Vanha foorumi

Takaisin

Shamaanien temput&niksit osa 1

RuneQuestin säännöt
Harak 14. kesäkuuta 2006 kello 19.43
Kirjoittaja Viesti
Harak linkki 14. kesäkuuta 2006 kello 19.43
Harak 14. kesäkuuta 2006 kello 19.43 linkki Tuli vain yhtäkkiä mieleen kysyä, että minkä sorttisia taktiikoita te keksisitte shamaanille taistelussa sen perinteisen Haavan heittelyn sijaan? Ihan vaan mielenkiinnosta haluan tietää, koska itsellä ei paljoa kokemusta näistä henkimiehistä ole. Periaatteessa tässä on kysymys siitä, miten shamaani taistelee taikuudellaan/erikoiskyvyillään. Älkääkä nyt sanoko, että se vapauttaa 100 sairaushenkeä vastustajan kimppuun.
Mordja von Ribbentrop linkki 14. kesäkuuta 2006 kello 23.17
Mordja von Ribbentrop 14. kesäkuuta 2006 kello 23.17 linkki [quote:88d85280a4="Harak"]Älkääkä nyt sanoko, että se vapauttaa 100 sairaushenkeä vastustajan kimppuun.[/quote:88d85280a4] Selvä, siis shamaanit taistelevat lähettämällä 99 sairaushenkeä vastustajansa kimppuun... Sairaushenki on kyllä ikävä kaveri, mutta ehkä turhan hidas taisteluun. Harvemmin sitä ehtii odottaa että toinen menettää niitä ominaisuuuksia 1:n pisteen viikossa tahi päivässä (no kriittisellä ja erikoisella ne listii toisen hetkessä, mutta sen mahdollisuudet kun sattuvat olemaan turhan pienet...). Sen sijaan haamut ja aaveet tarjonevat paljon nopeamman ja tehokkaamman tavan hankkiutua eroon jostain tyypistä. Ja jos voimia riittää niin laittaa alkeisvoiman asialle. Aloittelija shamaani on kuitenkin rq:n perus sääntöjen mukaan vaarallisuudeltaan samaa tasoa puu tikulla varusteutuneen hiiren kanssa, joten lieneekö heidän ainoa keinonsa vain sulkeutua mökkiinsä pariksi vuosikymmeneksi jotta sitä mahtia alkaisi olla edes tarpeeksi vangita mahtihenki (mikä nyt on yhtä säällittävä olemukseltaan kuin Halmen vaalipuheet). Kokenemmasta shamaanista saakin sitten jo pelottavankin vastustajan. Shamaani laittaa loitsuhenget heittämään terävyyttä/tehonuijaa/rautakouraa, koordinaatiota/kestävyyttä/voimakkuutta suojan kanssa ja sitten jos vain taikapisteitä riittää niin masentaa kohteet laittamalla Dörrikin haamun kertomaan elämäntarinansa (mikä ajaisi jopa zombit itsemurhan partaalle) ja Genran tylsistyttämään terävimmänkin miekan. Yksinkertainen, mutta sannen tehokas menetelmä on määrätä loitsuhenget viskelemeen tuota rakastettua haava-loitsua. Jo muutaman hengen avulla shamaani on kykenevä voittamaan reilusti itseään pätevämmän soturin helposti minuutissa. Toisaalta mikä sen kierompaa kuin usuttaa sairaushenki aiheuttamaan shamaanin vihan kohteeksi joutuneelle sellainen ripuli, ettei kaveri pääse huussista pois viikkoon. Myös muutaman viikon kestänyt ummetus tai monta pitkää päivää kestänyt ankara päänsärky hoitaa asian tehokkaammin kuin tikari selässä. Tämän jälkeen kaverin ei auta muu kuin alkaa kantaa shamaanille lahjoja selkä vääränä, jotta hän voisi nauttia jälleen niinkin ihanasta asiasta kuin paskalla olosta. Kokemuksesta sanon että muutama toktok-juuri kaataa komppanian raavaita miehiä vuoteen omaksi kunhan ne vain ensin saa ujutettua heidän ilta puuroonsa. Eli erilaisia luonnon antimia käyttäen shamaanit varmaan voivat pitää kansan nöyränä. haltia shamaanit varmaan erityisen helposti, kun kerran noilla viherpeukuilla on kasvitieto luonnostaan 50. Joku näppärä ja fiksu kaveri voi lisäksi vaikka väsätä shamaaneille aivan oman kirjan kirouksia ja manauksia, saaden vaikka inspiraatiota (lue huuliltani: kopioida) niitä vaikka Harry Potterista.
Alec linkki 15. kesäkuuta 2006 kello 7.22
Alec 15. kesäkuuta 2006 kello 7.22 linkki [quote:da11ed07a0="Mordj von Ribbentrop"]Aloittelija shamaani on kuitenkin rq:n perus sääntöjen mukaan vaarallisuudeltaan samaa tasoa puu tikulla varusteutuneen hiiren kanssa, joten lieneekö heidän ainoa keinonsa vain sulkeutua mökkiinsä pariksi vuosikymmeneksi jotta sitä mahtia alkaisi olla edes tarpeeksi vangita mahtihenki (mikä nyt on yhtä säällittävä olemukseltaan kuin Halmen vaalipuheet). [/quote:da11ed07a0] :lol: :lol: :lol: Huh huh, tulipahan naurettua. Mut joo, jos vaan pahemman luokan sälli on vastas ni tollaset itsemurhahaamut on ensimmäisiä mitkä irtoaa vastaan! Seuraavana saattaakin sit maan alkeisvoima pikkasen hellien rutistaa!
Assath linkki 15. kesäkuuta 2006 kello 12.30
Assath 15. kesäkuuta 2006 kello 12.30 linkki Omassa RQ kamppanjassamme kenties vittumaisin kohtaamamme eph on nimeltään "Haukkojen herra" niminen Broo shamaani, joka toimii ilmeisesti Dorastorin Broo kuninkaan Ralaakarkin laskuun. Hänellä on halussaan joukko henkiä, jotka ovat vallanneet haukkojen ruumiit. Suoja 10, hohto 10 ja rautakoura 10 loitusuilla varustettuina nämä otukset (kolme hyökkäystä vuorossa +50 osumiseen +10 vaurioon) pystyvät tuomaan takuulla alas keskikokoisen pommikoneen. Kuollessaan vielä räjähtävät naamalle, ilmeisesti jonkun kieron kaaottisen ominaisuuden vuoksi. Eläinhenget ovat varmaan kiva tapa pumpata shamaaneihin voimaa, mutta kannustan itse kyllä keksimään mitä oudoimpia ja ihmeellisempiä henkiä heidän liittolaisikseen ja voimanlähteikseen. Kahden shamaanin ei pitäisi mielestäni olla koskaan samanlaisia.
Harak linkki 16. kesäkuuta 2006 kello 14.42
Harak 16. kesäkuuta 2006 kello 14.42 linkki Tässä Assathin vastauksessa päästiin jo oikeaan makuun, lukuunottamatta sitä räjähdystä. On todellakin mahtava idea sitoa henkiä eläviin olentoihin ja hallita niitä. Itse pidän juuri henkiä, enkä loitsuja, shamaanin voimanlähteenä. Taitaapi koko lause olla silti itsestäänselvyys.
Kreifi linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 14.31
Kreifi 21. kesäkuuta 2006 kello 14.31 linkki Voiko shamaani sitten sitomalla omistaa ja komentaa jopa satoja henkiä - tai tuhansia? Vai miten kaikin tavoin tuota on rajoitettu?
Bellad linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 14.40
Bellad 21. kesäkuuta 2006 kello 14.40 linkki Shamaanin apulaishenki pystyy pitämään jäljelläolevien TP:iden verran henkiä (siis henkien yhteenlasketut TP:t), ja Apuhengen MHT ei ole rajoitettu mitenkään, joten shamaani voi pitää oman MHT:sa melko alhaisea, jolloin se nousee usein, ja uhraa sen sitten henkensä hyväksi, jolloin sen MHT nousee. Näin sitten ajan kanssa voi henkiä olla sidottuna shamaanin henkimaailman minään melko monta. Sellaisten esineiden tekeminen, johon hengen saa sidottua ei ole ihan helppoa, mutta muutoin tuota ei ole perussäännöillä rajoitettu, että montako henkeä voi hahmolla/shamanailla olla. Itse tähän ratkaisuksi tein esineiden MHT säännön. Kullakin esineellä on ominaisuuksiensa pohjalta heitetty MHT arvo, ja hahmo voi pitää käytössään oman MHT verran esineitä. Perussäännöillä MHT ei voi nousta yli 21, mutta valmisseikkailuista löytyy MHT 900 ja vastaavia shamaaneja. Omissa peleissäni muunsin tuon siten, että heidän MHT on sen 18-21 ja apuhengellä loput, mutta eipä mokomia ole koskaan pelaajia vastaan tullut, joten ei koskaan ollut väliksi.
Harak linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 14.51
Harak 21. kesäkuuta 2006 kello 14.51 linkki Olemme muuten omissa peleissämme todistaneet vääräksi tuon alhaisen mahdin nopean kehityksen. Jos hahmon mahti on alhainen, hän ei saa yhtään loitsua läpi-> MHT ei kehity.
Bellad linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 14.57
Bellad 21. kesäkuuta 2006 kello 14.57 linkki .. kuullut koskaan loitsun pumppaamisesta..? .. Shamaani heittää loitsun haava, ja käyttää loitsupistematriisista tp:n, ja lisää vielä esineistä 8 pistettä, hengiltä 15, ja apuhengeltä 10, ja siihen päälle hänen oma MHT 10, jolloin vastustaja vastustaa omalla MHT:llaan (plus suojilla, joita useimmilla melko lähellä 0) 43:a, joten jotta loitsu menisi läpi heikommin kuin 95% todennäköisyydellä, pitää vastassa olla 35 pistettä.
Harak linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 15.00
Harak 21. kesäkuuta 2006 kello 15.00 linkki Eihän nämä taikapisteet hyökkää vastustajan taikapisteitä vastaan, vaan shamaanin oma voima+esim. apuhenki/velhon lemmikki. Kaikkea käytettyä voimaa ei sääntöjen mukaan saa asettaa suoraan kohteen taikapisteitä vastaa kuin erikoistapauksissa. Yleensä nämä "ylijäämä pisteet" hyökkäävät suojaavaa taikuutta vastaan. Vain jotkin erikoishenget antavat lisätä omat pisteensä hyökkäykseen.
Bellad linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 15.10
Bellad 21. kesäkuuta 2006 kello 15.10 linkki sitten RQ:n säännöt ovat muuttuneet rajusti sitten viime lukeman (vuoden 1996 tms), kun silloin ei hyökätä saanut kuin omilla TP:illaan, ja lisäksi loitsuun käytettyjen TP:illa. apuhenkien TP:ita sai käyttää puolustautumiseen, ja lemmikkien TP:ita vain loitsimiseen. Liittolaishenki ei voinut heittää sinun loitsuja, etkä sinä hänen loitsuja. EDIT: muutoin siis kättäisin viesteissäni termiä" säännöissä lukee", mutta en käytännönsyistä voi, koska en omaa enää yhtään kyseisen pelin teosta, joten käytän termejä "mielestäni", "muistaakseni" "uskoakseni" "luullakseni" jne.
Harak linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 15.17
Harak 21. kesäkuuta 2006 kello 15.17 linkki Lopetetaan jo väittely ja tarkistetaan asia ropettajan raamatusta, RQ:n sääntökirjasta.
Guzmo linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 18.48
Guzmo 21. kesäkuuta 2006 kello 18.48 linkki Alottelevat shamaanit saattaa olla kuraa, mutta kyllähän niistä hyviä saa. - apuhengelle nopeasti lisää tehoja - taikapisteitä pitää saada paljon. Joko matriiseja tai henkiä - suoja-10, terävyys-10 jne. alkaa olla jo ihan hyviä. Edellä mainittu auttaa niiden heittämisessä - ilkeimmät kombotukset on tietysti läjä taikahenkiä heittämässä esim. haava loitsua tietyllä käskysanalla. 5-10 haava loitsua vuorossa extrana alkaa nakertaa jo kovempaakin vastustajaa - toinen on heittää se terävyys-10 johonkin pikkueläimen, esim sopulin käpäliin ja sitten sopuli ryömii vastustajan housunlahkeesta sisään... - henkiä, henkiä ja lisää henkiä - henkien päälle suojataikuutta jos onnistuu - herätettyjä lemmikkejä ynm tauhkaa. Aarnikotkien saaren shamaani sapelihammastiikerinsä kanssa on hyvä esimerkki - RQ:n henkitaistelusääntöjä kannattaa vähän ruuvata. Jos henkitaistelu on yhtä "hidasta" kuin melee, riimulordi viipaloi shamaanin parissa vuorossa... - pysytellään konflikteissa taka-alalla ja lähetetään henkiä kimppuun - epäsuorat hyökkäykset hengillä silloin kun vastustaja ei sitä odota. Kirotaan ja vitsataan vihollisen maat. - jätetään fyysinen mittelöinti muille
Alec linkki 22. kesäkuuta 2006 kello 6.37
Alec 22. kesäkuuta 2006 kello 6.37 linkki [quote:81c4380f7c="Harak"]Lopetetaan jo väittely ja tarkistetaan asia ropettajan raamatusta, RQ:n sääntökirjasta.[/quote:81c4380f7c] Käsi ylös kenellä on kirja ja haluaa tarkistaa asian. Jos Belladin "muistaakseni"-säännöt ovat kirjan säännöt, ni sit ollaan meki pelattu taas niillä "luetaan oikein"-säännöillä!!
Olorin linkki 26. kesäkuuta 2006 kello 19.44
Olorin 26. kesäkuuta 2006 kello 19.44 linkki Pelaajan kirja (toinen laitos), s.53: [i:80d34f72f0][b:80d34f72f0]Loitsun vahvistaminen:[/b:80d34f72f0] Loitsiva hahmo voi lisätä loitsuunsa ylimääräisiä taikapisteitä. Ne auttavat loitsua läpäisemään vastustavan taikuuden. Lisäksi ne hidastavat loitsun iskuhetkeä (myös riimutaikuudessa).[/i:80d34f72f0] Tämä siis yleisessä osiossa, eli koskee kaikkia taikuuden muotoja.
Alec linkki 27. kesäkuuta 2006 kello 6.29
Alec 27. kesäkuuta 2006 kello 6.29 linkki Niin, pisteiden lisäys auttaa läpäisemään esim. vastataikuuden, mutta vaikuttaako loitsussa olevat tp:t(esim jonkun hengen heittämänä) myös vastustusheittoon!?
Ripper linkki 28. elokuuta 2006 kello 22.11
Ripper 28. elokuuta 2006 kello 22.11 linkki Alec:"Niin, pisteiden lisäys auttaa läpäisemään esim. vastataikuuden, mutta vaikuttaako loitsussa olevat tp:t(esim jonkun hengen heittämänä) myös vastustusheittoon!?" Ei Guzmo:"- ilkeimmät kombotukset on tietysti läjä taikahenkiä heittämässä esim. haava loitsua tietyllä käskysanalla. 5-10 haava loitsua vuorossa extrana alkaa nakertaa jo kovempaakin vastustajaa " Ainakaan minun sääntöjeni mukaan henget eivät näe esineestä ulos(riimumestari s28). Eli tälläistä esinettä ei voi tehdä. Lisäksi ollan tulkittu, että shamaanin apuhengen hallitsemat henget hengaavat henkiulottuvuudessa jossain lähellä - eli nekään eivät näe vihulaista, ellei niitä vapauteta. Lisäksi ollaan vielä pelattu siten, että hengen vapauttaminen ja käskeminen vie aikaa. Eli pelko henki (jolla ei ole ÄLYä) tai haamu (joka on hullu) (ja molemmat ovat siis olleet pimeässä kopissa tai henkiulottuvuudessa jonkun aikaa)ei välttämättä tajua, että kenen kimppuun pitää hyökätä, kun sille sanoo :"Hyökkää broon kimppuun". Eli henget on siis pitänyt ohjastaa (jossa on mennyt aikaa). Ollaan kylläkin annettu shamaanin apuhengen toimia samalla kuin shamaani - eli shamaani on viskonut loitsuja vähän niinkuin tupla nopeudella. "- herätettyjä lemmikkejä ynm tauhkaa. Aarnikotkien saaren shamaani sapelihammastiikerinsä kanssa on hyvä esimerkki " Joo, no ei välttämättä edes tarvitse olla herätettyjä, kunhan on lemmikkejä. Gloranthassahan esim telmori shamaanilla voisi olla susi lemmikki (liittolaishenki).... eikä siihen tarvitta vielä edes taiteellisia vapauksia säänöistä. "- RQ:n henkitaistelusääntöjä kannattaa vähän ruuvata. Jos henkitaistelu on yhtä "hidasta" kuin melee, riimulordi viipaloi shamaanin parissa vuorossa... " Mielestäni henkitaistelun nopeudessa ei ole mitään vikaa. Lienee tarkoitettukin, että päästessään lähitaisteluun riimuloordi viipaloi shamaanin (tai velhon tai papin tai ...). Eli niinkuin Guzmo on loppu kommenteillaan todennutkin, ei shamaanin kannata ajatellakkaan olevansa minkäänlainen terminaattor. Shamaanien pääasiallenen tarkoitus lienee olla kansansa apuna. Yksi shamaanien boosti. Shamaanithan harvemmin ovat pelkkiä shamaaneita. Hykim&mikyh, Esi-isien palvonta, Waha, Kyger Litor, Thed (jne.... melkein kaikki shamaani kultit) antavat shamaanin käyttöön riimutaikutta ja liittolaishengen. Siis lähes kaikki shamaanit ovet mielestäni jonkin asteisia pappeja. Lisäksi niille lopuillekkin on henkikultteja, josta saavat sitten erilaisia voimia. Basmoli shamaani voi lärväistä lähitaistellussakin aika kovaa.... Shamaanille löytyy kyllä käyttöä. Shamaani voi karkoitaa ihan minkälaisen hengen tahansa (tämä on papille tosi vaikeaa, velhokin joutuu harjoittelemaan jokaisen henki tyypin karkoituksen erikseen). Lisäksi shamaani voi sitoa apuhenkeensä minkä tahansa hengen - tarpeen mukaan. Tämä tarkoitaa erityisesti, että shamaanilla on tarvittaessa käytössä undiini, maahinen, sylfi tai muu elementti. Lisäksi shamaaneilla voi olla aika laaja loitsuvalikoima, kun on pidemmän aikaa tahkonnut henkiulottuvuutta. Tarvittassa shamaani voi siis unohtaa hohto5n, kutsua sido taikahenki loitsuhengen, sitoa taikahengen, unohtaa sido taikahenki, kutsua hohto5n. Olettaen siis että shamaani tuntee niiden tosinimet (ja kutsu loitsuhenki loitsun). Lisäksi shamaani voi tietenkin opettaa muillekkin harvinaisia loitsuja.
Krasht linkki 28. syyskuuta 2006 kello 22.56
Krasht 28. syyskuuta 2006 kello 22.56 linkki Ripper kirjoitti: "Ainakaan minun sääntöjeni mukaan henget eivät näe esineestä ulos(riimumestari s28). Eli tälläistä esinettä ei voi tehdä. Lisäksi ollan tulkittu, että shamaanin apuhengen hallitsemat henget hengaavat henkiulottuvuudessa jossain lähellä - eli nekään eivät näe vihulaista, ellei niitä vapauteta. Lisäksi ollaan vielä pelattu siten, että hengen vapauttaminen ja käskeminen vie aikaa. " Lisää Henkinäkö (3)-matriisi henkien käyttöön, ehkä laukaisuehdolla. Henkinäöllä pystyy näkemään tp:itä, vaikkei kykenisikään muuten näkemään. (kanonisoitua tavaraa. River of Cradlesissä on Pocharngon pappi, joka on sokea ilman henkinäköä.) Jos taas henget leijailevat ympäristössä, ne tarvitsevat Näkyvyys (2)-loitsun. Sitten Alkaa Haava-kavalkaadi. Mitä tulee henkiloitsuihin, kymmenkunta Haavaa toimii parhaiten yhtä vastustajaa kohti. Sen sijaan massataistelussa on parempi, jos henget heittelevät Hämäännystä (2). Tällöin riittää yksi loitsu per nuppi. Masennuskin toimii jotenkuten, mutta tällöin pelkäävät viholliset voivat jäädä lähettyville ja toimi parantajina yms. apujoukkoina, joten en käyttäisi sitä. Itse tosin suosittelen puolta tusinaa keskenään linkittyä Haava(1)-matriisia, jotka puolestaan on linkitty taikapistematriisiin tai mahtihenkiin sekä laukaisuehtoon komentosanalla. (13 MHT-pistettä kerralla. Tp-matriisin tai sidontalumouksen voi käsittääkseni tehdä eri aikaan. Jos linkitään useampaan kuin yhteen tp-lähteeseen, kukin vaatii oman linkkinsä MHT-pisteineen. Lisäksi on tietenkin käyttäjäehdot, jotta viholliset eivät voi saada mahtihenkeä hallintaan.) Taikahenget säästäisiin heittelemään loitsuja matriisia koskettaviin käyttäjiin tai esineisiin, esim. parannusta, suojaa, hohtoa, voimakkuutta tai sitkeyttä, aseissa terävyyttä tai tehonuijaa.
Alec linkki 29. syyskuuta 2006 kello 6.40
Alec 29. syyskuuta 2006 kello 6.40 linkki [quote:4e174270f5="Krasht"]Itse tosin suosittelen puolta tusinaa keskenään linkittyä Haava(1)-matriisia, jotka puolestaan on linkitty taikapistematriisiin tai mahtihenkiin sekä laukaisuehtoon komentosanalla. [/quote:4e174270f5] Eikös toi koko viritelmä kuse siihen, jos vastustajalla on vaikka kilpi-1 päällä...yksikään haava ei mene läpi. Vai pystyykö yksittäinen taikahenki lisäämään taikapisteitä loitsussa, jotta se menisi läpi?
Krasht linkki 29. syyskuuta 2006 kello 10.46
Krasht 29. syyskuuta 2006 kello 10.46 linkki Alec kirjoitti: "Eikös toi koko viritelmä kuse siihen, jos vastustajalla on vaikka kilpi-1 päällä...yksikään haava ei mene läpi. Vai pystyykö yksittäinen taikahenki lisäämään taikapisteitä loitsussa, jotta se menisi läpi?" Taikahenki pystyy pumppaamaan loitsuja, matriisi ei. Olet aivan oikeassa Kilven suhteen. Siksi pitääkin olla tarkkana sen kanssa, kehen loitsuja heittää. Ehkä shamaani voisi saada jostain käsiinsä Uni(3)-loitsun, mutta yleisesti ottaen Haava(1) on parasta, mitä shamaanilla on tarjota.
Häjy linkki 30. syyskuuta 2006 kello 10.15
Häjy 30. syyskuuta 2006 kello 10.15 linkki Peruspointti lienee se, että shamaanit eivät ole mitään ensissijaisia taistelijoita vaan niiden vahvuudet ovat aivan muualla. -S-
Krasht linkki 30. syyskuuta 2006 kello 23.31
Krasht 30. syyskuuta 2006 kello 23.31 linkki Häjy kirjoitti: "Peruspointti lienee se, että shamaanit eivät ole mitään ensissijaisia taistelijoita vaan niiden vahvuudet ovat aivan muualla." Totta, paras tapa hyödyntää shamaaneja on käyttää sitä hankkimassa loppuporukalle roinaa henkiulottuvuudesta sidontalumouksiin.
Assath linkki 1. lokakuuta 2006 kello 14.13
Assath 1. lokakuuta 2006 kello 14.13 linkki [quote:92546272a9="Krasht"]Totta, paras tapa hyödyntää shamaaneja on käyttää sitä hankkimassa loppuporukalle roinaa henkiulottuvuudesta sidontalumouksiin.[/quote:92546272a9] Eikös tuollainen ole vähän tylsä hahmokonsepti. Perinteinen kuka haluaa pelata parantajaa dilemma vietynä vielä korkeammalle tasolle kun hahmon homma on hankkia sopivia värkkejä niille todellisille sankareille.
Arkat linkki 1. lokakuuta 2006 kello 16.09
Arkat 1. lokakuuta 2006 kello 16.09 linkki Shamaani on nimenomaan taikuri, ja taikureilla on oltava jonkinlainen käyttö taistelussa. Omissa peleissämme (Tentacles 2:ssa julkaistuilla säännöillä) shamaanit ovat varteenotettavia taikureita ja taistelijoita; kutsutut ja sidotut elementaalit, haamut, taikuushenget, jne. ovat helkkarin tehokkaita. Henkien parannustaikuus ja monen sadan pisteen taikapistevaranto tekevät koko seureesta helkkarin vaikean tappaa. Odottelen kärsimättömästi RQ Companionia, jotta saisi nähdä millaiset shamanismi-säännöt Mongoose on luonut. Uskon kyllä että niitä saa päivän tai pari viilata shamaanipelaajamme kanssa ennen kuin ne ovat käyttökelpoiset. (Sama velhouden ja divine magicin kanssa; rune magic sentään oli melko helppo korjata.)
Häjy linkki 2. lokakuuta 2006 kello 12.45
Häjy 2. lokakuuta 2006 kello 12.45 linkki Jos nyt ei aleta saivartelemaan siitä, että aika suuri osa pelistä voi olla sosiaalista toimintaa missä shamaani on aivan erilaisessa asemassa kuin kukaan muu, niin todettakoon että Sandyn shamanismi säännöillä vähän rankempi shamaani on vallan varteenotettava. Erityisesti jos shamaani sattuu kuulumaan sellaiseen kulttiin jossa shamaanit hyväksytään, tai saatika sellaiseen jossa shamaanit ovat samantien kulttinsa riimulordeja/pappeja. Silloin shamaanilta paukkuu normaalit uusiutuvat riimutaiat ja vielä sitten omat shamaanikikat päälle, ja sitten ei kellään pitäisi olla enää valittamista tehottomuudesta, päinvastoin. -S-
Ripper linkki 12. lokakuuta 2006 kello 21.25
Ripper 12. lokakuuta 2006 kello 21.25 linkki Krasht:" Lisää Henkinäkö (3)-matriisi henkien käyttöön, ehkä laukaisuehdolla. Henkinäöllä pystyy näkemään tp:itä, vaikkei kykenisikään muuten näkemään. (kanonisoitua tavaraa. River of Cradlesissä on Pocharngon pappi, joka on sokea ilman henkinäköä.)" Henget lumouksessa ovat mielestäni eri asia. Lumous riimu on ikään kuin suljettu huone, josta ei näe ulos. Sokea, jolla on silmät näkee, jos niille silmille luodaan näkökyky.
Ripper linkki 12. lokakuuta 2006 kello 21.35
Ripper 12. lokakuuta 2006 kello 21.35 linkki Häjy: "Peruspointti lienee se, että shamaanit eivät ole mitään ensissijaisia taistelijoita vaan niiden vahvuudet ovat aivan muualla. " No, ei nyt ihan. Shamaanit ovat monipuolisia tyyppejä. Basmoli ja Telmori shamaanit ovat varteen otettavia vastuksia taitelussa muutenkin kuin shamaanitaitojensa takia. Tällä palstalla on puhuttu aika paljon hengistä... Velhot kutsuvat ja hallitsevat niita mielestäni paremmin kuin shamaanit. Shamaanien etu on se, että he pystyvat keskittymään paremmin muihin askareisiin kuin velhot (ja pystyvät hätätapauksessa hallitsemaan monenlaisia henkiä). En nyt löytänyt sanoinko tämän jo, mutta mielestäni tehokkaimmat loitsut shamaanille ovat vastaloitsu ja tylsyys (voi miten tylsää....).