Vanha foorumi

Takaisin

Tunnistaako kohde heitettävän loitsun?

RuneQuestin säännöt
Tero Kaija 3. elokuuta 2007 kello 21.03
Kirjoittaja Viesti
Tero Kaija linkki 3. elokuuta 2007 kello 21.03
Tero Kaija 3. elokuuta 2007 kello 21.03 linkki Haa, pitkästä aikaa viestiketjun aloittajana. Mutta asiaan.. Kysymykseni kuuluu, tunnistaako hahmo loitsun, joka häneen heitetään? Hahmon lienee ainakin pakko tietää, onko kyseessä vihamielinen loitsu, jotta osaa sitä vastustaa. Mutta tietääkö hahmo tarkat tiedot loitsusta, mitä se tulee aiheuttamaan, vai onko jokaisella loitsulla joku oma fyysinen muoto, joka näkyy pelaajalle. Täytyykö pelaajan tämän perusteella yrittää päätellä, onko kyseessä paha vai erittäin paha loitsu? Alkuperäisessä RQ:ssahan ei kait ole niin väliä, tunnistaako loitsun, vastustusheitto on kuitenkin TP vs. TP. Mutta MRQ:ssa asialla on hieman väliäkin, koska taikapisteitä voi käyttää parantamaan loitsun vastustukseen käytettävää kykyä. Peleissämme tuli tilanne vastaan, jossa yritin kuvailla pelaajalle, että vihamielinen loitsu tulee kohti ja se näyttää siltä & tältä. Pelaaja tietysti loitsua vastusti, mutta jos olisi tiennyt loitsun kuvauksen, hän olisi käyttänyt kaikki mahdolliset taikapisteensä parantaakseen mahdollisuuttaan puolustautua loitsua vastaan.
Bellad linkki 3. elokuuta 2007 kello 21.21
Bellad 3. elokuuta 2007 kello 21.21 linkki RQ antaa ymmärtää, että jokaisella velholoitsulla on tietyt ainekset, joita se vaatii, ja tällöin periaatteessa ainakin loitsuja tunteva voi tunnistaa loitsun (yleensä olen pitänyt automaattisena moista, kun laiska ollut, eikä mikään peli ole erityisesti velhojen ympärille keskittynyt, jotta siitä olisi viitsinut alkaa repimään "tää huijasikin parilla aineksella" juttuja..) Henkitaikuuspuolella taasen jokaisen loitsun opettaa jokin henki, joka sen osaa, ja yleensä olen pitänyt että henkimaailmassa loitsuhengestä pystyy ulospäin näkemään minkä loitsun se osaa. Joskus enemmän shamaaneihin yms keskittyneessä pelissä henkitaikuus toimi siten, että loitsittaessa henkimaailmasta tuli henki, joka muodosti loitsun vaikutuksen, tai että se henki oli loitsijalla "mielessä" ja vei sitä "vapaa ÄLY" pisteytystä sen takia (jossain kohdassa mainitaan myös loitsun polttopiste, joka voi siis tarkoittaa myös hengen sidonta paikkaa, ja siis henget toimii samoin kuin yllä, tai sitten että loitsutyypeillä on rajoitteita polttopisteen suhteen tms, en ol epottopisteitä käyttänyt niiden heikkojen puolien takia, eikä pelaajat ole koskaan niiden perään kyselleet), ja sieltä se vapautettiin muodostamaan tämän loitsun vaikutus, ja tätäkautta ne jotka tunsivat henkiä, tunnistivat loitsuja, mutta koska loitsinta ei vie juurikaan aikaa (NPP-ih + taikapisteet eli noin 4-8s) ei loitsun tunnistamiselle jää juurikaan aikaa. Yleensä loitsut on kuitenkin tunnistettu automaattisesti. sekin taisi olla mainittuna RQ:ssa, että loitsuille antautuminen (vastustamatta jättäminen) on tietoinen teko, jolloin tajuttomat tms automaattisesti yrittävät vastustaa loitsuja, ja samoin yllätyksestä loitsinnan kohteeksi joutuvat.
Ugly Psycho linkki 4. elokuuta 2007 kello 8.34
Ugly Psycho 4. elokuuta 2007 kello 8.34 linkki Mulla on semmoinen hämärä muistikuva, että vanhan RQn tulkinta oli, että loitsua ei ainakaan oletuksena tunnista. Ja jos en ihan väärässä ole, tästä on joku mainintakin lisäopuksissa, jonkun seikkailun yhteydessä, vaan kun ei yhtään muista missä. Tosin eikös henkiloitsutkin edellytä sitä mutinaa ja huitomista, eli ehkä itse sallisin loitsun tunnistamisen, jos loitsijan vaan näkee (ja ehkä onnistuu jossain heitossa tai tuntee itsekin heitettävän loitsun).
Alec linkki 4. elokuuta 2007 kello 9.48
Alec 4. elokuuta 2007 kello 9.48 linkki Säännöissä ei musta tuollaisesta puhuta, mutta meillä on aina pidetty, ettei hahmo tunnista häneen heitettävää loitsua. Loitsun vastustaminen kuitenkin tulee tietoisuuteen, mutta ei itse loitsu. Kuitenkin kuten Ugly yllä sanoi, jos hahmo näkee itse loitsunheittäjän, on hänellä mahdollisuus tunnistaa loitsu loitsimisesta. Tämä oli siis vanhassa RQ:ssa, joten uudesta en osaakkaan sitten sanoa. Kuulostaa aika huonolta säännöltä, jos joutuu tp:tä käyttämään vastustamiseen, eikä pysty sitten tietämään tuleeko sieltä jotain haavan kaltaista vai henkikatkoa...
Guzmo linkki 15. elokuuta 2007 kello 16.48
Guzmo 15. elokuuta 2007 kello 16.48 linkki Jos tulee tietämättään offensiivista loitsua niskaan, porukka varmaan oletuksena vastustaa niitä. Tästähän seuraa mielenkiintoisia tilanteita kun haavoittunut hahmo menettää tajun ja voimaan jää vielä esim. Kilpi V loitsu. Pertti perusparantaja ei saa parannusloitsujaan läpi, ellei pumppaa niitä tp:llä :P