Vanha foorumi

Takaisin

MRQ Q&A

RuneQuestin säännöt
Vash the Stampede 10. heinäkuuta 2007 kello 21.31
Kirjoittaja Viesti
Vash the Stampede linkki 10. heinäkuuta 2007 kello 21.31
Vash the Stampede 10. heinäkuuta 2007 kello 21.31 linkki Pitäisikö kehitellä Mongoosen runequestia kehittelevä thread tänne? Kysymyksiä ja vastauksia alkaa ihmisillä pikkuhiljaa jo olemaan. Jos vastaava thread jo täältä löytyy, niin tämän saa poistaa vaikka heti. Elikkäs kysymyksiä ja vastauksia tänne vaan. Varmaan eka niitä kysymyksiä... dah
Nysalor linkki 10. heinäkuuta 2007 kello 22.38
Nysalor 10. heinäkuuta 2007 kello 22.38 linkki Vash the Stampede: [i:1da90d5349]Pitäisikö kehitellä Mongoosen runequestia kehittelevä thread tänne? Kysymyksiä ja vastauksia alkaa ihmisillä pikkuhiljaa jo olemaan. Jos vastaava thread jo täältä löytyy, niin tämän saa poistaa vaikka heti.[/i:1da90d5349] Eiköhän Mongoosen RuneQuestia käsitteleviä kysymyksiä voi esittää nykyisille keskusteluosastoille. Suoraan sääntöihin liittyvät kysymykset menevät kätevästi keskustelualueelle RuneQuestin säännöt, ja toisen ajan Gloranthasta voi mainiosti keskustella Glorantha-alueille. Tietysti on hyvä tarpeen mukaan mainita, että kyse on Mongoosen versiosta, koska oletusarvoisesti RuneQuest taitaa aika monen mielessä viitata Avalon Hillin versioon ja suomennettuun RuneQuestiin.
Tero Kaija linkki 11. heinäkuuta 2007 kello 11.58
Tero Kaija 11. heinäkuuta 2007 kello 11.58 linkki Kuinkahan monta MRQ:n pelaajaa tältä foorumilta edes löytyy? Käsiä pystyyn. Onko meitä vain muutamia vaiko jopa useampia? MRQ-keskustelu on täällä jäänyt varsin vähäiseksi, senpä takia en ole itsekään sitten vaivautunut tänne kysymyksiä kirjoittelemaan koskien MRQ:ta. MRQ:ta tulee kuitenkin pelattua suunnilleen kerran viikkossa ja siinä yhteydessä kysymyksiä erinäisistä asioista tulee mieleen, joista mielellään kuulisi myös muidenkin mielipiteitä.
Nasse linkki 12. heinäkuuta 2007 kello 9.45
Nasse 12. heinäkuuta 2007 kello 9.45 linkki Meikäläinen ainakin pelaa. Olen johtanut reilut 20 kertaa loskalmilaista merimatkailua kolmannella ajalla. Mielestäni MRQ on kokeilemisen arvoinen. Itse pidän siitä enemmän kuin RQ3:sta, jota olen pelannut/johtanut yli 10v. Yritän parhaani kykyni mukaan vastailla kysymyksiin, mikäli jollain niitä on.
Kultainen Kuningas linkki 12. heinäkuuta 2007 kello 22.31
Kultainen Kuningas 12. heinäkuuta 2007 kello 22.31 linkki Ollaanhan sitä porukan kanssa kokeiltu, mutta vanhempi on mielletty jotenkin mukavemmaksi. Kirjat kuitenkin omistan.
Nysalor linkki 12. heinäkuuta 2007 kello 23.11
Nysalor 12. heinäkuuta 2007 kello 23.11 linkki Sen perusteella, mitä olen Mongoosen RuneQuestin sääntöjä lukenut, se ei ole mitenkään erityisemmin lumonnut minua, joskaan minulle ei ole myöskään tullut sellaista inhoreaktiota kuin joillekuille RuneQuest Rules -postituslistalla. Taikuutta voisi jopa ajatella jotenkin soveltavansa vanhan RuneQuestin säännöille. Mongoosen RuneQuestiin ilmestyneet Glorantha-opukset löytyvät minulta kaikki. Varsinkin viimeisin The Clanking City on kiehtova, ja rustailen siitä varmastikin arvostelun jossakin vaiheessa. Jrustela-kirjakin toivon mukaan saapuu piakkoin Suomeen asti. Toisen ajan materiaalista kiinnostuneelle suosittelen myös The Middle Sea Empire -kirjaa, sillä se syventää kirjojen antamaa kuvaa. Tilaaminen Warehouse 23:sta on melko helppoa ja halpaa, kunhan omistaa luottokortin. Saisivat tosin kyllä tilata sitä Fantasiapeleihinkin. Pitäisi ehkä joskus herätellä toista aikaa koskevaa keskustelua, koska siinä on ainakin aihe, jota ei ole täällä foorumilla jauhettu vielä ihan puhki. ;)
Nasse linkki 13. heinäkuuta 2007 kello 7.55
Nasse 13. heinäkuuta 2007 kello 7.55 linkki [quote:cb9432cdd8]Sen perusteella, mitä olen Mongoosen RuneQuestin sääntöjä lukenut, se ei ole mitenkään erityisemmin lumonnut minua, joskaan minulle ei ole myöskään tullut sellaista inhoreaktiota kuin joillekuille RuneQuest Rules -postituslistalla. Taikuutta voisi jopa ajatella jotenkin soveltavansa vanhan RuneQuestin säännöille. [/quote:cb9432cdd8] Kannattaa pelata muutama pelikerta, koska meikäläisellä oli vähän samanlaisia fiiliksiä, kun olin säännöt lukenut. Osa tuntui hyviltä, mutta silti vähän epäilytti. Pelatessa MRQ toimii kyllä paremmin kuin RQ3. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni. Erityismaininta muuten täytyy antaa MRQ:n sorcerylle, joka hakkaa vanhan kyllä 100-0. Syyskuussahan muuten Mongoose näyttää julkaisevan Deluxe RuneQuestin, joka varmaan sisältää sivumäärästä päätellen (n.350sivua) kaikki tärkeimmät säännöt samassa paketissa inhimilliseen hintaan.
Bellad linkki 13. heinäkuuta 2007 kello 16.25
Bellad 13. heinäkuuta 2007 kello 16.25 linkki [quote:7894e7b0fd="Nasse"] Syyskuussahan muuten Mongoose näyttää julkaisevan Deluxe RuneQuestin, joka varmaan sisältää sivumäärästä päätellen (n.350sivua) kaikki tärkeimmät säännöt samassa paketissa inhimilliseen hintaan.[/quote:7894e7b0fd] Tai sitten ison kasan kuvia, turhia taulukoita ja referoituaj sääntöjä, kuten RQ3:n deluxe.. =) he he...no ei vaa, ei se niin kamala ollut, mutta oli kuite...
Vash the Stampede linkki 13. heinäkuuta 2007 kello 18.03
Vash the Stampede 13. heinäkuuta 2007 kello 18.03 linkki Itse olen valitettavasti vasta päässyt lukemaan MRQ:n kirjoja, mutta peliä en vielä ole päässyt pelaamaan. Jostain syystä minua risoo suunnattomasti MRQ:n vahinkosysteemi, jossa vahingot luetellaan eri luokkiin (minor/major/jotain jossain joskus). Vahingot ovat mielestäni RQ3:n yksi parhaista puolista, eikä sitä pitäisi mielestäni muuttaa. Ilmeisesti (en tiedä miten toimii pelissä) se on muutettu jotenkin oudosti ja minua ahdistaa suuresti, jopa lähes masentaa. Taikuushommia MRQ:ssa on ainakin kuvailtu enemmän, mutta en tiedä ovatko ne sen verran parempia tai toimivampia. Shamaaniksi pääseminen aiheuttaa jonkin merkittävän muutoksen, kuten sukupuolenvaihdoksen... WTF?!? RQ3:ssa shamaanit olivat/ovat tosin hiukan vaikeasti lähestyttäviä, joten ehkä yksi transvestiitti hyväksytään. Velhosääntöjä en ole vielä tarkasti lukenut, joten niistä en osaa sanoa mitään. Ainoastaan sen, että pelaajahahmoina velhot olivat meidän peleissä(RQ3) aika lailla on/off -tyylisiä - Joko he tekivät jotain todella merkittävää tai eivät yhtään mitään. En tiedä onko MRQ:n velhosysteemi yhtään parempi. Löysimme jostain RQ3:een uudet velhoilusäännöt jotka paransivat pelaajahahmojen velhoiluja ainakin vähän, mutta jälleen... Me no don't not know! Haluaisinkin siis päästä mukaan tähän MRQ:n maailmaan vähän konkreettisemmin, Rvot&Frames huom!, mutta ilmeisesti joudun jäämään ikuisesti ilman kyseistä kokemusta.... Nyyh nyyh, sob sob...
GoingDown linkki 27. heinäkuuta 2007 kello 11.36
GoingDown 27. heinäkuuta 2007 kello 11.36 linkki Täältä kans huudahtaa yksi MRQ:n pelaaja. Ollaan kampanjaa pyöritelty MRQ:lla viimevuoden elokuulta saakka. Tosin välillä on ollu taukoja pelaajien ja allekirjoittaneen kiireiden vuoksi. Meillä porukka tykkää RQ3:een verrattuna MRQ:sta hiukkasen enemmän, systeemi tuntuu vähän simppelimmältä. [quote:0148b2b9da="Vash the Stampede"] Jostain syystä minua risoo suunnattomasti MRQ:n vahinkosysteemi, jossa vahingot luetellaan eri luokkiin (minor/major/jotain jossain joskus). Vahingot ovat mielestäni RQ3:n yksi parhaista puolista, eikä sitä pitäisi mielestäni muuttaa. Ilmeisesti (en tiedä miten toimii pelissä) se on muutettu jotenkin oudosti ja minua ahdistaa suuresti, jopa lähes masentaa. [/quote:0148b2b9da] Vahinkosysteemissä pelanneena suurin ero entiseen on tuo kokonaiskeston poisto. Nuo minor/major rajat ovat vaan entisiä rajoja eri nimillä (ennen paikka meni miinukselle, tai 2x miinukselle alkuperäisestä)
Rvot linkki 1. elokuuta 2007 kello 14.42
Rvot 1. elokuuta 2007 kello 14.42 linkki Parahin Vash, tulemme pitämään huolen ettet koskaan, ikinä pääsee pelaamaan MRQ:ta. Varjostamme jokaista liikettäsi! Mitä itse peliin tulee, niin alkuvaikutelma varsinkin säännöistä oli kauhea. Pikkuhiljaa kuva on kuitenkin muuttunut valoisemmaksi, lähinnä Gloranthan Second Agen ja kulttikirjojen myötä, (meidänkin) peliin on tullut Gloranthamaista sisältöä kliinisten perussääntöjen ja hämmentävien riimuintegraatioiden lisäksi. Ärsytystä herättää materiaalin jako pienenpieniin paloihin, välillä tuntuu että maksaa 25e pelkistä pahvikansista. Lisävaivana sääntöjä etsiessä pitää aina arpoa että missä kirjassa se tämä asia olikaan. Vai onko siihen kenties julkaistu jo errata. Aargh! Mukavinta luettavaa on ollut ehdottomasti Gloranthan Second Age, siitä saa mukavaa historiapohjaa kolmannellekin ajalle sijoittuvaan kampanjaan.