Vanha foorumi

Takaisin

Glorantha: Genertela kaoksen vallassa (200 vuotta myöhemmin)

Yleinen Glorantha-keskustelu
littlestone 3. huhtikuuta 2007 kello 10.59
Kirjoittaja Viesti
littlestone linkki 3. huhtikuuta 2007 kello 10.59
littlestone 3. huhtikuuta 2007 kello 10.59 linkki Esitietoja: Olen roolipelaaja/pelinjohtaja ja olen pelannut roolipelejä lähes 12 vuotta. Olemme pelanneet RQ:n ja Gloranthan maailmaa sen verran pitkään, että olen unohtanut paljon alkuperäistä Gloranthaa. Se on muuttunut ja muokkautunut vuosien varrella todella erilaiseksi. Nykyisen pelin tapahtumat perustuvat ajalle 200v. myöhemmin ja haluan kertoa siitä hiukan. Mitä on tapahtunut 200 vuoden aikana: 200 vuotta sitten... Armeijat vahvistuivat joka paikassa. Mahti valtiot halusivat lisää alueita. Mutta myös kaos vahvistui ja siitä tuli enemmän ja enemmän järjestäytynyttä. Lopulta sotia syntyi joka puolelle Genertelaa. Ruumiita oli joka paikassa... Sairauksien jumala Malialla ja hänen lähimmillä palvelijoilla oli kuitenkin omat suunnitelmansa... Kun on paljon ruumiita, siitä seuraa helposti kulkutauteja jms. Malia ja hänen palvojansa tekivät näistä taudeista voimakkaampia ja tarttuvampia. Tappavat taudit levisivät kuin kulovalkea ja jo puolessa vuosisadassa koko Genertelan jokiasessa kylässä oli joku sairastuvalla, sairastaen näitä kaameita tauteja. Chalana Arroyn papit puuttuivat asiaan nopeasti, mutta Malia oli varautunut tähän ja Chalana Arroyn papit aliarviovat sairaudet ja he pääsivät jyvälle uusien sairauksien todellisesta luonteesta liian myöhään... Järjestäynyt kaos käytti tilaisuutta hyväksi ja joka puolella Genertelaa käytiin taisteluita kaosta vastaan. Tuli lisää ruumiita ja tietysti lisää tauteja... Kaos pääsi niskan päälle lähes joka paikassa. Parantajilla oli aivan liian kiire parantaa kaikkia sairastuneita. Malia päätti ottaa suuren suunnitelmansa toisen vaiheen käyttöön... Malian temppelit rupesivat tarjoamaan "apua" ihmisille ja muille, jotka olivat sairastuneita. Ne tarjosivat sopimusta... Sopimus oli yksinkertainen: Liity Maliaan, niin et enää ole sairas ja et sairastu enää näihin kauheisiin tauteihin. Ajan kanssa moni liittyi... Nyt 200 vuotta myöhemmin valtioita johtaa järjestäytynyt kaos. Yleensä joku voimakas kaosolento tms. Ihmiset ovat orjia tai ovat muulla tavalla kaoksen palveluksessa (normaali ammatteja kaoksen alaisuudessa esim. maanviljelijä, palvelija seppä jne.) Joissakin kaupungeissa on ihmisillä periaatteessa valtaa, mutta paikallinen kaosjohtaja kerää aika-ajoin veroja itselleen. Jotkut jäljellä olevat lakia edustavat kreivi/kuningas kunnat ovat tehneet jopa liittoja kaoksen johtajien kanssa, jotta heidän kaupunkinsa olisivat turvassa. Tyly kohtalo Genertelalle... On kuitenkin olemassa pieniä tahoja. Pieniä ryhmiä jotka taistelevat kaosta vastaan. Kaos johtajat kutsuvat näitä "kapinallisiksi"... On olemassa piilotettuja temppeleitä, joita kaos ei ole vielä löytänyt. Humaktia, myrskyhärkää, Gyger Litoria, Orlanthia jne. Nämä "kapinalliset" taistelevat sissisotaa kaosta vastaan armotta. Vastus tuntuu ylivoimaiselta, mutta koko ajan heihin liittyy porukkaa, joka syystä tai toisesta ei ole enää kaoksen vallan alla. Nämä joukot ovat hajanaisia, mutta Genertelan toivo elää!!! Pieniä esimerkkejä: Voisin käyttää vertauskohteena vaikka Draculan Transylvaniaa. Alueen ihmiset saavat olla "yleensä" rauhassa. Aluetta kuitenkin johtaa vampyyri johtaja (vampyyrit ovat kaosta). Minun "nyky-Gloranthassa" lähes jokaista kaupunkia johtaa jokin kaosolento tai armeija, tavalla tai toisella. Se on luonnollisesti pelinjohtajan päätettävissä miten. Pelihahmot: Pelaajat ovat laki-hahmoja. Kaoksen palvojilta piileskely kuuluu pelaajien arkipäiväänsä. Myöhemmässä vaiheessa pelaajat saattavat kujettaa harteillaan varastettua tai tehtyä Malian riimuin kirjailtua viittaa piilotellessaan kaosta väkijoukossa. Maailmani on hyvin synkkä ja armoton. Pelaamisemme ei painotu jatkuvaan kaoksen teurastukseen tai kykyjen nostamiseen, vaan hahmojen tunnelma ja tunnetilat ovat tässä maailmassa avain asemassa peli onnistumisen kannalata. Omia kokemuksia ja arvoinitia maailmastamme: Pelaajille joutuu selittämään alussa tosi tarkasti maailman kuvan, mutta vaikka jotain jäisikin epäselväksi, pelaajat hoksaavat maailman idean kyllä nopeasti. Olemme pelanneet tällä maailmalla lähes 2 vuotta ja pelaajat ovat siitä pitäneet. Alussa porukkamme kokeneet pelaajat katsoivat maailmaani vain puolitosissaan. Nyt emme vaihda tätä maailmaa enää pois (ainkaan ihan lähiaikoina). Suosittelisin tätä RQ maailmaa ainakin kokoneille pelaajille ja pelinjohtajille. Varsin sellaisille, jotka ovat kolunneet perus Gloranthan jo puhki. Esimerkki pelin aloitus: Pelaajat ovat ihmiskylässä, jota käy verottamassa paikallisen kaosjohtajan joukot. He ovat riippuvaisia paikallisista ihmisistä, koska nämä viljelevät maata ja tuottavat kaosolennoille ruokaa ja muuta tarpeellista. Nämä kaosolennot eivät voi olla Broita (ainkaan kaikki). Muuten koko kylä olisi raskaana! Myöskin liika määrä ogreja ei hyvä, koska heidän "ruoka" loppuisi kesken. Esim. kaosta palvovat ihmiset ovat toimivia. Heidän joukossaan voi olla sitten muita olentoja. Itse olen ottanut tässä maailmassa örkit käyttöön. Koska niistä ei ole missään tarkkaa kuvausta, voin vapaasti keksiä sen itse. Örkit ovat oikein sopiva "herra-rotu" tähän maailmaan, minun mielestäni. Örkkejähän ei ole pakko käyttää. Jokainen pelinjohtaja päättää siitä itse. (Vanhassa Gloranthan maailmassani ei ollut juurikaan örkkejä). Kaoksen heikkokohta on niitten hierarkiassa. Kaos armeijoita johdetaan aina pelolla. Jos niiden johtaja kuolee, ne tappelevat keskenään hetken uudesta johtajasta (pienistä ryhmistä, armeijoihin asti). Tähän pelaajahahmot pyrkivätkin... Ennen pitkään pelaajat huomaavat, että muutama voitettu sissitaistelu ei poista kaosta. Pitkän aikavälin kampanja olisikin piileskelevien laki-joukkojen yhdistäminen. Lisäksi jopa Myrskyhärkäläinen ja Yelmiläilinen voisivat liittoutua hetkeksi yhteistä vihollista vastaan. Jos haluaa lisää tietoa, kommentoida yksityisesti, hakkua lyttyyn tai kehua taivaisiin, saa vapaasti mailata. Ja myös kaikki uudet ideat ovat tervetulleita! antti.tikkanen@suomi24.fi
Ugly Psycho linkki 3. huhtikuuta 2007 kello 14.45
Ugly Psycho 3. huhtikuuta 2007 kello 14.45 linkki No äkkiseltään ja mitenkään yrittämättä tylyttää tulee mieleen, että mitä tuossa oikeastaan on jäljellä Gloranthasta? Pari jumalaa ja kartta nyt ainakin ilmeisimmin, mutta muuten aikasta kaukana ollaan siitä materiaalista, mitä Gloranthasta on rustattu, enkä toisaalta oikein pysty kuvittelemaan, että virallisesta tavarasta olisi juuri hyötyä tuon sinun version kanssa. Kuullostaa minun korvaan ennemminkin Warhammer Fantasy RPG:ltä, joskin en ole sitä kyllä itse koskaan pelaillut. Minkä lisäksi tietysti Gloranthan tulevaisuudestahan on jo olemassa yksi virallinen, aika erilainen visio ainakin King of Sartarissa. Voisi ehkä sanoa, että omana maailmanaan varmaan suositeltavampi kuin yrittää saada Gloranthisteja kiinnostumaan...
Garrik linkki 3. huhtikuuta 2007 kello 20.58
Garrik 3. huhtikuuta 2007 kello 20.58 linkki "Valmiiksi kirjoitettujen" maailmojen kanssa on aina se ongelma, että kukin peliryhmä vetää maailmaa omaan suuntaansa, ja maailman viralliset julkaisijat omaansa. Esimerkiksi Hârnin maailman suhteen tämä on tuottanut paljon päänvaivaan ja suoranaista pahaa verta eri porukoiden välille. Itse näkisin kuitenkin, että jostakin maailmasta kumpuavat hyvinkin erilaiset tulkinnat ovat rikkaus. On aivan turha arvostella sitä, kuinka "alkuperäinen" tai kuinka "totuudenmukainen" jokin versio Gloranthasta on. Toisaalta hyvin erilaisissa Gloranthoissa pelaavat varmaan ymmärtävät, jos heidän visionsa eivät hevillä aukea "virallisessa" Gloranthassa pelaaville. Itse punnitsisin Antin Gloranthaa lähinnä sen jumalallisen logiikan perusteella, koska minulle nimenomaan Gloranthan jumalten kamppailu ja tasapaino sekä "maan pinnalla" elävien kansojen vaikutus tähän tasapainoon ovat mielenkiintoisia. Tältä pohjalta näkisin, että Antin Glorantha on mahdollinen. Se ei taistele Gloranthan perimmäistä ideaa vastaan: myyttiset tapahtumat ovat muokanneet maailmaa. Monessa mielessä voisin verrata Antin Gloranthaa omaan visiooni "Minä taistelin, me voitimme" -myyttien kuvaamasta Gloranthasta. Tässä mielessä Antin visiot voivat olla varsin hedelmällisiä myös "virallisessa" Gloranthassa pelaaville ryhmille. Esimerkiksi Suureen Pimeyteen ja "Minä taistelin, me voitimme" -kamppailuun sijoittuviin sankarmatkoihin saanee hyviä ideoita Antin visiosta. Toisaalta myös minä sain sellaisen käsityksen, että Antin Glorantha on peruuttamattomsti erilainen paikka kun juuri mikään muu Gloranthaksi kutsuttu. Ei se minua haittaa. Jos Antin visiot edistävät Gloranthan ideaa millään tavalla - houkuttelevat esim. uusia tyyppejä tutustumaan maailmaan - niin visioiden julki tuominen on pelkkää bonusta meille kaikille. Eli kiitos, Antti, ja tervetuloa tälle foorumille! -G
Bellad linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 4.20
Bellad 4. huhtikuuta 2007 kello 4.20 linkki Tokihan kaikki saavat muodostaa sellaisia maailmoja, kuin haluavat, mutta glorantha sinällään minun ymmärtääkseni on ns. "kyhermä", jos siitä poistaa jotain, purkautuu kaikki muukin. Gloranthan historia ei tunne kovinkaan monia mullistavia muutoksia, ja minusta on ihan hyvä niin. Ei siis ole tyypillistä 1 vs 1 asettelua, eikä sellainen olisi nähdäkseni edes mahdollinen, mutta kukin tavallaan ja ajallaan. Ja Gloranthan tulevaisuudesta ollaan kirjoittamassa jossain vaiheessa "oikeaa" historiaakin, ja kuullut huhuja, että ainakin joksikin aikaa monet jumalat kuolisivat tai jotain, mutta joo... sittempä kun ne joskus ilmestyvät (jos ilmestyvät) voit katsella, missä kaikessa omat mielikuvasi ovat yhteneviä näiden virallisten ajatelmien kanssa. Itse ainakin huomannut, että minun on ollut vaikeaa keksiä mitään sellaista, mikä ei sitten ole myöhemmin ollut kirjoitettuna jossain virallisessa teksissä joko suoraan tai rivien välissä.
Kasila linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 6.30
Kasila 4. huhtikuuta 2007 kello 6.30 linkki Jep jep [quote:24c26bac42]"Gloranthan historia ei tunne kovinkaan monia mullistavia muutoksia, ja minusta on ihan hyvä niin. Ei siis ole tyypillistä 1 vs 1 asettelua, eikä sellainen olisi nähdäkseni edes mahdollinen, mutta kukin tavallaan ja ajallaan. "[/quote:24c26bac42] Niin... jätämme tuon omaan arvoonsa. Sillä valtavia muutoksia on tapahtunut nimenomaan gloranthan historian aikana. Liikenteen muuri, Louhensurma, Jumaltietäjät, WYI. Niin ja uusia jumalia on luotu ja kuopattu.... Mielestäni Alussa kuvattu hyvää... ja en usko että siellä on 1 vs 1 tilanne... Siis kuten kompromississa luvataan balance on oltava pitkässä juoksussa, mutta kaaos on sen ulkopuolella... eli jos kaaos on saavuttanut hullun ylivoiman on luonnollisesti balancekin mennyt ei-kaaos jumalten joukossa. Itseasissa olet tainnut mennä ajassa taakseppäin, pimeyksien aikaan... (tai kaaos aikaan... miksi sitä kukin sanoo).. mutta ihmiset ovat vain kehittynein rotu...(siis isot kaupungit)... tämäkin on varsin gloranthaa. Jumalat liikkuvat samassa ikuisessa kierrossa (kompromissi) ja sisinmaailma etenee siinä sivussa. Helvetin jees ja vaikka kuinka joku sanois jotain 12 vuoden kokemuksellasi voit vetää aivan yhtä oikeaa futurea Gloranthassa, kun Nyssen Glorantha tutkielma Irkkipelit. UGH... annas joitan herkkuja meille muille tulevaisuudesta ;)... Kuis Lunsseille kävi lopulta... menikö ne muiden kansojen mukana tauteihin vai saiko ne ylivaltaa kaaoksen liittolaisina. Itte ollaan pelattu alkamis vuodesta noin +4
Bellad linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 6.36
Bellad 4. huhtikuuta 2007 kello 6.36 linkki [quote:b53d65af4c="Kasila"]Jep jep [quote:b53d65af4c]"Gloranthan historia ei tunne kovinkaan monia mullistavia muutoksia, ja minusta on ihan hyvä niin. Ei siis ole tyypillistä 1 vs 1 asettelua, eikä sellainen olisi nähdäkseni edes mahdollinen, mutta kukin tavallaan ja ajallaan. "[/quote:b53d65af4c] Niin... jätämme tuon omaan arvoonsa. Sillä valtavia muutoksia on tapahtunut nimenomaan gloranthan historian aikana. Liikenteen muuri, Louhensurma, Jumaltietäjät, WYI. Niin ja uusia jumalia on luotu ja kuopattu.... [/quote:b53d65af4c] Senkun, mutta minun mielestäni 4 ei ole vielä suurempi kuin "ei kovin monia", mutta kaikki saa siitäkin toki olla omaa mieltään. Mutta hyvä, jos joku innostuu 200 vuoden tiivistämisestä 5 riville (keksii itse loput j apitää näkemästään).
Kasila linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 8.19
Kasila 4. huhtikuuta 2007 kello 8.19 linkki Toisin kun Bellaadi. Pidän siitä, että ihmiset ovat ottaneet gloranthan omakseen ja jakavat tietoa siitä. Tosin sitä ei tietenkään kannata tehdä Gloratha foorumilla vai mitä ? Kuten bellad sanoi: Luomme mielikuvat parista lauseesta ja keksimme itse loput. Mutta asiasta: No kerroppas mikä voisi olla suurempi muutos kuin Jumaltietäjien kosmiset muutokset. heh.. ne muutokset on niin suuria, ettei aika ennen historiaa ole edes sama. Siis et voi sanoa mitä ennen historiaa todella tapahtui niitten tietäjien takia... Jopa koko kompromissin idea voi olla Jumatietäjien leikkimistä myyteillä... No Bellis taitaa olla periaatteessa vastaan tässä. Ugh
Bellad linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 9.21
Bellad 4. huhtikuuta 2007 kello 9.21 linkki [quote:926903c259="Kasila"] No Bellis taitaa olla periaatteessa vastaan tässä. Ugh[/quote:926903c259] Siis en minä ajatusta vastusta, ja moinen kehittyminen jollain alueella gloranthaa voisi olla hyvinkin mahdollinen, ja tarjoaa ihan mielekkäitä mahdollisuuksia, mutta luulempa, että ne pelit joissa tähän 200 vuoden päästä olevaan aikaan on päästy, ovat olleet mielekkäämpiä, kuin itse saavutettu glorantha, jossa kaikkialla on kuvaillun kaltaista. Olen toki periaatteellisella tasolla tälläistä gloranthan yksipuollistamista vastaan, koska tällä hetkellä gloratha (ja aina ennenkin, oli muureja, jumaltietäjiä tai wyrmiläisiä tahi ei) on kovin monipuolinen, ja se sisältää lukuisia ja taas lukuisia pienelle tai suurelle alueelle rajoittuneita erilaisuuksia, outouksia ja aina voi kohdata asioita, joita ei ole jo kohdannut. Tietenkään tälläinen kaoksen ylivalta ei täysin sulje ulos nykyisen kaltaista monipuolisuutta, mutta se kyllä kovasti rajoittaa tilanteita, ja oikeastaan pidemmän päälle ajaa jonkin sortin "postapocalyptiseen" survivors -tarinaan, kootaan hyvä pahaa vastaan -tarinaan tai muuhun tälläiseen melko rajoittuneeseen genreen perustuvan tarinan mukaiseen toimintaan. Mikäli puhuttaisiin jonkin tietyn alueen kehittymisestä tälläiseksi kaaosylivaltaiseksi alueeksi, ja sen vaikutuksista lähiympäristöön, olisin asiasta paljon innostuneempi, koska se olisi yksi megajännä paikka lisää, yksi haasteiden kokonaisuus(enemmän tai vähemmän) josta aukenee miljoonia uusia ovia. Jos taas tämä kaikki pyyhkii pois kaikki ne muut miljoonat paikat, joista aukeaa miljoonia uusia ovia, jää mielestäni tilanne hieman tulostappiolliseksi, ja tuntuu että kaikki se mitä nyt on, postettaisiin ihan turhaan. Tähän mainitunkaltaiseen tulevaisuuteen voisi tottakai kehittää koko gloranthan uusiksi pilkuntarkasti kuten se nyt on nykygloranthassa (alueellisin vaihtelevuuksin) tehty, mutta sitä gloranthaa arvostelisin vasta kokonaisuutena, enkä summittaisen kuvailun perusteella. Joskus kauan sitten (noin 11 vuotta sitten, kun runequesti oli kaapissa lojunut vasta joitain vuosia, jos sitäkään) oli minun gloranthassa erään mostalin hallinnoima velhoimperiumi, jossa kulkuyhteydet oli luotu riimukivistä toteutetuilla teleportaatiolaitteistoilla, joiden avulla mostalien valtaan alistetut velhot kulkivat hallinnoimassa koko genertelaa, ja genertela oli eristetty 90m korkein ja 100m paksuin muurein. Näitä muureja vastaan hyökkäsi sitten jättiläiset kävelemällä meren poikki pamaltelasta, ja minua vastassa oli myöskin Haltiamaagi, joka ratsasti pamaltelalla (erään tarinan mukaan glorantha koostuu 3 lohikäärmeestä, pamaltista, genertistä ja joku kolmas), ja pamaltin siivillä eli lukuisia tosilohikäärmeitä, joiden siivillä oli satoja unilohikäärmeitä. Tämä Pamalt kierti gloranthaa avaruudessa, ja kohtasi joitain jumalolentoja, ja näiden kohtaamisten takia ja tälle genertelaa suojaavalle/eristävälle muurille rakennettujen valtavien megamaagistenballistojen takia ei tämä haltia lohikäärmeineen ja jättiläisten tukemana onnistunut valtaamaan genertelaa. No... ei tietenkään sama asia, mutta esimerkki itse tuotetusta historiasta. Runko sallii mielettömän kasan pikkuajatuskia sisälleen, mutta kokonaisvaltaisesti runnoo kaiken jo olemassaolevan kokonaan/lähestulkoon kokonaan pois. Tuolloin minulla ja veljellä oli mielettömän hauskaa, kun vuoronperään oltiin PJ (minulla kääpiöhahmo, ja veljellä haltia), mutta kyllä se siihen sitten jäi.
Vesa linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 16.17
Vesa 4. huhtikuuta 2007 kello 16.17 linkki Täytyy peesata Uglyä tässä kyllä. Eihän tuossa kuvauksessa kerrota juurikaan mitään mikä millään tavalla viittaisi nyt siihen viralliseen Gloranthaan. Genertela mainitaan, mutta ei tosiaankaan mitään mitä Lunarilaisille on käynyt jne. YGWV YGMV jne. Mutta tuossa tapauksessa, niin kuin Uglykin totesi, tuo toimii enemmänkin ihan omana maailmanaan kuin Gloranthana. Kyllä sitä omat ideat ovat tervetulleita, mutta omalta osaltani olen kyllä tyytyväinen ihan viralliseen Gloranthaan, enkä näe syytä mitenkään noin radikaalisti lähteä muuttamaan sen tapahtumia. Glorantha minua kiinnostaa juurikin sen takia että se on Glorantha, eikä mikä tahansa fantasiamaailma muiden joukossa ja tätä juurikin edesauttaa ne viralliset julkaisut ja linjaukset. Omat jutut on jees ja omat näkemykset myös ja jos pelaajilla on kampanjassa mahdollisuus muuttaa tulevaa niin se on myös ihan hyvä juttu, mutta epäilen Kasila että sinäkään et ole sentään omassa kamppiksessasi lähtenyt ihan noin radikaaleja muutoksia vääntämään?
Nysalor linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 17.05
Nysalor 4. huhtikuuta 2007 kello 17.05 linkki littlestone: [i:90cca66705]Armeijat vahvistuivat joka paikassa. Mahti valtiot halusivat lisää alueita. Mutta myös kaos vahvistui ja siitä tuli enemmän ja enemmän järjestäytynyttä. Lopulta sotia syntyi joka puolelle Genertelaa. Ruumiita oli joka paikassa...[/i:90cca66705] Kuulostaa vähän kuin kaoottiselta versiolta sankarien sodista. :) Olisi kiva kuulla tarkemmin, miten esimerkiksi ei-kaoottisten jumalien kävi. Onko niistä kenties osa tuhoutunut? Tai onko kultteja vääristetty kaoottisiksi samaan tapaan kuin Wyrmien ystävien imperiumi muunsi kultteja draconisiksi? Kuinka kaaoksen hallitsema maailma pysyy koossaan, jos jumalat eivät ole ylläpitämässä jonkinlaista vakautta? [i:90cca66705]Malian temppelit rupesivat tarjoamaan "apua" ihmisille ja muille, jotka olivat sairastuneita. Ne tarjosivat sopimusta... Sopimus oli yksinkertainen: Liity Maliaan, niin et enää ole sairas ja et sairastu enää näihin kauheisiin tauteihin.[/i:90cca66705] Tällaistahan esiintyy virallisessakin Gloranthassa, joskin toki aika pienimuotoisesti. Pirullisuus on siinä, että Malialta suojaa saavista tulee taudinkantajia. Vähän samantapaista tekivät Gbajin palvojat ensimmäisellä ajalla, kun he levittämänsä kulkutaudin kukistamalla nousivat valtaan. [i:90cca66705]Nyt 200 vuotta myöhemmin valtioita johtaa järjestäytynyt kaos.[/i:90cca66705] Mitä tämä järjestäytynyt kaaos tarkalleen ottaen on? Onko se eri kaaoskulttien yhteenliittymä vai minkälainen järjestelmä? [i:90cca66705]Tyly kohtalo Genertelalle...[/i:90cca66705] Kuinka on muun Gloranthan laita? Pamaltelan, Jrustelan, Itäisten saarten jne.? [i:90cca66705]On olemassa piilotettuja temppeleitä, joita kaos ei ole vielä löytänyt. Humaktia, myrskyhärkää, Gyger Litoria, Orlanthia jne. Nämä "kapinalliset" taistelevat sissisotaa kaosta vastaan armotta. Vastus tuntuu ylivoimaiselta, mutta koko ajan heihin liittyy porukkaa, joka syystä tai toisesta ei ole enää kaoksen vallan alla. Nämä joukot ovat hajanaisia, mutta Genertelan toivo elää!!![/i:90cca66705] Hauskasti käännetty ympäri virallisen Gloranthan kaoottisten asema ei-kaoottisten yhteisöjen puristuksissa. [i:90cca66705]Suosittelisin tätä RQ maailmaa ainakin kokoneille pelaajille ja pelinjohtajille. Varsin sellaisille, jotka ovat kolunneet perus Gloranthan jo puhki.[/i:90cca66705] Gloranthaa on minusta kyllä aika vaikea kahlata puhki, koska sieltä löytyy niin paljon erilaisia mahdollisuuksia peliin aina sivistyneistä lunareista barbaarisiin orlantheihin ja primitiivisiin hsucheneihin, Dorastorin kauhuista meren syvyyksien elämään, lännen malkioneista idän mystisyyteen, haltiametsistä peikkojen pimeisiin luoliin. Jos tavallinen kolmas aika alkaa tympiä, voi aina siirtyä toiselle ajalle, josta Mongoosen uusi RuneQuest tarjoaa vallan mainiota materiaalia. [i:90cca66705]Itse olen ottanut tässä maailmassa örkit käyttöön. Koska niistä ei ole missään tarkkaa kuvausta, voin vapaasti keksiä sen itse. Örkit ovat oikein sopiva "herra-rotu" tähän maailmaan, minun mielestäni.[/i:90cca66705] Uh, kuulostaa minun korvassani pahalta, koska satun inhoamaan örkkejä, ainakin sellaisina kuin ne Aarnikotkien saarella esiintyvät. Örkeillä ei ole asiaa minun Gloranthaani! Kasila: [i:90cca66705]Sillä valtavia muutoksia on tapahtunut nimenomaan gloranthan historian aikana. Liikenteen muuri, Louhensurma, Jumaltietäjät, WYI. Niin ja uusia jumalia on luotu ja kuopattu....[/i:90cca66705] Näin tosiaan on. Jos mennään vielä myyttisiin aikoihin asti, on kokonaisia maamassoja noussut ja uponnut. Jumaltietäjien toimien seurauksena alkoi Glorantha jo rakoilla liitoksistaan ja kaaos tihkua sisään, joskin virallisessa versiossa se uhka torjuttiin. No, sankarien sotien aikaan tultaneen näkemään lisää suuriakin muutoksia. Etenkin jumaltietäjien perillisinä lunarit ovat melkoisia kikkailijoita todellisuuden muovaamisessa omiin tarkoituksiinsa.
Kasila linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 17.26
Kasila 4. huhtikuuta 2007 kello 17.26 linkki [quote:68c63f33c7]Jumaltietäjien toimien seurauksena alkoi Glorantha jo rakoilla liitoksistaan ja kaaos tihkua sisään, joskin virallisessa versiossa se uhka torjuttiin.[/quote:68c63f33c7] Nysalor olet eräs hujatuista. Säälin kohtaloasi jos et varaudu siihen, että kaaos on täällä jo. Se uinuu ja vaanii, kunnes kaltaisiasi on niin paljon, että sisään päässyt kaaos repii kompromissin verkon kappaleiksi ja alkaa Toinen Kaaoksien sota. Mielenkiintoista että Tässä keskustelussa on itse Nysalor (Hail to glorious Glorantha guru) ottaa "uutta tulevaisuutta" vastaan varsin hyvällä fiiliksellä eikä kuten muut Bässäämällä "ei noin saa tehdä" ;) But... veskulle. Meidän Glorathassa on Koko carmania jo heittänyt lunssit veke ja valkonen kuu on noussut. Barbaarit on liikkuneet Talastarista aina hulluun torkiin asti. Sog on rullattu kaaoksen toimesta (kaaos tuli soilta) ja Sodankuningaskunta painaa ryhmyistä kyrpää Loskalmin pyllisteleviin pappeihin... Vadeli Jumaltietäjät ovat saaneet haltuun Ajaakin pyhän kirjaston ja Punainen lepakko on karkoitettu ;) No tää nyt on tätä klassikkoo... Pelatkaa niin huomaatte miten lähtötilanne alkaa olla taakse jäänyttä elämää... ja hassua olisi olla paikallaan ja pelata 1 vuotta uudelleen ja uudelleen.... Mutta 200 vuotta gloranthaa... Keksikää mitä silloin voisi olla... Mikä on se mullistus joka lakaisee pöydän ja ketkä seisoo myrskyn jälkeen... ?... PS miellyttävää keskustelua pitkästä aikaa... (kun ignoroi noi pyhä-glorantha-en-pelaa-eteenpäin-sekuntiakaan puritanistit) (joo joo... vitsi vitsi) Niin ja + hemmon eka viesti joten saatana olkaa ihmisiksi...
Fharlanghn linkki 4. huhtikuuta 2007 kello 18.27
Fharlanghn 4. huhtikuuta 2007 kello 18.27 linkki Toihan on mielenkiintoisen kuuloista. Ainoa mikä mullakin särähtää korvaan on örkit, mutta sehän on maku asia. Kampanja on varmasti oman näköinen ja silti voi käyttää "virallisen Gloranthan" karttoja jne jotka muuten olisivat täysin omaan maailmaan työläitä tehdä. Sissisotaidea on hauska. Pelkkä sankareiden sodan porteilla roikkuminen voi tosiaan pitkää kampanjaa pelatessa tuntua junnaavalta. Tässä on ainakin otettu härkää tukevasti sarvista. Muakin kiinnostaisi tietää miten kävi lunarilaisille? Ootteko pelanneet läpi ton 200 vuotta vai hyppäsittekö jossakin vaiheessa suoraan "uuteen maailmaan" ? F
littlestone linkki 5. huhtikuuta 2007 kello 10.12
littlestone 5. huhtikuuta 2007 kello 10.12 linkki Kiitos palautteesta kaikille! Ensinäkin muistutan siitä, että olemme ehtineet unohtaa paljon Gloranthan mytologiaa. Olen kuitenkin sitä mieltä, jos avaisin kirjoja uudestaan, niin keksisi siitä varmasti lisää ja aina lisää pelattavaa. On totta, että Gloranthan maailma menee uusiksi. Kun kerran alkuperäinen maailma tarjoaa paljon mielekästä pelaamista, sitä kannattaa silloin pelata. Meidän pelit ovat kuitenkin ajan myötä ajautuneet ja vuodet ovat kuluneet ja eräs kaunis kirkas päivä keksin tälläisen idean. Maailmanhan voi ajatella 1 vs 1 maailmaksi. Hyvä vastaan paha. Jos maailmamme haluaa niin ottaa, sellainen maailma olisi varmaan helppo aloitteleville pelaajille. Ja ei kai hyvän ja pahan välisessä taistelussa ole mielestani mitään vikaa. Joskus yksinkertainen on viihdyttävää. Pelimme suurin idea on siis piileskely pahalta, synkän ja ehkä jopa ahdistavan tunelman luominen, tässä synkässä maailmassa. Minulle on tärkeintä pelaajien tunnelma, eikä sääntöjen tai mytologien noudattaminen. Tunnelman nostamiseen on monia tapoja ja kun huomasin tällä tavalla sen tehokkaaksi, käytän sitä. Se mitä kullekkin kansalle ja maalle tapahtui, on mielestani jokaisen PJ:n oma päätös. Kuvaukseni tapahtumasta oli lyhyt tiivistelmä. Osa alueiden tapahtumista on sittemmin muotoutunut pelatessa. Varsinkin jotkin pienemmät ja tarkemmin kuvatut alueet. Voin kuitenkin kertoa esimerkkejä, mitä minä olen päättänyt. Tässä jotain lyhyesti: Fronelan alueella on tapahtumat suunnilleen niin kuin aikaisemmassa esimerkissä. Ralioksessa ihmiset ovat omissa oloissaan, joskin maksavat tavallaan verotuksen kautta alueiden kaosjohtajille. He eivät kuitenkaan uskalla nousta taistelemaan uusia herrojaan vastaan. Lisäksi heillä on vielä keskinäisiä riitoja. Kralorelassa käydään vielä taisteluita. Siellä kaoksen valta on vain paikallista. Ainakin toistaiseksi.. Praxin alueella kaosta ei esiinny aikaista enempää. Nämä alueet ovat säästyneet. Ja se Lunari... Koska jotkin lunarin kulteista suhtautuvat kaokseen neutraalisti, Lunari jäi ensimmäisenä kaoksen jalkoihin. Tosin Punainen jumalatar säilyttää tasapainoa. (Gloranthan kultit kirjassa "Alkukaoksen" kuvaus kannattaa lukea). Pamaltela, Itäiset saaret jne. ovat koskemattomia. Tapahtumat ovat siis Genertelassa. Lyhyesti siis vielä: Idea on siis synkkä maailma, joka kertoo pelaajien selviytymis tarinaa. Ja jokainen pelinjohtaja voi määritellä tarkemmat mytologiset tapahtumat itse. Niin tosiaan! Mitä on järjestäytynyt kaos? Siitä voisi varmaan saada uuden keskustelupalstan auki :-D Minulle esim. Dorastorin alue voisi olla jotain siihen suuntaan. Näitä aluita olisi enemmän ja ne olisivat yhteistyössä (ei kuitenkaan kaikki broita). Jotain sellaista voisi olla "sanoihin puettu" järjestäytynyt kaos. Tällaisien organisaatioiden pysyminen vaatisi todella voimakasta ja pelottavaa johtajaa, koska kaoksen johtotapa on pelko. Voin kai myöhemmin kirjoittaa esimerkki seikkailun...
Ugly Psycho linkki 5. huhtikuuta 2007 kello 12.24
Ugly Psycho 5. huhtikuuta 2007 kello 12.24 linkki [quote:047b7a552b="Kasila"]No tää nyt on tätä klassikkoo... Pelatkaa niin huomaatte miten lähtötilanne alkaa olla taakse jäänyttä elämää... ja hassua olisi olla paikallaan ja pelata 1 vuotta uudelleen ja uudelleen.... Mutta 200 vuotta gloranthaa... Keksikää mitä silloin voisi olla... Mikä on se mullistus joka lakaisee pöydän ja ketkä seisoo myrskyn jälkeen... ?[/quote:047b7a552b] Tjoo, en kiistä, etteikö voisi olla mielenkiintoista ja hyvinkin Gloranthaa pelata tuota [b:047b7a552b]muutosta[/b:047b7a552b] koko sen 200 vuotta, mutta [b:047b7a552b]muutoksen jälkeisestä[/b:047b7a552b] pisteestä liikkeelle lähteminen ei minusta enää ole Gloranthaan liittyvää käytännössä mitenkään, vaikka voisikin olla yhä hyvinkin mielenkiintoista omillaan.
Kasila linkki 5. huhtikuuta 2007 kello 12.57
Kasila 5. huhtikuuta 2007 kello 12.57 linkki Pelko estää meitä tekemästä asioita, joita haluasimme kokeilla. Typerää on sanoa, että jokin ei olisi gloranthaa, koska siinä on keksitty "liikaa" uudestaan. Liian vähän on sitten sama asia. Jos maailmassa on Örkkejä, koska velho Juppa dippa ne sinne teki on varmasti mm. nysalorin kohdalla se kalikka mikä saa Gloranthan olemaan ei-glorantha. Jumatsuikka. Jesse ja Pääsiäisen aikaan vielä kolkata. Eka helvetin inspaava keskustelu ja jäbät on heti telottamassa. Jos ette uskalla ottaa kantaa Gloranthaan vaan säilötte sen, ei varmasti tule mitään uutta. Tästä luonnollisena seurauksena on se, että kun joku tekee niin ja vielä näinkin rohkeasti, alkaa välitön intte-Gloratha-TM-Tylytys. SIIS: Sanokaa mitä sanotte niin YLIMIELISESTI sanon: Pelatkaa ja kattokaa minne se glorantha vie. Älkää haaskatko pelaajien aikaa sillä, että fiilistelette samassa sekunnissa pelikerrasta toiseen. Näin maailmasta tulee jännittävä koska hahmon tarinan lisäksi alkaa Maailman (glorathan) tarina kiinnostamaan.... JA tämä Gloranthan tarina on JUURI se mistä täällä ollaan kiinnostuneita. Ei kellekkään kerro mitä vaikka Draugluin teki jossain... mutta jos puhutaan vaikka mitä Lunareille on tapahtunut viimeisen PELATUN vuoden aikana se kiinnostaa kaikkia ... Kumotkaapas toi väite huviksenne...
Bellad linkki 5. huhtikuuta 2007 kello 19.45
Bellad 5. huhtikuuta 2007 kello 19.45 linkki [quote:fa551973d8="Kasila"] SIIS: Sanokaa mitä sanotte niin YLIMIELISESTI sanon: Pelatkaa ja kattokaa minne se glorantha vie. Älkää haaskatko pelaajien aikaa sillä, että fiilistelette samassa sekunnissa pelikerrasta toiseen. Näin maailmasta tulee jännittävä koska hahmon tarinan lisäksi alkaa Maailman (glorathan) tarina kiinnostamaan.... JA tämä Gloranthan tarina on JUURI se mistä täällä ollaan kiinnostuneita. Ei kellekkään kerro mitä vaikka Draugluin teki jossain... mutta jos puhutaan vaikka mitä Lunareille on tapahtunut viimeisen PELATUN vuoden aikana se kiinnostaa kaikkia ... Kumotkaapas toi väite huviksenne...[/quote:fa551973d8] Minusta olet hyvin syvällä todellisuuden ytimessä sanoessasi näin. Kun maailma elää hahmojen tekojen tähden, on se hyvin innostavaa ja mukaansa tempaavaa, alkaa kiinnostamaan monet asiat mitkä tavalla tai toisella liittyy siihen muutokseen/muutoksiin mitä aikaan saadaan, joku lukee miten se on "oikeasti mennyt" ja naureskelee sille miten lähellä on tämä sattumalta muodostunut peli, koetaan asioita joissa tunnetaan olevansa oikeasti osana. Eriasia on sitten se, jos PJ luo 200 vuotta historiaa, ja lähdetään pelaamaan kerrasta toiseen sitä sekuntia mikä on jonkun muun luomaa... No kuitenkin... Itse teemasta tulee minulle hyvin vahva warhammer 40k tunnelma mieleen (joka sekin on muuten ihan hyvä maailma kiitos laaja-alaisen ja monipuolisen tarjontansa) tai pikemminkin terminaattorin synkeä tulevaisuus jossa kapinalliset piilottelee yrittäen kääntää koneita osittain takaisin omalle puolelleen voidakseen edes selviytyä huomiseen. Littlestonen maailma omaa jotain sellaista kiehtovaa, jota voisin itsekin peluuttaa joitain pelikertoja, tai jopa kampanjan, mutta kuten minulle tyypillistä on, on vähän joka kampanjassa erilainen aihe, jota kautta maailma on enemmän tai vähemmän erilainen, ja tulkitsen totuuksia aina vähä erilailla, ja historia on aina erilainen. Tosin pyrin mukailemaan "oikean" historian suuria linjoja silloin kun se on tarpeen/mahdollista, ihan vain siksi että ne on kirjoitettu niin minun ei tarvitse muistaa mitä olen sanonut.