Vanha foorumi

Takaisin

Sieluttomien tp-rajat

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Krasht 15. joulukuuta 2006 kello 10.40
Kirjoittaja Viesti
Krasht linkki 15. joulukuuta 2006 kello 10.40
Krasht 15. joulukuuta 2006 kello 10.40 linkki Tuli tässä mieleen: olennot, joilla ei ole MHT:ia on tp:itä, mutta miten korkealle ne voivat kasvaa? Olettakaamme tässä yhteydessä argumentin vuoksi, että jokaisella olentotyypillä olisi käytettävissä keino saada uusia tp:itä. Runequestin säännöistä en löytänyt yksiselitteistä vastausta. Ensinnäkin Dorastor-kirjassa on hellioneja, joiden tp:t ovat uskomattoman korkeat ja yksi kaoottisella ominaisuudella syntyvä aave. Aaveilla ja hellioneilla ei siis näittäisi olevan rajoja tp:iden kasaamiselle. Sen sijaan vampyyreillä näyttäisi olevan tp:iden yläraja, sillä Kauhun ja pimeyden kultit-kirjassa Vivamortin riimutaikuuden hankkiminen laskee MHT:n sijaan (vampyyreillähän ei ole MHT:ia) tp-rajaa. Edelleen, jos joillain otuksilla on tp-raja, mihin se vedetään? Tästäkään en löytänyt yksiselitteistä rajaa. Itse katsoisin, että sieluttomilla tp-raja määrittyisi samalla tavalla otuksen tp-heiton mukaan siinä missä MHT-heitto määrittelee sen sielullisilla otuksilla (eli Minimiheitto + maksimiheitto). Kuitenkin vampyyrillä on 2d6+6 tp:tä, mutta Vivamortin kulttikuvauksessa puhutaan 21:stä (eli se vastaisi 3d6:tta). Eli mihin rajat vedetään, jos mihinkään?
Bellad linkki 15. joulukuuta 2006 kello 12.44
Bellad 15. joulukuuta 2006 kello 12.44 linkki No tuo vaihtelee lähdeteoksesta toiseen aika rajusti, joten siitäpä sitten miettimään, kun toisissa kirjoissa Vampyyrin eläessä ollut MHT raja muuntuu TP rajaksi, ja toisissa vampyyreillä ei katsota olevan TP rajaa. Tälläinen on toki sekavaa ja täysin typerää,mutta menee kaastiin "tulkittiin sääntöjä". Itse näkisin asian näin: Ne olennot joilla on MHT, ja ja jostain syystä menettävät sen, niin raja säilyy. Ne olennot joilla ei ole koskaan MHT:ta ollut, niin niillä ei TP rajaakaan ole (ellei niille ole sitä ilmoitettu tavalla tai toisella).
Alec linkki 15. joulukuuta 2006 kello 15.26
Alec 15. joulukuuta 2006 kello 15.26 linkki Miten muuten olennoilla, joilla on pelkkiä tp:tä, niin palautuuko niiden tp:t? Mielestäni jos tp:t eivät palaudu niin rajaa ei ole. Jos taas ne palautuvat (palautuvatko ne sitten alkuperäiseen tp lukemaan?), niin hyvänä rajana pitäisin juuri tuota mini+maksimi-lukemaa.
Krasht linkki 17. joulukuuta 2006 kello 10.54
Krasht 17. joulukuuta 2006 kello 10.54 linkki Alec kirjoitti: [quote:f548b64871]Miten muuten olennoilla, joilla on pelkkiä tp:tä, niin palautuuko niiden tp:t?[/quote:f548b64871] No, jos ei ole MHT:ia, tp:t eivät palaudu yksinään, mutta sehän ei vaikuta muihin tp:iden saantikeinoihin (esim. tp-imuun) mitenkään.
Alec linkki 17. joulukuuta 2006 kello 12.07
Alec 17. joulukuuta 2006 kello 12.07 linkki [quote:78f04ea946="Krasht"] No, jos ei ole MHT:ia, tp:t eivät palaudu yksinään, mutta sehän ei vaikuta muihin tp:iden saantikeinoihin (esim. tp-imuun) mitenkään.[/quote:78f04ea946] Näin itsekkin sen muistelin. Ei tuohon mielestäni mitään rajaa tulisi asettaa. Jos on ihan perhanan ahkera ja jaksaa kerätä tp:tä ni kyllä siinä mielestäni pitäisi palkintona olla että sitten on aika mahtava hemmo...tai ainakin siihen asti kunnes pamauttaa sen überpommin, johon ne pisteet kuluukin. Sen sijaan tp:den hankkimista pitäisi mielestäni rajoittaa, esim että tp:tä voidaan imea ainoastaan älykkäiltä olennoilat. Eli siis vähän vaikeutta tp:den hankkimiseen.
newsalor linkki 18. joulukuuta 2006 kello 19.16
newsalor 18. joulukuuta 2006 kello 19.16 linkki Tiedän, että tämä on harhaoppista, mutta miten olisi terveen järjen käyttäminen rajana? Tai siis tietenkin Gloranthan maagisesti voimakkain otus on jonkin hämärän porukan ruokkima taikapistemörkö, jolla on enemmän taikapisteitä, kuin kellään ikinä. Hetkinen, siis nämä jannuthan ovat siis jumalia.
Bellad linkki 19. joulukuuta 2006 kello 14.19
Bellad 19. joulukuuta 2006 kello 14.19 linkki no yleensähän nuo olennot on sellaisia, että ne TP:t kuluu itsekseen vaikkei niitä käyttäisikään, joten sen suurempaa rajaa tuskin perus peleissä tarvitsee, ja jos alka atuntuun liian überiltä niin sitten vaan keskintöjä omaan peliin.
Krasht linkki 18. maaliskuuta 2008 kello 18.37
Krasht 18. maaliskuuta 2008 kello 18.37 linkki newsalor kirjoitti: [quote:1858c07254]Tiedän, että tämä on harhaoppista, mutta miten olisi terveen järjen käyttäminen rajana?[/quote:1858c07254] KERETTILÄINEN! ROVIOLLE! [quote:1858c07254]Tai siis tietenkin Gloranthan maagisesti voimakkain otus on jonkin hämärän porukan ruokkima taikapistemörkö, jolla on enemmän taikapisteitä, kuin kellään ikinä.[/quote:1858c07254] Nojaa...ei monen tuhannen taikapisteen määrä tee kenestäkään yksistään voittamatonta. Aavekin voi tehdä vain d6 vahinkoa per meleevuoro, vaikka olisi 3000 taikapistettä ja 500 tp:n vampyyrinkin voi aina seivästää. Tietenkin suuret määrät tp:itä antaisivat hieman lisävoimia ainakin epäkuolleille. Epäkuolleiden pitäisi olla pelottava vastus eläville, mutta pelkkien numerotietojen pohjalta tätä ei voi perustella. Otan esimerkiksi vampyyrit, jotka vaikuttavat olevan Runequestissa hieman aneemisia (pikku vitsi). Paljon on kirouksia ja rajoituksia haittana, mutta niiden vastapainoksi ne saavat vain vähän hyötyä. Vampyyreillä on tuijotus, joka ei kuitenkaan tehoa ristiä heristäviä vastaan. Niillä on tp-imu, mutta se kuluu päivittäin väheneviä tp:itä paikkailtaessa. Niillä on ominaisuuksien tuplauksia, mutta vain samat, kuin muumioilla. Ne ovat immuuneja taudeille ja myrkyille, mutta päivittäin pitäisi imeä litratolkulla verta, jotta tolpillaan pysyisi. Ne pystyvät lentämään lepakoina ja sumuna, mutta ei veden yli. Susimuoto on täysin hyödytön. Sitten on tietenkin kirous tulla taloon vain kutsuttuna, kirous menettää voimansa auringonvalossa ja lisäksi pitäisi kykkiä koko päivä avuttomana arkussa. Johtuuko se vain minusta vai ovatko Runequestin vampyyrit heikkoja surkimuksia? Oho...siinäpä oli vuodatus. En ole ennen huomannutkaan, että olen näin tyytymätön Runequestin verenimijöihin. Taisinpa eriytyä pääasiasta, mutta ehkä tästä saisi aikaan sivukeskustelun. Ehkä kalmokaarti voimistuisi rajattomasti kerääntyvien tp:iden mahdollisuudesta. Sitten voisikin ymmärtää, miksi epäkuolleita pelätään niin kauheasti, kun ei koskaan tiedä, onko niillä 3 tp:tä vaiko 300. Nykyisellään ne ovat lähinnä miekanruokaa.
littlestone linkki 19. maaliskuuta 2008 kello 7.46
littlestone 19. maaliskuuta 2008 kello 7.46 linkki Minä olen tulkinnut riimumestarin kirjassa olevaa vamppyyriä eri vamppyyri "lajiksi" kuin vivamortin vamppyyrit. Riimumestrin kirjassa on lumous "luo vamppyyri" ja oletan, että riimumestarin kirjassa kuvattu vamppyyri on tehty tällä lumouksella. Vivamortin vamppyyrit ovat siis "eri" vamppyyrejä. Sanoisin myös, että maksimi TP olisi alkuperäisen olennnon maksimi mahti. Esim. ihminen 21 (3d6) ja haltia 26 (2d6+6) (--> Tästä tuli mieleen toinen asia. Aloitan sen sitten uutena keskusteluna) [quote:8e051be00b="Krasht"] Ne pystyvät lentämään lepakoina ja sumuna, mutta ei veden yli. Susimuoto on täysin hyödytön.[/quote:8e051be00b] Tuohon susimuodon hyödyttömyyteen haluan kommentoida. Sumun liike oli muistaakseni 0,5 ja en todellakaan muista sääntöjä, mutta käytän lepakon liikkeenä 5 ja suden liikkeenä 7. Eli sutena liikkuminen tasamaastossa olisi nopein tapa matkustaa. Eli silloin sudeksi muuttumisesta olisi hyötyä verenimijöile. Epäkuolleet ovat varmaan pelättyjä siksi, kun... No Mua ainakin pelottas, jos vastaan kävelis kaveri, joka on kuollut ja yrittää huitoa mua kirveellä ja himoitsee mun aivoja. HEH! Liikaa elokuvia :lol:
viljo linkki 19. maaliskuuta 2008 kello 9.02
viljo 19. maaliskuuta 2008 kello 9.02 linkki Menee metsään sanoa pitkähampaita voimattomiksi. Jos pitää sitä ainaista mättökykyä kovuuden mittarina, on vampiriski melko kovassa kunnossa. Uransa alussa pitkähammas on haavoittuvimmillaan, koska kokematon salaamaan toimintaansa ja kyvyiltäänkin vielä lähellä normaalia kuolevaista. Tässä suhteessa pitkähammas on aluksi "voimaton". Tulee muistaa, että jos vampyyri harjoittaa esimerkiksi asetaitojaan 50 vuoden ajan päivittäisillä saalistusreissuillaan, se lienee tuon 50 vuoden jälkeen aika tikissä. Sen kaikki osumapaikat kestää tuplat vaurioita ja se on immuuni sairauksille ja myrkyille. Lisäksi, kun nuori vampyyri aloittaa ensin kokeneemmista eri kulttien noviiseista ja imee näiltä muutaman pisteen riimuloitsuja varastoonsa. Näiden loitsujen ja kasvaneiden asekykyjen turvin vampyyri siirtyy pappeihin ja riimulordeihin eri kulteista imien näiltäparhaimmillaan todella rajuja riimuloitsuja. Kun yhtälöä jatkaa, tajuaa, että kyllä ne vampyyrit aika tikissä tovin päästä on.
littlestone linkki 19. maaliskuuta 2008 kello 9.26
littlestone 19. maaliskuuta 2008 kello 9.26 linkki [quote:8fbcd34aa7="viljo"] Kun yhtälöä jatkaa, tajuaa, että kyllä ne vampyyrit aika tikissä tovin päästä on.[/quote:8fbcd34aa7] Haluaisin vielä lisätä: Miettii jotain 1000 vuotta vanhaa arkkivamppyyriä (voisi olla joku Vivamortin ylipappi tms). Sillä voi olla melkoinen läjä kykyjä ja loitsuja. Lisäksi se on varmaan onnistunut saamaan uhreiltaan hyvän läjän erilaisia taikaesineitä. Hänellä on varmaan alaisina monia 100 vuotta vanhoja vamppyyreitä (nekin on melko voimakkaita) ja niiden alaisina jne... No yllättäen omassa kampanjassani on 300 vuotta vanha vamppyyri, joka on hahmojen arkki vihollien. Kuulema aika vittumainen vihollinen :wink:
Krasht linkki 19. maaliskuuta 2008 kello 15.01
Krasht 19. maaliskuuta 2008 kello 15.01 linkki OK, vampyyrit on kovia. Kaipa tarvitsin muistutusta. Hmm...nuo vampyyrin edut liittyvät kyllä aika paljon sen pitkäikäisyyteen. Mitäköhän tuo tekee rautakääpiöille? Timanttirautakääpiö, joka on tapellut paljon kultakääpiöiden kylväessä siihen lumouksia viimeisten 2000 vuoden ajan lienee pirun voittamaton epeli.
To_The_Hats linkki 19. maaliskuuta 2008 kello 17.44
To_The_Hats 19. maaliskuuta 2008 kello 17.44 linkki Vamppyyreista tuli vielä mieleen se vahingoittamisjuttu. Oliko se niin, että noita pikku verenimijöitä voi vahingoittaa vain taialla ja taika-aseilla ( esim. terävyys, rauta ase )? Voin toki olla väärässäkin. Ja vielä sekin, että pitääkö Glorantha vampyyri tappaa puutapilla tai hopeaisella aseella?
littlestone linkki 20. maaliskuuta 2008 kello 8.05
littlestone 20. maaliskuuta 2008 kello 8.05 linkki [quote:d208897177="To_The_Hats"]Vamppyyreista tuli vielä mieleen se vahingoittamisjuttu. Oliko se niin, että noita pikku verenimijöitä voi vahingoittaa vain taialla ja taika-aseilla ( esim. terävyys, rauta ase )? Voin toki olla väärässäkin. Ja vielä sekin, että pitääkö Glorantha vampyyri tappaa puutapilla tai hopeaisella aseella?[/quote:d208897177] Muistaakseni normaali aseet tehosivat vamppyyriin, mutta ei ihmissusiin. Voihan sitä tietenkin kehittää jonkin erikois vamppyyrin, johon ei normiaseet tehoa. (Lisäksi on eräs eläin kultti "Gloranthan kultit kirjassa", jossa on loitsu, että normaali aseet ei tehoa) "Riimumestarin kirjassa" on yksi vamppyyrin kuvaus. Sitten toinen ja erilainen kuvaus löytyy kirjasta "Kauhun ja pimeyden kultit". Lisäksi siinä on kuvaus vamppyyri kultitsta Vivamort. Luulen, että tätä jälkimmäistä pidetään yleisesti "virallisempana". Minä taas pidan näitä kahta kahtena "eri rotuisena" vamppyyrinä (kuten mainitsin aikaisemmin). RQ/Gloranhan vamppyyrit eivät ole ihan tyypillisen vamppyyri-elokuvan vamppyyreitä. RQ vamppyyrit eivät mm. pelkää valkosipulia :wink: (sanokaa ihmeessä, jos olen väärässä).
Bellad linkki 20. maaliskuuta 2008 kello 20.29
Bellad 20. maaliskuuta 2008 kello 20.29 linkki [quote:2ffa99fbd1="littlestone"]RQ/Gloranhan vamppyyrit eivät ole ihan tyypillisen vamppyyri-elokuvan vamppyyreitä. RQ vamppyyrit eivät mm. pelkää valkosipulia :wink: (sanokaa ihmeessä, jos olen väärässä).[/quote:2ffa99fbd1] RQ:n ja Gloranthan vampyyrit ovat (tai ainakin voivat oilla) ihan eriasia, sillä RQ on pelisysteemi, ja Glorantha on maailma. RQ vain melko usein sattuu sijoittumaan Gloranthaan, ja siinä se yhtenevyys sitten onkin. RQ:n perussääntöjen vampyyri on melko klishemalli, ja Gloranthan vampyyreistä taasen liikkuu paljon huhua ja "tietoa", ja jääkin sitten paljolti PJ:n harkinnan varaan, että mitkä niistä on totta, ja mitkä legendaa. Ja Gloranthassa tämä voi tietenkin vaihdella paljon ihan vampyyri kohtaisestikin. Riimumestaria /deluxeboxia paremman kuvan Gloranthan vampyyreistä saa mm. suomenkielisestä kauhun ja pimeyden kultit teoksesta, jossa käsitellään vivamorthin vampyyreitä, mutta nämä ovat vain yksi kultti, jossa tavoitellaan kuolemattomuutta vampyyriuden kautta, ja näiden vampyyrien rajoitukset ja voimat voivat olla hyvin yksilöllisiä. Mutta loppuviimein vampyyrit tässäkin tapauksessa ovat melko klise kasaumia ja toimivat hyvin tyypilliseen tapaan kaikin puolin.
Vash the Stampede linkki 21. maaliskuuta 2008 kello 21.21
Vash the Stampede 21. maaliskuuta 2008 kello 21.21 linkki Tämän pitkän sepostuksen takana on mielipide, että en lähtisi mahdittomien taikapisteitä rajoittamaan kovin helpolla. Useat mahdittomat ovat juuri näitä perusepäkuolleita (zombie, luuranko, muumio, ghoul). Epäkuolleina olentoina/hirviöinä niillä ei mielestäni ole paljoa konsteja taikapisteiden hankkimiselle. Itse näkisin, että ne eivät juurikaan käytä taikuutta. Ainakaan henkitaikuutta. Ja kuinkas käytät, jos loitsun onnistumismahdollisuus on pyöreä nolla(MHTx5). Vampyyrit ovat tässä suhteessa poikkeus, ne kun ovat usein erittäin älykkäitä ja/tai viisaita ja lisäksi oman itsensä herroja. Zombiet sun muut ovat aivottomia "moukkia" jotka seuraavat ennalta määrättyjä tehtäviä tai noudattavat käskyjä. Vampyyreillä on valta päättää omista tekemisistään aika vapaasti. Vampyyreille esim. velhotaikuus olisi ihan mahdollinen vaihtoehto. Ainakin näin minä asian näen. Hellionit ovat... no ne ovat hellioneja. En muista tarkkaa kuvausta, mutta ehkä nekin ovat jonkinasteisia poikkeuksia. Oliko niillä kestopisteitä yhtä paljon kuin taikapisteitä? Kuvitellaan, että minun hahmoni Jalmari Mahtava menettäisi mahtinsa ja muuttuisi epäkuolleeksi. Jos hän jotenkin onnistuisi selviämään epäkuolleena "hengissä" ja löytämään itselleen keinon hankkia lisää taikapisteitä, niin ehkä hän on sen ansainnut. Ei meidän pelihistoriassa ole kovin yleistä, että pelaajilta tai muilta olennoilta/EPH:lta tms. imetään taikapisteitä.