Vanha foorumi

Takaisin

Alone Confederation > Bachad Tribe > Garrik Clan

Zin Letters -tekijäfoorumi
Garrik 22. toukokuuta 2007 kello 11.33
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 22. toukokuuta 2007 kello 11.33
Garrik 22. toukokuuta 2007 kello 11.33 linkki Heipähei kaikille projektilaisille! (Täältä löytyikin vastaukset kaikkiin Vesalle esittämiini kysymyksiin - ei tarvitse vastata viestiini...) Tässä oman artikkelini sisältöä ja aikataulutusta: [b:b381f6df76]Alone Confederation[/b:b381f6df76] (2 sivua? - pahasti kesken) - Yksinäisen kaupungin/kylän ympärille syntyneen heimoliiton lyhyen lyhyt kuvaus - Orlanthin palvonta ja muut kultit (kuinka tarshilaiset pakolaiset järjestävät maailmansa?) - historia/kronologia (ainakin 1582-1621) - yleiskartta (se, jota olen tuolla vanhalla Lehti-palstalla levitellyt) [b:b381f6df76]Alone[/b:b381f6df76] (2 sivua) - Yksinäisen nykyhetki ja keskeiset vaikuttajat - Skemaattinen kartta - (Tästä on yksi versio valmis, mutta asiasisällön ja tekstimäärän suhde on huono; pitää vielä tiivistää ja terottaa...) [b:b381f6df76]Bachad Tribe[/b:b381f6df76] (niin kesken, etten sivuja osaa vielä laskea) - Bachadin heimon historia/myyttinen menneisyys (1-2 sivua?) - Muutto (kuinka koko heimo vaelsi nykyisille asuinsijoilleen Oikeamielisen Tuulen kapinan jälkeen...) (1 sivu?) - Nykyisten klaanien lyhyt kuvaus (2-4 sivua?) [b:b381f6df76]Garrik Clan[/b:b381f6df76] - Tarkempi syventyminen Garrikin klaaniin: miltä tuntuu olla tappion kärsinyt ja rankasti verotettu Orlanhti-klaani uusilla asuinsijoilla; miten silloin yleensä voi pärjätä?; klaanin keskeiset henkilöt (monta sivua) - Klaanin tulan kuvaus (aikuistumisriitin muodossa; sis. skenaarioideoita) (2 sivua?) [b:b381f6df76]Sources[/b:b381f6df76] (1/4 sivu) Olen kerännyt proggista varten aika joukon viittauksia ja innoituksen lähteitä. Mielestäni ne olisi hyvä laittaa artikkelin kylkiäisiksi, niin muiden olisi helpompi tarttua toimeen, jos seutu kiinnostaa... Kuulostaa varmaan kunnianhimoiselta, ja onkin sitä. Sivumäärän voi arvioida tuonne 15 sivun tuntumaan (Times New Roman 12pt, riviväli 1, kappaleet erotettu toisistaan yhdellä välirivillä). TÄTÄ VOI LYHENTÄÄ, esim. yksinkertaisesti pudottamalla pois edellä lueteltuja osioita. (Kirjoitan koko homman kuitenkin varmaan joka tapauksessa, itselleni.) Toinen tapa lyhentämiseen on iskeä tavaraa taulukkoihin, joista kyllä saa jokseenkin mielekkään kuvan eri klaaneista - varsinkin niiden voimavaroista ja uskonnsta. (Tällaiset taulukot minulla on jo jokseenkin valmiina varsinaisen tekstin kirjoittamisen tueksi.) [b:b381f6df76]Tyyli[/b:b381f6df76] painottuu enemmän sellaiseen "historia ja antropologia" -suuntaan, eli objektiiviseen tekstiin, jota toki minä-muotoiset pätkät elävöittävät. Kyllä siellä myyttejä ja sankarimatkojenkin ideoita on, joka osaa ne ulos lukea. [b:b381f6df76]Minua vaivaava kysymys[/b:b381f6df76] on tällä hetkellä se, mitä John Hughes & kumppanit ovat kaavailleet tälle seudulle. Unwritten Wordsilla on kuulemma aika kasa Far Point tavaraa tiedostoissaan, ja Hughesin mainintojen perusteella näyttää siltä, että hänellä on vahva visio myös Yksinäisen heimoliitosta. Ja jotain on kuulemma joskus tulossa uloskin. Vaikka YGWV, mua kevyesti harmittais, jos mun koko artikkelini gregattaisiin/hughesittaisiin tuota pikaa. Siksi olen myös ajatellut, että voisin sittenkin keskittyä enemmän kampanjamatskun tuottamiseen: henkilöiden, agendojen ja pienten kulttien kirjoittamiseen isomman kokonaisuuden sijaan. Aikaa tällaisille pohdinnoille on lehtiproggiksen suhteen vain - ei yhtään. [b:b381f6df76]Aikatauluni[/b:b381f6df76] on nyt sellainen, että ehdin tosissani kirjoittamaan ensi ja sitä seuraavalla viikolla. Kesäkuun alkupuolella sitten pitäisi olla raakaversiot valmiina. Kirjoitan siis suoraan englanniksi, ja olen kohtuu varma kielitaidostani. Kääntämisapua en siis tarvitse. Mutta kylläkin mielihyvin kielentarkastusta. Terveisin, Garrik (AKA Ilkka Leskelä)
newsalor linkki 22. toukokuuta 2007 kello 13.56
newsalor 22. toukokuuta 2007 kello 13.56 linkki Hughes varmaan tyytyväisesti varastaa sinun tekstistasi idoita, mikäli hän ne siisteiksi kokee.
Garrik linkki 22. toukokuuta 2007 kello 20.23
Garrik 22. toukokuuta 2007 kello 20.23 linkki Hei Olli, [quote:44e19e91eb]Hughes varmaan tyytyväisesti varastaa sinun tekstistasi idoita, mikäli hän ne siisteiksi kokee.[/quote:44e19e91eb] Olet oikeassa. Näinhän tämä menee. Turhia epäröin. Seuraava pätkä liittyy Garrikin klaanin hiljattaiseen muuttoon nykyisille asuinseuduilleen. Se havainnollistaa osaltaan, miten ihminen, jumalat ja maaston piirteet nivoutuvat siksi omaksi ja tutuksi tulaksi, jossa asutaan. Garrikin klaanin tapauksessa tula on siis raivattu n. 10 vuotta sitten uudestaan, ja useimmat klaanissa ovat eläneet toisessa paikassa - josta eivät lähteneet vapaaehtoisesti. Siitä huolimatta tämä uusi paikka on se sama kuin ennenkin, melkein kaikkia nimiä myöten. Skeptikko voi kysyä, miten näin voi olla. Silloin Garrikin väki vastaa: ----------------------------------- This New Garriktula (Answers to the sceptic) This place is not new to us. We have always been here! Look to the sky – don’t you know our father? Don’t you reckon his sheep, and those of Heler and Brother Yinkin? Don’t you taste his winds, and the winds of Brother Kolat? Don’t you feel the shine of Elmal on your face? Don’t you hear Odayla’s call, the laughter of the Great Bear? The skies are our family, our kin, and we are with the sky. Look at the land – don’t you know our mother? We gifted her with names, with the sacred kin-seed, and she accepted them. Don’t you know Little Mist Creek, Woods of Nelgar, Sarandi Hill? Don’t you recognize the Old Man and the Bald Man, don’t you know where Oak Vale lies? Don’t you see the woad of Garrik on the trees of the Bluebark Woods? Or Voriof’s Seat, and Ruffle Head right behind it? The land is our family, our kin, and we are with the land. And look at us – don’t you know your kin? Don’t you reckon the familiar faces, the features of our ancestors in their bloodlines? Don’t you hear their voices, see their hands at work, their feet swift on the tracks? The strong fingers of Sarandi, the silent stride of Derogvan, the thick, dark hair of Orvast’s children! Don’t you know Garrik – or Bryta the Wise, still waiting for him to return? This is our family, our kin, and we are with it. No, this place is not new to us. We have walked far. We have come home. We have always been here! ----------------------------------- -G
humis linkki 27. joulukuuta 2007 kello 15.00
humis 27. joulukuuta 2007 kello 15.00 linkki Oon nyt lukenut noi kaikki nykyiset Kaukala-artikkelit läpi. Diggaan tosi paljon Ilkan tekstistä, juttujen elävyydestä, väristä ja hengestä. Mutta: homma jää pahasti pahasti irtonaiseksi ja hajanaiseksi jos tätä drilldownia ei tule, ja jos sitä ei tehdä hyvin. Eikä oikeen auta sanoa että tästä saatte kamaa, voitte käyttää sitä kunhan seuraavassa tai sitä seuraavassa lehdessä saatte puuttuvat palat tai keksitte väliin itse. Konfederaation historia on, mutta tarvis vielä jutun nykyskenestä ja vähintään lyhyet kuvaukset heimoista. Heimojuttua ei ole historiasta eikä nykypäivästä, paitsi yleisjötkäleessä (ihan päteviä ja pitkiäkin) pätkiä. Klaani on, mutta senkin historiasta tarttis hieman lisää. Spessujutuista Brynavading, Deruvading ja Taravading-traditiot tarttis kulttikuvaukset. Miten on Ilkka, pystyisitkö vääntämään vielä nämä puuttuvat palaset kasaan? Sen jälkeen pitäis vielä tehdä sekin, että pistää jutut järjestykseen ja katsoo että homma etenee järkevästi, väliin ei jää pahoja aukkoja ja ettei toisaalta selityksiä toisteta.
Garrik linkki 27. joulukuuta 2007 kello 18.06
Garrik 27. joulukuuta 2007 kello 18.06 linkki Kiitos Humis näistä kommenteista. [quote:bf43e16935="humis"]Konfederaation historia on, mutta tarvis vielä jutun nykyskenestä ja vähintään lyhyet kuvaukset heimoista. Heimojuttua ei ole historiasta eikä nykypäivästä, paitsi yleisjötkäleessä (ihan päteviä ja pitkiäkin) pätkiä. Klaani on, mutta senkin historiasta tarttis hieman lisää. Spessujutuista Brynavading, Deruvading ja Taravading-traditiot tarttis kulttikuvaukset. Miten on Ilkka, pystyisitkö vääntämään vielä nämä puuttuvat palaset kasaan?[/quote:bf43e16935] Nyt on vähän niin, että tällaista kommenttia olisin kaivannut aiemmin, viimeistään sen "yleiskökköjötkäleen" yhteydessä kolmisen viikkoa takaperin. Nyt aikaa deadlineen on enää vähän, ja siinäkin monella päivällä menoa ja meininkiä. On tosi vaikeeta tai mahdotonta olla kirjoittaja ja ediittori samaan aikaan. Nyt jos näistä mun jutuista rakennetaan Zinin keskeinen teema, niin jonkun pitäisi ottaa todella harteilleen editointi. Mä tuskin pystyn vääntämään kasaan näitä juttuja, ellei joku potki ja ohjaa mua. Mun on helppo kirjoittaa vastauksia kysymyksiin, mutta vaikea nähdä ite, mitä kysymyksiä on jäänyt sillä tavalla auki, että ne kokonaisuuden toimivuuden kannalta pitäis avata. Erityisen helppo mun on kirjottaa historiaa, kun siitä niin kovin diggaan. Bachadin heimon historian olen vielä suunnitellut kirjoittavani sellaisen heimokuningaskronikan muodossa. Siinä myös Garrikin klaani kiinnitetään historiallisiin tapahtumiin *jollakin tarkkuudella*. Muuten kerkesin jo ajatella, että Amad ja Tres jäisivät kokonaan pois. Amadistahan siinä "yleiskökköjötkäleessä" on noin kolmen kappaleen verran yleistekstiä, johon voisi lisätä ehkä vielä kappaleet neljästä klaanista sellaiseksi sivun artikkeliksi (1,5 palstaa tekstiä + kuva). Tresin idea on myös mulla päässä, ja Tresin klaaneistahan on pitkin ja poikin eri tekstejä luonteikkaita mainintoja. Kulttikuvaukset on mulle siitä vaikeita, että mun pelinvetotyyli ei edellytä mua kehittämään kulteista valmiita tai selkeitä. Mulle koko teistinen kulttiskene ja animistiset traditiot sulautuvat sellaiseksi maailmankatsomukselliseksi kokonaisuudeksi, jota on itse asiassa aika hankalaa lähteä jakamaan erillisiin juttuihin. [size=9:bf43e16935]Kuten Greg on itsekin todennut, Gloranthassa vain vähemmistö keskittyy (concentrating magic), ja hyvin pieni vähemmistö omistautuu (devotees). Suurin osa kaikista on "taikuuden sekakäyttäjiä" (misapplied worship), jotka lähestyvät skeneä yksilöä ja yhteisöä kohtaavien ongelmien näkökulmasta, eivät itsenäisten kulttien myyttisten salaisuuksien ja voimien kautta. Kirjoitinkin kuukausia sitten [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/5c_The%20Vading%20philosphy.doc]lyhyen ja pointtia vailla olevan pohdinnan[/url] siitä, miten "vadingeja" voisi käyttää pelissä - en siis siitä, mitä he [i:bf43e16935]oikeasti[/i:bf43e16935] ovat.[/size:bf43e16935] Lisäksi nyt HQ:n kulttikuvauksia silmäiltyäni huomaan, että skeneä on vedetty suuntaan, jota en sääntöteknisesti ja simulatiivisesti ihan enää ymmärrä. Kulttikuvauksissa nimenomaan kaipaisin sitä, että mua ohjattais kirjottamaan sellaista "kultin ekologia" tekstiä ja joitakin avainsanoja, joista joku muu - säännötkin tunteva - voisi koota, itse vielä värittää ja sitten auki kirjoittaa jutun. Muulla keinoin en oikein näe, että kulteista saisi "valmiita". No, menipäs tilityksen puolelle. Eiköhään tää tästä jollain meiningillä luonnistu. :) -G
Bellad linkki 27. joulukuuta 2007 kello 18.19
Bellad 27. joulukuuta 2007 kello 18.19 linkki Historia ja maailmankuvaus on kyllä kieltämättä vahvimpia tekstejäsi. Olisi auttanut kovasti, jos olisit tämän asian tuonut paremmin ilmi jo aikaisemmin, olisi osannut esittää sinulle enemmän kysymyksiä. Jotenkin kun onnistuin ymmärtämään että valtaosa kaikesta on ollut jo kauan valmiina (enemmän tai vähemmän) ja nyt vain kirjoitat sitä englanninkielelle. Pahoitteluni väärinymmärryksestä. Teen parhaani tässä viime metreillä.
humis linkki 27. joulukuuta 2007 kello 20.18
humis 27. joulukuuta 2007 kello 20.18 linkki Sama juttu mulla, on ollut epäselvää mitä sulla on päässä odottamassa vaan paperille purkamista (tai jopa vaan viimeisteltyä julkaisua tänne) ja mitä ei oo ees mielessä. Mut. Mä voin toimia kyselijänä ja piiskaajana vastakin nyt kun oon sen roolin ottanut. Voin myös kirjoittaa formaalia kulttikuvausta jos mulle avataan meininkiä.
Garrik linkki 28. joulukuuta 2007 kello 14.40
Garrik 28. joulukuuta 2007 kello 14.40 linkki Lievää sekaannusta näemmä... [quote:383be8d950="Bellad"]Jotenkin kun onnistuin ymmärtämään että valtaosa kaikesta on ollut jo kauan valmiina (enemmän tai vähemmän) ja nyt vain kirjoitat sitä englanninkielelle.[/quote:383be8d950] Kaukalassa on siis pelattu kampanja, ja siitä on jäänyt muutaman kymmenen sivun sekalaiset muistiinpanot, karttoja ja yleinen visio. Tällä tasolla *kaikki* on ollut jo vuosia valmiina. Nyt olen koonnut näitä muistiinpanojani ja muistikuviani sellaisiksi jutuiksi, joista on toivottavasti jotain hyötyä jollekin muullekin. :) Olen päätynyt kirjoittamaan enemmän maailmankuvausta, koska oman kokemukseni perusteella se on käyttökelpoisinta pelille kuin pelille. Historiaa olen kirjoittanut ehkä siksi, että olen historioitsija. Mitä lähemmäksi esim. sääntöihin sidottuja kulttikuvauksia kuljen, sitä vähemmän minulla on mitään valmista takataskussa. Lisäksi, koska pelasimme lopulta FATElla, jossa säännöt ovat kamera ja skripti, eivät simulatiivinen esitys maailmassa todellisista voimista, mitään varsnaisesti RQ/HQ sääntömekaanista ei jäänyt oikeastaan käteen - ainoastaan kokoelma avainsanoja, jotka olivat meidän pelimme ja pelihahmojen kannalta keskeisiä. Noh, taas tuli tilitystä. :) Mutta mitä nyt pitäisi tehdä? Mun aika ja energia riittää noiden nyt esillä olevien kirjoitelmien muokkaamiseen ja sen Bachadin heimokollaasin & lyhyen kronikan kirjottamiseen. Asialistalla ovat siis: [list:383be8d950][*:383be8d950]Johdanto [*:383be8d950]Kadonneet/tuhoutuneet klaanit (ja niiden mahd. kokoaminen) [*:383be8d950]Bachadin heimo (sis. Garrikin ja Brynheortin klaanit; tähän on dataa siinä yleiskökköjötkäleessä)[/list:u:383be8d950] Sitten on tää Yksinäinen ja näitä paikallisia (henki)kultteja ja traditioita. [b:383be8d950]Yksinäisestä (Alone)[/b:383be8d950] on se foorumilla käynyt parin sivun versio, jota olen hiukan availlut ja kartalla varustanut, niin että se on nyt neljä sivua vähintään. Tähän ainakin Bellad kaipasi sellaista talojen ja henkilöiden tasolle menevää esittelyä, jota mulla ei ole olemassa. Lähinnä mulla on temppelien/kaupunginosien tasolla olevia huomioita, jotka liittyvät paikan nykyiseen tilanteeseen lunarilaisten, yelmaliolaisten, taravadingien ja muiden kaupungissa edelleen elävien alkuperäisasukkaiden tilanteeseen. Jos haluatte tätä hommaa edistää, niin kohdennetut kysymykset hiukan talo/yksilötasoa laajempiin ilmiöihin voisivat tsempata mua. [b:383be8d950]Deruvadingit[/b:383be8d950] - jos he ovat oikeasti olemassa oleva ja tunnistettava ryhmä - ovat metsäanimisteja, jotka palvovat ja emuloivat puiden ja kasvien henkiä, eli käytännössä haltiapantheonin henkiä - mutta Ernaldan/Serdrodosan kautta. Heidän saamansa voimat liittyvät kasvien ymmärtämiseen ja imitointiin, jonka seuraksina he pystyvät keräilemällä elättämään itsensä ja pysymään aika pitkälti näkymättöminä metsissä. Aldryan laulun ("Song of the Forest") jatkuva kuuleminen pitää tämän tradition seuraajat väljästi yhdessä, siis ryhmänä, vaikka he ovat jakautuneet eri klaaneihin ja osa pieniin perheryhmiin klaanien ulkopuolella. Deruvadingit ovat omaksuneet tämän elintavan 100-200 vuotta sitten, ja ovat eriytyneet jo kauas mistään tunnistettavasta orlanthipantheonin palvonnasta. Orlanthia he lähinnä lepyttelevät puita kaatavana henkenä, tai kutsuvat häntä levittämään siemeniä. Deruvadingit ovat kuitenkin edelleen tietoisia orlantheihin liittyvistä traditioistaan. Tämä synnyttää ristiriidan: he eivät ole haltioita, mutta eivät oikein orlanthejakaan; he osaavat parhaiten elää harmoniassa metsän kanssa, mutta eivät silti ole itse metsä; sosiaalisia ja myyttisiä paineita tulee sekä mestältä että ihmisiltä. Porukka uhkaa tulla kaikille vieraaksi. Seudun historiassa mainitaan tämän verran: [quote:383be8d950]In the local myths and oral histories of the valley folk, three clans are told to have lived here before anybody else: the Deruvadings, the Taravadings, and the Brynavadings. Little is known of them, other than that they were Orlanthi, albeit in strange ways. The Deruvadings followed the ways of the forest and wild meadow, and worshiped local spirits. They lived from forest agriculture and gathering. The Taravadings lived from cattle herding, and followed the way of Barntar the Herder, whose power is still strong in the Hidden Valley. The Brynavadings were hunters and foresters, and followed the Great Bear, today known as Ordayala. Even if the clans were small and lived amidst a great untouched wilderness, they feuded with each other and their inhuman neighbours. The Deruvadings were often raided for food and women by the other two clans. The Brynavadings raided the Taravadings for cattle. Both the Deruvadings and the Taravadings hunted bears the Brynavadings held sacred, and all fought Trolls. In time, the Deruvadings became such friends with the forest that they let the spirits of the forest rule them, and were lost to men. The Brynavadings eventually withdrew away from the Hidden Valley, to a place that was even more hidden. Today, the traditions of these clans only live in secret cult practices connected to the spirits in the forests around the Hidden Valley.[/quote:383be8d950] Olen jättänyt tämän tarkoituksella auki. Kolmesta alkuperäisklaanista puhuminen voi yhtä hyvin olla tapa kertoa, mitä kolmea eri voimaa ihmiset yleensä palvoivat. Deruvadingien "metsään meno" saattaa yhtä hyvin olla tapa sanoa, että "me, jotka täällä nykyään elämme, emme tee noin". Tämän mystisyyden säilyttämiseksi pelissämme ei koskaan kohdattu ketään, joka olisi esittäytynyt deruvadingiksi. Ehkä heitä ei oikeasti olekaan, ja ehkä tuo mitä tuossa edellä suomeksi kirjoitin onkin turhaa. Onko se? Mitä tästä skenestä pitäisi avata ja miten? Sadulla, myytillä, vai kulttikuvauksella? [b:383be8d950]Brynavadingeista[/b:383be8d950] sama juttu. Tuo, mitä edelliseen viestiini linkitetyssä fileessä kirjoitin Vadingeista, on Brynavadingien traditiossa siis animismia pohjoisten kansojen malliin: henkien läsnäoloa henkien palvojissa. Odaylan kultti on lähteissä esitetty tavalla, joka linkittää teismin ja animismin. Karhua palvovat Brynavadingit voidaan tulkita Odaylan palvojiksi, jotka ovat keskittyneet henkien (ja shamaanien) kanssa pelailuun. Tämä on yksi tapa selittää, mitä Brynavading-skene on. Ordaylan päällikkyys ja erämaaleirit kytkeytyvät tähän elämäntapaan. Selkeän ja jotakuinkin pysyvän tulan käsite on tässä skenessä hämärtynyt. Pelissä toin verbaalisesti esiin John Hughesin kehittelemän Eläinkaksosten (Animal Twins) skenen, joka on siis shamanistinen kultti teisti-ihmisten ja henkielänten välillä - metsästyksen harmoniaa ja eläinten ja ihmisten veljeyttä vielä Odaylaakin enemmän painottava juttu. Pitäisikö tämä homma sitten kirjoittaa eri kultikseen, vai toimisiko se ehkä paremmin ilmiön esittämisenä ja muutaman uuden eläinhengen esittelynä - en tiedä. Mulle se on ollut tarinankerronnallisesti ja pelin värittämisen kannalta potentti skene, josta ei ole olemassa kultiksi rypistettyä pelimekaniikkaa. Far Place on mun mielikuvissani sillä lailla täynnä villejä eläinhenkiä, että nämä Brynavadingit elävät puoliksi henkiulottuvuudessa. Kuten deruvadingienkin tapauksessa, tuossa historiajutussa Brynavadingit katosivat jonnekin metsään, mikä jälleen voi olla laaksossa nykyään asuvien tapa kertoa, että "me ei olla sellasii". Brynheortin klaani on löytänyt Brynavading-skenen uudestaan, ja on siksi kummallinen. Tämän klaanin kuvauksen yhteydessä olisi hyvä avata Brynavadingien skeneä, mutta jälleen kysymys kuuluu: tarinalla, myytillä, vai kulttikuvauksella? [b:383be8d950]Taravadingit[/b:383be8d950] ovat teistejä, joilla on tämä Barntar the Herder -kulttinsa (jossa voisi olla yksi tai kaksi karhunkaatoon liittyvää spesiaalia feattia). Heillä Barntar on jossakin mielessä siis astunut isänsä Orlanthin tilalle, ja heiltä löytyy Barntar the Ploughmanin lisäksi Barntar the Herder ja Barn-Dar (jota ei tunneta tuolla nimellä, mutta jumaltietäjäperspektiivistä näin on). Mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana tämäkin skene on rikkoutunut, Barn-Dar -kulttiin kuuluvaa päällikköä ei ole ollut, ja klaanin eri verilinjat ovat nyt jakautuneet seudulle saapuneisiin orlanthien ja elmalien johtamiin klaaneihin. Yksi pro-lunarilainen verilinja asuu Yksinäisessä. Taravadingien koko perinteinen skene on siis rikkoutunut, ja Taravadingilaisuus liitetään nykyään Barntar the Herderin palvontaan ja Barntarin Majan (Barntar's Lodge) pappisyhteisöön, joka sijaitsee muutaman mailin Yksinäisestä koilliseen. Tarvadingeista on siis hyvää vauhtia tulossa orlantheja, joilla on tämä yksi vähäinen spesiaalikultti. Siinä skenufileessä oleva kampanjahahmotelma on mun pohdintaani siitä, miten tätä tradition hajoamista ja mahdollista uudelleen herättämistä voisi käsitellä pelissä. Mutta tällaista kampanjaa en ole vetänyt. Te voitte ehkä nyt sanoa, miten Taravadingeja olisi hyvä käsitellä tekstissä niin, että skene kävisi selväksi. :) Mitä noihin [b:383be8d950]heimoihin ja niihin kuuluviin klaaneihin[/b:383be8d950] tulee, kaikenlaiset kysymykset tietenkin innoittavat ja fokusoivat mahdollista skenen esittelyä. Ja kuten tuon Yrsanan kultin kanssa, niin tuonne sopii kyllä teidän omiakin ideoitanne sekaan. :) Auttoiko tämä nyt yhtään fokusoimaan sitä, mitä haluaisitte kysyä multa lisää? Minkä mä näkisin yhtä hyödyllisenä olis visiot siitä, mistä kannattaa typistää kokonaisuuden parantamiseksi. Ryhdyn viimeksi esille pistämienin tekstien stilisointiin vuoden ekalla viikolla, joten konkreettiset näkemykset ja suoranainen ediittorin punakynä ovat tosi tervetulleita. :) -G
Vesa linkki 29. joulukuuta 2007 kello 10.07
Vesa 29. joulukuuta 2007 kello 10.07 linkki [quote:29a63e06f8="Garrik"] Seudun historiassa mainitaan tämän verran: [quote:29a63e06f8]In the local myths and oral histories of the valley folk, three clans are told to have lived here before anybody else: the Deruvadings, the Taravadings, and the Brynavadings. Little is known of them, other than that they were Orlanthi, albeit in strange ways. The Deruvadings followed the ways of the forest and wild meadow, and worshiped local spirits. They lived from forest agriculture and gathering. The Taravadings lived from cattle herding, and followed the way of Barntar the Herder, whose power is still strong in the Hidden Valley. The Brynavadings were hunters and foresters, and followed the Great Bear, today known as Ordayala. Even if the clans were small and lived amidst a great untouched wilderness, they feuded with each other and their inhuman neighbours. The Deruvadings were often raided for food and women by the other two clans. The Brynavadings raided the Taravadings for cattle. Both the Deruvadings and the Taravadings hunted bears the Brynavadings held sacred, and all fought Trolls. In time, the Deruvadings became such friends with the forest that they let the spirits of the forest rule them, and were lost to men. The Brynavadings eventually withdrew away from the Hidden Valley, to a place that was even more hidden. Today, the traditions of these clans only live in secret cult practices connected to the spirits in the forests around the Hidden Valley.[/quote:29a63e06f8] Olen jättänyt tämän tarkoituksella auki. Kolmesta alkuperäisklaanista puhuminen voi yhtä hyvin olla tapa kertoa, mitä kolmea eri voimaa ihmiset yleensä palvoivat. Deruvadingien "metsään meno" saattaa yhtä hyvin olla tapa sanoa, että "me, jotka täällä nykyään elämme, emme tee noin". Tämän mystisyyden säilyttämiseksi pelissämme ei koskaan kohdattu ketään, joka olisi esittäytynyt deruvadingiksi. Ehkä heitä ei oikeasti olekaan, ja ehkä tuo mitä tuossa edellä suomeksi kirjoitin onkin turhaa. Onko se? Mitä tästä skenestä pitäisi avata ja miten? Sadulla, myytillä, vai kulttikuvauksella? [/quote:29a63e06f8] Minusta ainakin olisi mainio juttu jonkinlainen "satu" näistä kadonneista klaaneista. Klaanin vanhukset kertovat lapsille satuja näistä klaaneista. Deruvadingeilla pelotellaan lapsia. Metsä saattaa olla vaarallinen paikka, metsän voimat eivät ole leikin asia ja Deruvadingit ovat tästä oiva todiste, jos heitä on edes olemassa. Deruvadingiksi nimittäminen on oikein paha loukkaus. Juhlien tuoksinnassa ja juovuspäissään sanotaan naapurille että tämän vanhemmat olivat varmaan Deruvadingeja ja tästä sitten alkaa kunnon tappelu. ;) Tällaisia ajatuksia minulle tuli tästä. Tekstisi antoivat Deruvadingeista sellaisen kuvan että tavallisen "pesunkestävän" Orlanthin silmissä heitä ei pidetä kovinkaan suuressa arvossa. Mutta joo, rutistetaan nämä nyt hyvään kuosiin koska ollaan saatu tiimi toimimaan.
humis linkki 29. joulukuuta 2007 kello 13.44
humis 29. joulukuuta 2007 kello 13.44 linkki *vadingit: Sun pitää päättää minkä näistä haluut olevan mystisiä ja myyttisiä ja minkä konkreettisia. Kelasin läpi viitteet *vadingeihin. Niitä käsitellään useassa kohtaa tekstiä aktuaalisina nykyjuttuina "apart from those following the secret brynavading and deruvading paths" jne. Toisaalta niitä ei esitellä missään. Mun esitys homman ratkaisemiseksi on: 1) Repästään boksi Alone confederation historyn yhteyteen "the *vadings", jossa selvitetään että nää on vähän erilaisia juttuja. Ja mitä ne sit olis: 1) Deruvadingeista tehdään eniten myyttisiä. Kerrotaan se mitä kerroit tossa yllä ja lisätään joku "some insular parts of this tradition may remain here and there, but there is no whole". Poistetaan muista teksteistä viittaukset deruvading-tradition aktuaalisista seuraajista. 2) Taravadingit on konkreettisia, historiallisimpia ja maallisimpia ja niistä kerrotaan jo tarpeeksi confederaation historiassa, joskin hajautetusti. Niistä siis tarttee kertoa vain snadisti kokoavasti, jälleen oikeastaan se mitä tuossa viestissäsi kerrot. 3) Brynheort on hyvin konkreettinen, joten Brynavadingeistakin pitää tehdä konkreettisia. Niistä ei kuitenkaan tartte tehdä spesifisiä, ja must on ehkä parempikin jos ei typistetä yhteen kultti/traditiokuvaukseen. Voidaan kertoa sanoilla ja olemassa olevilla rakenteilla (Odayla, Ordayla, shamaanit, henkien kirjo, klaanin kokonaissosiaalinen skene,,) mitä tää villien eläinhenkien kanssa pyöriminen tarkoittaa. Brynheortin klaanikuvauksen yhteyteen. Boksiin vaan pari lausetta tästä ideasta ja viittaus siihen. What you say? Sit muista heimoista ja klaaneista: must jo se ois ihan jees jos niistä olis ees just tollaset ranskalaiset viivat mitä sulla oli täällä foorumilla aikaisemmassa runkoehdotelmassa. Jos sit voisit generoida siihen viel n. kuusi kappaletta tekstiä heimojen nykyhetkestä, keskenäisistä suhteista ja suhteesta Harvariin, niin se riittäis jo mielikuvitukselle siemeneksi siihen jos pitää Bachadista lähteä muualle seikkailemaan tai tuoda kehiin laajempaa kontekstia. Tätähän jo olikin yleisjötkäleessä, mut pitäs hieman kehitellä lisää just tästä konteksti ja suhdenäkökulmasta.
Korol linkki 30. joulukuuta 2007 kello 13.14
Korol 30. joulukuuta 2007 kello 13.14 linkki En kerkeä kaikkea nyt lukemaan kun muutto painaa koko ajan päälle. Mutta: jos kulttien kirjottamiseen tarvitaan apua, niin voin myös auttaa. Tosin, mulla on kiirettä nyt 2.1.2008 asti, että vasta sen jälkeen paremmin.
Garrik linkki 3. tammikuuta 2008 kello 7.16
Garrik 3. tammikuuta 2008 kello 7.16 linkki Terve, Nyt taas tän homman kimpussa... [quote:51a7331954="humis"]*vadingit: Sun pitää päättää minkä näistä haluut olevan mystisiä ja myyttisiä ja minkä konkreettisia.[/quote:51a7331954] Mitä mä haluun, on pitää asiat samalla mystisinä ja konkreettisina. Mut se ei ole hyvä esitystapa lukijoita ajatellen - tai vaatis aika paljon fiiliskirjottamista toimiakseen. :) Ehdotuksesi ovat erinomaisia. Tähtään tuohon kehykseen. Heimojen suhteen katson, mitä ehdin tehdä. Korol, jos heitän sulle läjän Brynavadingien voimia ja skenetekstiä, saatko jäsenneltyä voimat henkikulttikuvauksen mukaiseen kuosiin? Kiitoksia kovasti avusta ja tsempistä. :) -G
Garrik linkki 19. tammikuuta 2008 kello 12.40
Garrik 19. tammikuuta 2008 kello 12.40 linkki Moi, Laitoin nyt loput tuotokseni omiin threadeihinsa. Mielelläni näkisin, että tässä olisivat nyt kaikki jutut, joita multa lehteen tulee. Etten enää lähtisi kirjoittelemaan lisää. Amadin ja Tresin heimot jäävät epäselviksi, mutta jääköön. Yksinäisen kaupunkia tosin voin vielä huomenna vilkaista - josko saisin siitä leikeltyä ja liimailtua sellaisen kivan/järkevän 4-6 sivun paketin. Aion nyt keskittyä parin kartan tekemiseen ja piirtelemiseen. Ja oikeisiin töihini. :) -G