, ja jokin rakentava näkemys siitä, mitä salamurha tässä kulttuurissa tarkoittaa: millaiseen kuseen he itsensä pistävät, jos lähtevät tähän mukaan. Lisäksi pelihahmoilla on edelleen varsinainen homma kesken. Haluavatko he nyt lähteä heilumaan aseiden kanssa ja samalla rikkoa oman diplomaattisen neutraaliutensa. Mun pelaajilla ainakin on vahva itsesuojeluvaisto, vaikka sitten pelaisivat vähän yksinkertaisia tai hulluja tolloja. Vaikea mun on kuvitella tällaista tilannetta missään pelissä, jossa mä oon mukana. Vaikka olis olutta ja viinaa juotu ja huumorilla mentäs. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Pelaajat päättävät käydä juttelemassa uudelleen Milkinille, kun eivät muutakaan keksi, ja matkalla kuulevat Lunarilaisvaruskunnan kapteenin julistuksen Sargald the Aurochin vangitsemiseen johtavien tietojen tuovan 100 hopean palkkion, sekä 1000 hopean palkkio surmaamisesta. Samalla julistetaan edellis yönä kadonneiksi 8 Kaukaisinlaista, joka herättää diplomaattien mielenkiinnon.[/quote:16a2f106d1] Öööh… Kyllä tähän mennessä on tullut paljon sellasta juttua, johon pelihahmot luultavasti reagoisivat. Mä en oo varma, olisko mun hahmo/peliporukka tässä tilanteessa ollenkaan enää Yksinäisessä, vaan ennemmin matkalla joko sinne Torkanien suuntaan tai sitten kyselemässä papeilta tai omilta jumaliltaan, miten kaaos ja Jenyn surma liittyvät toisiinsa. Mut okei, Milkiniltäkin voi juttuja kysellä. Tässä vaan olis oikein kiva olla jotakin Milkinin vastauksia, jos oletus on, että hänen luokseen mennään. Toi muu on ihan hyvää väriä, joka varmaan lisää skenen aitouden tuntua. Ihan jees. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Myöhemmin he menevät lunarilaisvaruskuntaan jututtamaan miestä, jolloin he saavat tietää että nyt muutamien päivien ajan on Kaukaisimman muurien sisältä kadonnut 15 ihmistä, mutta nyt asiaan aiotaan tarttua kaksin käsin, sillä tänä aamuna on kahdeksan ihmisen omaiset tehneet ilmoituksen kadonneesta omaisesta. Välistä lipsahtaa, että joukossa on tänään myös kapteenin oma poika, joka oli edellisyönä vartiovuorossa. Tämä oli ainoa kadonnut vartija, ja hän vartio kukkulan pohjoisrinteellä (jossa hautakammiot sijaitsevat). Kapteeni ei ole fiksuimmasta päästä, mutta kysely hahmojen tiedoista asian tiimoilta johtaa pieneen lipsahdukseen ja kapteenille herää pieniä epäilyjä arguinin aikomuksista.[/quote:16a2f106d1] Tässä pelataan nyt sellasilla oletuksilla, että joko homman pitää olla 500 % ratakiskotettu, pelaajien umpikännissä, tai sitten tää on huumoripeliä. 15 ihmistä on monta prosenttia koko Yksinäisen väestöstä. Yhdenkin ihmisen katoaminen ”muutamien viime päivien ajan” on iso juttu ja koskettaa monia. Oletettavasti kaupungissa on häärätty tämän ongelman kanssa aktiivisesti jo pelihahmojen saapuessa sinne ensi kertaa. Tämä pitäisi tuoda pelihahmojen tietoon jo heti kun he ensi kerran saapuvat Yksinäiseen. Katoamisillahan voi olla paljon merkitystä Jenyn murhan tutkimuksen kannalta. Fiksut tutkijat ihan varmasti kiinnostuivat tästä asiasta jo pari päivää sitten, joten skeneä pitäisi tältä osin avata enemmän ja aikaisemmin. Kapteenilla voi olla parikin poikaa vielä varastossa, mutta kyllä oman pojan katoaminen varmasti pistää tyhmemmänkin miehen liikkeelle. Varsinkin, jos tämä mies komentaa varuskuntaa, eli hänellä on komennossaan etsimiskykyisiä miehiä, joilla on lupa tappaa. Pelaajahahmot eivät muuten välttämättä lipsauttele mitään, joten kapteenille ei välttämättä herää mitään epäilyksiä Arguin suhteen. Nyt selviää myös hautakammioiden sijainti: ihan kaupungin kupeessa. Siis broita on ihan kaupungin kupeessa! [quote:16a2f106d1="Bellad"]Hautakammioille jälleen. Nyt alueella näkyy runsaasti jälkiä liikkumisesta alueella ja herää mietintä, miten asiat olisivat jos sitä verijälkeä olisi silloin yöllä tutkittu, mutta se on sekunnissa pois mielestä, sillä nyt hautakammioiden kätkemä vanha pölyinen salaovi on niin selkeästi esillä, että sen tajuaa soihdunkin valossa, sillä se on ollut viime aikoina aktiivisessa käytössä.[/quote:16a2f106d1] Ratakiskot ne lauloovat: salaovelle vie tie… Onko pelihahmoilla mitään mahdollisuutta huomata salaovea aiemmilla käynneillään? Vai onko ratakiskotus niin tiukka, että ei ole? [quote:16a2f106d1="Bellad"]Oven takaa löytyy salainen hautausalue, josta käy ilmi että sinne on joskus suljettu jokin olento, jonka on pelätty uudelleen syntyvän.[/quote:16a2f106d1] Tää on itse asiassa vähän siihen suuntaan kun Yksinäisen suhteen olen ajatellut: siellä Bone Hillissä on Arroin Karhunkaatajan voittamana jokin drakoninen olento, joka aiemmin hallitsi tätä paikkaa. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Pian oven sisäpuolella on verinen kirja, jossa on uuspelirian kielistä kirjoitusta. verentahrimilta osittain kadonneiltakin sivuilta käy ilmi, että kirjoittaja on uskonut tänne haudatun Delectin veljen tai jonkun muun puolitärkeän.[/quote:16a2f106d1] Jos haluat kiinnittää tän Kaukalaan, niin epäkuolleita löytyy Kuolleden metsästä (Woods of the Dead). Kenties olento on sieltä tänne raahustanut. Se taas merkitsee, että Mustan Sormen kiven humaktien vartio on pettänyt, mikä pistää sen poppoon kunniavalat koville. Tai sitten otus on tullut tänne ennen kuin humaktit – about 100 vuotta sitten tai aiemmin. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Lukutuokio päättyy kun reilu 30 epäkuollutta (mm 12 broota, 15 kyläläistä ja 5 Amadilaiskauppiaan orjamuksuja) tulee paikalle kovin epäkuilleiden lailla käyttäytyen, ja omaten runsaan himon saada ölistä kauhuelokuvamaisentyperästi.[/quote:16a2f106d1] Jee, tsompimättöä… Tulee pelihahmoista sörsseliä, kun on vihulaisilla tollanen ylivoima. Perinteisessä esteratamätössä on tapana rakentaa pelihahmoille voitettavissa olevia vastuksia. Tää ei nyt ihan tunnu siltä… [quote:16a2f106d1="Bellad"]Vajaan viiden minutin kähinän jälkeen porukka miettii oliko se nyt siinä, vai vieläkö niitä piisaa, jolloin eräs päättää murtaa auki kivisen sargofagin, jonka kuva oli ollut kirjassa, viereisestä huoneesta, josta epäkuolleet olivat laahustaneet.[/quote:16a2f106d1] Ai joku vai ihan noin vaan murtaa auki, kaiken luetun ja tapahtuneen jälkeen? Ja missä vitussa ne Uroxit viipyy, kun kolme päivää aiemmin jo kaaosta havaittiin? [quote:16a2f106d1="Bellad"]Sargofagin kannen lävitse räjähtää maagisin kahlehdinta talismanein koristeltu ihmismäinen olento, joka on vähällä surmata yhden jos toisenkin diplomaatin, sekä ylentää heidät kaikki riplomaateiksi, mutta kiitos häntä häiritsevien amulettien yms on voitto lopulta hyvisten.[/quote:16a2f106d1] Ok. Ihan kiva loppuvihollinen, jos loppuvihollisia kaipaa. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Seuraavana aamuna juttelu kapteenin kanssa antaa heille synninpäästön kyläläisten ja amadilaiskauppiaan (kuoli oudosti yöllä ja hänen ruumiinsa löytyi epäkuolleiden luota) surmiin ja kiitokseksi heille myönnetään kupariset kunniamerkit ja 200 lunarin lahjoitus.[/quote:16a2f106d1] Oletuksena siis on, että pelihahmot pesevät kätensä ja kälppivät tiehensä? Tässähän on kuoleman ja kaaoksen voimien ilmaantuminen pistänyt koko Yksinäisen yhteisön seinää vasten, ja yhtäkkiä on varmasti sekä orlanthien että lunarien kannalta fiksua yrittää ratkaista ongelma, luultavasti sankarimatkan avulla. Tällainen pahuuden sikiäminen aivan asutun alueen keskellä ei voi olla näin helposti hoidettu. Tai siis mun mielestäni olis mielenkiintoisempaa, että asioille etsittäisiin syvällisempiä syitä. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Juttelu Arguinin kanssa ei meinaa tuottaa halutunlaista tulosta, sillä kyseinen olento ei ollut sopimuksen mukainen kaaosolento, ja siksi Argui ei suostu maksamaan 1000 hopeaa enempää. Pitkällinen huitominen ja mesoaminen puoleen ja toiseen, erilainen uhkailu ja muu kaupankäynti johtaa siihen, että Argui suostuu maksamaan 2000 hopeaa (sillä syyllinen ei ole myöskään lunarit eivätkä Dinacolilaiset) ja tilanne jää ainakin joksikin aikaa hiertämään diplomaattien ja arguinin välejä.[/quote:16a2f106d1] Tän koko Argui-jutun vois erottaa sellaiseksi erilliseksi episodikseen, jonka voi ottaa peliin mukaan tai sitten ei. Mun mielestäni on ihan oikein, että surmatun neidon tuleva aviomies on mukana sotkussa, mutta ehkä mieluummin näkisin hänen olevan aktiivinen kuin vain palkkaavan pelihahmot hoitamaan homman. Voisi esim. olla siistiä, että Argui ottaa aloitteen omiin käsiinsä ja aiheuttaa ongelmia joko saattamalla pelihahmot tai itsensä pulaan. Vaikka sitten vain kaupungin yelmaliolaisen vartiokaartin kanssa. [quote:16a2f106d1="Bellad"]Tutkimalla lunarilaistietäjän kirjaa, käy ilmi että sen herääminen on ilmeisesti vaatinut neitseellisen itsemurhan (miten se nyt sitten pitäisi ymmärtää???), ja ottaen huomioon käytetyn myrkyn ja luolassa olleet Broot, ei liene syytä epäillä Milkiniä mistään, vaan itsemurhan todennäköisin syy lienee Jenyn isän päätös sittenkin naittaa tyttärensä politiikan tähden, kuin antaa tämän naida paatunut punainen imperialisti. Näiden asioiden julkituominen taasen tuskin miellyttäisi Harvia, joka jo nyt oli hieman lämmin pelaajien olemassaoloon, mutta tilanteen rauhoittaminen muutoin ei olisi sartarilaisen julkisen aluepolitiikan mukaista, joten surma pitäisi tapahtua erittäin salassa. Yleisen edun nimissä diplomaatit päättävät tuoda ilmi, että hautakammioissa muhenut koko Kaukaisinta vaarantanut ongelma oli täysin Milkinin aikaansaannoksia, sillä hän ei ollut hyväksynyt Jenyn menetystä, vaan oli yrittänyt saada tämän yöllisen tapaamisen aikana suostuteltua karkaamaan etelään (joka oli jo Milkinille entuudestaan tuttu tapa paeta ongelmia), mutta Jeny oli ollut kunnollinen tytär ja oli kieltäytynyt. Tilanne oli äitynyt riidaksi, koska tapaamispaikkana olevat hautakammiot kätkivät sisälleen muinaisen riidan hengen. Riidan aikana Milkin oli väkisin maannut entisen rakkaimpansa, ja täten synnyttänyt hänen sisäänsä kaaoksen ja herättänyt riidan hengen ikuisesta unestaan. Kaaos oli sikinnyt hänestä 12 riiviönä, joiden syntymä oli surmannut Jenyn ja samalla tämä epäpyhä kaaottinen teko oli saanut loppuhuipentumansa ja muinainen riidanhenki oli voimistunut niin, että oli kyennyt maagisista kahleistaan huolimatta jatkamaan ikiaikaista nälkänsä tyydyttämistä kaupunkilaispoloilla.[/quote:16a2f106d1] Tässä viitataan nyt sellaisiin asioihin, jotka a) kannattaisi avata kunnolla, ja b) pitää mukana koko seikkailun ajan. Jos tää seikkailu siis oikeasti käsitteleekin poliittisia avioliittoja ja niiden paineessa tehtyä intohimomurhaa, niin tämän voisi ottaa ihan alusta asti teemaksi. Tapa, jolla itse luin tapahtumia (broot = sukusurma), osoittautuukin oikeaksi, mutta tämän päätelmän mukaisia toimia ei seikkailussa avata ollenkaan. Sen sijaan pelihahmot oikeastaan putoavat kärryiltä ja menettävät aktiivisuutensa tuossa seikkailun keskivaiheilla. Heidän ympärillään vaan tapahtuu kauheasti, mutta ainoa varsinainen täky osallistumiseen on tuo Arguin ehdottama poliittinen murha (jonka taustoja ei yhtään avata). Nyt koko homma on banalisoitu pökkelömäisiksi EPH:iksi ja hirviömätöksi, jolla ei tämän poliittisen tematiikan tasolla ole yhtään mitään annettavaa. Ehdotan, että tartut tähän poliittiseen (ja myyttiseen) tasoon, kehität tapahtumille selityksiä pelkän mätön sijaan, ja pistät näitä ristiriitaisia selityksiä sellaisten EPH:jen suuhun, joita pelihahmot oletetusti tapaavat. Tällä tavalla murhamysteeriä ei selvitetä miekoin, vaan keskustelemalla ihmisten kanssa. Tämä taas johdattaa tuntemaan ihmiset ja heidän kulttuurinsa, ja voisi jopa kertoa jotain Kaukalan meiningistä. Mikä taas perustelisi sen, että tämä tapahtumakulku on sijoitettu nimenomaan Kaukalaan eikä johonkin geneeriseen fantasiamaailmaan, jossa hirviöitä lyödään miekalla ja kaikella on hinta hopearahoissa. Kommenttini eivät ole hirmu mairittelevia, ja seikkailun keski- ja loppuvaihe onkin musta aikamoista jööttiä. Mutta toi loppu avaa hommaa mielenkiintoisesti. Kyllä tässä sittenkin on jotakin potentiaalia. Täytyy vaan miettiä, onko tää yhden illan nopeatempoinen ja mättöpainotteinen kevytseikkailu vai ehkä useamman episodin mittainen kuoleman/murhan ympärille kutoutuva poliittinen draama. ;) Mulla ei periaatteessa oo mitään taisteluita vastaan, ja kun orlantheista puhutaan, niin tappelus on aina vaihtoehto. Tän seikkailun tappelut vaan tapahtuvat väärässä järjestyksessä, yllättäen ja ennen kuin tappelujen syy on tiedossa. Mielenkiintoisempaa olisi, jos aseisiin tartuttaisiin vasta sitten, kun oletettu vihollinen on tiedossa. Ja mielenkiintoisempaa olisi, että vihollisena olisi joitakin muita kuin luolastossa lymyäviä *pahoja*. -G
Bellad linkki 28. joulukuuta 2007 kello 19.17
Bellad 28. joulukuuta 2007 kello 19.17 linkki Taisin ymmärtää sinun ajatuksesi väärin. Luulin, että halusit minun kirjoittavan esimerkki pelin tuon piirtämäni kuvan pohjalta. Kyseessä oli siis teksti, jossa toimin PJ:nä kuvitteelliselle peliporukalle, johon oli asian helpottamiseksi lainattu minulle tuttuja pelaajahahmoja, ja hieman muunnettu heitä. Kyseessä ei siis ollut itse seikkailu, kuten tosiasiassa toivoit, mutta se täytti sille kummankin asettamia funktioita mielestäni hyvin, sillä nyt sain paljon syvällisemmän näkemyksen salattuun laaksoon, kuin mitä minulla tähän asti on ollut, ja kommenttisi ovat hyvin valittuja sanoja, sillä ne sisältävät runsaasti materiaalia minun käytettäväksi, ja niissä on paljon lisä ajatuksia, muotoilua ja uskon niiden perusteella osaavani kohtuudella painottaa tärkeimpiä asioita skenessä, ja mikä tärkeintä, välttää virheitä joita siinä nyt esiintyy, ja auttaa mahdollisesti sitä lukevia välttämään samoja virheitä. Kirjoitan jotain alustavaa taustamateriaalia ja teen tärkeimmät EPH:t toivonmukaan valmiiksi, mutta sitten jää vähäksi aikaa, sillä minun uusivuosi on huominen ja ylihuominen, ja uskon etten muista niitä maanantaina.
Garrik linkki 29. joulukuuta 2007 kello 0.37
Garrik 29. joulukuuta 2007 kello 0.37 linkki Ok, ymmärsin väärin. :oops: Vaan jos tuolta voit poimia rennolla ranteella juttuja, jotka auttavat sua tän seikkailun jäsentämisessä, hyvä niin. :) Aika kohkaus teillä peleissä päällä, jos tää oletusarvoisesti kuvasi ton seikkailun pelaamista. :-D Sen tahdon sanoa, että "hyvän" seikkailun kirjoittaminen on mun mielestäni vaikeinta mitä on olemassa. Mun mielestäni seikkailuja ei itse asiassa voi kirjoittaa, koska roolipelaaminen on ryhmädynaaminen ilmiö, ja pelaajat sen pelin tekee, ei seikkailun kirjoittaja. Mutta yrittäneitä ei laiteta. Ainakaan aina. -G
Bellad linkki 29. joulukuuta 2007 kello 9.18
Bellad 29. joulukuuta 2007 kello 9.18 linkki [quote:dbd1158170="Garrik"]Sen tahdon sanoa, että "hyvän" seikkailun kirjoittaminen on mun mielestäni vaikeinta mitä on olemassa. Mun mielestäni seikkailuja ei itse asiassa voi kirjoittaa, koska roolipelaaminen on ryhmädynaaminen ilmiö, ja pelaajat sen pelin tekee, ei seikkailun kirjoittaja. Mutta yrittäneitä ei laiteta. Ainakaan aina. -G[/quote:dbd1158170] En ole ikinä kirjoittanut valmisseikkailuita, ja hyvin harvoin valmistaudun peleihin kunnolla, koska siten minun on helpompi antaa tilanteiden viedä mennessään, kun en yritäkään kääntää pelaajia mihinkään, vaan pääsevät itse sinne mihin heidän ajatukset vievät, ja luon heille lisää vain sitä mistä sillä hetkellä ovat kiinnostuneita. Jonkinsortin kohkaus kait aina on päällä, mutta tuskin ihan noin paradoksaalinen kuin tuossa "pelissä", jossa olen sekä PJ, että pelaajat, ja yritän saada väkisin mukaan mahdollisimman paljon kuvitteellista juonta. No kuitenkin, olen ongelmassa nimeltä "oman uskon puute", sillä tausta on periaatteessa valmis, mutta kun en halua kirjoittaa pelkkää taustaa, sillä sitähän jo on olemassa, ja kaikki kirjoittamani pohjautuu enemmän tai vähemmän jo olemassa olevaan, joten sen pukeminen seikkailuksi olisi se mitä haluan, mutta koska tiedän, että kaikki valmisseikkailut ovat perseestä, haluaisin tehdä sellaisen, joka ei ole, ja pystyisi muuntumaan pelaajien ja PJ:n toimien mukaisesti, mutta se on käytännössä mahdotonta, mutta... katsotaan mitä tulee. Ja kyllä, mielestäni kirjoittamassasi vastauksessa oli runsaasti vastauksia, joita alitajuntaisesti kaipasin, ja monia joita oikeasti tarvitsen jotta valmisseikkailun voi sijoittaa kyseiselle alueelle edes jokseensakin OK, ettei se ole pelkästään päälle liimattu uusiokelmu, joka voidaan sijoittaa mihin vain ilman konkreettista muutosta. Ja Hyvää uutta vuotta. Palanemme silloin asiaan.
humis linkki 29. joulukuuta 2007 kello 14.06
humis 29. joulukuuta 2007 kello 14.06 linkki Musta toi jännitetty tilanne+suhdeverkko on erinomaisen hyvä tapa tehdä mukautuvia seikkailuja. Nyt vaan muokkaat sitä hieman kulttuurisesti sopivammaksi ja sit poimit omista ja Garrikin ideoista listan mahdollisuuksista mihin suuntaan mikäkin jänne verkossa voi alkaa kiristyä ja mitä uusia pyörteitä herättää. Ei tartte kirjoittaa koko ratakiskoa.
Bellad linkki 29. joulukuuta 2007 kello 19.15
Bellad 29. joulukuuta 2007 kello 19.15 linkki [quote:98f2734e61="humis"] Ei tartte kirjoittaa koko ratakiskoa.[/quote:98f2734e61] Saa nähdä kuin onnistuu. En ole kovin lahjakas kirjailija, mutta ehkäpä saan aikaan jotain mikä kannattaa kääntää. Tai ainakin sopii toivoa niin.