Vanha foorumi

Takaisin

Hyvää joulua ja saunokaahan paljon!

Zin Letters -tekijäfoorumi
Garrik 17. joulukuuta 2007 kello 22.52
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 17. joulukuuta 2007 kello 22.52
Garrik 17. joulukuuta 2007 kello 22.52 linkki Toisessa threadissa ehdotin, että laitettaisiin kalikoslaisille joululahjaksi ja ZL#3-teaseriksi joku juttu yleisempään levitykseen. Mun ideani oli mun mielestäni niin hyvä, että taiteilin ton [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Orlanthi%20Sweat%20Lodges_Illustrated.pdf]saunajutun[/url] irtojulkaisukuosiin. :) Jutun vois mun mielestäni laittaa ZL:n sivuille ja sieltä linkin julkiselle puolelle, ja vaikka kansainvälisille foorumeillekin. Hauskaa Julenalaa kaikille. :-D toivoopi Garrik [b:3e60fbfd50][color=blue:3e60fbfd50]Edit: Artikkelin ulkoasua parannettu ti 18.12. klo 09:38.[/color:3e60fbfd50][/b:3e60fbfd50]
Vesa linkki 17. joulukuuta 2007 kello 23.02
Vesa 17. joulukuuta 2007 kello 23.02 linkki Toi on kyllä loistava idis. Porukat saa jotain esimakua tulevasta ja näkee että me ollaan tosissaan vääntämässä taas lehteä ja se on tulossa. Mitenkäs tämän jutun tuleminen viralliseen lehteen? Jätetäänkö nyt ulkopuolelle jos tämä netissä julkaistaan, vai annetaanko olla edelleen konkreettisenkin lehden sivuilla?
Bellad linkki 18. joulukuuta 2007 kello 4.35
Bellad 18. joulukuuta 2007 kello 4.35 linkki [quote:a7ae44b1e6="Vesa"]Toi on kyllä loistava idis. Porukat saa jotain esimakua tulevasta ja näkee että me ollaan tosissaan vääntämässä taas lehteä ja se on tulossa. Mitenkäs tämän jutun tuleminen viralliseen lehteen? Jätetäänkö nyt ulkopuolelle jos tämä netissä julkaistaan, vai annetaanko olla edelleen konkreettisenkin lehden sivuilla?[/quote:a7ae44b1e6] No ainakin se sotii yleistä periaatetta vastaan, mikä ZL:silla on ollut julkaisujensa suhteen, mutta minusta ainakaan sauna-artikkelia ei kannattaisi jättää pois ZL:stä. Tätä kannattaa miettiä tarkoin, haluaako yhä pitää kiinni vanhasta "ei mitään mikä on jo jossain julkaistu", vai halutaanko ottaa askel kohti hieman vapaampaa julkaisupolitiikkaa. Mutta pitää muistaa, että ZL:stä oltiin jo ihan tosissaan tekemässä coniin keskeneräistä lyhytversiota, jotka samat olisi uudelleen julkaistu varsinaisessa ZL:ssä, jos oikein ymmärsin, ja tämä nyt ei siitä ideasta poikkea.
Vesa linkki 18. joulukuuta 2007 kello 5.22
Vesa 18. joulukuuta 2007 kello 5.22 linkki Siis itsehän en näe mitenkään heikentävänä tekijänä sitä, että lehdessä on jotakin joka on jo internetissä julkaistu. Etenkään jos kyse kuitenkin on vain pienestä osasta lehteä mitä tämä saunajuttukin edustaa. Toimikoon tämä nyt sinä teaserina mitä suunniteltiin coniin :).
humis linkki 18. joulukuuta 2007 kello 7.33
humis 18. joulukuuta 2007 kello 7.33 linkki Joo, tehdään tämä, ehdottomasti. Tää on erittäin hyvää mainosta, pohjustusta ja kiinnostuksen herätystä lehdelle, jos saadaan ulkkarit innostumaan. Sit voidaan myöhemmin kattoa, käytetäänkö tätä jatkossakin "nettitäkynä", jos lehti tulee muuten tosi täyteen, vai pistetäänkö myös kansien väliin. Tän yhteyteen pitäs kyl nyt sit saada semmonen kunnon propagandapläjäys lehden sisällöstä: [list:39c4a5d5da] [*:39c4a5d5da]Theme: Everything you ever wanted to know about the Men-and-a-half of Prax: origins, myths, daily life and scenarios [*:39c4a5d5da]Theme: The Far Place: ? [*:39c4a5d5da]Freeing of the Vilinar River, an old school RuneQuest adventure with a heroquest! [*:39c4a5d5da]How Destor formed the first heroband, a myth and heroquest for doing the same. Now with God-Learner commentary! [*:39c4a5d5da]The hospitality story, a deeper telling [*:39c4a5d5da]And many others [/list:u:39c4a5d5da] [list:39c4a5d5da] [*:39c4a5d5da]Orlanth rescues Heler / Ernalda gains the Flask of Refreshing Waters, a heroquest from two perspectives (Matti, onko tää valmistumassa?) [*:39c4a5d5da]A suicide mystery, and other Kralorelan scenarios (Olli, onko nää valmistumassa?) [*:39c4a5d5da]Entäs Loskalm-jutut, jäämässä pois, vai? [/list:u:39c4a5d5da]
Garrik linkki 18. joulukuuta 2007 kello 7.48
Garrik 18. joulukuuta 2007 kello 7.48 linkki Mun mielestäni voidaan julkaista sekä netissä että sitten varsinaisessa lehdessä. Jutun pituus on alle 10 % lehden pituudesta, enkä usko, että kukaan lehden mahdollinen ostaja kärvistelee sitä, että tän yhden jutun sai jo kuukausia ennen netistä... Tai siis mä en kärvistelis, jos kaikki muutoin on niin hyvää kun tulee olemaan. Ja kuten huomaatte, toi artikkeli on Wordilla taitettu, ja kuvat siirretty koneelle valokuvaamalla, ei skannaamalla, eikä niille kuville muutoinkaan ole paljon hyvää tehty. Lehdessä tämä artikkeli siis tulee näyttämään vielä melkoisesti paremmalta. Maksajat tulevat saamaan laatua, jota ilmaiseksi ei ole tarjolla. :) [quote:9954d9ca8d="humis"]Joo, tehdään tämä, ehdottomasti. Tää on erittäin hyvää mainosta, pohjustusta ja kiinnostuksen herätystä lehdelle, jos saadaan ulkkarit innostumaan.[/quote:9954d9ca8d] Aivan samaa mieltä. :) [quote:9954d9ca8d="humis"]Sit voidaan myöhemmin kattoa, käytetäänkö tätä jatkossakin "nettitäkynä", jos lehti tulee muuten tosi täyteen, vai pistetäänkö myös kansien väliin.[/quote:9954d9ca8d] Nimenomaan. Lehteenhän on nyt tulossa niin paljon kamaa, että on ihan konkreettinen mahdollisuus, ettei osa siitä mahdu. Sauna-artikkelia ei siten ole *pakko* saada lehteen. :) [quote:9954d9ca8d="humis"]Tän yhteyteen pitäs kyl nyt sit saada semmonen kunnon propagandapläjäys lehden sisällöstä:[/quote:9954d9ca8d] Jos tota artikkelia - sellaisena kun mä sen nyt taittelin - ajattelee taiton sivumäärän kannalta, niin kakspuolisessa tulostuksessa vika sivu jää tyhjäksi. Sivun verran mainosta ja itsekehua olis siis paikallaan. :) -G
Korol linkki 18. joulukuuta 2007 kello 10.54
Korol 18. joulukuuta 2007 kello 10.54 linkki Mä olisin kyllä sitä mieltä, että saunomisjutut lehteen mukaan vaan. Tulkoot sitten vaikka vähän paksumpi lehti, jos on tullakseen. :)
Ugly Psycho linkki 18. joulukuuta 2007 kello 15.56
Ugly Psycho 18. joulukuuta 2007 kello 15.56 linkki Lehteen vaan. Eikös se nyt sopis previkkakaman ajatustakin vastaan jättää se näyte pois lopullisesta versiosta. Kun valmista tulee, niin mää voin heittää tietoa asiasta tentaclesin listalle, siellä luulis olevan kiinnostunutta aktiivisakkia. Edit: Meinaan valmiilla siis sitä itsekehupuolen lisäämistä, muuten tuossa ei ole minusta moitteen sijaa.
Garrik linkki 18. joulukuuta 2007 kello 21.41
Garrik 18. joulukuuta 2007 kello 21.41 linkki Jos tää halutaan joululahjana jakaa, itsekehupuoli tulisi mitä pikimmiten kirjoittaa. Mä voin sen kyllä taittaa ton saunajutun oheen. Kuten noista humiksen listauksienkin epämääräisyyksistä ja kysäreistä näkyy, iso kysymys on, [i:ed0ea61e02]mitä uskallamme mainostaa[/i:ed0ea61e02]. Tai miten uskallamme mainostaa niin, että emme kerro liian tarkkaan ja joudu sanojamme syömään. Tällä hetkellähän nimittäin näyttäisi siltä, että kaikki kirjoitettu ei mahdu tähän Ziniin, ellei a) kamaa taiteta pieneksi, tai b) sivumääräksi hyväksytä jotakin, joka on aiempaa lähempänä sataa. (Tälle keskustelulle on sitten oma threadinsa Zinin rakenteesta yms. Löydätte sen, kun tiiraatte Zin#3-foorumia.) -G
Korol linkki 18. joulukuuta 2007 kello 22.12
Korol 18. joulukuuta 2007 kello 22.12 linkki Sellanen huomautus vielä, että onko kykejen jako Physical/Mental -luokkiin tullut selkärangasta HW-ajoilta, vai onko homma ihan tarkotuksella laitettu noin?
Garrik linkki 19. joulukuuta 2007 kello 10.00
Garrik 19. joulukuuta 2007 kello 10.00 linkki [quote:8691404248="Korol"]Sellanen huomautus vielä, että onko kykejen jako Physical/Mental -luokkiin tullut selkärangasta HW-ajoilta, vai onko homma ihan tarkotuksella laitettu noin?[/quote:8691404248] Nyt puhutaan siis tästä? [quote:8691404248]Physical Ability: Endure Heat. Mental Ability: Heat Sweat Lodge.[/quote:8691404248] Mun käyttämäni esimerkkiteokset on tosiaan kaikki kirjoitettu HW-säännöille. HQ ilmeisesti on pudottanut ton physical/mental -jaon? Laitoin kyllä noi ihan tarkoituksella noin. Siinä on mun mielestäni mukana hippu lisäinformaatiota, joka lienee hyödyksi ainakin niille, jotka haluavat muuttaa datan esim. RQ:lle sopivaksi. :) Jos HQ käsittelee kaikki abilityt samassa kastissa, tästä ei liene haittaa HQ-pelaajille. Mutta pitäisikö tällaista yksityiskohtaa säätää kohti HQ:ia muissa jutuissa (Ordayla, Yrsana)? Kaiken kaikkiaan, en ole oikeasti koskaan pelannut HW/HQ:ia - käytän vain HW:n kulttiformaattia, koska se on mun mielestäni oikein hyvä, parempi kuin esim. RQ-formaatti. :) -G
Korol linkki 19. joulukuuta 2007 kello 10.43
Korol 19. joulukuuta 2007 kello 10.43 linkki Ei muakaan toi jaottelu haittaa, mut itse olen kirjoittanut HQ-formaatilla (jossa tosiaan tuo physical/mental -jaottelu on hylätty) kultteja. Eipä tuo muuttaminen ole ongelma, mutta musta kannattais pistää kaikkiin kultteihin suht yhtenäinen formaatti. Postailen agimorikultteja asianmukaisiin topikkeihin, sit kun ne on siivommassa kunnossa.
newsalor linkki 21. joulukuuta 2007 kello 12.39
newsalor 21. joulukuuta 2007 kello 12.39 linkki Kyllähän nuo aikarajat ovat aika hyvästi jo rikki paukkuneet. Muutenkin musta tuntuu, ettei noita Kralorela seikkailuita ole hyvä julkaista ilman tukevia juttuja. Sivumäärien suhteen ei näytä olevan ongelia, vaan ilmeisesti jo nyt joudutaan raakaamaan jotain pois, vai?
Vesa linkki 21. joulukuuta 2007 kello 14.20
Vesa 21. joulukuuta 2007 kello 14.20 linkki Äläpä silti newsalor heitä noita ideoita taikka kirjoituksia roskakoppaan. Ne kyllä hyödynnetään joko nelosnumerossa jos sinne tilaa löytyy tai sitten viimeistään numerossa viisi.
Bellad linkki 21. joulukuuta 2007 kello 20.32
Bellad 21. joulukuuta 2007 kello 20.32 linkki Newsalorin kirjoitelmillakin on potentiaalia laajeta kuin kulovalkea (vertaa agimoret), että itse pitäisin niille kiikarina agimorien kaveriksi (teemanumeroiden ehdottomasti paras pelastus on jotain jostain muusta), tai jos väki/newsalor innostuu kirjoittamaan runsaasti, voi käydä niin että kralorela on aiheena lehdessä viisi.
Vesa linkki 22. joulukuuta 2007 kello 8.57
Vesa 22. joulukuuta 2007 kello 8.57 linkki Vitosnumerosta en ihan kaavaillut teemanumeroa enää, ellei sitten taas tule sellaista materiaaliryöppyä kun nyt on tullut ;). Mutta vitosnumeroa ajatellen on jo potentiaalisia artikkeleita minun osalta kaksikin, Eldgranin kultti sekä nuo Eurmalin kisat, jotka molemmat vaativat hiomista ja ne kyllä saa laajennettua hyvinkin. No joo, ehkä liian aikaista ryhtyä spekuloimaan ja suunnittelemaan vitosnumeroa. Nämä nyt ensin ulos, mutta se ei tarkoita sitä ettettekö voi kirjoittaa tässä muuta matskua ohessa :). Bellad kun tuolla syysmiitissä tarjosit sitä Telmorien homeland kuvausta niin siinähän on kanssa potentiaalista matskua mitä voi laajentaa vaikka miten!
Bellad linkki 22. joulukuuta 2007 kello 11.43
Bellad 22. joulukuuta 2007 kello 11.43 linkki [quote:5d56ce225a="Vesa"] Bellad kun tuolla syysmiitissä tarjosit sitä Telmorien homeland kuvausta niin siinähän on kanssa potentiaalista matskua mitä voi laajentaa vaikka miten![/quote:5d56ce225a] Juu, se ja paljon muuta on ajatuksellisesti ollut menossa jo jonkin aikaa, mutta ovat jäissä toistaiseksi. Näiden parissa kyllä painitaan ja niitä kirjoitellaan ja pohditaan, mutta ne eivät ole vielä tämänpäivän asioita. Tällä hetkellä Minulla on kirjoittaminen kesken Mostaleista, joka tosin vaatii vielä paljon lukemista, paljon kirjoittamista, oikolukua ja käännöstä, ja kaksi seikkailua tuonne Garrikin materiaaleihin. toinen on tavallaan poliittinen kyhermä, sillä se asettaa pelaajat Far Placen voimakkaiden poliittisten ristiriitojen keskelle, jossa PJ:lle asetetaan voimakkaat vaatimukset pitää sotku kasassa ja luoda pelaajille tarve päästä parrasvaloihin siellä olevien tilalle. Esiversion peluutan tammikuussa 11-13.1. ja sen pohjalta kirjoitan valmiin version. Tämä ei siis ole valmis määräajassa, mutta en saa sitä aikaisemmin itseä tyydyttävästi kirjoitettua. Sen ongelmana kuitenkin on se, että se saattaa laajeta liian pitkäksi, mutta katsoo sitä sitten, sen voinee kuitenkin kirjoittaa kuten seikkailuidean 2. Toinen ajatelmani on paljon lyhyempi, noin 2-4 sivuinen (EPH:ineen) joka on tyypillisempi perusseikkailu kökkäre, ja sen peruajatus on lähinnä käyttää hyväkseen lehdessä julkaistavaa materiaalia ja luoda eri alueiden kuvauksille ja muulle käyttötarve, eli seikkailu tukeutuisi voimakkaasti muuhun materiaaliin, ja olisi itsessään enemmänkin lyhyt taustatarina, lyhyt juonikuvaus ja ehdotelmia loppuratkaisuksi, esittelisi pari EPH:ta ja loppu olisi PJ:n löydettävä itse muualta teoksesta.
Garrik linkki 22. joulukuuta 2007 kello 23.00
Garrik 22. joulukuuta 2007 kello 23.00 linkki [quote:c0ab1fc2a9="Korol"]Ei muakaan toi jaottelu haittaa, mut itse olen kirjoittanut HQ-formaatilla (jossa tosiaan tuo physical/mental -jaottelu on hylätty) kultteja. Eipä tuo muuttaminen ole ongelma, mutta musta kannattais pistää kaikkiin kultteihin suht yhtenäinen formaatti.[/quote:c0ab1fc2a9] Jep. Mutta eikös noissa kulteissa ole jo 'suht' yhtenäinen formaatti? Tarviitseko sitä viedä sille tasolle, että abilitytkin on samalla periaatteella listattu? En halua tarrautua HW:n esitystapaa, mutta näen fyysisten ja henkisten kykyjen erottelussa taipumuksen 'vanhan koulun' ajatteluun. Ja tosi moni pelaa 'vanhan koulun' hengessä, RuneQuestillä. Uskon, että heille voisi olla hyödyllistä vihjata, että 'Saunan lämmittäminen' jos otetaan omaksi kyvykseen, niin sitä ei laiteta manipulointikykyihin vaan tietokykyihin. Mutta siis aivan kaikki kyllä käy. :) [b:c0ab1fc2a9]Mutta mitä mä todella haluaisin olis, että tän threadin pääasiasta päätettäis ripeästi! Mun tuntumani mukaan ajatuksensa täällä lausuneista selvä enemmistö kannattaa tän saunapätkän pistämistä ulos joululahjana. Siispä pistetään se ulos![/b:c0ab1fc2a9] :) Se, ehdimmekö koota mainostekstiä ja minkälaista sellaista ei mun mielestäni ole lopulta kovin tärkeää. [u:c0ab1fc2a9]Pitäisin ihan höhlänä tän ajatuksen kaatumista siihen, ettei mainostekstiä keksitä[/u:c0ab1fc2a9] (koska kolmoszinin sisältö on vielä epäselvä). -G
Bellad linkki 23. joulukuuta 2007 kello 8.46
Bellad 23. joulukuuta 2007 kello 8.46 linkki Ehdota, että tänään Garrik tekee saunapätkästä mainoskelpoisen julkaisun, ja avaa sen valmistuttua äänestysthreadin. Threadi on avoinna äänestämiselle 24.12 klo XX.XX asti (sen mukaan milloin joku suostuu olemaan lukemassa lopputuloksen ja julkaisee threadin niin äänestäessä kyseisen tekstin), jolloin julkaisutiimi on päättänyt julkaisusta. Jos Threadi ajatus ei kelpaa, lienee Vesa ainoa joka kelpaa päättämään asiasta Kalikoksen hallituksen lisäksi, joten Vesaa kiusaamaan. Itse äänestän saunajulkaisusta vain, jos minulle luvataan että se julkaistaan ZIN3:ssa kaikesta huolimatta.
Korol linkki 23. joulukuuta 2007 kello 9.23
Korol 23. joulukuuta 2007 kello 9.23 linkki Garrik, Piti sanoa siis, et kyllä mä voisin muuttaa niitä omia kulttejeni tohon muotoon, et ei se liian iso homma ole. :) Mutta: tätäkään ongelmaa (siis että on kultteja kahdella "eri" formaatilla samas lehdessä) ei tule, jos agimorit tulee vasta neloseen. Jos oikein oon ymmärtänyt, niin tää sopis Garrikille ihan hyvin (?), ja näyttää sopivan myös kaikille agimori-kirjottajille, joten mä en näe tässä mitään ongelmaa. Kuka tän nyt lopulta päättää, ja millon? Ja olen Belladin linjoilla: laitetaan ulos toki, mut laitetaan myös lehteenkin.
Vesa linkki 23. joulukuuta 2007 kello 10.13
Vesa 23. joulukuuta 2007 kello 10.13 linkki Joo, esille totta kai. Tarvitseeko tämän julkaisu Gregin suostumusta? Meillä kyllä on lupa julkaista lehti ja tuossakin on kaikki tarvittavat lakitekstit esillä niin epäilen että julkaisun suhteen ei ongelmia ilmene. Mainosteksti ei toki ole mikään välttämättömyys, mutta ihan hyvä lisähän se olisi. Toki nyt sitten mainostettaisiin tuota ulos tulevaa Orlanthi -numeroa ja sitten viralliseen lehteen pykätään mainos Agimori -numerosta. Webmasteri voisi laatia jonkun hienon hyvän joulun toivotuksen gloranthafiileille ympäri maailmaa tuonne Zin Letters osioon ja siihen yhteyteen sitten tuo saunateksti. Etusivulle sitten linkkiä vaan tuonne osioon ja postituslistoille ilmoitus että käykääpä tsekkaamassa Kalikoksen sivuja :).
Garrik linkki 23. joulukuuta 2007 kello 10.27
Garrik 23. joulukuuta 2007 kello 10.27 linkki Edit: Vesa kirjottikin jo. :) Bellad, Kyl mää ajattelin, että sauna tulee myös oikeeseen lehteen, paremmalla taitolla ja paremmin käsitellyin kuvin. :) Muutama juttu pitäis nyt lyödä lukkoon: 1) Tehdäänkö tätä erillistä teaser-juttua? 2) Tehdäänkö TZL#3:sta eastern Far Place/Bachad spesiaali? --> millä sisällöllä tarkkaan? (Mikä on Matin sankarimatkojen tilanne?) 3) Jos KYLLÄ ja KYLLÄ, voidaan mainostekstikin melko vaivattomasti tuottaa (Mä ehdin kirjoittaa tänä iltana, jos kaikki muu on kuosissa; mut ideoita, iskusanoja yms. kyllä otetaan vastaan!) Meillähän on päätoimittaja tekemään tällaisia suuria linjauksia. Mä luen kirjoituksianne niin, että tähän threadiin kirjoittaneista mun lisäkseni Humis, Korol, Ugly Psycho ja Vesa selvästi kannattaa teaserin julkaisemista, newsalor ei ole kantaansa ilmaissut, ja Belladilla on eniten varauksia. Mutta kukaan ei siis suoraan vastusta. Ja jos juttu tulee myös lehteen, Belladkin kannattaa? Aktiivisesti lehdenteossa mukana olleista Newsalorin, Nysalorin ja Spinosarin mielipide vielä uupuu. Koska kaksi heistä on kirjoittanut saunajuttuun, heidän mielipidettään arvostaisin erityisesti. Toisaalta heillä on ollut aikaa reagoida, ja hiljaisuus yleensä luetaan Suomessa myöntymisenä/tyhjänä. :) ---- Kyllä tää nyt niin viime tippaan menee, että uudenvuodenlahja saattaa olla mielekkäämpi. Sittenkin mä diggaan ajatusta, että me voitas laittaa jotakin ulos kolme-neljä kuukautta ennen oikeeta lehteä. -G
humis linkki 23. joulukuuta 2007 kello 10.39
humis 23. joulukuuta 2007 kello 10.39 linkki [quote:a795581630="Garrik"] Kyllä tää nyt niin viime tippaan menee, että uudenvuodenlahja saattaa olla mielekkäämpi. Sittenkin mä diggaan ajatusta, että me voitas laittaa jotakin ulos kolme-neljä kuukautta ennen oikeeta lehteä. [/quote:a795581630] Uudenvuodenlahja on ihan yhtä hyvä kuin joululahja. Mut mulle on myös aika sama, tuleeko siihen sisällöllistä mainosta vai vaan teaseri. Myöhemmin voidaan sit vaik referoida teaseriin uudestaan mainoksen kanssa. Ehdotan, että Ilkka tekee minkä parhaaksi näkee, ja annan ainakin hallituksen puheenjohtajan suostumukseni mille tahansa hän päätyykin.
Vesa linkki 23. joulukuuta 2007 kello 10.39
Vesa 23. joulukuuta 2007 kello 10.39 linkki Kirjoitan tässä jonkin sortin "iskulausetta" tänään jossain vaiheessa. The Zin Letters 3 tulee olemaan Eastern Far Place/Bachad spesiaali hyöstettynä noilla muutamilla Orlantheihin liittyvillä sankarimatkakuvauksilla ja Spinosarin hospitality myytillä. Nysalor on ilmeisesti saanut tekstinsä siihen muotoon että se tarvitsisi kielellistä tarkastusta ensin ja sitten oikolukua. Nysalor heitäppä jossain vaiheessa vähän tilannetietoja kuinka juttusi etenevät.
Garrik linkki 23. joulukuuta 2007 kello 10.41
Garrik 23. joulukuuta 2007 kello 10.41 linkki [quote:2481ea7ad7="Vesa"]Tarvitseeko tämän julkaisu Gregin suostumusta? Meillä kyllä on lupa julkaista lehti ja tuossakin on kaikki tarvittavat lakitekstit esillä niin epäilen että julkaisun suhteen ei ongelmia ilmene.[/quote:2481ea7ad7] Tarkistin ne tekijänoikeusjutut tota kirjottaessani, ja poistin pari sellaista kyseenalaista juttua, jotka olisivat tarvinneet tarkempaa läpikäyntiä (yksi riimu...). Mikäli meillä on lupa tehdä lehti, en kerta kaikkiaan näe tuossa mitään, mikä voisi vaatia uutta tarkistuskierrosta. Varsinkin kun emme rahasta tästä irtojulkaisusta. Vastaavia muutaman sivun epävirallisia, veikeitä Glorantha-juttuja putkahtaa ulos tuon tuosta, ja Greg komppaa kirjoittajia. [quote:2481ea7ad7="Vesa"]Mainosteksti ei toki ole mikään välttämättömyys, mutta ihan hyvä lisähän se olisi. Toki nyt sitten mainostettaisiin tuota ulos tulevaa Orlanthi -numeroa ja sitten viralliseen lehteen pykätään mainos Agimori -numerosta.[/quote:2481ea7ad7] Samaa mieltä mainostekstin välttämättömyydestä. Mut jos Orlanthi-numero nyt on lyöty lukkoon, niin mainostekstin voipi saada aikaiseksi. [quote:2481ea7ad7="Vesa"]Webmasteri voisi laatia jonkun hienon hyvän joulun toivotuksen gloranthafiileille ympäri maailmaa tuonne Zin Letters osioon ja siihen yhteyteen sitten tuo saunateksti. Etusivulle sitten linkkiä vaan tuonne osioon ja postituslistoille ilmoitus että käykääpä tsekkaamassa Kalikoksen sivuja :).[/quote:2481ea7ad7] Webmasterille hommia... Voin auttaa tekstin muotoilussa, jos sellaista apua tarvitaan. Vaikka newsalor taisikin jossain aiemmassa threadissa jo ilmaista halunsa ja kykynsä hoitaa kansainvälistä ilmoittelua. :) -G
Bellad linkki 23. joulukuuta 2007 kello 10.51
Bellad 23. joulukuuta 2007 kello 10.51 linkki Zin Letters humble presents for all glorantha minded people around the world, The rip off pages of Zin Letters #3, The Sweatlodges, as a Christmas present 2007. Be welcomed to short, intensive read moment by shortly coming ZL#3, that carryes you to eastern Far Place, and people living there. You shall be stunned for a life about what you shall see. There are none that wills to skip this journey to unseen cults, tribes and much more.
Garrik linkki 23. joulukuuta 2007 kello 11.08
Garrik 23. joulukuuta 2007 kello 11.08 linkki Heee... :) Henk. koht. mä en tosin oo mitenkään [i:f2b0a5b36b]humble[/i:f2b0a5b36b], vaan ennemmin [i:f2b0a5b36b]proud[/i:f2b0a5b36b]. ;) -G
Bellad linkki 23. joulukuuta 2007 kello 11.19
Bellad 23. joulukuuta 2007 kello 11.19 linkki [quote:dd05f37f6e="Garrik"]Heee... :) Henk. koht. mä en tosin oo mitenkään [i:dd05f37f6e]humble[/i:dd05f37f6e], vaan ennemmin [i:dd05f37f6e]proud[/i:dd05f37f6e]. ;) -G[/quote:dd05f37f6e] no se oli vain ehdotelma myyntipuheeksi. mutta ylpeys käy lankeamuksen edellä, siksi humble, joka samalla sisältää anteeksipyynnön näistä vuosista, jotka ovat vierineet ylitsemme. mutta se oli vain ehdotelma. Ja itse myyntipuhehan on melko ylpeä, joten lahjoitusta tehdessä olin siksikin kovin nöyrä.
Vesa linkki 23. joulukuuta 2007 kello 11.46
Vesa 23. joulukuuta 2007 kello 11.46 linkki The Kalikos Society proudly presents: The Zin Letters #3 Or at least part of it. It's been a long, long time since the last issue of The Zin Letters magazine saw the daylight. During this "minor darkness" warriors gave up the hope, they let their swords rust and their shields to dust. It seemed that Orlanth sure was dead. But then, when the strong young men from the north gathered around, sworn their oaths to all mighty Humakt and promised that something has to be done. The burden of the task wasn't the lightest one, and time passed by, but finally they saw Kalikos rising again to the sky and this "minor darkness" was passing by. In the bright of Kalikos, the new issue of The Zin Letters is taking it's final form. The zine will guide us trhrough the lands of Eastern Far Place and Bachad tribe. It's going to show us the traditions of the proud people inhabiting those lands there. The zine will also tell us about the heroquesting of the Orlanthi barbarians and reveal some of the most important myths of the storm tribe. Since it's the Sacred Time the team behind the next issue of The Zin Letters have decided to give you something special. Yes, it is an article from the pages of The Zin Letters #3, it's about the bathing culture of the Orlanthi people in the Eastern Far Place. We wish you a very merry christmas and a happy new year! [i:07b30006d3]The Zin Letters #3 team[/i:07b30006d3] Tässä tällainen kökkö raakile väännettynä. Yritin jotain vähän runollistakin vääntää, tuskin kovin loisteliaasti onnistuen :). Mutta tässä ainakin jonkunlainen pohja tekstille, muokatkaa julkaisukelpoiseksi ja pykätkää sitten huomenna sivuille!
Garrik linkki 23. joulukuuta 2007 kello 12.49
Garrik 23. joulukuuta 2007 kello 12.49 linkki Kaikkea peukaloin, mihin kosken... :) Täsä ois tällaanen versio, edellisistä leikelty ja summailtu: ------------------------------------------------------------------------------------- The KALIKOS Society proudly presents: [b:9e03d98435]The Zin Letters #3[/b:9e03d98435] Or at least part of it. It's been a long, long time since the last issue of The Zin Letters magazine saw the light of Yelmal. During this Darkness warriors gave up their hope: they let their swords rust, and their shields fell to dust. It seemed that Orlanth sure was dead. Something needed to be done. The strong young men of the North gathered up, and swore their oaths to mighty Humakt. The burden of the task at hand wasn't the lightest one, and time passed by. But finally they saw Kalikos rising again to the sky! Guided by the brightness of Kalikos, the third issue of The Zin Letters is taking its final form. [b:9e03d98435]Theme: Eastern Far Place[/b:9e03d98435] [list:9e03d98435][*:9e03d98435] Recent history, politics, local cults [*:9e03d98435] Bachad Tribe & Garrik Clan [*:9e03d98435] Full colour map with a gazetteer[/list:u:9e03d98435] [b:9e03d98435]Myths, quests and adventures[/b:9e03d98435] [list:9e03d98435][*:9e03d98435] Freeing of the Vilinar River – a RuneQuest adventure true to the tradition, with a heroquest! [*:9e03d98435] How Destor formed the first heroband – a myth and heroquest for doing the same, now with God-Learner commentary! [*:9e03d98435] The hospitality story - a deeper telling[/list:u:9e03d98435] [b:9e03d98435]And more…[/b:9e03d98435] [b:9e03d98435]Since it's the Sacred Time[/b:9e03d98435] we have decided to give you something special to warm you up while waiting for the magazine: sweat lodges and bathing culture of the Orlanthi people, with a closer look on traditions in the Eastern Far Place – a pre-edited article from the pages of our next issue. [b:9e03d98435]We wish you a Merry Christmas and a Happy New Year![/b:9e03d98435] [i:9e03d98435]Vesa Randelin, chief editor & The Zin Letters #3 team[/i:9e03d98435] ------------------------------------------------------------------------------------- -G
Vesa linkki 23. joulukuuta 2007 kello 13.11
Vesa 23. joulukuuta 2007 kello 13.11 linkki Nonni, nyt näyttää oikein mainiolta eikä siihen vierähtänyt kuin tovi ja meillä on mainosteksti valmiina :). Nyt vaan webmasteri sitten pykäämään tuota sivuille jos kellään ei ole mitään huomautettavaa tuosta tekstistä ja muutenkin ollaan tyytyväisiä siihen!
Garrik linkki 23. joulukuuta 2007 kello 14.57
Garrik 23. joulukuuta 2007 kello 14.57 linkki Ängin tuon tekstin vielä siihen saunafileeseen, [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Orlanthi%20Sweat%20Lodges_Illustrated2.pdf]tällai näin[/url]. Ei sen siellä tietenkään tarvii olla, ja tarvittaessa sen saa sieltä irti ja vaikka erilliseksi pdf:ksi. Sitten pari ihan pientä kielenhuoltojuttua tein tuohon juttuun. Siis threadin alussa olevasta linkistä latautuu tää saunajuttu ilman tota mainospläjäystä, kielenhuoltoineen. Kurkkaan tänne vielä ennen joulurauhan julistamista, joten jos mitään juttuja tulee, niihin pystyn vielä reagoimaan. Ja anglosakseillehan lahjat tulevat vasta 25. päivän aamuna... :) -G
humis linkki 23. joulukuuta 2007 kello 15.06
humis 23. joulukuuta 2007 kello 15.06 linkki Must toi on nyt vieläkin vähän pitkä. Lisäksi en usko että ulkkikset tietää mikä on Kalikos Society tai välttämättä edes muistaa mikä on Zin Letters. Ehdotus: Comrades, brothers! We bring news from far north, from beyond the frozen wastes of Valind (Finland), Long has the Darkness lasted, but now we have reliable reports of the light of Kalikos flickering again on the northern horizon! It's been a long time since the last issue of The Zin Letters, the English language magazine of our society saw the light of Yelmal. During this Darkness warriors gave up their hope: they let their swords rust, and their shields fell to dust. It seemed that Orlanth sure was dead. Yet now, guided by the rising brightness of Kalikos, our third issue is finally taking its form: Theme: Eastern Far Place * Recent history, politics, local cults * Bachad Tribe & Garrik Clan * Full colour map with a gazetteer Myths, quests and adventures * Freeing of the Vilinar River – a RuneQuest adventure true to tradition, with a heroquest! * How Destor formed the first hero band – a myth and heroquest for gaining a hero band wyter, now with God-Learner commentary! * The hospitality story - a deeper telling And more… Since it's Sacred Time, we've decided to gift the tribe with something special. To warm you in the cold dark night, we encourage you to delve into: * The sweat lodges and bathing culture of the Orlanthi people, with a closer look on traditions in the Eastern Far Place - a pre-edited article from the pages of our next issue. We wish you a Merry Christmas and a Happy New Year! Vesa Randelin, chief editor & The Zin Letters #3 team
Nysalor linkki 23. joulukuuta 2007 kello 15.17
Nysalor 23. joulukuuta 2007 kello 15.17 linkki Garrik: [i:87e49faecf]Aktiivisesti lehdenteossa mukana olleista Newsalorin, Nysalorin ja Spinosarin mielipide vielä uupuu.[/i:87e49faecf] Minun osaltani julkaisu on saanut hiljaisen hyväksynnän. Viime aikoina on tulvinut niin paljon tekstiä lehtiprojektiin, että olen hädin tuskin ehtinyt lueskella ne läpi mutten kommentoida mitään.
Vesa linkki 23. joulukuuta 2007 kello 16.33
Vesa 23. joulukuuta 2007 kello 16.33 linkki Humiksen lisäyksissä kyllä on pointtia. Jos Garrik muokkailet vielä sitä mainostekstiä, niin saisitko sen samalla ihan ensimmäiseksi tekstiksi mieluummin kuin tuonne loppuun jos se pdf:nä tungetaan? Vai onko parempi laittaa se html -sivuksi Kalikoksen sivuille?
Ugly Psycho linkki 23. joulukuuta 2007 kello 16.47
Ugly Psycho 23. joulukuuta 2007 kello 16.47 linkki Tykkäisin kanssa, että tuo mainosteksti pistettäis vähän niinkuin esipuheeksi/kanneksi itse saunajutulle, heti siihen pdf:n alkuun, mieluusti noilla humiksen lisäyksillä terästettynä ja vielä huomenissa nettiin heivattuna. Saman mainospätkän vois toki heittää sinne jakelusivullekin alkuunsa, että voi linkkiä viljellä sinne sun tänne ja selviää silti sivulta lataamatta itse filua, että mistä on kyse. Sitä sivun tekstiähän on sitten helpompi muokata jos jälkikäteen siltä tuntuu, kunhan PDFn saa semmoiseen kuntoon, että sitä ei tarvi enää sorkkia.
humis linkki 23. joulukuuta 2007 kello 18.21
humis 23. joulukuuta 2007 kello 18.21 linkki Mä voin sit laittaa pdf:n Kalikoksen palvelimelle kun se on leivottu valmiiksi.
Garrik linkki 24. joulukuuta 2007 kello 9.05
Garrik 24. joulukuuta 2007 kello 9.05 linkki Humikselta tosi hyvää tervehdysläppää. Tätä laitetaan. :) Mut aika hurja stop the press toi mainoksen heivaaminen alkuun, kun siinä menee taitto aika lailla uusiksi... Kahtotaanpa, mitä 15 min saa aikaan... -G ---- Sai aikaan, ja taitto toimi näinkin päin. [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Orlanthi%20Sweat%20Lodges_Illustrated2.pdf]Tässä[/url] tää on. Nyt puuroa popsimaan. :)
Bellad linkki 24. joulukuuta 2007 kello 19.33
Bellad 24. joulukuuta 2007 kello 19.33 linkki ... moneltas se aikoo ilmaantua sitten yleisölle..?
humis linkki 24. joulukuuta 2007 kello 23.50
humis 24. joulukuuta 2007 kello 23.50 linkki http://zin.kalikos.org/Zin_Letters_3_Teaser_-_Orlanthi_Sweat_Lodges.pdf Vesako tuon viestin nyt laukaisee, vai Ilkka?
Vesa linkki 25. joulukuuta 2007 kello 10.48
Vesa 25. joulukuuta 2007 kello 10.48 linkki Kai tuon voi nyt julkisesti laittaa esille. Kalikoksen etusivulle linkkiä ja lyhyt tekstinpätkä mitä linkin takaa löytyy?
Bellad linkki 25. joulukuuta 2007 kello 11.22
Bellad 25. joulukuuta 2007 kello 11.22 linkki tehkää nyt kuiten joku jotain, ettei kohta ole juhannus. Perkule, tai minä laitan sen itse esille.
humis linkki 25. joulukuuta 2007 kello 11.33
humis 25. joulukuuta 2007 kello 11.33 linkki Mut siis tärkein pointti oli nyt lähettää tuo mainosviesti Glorantha-listoille varustettuna ton PDF:n osoitteella. Sen mukaan mitä mainoksessa lukee allekirjoituksessa, Vesa olisi paras henkilö sen tekemään. Se löytyykö se jatkossakin jostain linkin takaa on toissijaista. Toki linkkaan sen Zin3:n sivulta heti kun sellainen tehdään.
Vesa linkki 25. joulukuuta 2007 kello 11.37
Vesa 25. joulukuuta 2007 kello 11.37 linkki Minä en kyllä ole ennen kansainvälisiä postituslistoja edes seurannut. Laittakaapa tähän aktiivisten postituslistojen linkkejä niin ryhdyn heti tuumasta toimeen.
Bellad linkki 25. joulukuuta 2007 kello 11.44
Bellad 25. joulukuuta 2007 kello 11.44 linkki eikä varmaan tekisi pahaa, jos Vesa tuonne "hyvää joulua" threadiin tms laittaisi tuon linkin näkösälle.
Vesa linkki 25. joulukuuta 2007 kello 12.59
Vesa 25. joulukuuta 2007 kello 12.59 linkki Yahoon World of Glorantha postituslistalle pistetty. Odottaa vielä moderaattorien hyväksyntää.
Ugly Psycho linkki 25. joulukuuta 2007 kello 14.32
Ugly Psycho 25. joulukuuta 2007 kello 14.32 linkki Tentaclesin listoille pistin jo varaslähdöllä aamulla, en hokassut, että odotti vielä viimeistä leimaisimenhuitaisua.
Bellad linkki 25. joulukuuta 2007 kello 15.05
Bellad 25. joulukuuta 2007 kello 15.05 linkki [quote:d426d15a6e="Ugly Psycho"]Tentaclesin listoille pistin jo varaslähdöllä aamulla, en hokassut, että odotti vielä viimeistä leimaisimenhuitaisua.[/quote:d426d15a6e] Ei se oottanutkaan, kukaan vaan ei muistanu tehdä sitä. ;)
Vesa linkki 25. joulukuuta 2007 kello 17.09
Vesa 25. joulukuuta 2007 kello 17.09 linkki Joo, ei tossa mitään vanihkoa sattunu. Hyvä vaan että tavotti osan kansainvälisestä lukijakunnasta hyvissä ajoin. Täytyy toivoa että tuolla Yahoossa ei mene liian kauaa noilla modeilla hyväksyä viestiä.
Vesa linkki 27. joulukuuta 2007 kello 10.35
Vesa 27. joulukuuta 2007 kello 10.35 linkki Tuossa muuten tuota saunatekstiä lukiessa tuli semmonen havainto tuosta Talvipäivän saunomisesta. Sillon ilmeisesti on aika laimeet lämmöt saunassa kun tammea uuniin suolletaan, tai sitten täytyy mättää sitä puuta ihan älyttömät määrät ;). Koivuhaloilla sitä parhaimmat lämmöt saadaan uuniin kun uuniin, mutta toki Sartarin seuduilla varmaan koivu on aika harvinaisempaa ja enempi joudutaan pykäämään noita jaloja lehtipuita sinne uuneihin. Mutta voipi olla että ne mahdolliset Gloranthan suomalaiset sitten siellä pohjosessa nauraa näille Sartarin (Gloranthan ruotsalaiset?) saunoille :).
Bellad linkki 27. joulukuuta 2007 kello 15.04
Bellad 27. joulukuuta 2007 kello 15.04 linkki Koivuhalosta tulee kova lämpö, koska se on puuna tiivistä (verrattuna esim kuuseen tai mäntyyn), jolloin sama tilavuus sisältää enemmän palavaa materiaalia. Jalopuut ovat tiiviitä puulajeja.
Vesa linkki 27. joulukuuta 2007 kello 15.12
Vesa 27. joulukuuta 2007 kello 15.12 linkki Se voi tietty olla noinkin. Toki tammi on kova puulaji jota eritoten käytetään huonekalujen yms. valmistuksessa mutta ilmeisesti kyllä eteläisessä Euroopassa sitä on hyvinkin käytetty yleisimpänä ja lämpöä antavana polttopuuna. Itse tosin olen jotenkin oppinut sen ettei jaloja lehtipuita (pihlaja esim.) tungeta saunan uuniin koska ovat lämpöarvoltaan melko kehnoja ja palavat sissuten (eli liian vetisiä). Täytyypä konkreettisesti kokeilla joskus kuinka tammi palaa saunan uunissa, vaikkakaan meidän pihatammen katkenneesta osasta ei taida olla enää mitään jäljellä :).
Bellad linkki 27. joulukuuta 2007 kello 17.41
Bellad 27. joulukuuta 2007 kello 17.41 linkki Sanovat kyllä, että tammi palaisi hitaasti ja tuottaisi runsaasti hiiltä (eli ei pala kunnolla loppuun), mutta se voi olla myös polttajastakin kiinni. Amerikoissa tammi on koivun korvike polttopuupuolella, mutta jos amerikkalaiset jotain sanoo, se ei tod näk pidä paikkaansa, mutta kokeile ihmeessä käytännössä itse, niin sillähän siitä selviää.