Vanha foorumi

Takaisin

Mongooleista ja muista hurjista

Yleinen keskustelu
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 9.49
Kirjoittaja Viesti
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 20.54
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 20.54 linkki Heh heh, enpä olisi uskonut kuinka valtavan ruuhkan sain aikaan. Valitettavasti vain minulla ei ollut aikaa vastata muutamiiin juttuihin. Alotetaampa uusi kun luulen, että kuitenkin olen muutamaan kysymykseen vastauksen velkaa. Ensinnäkin en voi sanoa tarkkaa referenssiä asiaan, mutta olen ystäväni, joka on melkoinen japanifriikki, kertoneen että varsinaisissa kenttätaisteluissa mongoolit pieksivät samuraita kuus nolla - tuon jumalantuuli jutun muistin kyllä itsekin. Saatan muistaa väärinkin. Pointsini oli se, että mielestäni tuo taito (tai henkisyys kuten joku muotoili) on yliarvostettu juttu taistelussa. Tämähän me kyllä jo käytiin lävitse, monen mielestä se on täysin väärä ajatus ja millään ei kukaan halunnut kuopastaan lähteä sitä arvioimaan, että onko taidolla juuri sijaa taistelukentällä. Tai ehkäpä me vain ymmärrämme taidon erilaisena asiana. Jos määrittelet taitavuuden niin, että taitavampi soturi pieksee taitamattoman, niin tautologia on selviö ja taito silloin todella ratkaisee. Jalkapalloa jonkun verran pelanneena voin sanoa, että ainakaan siellä, taito ei kauheasti ratkaise. Muuta, satuin epähuomiossa kirjoittamaan kulteista, jossa YT on kultti. Tarkoitin rykmenttejä, joita todistettavasti ainakin Doblianin satraappikunnassa on pilvin pimein, eli YTtä palvovia (ei pelkästään upseerikunta). Mitäs muuta, joo Nysalorille pisteitä kun se ei voinut vastustaa kiusausta viimeisen sanan antamisesta. =) Älkää nyt kuitenkaan hyvät ihmiset aloittako samaa vääntöä, minä en välttämättä jaksa tapella aiheesta, missä näyttää asenteet niin syvään juurtuneilta. Keskustellaan Gloranthasta. Keksimpä jonkun aiheen tuonne toiselle foorumille.
Argenteus linkki 18. lokakuuta 2001 kello 1.21
Argenteus 18. lokakuuta 2001 kello 1.21 linkki En ryhdy tosiaan muita juttuja kommentoimaan tarkemmin kun sain sen justiinsa toisessa paikassa loppumaan mutta... [i:493e9ea303] Tarkoitin rykmenttejä, joita todistettavasti ainakin Doblianin satraappikunnassa on pilvin pimein, eli YTtä palvovia (ei pelkästään upseerikunta).[/i:493e9ea303] Puhut varmaan Martinin army-infosta ? Siellä vaan on vähän ristiriitasta tietoa. Esim. Doblianin Sinipoikien kulttina on html-failissa tosiaan YT, mutta pdf-failissa zip ei mitään. Sen tähden en heti menisi vannomaan että noissakaan yksiköissä kaikki olisivat YT-palvojia. Faneja kylläkin :smile:
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 14.46
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 14.46 linkki Onko sulla uusin päivitys? Varmaa tosiaan ei ole mikään.
Nysalor linkki 18. lokakuuta 2001 kello 9.49
Nysalor 18. lokakuuta 2001 kello 9.49 linkki [i:61c338b0a9] Ensinnäkin en voi sanoa tarkkaa referenssiä asiaan, mutta olen ystäväni, joka on melkoinen japanifriikki, kertoneen että varsinaisissa kenttätaisteluissa mongoolit pieksivät samuraita kuus nolla - tuon jumalantuuli jutun muistin kyllä itsekin.[/i:61c338b0a9] Samuraiden ja mongolien kohtaamisesta en kylläkään mitään tiedä, mutta olisihan kiva saada selville myös se, millaiset voimasuhteet tuollaisessa taistelussa – jos se on joskus käyty – olivat. Varmasti huonommat taistelijat voivat voittaa paremmat ylivoiman, yllätyksen tai jonkin muun tuollaisen edun avulla. Haluaisin myös jälleen muistuttaa, etteivät mongolit luullakseni olleet mitään pelkällä hurjuuden voimalla ryntääviä tyyppejä, vaan heillä oli varmasti paljonkin kokemusta, vaikkakin ehkä erilaista kuin samurailla. Mutta olisi kyllä ihan kiva saada tarkempia tietoja. [i:61c338b0a9] Jalkapalloa jonkun verran pelanneena voin sanoa, että ainakaan siellä, taito ei kauheasti ratkaise.[/i:61c338b0a9] Kyllähän uskoakseni maailman parhaat jalkapalloilijat ovat teknisesti hyvin taitavia ja heillä on luonnollisesti valtavasti harjoittelua takanaan. Varmasti voitontahtoakin on, sitä en kiistä. Sama pätee varmaankin myös jääkiekossa, sillä pelkällä tappelupukarin maineella ei kyllä huipulle kivuta. [i:61c338b0a9] Mitäs muuta, joo Nysalorille pisteitä kun se ei voinut vastustaa kiusausta viimeisen sanan antamisesta. =)[/i:61c338b0a9] Kiitos ja kumarrus. :smile: