Vanha foorumi

Takaisin

Taikuussääntöjen hiomista

HeroQuestin säännöt
Assath 10. syyskuuta 2006 kello 14.56
Kirjoittaja Viesti
Assath linkki 10. syyskuuta 2006 kello 14.56
Assath 10. syyskuuta 2006 kello 14.56 linkki Aloittelen tässä kuukauden parin sisään ensimmäistä HQ kamppanjaa, jossa itse toimin pj:nä ja koska en tunnetusti voi kertaakaan ottaa sääntöjä käyttöön tekemättä niihin ensin muutoksia niin ajattelin iskeä näppini taikuussääntöihin. Mistään isoista muutoksista ei tosiaan ole kyse vaan kunhan vaan omaksi huvikseni vähän sääntöjä näpertelen. Kertoilkaa muutkin jos olette oletteko muokanneet HQ:n taikuussääntöjä jotenkin. Itse ajattelin seuraavia muutoksia: 1. Taikuuden keskittäminen on mielestäni tässä muodossa vähän turha rasite, jonka kaikki ph:t suorittavat kuitenkin. Ajattelin poistaa sen siten, että jokainen hahmo on suoraan keskittänyt taikuutensa johonkin neljästä taikuuden lajista. Hahmo saa kuitenkin rauhassa opetella myös muitakin lajeja mutta hinnat ovat kaksinkertaiset. Edelleen kaikkia taikakykyjä animismin charmeja lukuunottamatta voi käyttää aktiivisina kykyinä. Vasta kun hahmosta tulee shamaani, adepti tai devotee täytyy hänen luopua kaikesta muusta kuin oman suuntansa taikuudesta. 2. Missaplied worship säännöt ovat sanomattoman julmat harjoittajiaan kohtaan. Ajattelin sallia näiden harhautuneidenkin käyttää taikuuskykyjään aktiivisina. Ainoa haitta tästä on siis, että taikuuden hinnat ovat kaksinkertaisia. 3. Animismissa hengen kyvyn lisääminen omaan kykyyn on vähän turhan tujua. Ajattelin puolittaa hengen kyvyn tällaisessa tilanteessa. Vastineeksi sitten ajattelin, että animismin harrastajilla voisi kuhunkin kulttiin kuulua myös paljon henkiä, joita ei HQ kirjassa luetella. 4. Velhot ja erityisesti orderlingit ovat mielestäni taikuusjärjestelmässä vähän väliinputoajia. Ajattelin vahvistaa heitä varovasti antamalla heidän talismaniensa toimia suoraan +5 taikuuden buustaajina. Tämä bonus siis ei koske yleisen taikuuden velhousloitsuja. 5. En oikein ole koskaan ymmärtänyt, että koska sitä alien world pentaltyä pitäisi antaa kun eri taikuuden lajit ovat vastakkain, joten ajattelin soveltaa sitä ainoastaan havainnoitaessa ja kun pyytää oman uskonnon isolta jumalalta/hengeltä apua taikuutta vastaan. Miltäs kuullostaa?
Bellad linkki 10. syyskuuta 2006 kello 21.15
Bellad 10. syyskuuta 2006 kello 21.15 linkki Taikuuden keskittäminen voi olla ihan OK ratkaisu, mutta se milloin muista taikuuksista pitäisi luopua, voisi olla enemmänkin kulttiasemasta kiinni, eikä niinkään jumalalleen omistautumisesta. Tosin, tuskin kukaan 90% ajastaan jumalaansa myötäilevä voisikaan muita taikuuksia harjoittaa, ellei sitten ole todella hyvää syytä kultin puolesta. Tuo misaplied sääntö menenee vähän ristiin tuon 1. muutoksen kanssa, kun sen jälkeenhän pelaajat voisivat haluta olla keskittämättä taikuuttaan...=)
newsalor linkki 11. syyskuuta 2006 kello 6.47
newsalor 11. syyskuuta 2006 kello 6.47 linkki [quote:de4ea03992="Assath"] 1. Taikuuden keskittäminen on mielestäni tässä muodossa vähän turha rasite, jonka kaikki ph:t suorittavat kuitenkin. Ajattelin poistaa sen siten, että jokainen hahmo on suoraan keskittänyt taikuutensa johonkin neljästä taikuuden lajista. Hahmo saa kuitenkin rauhassa opetella myös muitakin lajeja mutta hinnat ovat kaksinkertaiset. Edelleen kaikkia taikakykyjä animismin charmeja lukuunottamatta voi käyttää aktiivisina kykyinä. Vasta kun hahmosta tulee shamaani, adepti tai devotee täytyy hänen luopua kaikesta muusta kuin oman suuntansa taikuudesta.[/quote:de4ea03992] Tämä kuulostaa itseasiassa ihan hyvältä ja se kuvastaa mielestäni paremmin sitä uskontojen todellista sekoittunuttta luonnetta, joka Gloranthassa vallitsee. Yksi mahdollisuus, jos haluaa sitten keskittymistä jotenkin korvaukseksi korostaa, on antaa käyttöön kyky "Concentrated Theism", joka augmentoi sidoksia ja jumaltekoja, mutta heikentää muun taikuuden tehoa. Moisella kyvyllä on helposti merkitystä, koska jo kykyarvolla 15, se tekisi oman alan taikuuden ostamisesta yllättävän kannattavaa, koska +2:sella saisi sen uuden taidon 15:sta, jolloin ensimmäinen augmenttiraja saavutettaisiin ikäänkuin itsestään. Vastaavasti vieraan magian nostaminen taas sitten olisi kiusallisen vaivalloista. Toisaalta mieleeni tulee pakostakin se, että sinullahan oli lunar-kampanja. Lunareiden yksi erikoisuushan on se, että he voivat keskittää taikuutensa lunar-magiaan, jolloin he voivat käyttää ihan kaikkia sekaisin, kunhan kyse on lunareiden taikuudesta. Miksi viedä heiltä tälläinen erityispiirre pois? [quote:de4ea03992="Assath"] 2. Missaplied worship säännöt ovat sanomattoman julmat harjoittajiaan kohtaan. Ajattelin sallia näiden harhautuneidenkin käyttää taikuuskykyjään aktiivisina. Ainoa haitta tästä on siis, että taikuuden hinnat ovat kaksinkertaisia.[/quote:de4ea03992] Tämäkin on mielestäni varsin fiksu muutos jo siitä syystä, että eri magiasysteemit hyötyvät tuosta aktiivisuudesta eri verran. Selkiyttää siis huomattavasti asioita tämä muutos. Harhautuneen taikuuden harjoittajat toisaalta sietävätmin musta saada sitä iskua, mutta aktiivisten kykyjen käyttäminen on kyllä väärin. Tämä aktiivisuuden puuttuminen mm. kusee Glorantha.comissa jokunen aika sitten ilmestyneen Maanoidan kultin. Ilmeisesti Greg ja kumppanitkaan eivät noudata HQ:n säätöjä tuosta kohtaa. [quote:de4ea03992="Assath"] 3. Animismissa hengen kyvyn lisääminen omaan kykyyn on vähän turhan tujua. Ajattelin puolittaa hengen kyvyn tällaisessa tilanteessa. Vastineeksi sitten ajattelin, että animismin harrastajilla voisi kuhunkin kulttiin kuulua myös paljon henkiä, joita ei HQ kirjassa luetella. [/quote:de4ea03992] Tuttu Sankarien Matkasta tämä puolittaminen. Mullahan on myös ollut tapana personoida niitä henkiä. Niinpä "Cold Spiritin" sijaan hahmolomakkeessa seisoo "Frostbite"... Sanoisin lisäksi, että ainakin shamaaneille kuuluukin vaikka ja mitä henkiä, koska he kyllä voiuvat napata ihan minkä tahansa vastaantulevan hengen. Normaalien janttereiden kohdalla kuitenkin vaatisin ihan samalla tavalla sankarimatkaa uusien henkien löytämiseksi, kuin shamaaneilta. Minusta sieltä tutusta ja turvallisesta henkipiiristä ei kuulukkaan löytyä muita henkiä ja animistienkin pitää musta nähdä vaivaa erikoisten kykyjen eteen. [quote:de4ea03992="Assath"] 4. Velhot ja erityisesti orderlingit ovat mielestäni taikuusjärjestelmässä vähän väliinputoajia. Ajattelin vahvistaa heitä varovasti antamalla heidän talismaniensa toimia suoraan +5 taikuuden buustaajina. Tämä bonus siis ei koske yleisen taikuuden velhousloitsuja.[/quote:de4ea03992] Tämä heille suotakoon. Itsekkin tulin tähän loppputolokseen silloin, kun velhoudesta keskusteltiin. Sitäpaitsi siinä magianlajeja vertailevassa kuviossa "Basic magic" -luvussahan painotettiin sitä, että velhouteenkin kuuluu olennaisesti ne fyysiset apuvälineet, kuten animismiinkin. [quote:de4ea03992="Assath"] 5. En oikein ole koskaan ymmärtänyt, että koska sitä alien world pentaltyä pitäisi antaa kun eri taikuuden lajit ovat vastakkain, joten ajattelin soveltaa sitä ainoastaan havainnoitaessa ja kun pyytää oman uskonnon isolta jumalalta/hengeltä apua taikuutta vastaan.[/quote:de4ea03992] Tässä asiassa ainakin mää olen aiemmin tulkinnut sääntöjä väärin. Lähinnä kait se on tarkoitettu sitä varten, ettei "Blast Spell" tai "Command Earth Daimon" -jumalteko olisikaan niin hyödyllinen esim. animisteja vastaan. Siltä näyttää, että samoilla linjoilla ollaan aika pitkälti, mutta se onkin luonnollista, koska varnaan Sankarien Matkan perusteella olet näihin johtopäätöksiin tullut.
Assath linkki 11. syyskuuta 2006 kello 10.29
Assath 11. syyskuuta 2006 kello 10.29 linkki [quote:3c0c6eb6e1="Bellad"]Taikuuden keskittäminen voi olla ihan OK ratkaisu, mutta se milloin muista taikuuksista pitäisi luopua, voisi olla enemmänkin kulttiasemasta kiinni, eikä niinkään jumalalleen omistautumisesta. Tosin, tuskin kukaan 90% ajastaan jumalaansa myötäilevä voisikaan muita taikuuksia harjoittaa, ellei sitten ole todella hyvää syytä kultin puolesta.[/quote:3c0c6eb6e1] Lähdin itse asiassa tuossa liikkeelle ihan HQ:n sääntökirjasta jossa shamaanin, adeptin ja Devoteen on kaikkien täytynyt keskittää taikuutensa. Tämä siis tarkoittaa, että alkuperäisten sääntöjen mukaan kukaan heistä ei voi omata muita kuin omaan taikuuteensa liittyviä kykyjä. Aikaisemmassa vaiheessa uraansa taas tämä ei (muistaakseni) ollut välttämätöntä. Itse asiassa jo RQ:ssa taisi olla vähän sama tilanne. Taidan vetää hommaa siltä pohjalta, että kulttiasema toki rajoittaa käytännössä taikuuden harjoittamista (Rokari kirkon liturgisti, joka kutsuu pakanahenkiä ei ole kauaa liturgisti), mutta nämä rajoituksen tulevat itse pelimekaniikan ulkopuolelta. Taikuus itsessään ei siis IMG tällaisia rajoja vaadi vaan ainoastaan maailman kapeakatseiset asukkaat. [quote:3c0c6eb6e1]Tuo misaplied sääntö menenee vähän ristiin tuon 1. muutoksen kanssa, kun sen jälkeenhän pelaajat voisivat haluta olla keskittämättä taikuuttaan...=)[/quote:3c0c6eb6e1] Hmm... en ole varma ymmärränkö mitä tarkoitat. Saattoipa jopa olla että selitin asian huonosti. Eli jos hahmo palvoo vaikka tuota mainittua Maanoitaa, niin animismi ei ole kaksi kertaa halvempaa kun kerran Maanoita on väärin suunnattua palvontaa. Tällöin siis se mw:n haitta on nimenomaan siinä, että taikuuden keskittämisestä (joka siis muuten on tehokasta ja ilmaista) ei ole heille mitään hyötyä. Mutta joo väärin suunnattu palvonta on pelimekaanisesti huono ajatus ihan niinkuin se on perus HQ säännöilläkin. [quote:3c0c6eb6e1="newsalor"]Toisaalta mieleeni tulee pakostakin se, että sinullahan oli lunar-kampanja. Lunareiden yksi erikoisuushan on se, että he voivat keskittää taikuutensa lunar-magiaan, jolloin he voivat käyttää ihan kaikkia sekaisin, kunhan kyse on lunareiden taikuudesta. Miksi viedä heiltä tälläinen erityispiirre pois?[/quote:3c0c6eb6e1] Keskitetyn taikuuden tarjoaman bonuksen mahdollisuus kuullostaa kyllä ihan hauskalta. Pistän sen harkintaan. Muistaakseni se sääntö lunartaikuuden keskittämisestä taisi mennä niin, että jos lunar keskittää taikuutensa yleiseen taikuuteen niin hän saa käyttää kaikkia lunar magian yleisiä loitsuja, lumouksia ja tekoja. Siis melkolailla samaan henkeen kuin tuo kirjasta löytyvä Self rock teaching. Tämä oli siis piirre jonka ajattelin säilyttää. Eli lunari joka keskittää taikuutensa yleiseen magiaan saa ostaa kaikkea lunareiden yleistä magiaa puoleen hintaan. Pitäneepä varmaan tarkistaa handbookista kun sellainen kerran löytyy. [quote:3c0c6eb6e1]Siltä näyttää, että samoilla linjoilla ollaan aika pitkälti, mutta se onkin luonnollista, koska varnaan Sankarien Matkan perusteella olet näihin johtopäätöksiin tullut.[/quote:3c0c6eb6e1] Jep jep. Eipä mulla muuta kokemusta HQ:sta tosiaan edes ole.