Vanha foorumi

Takaisin

Uutta RuneQuestia keskikesällä ja myöhemminkin

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Vash the Stampede 6. kesäkuuta 2006 kello 8.06
Kirjoittaja Viesti
Vash the Stampede linkki 6. kesäkuuta 2006 kello 8.06
Vash the Stampede 6. kesäkuuta 2006 kello 8.06 linkki Mongoose Publishing julkaisee ihan oikeata uutta Runequestia heinäkuussa. http://www.mongoosepublishing.com/home/series.php?qsSeries=39 Peli sijoittuu ovelasti Toiselle Ajalle, eikä Herowarsien kynnykselle kuten nykyiset julkaisut. Itse ainakin odotan innolla tätä tuttavuutta. Ainakin enemmän kuin aikanaan Herowarsia(Heroquest, kumpi lie prkl) joka ei vielä ole oikein iskenyt. Julkaisujakin näyttäisi nopsaan kertyvän kymmenkunta, että pitänee varautua lompakon kevennystalkoisiin. Nähtäväksi jää onko uudesta tuttavuudesta vanhan kaatajaksi, mutta luvassa on toivottavasti hyvä taisto.
Ugly Psycho linkki 6. kesäkuuta 2006 kello 8.37
Ugly Psycho 6. kesäkuuta 2006 kello 8.37 linkki Pakkohan noihin on vähintään tutustua, vaikka HQn peluutakin juuri käyntiin viritellään. Josko vaikka tuo aikakausikin menisi siinä samalla edes jollain tapaa hataraan kupoliini. Eli äkkiseltään ainakin Glorantha - The Second Age menee väkisinkin ostoslistalle, samaten varmaan Duck Adventurers, Cults of Glorantha, Trolls & Trollkin ja ehkä Legendary Heroes, sikäli kun eivät ole pelkkä sääntöteknisiä opuksia. Muut sitten enempi yleisen laadun mukaan, kunhan sääntöihin pääsee tutustumaan. Sinänsä tuntuu hyvältä vedolta tehdä pesäeroa aikakaudessa HQn kanssa, jos ei muuten, niin välttyy ehkä tietyiltä ristiriidoilta, mutta saa nyt nähdä. Toivon mukaan tuo nyt tarkoittaa sitten vähän laajempaa lähdemateriaalivalikoimaakin. Previkoita en ole vielä jaksanut tarkemmin lueskella, mutta pikavilkaisun ja aiempien joidenkin höpinäpätkien perusteella sääntöjen linja vaikutti suht' kotoiselta RQlta, sopivasti virtaviivaistettuna. Ja kun nyt ihmiset noita ostelee, niin olisi mukava kuulla arvioita ja yleiskatsauksia, että millaisia ovat mitkäkin kirjat. Edit: jaa niin, onhan tuohon vielä reilu kuukauden päivät tosiaan, eli ehkei nyt hosutakaan niiden arvostelujen kanssa... Edit2: Näköjänsä asiasta oli jo toinenkin topic: [url]http://kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1821&sid=f50a324ff48cee3fd94b98662567fe5a[/url]
Olorin linkki 7. kesäkuuta 2006 kello 13.13
Olorin 7. kesäkuuta 2006 kello 13.13 linkki No niin, nyt löytyy Mongoosen sivuilta pari esimulgasua: [url=http://tinyurl.com/na57h]täältä[/url]. Kelatkaa alas kohtaan Free Downloads.
Bellad linkki 7. kesäkuuta 2006 kello 14.55
Bellad 7. kesäkuuta 2006 kello 14.55 linkki ... olen kai jotenkin jälkijättösesti ollut jutussa mukana, kun mielstäni nuo mulgasut on olleet tuolla aina..=) ainakin pari kertaa jo vilkuillu niitä...
Cemetery_boy linkki 12. kesäkuuta 2006 kello 10.24
Cemetery_boy 12. kesäkuuta 2006 kello 10.24 linkki kyllä Noi Glorantha bookit tulee nyt ainakin hommattua, jos nyt en välttämättä aio kolmannesta editionista luoipua, kun sen on just hommannut ja onnistunut sisäistämään... Pitää vain toivoa että noi sääntötekniset yhtymäköhdat noissa kirjoissa olisivat jossain määrin yhteensopivia, ettei mene säätämikeksi.
Harak linkki 16. kesäkuuta 2006 kello 14.55
Harak 16. kesäkuuta 2006 kello 14.55 linkki Omasta puolestani annan vapaat kädet uusien sääntöjen kehittäjille, kunhan he pitävät päätöksensä loogisina ja perusteltavina. Ei kiitos mitään "Velho ei voi koskea miekkaan"- sääntöjä, tai "soturi ei voi loitsia".
Koivuniemen Herra linkki 17. heinäkuuta 2006 kello 15.51
Koivuniemen Herra 17. heinäkuuta 2006 kello 15.51 linkki "Ducks are a twisted and embittered people ... rarely given high regard ... ducks are often suspicious and mistrustful ... many turn to petty crime or other malicious behaviour" Öhhöh? Aika rankkaa tekstiä! Jos tämä olisi d&d-sääntökirja, niin kunnon evil-rodun ainekset olisi valmiina. Toisaalta akuankka-ankat alkavat jo vähän tympiä, niin eiköhän tällä kuvauksella saa siihenkin jengiin uutta makua.
humis linkki 17. heinäkuuta 2006 kello 16.01
humis 17. heinäkuuta 2006 kello 16.01 linkki Tuli kyllä noita rotupreviewkuvauksia lukiessa sellanen fiilis että seikkaillaan jossaa pseudo-Gloranthassa. Sääntöjen suhteen taas aika D&D-mäiseen suuntaan tuntuvat vetävän. En ole kamalan innoissani.
Koivuniemen Herra linkki 17. heinäkuuta 2006 kello 16.07
Koivuniemen Herra 17. heinäkuuta 2006 kello 16.07 linkki [quote:4553869401="humis"]Tuli kyllä noita rotupreviewkuvauksia lukiessa sellanen fiilis että seikkaillaan jossaa pseudo-Gloranthassa. Sääntöjen suhteen taas aika D&D-mäiseen suuntaan tuntuvat vetävän. En ole kamalan innoissani.[/quote:4553869401] Samaa mieltä. Strike Rankit on raiskattu DD-iniativeheitoiksi, ja DDstä on tarrautunut mukaan myös korkean tason sankaria boostaavat featit.
Vash the Stampede linkki 19. heinäkuuta 2006 kello 10.33
Vash the Stampede 19. heinäkuuta 2006 kello 10.33 linkki No eipäs maalata piruja seinällä ennen kuin vanha rouva laulaa ja tipahtaa. Tai jotain. Voihan se olla, että pelaamista nopeutettaessa on joudutta tekemään tiettyjä kompromisseja ja jopa oikaisuja. Ei noista sääntöpätkistä vielä hirveän tarkkaa kuvaa pelistä kuitenkaan saa. Minun mielestäni. Itse olen RQ:n pelaaja enkä ole HQ:ta kokeillutkaan. Miten muut tämän ko. palstan kirjoittajat? Kaikki RQ:n hakkaajia joista puolet(vai kaikki minua lukuunottamatta) vastaan? Entäs HQ:n nimeen vannovat? Kiinnostaako mokoma vääräuskoinen uutuus heitä ollenkas? I demand answers and to know the truth, but can I handle it?
GoingDown linkki 19. heinäkuuta 2006 kello 11.56
GoingDown 19. heinäkuuta 2006 kello 11.56 linkki [quote:5e200fa267="Vash the Stampede"]olen RQ:n pelaaja enkä ole HQ:ta kokeillutkaan. Miten muut tämän ko. palstan kirjoittajat? Kaikki RQ:n hakkaajia joista puolet(vai kaikki minua lukuunottamatta) vastaan? Entäs HQ:n nimeen vannovat? Kiinnostaako mokoma vääräuskoinen uutuus heitä ollenkas? I demand answers and to know the truth, but can I handle it?[/quote:5e200fa267] Täällä RQ pelaaja, ja ehdottomasti uutuuden puolesta. Senverran jopa, että pistin ennakkotilauksen vetämään fantasiapeleihin ensimmäisistä kirjoista, eli Core Rulebook, Games Master's Screen, Rune of Chaos, Glorantha the Second age sekä Runequest Companion. Pitää pistää lisää tilausta myöhemmistä kirjoista kunhan vähän tarkemmin kuulee julkaisuaikataulua, mutta yllä siis ensimmäiset tulevat julkaisut. Ugly Psycho: Mielestäni muuten Duck Adventurers, Trolls & Trollkin ovat miniatyyripakkauksia... ainakin ankat. Peikoista ei ole vielä missään tietoa. Itse olen hataralla tietämykselläni kerännyt seuraavanlaista tietoa tulevista julkaisuista (nimi, tyyppi, julkaisupäivä): RuneQuest – Core rulebook, ohjekirja, 07.08.06 RuneQuest Games Master's screen, apuväline, 07.08.06 RuneQuest – Rune of Chaos, seikkailu, 14.08.06 RuneQuest - Glorantha the Second age, maailmakirja, 21.08.06 RuneQuest Companion, lisäohjekirja,24.08.06 RuneQuest Monsters, lisäohjeet, 04.09.06 Runequest - Cults of Glorantha maailma,25.09.06 RuneQuest - Legendary Heroes, lisäohjeet, 25.09.06 RuneQuest - Magic of Glorantha, lisäohjeet, 23.10.06 Lisäksi miniatyyrejä: Broo Raiders, 07.08.06 Duck Adventurers, 14.08.06 Trolls & Trollkin, 25.09.06 EDIT: Päivitin miniatyyrien julkaisuaikataulun Mongoosen sivulta. EDIT2: Päivitin myös muiden tuotteiden aikatauluja...
humis linkki 19. heinäkuuta 2006 kello 12.47
humis 19. heinäkuuta 2006 kello 12.47 linkki Meitsi (nykyään HQ-miehiä, mutta se ei erityisesti liity tähän) maalailee piruja seinille vieläkin iloisesti. Esimerkiksi Gloranthan magia -kirjan on kirjoittanut omin sanoin "not an absolute total RuneQuest veteran" ex-White Wolf-freelance-orjakirjoittaja kuukaudessa, keskusteltuaan aiheesta tunnin Greg Staffordin kanssa puhelimessa. ([url]http://mfp.livejournal.com/[/url]). Oli ilmeisesti kovasti etsinyt HeroQuest-lähdekirjaa työtään tukemaan, mutten tiedä saiko ikinä ajoissa. Mut mut... Uskon silti et tuolla seassa on tarpeeksi hyvää kamaa, että kirjat ovat ostamisen arvoisia. Perustuuhan koko homma kuitenkin Robin Lawsin ja Greg Staffordin pohjaan Toisesta Ajasta.
Tero Kaija linkki 19. heinäkuuta 2006 kello 18.30
Tero Kaija 19. heinäkuuta 2006 kello 18.30 linkki Kyllä uutta RQ:ta täälläkin odotellaan, sen myötä kun pitäisi jälleen saada peliporukka kasaan ja jatkaa pitkän tauon jälkeen roolipelien pelaamista. Näin siis ainakin teoriassa. Kirjat tulee kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä hankittua, saa nähdä miten tuon pelaamisen kanssa sitten käy.. :)
Koivuniemen Herra linkki 27. heinäkuuta 2006 kello 19.29
Koivuniemen Herra 27. heinäkuuta 2006 kello 19.29 linkki Katselin tuota uutta hahmolomaketta, ja huomasin että paitsi väsymyspisteet,jotka olivat odotetusti kadonneet, niin ovat myös kokonaiskestopisteet! Ainoat paperiin merkittävät Hit Pointsit ovat osumakohtataulukossa ja niitä näyttää olevan normaali määrä. Jos huonosti käy voi olla että säännöt menevät sitten sitä rataa, että kun pää, rinta tai vatsa pääsee jonnekkinpäin miinuspuolta lähtee hahmolta henki. Voiko olla näin? Voiko tämä olla hyvä valinta? ps. Ei näytä olevan myöskään heittoaseosumakohtia.
Bellad linkki 27. heinäkuuta 2006 kello 19.49
Bellad 27. heinäkuuta 2006 kello 19.49 linkki eikös tuo ole nytkin niin, että kun pää/rinta menee miinukselle pahasti, niin kuolee... .... tai jotain... mutta ei aina tarvitse rq3:ssakaan kokonaiskestojen mennä nollille. Mutta eipä enää tule niin montaa käsi, käsi, jalka jalka osumasarjan uhria. missäs tuo uusi lomake muuten on..?
GoingDown linkki 28. heinäkuuta 2006 kello 4.02
GoingDown 28. heinäkuuta 2006 kello 4.02 linkki [quote:957b112cfe="Koivuniemen Herra"] Jos huonosti käy voi olla että säännöt menevät sitten sitä rataa, että kun pää, rinta tai vatsa pääsee jonnekkinpäin miinuspuolta lähtee hahmolta henki. Voiko olla näin? Voiko tämä olla hyvä valinta? [/quote:957b112cfe] Suunnilleen näin, mutta tietääkseni pään, rinnan ja vatsan pistemääriä on nostettu... joten lopputuloksena taistelut ovat (kuulemma) yhtä tappavia kuin ennenkin. [quote:957b112cfe] ps. Ei näytä olevan myöskään heittoaseosumakohtia.[/quote:957b112cfe] Jep. On vain yhdet osumakohdat, samaa taulukkoa käytetään kaikille. [quote:957b112cfe="Bellad"]missäs tuo uusi lomake muuten on..?[/quote:957b112cfe] http://www.mongoosepublishing.com/home/series.php?qsSeries=39
Vash the Stampede linkki 28. heinäkuuta 2006 kello 10.40
Vash the Stampede 28. heinäkuuta 2006 kello 10.40 linkki Samaiselle sivustolle on ilmaantunut lisää vilautuksia tulevista kirjoista. Kaiken kaikkiaan taitaa löytyä kymmenkunta neljän sivun(noin?) mittaista pätkää eripuolilta kirjoja.
Bellad linkki 28. heinäkuuta 2006 kello 15.56
Bellad 28. heinäkuuta 2006 kello 15.56 linkki haaa.... ... alalaita..=) =) =) ... kun vaan ois eilen ollut ihan täyssissä järjissään..=)=)=) noo... ei ole kummonen lomake..=/ hieman väljähkö, ja turhaan kaksisivuinen. Ja näemmä identtinen osumataulukko RQ:n 3laitoksen ampumiselle. ... olisivat kyllä saaneet jonkin edistyksellisemmän systeemin keksiä, kuin tuollaisen keskiajalta kotoisin olevan "laske ominaisuudet yhteen" systeemin, johon tulee outoja miinuksia, ja kaikkea muuta turhaa. Ja ilmeisesti kyvyt nousee vähän miten sattuu, ja milloin sattuu tai sitten heropointeilla, miten itte tykkää, kun kerran kokemusruutuja/korvikkeita ei ole. Älykkyys näkyy olevan peruselementtinä oikeastaan ihan kaikkeen, ja ruumiinrakenne taas ei vaikuta melkeimpä mihinkään. Ja jos kestopisteet lasketaan samoin kuin ennen, niin "kerroin" olisi nyt sitten kädet 0,35 tai 0,4, jalat ja pää 0,45 vatsaja 0,5 tai 0,55 sekä rinta 0,6 tai jotain tuohon suuntaan. mutta pare odotella lopullisia sääntöjä, ja lukea niitä kokonaisuutena, ennen kuin rupeaa kovasti dissaamaan.
Olorin linkki 28. heinäkuuta 2006 kello 19.21
Olorin 28. heinäkuuta 2006 kello 19.21 linkki [quote:6e163a7f94="Bellad"]noo... ei ole kummonen lomake..=/ hieman väljähkö, ja turhaan kaksisivuinen.[/quote:6e163a7f94] Mielummin väljä kaksisivuinen kuin megatiivis yksisivuinen, johon pitää kyetä kirjoittamaan fontilla 6. (Ugly on muuten näyttäny sen teidän lomakkeen. :wink:) Tosin se on kyllä totta, että kakkossivun Equipment-kohta on tyhmä. [quote:6e163a7f94="Bellad"]olisivat kyllä saaneet jonkin edistyksellisemmän systeemin keksiä, kuin tuollaisen keskiajalta kotoisin olevan "laske ominaisuudet yhteen" systeemin, johon tulee outoja miinuksia, ja kaikkea muuta turhaa.[/quote:6e163a7f94] Mitäs outoja miinuksia? Mitä "muuta turhaa"? Minusta se, että SIZ tulee miinuksena Dodgeen ja Stealthiin on varsin loogista. Ja se, että perustaidot johdetaan suoraan ominaisuuksista on varsin fiksua. Eivätpä ole kaikki ihmiset tasan samasta muotista. [quote:6e163a7f94="Bellad"]Älykkyys näkyy olevan peruselementtinä oikeastaan ihan kaikkeen, ja ruumiinrakenne taas ei vaikuta melkeimpä mihinkään.[/quote:6e163a7f94] Mm, INT vaikutti kuuteen(6) Basic Skilliin. Että "ihan kaikkeen" todellakin. POW vaikuttaa viiteen, eli "ihan kaikkeen" myöskin. DEX vaikutti seitsemään(7!!!) Basic Skilliin, JA Basic Weapon Skilleihin!! Eli se vaikuttaa ihan kaikkeen ja ylikin! Ja aika vaikea sitä ruumiinrakennetta on loogisesti väkisin tunkea vaikkapa ratsastamiseen tai heittämiseen. Saati sitten laulamiseen tai ensiapuun. [quote:6e163a7f94="Bellad"]mutta pare odotella lopullisia sääntöjä, ja lukea niitä kokonaisuutena, ennen kuin rupeaa kovasti dissaamaan.[/quote:6e163a7f94] Nii-in. :wink: --- Itse tykkään ainakin siivotusta taitolistasta, ihan fiksun oloisesti yhdistetty taitoja.
Bellad linkki 28. heinäkuuta 2006 kello 20.53
Bellad 28. heinäkuuta 2006 kello 20.53 linkki [quote:6249bdf20f="Olorin"][quote:6249bdf20f="Bellad"]noo... ei ole kummonen lomake..=/ hieman väljähkö, ja turhaan kaksisivuinen.[/quote:6249bdf20f] Mielummin väljä kaksisivuinen kuin megatiivis yksisivuinen, johon pitää kyetä kirjoittamaan fontilla 6. (Ugly on muuten näyttäny sen teidän lomakkeen. :wink:) Tosin se on kyllä totta, että kakkossivun Equipment-kohta on tyhmä. [/quote:6249bdf20f] No en tiedä fontti kutosesta... ysi lienee pienin käyttämäni, vaan onhan siitä olemassa se mega kolmiosainenmega, mutta "ahtaus"han ny tpääasiassa johtui siitä että siinä lomakkeessa oli puolet säännöistä mukana. [quote:6249bdf20f="Olorin"][quote:6249bdf20f="Bellad"]olisivat kyllä saaneet jonkin edistyksellisemmän systeemin keksiä, kuin tuollaisen keskiajalta kotoisin olevan "laske ominaisuudet yhteen" systeemin, johon tulee outoja miinuksia, ja kaikkea muuta turhaa.[/quote:6249bdf20f] Mitäs outoja miinuksia? Mitä "muuta turhaa"? Minusta se, että SIZ tulee miinuksena Dodgeen ja Stealthiin on varsin loogista. Ja se, että perustaidot johdetaan suoraan ominaisuuksista on varsin fiksua. Eivätpä ole kaikki ihmiset tasan samasta muotista.[/quote:6249bdf20f] Puhuin lähinnä esitäytetyn lomakkeen prosenttiarvoista, oista melkein kaikkiin on laitettu lisäksi kahta pienempi arvo... .. ehkä ymmärtäisin, jos olisi ne säännöt... Turha... no se tarkoitti lähinnä lomakkeen RM mäisyyttä, jossa joka kyvyllä on omat perustatit, ja muutenkin.. no joo... [quote:6249bdf20f="Bellad"]Älykkyys näkyy olevan peruselementtinä oikeastaan ihan kaikkeen, ja ruumiinrakenne taas ei vaikuta melkeimpä mihinkään.[/quote:6249bdf20f] Mm, INT vaikutti kuuteen(6) Basic Skilliin. Että "ihan kaikkeen" todellakin. POW vaikuttaa viiteen, eli "ihan kaikkeen" myöskin. DEX vaikutti seitsemään(7!!!) Basic Skilliin, JA Basic Weapon Skilleihin!! Eli se vaikuttaa ihan kaikkeen ja ylikin! Ja aika vaikea sitä ruumiinrakennetta on loogisesti väkisin tunkea vaikkapa ratsastamiseen tai heittämiseen. Saati sitten laulamiseen tai ensiapuun.[/quote] ... ... no tuossa nyt oli mukana esitäytetyn version advanced skillitkin... vaan... ylipäätään, se että RR ei vaikuta oikeastaan mihinkään on lähinnä sitä, että pelaajahahmot on sitten kuin esimerkkihahmo. muut tapissa, mutta RR alhainen. ...
Olorin linkki 28. heinäkuuta 2006 kello 21.19
Olorin 28. heinäkuuta 2006 kello 21.19 linkki [quote:36f4671d3c="Bellad"]Turha... no se tarkoitti lähinnä lomakkeen RM mäisyyttä, jossa joka kyvyllä on omat perustatit, ja muutenkin.. no joo...[/quote:36f4671d3c] Öö häh? Siis kyllähän aiemminkin oli joka kyvyllä omat perusstatit. Vai mitä oikein meinaat? :-? [quote:36f4671d3c="Bellad"]ylipäätään, se että RR ei vaikuta oikeastaan mihinkään on lähinnä sitä, että pelaajahahmot on sitten kuin esimerkkihahmo. muut tapissa, mutta RR alhainen. ...[/quote:36f4671d3c] No, pelaajat saavat sitten syyttää itseään kun hahmot kuolevat flunssaan. Eikä 9 nyt vielä edes ole kovin alhainen, alempaa keskikastia. Sitäpaitsi, eikö hahmo saa olla sairaalloinen jos pelaaja niin haluaa? Enkä näe siinä mitään vikaa, että haluaa hahmolleen mahdollisimman korkeat aloitustaidot ja on tietoinen tämän toiminnan huonoista puolista. Eli hahmo on pätevä, mutta muuten sitten heikompi.
Bellad linkki 29. heinäkuuta 2006 kello 5.03
Bellad 29. heinäkuuta 2006 kello 5.03 linkki [quote:435c5d69cc="Olorin"][quote:435c5d69cc="Bellad"]Turha... no se tarkoitti lähinnä lomakkeen RM mäisyyttä, jossa joka kyvyllä on omat perustatit, ja muutenkin.. no joo...[/quote:435c5d69cc] Öö häh? Siis kyllähän aiemminkin oli joka kyvyllä omat perusstatit. Vai mitä oikein meinaat? :-? [/quote:435c5d69cc] Aikaisemmin kyvyt kulkivat kategorioittain, eli jokaikiselle kyvylle ei ollut erillisiä yksilöllisiä muuttujia. Näinollen, kun hahmon voima nousi yhdellä, ei tarvinnut laskea kuin pari muutosta uusiksi, mutta jos voima vaikuttaa osaan kyvyistä, pitää ne etsiä ja löytää, mutta tokihan tuossa melko rajoitetussa ympäristössä se on helpompaa, kuin esim RM:ssä, ja ei tuossakaan ominaisuuksien noususta taida arkipäivää tulla, että en tiedä, kai tuo voi olla jossain määrin edistystäkin. [quote:435c5d69cc="olorin"] No, pelaajat saavat sitten syyttää itseään kun hahmot kuolevat flunssaan. Eikä 9 nyt vielä edes ole kovin alhainen, alempaa keskikastia. Sitäpaitsi, eikö hahmo saa olla sairaalloinen jos pelaaja niin haluaa? Enkä näe siinä mitään vikaa, että haluaa hahmolleen mahdollisimman korkeat aloitustaidot ja on tietoinen tämän toiminnan huonoista puolista. Eli hahmo on pätevä, mutta muuten sitten heikompi.[/quote:435c5d69cc] no siinäpä se... minun ajatusmaailmassa kun tuo liikkuu nimellä "minmaksaus", ja sitä en pahemmin jaksa arvostaa. mutta, jos ominaisuudet heitetään, niin eipä tuo pahemmin muutu tuokaan... Mutta tuosta tulikin mieleeni, että jos oletetaan että hahmon kestopisteet lasketaan kuten ennen, niin nyt kun RR on puolikas ja koko maksimi, niin hahmoll aon siis 3/4 maksimi hipoista, eli maksimit olisi: kädet 7, jalat ja pää: 8, vatsa 9 ja rinta 11 Ja esimerkkihahmosta voisi päätellä että aseiden vahingot ovat jokseensakin samat kuin ennekin, samoin kuin vahinkomuutoskin, niin saapi ihmiseen huitoa jo melkoisen monta osumaa. Kun oletetaan että vahinkoa tulee esimerkissä annetulla "hatchet" aseella keskimääräisesti, eli 5, ja heitellään d20:ntä, niin saan aika usein tämän esimerkin haarniskoimattoman henkilön kestämään 5 osumaa. Vanhassa kolmosedikassa vastaavasti hahmo olisi kestänyt 2 osumaa esimerkkihahmon tilanteessa, kun koknaiskestot on 14. tokihan nyt muutoksena on, että pelaaja voi tipahtaa laakista, kun tulee maksimivahingot rintaan tai päähän, kun ennen se laittoi vasta tajuttomaksi, mutta se on oikeastaan sama-asia, ja lopultakin parempi pelin kannalta, niin ei PJ:n tarvitse pelätä laittaa vihollisia vastaan, kun pelaajat eivät kuole instana. Ja maksimihipoilla, eli 18 hahmo kesti ennen noita keskivertoosumia 3, eli ei paljoa enempää, kun nyt sitten pitempään heiteltyäni sain hahmon kestämään 2 rintaan, 1 vatsaan, 1 päähän, 2 vasempaan käteen, 1 oikeaan käteen, 1 molempiin jalkoihin, ja taistelu siis jatkuu yhä (tosin ilman kilpeä), ja yhteensä osumia otettu 9. Keskimäärinhän tuo nyt kuitenkin taitaa johonkin 6-7 paikkeille mennä. Mutta mutta.... on vähän liikaa mielestäni. Enää puuttuu kasvavat hipat, niin saadaan D&D, ja pian onkin "hei me heilutaan taas" seikkailut valmiita pelattaviksi. Ja ihan oletuksena: hahmoilla tuskin kellään on taaskaan vahinkomuutosta, joten normihahmojen väliset tappelut (kun hipat on jalat ja pää 6, kädet 5, vatsa 7 ja rinta 8) kirveiden kera menee siihen, että jaakko ja sepi huitoo toisiaan äärivoimiensa takaa, ja huomaamme, että kun sepi ja jaakko on kumpikin saanut 9 osumaa (2 rintaan, 2 vatsaan,1 päähän, 1 vasuriin, 1 oikeaan, 1 vasen jalka ja 1 oikea jalka) taistelu jatkuu yhä, ja mikä parasta, jotta on saatu näin monta osumaa, on pitänyt kummankin huitaista keskimäärin 25 kertaa (kyky 36%), eli kun taistelutoimintoja on 2, joista ilmeisimmin 1 hyökkäys per ase, niin 25 kierrosta armotonta kirveshippaa, ja verilentää kilometrin kaaressa, mutta molemmat väsyneinä kävelevät kotio, ilman että kumpikaan on pahemmin edes haavoittunut. Äitinsä tosin on melko vihainen vaatteiden ollessa riekaleina, ja yltä päältä veressä.
Olorin linkki 29. heinäkuuta 2006 kello 5.55
Olorin 29. heinäkuuta 2006 kello 5.55 linkki [quote:6289abe7e6="Bellad"]Aikaisemmin kyvyt kulkivat kategorioittain, eli jokaikiselle kyvylle ei ollut erillisiä yksilöllisiä muuttujia. Näinollen, kun hahmon voima nousi yhdellä, ei tarvinnut laskea kuin pari muutosta uusiksi, mutta jos voima vaikuttaa osaan kyvyistä, pitää ne etsiä ja löytää, mutta tokihan tuossa melko rajoitetussa ympäristössä se on helpompaa, kuin esim RM:ssä, ja ei tuossakaan ominaisuuksien noususta taida arkipäivää tulla, että en tiedä, kai tuo voi olla jossain määrin edistystäkin.[/quote:6289abe7e6] Tuota, minä kyllä luulen että ominaisuudet vaikuttavat vain aloitusarvoihin, kun nyt ei enää kykylajeja ole. Eiköhän odoteta, että saadaan peli tutkittavaksi, eikä tehdä [u:6289abe7e6]oletuksia koko pelistä hahmolomakkeen pohjalta[/u:6289abe7e6]. [quote:6289abe7e6="Bellad"] (cut) Enää puuttuu kasvavat hipat, niin saadaan D&D, ja pian onkin "hei me heilutaan taas" seikkailut valmiita pelattaviksi.[/quote:6289abe7e6] Niin, ja kun edelleenkään systeemistä ei tiedä mitään, niin ei pitäisi mitään sanoakaan. Entäpä, jos hahmot kärsivät prosenttiyksikön verran haittaa jokaisesta pisteestä vammaa? Ja nollissa olevasta raajasta vaikkapa tuplahaitat? Ihan vaan [b:6289abe7e6]oletuksena[/b:6289abe7e6]. [quote:6289abe7e6="Bellad"]Ja ihan oletuksena:[/quote:6289abe7e6] Jätetään nämä oletukset nyt. 0] Hyötyarvo nolla.
Bellad linkki 29. heinäkuuta 2006 kello 16.53
Bellad 29. heinäkuuta 2006 kello 16.53 linkki no empä usko, että osumista tulee pahemmin haittaa, moinen on ikävän hidas pelimekaanisesti... tosin eihän se mitään tarkoita... mutta joo...
Tero Kaija linkki 10. elokuuta 2006 kello 18.58
Tero Kaija 10. elokuuta 2006 kello 18.58 linkki Roolipelaaja-lehden 3-numerossa (joka ainakin itselleni tänään saapui) on uuden RQ:n arvostelu. Arvostelu ei tosin kovin kummoinen ollut arvostelijan keskittyessä löhinnä haukkumaan pelisysteemin vanhuutta, puutteellisuutta ja keskeneräisyyttä. Eipä itselleni oikein arvostelusta selvinnyt, mitä uudistuksia pelissä tulee olemaan (tai no, taistelusysteemi on uudistettu ja taikuuteen tullut muutoksia). Kovin montaa positiivista asiaa arvostelija ei tainnu pelistä löytää. No, onneksi jokaisella on omat mielipiteensä, uusi RQ pysyy edelleenkin itselläni ostoslistalla.. :wink:
Zero linkki 10. elokuuta 2006 kello 19.37
Zero 10. elokuuta 2006 kello 19.37 linkki Vanhassa vara parempi. :wink: Itse en edes viitsi koskea moiseen... säännöt on opeteltu jne. ei oikeen innosta uusio ellei ole mitenkään kummoinen. Voihan tietenkin kerran tai pari testaus mielellä, mutta jää nähtäväksi.
Kreifi linkki 10. elokuuta 2006 kello 22.45
Kreifi 10. elokuuta 2006 kello 22.45 linkki Roolipelaajan arvostelu oli kyllä köyhä. Itse luin sen kauppareissulla, enkä tiedä jäikö minulle mitään käteen. Karvas maku suuhun kyllä. Ei kovinkaan mairitteleva arvostelu, eikä pisteetkään oikein vakuuttaneet. Olen kyllä kanssa niillä linjoilla, että vanhassa vara parempi.
Alec linkki 11. elokuuta 2006 kello 6.25
Alec 11. elokuuta 2006 kello 6.25 linkki Roolipelaaja tulee myös itselle ja hieman ristiriitaisen kuvan sain arvostelusta. Ei oikein tiennyt onko tuleva tekele huono vai onko kirjoittaja joku D&D fani ja ottanut nokkiinsa eräästä keskustelusta palstalta... Kirjoittajan viimeinen kommentti, [i:80294e2f8e]"Kirjoittaja ei ole RuneQuest-fanaatikko, eikä tämän perusteella ole vastakaan"[/i:80294e2f8e], ei kyllä lupaa hirveän hyvää. Itseäni kuitenkin häiritsi arvostelussa yksi suuri huomio. Kirjoittaja arvosteli RQ:n menetelmää aloittaa pohjalta säälistä ja nousta pikkuhiljaa kohti riimuherraa, kun taas kirjoittaja olisi halunnut olla sankari jo suoraan. Tuo säälistä tähtiin menetelmä on juuri se mitä itse arvostan RQ:ssa. Sen palkitsevampaa hahmoa ei olekkaan kun voi jälkeenpäin katsella jostain muistiinpanoista miten hahmo on ajan mittaan kehittynyt ja noussut arvoasteikolla. Myös taistelusysteemi, jota kuvataan tässä erittäin vaaralliseksi, eli taistelut on 50% tsänssillä kuolemaksi hahmolle tai raajojen menetys on lähes varmaa (tästä muuten koko arvostelun otsikko, [i:80294e2f8e]"Kädettömät sankarit"[/i:80294e2f8e], joka on mielestäni erittäin mauton ja antaa sen kuvan ettei kirjoittaja pahemmin arvosta RQ:ta!). Mutta tällainenhan on vanhakin RQ! Jos olet juuri kypsyysiän saavuttanut maalaispoika ja lähdet lapiolla haastamaan riitaa voit olla varma että oma liha tummuu. Tai vaikka olisit kokenutkin soturi, mutta joudut 2vs1 tilanteeseen lähes omia kykyjä vastaavien kanssa, tiedät että vaikeuksia riittää. Tämän vuoksi RQ:n taistelut ovat omaa laatuaan, koska niihin ei voi vain mennä lyömään, siinähän käy huonosti. Joten voisiko olla että uudella RQ:lla olisi vielä toivoa, jos luotetaan siihen ettei kyseinen kirjoittaja todellakaan ollut RQ:n ystävä ja kirjoitti arvostelun siltä pohjalta. Ps. Ja sinä kyseisen arvostelun tehnyt kirjoittaja, mikäli satut lukemaan tätä foorumia, tätä ketjua ja tätä minu kommenttiani, älä ota kritiikkiä pahalla, vaan päinvastoin pidä hyvänä että juuri sinun juttusi on luettu lehden monista jutuista läpi suurimmalla syventyneisyydellä ja huolella.
GoingDown linkki 11. elokuuta 2006 kello 8.16
GoingDown 11. elokuuta 2006 kello 8.16 linkki Minunkin mielestä arvostelu oli huono. Ei niinkään siksi, että kirjoittaja ei näyttänyt uutta Runequestia arvostavan eikä siitä tykkäävän, vaan siksi että arvostelusta ei oikeastaan käynyt mitään asiaa ilmi: ei suurimpia muutoksia vanhaan Runequestiin, ei selvitetty syteemiä oikeastaan mitenkään ja asiapitoisuus muutenkin aika laihanlainen. Jos tuota arvostelua joku Runequestia ennen tuntematon hemmo lukee, niin eipä käy selville minkälaisesta systeemistä on kyse. Itse odottelen uutta Runequestia kieli pitkällä, ja fantsusta se onkin tilattu ja tulossa. Mongoosen sivuilta ja foorumilta lukemieni jälkeen se kuulostaa todella hyvältä!
Kasila linkki 11. elokuuta 2006 kello 11.40
Kasila 11. elokuuta 2006 kello 11.40 linkki Voin testaamisessa mukana olleena sen sanoa, että en ole ikinä ollut niin ailahtelevassa progkiksessa mukana. Alkaen Meleevuorojen ja iskuhetkinen poistosta ... ON/OFF kokoajan.... Mutta ei sieltä nyt mitn suurta ole odotettavissa. Hieman "pyöristystä" ja update fiilis siitä jää. En ite pelaa niin defaulteilla RQ:n säännöillä että voisin sanoo noita mullistaviksi, mutta kandee ostaa jos tykkää runesta. Toi on kuitenkin sellanen opus mikä pitää olla jotta voi käyttää uutta glorantha lähdematskua 2:lta ajalta hyväkseen. Perhanan vaikea tehdä mitään järkevää kun pitää olla niin moderni ja muutenkin "kaikki" uudet pelit ovat muuttumassa enemmän suuntaan jossa roolipelaaminen heitetään nopilla ja fysiikka hoidetaan mutulla. Vanhassa RQ:ssa on juuri hyvää se että säännöt on fysiikka ja roolipelaaminen hoidetaan pelaajan toimesta. HQ:ssa voidaan keskustelu hoitaa tyyliin "hyvät viikset 2w1" = voitto.
Häjy linkki 11. elokuuta 2006 kello 12.30
Häjy 11. elokuuta 2006 kello 12.30 linkki Jaa, minusta se arvostelu oli hyvä siinä mielessä että siinä ei hymistelty ja hehkuteltu suotta, jos siihen ei ollut syytä. Arvostelun perusteella siinä uudessa versiossa kusee kutakuinkin juuri ne asiat juuri sellaisella tavalla kuin pelkäsinkin etukäteen. Se että diggaan Gloranthasta ei tarkoita etteikö siihen tehdyissä peleissä useinkin olisi hoidettu hommia vähän b-luokkaisesti. Tietty todellisuus uudesta versiosta paljastuu sitten itse lukemalla ja kokeilemalla. -Simo
newsalor linkki 13. elokuuta 2006 kello 16.44
newsalor 13. elokuuta 2006 kello 16.44 linkki Digestistä tuttu Adept on tuonnut ulkolaistenkin tietoon [url=http://www.mongoosepublishing.com/phpBB2/viewtopic.php?t=19803]Roolipelaajan RQ-arvostelun[/url] ja asiasta joristaan Mongoosen foorumilla.
Nysalor linkki 15. elokuuta 2006 kello 21.40
Nysalor 15. elokuuta 2006 kello 21.40 linkki Tuonpa minäkin sanasen tähän keskusteluun. Mongoosen RuneQuestin arvostelu oli mielestäni osittain asiantuntemattomasti tehty. Siinä annetaan ymmärtää, ettei HeroQuestia enää julkaistaisi, mikä ei kaiketikaan pidä paikkansa. Kirjoittaja myönsikin Roolipelaajan foorumilla tehneensä siinä virheen, kun oli etsinyt tietoa vain Googlella. Puheet alhaisista tuotantoarvoista ja neljän tähden antaminen tuotantoarvojen kohtaan eivät anna kovin hyvää kuvaa arvostelutaidoista ja muutenkin arvostelu olisi kaivannut selkeämpää selostusta siitä, millainen uuden RuneQuestin taistelusysteemi oikein on. Eipä sillä, minäkin olisi arvostelijan tavoin kaivannut hiukan enemmän hahmon luonteen kuvaukseen ohjausta, vaikka kirjassa kehotetaankin pohtimaan hahmon luonnetta ja historiaa. Mitään mekaanista tai numeroiksi pelkistettyä luonteenkuvausta ei olisi kuitenkaan kaivannut, joten plussat siitä Mongooselle, etteivät he ryhtyneet pelkistämään hahmon luonnetta numeroiksi. Jos hahmot tosiaan jäävät ”täysin mekaanisiksi rakennelmiksi”, kuten arvostelija sanoo, niin minusta silloin vikaa on kyllä pelaajassakin. Olen arvostelijan kanssa yhtä mieltä siitä, että Mongoosen RuneQuestin kumma heittelehdintä jonkin geneerisen fantasian ja Gloranthan välillä on ärsyttävää. Selvästi Gloranthaan keskittyminen olisi ollut minusta paras ratkaisu, mutta arvattavasti tuossa on taustalla se, että sääntöjen halutaan sopivan myös muihin maailmoihin, joihin liittyviä julkaisuja on kai tulossakin. Arvostelijan mielestä kirjassa kultit esitellään Gloranthan ehdoilla, mutta nähdäkseni se on täyttä pötyä, sillä esitellyt kultit eivät minun käsittääkseni liity mitenkään Gloranthaan. Ilmeisesti arvostelija ei sitä tiennyt, kun oli hankkinut asiantuntemuksensa googlettamalla. :) Siinä arvostelija on minusta oikeassa, että legendaariset kyvyt sopivat sääntöihin huonosti. Muutenkin pidän sankaripistesysteemiä varsin epäonnistuneena ja legendaariset kyvyt kuulostavat naurettavilta. Riimutaikuussysteemikään ei vakuuta minua, vaan se on arvostelun mukaisesti keskeneräisen tuntuinen. Eikä se sovi ainakaan minun mielikuviini Gloranthan taikuudesta. Tai ehkä toisella ajalla kaikki on toisin ja riimut ovat kiviä ja muita fyysisiä esineitä, jotka integroidaan itseen. Vastoin arvostelijan näkemystä Mongoosen RuneQuest antaa minusta ihan kohtuulliset eväät pelaamiseen sellaisenaankin, jos käyttää esimerkiksi jotakin omaa fantasiamaailmaa; joku kielilistojen puute ei silloin suuremmin sureta. Varmasti kuitenkin lisäosien kanssa kirja tarjoaa paljon paremmat lähtökohdat. Entä paljonko minä olisi antanut tähtiä Mongoosen RuneQuestille? En varmasti kovin paljon kolmea tähteä enempää, kaipa jotakin kolmen ja neljän tähden väliltä. Pisteytys ei mene siksi kovin pahasti metsään – saavathan sen pari suomalaista peliäkin samassa Roolipelaajan numerossa –, mutta tosiaan arvostelun sisältö olisi voinut olla informatiivisempi ja asiantuntevampi. No niin, eiköhän tämä nyt riitä tästä asiasta. Kirjoittelin nettisivuilleni [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/mrunequest.html]laajemman esittelyn ja arvostelun Mongoosen RuneQuestista[/url], joten sieltä sopii lueskella, jos on kiinnostunut siitä, mitä kirja sisältää ja mitä mieltä olen mistäkin asiasta siinä. Kirjoittelin arvostelun myös [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/games.html]Games Master's Screenistä[/url], joka minun keräilijänä oli pakko ostaa. Suosittelen jättämään sen väliin, sillä se on hyödyllisyydeltään suunnilleen samaa tasoa kuin Avalon Hillin hahmolomakepaketit. Nyt sitten odottelen mielenkiinnolla RuneQuest Companionia ja toisen ajan lähdekirjaa, joiden ilmestymiseen ei ole enää pitkä aika.
petteri linkki 16. elokuuta 2006 kello 17.36
petteri 16. elokuuta 2006 kello 17.36 linkki Tuossa uudessa RQ-kirjassa hämäsi pitkää kansikuva. Luulin, että kyseessä oli ns. "placeholder"-kuva ennen kuin karu totuus iski päin naamaa :lol: Kannen toimivuudesta olen kyllä erimieltä kanssasi Nysalor, mutta muuten hyvä arvio kirjasta.
Guzmo linkki 16. elokuuta 2006 kello 18.58
Guzmo 16. elokuuta 2006 kello 18.58 linkki Roolipelaajan arvostelu oli kyllä kehno. Useissa viimeisen numeron ropearvosteluissa keskityttiin kovasti taistelusysteemin esittelemiseen. Jos uuden systeemin taistelu tuntuu kuolettavalta niin mitä sitten vanha RQ:n systeemi oli? Siihähän saattoi jopa mennä henki eläimiä, esim. koiraa vastaan tapeltaessa. Kansi on hyvin D&D mäinen. Heimot roolipeli oli paljon tyylikkäämpi. Hyvä suomi. Ei oikein arvostelu ja kirjan selailu herättänyt kiinnostusta ostamiseen. Tulevat lähdeteokset Gloranthasta voivat olla asia erikseen. Miksi niitä Gamemaster screenejä tehdään? Ostaako niitä joku muukin kuin Nysalor? :)
Koivuniemen Herra linkki 29. elokuuta 2006 kello 17.02
Koivuniemen Herra 29. elokuuta 2006 kello 17.02 linkki Jos säännöt kiinnostavat eikä tätä vielä tiedä, valitse täältä http://www.mongoosepublishing.com/home/series.php?qsSeries=39 Runequest SRD - The RuneQuest SRD and Developer's Kit (445 Kb) ps. Hekoheko, harmaakarhun karima on viisi!
Tero Kaija linkki 8. syyskuuta 2006 kello 16.50
Tero Kaija 8. syyskuuta 2006 kello 16.50 linkki Mongoose on julkaissut uuden numeron Signs & Portents -verkkojulkaisusta, josta löytyy materiaalia uuteen RuneQuestiin (asetaulukot suuremmilla ja pienemmillä vahingoilla sekä yhden skenaarion). Julkaisu on ladattavissa täältä: http://www.mongoosepublishing.com/home/detail.php?qsID=1323&qsSeries=13
GoingDown linkki 8. syyskuuta 2006 kello 19.03
GoingDown 8. syyskuuta 2006 kello 19.03 linkki [quote:907fb36fd1="Guzmo"]Miksi niitä Gamemaster screenejä tehdään? Ostaako niitä joku muukin kuin Nysalor? :)[/quote:907fb36fd1] Nyt on pakko tunnustaa - minä ostin. Se screeni on ihan tukeva ja siinä on yleisimmin tarvittavat taulukot, joten kyllä voinen sitä jopa pelissä käyttää - aina on jonkunmoinen screeni ollut. Osumapaikkataulukko puuttui screeniltä, outoa? Kunhan vielä Companion kirjan saapi, niin olen ajatellut alkaa vetää kampanjaa uudella Runequestilla, silloin näkee kuinka hyvin toimii ihan oikeasti kampanjassa.
Tero Kaija linkki 9. syyskuuta 2006 kello 9.37
Tero Kaija 9. syyskuuta 2006 kello 9.37 linkki [quote:f3e0cde19b="GoingDown"]Nyt on pakko tunnustaa - minä ostin.[/quote:f3e0cde19b] Pakko se kai on tunnustaa, että tulihan tuo itsekin ostettua. [quote:f3e0cde19b]Kunhan vielä Companion kirjan saapi, niin olen ajatellut alkaa vetää kampanjaa uudella Runequestilla, silloin näkee kuinka hyvin toimii ihan oikeasti kampanjassa.[/quote:f3e0cde19b] Sama juttu. Perussäännöillä ei kehtaa vielä aloittaa peliä vetämään, Companionia odotellessa. 18. päivä tätä kuuta kait pitäisi virallisesti ilmestyä.
GoingDown linkki 9. syyskuuta 2006 kello 10.08
GoingDown 9. syyskuuta 2006 kello 10.08 linkki [quote:185ba919a3="Tero Kaija"]Sama juttu. Perussäännöillä ei kehtaa vielä aloittaa peliä vetämään, Companionia odotellessa. 18. päivä tätä kuuta kait pitäisi virallisesti ilmestyä.[/quote:185ba919a3] Eli vielä 9 päivää. Plus sitten se, kuinka kauan menee että sitä alkaa fansusta saamaan. Mulla on yksi kampanja menossa (modifioidulla Aarnikotkien saarella) ja olen vähän harkinnut josko konvertoisi senkin kampanjan henkilöt MRQ:hun ja jatkais sillä... Onkohan kukaan vielä kokeillut vanhojen hahmojen (ja NPC:iden) konvertointia? Vaikeinta tuntui olevan taikuus, joka lienee muuttunut eniten. Meillä on jo kuitenki sovittu että lokakuun alussa aloitetaan jotakin pelaamaan uudella versiolla. EDIT: Ei vieläkään näköjään ole kirjoittamaan oppinu.
Arkat linkki 9. syyskuuta 2006 kello 11.41
Arkat 9. syyskuuta 2006 kello 11.41 linkki Taikuus ei tunnu (vielä) mielestäni muuttuneen kovin paljoa. Henkitaikuus (Spirit Magic, vanha Battle Magic) vain on nimetty Rune Magiciksi, ja Riimutaikuus (Divine Magic; en muista oliko se Rune vai Divine vanhemmissa Chaosiumun laitoksissa) on nimetty Divine Magiciksi (eli englanniksi ei edes eroa nimissä). Samat loitsut siellä kekkaloi. Heti kun Companion ilmestyy, kirjoitan itse omat uudet taikuussäännöt (eli luultavasti en tee muuta kuin kirjoitan nuo typerät, täysin ei-Gloranthalaiset riimut ULOS), ja alan pelauttamaan kunnon kampanjaa. Konversio lienee helppoa. Keskiarvotat tms. kykyjä saadaksesi uuden kyvyn, ja jotkut kääntyvät suoraan (Jäljitys = Tracking; Havaitse + Kuuntelu / 2 = Perception; Kiipeily + Hyppy + Uinti / 3 = Athletics; jne.). Panssarisäännöt ovat tietysti vielä täyttä romua, mutta ne korjautuvat helposti ja jokaiselle oman maun mukaan. Oli jo aikakin saada uusi RuneQuest; vanha oma RQ:ini oli sellaista pyttipannua että ei paremmasta väliä. Toisaalta monet noista elementeistä (HeroQuest-säännöt, Pendragonista pihistetyt personality trait säännöt) ovat tarpeen tässä uudessakin pelissä.
GoingDown linkki 9. syyskuuta 2006 kello 16.03
GoingDown 9. syyskuuta 2006 kello 16.03 linkki [quote:f1c7ebecaa="Arkat"]Heti kun Companion ilmestyy, kirjoitan itse omat uudet taikuussäännöt (eli luultavasti en tee muuta kuin kirjoitan nuo typerät, täysin ei-Gloranthalaiset riimut ULOS), ja alan pelauttamaan kunnon kampanjaa.[/quote:f1c7ebecaa] Minä ajattelin kokeilla uutta Riimutaikuutta - riimujen integroiminen kuulostaa mielenkiintoiselta, ja niiden metsästäminen antaa uusia ideoita. Jotenkin vaan tämä tuntuu juuri vaikeimmalta - vanhassa versiossa kaikilla oli jokunen henkitaika ja jos uudessa versiossa annetaan samat määrät niin tuloksena on melkoisen yleiset riimut... Ja minua jotenkin kiinnostais nimenomaan sellainen riimutaikuus jossa riimut olisivat harvinaisia ja niitä joutuisi metsästämään. Saa nähdä mitä Companion ja uudet toisen ajan Glorantakirjat sitten antavat aiheeseen... [quote:f1c7ebecaa]Konversio lienee helppoa. Keskiarvotat tms. kykyjä saadaksesi uuden kyvyn, ja jotkut kääntyvät suoraan (Jäljitys = Tracking; Havaitse + Kuuntelu / 2 = Perception; Kiipeily + Hyppy + Uinti / 3 = Athletics; jne.).[/quote:f1c7ebecaa] Ainakin PC:iden ollessa kyseessä tässä on yksi perustavanlaatuinen ongelma. Esimerkiksi, joku hemmo on todella kova hemmo uimaan (90%), mutta kiipeily ja hyppy ei ole sujunut ollenkaan (about 10% ja 8%). Nyt sitten keskiarvo on jotain 36%... Hemmo voi tykätä kyttyrää kun huippukiipeilevä hahmo on yhtäkkiä suurinpiirtein keskinkertainen... tosin toki hyppy ja kiipeily on nyt sitten parempi kuin ennen, eli hahmo on vähän tasapäistynyt. NPC:ille tällä ei ole niin väliä, varsinkin kun GM:änä voi sitten vääntää NPC:iden taidot sopivaksi aina seikkailun mukaan.
Arkat linkki 9. syyskuuta 2006 kello 20.48
Arkat 9. syyskuuta 2006 kello 20.48 linkki [quote:8f7b1d46be="GoingDown"] Minä ajattelin kokeilla uutta Riimutaikuutta - riimujen integroiminen kuulostaa mielenkiintoiselta, ja niiden metsästäminen antaa uusia ideoita. Jotenkin vaan tämä tuntuu juuri vaikeimmalta - vanhassa versiossa kaikilla oli jokunen henkitaika ja jos uudessa versiossa annetaan samat määrät niin tuloksena on melkoisen yleiset riimut... Ja minua jotenkin kiinnostais nimenomaan sellainen riimutaikuus jossa riimut olisivat harvinaisia ja niitä joutuisi metsästämään. Saa nähdä mitä Companion ja uudet toisen ajan Glorantakirjat sitten antavat aiheeseen...[/quote:8f7b1d46be] Itsellänihän ei ensinnäkään ole aikomusta pelata Toisella Ajalla. Glorantha on Sankarien Sodista ja tulevaisuudesta, joka on avoinna; Jumaltietäjät ja EWF ovat menneen talven lumia. (Ja Sartar Rising -kampanja satavarmasti peittoaa mitä Mongoose sitten julkaiseekaan.) Jotenkin huvittaa että uuden Glorantha-kirjan ennakkosivuillakin lukee tuo Gloranthan ensimmäinen sääntö ("Everything is magic"), ja sitten taikuuden oppiminen on kuitenkin mukamas helkkarin vaikeaa, kallista, ja monimutkaista. Juuri tästä syystä aion heittää riimut mäkeen. Ne eivät kuulu Gloranthaan millään lailla. Muutenkin epäilyttää koko taikasysteemi. Jos Mongoose aikoo julkaista RQ-materiaalia Gloranthaan ja Nehwoniin (Leiberin Lankhmar), mistä ihmeen syystä perussääntöjen taikasysteemi ei sovi edes etäisesti kumpaankaan maailmaan? Mutta tämä rukkaaminenhan ei ole mitään uutta. Sandy Petersenin velhotaikuussäännöt ovat olleet itselläni käytössä siitä asti kun ne löysin. (Nyt kun vielä joku, joskus, jossakin loisi toimivan taikasysteemin Kraloreille. HW:n mystiikka oli aika turhaa.)
petteri linkki 10. syyskuuta 2006 kello 10.15
petteri 10. syyskuuta 2006 kello 10.15 linkki [quote:fdb852ea96="Arkat"]Itsellänihän ei ensinnäkään ole aikomusta pelata Toisella Ajalla. Glorantha on Sankarien Sodista ja tulevaisuudesta, joka on avoinna[/quote:fdb852ea96] Varo vaan. Greg lupailee seuraavanlaista kampanjaa tuolla HeroQuest-Rpg-listalla: [quote:fdb852ea96="Greg"]The only game project I am gripping with a Hand of Death is the Great Argrath Campaign, which will outline the entire story of the Argraths from Starbrow's Rebellion to the destruction of the Red Moon. I will dump into it all the plans, secrets, half finished ideas and cockamamie schemes to destroy my dear beloved Third Age of Glorantha with flourish, glory and opportunity for PCs to have the rollicking time of their life in a grand mythical story that spans the worlds.[/quote:fdb852ea96] Sen jälkeen ei ole enää tulevaisuuskaan avoinna. Tai no, tuleehan sitten Kolmannen Ajan jälkeen Neljäs Aika, jolloin jumalat ovat kuolleet, menneisyys unohdettu ja lukutaito hävitetty.
Arkat linkki 10. syyskuuta 2006 kello 15.55
Arkat 10. syyskuuta 2006 kello 15.55 linkki Noh, sanottakoon sitten että tulevaisuus on omistamissani Sartar Rising -kampanjan kirjoissa avoin. (Niinkin avoin että Argratheista puhuttaessa kirja ehdottaa että kuka tahansa pelaajahahmoista - tai useampi - voi olla Argrath.) Itse kyllä aivan mielelläni seuraan tähän mennessä kirjoitettua historiikkia (King of Sartar kuitenkin on valoittanut aika lailla tulevaisuutta jo ajat sitten, vaikka tuo teos tietysti on tarkoitettu subjektiiviseksi myöhemmäksi historiikiksi, joka lienee täynnä virheitä ja sekaannusta), muokaten sitä pelaajahahmojen toimien mukaan. (Minkälainen Sankarien Sota -kampanja se muka olisi missä pelaajahahmot eivät ole lopulta tärkeämpiä kuin Kallyr, Jar-Eel, Harrek, Argrathit, jne. ?) Mielestäni Greg on yleisesti liikaa kirjoittaja eikä tarpeeksi pelinjohtaja, mutta ei se ole ikinä minun menoani hidastanut. Itse aioin kuitenkin Sartar-kampanjoissani pelauttaa niinkin tarkasti kuvattuja vanhoja tapahtumia kuin Tähtikulman Kapina. Toinen Aika ei vain vakuuta; pääsyy voi kyllä olla se, että en usko vielä Mongoosen kirjoittajien kykyyn tuoda maailmaan samaa eloa ja omaa mystiikkaa kuin mitä Greg & kaverit ovat Kolmannelle Ajalle antaneet. Ei sen puoleen, minua ei paljon Sartarin vapautuksen tuolle puolen vielä kiinnosta Gregin tarinat. Kun se on saatu pelattua, alan varmaan petaamaan jotain valtavaa Lunari-kampanjaa samalle aikakaudelle.
Arkat linkki 10. syyskuuta 2006 kello 16.00
Arkat 10. syyskuuta 2006 kello 16.00 linkki [quote:75127e3db9="GoingDown"]Ainakin PC:iden ollessa kyseessä tässä on yksi perustavanlaatuinen ongelma. Esimerkiksi, joku hemmo on todella kova hemmo uimaan (90%), mutta kiipeily ja hyppy ei ole sujunut ollenkaan (about 10% ja 8%). Nyt sitten keskiarvo on jotain 36%... Hemmo voi tykätä kyttyrää kun huippukiipeilevä hahmo on yhtäkkiä suurinpiirtein keskinkertainen... tosin toki hyppy ja kiipeily on nyt sitten parempi kuin ennen, eli hahmo on vähän tasapäistynyt. NPC:ille tällä ei ole niin väliä, varsinkin kun GM:änä voi sitten vääntää NPC:iden taidot sopivaksi aina seikkailun mukaan.[/quote:75127e3db9] Yhä vaan helppoa. Siihen voi luoda vaikka mitkä painotetut keskiarvot, tai sitten vain lisätä taitoa "silmämääräisesti".
Bellad linkki 10. syyskuuta 2006 kello 21.21
Bellad 10. syyskuuta 2006 kello 21.21 linkki ja kuka vaatii että hahmojen pitää olla 100% käännöksiä..? ei mitään kieltäkään voida kääntää suoraan sanasta sanaan, ei siitä mitään selkokieltä tule. ASiat pitää ymmärtää oman pelin, pelitavan ja tulevien sääntöjen kannalta. Esim. Runequesti pelimme Hero questille: pelaajat ovat näennäisesti mega koviksia, ja heidän paras statti 126%. Käännettäessä Heroquestille, määritimme että megakova statti on 18w2, ja tästä 126% tehtiin se. Normi aloitusarvoksi määriteltiin peleissämme hyvin tyypillinen noin 35-40%, ja HQ:ssa se on 17, joten näillä teideilla määriteltiin näennäinen mututuntuma, jonka mukaan sitten kirjattiin hahmon luonteelle ja olemukselle tärkeimpiä asioita kyvyiksi, mutta eihän HQ hahmoon voi kirjoittaa jokaista kykyä? siispä yleistyskykyjä, ja turhia pois. Kaikenlaista muutakin viilaamista pakko suorittaa. Tärkeintä ei ole hyvä kopio, vaan hyvä tunnelma uudessa pelissä.
newsalor linkki 11. syyskuuta 2006 kello 6.20
newsalor 11. syyskuuta 2006 kello 6.20 linkki Toivoisin kuitenkin, että täällä ei spoilattaisi niinkin erinomaista kampanjaa, kuin Sartar Rising. Menee vähän se pointti siitä pelauttamiselta.
Arkat linkki 11. syyskuuta 2006 kello 6.35
Arkat 11. syyskuuta 2006 kello 6.35 linkki Sartar Rising on spoilattu ajat sitten, esim. King of Sartar -novellissa, kaikissa aikajanoissa, jne. Koko porukkani on tiennyt jo muutaman vuoden mitä esim. Reaching Moon -temppelille Lohikäärmesolassa tulee käymään. En nähdäkseni ole keskustellut esim. Battle of Icelandin yksityiskohdista, vaan esim. Argrathista, jota on käsitelty Book of Tentacleseissa, Glorantha Digestissä, lukemattomilla verkkosivuilla, jne. (Ja tuo ei todellakaan edes ole kampanjan yksityiskohta, vaan tarinankerronnallinen idea, ja aika olleellinen sellainen. "Pelaajahahmot voivat onnistua olemaan historiallisia hahmoja." Eri Argrathit on vuosikaudet olleet "avoimia" hahmoja joita ei ole määritelty sitovasti, lukuunottamatta KoS:n Prinssi Argrathia.)
newsalor linkki 11. syyskuuta 2006 kello 7.09
newsalor 11. syyskuuta 2006 kello 7.09 linkki Ääää. Olet kyllä monella tapaa oikeassa, mutta spoilaamisen välttämispyyntöön vastaaminen lisä-spoilereilla ei ainakaan kovin rakentavaa ollut.
Häjy linkki 11. syyskuuta 2006 kello 8.34
Häjy 11. syyskuuta 2006 kello 8.34 linkki [quote:5529bcd13d="Arkat"] Mutta tämä rukkaaminenhan ei ole mitään uutta. Sandy Petersenin velhotaikuussäännöt ovat olleet itselläni käytössä siitä asti kun ne löysin. (Nyt kun vielä joku, joskus, jossakin loisi toimivan taikasysteemin Kraloreille. HW:n mystiikka oli aika turhaa.)[/quote:5529bcd13d] Siispä Sandyn mystisismi säännöt: http://users.tkk.fi/~vberghol/rq/mystics.html Suosittelen myös samalta sivustolta löytyvää Sandyn shamanismia. -Simo
Vash the Stampede linkki 11. syyskuuta 2006 kello 8.43
Vash the Stampede 11. syyskuuta 2006 kello 8.43 linkki Katos poikaa, keskustelua näköjään syntyy suuntaan jos toiseenkin. Hirveästi en ole vielä päässyt kirjaan perehtymään, mitä nyt sain nopeasti luettua sinne hirviöihin asti. Jonka jälkeen kirja vietiin väkipakolla kuolonkankeista käsistäni. Ensimmäisenä ihmetytti opposed test. Oliko näin, että esim. heitto-/ampuma-asetta väistettäessä molemmat heittivät uudestaan? Eli ensin osuuko ollenkaan(oletetaan että kyllä), sitten itse opposed test heitto/ampuma vs. dodge? Vai tuliko väistäjän dodge-heitto suoraan sitä ampujan ensimmäistä heittoa vastaan? [quote:1d77055399]Juuri tästä syystä aion heittää riimut mäkeen. Ne eivät kuulu Gloranthaan millään lailla. [/quote:1d77055399] Eikös ne ole aika olennainen osa kuitenkin? Jokaisella jumalalla omat, loitsujen polttopisteet, lumoukset... kaikkialla on riimuja. Ei nyt välttämättä juuri tälläisiä kivenmurikkoja tai kristalleja yms, jossa sattuu olemaan jokin merkki, mutta niiden merkitys ja käyttö on mielestäni aika olennainen osa Gloranthaa. Mutta ymmärrän jos heität nämä konkreettiset kapistukset ja palikat poikke ja pitäydyt vanhassa. Materiaalia ja kaiken maailman erratoja alkaa varmaan ilmestymään(ellei ole jo) nettiin kuin sieniä sateella. Varmaan jokainen löytää itselleen sopivat versiot kunhan etsii. Panssarit olivat totta tosiaan jotain aivan ihmeellistä, tosin niiden tuomat miinukset nyt eivät ole täysin uskomattomia. Noh, aloitteleva hahmo levyhaarniska päällä ei onnistu missään ikinä. Ja esim. listan lyhyys ihmetytti. Ja taannoisen varsin kriittisen arvostelun(oliko Roolipelaaja-lehti) puhe pakollisesta aloittelevasta hahmosta ihmetyttää myös. Oliko juuri ennen niitä hirviöitä kirjasta löytyi osio, jossa kuvattiin kokeneemman hahmon tekoa. Jokaiselle "tasolle" (experiensed, master yms.) oli omat free skill pointsit, hero pointsit, ominaisuuksia tuli lisää ja jopa niitä riimuja oli hahmolle suotu, sai muistaakseni itse päättää oliko integroinut vai ei. Companion-paketti vaikuttaa varsin tarvittavalta. Monia asioita oli kuvattu mutta usein vain pinnalta raapaisten. Ei muuta kuin odottamaan lisää.
GoingDown linkki 11. syyskuuta 2006 kello 10.45
GoingDown 11. syyskuuta 2006 kello 10.45 linkki [quote:b963427539="Vash the Stampede"]Ensimmäisenä ihmetytti opposed test. Oliko näin, että esim. heitto-/ampuma-asetta väistettäessä molemmat heittivät uudestaan? Eli ensin osuuko ollenkaan(oletetaan että kyllä), sitten itse opposed test heitto/ampuma vs. dodge? Vai tuliko väistäjän dodge-heitto suoraan sitä ampujan ensimmäistä heittoa vastaan?[/quote:b963427539] Tulee suoraan ensimmäisestä heitosta. Tämä on selvitetty hiukkasen epäselvästi kirjassa, ja sen taisteluesimerkissä on vieläpä virhe (siinä selvästi viitataan kahteen heittoon). Mongoose sivuilta löytyy FAQ aiheesta. Tästä taas seuraa se, että kirjassa olevat dodge/parry taulukot ovat ihmetyttäneet monia, koska niiden tulokset (fail/fail) ovat käytännössä lähes mahdottomia. [quote:b963427539]Panssarit olivat totta tosiaan jotain aivan ihmeellistä, tosin niiden tuomat miinukset nyt eivät ole täysin uskomattomia. Noh, aloitteleva hahmo levyhaarniska päällä ei onnistu missään ikinä. Ja esim. listan lyhyys ihmetytti.[/quote:b963427539] Mikä muuten panssareissa ihmetyttää? Tietääkseni taulukossa on yksi typo (leather hauberk ja heavy leather hauberg määritelty samoiksi) mutta mikä muu? Voisin veikata että "MRQ Riimumestarin kirja" (=Companion, tai sitten huhuiltu "Arms and Equipments" tai jotain sinnepäin) tuopi lisää haarniskoja mitä valita. [quote:b963427539]Companion-paketti vaikuttaa varsin tarvittavalta. Monia asioita oli kuvattu mutta usein vain pinnalta raapaisten. Ei muuta kuin odottamaan lisää.[/quote:b963427539] Tervetuloa joukkoon!
Vash the Stampede linkki 11. syyskuuta 2006 kello 13.18
Vash the Stampede 11. syyskuuta 2006 kello 13.18 linkki Hmm... Oliko jokin leather skirt ja trews, sama AP, mutta eri hinta ja ENC, painavampi oli kalliimpi... WTF? Tai muistelen väärin. Kuten sanottua, en ihan tarkalleen muista kun kirja oli luettavissa muutaman päivän, enkä jaksanut 100% valveillaoloajasta käyttää sen lukemiseen.
Bellad linkki 11. syyskuuta 2006 kello 13.46
Bellad 11. syyskuuta 2006 kello 13.46 linkki no olisi jo aikakin tulla roolipeli, jossa hinta ei ole linearisoitu tuotteen pelimekaniikan paremmuuden mukaan, vaan näennäistodellisessamaailmassa aiheutuneiden tuotantokustannusten ja ulkoasun mukaan. esim: tammikilpi on halpa, koska se on yleinen puulaji englannissa, ja suoja ahyvin koska on kova puulaji. Samass akaupassa on myynnissä ulkomailtatuotuja lujasta mahongista valmistettuaj koristeveistettyjä kilpiä, jotka kestävät hieman vähemmän, mutta hinta on kaksinkertainen. En näkisi mitään vikaa siinä, että perushousut ja perus paita olisivat suhkoht samanhintaiset, ja jos paita on painavampi, ja kalliimpi, niin eikö se ole ihan loogistakin? ainakin noin materiialikulun ja valmistuksen hankaluuden kannalta. (vertaa nykyäänkin nahkaliikkeiden nahkatakin/kevytrotsin hintaa nahkahousujen hintaan)
Arkat linkki 11. syyskuuta 2006 kello 20.30
Arkat 11. syyskuuta 2006 kello 20.30 linkki [quote:ecc721aabf="Vash the Stampede"]Eikös ne ole aika olennainen osa kuitenkin? Jokaisella jumalalla omat, loitsujen polttopisteet, lumoukset... kaikkialla on riimuja. Ei nyt välttämättä juuri tälläisiä kivenmurikkoja tai kristalleja yms, jossa sattuu olemaan jokin merkki, mutta niiden merkitys ja käyttö on mielestäni aika olennainen osa Gloranthaa. Mutta ymmärrän jos heität nämä konkreettiset kapistukset ja palikat poikke ja pitäydyt vanhassa.[/quote:ecc721aabf] Eivät sitten Hero Warsin julkaisun. Absoluuttiset riimut olivat lähinnä Jumaltietäjien keksintö ja selitys, aivan kuin monomyytti ja universaalit totuudet ja faktat Jumalajasta. Uusi subjektiivisuus ulottuu riimuihinkin - katsopa vaikka Thunder Rebelsistä eri jumalten riimuja, niin aika vähän näkyy tuttuja. (Ja jokaisella on vain yksi riimu, ei useita.) Systeemi on joustavampi, luontevampi, ja myyttisempi. Jopa vanhaan RuneQuestin tyylisen systeemiin nämä riimuesineet ovat aika sopimattomia.
Tero Kaija linkki 3. lokakuuta 2006 kello 11.41
Tero Kaija 3. lokakuuta 2006 kello 11.41 linkki Fantasiapelit on vihdoin saanut [url=http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&etsittava=_111444&mista=indeksi]Companionin[/url] myyntiin, omani laitoinkin jo tilaukseen ([url=http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&etsittava=_111443&mista=indeksi]Rune of Chaoksen[/url] lisäksi).
GoingDown linkki 3. lokakuuta 2006 kello 11.56
GoingDown 3. lokakuuta 2006 kello 11.56 linkki [quote:38a4747a3d="Tero Kaija"]Fantasiapelit on vihdoin saanut [url=http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&etsittava=_111444&mista=indeksi]Companionin[/url] myyntiin, omani laitoinkin jo tilaukseen ([url=http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&etsittava=_111443&mista=indeksi]Rune of Chaoksen[/url] lisäksi).[/quote:38a4747a3d] Jahuu! Olenkin kiusannut Fantsun porukkaa sähköpostitse viimeaikoina kysellen josko se olis ilmestynyt heillekin. No, ensiviikonloppuna sitten se alkaa - kampanjamme muuttaminen MRQ:lle, saas nähdä kuinka se sujuu.
Arkat linkki 3. lokakuuta 2006 kello 23.37
Arkat 3. lokakuuta 2006 kello 23.37 linkki Lopulta. Varasin kappaleen Companionia ostaessani peruskirjan; tällä viikolla pitää sitten käydä ostamassa pois.
caramon linkki 4. lokakuuta 2006 kello 9.18
caramon 4. lokakuuta 2006 kello 9.18 linkki Kysyn nyt kun en jaksa kaikkea lukea tästä topicista. Onko uusi rq minkään arvoinen? hyviä puolia?huonoja? Kiitos.
Arkat linkki 4. lokakuuta 2006 kello 20.12
Arkat 4. lokakuuta 2006 kello 20.12 linkki [quote:6408dbcc89="caramon"]Kysyn nyt kun en jaksa kaikkea lukea tästä topicista. Onko uusi rq minkään arvoinen? hyviä puolia?huonoja? Kiitos.[/quote:6408dbcc89] Vastaukseen laitan saman verran jaksamista: On. Jotain. Muutamia (riimut). ... Valehtelin. Pakkohan sitä on jotain sanoa: Oli RQ:n versio mikä tahansa, sitä pitää kuitenkin muuttaa ja puolet systeemeistä uudelleenkirjoittaa (kts. RQ3:n shamanismi, velhous, ja jumaltaikuus - miksi Divine Magic muuten oli Riimutaikuus suomeksi?). Uudessa RQ:ssa on kuitenkin perustavanlaatuisia parannuksia (taidot, kokemussysteemi) jotka tekevät pelistä sulavamman vähentämättä yhtään esim. taistelun taktisuutta. Kaikki kunnollinen Glorantha-materiaali kuitenkin julkaistaan HeroQuestiin. Jos Toinen Aika kuitenkin kiinnostaa, niin sitä Mongooselta alkaa kohta pukkaamaan.
Nysalor linkki 4. lokakuuta 2006 kello 22.01
Nysalor 4. lokakuuta 2006 kello 22.01 linkki caramon: [i:1dcaec7699]Onko uusi rq minkään arvoinen? hyviä puolia?huonoja?[/i:1dcaec7699] Tiivistettynä: Uusi RuneQuest on kokonaisuutena ihan kiva sääntöpaketti, jossa parhailta näyttävät minusta aikaisempaa taktisemmaksi muuttuneet taistelusäännöt ja säännöt kykyjen asettamisesta vastakkain. Säännöt ovat kolmosversiota yksinkertaisemmat joissakin suhteissa, mutta joissakin asioissa tuntuu monimutkaisuutta tulleen lisää ja toisaalta yksinkertaistukset aiheuttavat myös naurettavia tilanteita, kuten se, että lukea osatakseen täytyy osata kieltä 80 %:n verran. Epämääräinen heiluminen Gloranthan ja geneerisen fantasian välillä on ärsyttävää. Jos on mieltynyt vanhoihin sääntöihin ja pitää niitä toimivina, Mongoosen RuneQuest ei tuo juuri lisäarvoa. Jos taas on valmis omaksumaan uuden ajattelutavan, säännöt tarjoavat ihan hyvän rungon, jota kannattanee parannella joiltakin osin omilla säännöillään. Arkat: [i:1dcaec7699]Kaikki kunnollinen Glorantha-materiaali kuitenkin julkaistaan HeroQuestiin.[/i:1dcaec7699] Pötyä. Ainakin [url=http://rpg.drivethrustuff.com/catalog/product_info.php?cPath=161_698&products_id=12632]Glorantha – The Second Age: Ralios[/url] on minusta oikein hienoa materiaalia. Muusta Mongoosen Glorantha-materiaalista on vielä vaikea sanoa, kun en ole siihen tutustunut, mutta minusta on liioittelua tyrmätä se suoralta kädeltä.
Bellad linkki 5. lokakuuta 2006 kello 11.01
Bellad 5. lokakuuta 2006 kello 11.01 linkki [quote:26ed28f008="Arkat"] miksi Divine Magic muuten oli Riimutaikuus suomeksi?). [/quote:26ed28f008] Henkilökohtaisuuksiin menemättömällä mutulla sanoisin, että syynä on se, että oikeastaan kaikki muu mikä RuneQuestissa on mitenkään niihin loitsuihin liittyvää, liittyy riimuihin, ja aikaisemmassa RQ:n 2. laitoksessa (ymmärtääkseni) loitsut olivat tarkemmin jaoteltuna kulteille sen mukaan mitä riimuja jumala ilmensi. Kolmoslaitoksen myötä raja hämärtyi, koska alkuteoksessa ei jumalatkaan ollet gloranthan jumalia, vaan ne oli muunnettu sellaisiksi sitten suomennetussa ja reprint versiossa. Alkuversioss aoli generic fantasy god- koneen tekemät "maan äiti, vihan ja koston isä, ja kuoleman herra" tai jotain sinne päin. mutta kolme kuitenkin (ei just nyt löydy mistään Alkuperäistä englantiversiota, oli jossain vaiheessa jossain pyörimässä). Kun suomennoksess akaikki muukin meni sekaisin alkuperäisteosta jaettaessa 4 osaan, ja suomennoslähteen vaihtuessa kesken kaiken (enkkuversiosta tuli uusinta painos), ja halusta yhdistää enemmän genertelaa (RQ:n kakkos edikkaa), ja ja ja ja, sitten riimulordit ja riimupapit osasivat riimutaikuutta...
humis linkki 5. lokakuuta 2006 kello 13.40
humis 5. lokakuuta 2006 kello 13.40 linkki (eli lyhyesti typistettynä RQ2:ssa oli battle magic ja rune magic ja RQ3:ssa näitä vastasivat spirit magic ja divine magic)
Rvot linkki 7. lokakuuta 2006 kello 11.43
Rvot 7. lokakuuta 2006 kello 11.43 linkki Peruskirja ei jättänyt erityisen positiivista kuvaa, pääosin suppeuden takia. Pieni 'seikkailu' mikä pelattiin sen avulla ei vielä erityisesti vakuuttanut. Toisaalta Companion kuulostaa hyvältä, sen kanssa peli voisi jo alkaa toimimaankin. Lisäksi kun katselee Mongoosen julkistuslistaa, niin mielenkiintoista matskua on tulossa. Kunhan nuo kaikki saa haalittua, pitää kokeilla ehdottomasti uudelleen. Hyvää MRQ:ssa oli hahmonluonnin nopeutus, kun ei tarvitse kalkuloida kykylajimuutoksia. Hassuutena mieleen jäi mm. älytön ero kömpelön ja näppärän hahmon toiminnoissa, näpsäkämpi hahmo mättää hitaampaa kanssaveljeään kolme kertaa useammin. En myöskään pidä yhtään kirjassa esitetystä tavasta kokemuksen suhteen, seikkailusta jaettavat geneeriset 'kehityspisteet', joita saa jakaa minne sattuu, on askel väärään suuntaan entisestä toimivasta kokemusmerkintähässäkästä.
Bellad linkki 7. lokakuuta 2006 kello 12.13
Bellad 7. lokakuuta 2006 kello 12.13 linkki RQ4 on ylipäätäänkin yritys viedä runea lähemmäksi heroa, eli tehdä yksityiskohtaisuuksiin menevästä ropesysteemistä yleisluontoisesti toimiva runko.
Rvot linkki 7. lokakuuta 2006 kello 12.36
Rvot 7. lokakuuta 2006 kello 12.36 linkki Tarkoitatko RQ4:sella Mongoosen RQ:ta vai Adventures in Gloranthaa? Kai tätä MRQ:ta kun ei AiG muistaakseni erityisen yleisluontoinen ollut. Sen mitä olen HeroWarsiin (Questia en ole lukenut) tutustunut, niin mielestäni aika lyhyt askel siihen suuntaan MRQ on RQ3:sta.
Chividal linkki 7. lokakuuta 2006 kello 13.37
Chividal 7. lokakuuta 2006 kello 13.37 linkki Yhdyn tuohon lausumaan DEXin liiallisesta vaikutuksesta. Tehtiinpä tuossa pelitestiä varten uudet hahmot ja yhden hahmon näppäryydeksi tuli sitten 3! :D Siinä ei taistelussa paljoa tehdä. Se taisteluoptiojuttu vaikutti minusta liian isoin askelin muuttuvalta. Varsinkin taikojen suhteen muutos entiseen on huima. Onhan se hienoa että kun on kova NPP niin taikoo ison loitsun ja lyökin vielä yhdessä meleevuorossa. Muttakun siltä kämmäriltä kestää pelkkään loitsuun usea meleevuoro.
Guzmo linkki 7. lokakuuta 2006 kello 15.58
Guzmo 7. lokakuuta 2006 kello 15.58 linkki Glorantha - Second Age kirja näytti ihan kiintoisalta ja on vielä sääntövapaa eli se sopii RQ2-3/HQ systeemeillekkin suoraan.
Bellad linkki 7. lokakuuta 2006 kello 21.02
Bellad 7. lokakuuta 2006 kello 21.02 linkki [quote:c75c5da8e9="Rvot"]Tarkoitatko RQ4:sella Mongoosen RQ:ta vai Adventures in Gloranthaa? Kai tätä MRQ:ta kun ei AiG muistaakseni erityisen yleisluontoinen ollut. Sen mitä olen HeroWarsiin (Questia en ole lukenut) tutustunut, niin mielestäni aika lyhyt askel siihen suuntaan MRQ on RQ3:sta.[/quote:c75c5da8e9] Hero warsia en ole koskaan lukenut, enkä tähän MRQ:hunkaan tutustunut kuin peliarvosteluiden ja esimulgasulehdyköiden kautta, mutta moni idea on lainattu Hero wars/HQ:sta. kuten nämä expapisteet, nimeltään hero pointti, joilla skillejä nostellaan oman maun ja pjn armeliaisuuden mukaan, ja sitten se, että kyvyt voivat nousta rajatta, ja niitä kompensoidaan käytettävän nopan skaalalle, ja verrataan sitten keskenään. Tosin MRQ:ssa tämä on toteutettu minun ajatusmaailmalle mielekkäämmin, koska kompensointi tapahtuu jakolaskun avulla (joka tosin vaatii enemmän pelaajilta), jolloin kehittymisen edetessä jokainen piste muuttuu vähemmän merkitseväksi (0-100 = 1:1, 100-200 = 1:2, 200 - 400 = 1:4 400-800 = 1:8 jne) siis olettaen, että suht koht saman tasoiset kisaa keskenään. Ja oteltaessa 40 vs 400% on hyödyn määrä 100% osuudesta paljon niukempi kuin HQ:ssa 20 ylittävä osa. Muita melko suoria lainauksia on pyrkimys vapaamuotoisempaan kykykehittämiseen, mikä näkyy mm. kielikyvyissä, kun yksi kyky on lukutaito ja puhetaito, toisin kuin aikaisemmin, kun jokaiselle toiminnolle oli oma kykynsä. Muutenkin uudet kyvyt ovat moniselitteisempiä, mutta eivät kuteinkaan HQ:n yksi kyky kaikkeen tasoa tietenkään. Muita oleellisesti samaan suuntaan johdettuja asioita on kykyvertailun moniasteisuus (joo, voihan sen väittää olevan monesta muustakin nykysuunnittelun pelistä.) Tämän verran nyt ainakin on tätä HQ:n suuntaan menoa, ja se onko se suuria, vai pieniä askeleita, en määrittele mitenkään, mutta askel on askel, onko hyvän vai huonoon, onkin taas toinen mielipideasia, enkä siitäkään mitään sano.
GoingDown linkki 9. lokakuuta 2006 kello 16.46
GoingDown 9. lokakuuta 2006 kello 16.46 linkki Fantasiapeleihin näytti saapuneen Runequest Monsters sekä Glorantha 2nd age kirjat (nettikauppaan). Pitihän ne jo varata. Companion on jo hankittu ja hahmonluonti suoritettu - nyt voi pelit alkaa! Saa nähdä miten alkaa menemään, ainakin hahmonluonti vaikutti kivalta ja helpolta.
Rvot linkki 9. lokakuuta 2006 kello 19.36
Rvot 9. lokakuuta 2006 kello 19.36 linkki [quote:27ccbdcc25="Bellad"]Hero warsia en ole koskaan lukenut, enkä tähän MRQ:hunkaan tutustunut kuin peliarvosteluiden ja esimulgasulehdyköiden kautta, mutta moni idea on lainattu Hero wars/HQ:sta.[/quote:27ccbdcc25] Ok, hyviä pointteja, en tiennytkään että noilla on noin paljon yhteistä, kun ei ole HQ:sta niin tarkkaa tietoa. Asiasta toiseen, Mongoosen sivuilla olevassa esikatselussa (olikohan se juurikin tuosta Monsters-kirjasta) oli kyllä ainakin minua kovasti järkyttänyt kuva ankasta. Ihmisen ruumis, jolla ankan pää ja räpyläjalat. Jaiks!
Bellad linkki 9. lokakuuta 2006 kello 20.39
Bellad 9. lokakuuta 2006 kello 20.39 linkki [quote:d3a669b21d="Rvot"] Asiasta toiseen, Mongoosen sivuilla olevassa esikatselussa (olikohan se juurikin tuosta Monsters-kirjasta) oli kyllä ainakin minua kovasti järkyttänyt kuva ankasta. Ihmisen ruumis, jolla ankan pää ja räpyläjalat. Jaiks![/quote:d3a669b21d] Älä pelkää, se on vain taiteilijan näkemys asiasta, ja parempaakaan taiteilijaa ei ollut saatavilla, kun julkaisutakaraja iski..=) (uskoisin)
Guzmo linkki 10. lokakuuta 2006 kello 20.43
Guzmo 10. lokakuuta 2006 kello 20.43 linkki Oikein pistää surettamaan kun kirja nimetään "Monsters" nimellä. Eikö mikään muu kuin D&D ja WoD myy?