Vanha foorumi

Takaisin

Mongoose RQ:n taikuus?

RuneQuestin säännöt
Special Man 16. joulukuuta 2006 kello 2.29
Kirjoittaja Viesti
Special Man linkki 16. joulukuuta 2006 kello 2.29
Special Man 16. joulukuuta 2006 kello 2.29 linkki Latailin tuolta Mongoosen sivuilta noita open content-sääntöpakkauksia ja eritoten taikuus vaikutti minusta jotenkin väkinäiseltä.. :-? Sain kuitenkin sellaisen käsityksen noista paketeista että niissä ei varmaan kaikkea ole, mikä varsinaisesta kirjasta löytyy? mitäs mieltä te muut olette Mongoosen Rune Magicista(henkitaikuus) ja Divine Magicista(riimutaikuus)? Eritoten tarkoitan MRQ taikuuden sopivuudesta Gloranthaan. ps. muuten Mongoosen uus rune vaikuttaa ihan pätevältä paketilta. 8) Ainakin jos viilaa sen ja vanhan rune3 säännöistä oman speciaalipakettinsa.
Kultainen Kuningas linkki 16. joulukuuta 2006 kello 9.55
Kultainen Kuningas 16. joulukuuta 2006 kello 9.55 linkki olen itsekin vasta saanut mongoosen kirjaset (eilen tulivat postiin) ja en oikeen tajua sitä taikuutta vielä, mutta tämä saattaa johtua tosiaan siitä, että en ole vielä kaikkea lukenut (sorcerya en ole vielä vilkaissutkaan) tai sitten olen vain vähän heikko älyinen :-o Kultteja on vähän, mutta olen ymmärtänyt, että niistä tulee ,joku kirjanen vielä
Tero Kaija linkki 17. joulukuuta 2006 kello 11.22
Tero Kaija 17. joulukuuta 2006 kello 11.22 linkki Sorcery on lähestulkoon samanlaista kuin vanhassa RQ:ssa, säännöt on vain tällä kertaa selvitetty mielestäni paljon selkeämmin. Divine Magic vastaa vanhan RQ:n riimutaikuutta. Loitsujen saamiseksi uhrataan edelleen POW (MHT) -pisteitä, mutta loitsun heitettyään nämä POW-pisteet palautuvat. Samaten onnistuminen loitsuissa katsotaan kulttikohtaisesta Tieto-kyvystä, esim. Lore (Orlanth Theology), jonka perusosaaminen on INT:n verran. Rune Magic, joka on loitsuiltaan samanlaista kuin vanhan RQ:n henkitaikuus, on hieman vaikeammin saatavaa. Jotta loitsuja voi oppia, pitää olla integroituna riimuun. Jokainen loitsu liittyy tiettyyn riimuun, joten jos esimerkiksi integroituu Ilma-riimuun, niin sääntökirjasta löytyy yksi kappale loitsuja, joita voi opetella. Riimuja ei nähtävästi ihan joka kylästä ja torilta löydy, joten Rune Magic jäänee siten harvojen herkuksi. Cults of Glorantha Volume I tuo lisää selvennystä kulttisääntöihin. Kultit eivät enää opeta/anna automaattisesti loitsuja palvojilleen (vanhan RQ:n tyyliin), mutta tarjoaa mahdollisuuden opetella loitsuja puoleen hintaan. Lisäksi kulttien kohdalla on listattuna kulttiloitsuja, jotka ovat Rune Magic -loitsuja ja joita kultit myöskin opettavat (noviiseille aina Magnitude 2:een saakka). Nyt en sitten tiedä, onko tässä muutos perussääntöihin, eli tarvitseeko näihin kultin opettamiin Rune Magic -loitsuihin riimuja? Jos ei tarvitse, niin tällöin taikuuden käyttö on yleistä Gloranthassa aivan kuten vanhan RQ:n aikoihin, mutta jos riimut vaaditaan loitsujen oppimiseen, niin tällöin loitsujen opettaminen lienee varsin merkityksetöntä (ne riimut ovat edelleen kiven alla). Koko kirjassa ei sanallakaan mainita Rune Magic -loitsujen riimuvaatimuksista. Itse olisin ainakin valmis lähtemään sille tielle, että kulttien opettamiin Rune Magic -loitsuihin ei riimuintegraatiota vaadita, jolloin Rune Magic muuttunee vastaamaan kokonaisuudessaan vanhan RQ:n henkitaikuutta.
Kultainen Kuningas linkki 17. joulukuuta 2006 kello 12.00
Kultainen Kuningas 17. joulukuuta 2006 kello 12.00 linkki Luulen, että tuossa tapauksessa jumala antaa palvojalleen käyttöön tiettyjä riimuja
juhanstein linkki 18. joulukuuta 2006 kello 9.38
juhanstein 18. joulukuuta 2006 kello 9.38 linkki niin paitsi että kaikki saa niitä runeja aina kun saa ''levun'' niiku vaikka masterista heroks tai sellasta... että kyllä niitä saa sitten lopussa aika monta runea intergroitua.
Nasse linkki 18. joulukuuta 2006 kello 11.39
Nasse 18. joulukuuta 2006 kello 11.39 linkki Pelaamme loskalmilaisilla hahmoilla, jotka käyttävät sorcerya ja se toimii MRQ:ssa mielestäni huomattavasti paremmin kuin RQ3:ssa sorcery toimi. Rune magic on mielestäni tarkoitettu seikkailijataikuudeksi. Eli ei ole ilmeisesti tarkoituskaan, että kaikki tavalliset pulliaiset riimuja omistaisivat. Jostain muistan lukeneeni, että tammikuussa ilmestyvä Players guide to Glorantha sisältäisi common magicin säännöt, jota maanviljelijät, käsityöläiset ja yms. osaavat Eli kaikkia arkipäivän pikku siunauksia ja loitsuja. Jos tuo common magic on sitä mitä luulen, niin se tuo Gloranthan maagisen luonteen paljon paremmin esille, kuin RQ3 spirit magic, jolloin lähes jokainen maajussi osasi befuddlen tai bladesharp 2:sen. tuota Divine magicia en ole vielä käytännossä testannut.
Tero Kaija linkki 18. joulukuuta 2006 kello 16.20
Tero Kaija 18. joulukuuta 2006 kello 16.20 linkki [quote:d4e7baf8b0="juhanstein"]niin paitsi että kaikki saa niitä runeja aina kun saa ''levun'' niiku vaikka masterista heroks tai sellasta... että kyllä niitä saa sitten lopussa aika monta runea intergroitua.[/quote:d4e7baf8b0] Niin, jos pelaajahahmokseen luo tällaisen hieman kehittyneemmän tason hahmon, niin tällöin pelin alussa hahmo saa käyttöönsä riimuja. Jos taasen luo ihan noviisitason pelaajan, ja hahmo nousee "tason" noviisista veteraaniksi, ei kyllä säännöissä missään vaiheessa pelaajalle riimuja suoda. [quote:d4e7baf8b0="Nasse"]Jostain muistan lukeneeni, että tammikuussa ilmestyvä Players guide to Glorantha sisältäisi common magicin säännöt, jota maanviljelijät, käsityöläiset ja yms. osaavat Eli kaikkia arkipäivän pikku siunauksia ja loitsuja. Jos tuo common magic on sitä mitä luulen, niin se tuo Gloranthan maagisen luonteen paljon paremmin esille, kuin RQ3 spirit magic, jolloin lähes jokainen maajussi osasi befuddlen tai bladesharp 2:sen.[/quote:d4e7baf8b0] Itse asiassa Cults of Glorantha Book 2:n kuvaus sisältää seuraavan tekstin: [i:d4e7baf8b0]"Cults of Glorantha: Volume 2 contains over 30 new sorcery and shamanic cults and 90 new spells, as well as new rules for Spirit Magic to use in your Glorantha – The Second Age games."[/i:d4e7baf8b0] Sääntökirjoissa löytyy viittauksia myöskin Common Magiciin ja Folk Magiciin, mutta missään ei ole niitä sen tarkemmin selitetty. Nyt sitten tässä uudessa CoG2:ssa lisänä vielä Spirit Magic. Josko näistä nyt sitten joku tarjoaisi pelaajille heti pelin alussa jonkilaista taikuutta käytettäväksi. Itselläni ei ollut mitään RQ3:n henkitaikuutta vastaan, ja mielelläni näkisin vastaavanlaista taikuutta myös MRQ:ssa. Divine Magic on tietysti kaikkien saatavilla, mutta POW-uhrausten (vaikkakin palautuvat käytön jälkeen) takia näitäkin löitsuja meidän pelissä varsin niukasti haluttiin (kehotuksistani huolimatta). Ja Divine Magic -loitsujen käyttämistä heikentää vielä niihin tarvittavan kyvyn heikot prosentit. Nyt sitten kun ei ole edes minkäänlaista parantavaa taikuutta, niin First Aid on kovassa käytössä, ja pelaajat harmittelevatkin, kun eivät tulleet käyttäneeksi vapaita kykypisteitä sen nostamiseen paremmaksi. Nyt jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi, että pelaajat "sattumalta" löytävät joltain viholliselta Fertility-riimun, jotta jollekin hahmolle saisi edes Heal-loitsun...
Tero Kaija linkki 18. joulukuuta 2006 kello 16.37
Tero Kaija 18. joulukuuta 2006 kello 16.37 linkki Ja niin, palaanpa vielä aiheeseen lainauksen kera Cults of Glorantha Book I:n sivulta 3: [quote:0ae8c3c152]Most join their various cults, practices adn churches as lay members as a matter of course when they come of age or are adopted into a new community. It is simply part of the social fabric. It is likely that an individual attends regular worship and he knows the common, outermost rites and myths of the religion as a matter of course. All Player Characters are considered to have this level of knowledge in their native religion. The main form of magic received by these worshippers is access to to the rune magic practiced by that religion, much of which is considered 'folk magic' by more dedicated members.[/quote:0ae8c3c152] Itse ymmärrän tämän niin, että kultin opettamat Cult Spellsit (jotka ovat Rune Magic -loitsuja) ovat tätä yllä kuvattua folk magicia. Eli näiden loitsujen käyttöön ei riimuja tarvittaisi. Esimerkiksi maanviljelijöiden palvoma Ernalda ei Bladesharpia opeta, vaan lähinnä maanviljelyyn tarvittavia Rune Magic -loitsuja. Tuskin kovin monella maanviljelijällä riimuja on kotona varastossa, jotta loitsuja voisi heitellä. Voi tietysti olla, että ymmärsin yllä olevan lainauksen pointin väärin. Paremmin ymmärtävä tulkitkoon sen minulle.
Special Man linkki 18. joulukuuta 2006 kello 21.15
Special Man 18. joulukuuta 2006 kello 21.15 linkki Mielestäni MRQ:n taikuus vaikuttaa vieläkin aika sekavalta paketilta. Toivottavasti ne tulevat opukset selventävät sääntöjä tulevaisuudessa. Jotenkin itseäni hieman ärsyttää jos säännöt jäävät puutteelisiksi/epäselviksi vaikkakin olen vain netistä saatuja OC-sääntöjä selaillut. Tarkoitan tällä sitä että, jos taikuussystemistä puuttuu selvästi toista täydentävä osa, se tavallaan vie halun käyttää koko uutta systeemiä.
newsalor linkki 18. joulukuuta 2006 kello 22.55
newsalor 18. joulukuuta 2006 kello 22.55 linkki Mulle tulee MRQ:n riimutaikuudesta enemmänkin jotain HQ:n common magicin kaltaista. Jos nyt jätetään se huomioimatta, että joidenkin riimujen vaikutukset ovat ihan vääriä, niin lähtisin silti käsittelemään niitä sen perusteella, että mikä on siisteintä. Tällä hetkellä kirjassa sanotaan, että riimuja saadaan lähinnä [i:51f6ea39e1]loottina[/i:51f6ea39e1], niitä voi ostaa kaupoista ja saada tehtävistä palkinnoksi. Riimematkailua todellakin. . . Mielestäni olisi kuitenkin hiukka hassua, jos vaikka parannusvoimat ansaittaisiin slarvaamalla muita parantajia. Sen sijaan ehdottaisin, että riimutaikuutta käytettäisiin nimenomaan paikallisena taikuutena. Kuvitelkaa seuraava. Kylänne viisaat tietävät, että jos tarvitsee taistella pimeyttä vastaan, on yhtenä tiettynä päivänä vuodesta mentävä eräälle tietylle kukkulalle valvomaan ja katsomaan tähtiä. Mukaan on otettava tiettyä suitsuketta ja valvoessa on tarkkailtava yhtä kohtaa taivaassa. Juuri ennen aamunkoittoa rituaalin osanottaja näkee tähdenlennon ja silloin on uhrattava Hyppäävälle Sydäntulelle ja luvattava, että joka yö lausuu nukkumaan mennessä lyhyen rukouksen hälle. Näin rituaalin suorittaja saa intekroitua tuliriimun tässä klaanissa. [b:51f6ea39e1]We are local people.[/b:51f6ea39e1] Edelleenkin riimuja voisi käyttää seikkailujen palkintoja, mutta nyt siihen liittyisi salattua tietoa ja yhteisöä paljastaisi tämän tietenkin kiitollisuuttaan. Myös juurikin hahmojen oma yhteisö voisi tietää useita tälläisiä rituaaleja paikallisten henkiolentojen lepyttämiseksi. Kylän keskellä oleva kivi Vanha-Ukko voi yhtää hyvin olla riimunlähde, kuin niin kovin katollisuudelta tuoksahtavat ilmiselvät pyhimyksen kasvot vanhan muurinpätkän seinässä. Pointtini on siinä, että tälläiset rituaalit toisivat väriä peliin, sekä tilaisuuden esitellä pelaajille tapoja, yhteisöjä ja EPH:ita. Lisäksi olisi sitä kammottavampaa, kun Jumaltietäjät redusoisivat kylänne suojelijan tyyppi C jumalvektori 6 tyypin selestiaaliksi ja demonisointimagiallaan vain ottaisivat siltä hänen magiansa vaikka sitten niiden ihme kristallien muodossa tuhoten samalla hengen kyvyn vastata rukouksiin, uhreihin tai heimotansseihin. (whatever) Tämähän taas tietää sitä, että Keskimeren Imperiumin kirkon saarnaustyö on sitä helpompaa. Siis tokihan Jumaltietäjät sössivät oikeita jumaliakin, mutta näiden paikallisten henkien, olemuksien ja daimonien säätäminenkin on siistiä. Eivät kaikki voi sitäpaitsi jumalia vaihtaa.
Kultainen Kuningas linkki 22. joulukuuta 2006 kello 20.15
Kultainen Kuningas 22. joulukuuta 2006 kello 20.15 linkki On pakko kysäistä, että olenko ymmärtänyt oikein että jokaisella riimulla on oma onnistumisprosentti vai olenko taas lukenut omiani
Tero Kaija linkki 30. joulukuuta 2006 kello 18.51
Tero Kaija 30. joulukuuta 2006 kello 18.51 linkki [quote:291109ee45="Kultainen Kuningas"]On pakko kysäistä, että olenko ymmärtänyt oikein että jokaisella riimulla on oma onnistumisprosentti vai olenko taas lukenut omiani[/quote:291109ee45] Juurikin näin. Riimun kun integroituu, oppii samalla Runecasting (riimun nimi) Advanced Skillsin, jonka perusosaaminen on POW+CHA. Löytyy sääntökirjasta sivulta 64.
Kultainen Kuningas linkki 30. joulukuuta 2006 kello 22.57
Kultainen Kuningas 30. joulukuuta 2006 kello 22.57 linkki OK Mutta entä kun loitsuun tarvitaan kaksi riimua heitetäänkö vain vahvemmalle riimulle vai pitää on onnistua kummassakin.
Arkat linkki 31. joulukuuta 2006 kello 3.48
Arkat 31. joulukuuta 2006 kello 3.48 linkki Loitsun kuvauksessa kursiivilla listatun riimun Runecasting-kykyä käytetään loitsun heittämiseen. Countermagic Shieldin alla sanotaan "Runes: Stasis, [i:ac31191fba]Magic[/i:ac31191fba]", eli loitsu heitetään Runecasting (Magic) -kyvyllä.[/i]