Vanha foorumi

Takaisin

Zin-alueen avaaminen kaikille foorumilaisille?

Zin Letters -tekijäfoorumi
humis 12. joulukuuta 2007 kello 11.35
Kirjoittaja Viesti
humis linkki 12. joulukuuta 2007 kello 11.35
humis 12. joulukuuta 2007 kello 11.35 linkki Erinäisissä ympyröissä on herännyt idea, että on ihan turhaa pitää tätä aluetta pienen piirin leikkikenttänä fiksulle keskustelulle, kun muu foorumi kumisee tyhjyyttään. Semminkin, kun suurin osa foorumin käyttäjistä saa lehden joka tapauksessa ilmaiseksi. Ideana olisi siis, että avaisimme Zin3 -alueen kaikille foorumille rekisteröityneille, ja näin saisimme vielä bonuksena toivottavasti hyviä lisäkommentteja, innostusta ja ehkä lisäpotkua jo seuraavaankin lehteen. Zin profiloituisi yhä enemmän koko Kalikoksen yhteiseksi tuotokseksi, jolla suomalaista yhteistuotettua Gloranthatietämystä ja näkökulmaa lobataan arvoisellaan välineellä kansainväliseen tietoisuuteen. Hallitus päättänee omasta kannastaan ehdotukseen tänään, mutta sen lisäksi haluan kysyä, onko lehtiprojektissa tällä hetkellä ketään, joka [b:73a01993dc]ei[/b:73a01993dc] halua omaa matskuaan tällä hetkellä laajempaan jakeluun?
Vesa linkki 12. joulukuuta 2007 kello 14.48
Vesa 12. joulukuuta 2007 kello 14.48 linkki Mielestäni tätä foorumia ei kannata kailille rekisteröityneille käyttäjille sunkaan avata koska joukossa on varmaan trolleja tai muuta häirikköä. Ehdottaisinkin että tämä foorumi avataan niille aktiivisille foorumin käyttäjille joidenka tiedetään olevan kalikoksen jäsenrekisterissä ja jotka aktiivisesti postaavat/ovat postanneet Gloranthaa käsitteleviin viestiketjuihin. Lisäksi rekisteröityjen joukossa tosiaan on sellaisiakin jotka eivät kalikoksen jäseniä ole mutta potentiaalisia lehden ostajia silti ja tällainen juttujen avaaminen saattaa hyvinkin laskea kynnystä ostaa sitten koko lehteä.
Juha R linkki 13. joulukuuta 2007 kello 6.38
Juha R 13. joulukuuta 2007 kello 6.38 linkki Itse en pidä tätä hyvänä ideana, perusteet suunnilleen samat kuin Vesalla. En myöskään halua keskeneräisiä töitäni avoimesti esille.
humis linkki 13. joulukuuta 2007 kello 8.00
humis 13. joulukuuta 2007 kello 8.00 linkki Hallitus päätti eilen, ettei sillä ole mitään foorumin avaamista vastaan. Varsinainen päätös jätettiin lehtiprojektille itselleen. Mun mielestä foorumi kannattaa avata kaikille rekisteröityneille. Trolleja ja häirikköjä voidaan moderoida muuta foorumia tiukemmin, enkä myöskään usko lehden myynnin tästä kärsivän. Painettu lehti on kuitenkin aina eri asia, ja suurin osa painoksesta lähtee lehden tarkoituksen mukaisesti joka tapauksessa ulkomaille (jotka eivät suomenkielistä foorumia lue). Hyötyjä olisivat ainakin: [list:42e52ecaad] [*:42e52ecaad]Yleinen foorumin elvyttäminen ja keskustelun aktivoiminen [*:42e52ecaad]Ihmisten vetäminen mukaan Zin3 ja Zin4-projekteihin näkyvällä aktiviteetilla [*:42e52ecaad]Mahdollisten tulevien kirjoittajien passiivinen opetus lehden toimintatavoista [/list:u:42e52ecaad] Itse ainakin mielelläni keskustelisin jutuistani laajemminkin, sekä niiden parantamiseksi että korkeatasoisen foorumikeskustelun elvyttämiseksi. Jos asiasta ei tule yksimielisyyttä, voidaan toki tehdä niinkin, että ne jotka haluaa siirtää juttunsa uudelle avoimemmalle alueelle, ja tämä nykyinen jää artikkelien kirjoittajien (ja sen sekalaisen muun joukon joka tällä hetkellä jo on jäsenenä) rajatumpaan käyttöön. Ymmärrän erityisesti tuon pointin keskeneräisistä teksteistä, mutta olen itse valmis kokeilemaan avoimempaa meininkiä, ja toivomaan että henki on yhtä rakentavaa kuin täällä, siis silloin kun täällä ollaan rakentavia.
Bellad linkki 13. joulukuuta 2007 kello 14.57
Bellad 13. joulukuuta 2007 kello 14.57 linkki olen humiksen kanssa samaa mieltä, vaikka ymmärrän kyllä senkin, että kaikki eivät halua teoksiaan arvostelemaan ketä sattuu. Olisiko sellainen mahdollista, että olisi erikseen lukuoikeus ja erikseen kirjoitusoikeus? Itse en usko, että kaupalliseen puoleen foorumin aikaisulla olisi mitään negatiivista vaikutusta. Uskon päinvastoin, että juttu lähtisi lehdestä liikkumaan laajemminkin, kun lehteä pääsisi ennakkoon "selailemaan", ja se tuntuisi monesta enemmän jopa "omalta", joten myynti tänne suomeenkin voisi kasvaa nykyisestä noin sadasta.
Nysalor linkki 13. joulukuuta 2007 kello 21.17
Nysalor 13. joulukuuta 2007 kello 21.17 linkki Olen Vesan ja Juhan kanssa samoilla linjoilla siinä, ettei Zinin foorumin avaaminen kaikille ole kannattavaa. En usko, että häiriköistä olisi suurta ongelmaa, mutta lehden materiaalin ja sen kehitysvaiheiden tuominen kaiken kansan nähtäville vie minusta pohjaa koko painetulta lehdeltä. Siitä ei ole kovin suuri askel siihen, että lehti julkaistaan (vain?) sähköisessä muodossa. Juhan tavoin en ole halukas antamaan keskeneräisiä juttujani periaatteessa kenen tahansa katseltaviksi. Niiden englanninkielisiä versioitahan voisivat silloin ei-suomenkielisetkin lukea. Pitäisin myös parempana, että mahdolliset toimituksen keskinäiset keskustelut lehden linjasta ja muista vastaavista asioista pysyisivät toimituksen keskeisinä. Eetu: [i:d6702b2d76]Yleinen foorumin elvyttäminen ja keskustelun aktivoiminen[/i:d6702b2d76] Eikö saman asian ajaisi se, että lehtialueella keskusteltuja asioita nostettaisiin esille julkisella puolella? Onhan sauna-artikkeliakin puitu jo kauan aikaa sitten julkisella puolelle, jos vain joku olisi saanut kirjoitettua siitä valmiin kokonaisuuden. [i:d6702b2d76]Ihmisten vetäminen mukaan Zin3 ja Zin4-projekteihin näkyvällä aktiviteetilla[/i:d6702b2d76] Tällä hetkellä kai kaikki halukkaat on otettu mukaan projektiin. Kuvittelisin, ettei lehtialueen julkiseksi muuttaminen saisi aikaan mitään erityisen suurta lisäystä kirjoittajakuntaan. [i:d6702b2d76]Jos asiasta ei tule yksimielisyyttä, voidaan toki tehdä niinkin, että ne jotka haluaa siirtää juttunsa uudelle avoimemmalle alueelle, ja tämä nykyinen jää artikkelien kirjoittajien (ja sen sekalaisen muun joukon joka tällä hetkellä jo on jäsenenä) rajatumpaan käyttöön.[/i:d6702b2d76] Minusta tämä olisi hyvä ratkaisu, kunhan rajatumpi aluekin pidetään yhä lehden käytössä normaaliin tapaan. Samalla nähtäisiin, vetäisikö julkinen keskustelu uusia kirjoittajia mukaan.
Garrik linkki 14. joulukuuta 2007 kello 3.14
Garrik 14. joulukuuta 2007 kello 3.14 linkki [quote:0a8fb0aa20="Humis"]Trolleja ja häirikköjä voidaan moderoida muuta foorumia tiukemmin[/quote:0a8fb0aa20] Kyllä. Sitä paitsi tällä foorumilla ei juuri ole trolleja tai muunlaisia häiriköitä näkynyt. [quote:0a8fb0aa20="Humis"]enkä myöskään usko lehden myynnin tästä kärsivän.[/quote:0a8fb0aa20] Periaatteessa myynti voi hiukan kärsiä, mutta käytännössä tuskin merkittävästi. Tai eihän mulla ole mitään tilastomittaria tän arvioimiseksi. Onko jollain muulla? Onko myynti edes tärkeää? Ei mulle, koska Kalikos ei kuitenkaan maksa näistä mun jutuista. :) [quote:0a8fb0aa20="Humis"]Painettu lehti on kuitenkin aina eri asia, ja suurin osa painoksesta lähtee lehden tarkoituksen mukaisesti joka tapauksessa ulkomaille (jotka eivät suomenkielistä foorumia lue).[/quote:0a8fb0aa20] Ulkomaalaiset löytävät mahd. englanninkieliset tekstit tältä foorumilta samalla tavalla kuin itse olen löytänyt ulkomaalaisten tekstejä. Mulle paperille painettu lehti ei myöskään ole mitenkään eri asia. Netissä html:nä, doc:na tai pdf:nä oleva teksti hoitaa saman asian. Mutta henk. koht. mikään näistä ei estä lehtikeskustelun muuttamista avoimeksi. [quote:0a8fb0aa20="Humis"]Hyötyjä olisivat ainakin: • Yleinen foorumin elvyttäminen ja keskustelun aktivoiminen • Ihmisten vetäminen mukaan Zin3 ja Zin4-projekteihin näkyvällä aktiviteetilla • Mahdollisten tulevien kirjoittajien passiivinen opetus lehden toimintatavoista[/quote:0a8fb0aa20] Mikäli nämä asiat todella tapahtuisivat, se olisi hieno juttu. Itse olen ihan vähän skeptinen näiden suhteen. Suurin osa omista kommenteistani on syntynyt ryhmäpaineesta: kun kaikki tekee ja muut jo kommentoi, niin munkin pitää. Kuuluminen pieneen tekijäjoukkoon on ollut mulle itselleni motivaation lähde. En luultavasti olisi osallistunut vastaavalla tarmolla yleiseen keskusteluun. Nyt olen lukenut tekstejä puolipakolla ja hiljalleen lämmennyt niille. Tuo tulevien kirjoittajien passiivinen opetus on ehkä konkreettisin ja todennäköisin juttu - jotakin sellaista, joka olisi hyödyttänyt itseäni kahdeksan kuukautta takaperin. :) [quote:0a8fb0aa20="Humis"]Itse ainakin mielelläni keskustelisin jutuistani laajemminkin, sekä niiden parantamiseksi että korkeatasoisen foorumikeskustelun elvyttämiseksi.[/quote:0a8fb0aa20] Siitä vain jutut sitten laajempaan levitykseen! :) Sikäli kun olen itse viime aikoina joitakin sepustuksiani ja kysymyksiäni levitellyt avoimella foorumilla, siitä ei ole seurannut yhtään mittään. Mutta ilman muuta melkein kaikki lehtifoorumin keskustelut olisi voitu käydä myös julkisella foorumilla. Ja optimistisesti voisi ajatella, että niihin olisi osallistunut pari sellaistakin tyyppiä, jotka eivät lue lehtifoorumia. :) Juttuja kannattaa heittää kommentoitavaksi myös kansainvälisillä foorumeilla. Sieltä löytyy sen tason Glorantha-fanaatikkoja, että asiasta kuin asiasta syntyy sananvaihtoa. Terävääkin sellaista. Kaiken kaikkiaan oma kokemukseni viittaa siihen, että hyvät ja mielenkiintoiset jutut syntyvät pienissä piireissä, eikä niiden yleinen vatvominen paljonkaan paranna juttujen tasoa. Kun idea on valmis, sen esitystapaa voidaan editoida paremmaksi hiukan laajemmalla keskustelulla, mutta tällaiseen on riittänyt esim. oma kaveripiiri. Sellainen free-for-all keskustelu tuottaa harvoin mitään sellaista, mitä keskustelu harvojen ja valittujen kanssa ei tuottaisi mielekkäämmin ja helpommin. Siksi lehdilläkin on toimitukset, jotka toimivat suljettujen ovien takana. Mutta mä olenkin elitistinen kusipää ja oman navan tuijottaja. :) -G
humis linkki 14. joulukuuta 2007 kello 8.41
humis 14. joulukuuta 2007 kello 8.41 linkki [quote:aa1de2e2da="Garrik"] Ulkomaalaiset löytävät mahd. englanninkieliset tekstit tältä foorumilta samalla tavalla kuin itse olen löytänyt ulkomaalaisten tekstejä. Mulle paperille painettu lehti ei myöskään ole mitenkään eri asia. Netissä html:nä, doc:na tai pdf:nä oleva teksti hoitaa saman asian. [/quote:aa1de2e2da] Selvennykseksi, ihmisten pitäisi silti ensin rekisteröityä foorumille ennen kuin alue näkyisi. Jos tätä ei erikseen mainosteta ulkkiksille (tai muulle Kalikoksen/foorumin ulkopuoliselle ostajakunnalle), he tuskin sitä tekevät. Mutta henk. koht. mikään näistä ei estä lehtikeskustelun muuttamista avoimeksi. [quote:aa1de2e2da="Garrik"] Mikäli nämä asiat todella tapahtuisivat, se olisi hieno juttu. Itse olen ihan vähän skeptinen näiden suhteen. Suurin osa omista kommenteistani on syntynyt ryhmäpaineesta: kun kaikki tekee ja muut jo kommentoi, niin munkin pitää. Kuuluminen pieneen tekijäjoukkoon on ollut mulle itselleni motivaation lähde. En luultavasti olisi osallistunut vastaavalla tarmolla yleiseen keskusteluun. Nyt olen lukenut tekstejä puolipakolla ja hiljalleen lämmennyt niille. [/quote:aa1de2e2da] Ymmärrän tämän erittäin hyvin, ja uskon että juuri näin on munkin kohdalla käynyt. En kuitenkaan näe, miten tämä pienempi aktiivipiiri mitenkään häviäisi tai kärsisi avaamisesta - olisimmehan yhä yhtä paljon artikkelien kirjoittajia ja muita lehden tekoon aktiivisesti osallistuvia ja sitoutuneita. Parhaassa tapauksessa vaan ringside-paikoiltakin voidaan alkaa kommentoida jotain kehässä tapahtuvaa.
Garrik linkki 17. joulukuuta 2007 kello 8.52
Garrik 17. joulukuuta 2007 kello 8.52 linkki Laitetaanko (ja taitetaanko) ZL3:n teaseriksi ja joululahjaksi joku noista valmiimmista (oikoluetuista) artikkeleista yleiseen jakeluun foorumilla? Sauna osuisi varmaan parhaiten. :) -G
newsalor linkki 22. joulukuuta 2007 kello 19.01
newsalor 22. joulukuuta 2007 kello 19.01 linkki No mitenkäs se sitten käy? Annammeko joululahjan, zinin ovet avautuuko?