Vanha foorumi

Takaisin

Ropecon-tunnelmia 2006

Tapahtumat
Nysalor 14. elokuuta 2006 kello 14.04
Kirjoittaja Viesti
ZamboNet linkki 13. elokuuta 2006 kello 21.03
ZamboNet 13. elokuuta 2006 kello 21.03 linkki Kiitokset Nysalorille kahdesta maan mainiosta skenaariosta joita pääsin pelaamaan. Ikävä kyllä se kolmas jäi väliin kun oli täyttynyt niin nopeasti ja bofferiturnaus sattui olemaan pitkälti samaan aikaan. Toivottavasti ensi vuonna pääsen taas kokeilemaan :) Ehkä ensi vuonna jonkun toisenkin kalikoslaisen skenaarioon voisin yrittää änkeä pelaamaan jos vain onnistun.
Nysalor linkki 14. elokuuta 2006 kello 14.04
Nysalor 14. elokuuta 2006 kello 14.04 linkki Jälleen on Ropecon takana ja ajattelin kirjoittaa hiukan sen tunnelmia, kuten tapana on ollut. [b:8fbe7ae8a1]Perjantai[/b:8fbe7ae8a1] Tulin perjantaina paikalle jo ennen kuin Ropecon virallisesti avautuikaan, koska Kalikoksen pöytä piti saada pystyyn ennen yleisön saapumista. Sain ilmaisen sisäänpääsyn, koska olin ilmoittanut peluuttavani kolme peliä. Aloitinkin sillä, että kirjoitin pelien tiedot ilmoittautumislomakkeeseen ja toimitin ne GM-infoon. Kalikoksen pöytä oli IPMS-Finland-nimisen muovimallirakentuluun erikoistuneen yhdistyksen pöydän vieressä ja naapurin kanssa tuli juteltuakin. Hain itse tuoleja Kalikoksen pöydän luokse, koska järjestelyt olivat siltä osin vähän myöhässä. Jostakin aikaisemmasta Ropeconista oli jäänyt Kalikoksen julisteita – logon kuva ja Ziniin liittyviä kuvia –, joita laitoin pöytään koristeeksi ja kertomaan, mikä yhdistys oli kyseessä. Yhdistysten pöydät olivat tänä vuonna Juhla-aulassa eli paikassa, josta kuljettiin sisään Ropeconiin. Se tuntui varsin hyvältä ratkaisulta, sillä näkyvyyttä tuli varmasti enemmän kuin Käpyaulassa tai Kaubamajassa. Pöydän ääressä istuskellessa saattoi huomata, että varsin monet ihmiset panivat Kalikoksen nimen merkille ja mukavan moni tuli kyselemäänkin yhdistyksestä. Perjantain alkupuolen pidin pystyssä Kalikoksen pöytää ja sinne löysivät tiensä monet jäsenet. Oli kiva tavata vanhoja ja vähän uudempiakin tuttuja Kalikoksen muista tapaamisista. Muutamat osallistuivat myös Kalikoksen pöydän pitämiseen istumalla sen ääressä ja jakamalla pyydettäessä esitteitä. Kalikoksen pöytä oli kyllä välillä tyhjänikin, sillä tarkoituskaan ei ollut, että jonkun pitäisi siinä jatkuvasti päivystää, kun meillä ei ollut mitään myytävääkään. Kävin perjantaina ostamassa Kaubamajasta Fantasiapelien kojusta uuden Mongoose Publishingin RuneQuestin. En ole vielä ehtinyt lukea sitä kokonaan, mutta jo nyt sanoisin, että kirja seuraa ihan mukavasti RuneQuestin perinteistä henkeä, vaikka jotkut yksittäiset kummallisuudet – lukea ja kirjoittaa osatakseen hahmon täytyy osata puhua kieltä 80 %:n edestä! – tuntuvat typeriltä. Kunhan saan opuksen lueskeltua, kommentoin sitä varmasti tarkemmin ja kirjoitan arvostelun. Perjantaina kello 18.00 pääsin aloittamaan ensimmäisen pelini: Michael O’Brienin mainion skenaarion Viimeinen tango Paviksessa. Listaan oli tosin tullut vain kolme ilmoittautumista, mutta Alec ja Joonas liittyivät spontaanisti mukaan Kalikoksen pöydän luota. Muut pelaajat olivat foorumin ZamboNet, Philip ja Mordja von Ribbentrop, jotka taisin tavata nyt ensimmäisen kerran kasvokkain. Itse peli oli todella hauska ja ehkä huvittavinta oli, kun mestarikiipeilijä Melo Yelo kompuroi kaksi kertaa ja putosi korkealta alas. Pelaamisen vuoksi minulta jäi kuulematta aulaohjelman puitteissa pidetty Kalikoksen esittely, jonka newsalor piti. Newsalor itse ehkä osaa kertoa tarkemmin, miten se meni. [b:8fbe7ae8a1]Lauantai[/b:8fbe7ae8a1] Lauantaiksi oli merkinnyt kaksi peliä peluutettaviksi, mutta iltapäiväksi alkamaan laitettu Viisauden etsijät kärsi pelaajapulasta, koska yhtään pelaajaa ei ilmoittautunut siihen. Siksi siirsin sen sunnuntaiksi ja vietin lauantai-iltapäivän Kalikoksen pöydässä. Sinä aikana ehdin tavata lisää kalikoslaisia ja myös erään RuneQuest-sivujen pitäjän. Ostin lauantaina suomalaisen Heimot-tieteisroolipelin, joka näyttää olevan kovakantisena varsin jämäkkä ja muutenkin ulkoasultaan varsin ammattimaisen tuntuista työtä. Kirjaa en ole ehtinyt juuri kuin vilkaista, joten en pysty sitä kommentoimaan sen tarkemmin. Tuskin tulen peliä ainakaan lähitulevaisuudessa peluuttamaan, mutta pitihän se ostaa vähintäänkin suomalaisen roolipelin tukemiseksi. Lauantaina kävin kuuntelemassa kunniavieraiden Kenneth Hiten, Bruno Faiduttin ja Tobias Wrigstedin esiintymistä Auditoriossa. He esittelivät omia ideoitaan liittyen huonoihin enteisiin. Koko tilaisuus oli yllättävän lyhyt, sillä se taisi kestää vain noin 45 minuuttia. Sen jälkeen kävin pyytämässä Hitelta nimikirjoituksen Mongoosen RuneQuestiin, sillä hän oli ollut tekemässä sitä, vaikka sanoikin olleensa aika vähäisessä roolissa. Lauantaina pääsin peluuttamaan Meriwyrmin tanssia, joka alkoi kello 19.00. Siinä olikin ilmoittautumislista täynnä. Mukana olivat ZamboNet, Philip, Mordja von Ribbentrop, GEAS ja vielä viides henkilö, joka ei liene tällä foorumilla. Olin laatinut Meriwyrmin tanssiin uudet lunarilaishahmot, jotka tuntuivat toimivan varsin mukavasti. Hauskimpia kohtia olivat erään pelihahmon seikkailut Ulerian palvojien seurassa... :) Täytyy sanoa, että tällä peluutuskerralla pelihahmojen keskinäiset toimet olivat suuremmassa roolissa kuin aikaisemmilla kerroilla, kun olen skenaariota peluuttanut. [b:8fbe7ae8a1]Sunnuntai[/b:8fbe7ae8a1] Sunnuntai kuluikin suurimmaksi osaksi pelaamisen parissa. Peluutin kello 13.00 alkaen Viisauden etsijät -skenaariota, joka toimi Magimum Game Fun -systeemillä. Pelaajina olivat Sivulan veljekset ja kaksi heidän kaveriaan. Pelaajia oli ilmoittautunut kuusi, mutta yksi oli vetänyt nimensä yli ja kun toista yritin tavoittaa kännykällä, hän ei tiennyt pelistä yhtään mitään. Neljä oli kuitenkin erinomainen määrä skenaarion peluuttamiseen ja saimme aikaan oikein hauskan hahmojoukon. Eniten naurua taisi syntyä, kun eräs hahmo muutti toisen hahmon loitsullaan naiseksi. Sunnuntaina oli ohjelmassa myös lootti, jossa pelinjohtajat (ja kuulemma myös Ropeconin bussikuski) saivat valita haluamansa esineen pöydästä, johon oli koottu kaikkea roolipelitavaraa. Valitsemisvuorot oli jaettu sen mukaan, kuinka monta tuntia oli Ropeconissa peluutettu. Itse olin kohtalaisen alkupäässä noin 15 tunnin peluutuksella, joskin kaikki mielenkiintoisimmat kirjat olivat ehtineet jo mennä. Nappasin pöydästä Loot: A Field Guide -nimisen opuksen, jonka kansikuva näytti hauskalta. Sen jälkeen suuntasinkin jo kotia kohti. [b:8fbe7ae8a1]Yleistä[/b:8fbe7ae8a1] Tämän vuoden Ropecon tuntui selvästi vaisummalta kuin viime vuoden, koska nythän ei ollut Gregin kaltaista vetonaulaa. Siitä huolimatta tunnelma oli oikein hyvä ja nautin suuresti peluuttamisesta. Oli erittäin hienoa tavata sellaisia kalikoslaisia, joita en ollut aikaisemmin nähnyt, ja luonnollisesti myös vanhojen tuttujen kanssa oli mukava rupatella. Puhetta oli niin uudesta RuneQuestista, HeroQuestin tulevaisuudesta, The Zin Lettersistä kuin Kalikoksen viisivuotisjuhlista. Monet katselivat myös uutta RuneQuestia, Heimot-kirjaa ja Under the Red Moonia. Kalikoksen suhteen Ropecon oli mielestäni onnistunut, vaikka toiminta oli paljon pienimuotoisempaa kuin viime vuonna. Tein Ropeconia varten reilut 40 Kalikoksen esitettä, eikä niitä tainnut jäädä kuin kymmenkunta, joten saimme ihan kivasti mainostettua yhdistystä. Ropeconin saldona oli yksi uusi jäsen ja useat vanhat jäsenet maksoivat myös jäsenmaksun. Yhteensä Kalikoksen jäsenrekisterissä on nyt noin 80 jäsentä, mikä on varsin hieno määrä kaltaisellemme vain yhteen fantasiamaailmaan keskittyneeltä yhdistykseltä. Otin Ropeconissa kuvia, jotka saatan laittaa jossakin vaiheessa nettiin. Kiitokset myös niille, jotka ystävällisesti nappasivat muutaman kuvan minustakin kamerallani! Tässä siis minun mietteitäni tämän vuoden Ropeconista. Kirjoitelkaa ihmeessä muutkin ajatuksianne ja tunnelmianne, sillä niitä olisi kiva kuulla.
Alec linkki 14. elokuuta 2006 kello 18.46
Alec 14. elokuuta 2006 kello 18.46 linkki Yhtä hyvä kynämies(tai siis näppis...) kuin Nysalor en ole, mutta koitetaan jotain kerrata tapahtumasta. Itse olin osallistujana ensimmäistä kertaa, jonka vuoksi päätin alusta asti ottaa enemmänkin katsojan roolin. [b:dfc0bd82c4]Pe[/b:dfc0bd82c4] Heti ensimmäisenä sisään tultuani törmäsinkin Nysaloriin ja Kalikoksen pöytään, johon jämähdinkin hetkeksi rupattelemaan mukavia. Nysalorin ensimmäinen peli alkoikin melko piakkoin ja kuultuani ettei pelaajia ollut oikein tarpeeksi, päätimme Joonaksen kanssa osallistua mukaan. Kiitokset vielä Nysalorille pelistä, joka varsinkin itselleni oli melko haasteellinen päästyäni pelaamaan todella erilaista roolia, kuin yleisesti linjallani perinteisenä barbaarisoturina :D . Ja todellakin kiipeily 100+:n omaavan kiipeilymestarin perä edellä alastulo ja pian seurannut 10 metrin pääedellä syöksy aiheuttivat todellista hilpeyttä... Loppuilta tulikin vietettyä korttipelaamisen parissa Joonaksen ja Caran seurassa. [b:dfc0bd82c4]La[/b:dfc0bd82c4] Lauantaina pääsin ensimmäistä kertaa ihmettelemään warhammerin ihmeellistä maailmaa, Joonaksen osallistuttua figuturnaukseen. Siinä menikin koko päivä toimien Caran kanssa kommentaattoreina, joiden kommentointiin kuului enemmänkin jatkuvaa kyselyä, varsinkin pelaajien puhuessa toisilleen täysin vieraalla ja hämärällä kielellä... Figupelaaminen oikeastaan alkoi kiinnostaa niinkin paljon että seurasin pelejä tiiviisti iltaan asti ja loppu illasta tuo merkillinen figupelaajien käyttämä kielikin alkoi avautua itsellenikin. Illalla törmäsin sitten Assathiin, joka pyysi mukaan katsomaan Petri Hiltusen(muistinkohan nimen oikein???) elokuvia Draculan kutsu ja Saturnuksen sotavaltias. Nämä kaksi elokuvaa olivat sitä lajia, jotka ovat huonoudessaan niin huonoja, ettei niitä voi katsoa kuin nauraa hekottaen. Varsinkin kun yleisö oli todella hyvin mukana leffojen tunnelmassa, uskon elokuvantekijöiden/-tekijän tavoitteen täyttyneen täydellisesti ja leffojen huonous muuttuikin täysin ja taisivat samalla olla parhaat komediat vähään aikaan. Yöllä kaväisin vielä tuopillisella Assathin ja hänen kaverinsa(, joka esitteli itsensä ainakin kerran ja itse kysyin nimeä vähintään kahdesti, mutta...köh köh...eipä tuu nimi nyt mieleen) kanssa, mutta väsymys oli iskenyt jo sen verran hyvin että, nukkuma-aika koittikin tästä melko pian. [b:dfc0bd82c4]Su[/b:dfc0bd82c4] Sunnuntai meni myös figupelejä seuratessa, Joonaksen päästyä jatkoon ja oman peliymmärryksen kohottua jo sen verran että ymmärsin milloin heitellään mitäkin noppia ja miksi. Viimeinen tunti kului Mythos-korttia lätkien ja lopulta noin viiden aikaan koitti lähtö. Tapahtumasta jäi itselle todella positiivinen kuva ja odotus ensi vuoden tapahtumaan alkoi innolla. Joukosta erottuva pukeutuminen herätti myös todella paljon kiinnostusta ja täytyypi katsoa jos kehittäisi myös itse jotain ensi vuodeksi. Oli myös todella mukava törmätä jälleen uusiin kuin vanhoihin foorumilaisiin ja myös odotus Kalikoksen viisivuotis-partyihin on kova. Tulipahan otettua vielä Nysalorin ja puheenjohtaja Spinosarin Under The Red Moon [url=http://img239.imageshack.us/img239/4900/nysalorjaspinosarol1.jpg]promokuva[/url] :D [size=8:dfc0bd82c4]Jos kaksi kuvassa olijaa eivät halua missään nimessä kuvaansa esille, poistan sen välittömästi kunhan ilmoitatte minulle[/size:dfc0bd82c4]
ZamboNet linkki 14. elokuuta 2006 kello 20.25
ZamboNet 14. elokuuta 2006 kello 20.25 linkki [quote:d2023a4fba]Yhtä hyvä kynämies(tai siis näppis...) kuin Nysalor en ole, mutta koitetaan jotain kerrata tapahtumasta. [/quote:d2023a4fba] Amen to that, omaltanikin osalta. Ja itsellänikin oli ropecon neitsyys menossa tuolla. [b:d2023a4fba]Pe[/b:d2023a4fba] Saavuin paikalle joskus neljän maissa jyväskylästä saapuneella tilausajolla. Heti sisäänpäästyäni törmäsinkin kalikoksen pöytään ja tapasin Nysalorin ensimmäistä kertaa kasvotusten, eikä aikaakaan kun turisin itseni tuohon perjantain Nysalorin vetämään peliin sisään, josta Alec ja Nysalor jo mainitsivatkin. Hauska skenaario oli kaikenkaikkiaan ja Melo Yelon epäonninen kiipeily kyllä paviaaniksi huvittavan epäonnista :D Peli päättyi puolenyön tuntumissa ja sen jälkeen kerkesikin vain vähän paikkoihin tutustua ennenkuin suuntasin nukkumaan. [b:d2023a4fba]La[/b:d2023a4fba] Lauantaina aamupäivä meni kierrellessä ja ihmetellessä conin laajaa tarjontaa. Aamupäivän lopuksi löysimme kaverini kanssa monen vuoden takaisin tuttumme ja pelailimme hänen kanssaan giljotiini-korttipeliä tunnin pari. Sen lisäksi tuli osallistuttua bofferin-sm alkukarsintoihin jossa päädyinkin sitten lohkovoittajaksi ja sitä kautta pääsin seuraavan päivän finaaliin. Pian tämän jälkeen kävin luennolla, jonka aiheena oli musta surma. Luento vaikutti melkein väitöstilaisuudelta koska yleisöstä esitettiin esitelmöijälle yllättävänkin hyviä kysymyksiä. Mielenkiintoinen ja ehkä hiukan yleistä linjaa vähemmän huumoripitoinen luento. Tämän jälkeen alkoikin Nysalorin toinen skenaario johon otin osaa. Ja tosiaan ryhmän dynamiikka nousi ehkä itse juonta merkittävämpään asemaan, joka varmasti ravitsi peliä mielenkiintoisella tavalla :) Peli loppui puolen yön jälkeen ja taas oli aika nukkua. [b:d2023a4fba]Su[/b:d2023a4fba] Aamu meni jälleen yleisessä häröilyssä paikan päällä ja loppupäivä olikin sitten melko bofferipainotteista, koska edessä oli ryhmäkilpailu johon olin parin kaverini kanssa ilmoittautunut, sekä yksilöfinaali johon tieni edellisenä päivänä raivasin. Ryhmäturnaus meni yllättävän hyvin minun ja kavereideni osalta ja pääsimme hopeasijalle, mutta voittajatiimi oli täysin ylivertainen, eikä meillä heitä vastaan ollut juurikaan sanavaltaa :D Yksilöturnaus ei omalta osaltani mennyt ihan niin hyvin ja sain tyytyä kahdeksan finalistin joukossa neljänteen sijaan. Sinänsä olen tyytyväinen, että ensiosallistumiseksi niinkin kovassa sakissa sain tuon sijoituksen ja toisaalta tiedän myös paljon mitä minun tulee harjoitella (vasenta kättä ja passiivisempaa tyyliä), mutta siltikin neljäs sija ei ole edes palkintosija joten ei siihen voi olla tyytyväinen! :D Tuon jälkeen sitten pikainen finalistisauna ja tilausajolla takaisin kohti jyväskylää. [b:d2023a4fba]Yleistä[/b:d2023a4fba] Todella positiivinen kokemus ensikertalaiselle tuo coni oli. Ensi vuonna täytyy yrittää tutustua myös lautapeliosastoon enemmän, koska ne kiinnostavat itseä. Ensi vuonna toivon että pääsisin osallistumaan jonkun toisenkin kalikoslaisen kampanjaan ikäänkuin ropeturisti mielessä, että oppii muidenkin tapoja johtaa pelejä. Bofferoinnista jäi tikku hampaan koloon ja ensi vuonna pyrin parempaan :D Tapahtumassa oli niin paljon sisältöä että siellä olisi voinut olla paljon pidempäänkin, mutta toisaalta viikonloppua pidempi tapahtuma alkaisi olla jo hiukan liian pitkä.
Assath linkki 15. elokuuta 2006 kello 12.59
Assath 15. elokuuta 2006 kello 12.59 linkki Mulla oli tosi hyvä coni varmaan sen takia, että olin tällä kertaa päättänyt ottaa rennosti ja olla pelauttamatta itse yhtään seikkailua. Tapasin kolme uutta Kalikoslaista eli vanhan väittelynemesikseni Alecin, Olorinin ja Caran. Jostain syystä Caran sukupuoli oli minulle yllätys, mikä on aika kummallista nimen ja avatarin huomioonottaen. En kai vain jotenkin osannut kuvitella, että tällä foorumilla voisi hengeilla joku naispuolinen. Perjantai Saavuttiin junalla Tapion (joka oli se kaveri, jonka nimeä Alec ei muistanut) ja Tananin kanssa. Matka sujui rattoisasti ja pidin pojille seikkailun D&D:tä (ykkösedikkaa en mitään nykyajan hömpötyksiä). Itse Conin aloitin jumalpelillä, joka oli ihan kiintoisa kokeilu. Ajatuksena oli muuttua hiljalleen koko maailman jumalaksi ja syrjäyttää näin muut jumalat/pelaajat. Peli pelattiin freeformina, joten minulle jäi vähän epäselväksi pitikö pelissä oikeasti pyrkiä voittoon vai vain eläytyä jumalaan joka pyrkii voittoon. Hyvä peli tästä huolimatta. Illalla pelasin vielä Newsalorin vetämää Herra presidenttiä, jossa pelaajat ovat yhdysvaltain presidentin neuvonantajia. Presidentti ei tietenkään osaa itse tehdä päätöksiä vaan on täysin neuvonantajiensa johdateltavissa ja näistä kaikki tietenkin ajavat omia agendojaan. Peli oli lyhyt (alle 40 min), mutta hillittömän hauska. Putin sai kuulla kunniansa samoin kuin Kserksestanin suurlähettiläskin. Lauantai: Kävin kuuntelelmassa Burgerin luennon arcade peleistä. Arcade peleissä on ajatus ottaa perus tietokonepelimäinen runko (ammutaan paljon, seikkailut voi aloittaa suoraan, ei kamppanjaa) ja pelata peliä roolipelimäisesti (siis normaalin pöytäpelin tapaan). Ajatuksana siis loisia tietokonepelien kasvavassa suosiossa. Luento oli hyvä ja ajatus sinällään houkutteleva, mutta en kyllä vieläkään tajua kuka pelejä tuolla tavalla pelaa. Se mököjen lahtaaminen nyt vain minun nähdäkseni onnistuu tietokoneen ruudulla paljon näyttävämmin ja helpommin kuin pelipöydän ääressä. Istuin monissa muissakin luennoissa, mutta näistä mieleen jäi lähinnä Jaakko Stenrosin homoseksuaalisuus roolipeleissä, joka oli aivan mahtava. Luento oli tosi hauska ja elävä, mutta samaan aikaan sisälsi paljon mielenkiintoista asiatietoa ja luennoitsijan omia tulkintoja ja kantoja. Pirun hyvä luento ja toinen oman conini kohokohdista. Tämän jälkeen katsoin auditoriossa Hiltusen ohjaamat Draculan kutsun ja Saturnuksen sotavaltiaan. Draculan kutsu oli ihan kiva, mutta Saturnuksen sotavaltias loistava. Herrasmies huopalahdelta sai sekä avaruusprinssessan, että saturnuksen ja filmi loppui tangossa liehuvaan suomenlippuun. Raahauduime Alevin kanssa vielä leffojen jälkeen puoliunessa parille kaljalle ja minä menin häiriköimään Mikeä ja Juhanaa kuullakseni mitä seuraavien parin vuoden aikana on odotettavissa. Tulossa on kuulemma naivistisia pingviinejä, jotka jakautuvat kahteen heimoon (hyvään ja pahaan, pahat on väriltään käänteisiä ja voivat näin naamioitua tehokkaasti) ja taistelevat etelänapamantereella. Tätä peliä odotan innolla :lol: . Toivottavasti artistit eivät selvinä meinaa luopua näistä loistavista kännivisioistaan. Sunnuntai Larppasin Tuhkakäärme nimisessä larpissa, joka olikin sitten toinen conini kohokohdista. Olimme kaikki entisiä Kristuksen vapautetut nimisen lahkon jäseniä. Lahko oli hajonnut vuosi sitten, johtajamme kuotua ja nyt yksi meistä oli kutsunut osan porukastamme tapaamiseen. Peli oli pirun hyvä ja kiinnostava toisaalta käydyn uskonnollisen väittelyn takia (oma hahmoni oli kääntynyt ateistiksi) ja toisaalta hahmon sisäisen maailman kannalta (mulla ei ollut ystäviä ja toisen ihmisen koskettaminenkin oli vaikeaa). Siinäpä ne tärkeimmät
Nysalor linkki 20. elokuuta 2006 kello 19.39
Nysalor 20. elokuuta 2006 kello 19.39 linkki [url=http://www.kalikos.org/tapahtumat/ropecon2006/kuvat/index.php]Ropeconissa ottamiani kuvia[/url] on nyt katseltavissa Kalikoksen sivuilla. Suurin osa kuvista on Kalikoksen pöydän luota ja peluuttamistani peleistä, mutta myös kunniavieraat ovat kuvissa mukana. Jos joku ei halua näkyä kuvissa, kannattaa laittaa minulle sähköpostia tai yksityisviestiä.