Vanha foorumi

Takaisin

Panssari

RuneQuestin säännöt
Grief the lord of Rain 1. lokakuuta 2007 kello 12.24
Kirjoittaja Viesti
Grief the lord of Rain linkki 1. lokakuuta 2007 kello 12.24
Grief the lord of Rain 1. lokakuuta 2007 kello 12.24 linkki Tuli katsottua eräs dokumentti, jossa oli juttua keskiaikaisista aseista ja panssareista. Panssareista tuli ilmi sellainen seikka, ettei ne tietenkään "vähennä" tätä vahinkoa kovinkaan paljoa vaan muutta esim. miekan viillot ja pistot "tylpiksi". Ajattelin soveltaa tätä omiin sääntöihin niin, että vain nahkapanssarit vähentää vahinkoa --> koska pehmeitä jne. Ja rengas ja levyhaarniska muuttaa PP määrän vahinkoa tylpäksi, murskaavaksi vahingoksi. Eli tulee mustelmia ja katkenneita luita haavojen tilalla.
Vash the Stampede linkki 1. lokakuuta 2007 kello 12.55
Vash the Stampede 1. lokakuuta 2007 kello 12.55 linkki Mitenkäs ajattelit, että tämä muuttaa sääntöjä muuten? Kantaako kukaan enää raskaita panssareita, jos niistä ei sen kummempaa hyötyä ole. Vai erotteletko jotenkin vielä miten lävistys/viilto eroaa murskauksesta? Kuitenkin vaikutus on aikalailla sama onko käden lihas tai jänne poikki tai luut tuhannen päreinä.
Grief the lord of Rain linkki 1. lokakuuta 2007 kello 15.37
Grief the lord of Rain 1. lokakuuta 2007 kello 15.37 linkki Niin, tuota olenkin miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että murskaavalla vahingolla ei tule verenvuotoa -- Paitsi tietysti sisäistä, joka ei ole niin vakavaa -- paitsi tietysti sisäelimissä ja aivoissa.
Alec linkki 1. lokakuuta 2007 kello 19.49
Alec 1. lokakuuta 2007 kello 19.49 linkki Itse en suosittelis välttämättä tuollaisiin muutoksiin... Kyllä kuule ne metallipanssarit ihan oikeesti kanssa suojaa eri iskuilta. Ite kattelin kans täsä yks päivä dokkaria, jostain viikinkien menoista ja siinä testailtiin raskaiden rengaspanssarien kestävyyttä. Olin aika yllättynyt kuinka kestäviä ne oikeasti oli. Siinä meinaan ammuttiin jousella metallikärkinen nuoli lähietäisyydeltä suoraan päin ja nuoli pysähty kuin seinään, eikä jättänyt jälkeäkään. Keskiajalla ritarit raskaine levypanssareineen oli oikeasti todella hyvin suojattuja. Tämänhän vuoksi juuri ritareita vastaan kehitettiin erilaisia aseita, joilla jalkamies saattoi pärjätä, koska normaalit aseet yleensä olivat voimattomia. Näitä aseitahan on halberdin tyyliset pitkät keihäät, joissa on koukku, jolla pystyy vetämään ritarin hevosen selästä alas...myös sotavasara todettiin tehokkaaksi panssarinlävistäjäksi, mutta silläkin oli tarkoitettu lyömään päähän, koska se lävisti vain niin vähän matkaa, että kuolettavan osuman sai yleensä vain päästä. Pitkäjousen tultua markkinoille, homma hieman muuttui...
Ugly Psycho linkki 2. lokakuuta 2007 kello 4.00
Ugly Psycho 2. lokakuuta 2007 kello 4.00 linkki [quote:a547b3bec7="Grief the lord of Rain"]Panssareista tuli ilmi sellainen seikka, ettei ne tietenkään "vähennä" tätä vahinkoa kovinkaan paljoa vaan muutta esim. miekan viillot ja pistot "tylpiksi".[/quote:a547b3bec7] Lyhykäisyydessään, kyllä ne tekee ihan sekä-että. Erityisesti metallipanssarit jakaa iskun voimaa reilusti suuremmalle alueelle, mitä voi sanoa kyllä 'tylpistämiseksikin' tietyllä tapaa, mutta samalla se myös tarkoittaa sitä, että iskuenergia pinta-alaa kohden pienenee reilusti, eikä vammoja siten juurikaan enää synny (jos panssaria ei saada rikottua). Levyhaarniskat ja muut täysin jäykät panssarit, jotka eivät ole koko matkalta ihossa kiinni vieläpä ikäänkuin ohjaavat osan iskun voimasta itse kropan ohi.
Grief the lord of Rain linkki 2. lokakuuta 2007 kello 10.45
Grief the lord of Rain 2. lokakuuta 2007 kello 10.45 linkki Aah... No tuo on kyllä totta, kun sitä noin ajattelee. Kiitos tästä tiedosta. Nyt olen taas vähän fiksumpi. Hienoa, että jotkut tietää tuollaisista asioista, jotta me muut emme sotke täysin systeemejämme :-D
Bellad linkki 4. lokakuuta 2007 kello 8.16
Bellad 4. lokakuuta 2007 kello 8.16 linkki [quote:e709240f99="Grief the lord of Rain"]Aah... No tuo on kyllä totta, kun sitä noin ajattelee. Kiitos tästä tiedosta. Nyt olen taas vähän fiksumpi. Hienoa, että jotkut tietää tuollaisista asioista, jotta me muut emme sotke täysin systeemejämme :-D[/quote:e709240f99] juu, siihen on ollut omat syynsä, miksi erilaisia panssareita on jaksettu raahata mukana..;) Laitanpa linkin erääseen puolisekavaan sepustukseen haarniskoista. http://www.majatalo.org/phpBB2/viewtopic.php?t=3833 asiasta löytyy toki enemmän artikkeleitä ympäri nettiä, mutta tuo keskustelu jokseensakin tiivistää melko hyvin, että miksi erilaiset haarniskat ovat toimineet. Mutta haarniskoiden ylenpalttinen realistisointi tai simulointi on mielestäni hieman hukkaan heitettyä aikaa, jonka parissa on mukavampi käyskennellä luodessa, eikä pelatessa. Kuten AnlaShok (linkitetyn keskustelun aloittaja) on teitokonejärjestelmän tekeminen simulatiiviseksi ehkä se käyttäjämieluisin vaihtoehto, muttei sellainen taas pöytärope-maailmaan oikein sovi. Mutta jos haluat tuollaista tylppää damagea teettättää hahmoille, niin miten olisi seuraava melko helppo sääntö: Kaikki haarniskat suojaavat kuten tavallisesti, mutta kustakin haarniskasta pääsee 1/4 aiheutetusta vahingosta lävitse, jota vastaan kerrostettu haarniska suojaa täysillä. (tällöin 8 pistettä levyhaarniskaan tekee 2 pistettä murskaava vahinkoa, jota vastaan alla oleva kovanahka suojaa 2 pistettä.) Tällöin tulee voimaan myös haluamasi kevyiden haarniskoiden ominaisuus, että ne suojaavat aina täydellä luvullaan, koska 1/4 on alle 1. he he. no kuiten, pidemmän päälle tämä on kuitenkin huono ja lyhytnäköinen sääntö, koska sitten tulee käyttöön suojaloitsut, jolloin pitäisi sitten erikseen miettiä, mikä suojaa ensimmäisenä, loitsut vai haarniska, ja kun on erilaisia suojaloitsuja, niin niiden kohdalla pitäisi aina miettiä erikseen onko se nyt sitten erilailla kuin ne muut. Sitten tulee vielä sekin, että jos haarniskassa on suojariimuja, niin mitenkä ne toimivat, saati jos ne ovat kerrostetussa haarniskassa. Pidemmän päälle kun niinkin yksinkertaista järjestelmää kuin RQ on, alkaa edes hienoisesti muokkaamaan, huomataan että ollaan keskellä miljoonien muuttujien, joiden kanssa pitäisi alkaa pläräämään, joten pikkumuutos vaatiikin tuhansien tuntien työtä, tai lukuisia ärräpäitä joka pelikerralla.