Vanha foorumi

Takaisin

Geneforge ja vadelit

Gloranthan olennot ja henkilöt
Krasht 22. kesäkuuta 2006 kello 21.20
Kirjoittaja Viesti
Krasht linkki 22. kesäkuuta 2006 kello 21.20
Krasht 22. kesäkuuta 2006 kello 21.20 linkki Pelasin viime vuoden puolella mainiota tietokoneropea nimeltä Geneforge. (mainio sharewarepeli muuten, samoin kuin Geneforget 2 & 3. Demot löytyvät netistä Google-haulla.) Kyseisessä pelissä esiintyy maagikkojen järjestö nimeltä shaperit, jotka muistuttavat hämmästyttävästi vadeleita. Kummallakin on kolme kastia, joista yksi edustaa diplomaatteja ja vakoilijoita, toinen on sotilaskasti ja kolmas velhoja. Kummallakin on toimintaa kahdella mantereella, tosin shaperit hallitsevat mantereitaan. Kummatkin antavat itsestään alamaisilleen kuvan erehtymättöninä ja jumalaisina puolijumalina. Lisäksi molemmat hallitsevat alaisiaan rautaisella otteella. Viimeinen yhtäläisyys koskee shaperien kaoottista taikuutta, jonka avulla he voivat luoda ja muokata elämää. Vadeleilla on RQ-digestissä tehdyn epävirallisen lisäyksen mukaan samanlaista taikuutta (kloonausta ja geenimanipuloituja orjia) ja kaikkihan tietävät heidän käyttävän Ime-loitsuja. Geneforgessa esitetyt shaperit olivat niin inspiroivia, että päätin muuntaa oman pelini vadelit shapereiksi. (virallisessa materiaalissahan vadeleita ei juurikaan käsitellä) Kirjoitin jopa kolmisenkymmentä sivua tekstiä shaperien taikuudesta. (Pistäisin varmaan nettiin, jos osaisin ja kehtaisin.) En ollut sitä ennen erityisemmin välittänyt vadeleista, mutta nyt ne ovat tärkeä osa tulevaa kampanjaa. Suosittelen kokeilemaan ja imemään vaikutteita. Geneforge 3 kuvaa parhaiten shaperien yhteiskuntaa, kakkososa puolestaan shaperien häikäilemättömyyttä ja vallan väärinkäytön seurauksia. Tämä voi tuntua törkeältä mainostamiselta, mutta mielestäni foorumin tärkein tehtävä on toimia välineenä levittää ja vaihtaa ideoita. Tässä on ideoiden lähde jokaiselle, joka haluaa kehittää vadeleita ja käyttää heitä peleissään. Toivottavasti siitä on jollekulle hyötyä. PS. Minulla on toinenkin syy tykätä vadeleista. Ne ovat Gloranthan ainoa ns. "vihollisrotu", joka ei kärsi Tolkien-syndroomasta (eli hyvikset ovat taiteellisia, sivistyneitä ja taitavia, mutta pahikset ovat p***ssa elelevää aivovammaista rupusakkia, joka ei osaa tehdä edes savimajaa, vaan ryöstelee tai valtaa kaiken haluamansa ja käyttää kaiken aikansa tappeluun ja riehumiseen).
newsalor linkki 23. kesäkuuta 2006 kello 14.59
newsalor 23. kesäkuuta 2006 kello 14.59 linkki Määkin olen Geneforgea pelaillut, mutta se oli seikkailupeli viktoriaanisen ajan englannissa. Pistä ihmeessä mulle tuo materiaalisi, niin voin heittää kommentit ja jos haluat, niin laittaa nettiin jonnekkin.
Krasht linkki 27. kesäkuuta 2006 kello 20.54
Krasht 27. kesäkuuta 2006 kello 20.54 linkki newsalor kirjoitti: "Määkin olen Geneforgea pelaillut, mutta se oli seikkailupeli viktoriaanisen ajan englannissa." Se ei kyllä ole se Geneforge, mitä tarkoitan. Kokeile osoitetta www.spiderwebsoftware.com ja lataa demot sieltä. "Pistä ihmeessä mulle tuo materiaalisi, niin voin heittää kommentit ja jos haluat, niin laittaa nettiin jonnekkin." Lähetä yksityisviesti sähköpostiosoitteen kanssa niin katsotaan.[/url]
Ripper linkki 2. syyskuuta 2006 kello 2.11
Ripper 2. syyskuuta 2006 kello 2.11 linkki Krasht:"Minulla on toinenkin syy tykätä vadeleista. Ne ovat Gloranthan ainoa ns. "vihollisrotu", joka ei kärsi Tolkien-syndroomasta (eli hyvikset ovat taiteellisia, sivistyneitä ja taitavia, mutta pahikset ovat p***ssa elelevää aivovammaista rupusakkia, joka ei osaa tehdä edes savimajaa, vaan ryöstelee tai valtaa kaiken haluamansa ja käyttää kaiken aikansa tappeluun ja riehumiseen)." No ehkä tämä on hieman kärjistettyä. Minulla on varsi hyvä kuva ogreista, vampyyreistä jne... ja jopa broista oikeissa olosuhteissa (esim Dorastor). Minuakin hengentuotteesi kiinostaisi. Jos on digitaalisessa muodossa, niin lähetä. En väärinkäytä (eli esim harrasta saatananpalvontaa sen avulla ;) ). Email osoitteeni pitäisi näkyä....
Krasht linkki 2. syyskuuta 2006 kello 15.23
Krasht 2. syyskuuta 2006 kello 15.23 linkki Ripper kirjoitti: "No ehkä tämä on hieman kärjistettyä. Minulla on varsi hyvä kuva ogreista, vampyyreistä jne... ja jopa broista oikeissa olosuhteissa (esim Dorastor). Minuakin hengentuotteesi kiinostaisi. Jos on digitaalisessa muodossa, niin lähetä. En väärinkäytä (eli esim harrasta saatananpalvontaa sen avulla ;) ). Email osoitteeni pitäisi näkyä...." Ogreilla ja vampyyreillä ei ole varsinaista omaa kulttuuriaan, vaan ne toimivat parasiitteina muissa kulttuureissa. Mitä tulee broo-yhteiskuntaan, sitä tapahtuu vain Dorastorissa ja Lunarin keisarikunnassa. Jälkimmäisessä ne ovat vain liittyneinä lunarin kulttuuriin, kuten ogret ja vampyyrit ja Dorastor puolestaan on erikoistapaus, joka ei kelpaa yleistykseksi. Riiper, lähetin jo tekeleeni emailina. Se on keskeneräinen ja pelitestaamaton, joten pyydän ymmärrystä. Rakentava kritiikki on tervetullutta.
Arkat linkki 11. syyskuuta 2006 kello 5.20
Arkat 11. syyskuuta 2006 kello 5.20 linkki Höpön pöpön, hyvikset (Orlanthit) nimenomaan pyörivät lannassa, haisevat, riehuvat, ja ryyppäävät, ja pahikset (Lunarit) yrittävät heitä sivistää. ;) Sinänsä olen eri mieltä vadelien käsittelystä; heistä on vaikka kuinka tietoa Glorantha Digestin arkistoissa ja vähän muualla. Myönnettäköön että julkaistuissa teoksissa sitä ei ole, mutta varsinaiset julkaisut muodostavat yhä vielä hyvin pienen osan "tunnettua" (ja jopa "virallista") Gloranthaa. (Suomeksi käännetyt julkaisut muodostavat olemattoman pienen osan.) Kolme kastia (siniset, punaiset, ruskeat), erilaisia iljettäviä teorioita ja taikuuksia, yhteiskunta (enklaaveja tai slummeja Lännen rantakaupungeissa), rooli perinteisinä noitapahiksina ja hirviömiehinä... (Ja valmistaudu pettymään: ruskeat vadelit nimenomaan läträävät sonnalla. Heikkohermoisimpia säästääkseni en mainitse mitä siniset tekevät - tai tekivät. Virallisesti ei kai yhtään sinistä vadelia ole jäljellä.) Itsekin olen kyllä Geneforgeja pelaillut (Spiderwebin fani kun olen; Exilet ovat kyllä edelleen heidän peliensä kuninkaat, vaikka Avernumit ovat aika kelvollinen uusinta niistä), ja myönnän että shaperit voivat ollakin erinomainen malli vähemmän iljettäville ja mustavalkoisille vadeleille. (Gregin vadelit kun ovat aika eittämättömiä pahiksia: murhaa, lasten syöntiä, ja muita iljettäviä tekoja.)
Krasht linkki 11. syyskuuta 2006 kello 16.52
Krasht 11. syyskuuta 2006 kello 16.52 linkki Arkat kirjoitti: "Höpön pöpön, hyvikset (Orlanthit) nimenomaan pyörivät lannassa, haisevat, riehuvat, ja ryyppäävät, ja pahikset (Lunarit) yrittävät heitä sivistää." Höpön pöpön itsellesi. Kirjoitukseni päti vain Gloranthan vihollisrotuihin, jotka eittämättä kärsivät Tolkien-syndroomasta. Sen sijaan en sanonut mitään hyviksistä eli tässä tapauksessa orlantheista. Mitä tulee lunareihin, he eivät ole mitään pahiksia. Lunarien ja orlanthien välinen konflikti on lähinnä molemminpuolinen eturistiriita, josta ei voi löytää mitään yksiselitteisesti pahaa osapuolta. Edelleen Arkat kirjoitti: "Kolme kastia (siniset, punaiset, ruskeat), erilaisia iljettäviä teorioita ja taikuuksia, yhteiskunta (enklaaveja tai slummeja Lännen rantakaupungeissa), rooli perinteisinä noitapahiksina ja hirviömiehinä... (Ja valmistaudu pettymään: ruskeat vadelit nimenomaan läträävät sonnalla. Heikkohermoisimpia säästääkseni en mainitse mitä siniset tekevät - tai tekivät. Virallisesti ei kai yhtään sinistä vadelia ole jäljellä.)" Nyt veistelet omiasi. Vadelien ei ole missään vaiheessa mainittu harjoittavan sonnalla läträämistä. Ainoa vähänkään virallinen maininta vadeleista sonnan yhteydessä on metafyysinen pohdiskelu, jossa vadelien kasteja rinnastetaan ihmisruumiin eri osiin: ruskeat paskaan, punaiset vereen ja siniset ruumiisiin. Tämäkään jaottelu ei millään tavalla väitä, että vadelit tekisivät mitään erityistä sonnan suhteen. Mitä tulee slummiasumiseen, vadelit eivät asu niinkään slummeissa, vaan vadelighetoissa, jotka on rakennettu vastikään rannikkokaupunkien vapaille alueille. Toisin sanoen kaupunginosaan, jossa ennen vadelien tuloa oli slummia. Ei ole mitään todisteita siitä, että vadelighetot itsessään olisivat slummihökkeleitä. Lopuksi mitä tulee inhottaviin tapoihin, kuten murhiin, insestiin, raiskaukseen jne. Nämä ovat vain (useimmiten brithineiltä lähtöisin olleita) huhuja. Tietenkin pitää paikkansa, että vadelit ovat väkivaltaa kaihtamattomia ja häikäilemättömiä, mutta siitä on vielä pitkä matka vauvojen syöntiin. Brithinit ja Zzabur tuhosivat vadelikansan lähes sukupuuttoon ja ovat sen jälkeen vapaasti sepittäneet kauhutarinoita oikeuttaakseen aiheuttamansa kansanmurhan. Vadeleista liikkuu paljon huhuja, mutta mitään luotettavia tietoja paskalla läträämisestä tai uhrimenoista ei ole tullut julki, mukaanlukien kanonisoidut tekstit vadeleista. Pohjimmiltaan vadelien paskan kanssa läträyksessä ja raiskauksista yms. on kyse vain brithinipropagandasta, jolla he yrittävät kääntää muita kansoja ikiaikaisia vihollisiaan vastaan. Henkilökohtaisesti uskon, että vadelien kanssa kyseessä on vähän samanlainen tilanne kuin keskiajalla oli juutalaisten kanssa. Juutalaiset asuivat muinoinaan ghetoissa, heillä oli oma salavihkainen elämäntapansa, olivat rikkaita kauppiaita ja heitä vainottiin kaikenlaisten vauvansyöntihuhujen perusteella. Nykyään jo juutalaisten elämä ja perinteet ovat sen verran tunnetumpia, että tällaisilta huhuilta on pudonnut pohja. Gloranthan vadelit sen sijaan ovat vielä huhujen armoilla. Vieläkin Arkat kirjoitti: "Sinänsä olen eri mieltä vadelien käsittelystä; heistä on vaikka kuinka tietoa Glorantha Digestin arkistoissa ja vähän muualla. Myönnettäköön että julkaistuissa teoksissa sitä ei ole, mutta varsinaiset julkaisut muodostavat yhä vielä hyvin pienen osan "tunnettua" (ja jopa "virallista") Gloranthaa. (Suomeksi käännetyt julkaisut muodostavat olemattoman pienen osan.)" Olen minäkin niitä digestin juttuja lukenut, eikä siellä ole paljoa käyttökelpoista vadeleista. Ainoa todella mielenkiintoinen kohta oli juuri epävirallinen lisäys vadeleihin, jonka mukaan vadelit taitaisivat geenimanipulaation ja kloonauksen salat ja tämä sopii hyvin yhteen shapereiden kanssa. Kuten sanottu, vadeleista liikkuu paljon huhuja ja kanonisoitukin roina on jo niissä yhteyksissäkin todettu vain (brithinien alulle saattamia) huhuja. Tätä taustaa vasten minun tulkintani vadeleista shaperin kaltaisina on yhtä oikea tulkinta, kuin kenen tahansa muunkin enkä usko, että löytyy sellaista kanonisoitua tekstiä, jonka kanssa shapervadelit olisivat ristiriidassa. Lopuksi Arkat kirjoitti: "Itsekin olen kyllä Geneforgeja pelaillut (Spiderwebin fani kun olen; Exilet ovat kyllä edelleen heidän peliensä kuninkaat, vaikka Avernumit ovat aika kelvollinen uusinta niistä), ja myönnän että shaperit voivat ollakin erinomainen malli vähemmän iljettäville ja mustavalkoisille vadeleille. (Gregin vadelit kun ovat aika eittämättömiä pahiksia: murhaa, lasten syöntiä, ja muita iljettäviä tekoja.)" Etkö ole vielä oppinut? Huhu ei ole tiedon väärti, eikä Gregin Gloranthassa (edes ajalla ennen Heroquestia) ole mitään mustavalkoista. Greg ei ole tietääkseni missään vaiheessa ilmoittanut lasten syönnin yms. olevan absoluuttinen totuus, vaan vain huhuja. Kukaan gloranthalainen ei ole koskaan ilmoittanut julkisesti nähneensä vadelien harjoittaneen mitään sellaista. (Ja vaikka olisikin, mikä on todennäköisyys sille, että hän säilyisi hengissä kertoakseen siitä?) Näin ollen kaikki sellaista väittäneet ovat joko liioittelijoita, valehtelijoita tai brithinien kätyreitä.