Vanha foorumi

Takaisin

Vielä pari juttua

Yleinen keskustelu
Plentonius 28. lokakuuta 2001 kello 15.35
Kirjoittaja Viesti
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 19.29
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 19.29 linkki A) Sikäli kun täältä näyttää löytyvän sanavalmista porukkaa, niin haluan kysyä teiltä, rakkaat gloranthafiilini, että olisiko teissä halua, päättäväisyyttä ja tahtoa ryhtyä tuottamaan epäsäännöllisesti ilmestyvää ja puolueista riippumatonta Gloranthalehteä, jossa yrityksessä minä yrittäisin nähdä vaivaa asian eteen enemmänkin, jonkinlaisen organisaattorin muodossa, teidän tuottaessa vain suomalaista laatutyötä englanninkielisen (käännöstyön voin tehdä) materiaalin muodossa? Nyt energiaa ihmiset, älkää vätystelkö vaan ilomielillä suin eteenpäin. (Olen aina halunnut kirjoittaa näitä Hesse/Kafka -maisia virkkeitä. Äidinkielenopettajallani, sillä suloisella vanhalla mummolla, joka antoi minulle nelosen aineestani, jossa suurissa kokaiinisodissa jeesusta ammuttiin kalloon, olisi varmaan taas jotain sanottavaa minulle.) B) Sikäli kuin joillakin saattaisi innostusta riittää, niin olen luultavasti, ehkä, jollakin varauksella, vääntämässä postipelin kaltaista roolipeliä Doblianin satraappikuntaan sijoittuen joskus. Olisiko kiinnostusta tällaisen pelaamiseen? En viitsisi nähdä vaivaa liiemmälti, jos ketään ei homma kiinnosta.
Guzmo linkki 18. lokakuuta 2001 kello 13.11
Guzmo 18. lokakuuta 2001 kello 13.11 linkki [quote:acd15cf588] A) Sikäli kun täältä näyttää löytyvän sanavalmista porukkaa, niin haluan kysyä teiltä, rakkaat gloranthafiilini, että olisiko teissä halua, päättäväisyyttä ja tahtoa ryhtyä tuottamaan epäsäännöllisesti ilmestyvää ja puolueista riippumatonta Gloranthalehteä, jossa yrityksessä minä yrittäisin nähdä vaivaa asian eteen enemmänkin, jonkinlaisen organisaattorin muodossa, teidän tuottaessa vain suomalaista laatutyötä englanninkielisen (käännöstyön voin tehdä) materiaalin muodossa? [/quote:acd15cf588] Hmm... Jos hoidat käännöstyön niin ehkä joskus voisi jotain kirjottaakin. En ole kuitenkaan mikään runoseppo ja omankin nimen kirjoittaminen tuottaa välillä ongelmia :smile: Mitä kautta ajattelit mahdollista lehteä painaa ja levittää? [quote:acd15cf588] Nyt energiaa ihmiset, älkää vätystelkö vaan ilomielillä suin eteenpäin. [/quote:acd15cf588] Jos ei muuta, niin voin varmaan enemmän olla avuksi kuvituksessa ynm. ulkoasun suunnittelussa/toteutuksessa. [quote:acd15cf588] (Olen aina halunnut kirjoittaa näitä Hesse/Kafka -maisia virkkeitä. Äidinkielenopettajallani, sillä suloisella vanhalla mummolla, joka antoi minulle nelosen aineestani, jossa suurissa kokaiinisodissa jeesusta ammuttiin kalloon, olisi varmaan taas jotain sanottavaa minulle.) [/quote:acd15cf588] Voi mummo parkaa :smile: [quote:acd15cf588] B) Sikäli kuin joillakin saattaisi innostusta riittää, niin olen luultavasti, ehkä, jollakin varauksella, vääntämässä postipelin kaltaista roolipeliä Doblianin satraappikuntaan sijoittuen joskus. Olisiko kiinnostusta tällaisen pelaamiseen? En viitsisi nähdä vaivaa liiemmälti, jos ketään ei homma kiinnosta.[/quote:acd15cf588] Suomeksi/Englanniksi? - GuzmO
Tero Kaija linkki 18. lokakuuta 2001 kello 9.07
Tero Kaija 18. lokakuuta 2001 kello 9.07 linkki [i:30016a6846] Sikäli kun täältä näyttää löytyvän sanavalmista porukkaa, niin haluan kysyä teiltä, rakkaat gloranthafiilini, että olisiko teissä halua, päättäväisyyttä ja tahtoa ryhtyä tuottamaan epäsäännöllisesti ilmestyvää ja puolueista riippumatonta Gloranthalehteä, jossa yrityksessä minä yrittäisin nähdä vaivaa asian eteen enemmänkin, jonkinlaisen organisaattorin muodossa, teidän tuottaessa vain suomalaista laatutyötä englanninkielisen (käännöstyön voin tehdä) materiaalin muodossa? Nyt energiaa ihmiset, älkää vätystelkö vaan ilomielillä suin eteenpäin.[/i:30016a6846] Energiaa? Mistä sitä saa? Varsin mielenkiintoinen asia, mutta.. 1) Vaikka innostusta aiheeseen minulla riittäisikin, motivaation puute ja laiskuus vaivaa tällä hetkellä aika pahasti. Itsellänikin on kaikenlaisia projekteja käynnissä, mutta tätä tahtia niistä ei valmista tule. 2) Epäilen kyllä vahvasti omaa Glorantha-tietouttani. Foorumia lukiessa olen huomannut, että täällä ovat jotkut kyllä perehtyneet asiaan. Minä en.
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 13.13
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 13.13 linkki 1) Jos te vain tarjoatte materiaalia ja minä yritän potkia ihmisiä persuuksille. Mutta mulla on jo matskua mukavasti, kontakteja ulkomaan eläjiin, joilta hyvinkin voisi irrota tavaraa. Ajattelin hyvin löyhällä aikataululla aloittaa, jos ens kesän Convulsioniin mulla olis viemisiä, niin se olis enemmän kuin hyvä. Jos jollakulla on osaamista lehden taittamisessa + muissa graafisissa jutuissa, niin asia olisi enemmän kuin hyvä. 2) Ei tartte tietää yhtään mitään ja kielenä voisi olla ihan suomi vaan, jos löytyy tarpeeksi pelaajia suomenkielellä.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. lokakuuta 2001 kello 0.21
Topi Hiski Viljami Salmi 18. lokakuuta 2001 kello 0.21 linkki [i:4029e2159d] Nyt energiaa ihmiset, älkää vätystelkö vaan ilomielillä suin eteenpäin.[/i:4029e2159d] ..... zzzz.... Siis Suomalainen Gloranthajulkaisu!.. Tuo kyllä kiinnostaisi, mutta en kyllä luota lähellekkään tarpeeksi tällä hetkellä luomis/kirjoitus taitoihini niin paljon, että uskaltaisin kovin suurta vastuuta kirjoittamisessa ottaa.. 22 v kun olen vasta ja kirjoitellut olen aika vähän. B) : Hmm.. En oo kyllä postipeliä koskaan kokeillukkaan, eli ei mitään hajua miten kyseinen peli oikein rakentuu/kulkee. Mutta jos se ei aivan liian hektistä peliä ole, niin kyllä kutkuttaisi...
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 19.05
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 19.05 linkki [i:f6beb89c8f] Tuo kyllä kiinnostaisi, mutta en kyllä luota lähellekkään tarpeeksi tällä hetkellä luomis/kirjoitus taitoihini niin paljon, että uskaltaisin kovin suurta vastuuta kirjoittamisessa ottaa.. 22 v kun olen vasta ja kirjoitellut olen aika vähän. [/i:f6beb89c8f] En sitä ole sysäämässäkään kenenkään harteille. 22 vuotta, ei se ole kuin muutama vuosi omiani vähemmän. Ja jos totta puhutaan, niin joskus tuntuu siltä, että luovuuden parhaat vuodet ovat takanapäin. Mutta ymmärrän hyvin, että jos ei ole kokemusta, niin saattaa olla vaikeata aloittaa. Mutta ei se mitään, juuri sen takia tarvitsee olla joku, joka potkii ahteriin ja antaa palautetta. Muistakaa kuitenkin, että ei se ulkomainenkaan materiaali aina niin loistavaa ole, tuskin tässä pystyy omaa mainetta mustaamaan. Postipeliä en itsekään kovin nopeatempoiseksi voisi saada, pieni tarkoitus olisi vain kehitellä Doblianin alueihin väriä ja mahdollisesti sitten julkaista siitä syntynyttä tavaraa. Vapaamuotoista jutustelua lähinnä, jossa sääntöinä varmaan HW on parhain. Mutta asiaan mennään tarkemmin jahka saan käsiini hiukan lisää materiaalia.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. lokakuuta 2001 kello 12.49
Topi Hiski Viljami Salmi 18. lokakuuta 2001 kello 12.49 linkki [i:c5ecef02ff] Postipeliä en itsekään kovin nopeatempoiseksi voisi saada, pieni tarkoitus olisi vain kehitellä Doblianin alueihin väriä ja mahdollisesti sitten julkaista siitä syntynyttä tavaraa. Vapaamuotoista jutustelua lähinnä, jossa sääntöinä varmaan HW on parhain. Mutta asiaan mennään tarkemmin jahka saan käsiini hiukan lisää materiaalia. [/i:c5ecef02ff] Erinomaista! Tuo kyllä kiinostaisi.. En ole aikasemmin moista kokeillu ja kyllä aina imperiumin jutut kiinnostaa! Luomistahan voisi harjotella tuollaisessa sitten ohella... Eli ainakin yksi todella kiinostunut, joskin nyyppäri ilmoittautuu.. :b [i:c5ecef02ff] Mutta ymmärrän hyvin, että jos ei ole kokemusta, niin saattaa olla vaikeata aloittaa. Mutta ei se mitään, juuri sen takia tarvitsee olla joku, joka potkii ahteriin ja antaa palautetta. Muistakaa kuitenkin, että ei se ulkomainenkaan materiaali aina niin loistavaa ole, tuskin tässä pystyy omaa mainetta mustaamaan.[/i:c5ecef02ff] Totta, totta.. Mutta ehkä se pelottaakin, kun ei ole itsellä ainakaan tällähetkellä mitään Grand mega ideaa mihinkään gloranthaan sijoittuvaan fiktioon tai muuhun..
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 1.54
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 1.54 linkki [i:e358898015] Totta, totta.. Mutta ehkä se pelottaakin, kun ei ole itsellä ainakaan tällähetkellä mitään Grand mega ideaa mihinkään gloranthaan sijoittuvaan fiktioon tai muuhun.. [/i:e358898015] Äh, ei minullakaan. Jätän suosiolla suuret jutut jollekin muulle taitavammalle. Lähinnä omasta pelistäni ja muiden ihmisten kanssa esille tulleista jutuista ajattelin kirjoitella. Ei se niin vaikeaa ole, jos vaan pelaa itse. Parhaiten varmaan sellaisella feedback systeemillä asiat tulee syntymään, eli heitellään palloa edes takaisin ja sitä kautta ideat kirkastuvat. Eli jos vaikka antaisin sinulle ideaksi, että kirjoittaisit hyvin yleisen skenaarion ilman mitään viitteitä mihinkään peliin ja aiheena pitäisi olla Heortlingien oikeusjuttu, niin varmaan ähkäisisit pari kertaa, mutta sitten lukisit kaiken mitä asiasta tiedät, juttelisit lisää kanssani ja sitten ryhtyisit itse väsäämiseen. Aika äkkiä se siitä rakentuisi eteenpäin luulen. Ei tässä mitään varmaa kuitenkaan ole vielä tekeillä, kunhan vain kartoitan ajatuksia ja mielialoja asian suhteen. Olisihan se mukavaa jos jotain syntyisi.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. lokakuuta 2001 kello 20.32
Topi Hiski Viljami Salmi 18. lokakuuta 2001 kello 20.32 linkki [i:ad573c70eb] Parhaiten varmaan sellaisella feedback systeemillä asiat tulee syntymään, eli heitellään palloa edes takaisin ja sitä kautta ideat kirkastuvat. Eli jos vaikka antaisin sinulle ideaksi, että kirjoittaisit hyvin yleisen skenaarion ilman mitään viitteitä mihinkään peliin ja aiheena pitäisi olla Heortlingien oikeusjuttu, niin varmaan ähkäisisit pari kertaa, mutta sitten lukisit kaiken mitä asiasta tiedät, juttelisit lisää kanssani ja sitten ryhtyisit itse väsäämiseen. Aika äkkiä se siitä rakentuisi eteenpäin luulen.[/i:ad573c70eb] Jeeh.. Kun sen noin ruusuisasti ilmaisit, niin kiinnostus jälleen heräsi.. Itseasiassa pieni innostuksen kipinäkin räpähti. Noh tosiaan ei mitään kiirettä, mutta kyllä tällaseen voisi ainakin jotenkin osallistua.
Guzmo linkki 18. lokakuuta 2001 kello 18.59
Guzmo 18. lokakuuta 2001 kello 18.59 linkki [i:402ed165d0] Ajattelin hyvin löyhällä aikataululla aloittaa, jos ens kesän Convulsioniin mulla olis viemisiä, niin se olis enemmän kuin hyvä. Jos jollakulla on osaamista lehden taittamisessa + muissa graafisissa jutuissa, niin asia olisi enemmän kuin hyvä. [/i:402ed165d0] Lehden tekeminen on aina urakka. Numero vuodessakin olisi hieno asia. Oletko muuten käynyt useinkin Convulsioneissa? [i:402ed165d0] 2) Ei tartte tietää yhtään mitään ja kielenä voisi olla ihan suomi vaan, jos löytyy tarpeeksi pelaajia suomenkielellä. [/i:402ed165d0] Niin, hyvä skeraario on hyvä skenaario systeemistä ja maailmasta välittämättä. Asiantuntijat (Plento ynm.) voi sitten sorvata Gloranthda detaljit kohdalleen. Miksei lehti muuten voisi "ilmestyä" sähköisessä muodossa? Olisi käytännössä ilmaistakin kun ei tarvitsisi ylikuumentaa koulun/duunin kopiokoneita painamisessa. Onhan siinä oikeassa lehdessä tietysti fiiliksensä... Sanoisin kuitenkin, että näinkin suurta ideaa täytyy miettiä uudestaan muutaman huurteisen parissa :smile: - GuzmO
Nysalor linkki 18. lokakuuta 2001 kello 0.26
Nysalor 18. lokakuuta 2001 kello 0.26 linkki [i:74595a9c1b] A) Sikäli kun täältä näyttää löytyvän sanavalmista porukkaa, niin haluan kysyä teiltä, rakkaat gloranthafiilini, että olisiko teissä halua, päättäväisyyttä ja tahtoa ryhtyä tuottamaan epäsäännöllisesti ilmestyvää ja puolueista riippumatonta Gloranthalehteä, jossa yrityksessä minä yrittäisin nähdä vaivaa asian eteen enemmänkin, jonkinlaisen organisaattorin muodossa, teidän tuottaessa vain suomalaista laatutyötä englanninkielisen (käännöstyön voin tehdä) materiaalin muodossa?[/i:74595a9c1b] Hmm. Minä olisin kyllä kiinnostunut kirjoittamaan jotakin, mikäli olet kiinnostunut minun ajatuksistani, jotka eivät aina ole kamalan Hero Wars -myönteisiä. No, joka tapauksessa Glorantha sinänsä on kiinnostavin juttu, mikäli lehti on tosiaan systeemistä riippumaton. Eli olen kyllä kiinnostunut. Suomessa riittäisi kyllä potentiaalia Glorantha-juttuihin ja ajatus on todella hieno. [i:74595a9c1b] B) Sikäli kuin joillakin saattaisi innostusta riittää, niin olen luultavasti, ehkä, jollakin varauksella, vääntämässä postipelin kaltaista roolipeliä Doblianin satraappikuntaan sijoittuen joskus. Olisiko kiinnostusta tällaisen pelaamiseen? En viitsisi nähdä vaivaa liiemmälti, jos ketään ei homma kiinnosta.[/i:74595a9c1b] Jos peli on suomeksi, niin voisin kyllä tulla mukaan, jos vain pääsen. Sen voin kyllä sanoa, etten hallitse Hero Warsin sääntöjä, joten jonkinlainen vapaampi jutustelu, jossa säännöt eivät ole keskeiset, voisi olla aika hyvä ajatus.
Anonymous linkki 18. lokakuuta 2001 kello 16.23
Anonymous 18. lokakuuta 2001 kello 16.23 linkki Lehti juttu vois olla jees... jos vaan sais aikaiseksi jotain... Peli tottakai kiinnostaa...
Argenteus linkki 18. lokakuuta 2001 kello 9.26
Argenteus 18. lokakuuta 2001 kello 9.26 linkki A) Periaatteessa olis ehkä kiinnostusta laittaa ajatuksia paperillekin asti. Katsotaanpa mitä sieltä pääkopasta löytyy: " ... .... ..." ...eli hälyttävä tilanne vakiintu normaaliks ja ideoita ei ihmeemmin ole :smile: Käännöksiä voin kyllä puuhastella, kunhan ei mitään romaaneja tehdä. B) Postipeliä. Joo. Sullahan on tuo Doblian hurahtanut lopullisesti päähän :smile: Guzmo: [i:56bd7e6d43] Sanoisin kuitenkin, että näinkin suurta ideaa täytyy miettiä uudestaan muutaman huurteisen parissa [/i:56bd7e6d43] No tulihan se sieltä vihdoin ! :b Ja taas mentiin...
Tero Kaija linkki 19. lokakuuta 2001 kello 9.49
Tero Kaija 19. lokakuuta 2001 kello 9.49 linkki Guzmo: [i:ecff3e041b] Sanoisin kuitenkin, että näinkin suurta ideaa täytyy miettiä uudestaan muutaman huurteisen parissa[/i:ecff3e041b] Nyt olet asian ytimessä. Harmi vaan, että asustan näinkin kaukana pääkaupunkiseudusta. Muutaman huurteisen jälkeen ideat vasta alkavatkin rullaamaan. Mutta asiaan, kyllä idea vaikuttaa varsin lupaavalta. Ehkä tämä voisi olla se motivaatiotekijä minullekin, ja jotain materiaalia voisi saadakin aikaiseksikin. Joten ajatus ainakin innostaa.
Plentonius linkki 19. lokakuuta 2001 kello 2.15
Plentonius 19. lokakuuta 2001 kello 2.15 linkki Elektroninen matsku voisi olla vaihtoehto, halvemmalla, mutta samat asiat kuin lätyskässä. Itse kuitenkin olen lehtien ja fyysisen materiaalin kannalla. Ja mukava nähdä, että innostusta riittää. En tosiaankaan haluaisi rajoittaa sitä HW lehdeksi, vaan Gloranthalehdeksi. Pelimekaniikka on aina vain just sitä. Myös postipeli luonteeltaan on jo sellaista, että ei siinä sääntöjä juurikaan tarvitse. Ei edes välttämättä tarvitse hahmolomaketta olla tiedossa muuten kuin sadan sanan muodossa. Ja lopuksi, tämä Suomen valtakunnan koosta koituva ongelma on tosiaan ilkeä. Pitäisiköhän valita joku Rymättylä tai Putaa kaikille neutraaliksi kohtaamispaikaksi. Noh, eiköhän jonain päivänä saada porukkaa enemmänkin kokoon. Vaikka ensi kesänä kun maailma on villi ja vapaa & voi nukkua vaikka nurmikolla. Ja en, en ole käynyt missään coneissa, viime kesänä piti lähteä Loreleitä tapaamaan, mutta se jäi sitten.
Nysalor linkki 19. lokakuuta 2001 kello 9.20
Nysalor 19. lokakuuta 2001 kello 9.20 linkki [i:d604341a24] Elektroninen matsku voisi olla vaihtoehto, halvemmalla, mutta samat asiat kuin lätyskässä. Itse kuitenkin olen lehtien ja fyysisen materiaalin kannalla.[/i:d604341a24] Minäkin kannattaisin tässä tapauksessa lehtiä ja fyysistä materiaalia. Netistähän löytyy nyt jo vaikka minkä verran kaikenlaista materiaalia, mutta kyllä se arvostetuin tieto tuntuu olevan juuri lehdissä ja kirjoissa. Painettu julkaisu tuo vähän vakavuutta materiaalin tekemiseen ja onhan ihan fyysisesti kosketeltava kirja siinäkin mielessä hyvä, ettei sitä tarvitse tulostella tai lukea tietokoneen ääressä. Ehkä tekstin lisäksi pitäisi saada sitten lehteen myös kuvitusta. [i:d604341a24] Ja mukava nähdä, että innostusta riittää. En tosiaankaan haluaisi rajoittaa sitä HW lehdeksi, vaan Gloranthalehdeksi. Pelimekaniikka on aina vain just sitä.[/i:d604341a24] Minä olen kyllä sitten mukana, jos projektista tulee jotakin. [i:d604341a24] Myös postipeli luonteeltaan on jo sellaista, että ei siinä sääntöjä juurikaan tarvitse. Ei edes välttämättä tarvitse hahmolomaketta olla tiedossa muuten kuin sadan sanan muodossa.[/i:d604341a24] En ole koskaan ollut postipelissä mukana, mutta tuolla perusteella olen kyllä kiinnostunut kokeilemaan.
Juha R linkki 21. lokakuuta 2001 kello 20.50
Juha R 21. lokakuuta 2001 kello 20.50 linkki > olisiko teissä halua, päättäväisyyttä ja tahtoa ryhtyä > tuottamaan epäsäännöllisesti ilmestyvää ja puolueista > riippumatonta Gloranthalehteä, jossa yrityksessä minä > yrittäisin nähdä vaivaa asian eteen enemmänkin, > jonkinlaisen organisaattorin muodossa, teidän tuottaessa > vain suomalaista laatutyötä englanninkielisen (käännöstyön > voin tehdä) materiaalin muodossa? Itsekin olen jostain tällaisesta haaveillut, mutta oikeastaan toisin päin: haluaisin olla mukana tekemässä laadukasta suomenkielistä Glorantha-lehteä. Alkuperäisten omien juttujen lisäksi olisi tällöin mahdollisuus varmaan kääntää suomeksi fanilehtien parhaita artikkeleita tekijöiden luvalla. Itse olen jonkun verran kokeillut Glorantha-matskun englannista suomeen kääntämistä ja suorastaan nautin siitä. Uuden englanninkielisen materiaalin tuottaminen olisi tietysti hieno pitemmän aikavälin suunnitelma. Eikös Tradetalk aloittanut koostamalla best of -kokoelman aiemmasta saksankielisestä materiaalista? Joka tapauksessa olen kiinnostunut ehdotuksesta (tai oikeastaan ärsyyntynyt, kun olisin mieluummin tehnyt sen itse ennen sinua...;)
Nysalor linkki 21. lokakuuta 2001 kello 14.22
Nysalor 21. lokakuuta 2001 kello 14.22 linkki [i:7871cd2192] Itsekin olen jostain tällaisesta haaveillut, mutta oikeastaan toisin päin: haluaisin olla mukana tekemässä laadukasta suomenkielistä Glorantha-lehteä.[/i:7871cd2192] Näin päin se tietysti olisi vielä parempi. Suomessa meitä Glorantha-harrastajia taitaa vain olla aika vähän johonkin Saksaan tai Japaniin verrattuna. Mutta jos Suomessa olisi riittävästi kiinnostusta suomenkieliselle lehdelle, niin minä kyllä kannatan sitä; itsekin kun kirjoitan kaiken materiaalin suomeksi. [i:7871cd2192] Alkuperäisten omien juttujen lisäksi olisi tällöin mahdollisuus varmaan kääntää suomeksi fanilehtien parhaita artikkeleita tekijöiden luvalla. Itse olen jonkun verran kokeillut Glorantha-matskun englannista suomeen kääntämistä ja suorastaan nautin siitä.[/i:7871cd2192] Maguksessahan on ainakin pariin kertaan ollut ulkomaalaisten kirjoittamia Glorantha-seikkailuita suomeksi käännettyinä. Ainakin mieleen muistuu MOBn Sameuden sydän ja Akritasin perintö. Jälkimmäinen on ilmestynyt myös Talesin numerossa 16. Minä olen itsekin käännellyt jonkin verran englanninkielisiä juttuja suomeksi ja joitakin niistä on nettisivuillanikin tekijöiden luvalla. Käännökseni eivät varmaankaan kehnon englannintaitoni vuoksi ole kovin loistavia, mutta onpa se edes jotakin. Joka tapauksessa juttujen kääntäminen suomeksi on myös omiaan vahvistamaan suomalaista Glorantha-kulttuuria.
Waylander linkki 21. lokakuuta 2001 kello 22.45
Waylander 21. lokakuuta 2001 kello 22.45 linkki Huh, viikonlopun poissa foorumilta ja tällaisia ketjuja syntyy kuin tyhjästä! Olen kiinnostunut lehti-asiasta ja riippuen elämäntilanteesta voin jotain materiaalia toimittaa ehdolle, suomeksi tai sitten lontoon kielellä. :smile: Kait tässä aluksi pitäisi kehitellä jonkinlainen teema jonka varaan materiaalia voisi alkaa kehittelemään..malliin TotRM tai sitten vapaa aihepiiri a'la Tradetalk..? Onko tämän julkaisun tarkoituksena olla kansainvälisesti uskottava vai onko se pikemminkin tekijöiden keskeinen juttu?
Guzmo linkki 22. lokakuuta 2001 kello 3.03
Guzmo 22. lokakuuta 2001 kello 3.03 linkki [quote:f822e342e8] Onko tämän julkaisun tarkoituksena olla kansainvälisesti uskottava vai onko se pikemminkin tekijöiden keskeinen juttu? [/quote:f822e342e8] Olemassaolevilla resursseilla ei kannata luulla, että ensimmäinen numero olisi mitään Talesin nykytasoa (laajuuden, ulkoasun ja muun suhteen), mutta jostain se on lähdettävä liikkeelle. Tai mistä minä tiedän minkälaiset julkasukoneistot Plentoniuksen takana saattaakaan olla... Yhden Tradetalkin olen lukenut ja siinä oli jotkut jutut kyllä sellaista soopaa, että minäkin kirjoitan parempia novelleja :smile: Koskas mennään aivo-olue... riihelle miettimään lehteä? :smile: - GuzmO
Plentonius linkki 22. lokakuuta 2001 kello 6.24
Plentonius 22. lokakuuta 2001 kello 6.24 linkki JJ: [i:fcfe35eed1] Kait tässä aluksi pitäisi kehitellä jonkinlainen teema jonka varaan materiaalia voisi alkaa kehittelemään..malliin TotRM tai sitten vapaa aihepiiri a'la Tradetalk..? [/i:fcfe35eed1] Hmm, tämä on hiukan auki vielä. Itselläni on pari tonnia kamaa Balmyr-heimosta ja heortlingien runoudesta, mutta en osaa sanoa kuinka paljon tällaisten asioiden tiimoilta voisin saada teitä innostumaan/luomaan. Jos joku haluaa vaikka kirjoittaa Teshnoksesta, niin miksipä sitä pitäisi kieltämään ruveta. [i:fcfe35eed1] Onko tämän julkaisun tarkoituksena olla kansainvälisesti uskottava vai onko se pikemminkin tekijöiden keskeinen juttu? [/i:fcfe35eed1] Uskottava. Jos joku haluaa kirjoittaa jostain, niin suositeltavaa olisi tehdä hiukan tutkimustyötä ja jos mahdollista, niin harrastaa dialogia keskustelupalstoilla tai muuten vaan. Ei kuitenkaan niin, että ahdistus iskee - aina pitää pystyä luomaan uutta. JR: [i:fcfe35eed1] haluaisin olla mukana tekemässä laadukasta suomenkielistä Glorantha-lehteä.[/i:fcfe35eed1] Ymmärrän, mutta sellainen materiaali jää auttamatta marginaaliseksi eikä vaikuta juuri ollenkaan Glorantha-yhteisön mielikuviin maailmasta. Olen kyllä itse valmis kirjoittamaan sellaiseenkin lehteen. [i:fcfe35eed1] Eikös Tradetalk aloittanut koostamalla best of -kokoelman aiemmasta saksankielisestä materiaalista?[/i:fcfe35eed1] Jep. Free Int -lehden parhaat palat. N: [i:fcfe35eed1] Suomessa meitä Glorantha-harrastajia taitaa vain olla aika vähän johonkin Saksaan tai Japaniin verrattuna.[/i:fcfe35eed1] Suhteellisesti katsottuna Suomi on kuitenkin epänormaali ilmiö, ei kai missään ole näin paljon harrastajia per väkiluku.
Waylander linkki 22. lokakuuta 2001 kello 9.10
Waylander 22. lokakuuta 2001 kello 9.10 linkki Jos kuvitellaan että porukalla innostuisimme järkkään jotain suurempaa ja haluaisimme että äänemme kuuluu maailmalla niin parasta olisi kai aloittaa sieltä missä aita on matalin eli sellaiselta alueelta/asiasta josta ei ole tonneittain jo valmiita tekstejä jotka pitäisi perustella huonommiksi. Alueista tulee mieleen heti sellaisia kuten...noh, mikä se oli se maa jossa Sir Ethilrist asusteli? Sitten on tietysti Sodan Kuningaskunta ja hitto soikoon vaikka Ramalia. Lännestä löytyy rutkasti valkeita läikkiä Liikenteen muurin jäljiltä enkä tarkoita nyt Chargia vaan jo vapautuneita alueita. Mielestäni sellaiseen spekulatiiviseen sävyyn voisi kirjoittaa tuosta kulttuurisidonnaisesta mytologiasta, se herättäisi ainakin ajatuksia. Te etelän klaanilaiset, jotka asutte mailla missä aurinko lämmittää ja missä miesten suonissa virtaa maitoa, ilmoitelkaa jos joskus olette aikeissa raidata Oulun seutua (ja sen panimoteollisuutta). Vois käydä kupilla. :smile:
Nysalor linkki 22. lokakuuta 2001 kello 0.04
Nysalor 22. lokakuuta 2001 kello 0.04 linkki Guzmo: [i:658412930a] Yhden Tradetalkin olen lukenut ja siinä oli jotkut jutut kyllä sellaista soopaa, että minäkin kirjoitan parempia novelleja[/i:658412930a] Eihän Tradetalk Talesin tasoa ole, eikä ulkoasukaan ole yhtä loistava. On siellä silti ollut aika paljon hyviäkin juttuja. [i:658412930a] Koskas mennään aivo-olue... riihelle miettimään lehteä?[/i:658412930a] Jos pistetään pystyyn jossakin vaiheessa taas tapaaminen, niin minäkin saattaisin liittyä tällä kertaa mukaan. Tiistait tosin ainakin ovat minulle liian huonoja päiviä, koska olen silloin yliopistolla kuuteen saakka. Muuten saattaisin kyllä tulla mukaan juonimaan lehtiasiaa. :smile: Plentonius: [i:658412930a] Itselläni on pari tonnia kamaa Balmyr-heimosta ja heortlingien runoudesta, mutta en osaa sanoa kuinka paljon tällaisten asioiden tiimoilta voisin saada teitä innostumaan/luomaan.[/i:658412930a] Voisithan antaa meidän muiden lukea materiaaliasi, niin sitten voisi katsoa, tuleeko tuosta heimosta joitakin kivoja ajatuksia. [i:658412930a] Jos joku haluaa vaikka kirjoittaa Teshnoksesta, niin miksipä sitä pitäisi kieltämään ruveta.[/i:658412930a] Teshnos on paikka, josta on kirjoitettu aika vähän ja vielä vähemmän virallista tietoa. Minä aion kuitenkin peluuttaa seuraavan irkkipelini siellä tai ainakin yhden seikkailun verran. En ole kirjoittanut vielä mitään kovin yleistä taustatietoa, vaan olen keskittynyt hahmojen kirjoittamiseen, joita tulee olemaan viisi kappaletta, kustakin ehkä nelisen sivua tekstiä. Mukana on aika kiinnostavia tyyppejä aina Itäisiltä saarilta ja Sozganjiosta saakka. Täytyy katsoa, jos tässä ohessa tulisi myös jotakin julkaisukelpoista yleisempää materiaalia. [i:658412930a] Suhteellisesti katsottuna Suomi on kuitenkin epänormaali ilmiö, ei kai missään ole näin paljon harrastajia per väkiluku.[/i:658412930a] Niin, suhteellisesti ottaen meitä on varmaan paljon, mutta määrällisesti aika vähän. Kertoo sekin kyllä kai jotakin, että RuneQuest keikkuu Suomessakin suosituimpien roolipelien joukossa. JJaho: [i:658412930a] Alueista tulee mieleen heti sellaisia kuten...noh, mikä se oli se maa jossa Sir Ethilrist asusteli?[/i:658412930a] Mustan hevosen kreivikunta. Siitä on lyhyt pätkä Hero Warsin sääntökirjassa, mutta en tiedä, mitä Issaries aikoo sen paikan kanssa tehdä. [i:658412930a] Sitten on tietysti Sodan Kuningaskunta ja hitto soikoon vaikka Ramalia.[/i:658412930a] Sodan kuningaskunnalla tulee olemaan kai aika tärkeä rooli lännessä, kun sankarien sodat puhkeavat. Voi vain kuvitella, mitä tapahtuu, kun mahtava ja sotavoimainen Loskalm ja Sodan kuningaskunta, joka ei ole hävinnyt vielä yhtään taistelua, kohtaavat. Ramalia on paljon syrjäisempi ja suljetumpi paikka ja ehkä sen rooli tulee siksi olemaan vähäisempi. [i:658412930a] Lännestä löytyy rutkasti valkeita läikkiä Liikenteen muurin jäljiltä enkä tarkoita nyt Chargia vaan jo vapautuneita alueita.[/i:658412930a] Niin, Jonatela ei ole ollut kovin paljon esillä ja onhan siellä muitakin itsenäisiä valtioita. Jos halutaan tutkimattomia alueita ottaa esille, niin koko Pamaltelasta ei kai ole kovin paljon materiaalia ilmestynyt, mitä nyt kai Missing Landsissa ja Taleseissa. Teleos on myös yksi kiinnostava paikka, joka on jäänyt kokoonsa suhteutettuna hyvin vähälle. Jrustelastakaan ei ole paljon informaatiota tarjolla. Sen eriväriset ihmiset ovat todella mielenkiintoisia ja heidän ihonvärinsä alkuperää on spekuloitu paljon. Kyllähän näitä paikkoja, joista ei ole paljon kirjoitettu asiaa, vielä löytyy melkoisesti
newsalor linkki 23. lokakuuta 2001 kello 6.11
newsalor 23. lokakuuta 2001 kello 6.11 linkki Jos vaan tälläistä suomalaista julkaisua aletaan todenteolla väsäämään niin olen todellakin mukana. Voisin kehitellä vaikka aluksi pari sivua seikkailuideoita aloittelevan pelinjohtajan (ja miksei kokeneemmankin) kampanjaa helpottamaan. Sitten voisin ehkä koittaa kirjoittaa jonkimmoisen artikkelin klaanielämästä tai vaikkapa Sartarin alueelta löytyvien mysteerien tutkimismahdollisuuksista. Jos tulee joku hieno seikkailuidea ja aikaa riittää, niin sellaisenkin voisi kyhätä. Jos haluamme välttyä Greggaukselta, niin ehdotan, että ensimmäisessä numerossa välttelemme sellaisia alueita, joiden tulevaisuudesta ei ole varmuutta. Toisen numeron teon yhdeydessä pääsisimme jo varmasti kuulemaan Gregiltä jotain Sankarein Sotain Tulevaisuuden tapahtumakuvioista. Jokatapauksessa olen mukana tässä hommassa. Pitäisiköhän pistää joku erillinen postitusryhmä pystyyn ja alkaa siellä suunnittelemaan?
Juha R linkki 25. lokakuuta 2001 kello 5.33
Juha R 25. lokakuuta 2001 kello 5.33 linkki Plentonius: [i:e319672b49] Ymmärrän, mutta sellainen [/i:e319672b49](suomenkielinen) [i:e319672b49] materiaali jää auttamatta marginaaliseksi eikä vaikuta juuri ollenkaan Glorantha-yhteisön mielikuviin maailmasta. Olen kyllä itse valmis kirjoittamaan sellaiseenkin lehteen.[/i:e319672b49] No, ei sinulta ainakaan kunnianhimoa puutu...ja hyvä tietysti niin. Itse lähtisin liikkeelle vähän pienemällä askeleella ja tuottaisin paperille hyvää suomenkielistä materiaalia, ja jos siitä tulisi jotain, niin sen kääntäminen englanniksi olisi helppoa. Tradetalkin otin esiin juuri esimerkkinä siitä, että näin on tehty ennenkin. Nysalor mainitsi suomenkielisen Glorantha-kulttuurin vahvistamisen, joka itsestänikin tuntuu mielekkäämmältä tavoitteelta kuin 'glorantha-yhteisöön' vaikuttaminen. Ammattimaisten kirjoittajien tulisi minusta ottaa yhteyttä suoraan Issariesiin ja tuottaa materiaalia heille... Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö lehden teko houkuttaisi myös englanniksi, päinvastoin. Kunhan nyt puhun. newsalor: [i:e319672b49] Jos haluamme välttyä Greggaukselta, niin ehdotan, että ensimmäisessä numerossa välttelemme sellaisia alueita, joiden tulevaisuudesta ei ole varmuutta. Toisen numeron teon yhdeydessä pääsisimme jo varmasti kuulemaan Gregiltä jotain Sankarein Sotain Tulevaisuuden tapahtumakuvioista.[/i:e319672b49] Tästä olen eri mieltä. Thunder Rebels, Storm Tribe ja tuleva Sartar Rising 1&2 antavat hyvän kuvan siitä millaista elämä Sartarissa ja Lohikäärmesolassa on, ja toisaalta niiden julkaiseminen tarkoittaa sitä, että suurin osa kaikista peleistä tulee sijoittumaan sinne. Minkä takia ei tehtäisi materiaalia, joka tukee näitä kirjoja? Ajatelkaa ToTRM:n Graydog-tavaraa. Vaikka se julkaistiin ennen TR & ST:ta on se 100% käyttökelpoista, vaikka joku pikku yksityiskohta olisikin 'gregattu'. Ja mitä väliä sillä edes on, jos kaikki ei ole täysin linjassa virallisen materiaalin kanssa? Hyvää matskua voi aina käyttää jossain muodossa... Jos sitten taas lähdettäisiin tyhjästä kehittelemään jotain ihan uutta paikkaa, niin koko homma perustuisi sille kuvitelmalle, että ihmiset aloittaisivat / siirtäisivät pelinsä tälle uudelle alueelle. Tämä ei minusta ole kovin uskottavaa. Ja lopuksi, ei lehden teeman ole mikään pakko olla joku alue. UW1 teema on Tarsh, mutta kakkosen onkin sitten jotain ihan erilaista tyyliin 'kulkurit ja bandiitit'. Se sauhuamisesta. Oman ryhmän perustaminen lehtiprojektille ei olisi mikään huono ajatus. (Ja mielellään ei ezboardille, jonka hitaus ja tapa avata mainosikkunoita aiheuttaa jatkuvaa mielipahaa.) -JuhaR
Nysalor linkki 25. lokakuuta 2001 kello 22.01
Nysalor 25. lokakuuta 2001 kello 22.01 linkki [i:783849e26c] Itse lähtisin liikkeelle vähän pienemällä askeleella ja tuottaisin paperille hyvää suomenkielistä materiaalia, ja jos siitä tulisi jotain, niin sen kääntäminen englanniksi olisi helppoa. Tradetalkin otin esiin juuri esimerkkinä siitä, että näin on tehty ennenkin.[/i:783849e26c] No, minä kyllä joka tapauksessa tuotan kaiken kirjoittamani materiaalin suomeksi, käännetäänpä se sitten myöhemmin tai ei. Kannatan lämpimästi suomenkielistä julkaisua, jos sellaiselle on edellytyksiä eli jos riittävän suuri määrä ihmisiä on kiinnostunut tuollaisesta julkaisusta ja jos se ei jää ainoastaan tekijöiden huviksi. [i:783849e26c] Nysalor mainitsi suomenkielisen Glorantha-kulttuurin vahvistamisen, joka itsestänikin tuntuu mielekkäämmältä tavoitteelta kuin 'glorantha-yhteisöön' vaikuttaminen.[/i:783849e26c] Minusta molemmat tavoitteet voisivat olla oikein hyviä. Joka tapauksessa suomalaisen Glorantha-kulttuurin vahvistaminen vaikuttaisi kai automaattisesti siihen, että suomalaisilla olisi myös enemmän vaikutusta Glorantha-yhteisöön, mikäli siihen pidetään samalla yhteyksiä. [i:783849e26c] Ammattimaisten kirjoittajien tulisi minusta ottaa yhteyttä suoraan Issariesiin ja tuottaa materiaalia heille...[/i:783849e26c] Heh. Kaipa me kaikki olemme harrastelijoita, vaikka Plentoniuksen materiaali on vaikuttanut viralliseen teokseenkin. [i:783849e26c] Tästä olen eri mieltä. Thunder Rebels, Storm Tribe ja tuleva Sartar Rising 1&2 antavat hyvän kuvan siitä millaista elämä Sartarissa ja Lohikäärmesolassa on, ja toisaalta niiden julkaiseminen tarkoittaa sitä, että suurin osa kaikista peleistä tulee sijoittumaan sinne. Minkä takia ei tehtäisi materiaalia, joka tukee näitä kirjoja?[/i:783849e26c] Täytyy tunnustaa, ettei minua Sartar enää kovin paljon inspiroi, koska siitä on kirjoitettu jo paljon ja paljon lisää materiaalia on tulossa. Kyllähän sinne sitten varmasti kaikenlaisia seikkailuita saisi sijoitettua, mikäli alue jaksaa kiinnostaa. Ei minua sinänsä kylläkään haittaa, vaikka suomalaisten julkaisema materiaali gregattaisiin, koska tätä tapahtuu viralliselle materiaalillekin. [i:783849e26c] Jos sitten taas lähdettäisiin tyhjästä kehittelemään jotain ihan uutta paikkaa, niin koko homma perustuisi sille kuvitelmalle, että ihmiset aloittaisivat / siirtäisivät pelinsä tälle uudelle alueelle. Tämä ei minusta ole kovin uskottavaa.[/i:783849e26c] Eipä kyllä tule mieleen yhtään sellaista paikkaa Gloranthassa, josta ei olisi sanottu mitään nimeä lukuun ottamatta – ellei sitten laske mukaan tyhjiä maita. Teshnoksestakin, jossa ajattelin vetää seuraavan irkkipelini, on saatavilla virallista tietoa jonkin verran, vaikka paljon kaikenlaisia yksityiskohtia on auki. Tukeudun silti aika vahvasti jo valmiiksi annettuihin tietoihin, mutta ehkä kyhään jotakin kuorrutusta päälle. Jonkinlainen analogia Intiaan voisi olla paikallaan, vaikka Teshnos onkin suurelta osin myös erilainen paikka kuin Intia. [i:783849e26c] Ja lopuksi, ei lehden teeman ole mikään pakko olla joku alue. UW1 teema on Tarsh, mutta kakkosen onkin sitten jotain ihan erilaista tyyliin 'kulkurit ja bandiitit'.[/i:783849e26c] Niin, onhan The Book of Drastic Resolutionsissakin ollut teemanumeroina pimeyttä ja kaaosta ja seuraavaksi pitäisi kai tulla numero, joka koskee vettä. Sitten jos se joskus ilmestyy. Joka tapauksessa kannattaisin vapautta siinä mielessä, ettei artikkelien tarvitsisi olla mitenkään kovin tiukasti toisiinsa liittyviä, vaikka tietysti useista samansuuntaisista artikkeleista voisi olla enemmän hyötyä. [i:783849e26c] Oman ryhmän perustaminen lehtiprojektille ei olisi mikään huono ajatus. (Ja mielellään ei ezboardille, jonka hitaus ja tapa avata mainosikkunoita aiheuttaa jatkuvaa mielipahaa.)[/i:783849e26c] Niinpä, lehden kehittelyllä voisi tosiaan laatia ihan oman paikkansa. Aika hyvä ajatus voisi olla myös neuvotteleminen ihan reaaliaikaisesti, joko kasvokkain tai irkkikanavalla. Irkkikanava saattaisi olla paras vaihtoehto etenkin niille, jotka sattuvat asumaan kaukana pääkaupunkiseudusta.
Guzmo linkki 26. lokakuuta 2001 kello 18.10
Guzmo 26. lokakuuta 2001 kello 18.10 linkki Postituslista olis pop. Asiasta tulee niin paljon kuitenkin keskusteltua jos tämä idea lähtee eteenpäin, ettei siinä ezBoarDit ja irkit riitä :smile: Nää popupit kyllä syö miestä. Eikä sitä pop-up stopperia voi käyttää sillä se estää normaalin surffailun lähes täysin. Paljos se rekisteröitymismaksu olikaan Tero? Olisko kolehdin paikka pikkuhiljaa... - GuzmO
newsalor linkki 27. lokakuuta 2001 kello 17.22
newsalor 27. lokakuuta 2001 kello 17.22 linkki JuhaR: [i:d869636431] Tästä olen eri mieltä. Thunder Rebels, Storm Tribe ja tuleva Sartar Rising 1&2 antavat hyvän kuvan siitä millaista elämä Sartarissa ja Lohikäärmesolassa on, ja toisaalta niiden julkaiseminen tarkoittaa sitä, että suurin osa kaikista peleistä tulee sijoittumaan sinne. Minkä takia ei tehtäisi materiaalia, joka tukee näitä kirjoja? [/i:d869636431] No jaa. En sitten kyllä oikein tiedä mistä olemme eri mieltä. Minä ainakin tiedän hyvinkin paljon Sartarista, joten en näe estettä sitä käsittelevän kaman julakisemiseen. Sen sijaan vaikka Sodan Kuningaskunnan tai jonkin vastaavan alueen käsitteleminene olisi aika futiilia. Itse suosisin englanninkielistä lehteä, koska luulen, että suomenkieliselle ei olisi tarpeeksi ostajia. Ei kait se haittaisi , jos osa artikkeleista tehtäisiin suomeksi ja sitten käännettäisiin lehteä varten. Lisäksi minusta on aina ollut vittumaista, jos joku hyvä lehti tai julkaisu on tullut kielellä, jota en osaa. (Esim. ranskankieliset Praxsälät) Edited by: newsalor at: 10/27/01 9:06:05 pm
Juha R linkki 28. lokakuuta 2001 kello 11.05
Juha R 28. lokakuuta 2001 kello 11.05 linkki Newsalor: --------- Luulin että kun kirjoitit että [i:a220bd868d] Jos haluamme välttyä Greggaukselta, niin ehdotan, että ensimmäisessä numerossa välttelemme sellaisia alueita, joiden tulevaisuudesta ei ole varmuutta.[/i:a220bd868d] niin tarkoitit, että kannattaisi kirjoittaa jostain ylipäätään vähän käsitellystä / tuntemattomasta alueesta, mutta koska kirjoitat nyt, että [i:a220bd868d] Minä ainakin tiedän hyvinkin paljon Sartarista, joten en näe estettä sitä käsittelevän kaman julakisemiseen. Sen sijaan vaikka Sodan Kuningaskunnan tai jonkin vastaavan alueen käsitteleminene olisi aika futiilia.[/i:a220bd868d] niin näin ei varmaankaan ole, enkä todellakaan ole varma, kuinka paljon samaa mieltä sitten olemme. Pahoitteluni jos tulkitsin sinua hätäisesti väärin. Joka tapauksessa minusta mielekkäintä olisi tehdä jotain Lohikäärmesolaan (ei siis välttämättä Sartariin) tai sen lähialueisiin liittyvää. Siis jos haluaa ottaa tällaisen alueellisen teeman.
newsalor linkki 28. lokakuuta 2001 kello 12.11
newsalor 28. lokakuuta 2001 kello 12.11 linkki Nimenomaan niiden alueiden tulevaisuudesta ei ole varmuutta, joista ei ole kirjoitettu paljon mitään. Gregillä kuitenkin on varmasti paljon suunnitelmia vaikkapa Manirian länsiosille, vaikka siitä ei ole paljon pukahduttu virallisissa julkaisuissa (näin ainakin Genertarelan kirjassa sanottiin). Anyway. Pointtini oli se, että meidän tulisi keskittyä sellaisiin alueisiin, joista tiedämme jotain ja esim. Sartarin lähitulevaisuus on ainakin minulle aika selkeää. Ensimmäisen julkaisun jälkeen voisimme hyvällä omalla tunnolla neuvotella Gregin kanssa ja siirtyä sitten vähemmän tunnetuillle alueille, jos niin haluaisimme.
Nysalor linkki 28. lokakuuta 2001 kello 9.10
Nysalor 28. lokakuuta 2001 kello 9.10 linkki Juha R: [i:1b5805d95d] Joka tapauksessa minusta mielekkäintä olisi tehdä jotain Lohikäärmesolaan (ei siis välttämättä Sartariin) tai sen lähialueisiin liittyvää. Siis jos haluaa ottaa tällaisen alueellisen teeman.[/i:1b5805d95d] Minua ei kylläkään Lohikäärmesola kauheasti inspiroi. Onhan sitä toki muitakin seutuja, joilla voi pelata. Enpä silti vastusta, jos joku haluaa kirjoittaa kiinnostavaa materiaalia Lohikäärmesolasta. newsalor: [i:1b5805d95d] Nimenomaan niiden alueiden tulevaisuudesta ei ole varmuutta, joista ei ole kirjoitettu paljon mitään. Gregillä kuitenkin on varmasti paljon suunnitelmia vaikkapa Manirian länsiosille, vaikka siitä ei ole paljon pukahduttu virallisissa julkaisuissa (näin ainakin Genertarelan kirjassa sanottiin).[/i:1b5805d95d] Niiden alueiden tulevaisuuteen, joiden tulevista tapahtumista tiedetään jo paljon, ei kai voi kovinkaan paljon vaikuttaa sillä omalla materiaalilla. Lähitulevaisuus on niillä seuduilla kai jo pääpiirteittäin selvä, mutta tuntemattomilla alueilla riittäisi varmaan vielä paljon keksittävää. Jos Greg viitsisi niistä tuntemattomien alueiden suunnitelmistaan jotakin pukahtaa, niin olisihan mahdollista myös huomioida ne. Kyllähän silti jonkinlaisia viitteitä on jo ilmassa vaikkapa Teshnoksen tulevaisuudesta, koska Melibin Harstar varmasti ryhtyy pian toimiin ja hyökkää mantereelle. Harstarilla saattaa olla paljon suurempiakin suunnitelmia, kun hänellä on käytössään harppojiakin. Tolatin miekka on myös yksi kiinnostava juttu ja saattaa olla, että joku musta hevonen tulee noutamaan sitä. Tällä seudulla saattaisi olla kyllä vielä paljon avoimia tulevaisuuteen liittyviä asioita, joihin voisi vaikuttaa. Jos siis halutaan olla todella kunnianhimoisia. :smile:
Plentonius linkki 28. lokakuuta 2001 kello 15.35
Plentonius 28. lokakuuta 2001 kello 15.35 linkki Huomenta taas vesselit, viikon mittainen hiljaisuus johtui internetvieroituksesta. Monia mielipiteitä on kirjattu ja olen varmaan samaa mieltä osittain jokaisen kanssa. Mutta se yksinkertainen perusmielipiteeni on se, että: A) Tuotetaan materiaalia, johon mahdollisimman monella on ymmärrys = englanniksi. Ei väliä sillä, että miten sen käy loppujen lopuksi, kunhan vain sillä on potentiaalia tämän ymmärryksen suhteen. B) Ei silläkään väliä, että mikä se teema on. Tuotetaan vaan matskua ja julkastaan mikä näyttää hyvältä. Ei paineita sen suhteen. Kirjoittakaa siitä mikä kiinnostaa. Ja sitten, jotta homma etenisi (näin), niin aloitan yahoon puolelle.... [url]groups.yahoo.com/group/lehtiprojekti[/url] aiheisen suljetun ryhmän. Kiinnostuneet pyrkiköön sisään. Jutellaan suomeksi vaan sielläkin.