Vanha foorumi

Takaisin

Missä Lohikäärmesola sijaitsee???

Gloranthan alueet ja mantereet
Mao 28. helmikuuta 2007 kello 19.36
Kirjoittaja Viesti
Mao linkki 28. helmikuuta 2007 kello 19.36
Mao 28. helmikuuta 2007 kello 19.36 linkki Missä Lohikäärmesola sijaitsee??? Ajattelin vaan... :P
Bellad linkki 28. helmikuuta 2007 kello 19.59
Bellad 28. helmikuuta 2007 kello 19.59 linkki http://www.nysalor.net/runequest/kartat/index.html (valmiiksi etsittynä se osio missä dragon paas sijaitsee http://www.nysalor.net/runequest/kartat/maniria.html) Tuossa ihan hyvä kartta paikkojen etsimistä varten. Dragonpass, eli lohikäärmesola sijaitsee sartarin läntisellä alueella tarshin eteläpuolella ja esrolian pohjoispuolella. Tarsh on lunarinimperiumin eteläisimpiä osia, ja kaukaisin sen eteläisimpiä kaupunkeja.
newsalor linkki 2. maaliskuuta 2007 kello 7.08
newsalor 2. maaliskuuta 2007 kello 7.08 linkki Tosin solalaiset itse sanovat, että itse sola on juuri se tietty sola Kerofin-vuoren eteläpuolella, jonka päällä lepää valtaisa lohikäärmeen kallo.
Mao linkki 2. maaliskuuta 2007 kello 9.35
Mao 2. maaliskuuta 2007 kello 9.35 linkki Onko sola saannut nimensä jostain oikeasta Lohikäärmeestä joka on kuollut siellä muinoin? Vai lymyääkö se jättiläislohikäärme sielä vieläkin? Onko mitään lisäosaa Lohikäärmesolaan liittyen jossa voisi haastaa Punaisen lohikäärmeen taisteluun??? (Ajattelin ostaa jonkun lisäosan...) :evil:
Bellad linkki 2. maaliskuuta 2007 kello 13.31
Bellad 2. maaliskuuta 2007 kello 13.31 linkki punaisen lohikäärmeen..?? eipä niitä lohikäärmeitä ole kai missään nimettynä... Lohikäärmesolan sanotaan muodostuvan uinuvista tosilohikäärmeistä, mutta se voi olla pelkkää tarua. Tietääkseni sillä solalla oli jokin muu nimi ennen lohikäärmesotia, minkä aikana mm. lohikäärmesolan alueella dragoliskot (dragonewts) ja lohikäärmeet pistivät ihmisiä hengiltä enemmän kuin pelloilta niitetään viljaa. Lohikäärmesolan alueesta löytyy englanninkielisenä useampiakin teoksia, mutta juuri nyt en muista kuin parin nimet, joten jätän listaamisen jollekulle muulle. Joku kuitenkin haluaa oikoa minun tekstiäni =)
Mao linkki 10. maaliskuuta 2007 kello 17.55
Mao 10. maaliskuuta 2007 kello 17.55 linkki Onko mitään suomenkielistä lisäosaa jossa pelaajat pääsevät Lohikäärmesolan alueelle tekemään tehtäviä, taistelemaan...??? Missä Käärmepiipun syvänne sijaitsee? Onko se Lohikäärmesolassa??? :rollin:
humis linkki 10. maaliskuuta 2007 kello 20.52
humis 10. maaliskuuta 2007 kello 20.52 linkki Kyllä Lohikäärmesolasta itseasiassa löytyy punainen lohikäärme --- tai oikeammin Punainen lohikäärme. Se on yksi solan tosilohikäärmeistä, eikä edes niistä mitenkään heikoin. Anaxial's Roster tietää siitä seuraavaa: Punainen lohikäärme riivasi Vingkotlingeja ja piiloutui onnistuneesti Orlanthilta. Myöhemmin se kurmotti Heortilaisia, ja pieksi helposti Elmalin. Vuoden 1120 Louhensurmasodassa se ravisteli itsensä hereille vuosisatojen unistaan, ja sen herääminen tasoitti kokonaisen vuorijonon Orminsolaksi. Herättyään se pisti poskeensa suurimman osan Kultaisesta Tosiarmeijasta ja palasi sen jälkeen takaisin nukkumaan, muodostaen nyt yhden Orminsolan reunaharjuista. Lisäksi voidaan päätellä, että sen koko mitattaneen vähintään kilometreissä, sillä solan tosilohikäärmeiden kuopuksen Vihreän lohikäärmeen mainitaan olevan noin 500 metriä pitkä, ja Punainen on sitä vielä huomattavasti vanhempi. Muuten, sekä Käärmepiipun syvänne että Omenakuja sijaitsevat Lohikäärmesolassa.
Mao linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 10.06
Mao 11. maaliskuuta 2007 kello 10.06 linkki Kiitos vastauksestasi! Saan Tiistai iltapäivällä omenakujan käsiini ja annan sen pelinjohtajan käyttöön. On tosi mielenkiintoista päästä lohikäärmesolaan seikkailemaan. Sijaitseeko myös Vihervaski Lohikäärmesolassa? Kun Vihervaskesta on matkaa omenakujaan 32km... :-D
AtukkA linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 10.12
AtukkA 11. maaliskuuta 2007 kello 10.12 linkki No jos sinne on sen verran matkaan niin llulisin kyllä että sijaitsee.
Mao linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 10.30
Mao 11. maaliskuuta 2007 kello 10.30 linkki Eli kuinka iso alue lohikäärmesola on? Varmaan Gran Canyonin kokoinen... En ole varma miten se kirjoitetaan. :oops:
Vesa linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 12.09
Vesa 11. maaliskuuta 2007 kello 12.09 linkki Vihervasken kylä ei ainakaan virallisen Gloranthan mukaan sijaitse missään, mutta ei sitä mikään estä sinne laittamastakaan jos siltä tuntuu. No suomenkielistä Lohikäärmesolaan sijoittuvaa opasta ei ole, ellei sitten Glorantha-pakettia lasketa, mutta siinä on muitakin aluekuvauksia. Mutta jos vähänkään englanti taipuu niin suosittelen ostamaan HeroQuestin Dragon Pass kirjan. Se ei ole mikään sääntösidonnainen kirja, niin kuin ei kovin monet muutkaan HQ:n lähdeteokset, niitä voi hyvinkin käyttää RQ-peleissä.
Bellad linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 12.25
Bellad 11. maaliskuuta 2007 kello 12.25 linkki grand canyon, ja jostain syystä sitä ei yleensä edes suomenneta, mutta itse kyllä puhun Grand Kanjonista. Lohikäärmesola on vähän toisellatapaa määritettävä alue, joka koostuu useammasta solasta ja niiden lähiseudusta, ja nämä ovat sitten sen varsinaisen lohikäärmekanjonin ympärillä. Mutta seuraavaksi vapaastisuomennettuna lyhyt [url=http://www.glorantha.com/support/hq_faq.html]lainaus[/url] "introduction to Glorantha" (pätkä on korjaus varsinaisten sääntöjen yhteydessä tehtyyn virhepainokseen). Kero Fin vuori on korkein vuorista, jotka sijaitsevat legendaariden "Talvihuipun" (Wintertop) alueella. Talvihuippu itse on vuoristoalue, joka on nimetty yhden Kero Finin pienemmän huipun mukaan. Ulkopuoliset usein sekoittavat nämä kaksi toisiinsa, ja käyttävät Talvihuippua puhuessaan Kero Finistä itsestään (ja joskus jopa sen juurella asustavista Tarshilaisista maanpakolaisista). Vuoret, jotka repeävät koiliseen Talvihuipulta (pohjois-itä) yltävät luoteeseen (etelä-länsi) aina Ruohomaalle (Grazeland) saakka. Nämä ovat Käärmeenranka vuoret (Dragonspine mountains), jotka ovat muodostuneet sen lohikäärmeen ruumiista, jonka Orlanth surmasi. Mihin Wilms osoittaa valtaisia solia läpi näiden vuorien, niin pohjois kuin eteläpuolellakin Talvihuippua, joita on yhteensä viisi. (suom huom, 4 pohjoisessa ja 1 etelässä). Yksi näistä on itse Lohikäärmesola, jossa reitti kulkee läpi lohikäärmeen kallon, josta koko alue saa nimensä. Wilms ei varmastikaan itse ikinä kulkenut näissä solissa, koska kuvaa ne "leveiksi ja helppokulkuisiksi". Tämä Wilms on Lunarilainen matkailija, joka on kirjoittanut muille Lunareille uudesta valloitetusta alueesta, Sartarista, ja siihen kuuluvasta Lohikäärmesolasta, ja ylläolevan tekstin on kirjoittanut myöhemmin joku, joka hieman kyseenalaistaa osaa teksteistä mitä Wilms on kirjoittanut. (suomennoksen tarkkuudesta saa toki halutessaan urputtaa) Eli ne 5 solaa mistä puhutaan, on Tarshista (Lunarinimperiumista) päin tultaessa "ainoat" reitit alueelle. Muista suunnista on sitten omat solat ja etelässähän sartar yhdistyy esroliaan kukkuloikkona ja tasankona. Muistaisin, että se lohikäärmeen kallo on noista solista kaikkein eteläisimmässä, eli siinä mikä on merkattu kartan ulkopuolelle talvihuippuvuoriston eteläpäähän. En ole tästä varma, ja toivonkin että joku fiksumpi tarkistaisi asian, ja kertoisi varman tiedon. Eli Lohikäärmesolalla (Dragonpass), voidaan tarkoittaa joko tätä koko maantieteellistä aluetta, (jonka olen jossain määrin fiksusti ympyröinyt liitteenä olevaankarttaan, tai sitten tätä yhtä solaa jossa lohikäärmeenkallon lävitse kulkeva luola muodostaa solan. Yleensä puhuttaessa lohikäärmesolasta (ja varsinkin sen asukkaista) tarkoitetaan tätä läntistä sartaria, joka kuvassa jää siis sinisten ja vihreiden viivojen väliin. [img:e86132f417]http://www.geocities.com/rustos.service/mapdragonpasspiirros.jpg[/img:e86132f417] Karttaan piirrettyjen viivojen oikeasta sijainnista saa toki urputtaa. Kartassa kannattaa huomata, että sen mittakaava on hieman kyseenalainen, ja kannattaakin hieman vertailla muiden karttojen kanssa, ja oman peliporukan kanssa, että millaista mittakaavaa käytetään. Kartta jolle piirrokseni olen tehnyt on fanituote henkilöltä, jonka mielestä genertela on liian pieni, ja on noin kolminkertaistanut kaikki etäisyydet. Tämän teon mielekkyydestä voi jokainen sitten olla mitä mieltä haluaa, mutta siis huomautan vain, että mittakaava ei ole suoraan verrannollinen yleisesti gloranthasta piirrettyjen karttojen kanssa.
Garrik linkki 19. toukokuuta 2007 kello 12.35
Garrik 19. toukokuuta 2007 kello 12.35 linkki Heipähei, Taas olen myöhässä, mutta joitakin juttuja tuli mieleeni... [b:35e3883fc5]Mao kysyi:[/b:35e3883fc5] [quote:35e3883fc5]Sijaitseeko myös Vihervaski Lohikäärmesolassa? Kun Vihervaskesta on matkaa omenakujaan 32km...[/quote:35e3883fc5] Kyllä se ainakin minun Gloranthassani sijaitsee. Olen sijoittanut Vihervasken Jonstownin (Joninkylän) lähelle, joko Cincinan tai Culbrean heimon maille. Pohjoisen Lohikäärmesolan kampanjakartassa* on Greenhaft -niminen kylä, jonka olen huvikseni kääntänyt Vihervaskeksi. En tiedä, mikä oli Vihervasken kylän nimi englanninkielisessä RuneQuestissa... Jos nyt katsot, minkälaisten seutujen halki Cincinan/Culbrean mailta lähtevän täytyy kulkea päästäkseen Indigovuorille (jossa Rahapuu minun Gloranthassani kasvaa), niin pelkästään kaikkien noiden nimien lukeminen herättää uusia ideoita kohtaamisille ja seikkailuille. * Tätä karttaa myydään mm. Fantasiapeleissä "kampanjakarttana". Karttahan on oikeasti Dakori Inkarthin peikkomaiden kartta, ja ilmestynyt TrollPakin mukana. [b:35e3883fc5]Bellad kirjoitti:[/b:35e3883fc5] [quote:35e3883fc5]Muistaisin, että se lohikäärmeen kallo on noista solista kaikkein eteläisimmässä, eli siinä mikä on merkattu kartan ulkopuolelle Talvihuippuvuoriston eteläpäähän.[/quote:35e3883fc5] Juu, varsinainen Lohikäärmesola sijaitsee siinä, mihin olet sen kartassa piirtänyt. Siitä lounaaseen päin löytyy muistaakseni vielä jokin kulkureitti Ruohomaiden ja Esrolian väliltä. [quote:35e3883fc5]Eli Lohikäärmesolalla (Dragonpass), voidaan tarkoittaa joko tätä koko maantieteellistä aluetta (jonka olen jossain määrin fiksusti ympyröinyt liitteenä olevaankarttaan), tai sitten tätä yhtä solaa jossa lohikäärmeenkallon lävitse kulkeva luola muodostaa solan.[/quote:35e3883fc5] Tismalleen. Hyvä idea tuon kartan käyttäminen! Yleisölle vielä tiedoksi, kartta löytyy [url=http://www.glorantha.com/new/maps_region.html]tämän linkin[/url] takaa. Sieltä löytyy muitakin hienoja karttoja. [b:35e3883fc5]Kysymys Gloranthaa kuvaavien karttojen mittakaavasta[/b:35e3883fc5] on yhtä vanha kuin Gloranthan maailma, ja alati ajankohtainen. Viimeisimmän ja kerrassaan loistavan Lohikäärmesolan kartan (Dragon Pass - Land of Thunder: Gazetteer of Kerofinela) skaalastakin ovat tekijät jälkikäteen sanoneet, että se on "luultavasti hieman liian pieni". Gloranthasta ei siis ole olemassa yhtäkään sellaista karttaa, jonka skaala olisi kiistämättömästi oikein! Tilaa tulkinnoille on siis riittämiin. -G