Vanha foorumi

Takaisin

pari kykyä

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Anonymous 30. maaliskuuta 2001 kello 12.04
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 27. maaliskuuta 2001 kello 2.33
Anonymous 27. maaliskuuta 2001 kello 2.33 linkki Ajattelin tästä pistää pari kykyä jotka yks kaveri on keksinyt noin kolmessa sekunnissa. -Aavistus -Flirttailu -Vatsasta puhuminen :smile: Että silleen. Saa käyttää vapaasti.
Nysalor linkki 30. maaliskuuta 2001 kello 12.04
Nysalor 30. maaliskuuta 2001 kello 12.04 linkki Minusta ainakin kannattaa pitää kykyjen määrä kurissa, koska niiden valtavan määrän hallinta voi olla työlästä. Aavistuksen voisi kyllä korvata myös MHT-heitolla. Flirttailuun sopisi kai jonkinlainen Suostuttelun, Kurtisaanin ja kieliheiton yhdistelmä, hieman lajista riippuen. Vaikka ei minulla muuten ole mitään uusia kykyjä vastaan. Hauskojahan nuo ovat!
Tupew linkki 17. syyskuuta 2002 kello 19.20
Tupew 17. syyskuuta 2002 kello 19.20 linkki No meillähän kykyihin saattaa tulla noita erikoisia tietoja esim peikkotieto,karhutieto jne.Itse olen keksint vain yhden ja se on huijaaminen.No tuon kyllä varmaan pystyy kehittämään joistain muista kyvyistä eli ei välttämättä tarvita tuota. [quote:709ff97169="vieras"] Ajattelin tästä pistää pari kykyä jotka yks kaveri on keksinyt noin kolmessa sekunnissa. -Aavistus -Flirttailu -vatsasta puhuminen :) Että silleen. Saa käyttää vapaasti.[/quote:709ff97169] Hmm,aavistus.Mitä tuo muuten mahtaisi tehdä?
Salmanuoli linkki 18. syyskuuta 2002 kello 6.29
Salmanuoli 18. syyskuuta 2002 kello 6.29 linkki [quote:9ce1373d31="Anonymous"] Ajattelin tästä pistää pari kykyä jotka yks kaveri on keksinyt noin kolmessa sekunnissa. -Aavistus -Flirttailu -Vatsasta puhuminen :smile: Että silleen. Saa käyttää vapaasti. [/quote:9ce1373d31] Tuon flirttailun tilalle laittaisin kyllä viettelyn-taidon. Mielestäni se kattaa hiukan laajemman alan kuin pelkkä flirttailu, vaikka hieman sama asia ovatkin. Viettelyä en kyllä Nysalor yhdistelisi vain muista kyvyistä, se on aivan oma taiteenlajinsa (eikös kurtisaanilla ole tekemistä vain viettelyn jälkeisten puuhien kanssa?) ja siellä voi saada [u:9ce1373d31]hyvinkin[/u:9ce1373d31] paljon aikaan. Omalla hahmollani on sankarimatkojen ja aktiivisen käytön tuloksena viettely 150% ja sillä saa jo huomattavasti aikaan :wink: , ainakin hauskoja tilanteita jos ei muuta. Lähdenpä tästä viettelemään.... -Salmis
Guzmo linkki 18. syyskuuta 2002 kello 7.54
Guzmo 18. syyskuuta 2002 kello 7.54 linkki Kurtisaani kyvyllä hoituu muistaakseni myös nuo viettelyhommat.
Salmanuoli linkki 18. syyskuuta 2002 kello 8.09
Salmanuoli 18. syyskuuta 2002 kello 8.09 linkki [quote:e992966aa3="Guzmo"]Kurtisaani kyvyllä hoituu muistaakseni myös nuo viettelyhommat.[/quote:e992966aa3] Kurtisaanikykyähän saavat vain Ulerian palvojat? Eikös pitänyt olla ainakin noviisi? Olisi se nyt kumma jos ei voi vietellä (tai tulla kokeneeksi viettelijäksi) ellet ole Ulerialle osaa elämästäsi omistanut. -Salmis
Olorin linkki 18. syyskuuta 2002 kello 8.52
Olorin 18. syyskuuta 2002 kello 8.52 linkki [quote:e013fde588]Ajattelin tästä pistää pari kykyä jotka yks kaveri on keksinyt noin kolmessa sekunnissa. -Aavistus -Flirttailu -Vatsasta puhuminen Että silleen. Saa käyttää vapaasti. [/quote:e013fde588] Hassu sattuma, meidän porukasta yksi keksinyt kyvyt vatsasta puhuminen ja vikittely. Ja lähitulevaisuuteen sijoittuvaan peliimme keksimme aavistuksen. Kyllä tämä maailma on pieni. :D
Nimlas Dagorewen linkki 18. syyskuuta 2002 kello 9.09
Nimlas Dagorewen 18. syyskuuta 2002 kello 9.09 linkki [quote:fdb46989c5="Salmanuoli"][quote:fdb46989c5="Guzmo"]Kurtisaani kyvyllä hoituu muistaakseni myös nuo viettelyhommat.[/quote:fdb46989c5] Kurtisaanikykyähän saavat vain Ulerian palvojat? Eikös pitänyt olla ainakin noviisi? Olisi se nyt kumma jos ei voi vietellä (tai tulla kokeneeksi viettelijäksi) ellet ole Ulerialle osaa elämästäsi omistanut. -Salmis[/quote:fdb46989c5] Itse olen käsittänyt tuon samalla tavalla kuin esim. CA:n Paranna Myrkky/Sairaus eli vaikka kyseessä on kultin "erikoistaito" niin sitä kyllä opetetaan kaikille halukkaille sopivaa korvausta vastaan. Muuten olen kyllä Nysalorin kanssa samaa mieltä että kykyjen määrä ei saisi nousta itsetarkoitukseksi, toisaalta on kiva tietää että mitä hahmo itseasiassa osaa/tietää muutenkin kuin esim mystinen Sosiaalinen kanssa käyminen: 0.01%
Northstar linkki 18. syyskuuta 2002 kello 9.46
Northstar 18. syyskuuta 2002 kello 9.46 linkki [quote:150c3140ba="Salmanuoli"] Kurtisaanikykyähän saavat vain Ulerian palvojat? [/quote:150c3140ba] En muista, joten en ota kantaa tähän mutta -> [quote:150c3140ba="Salmanuoli"] Olisi se nyt kumma jos ei voi vietellä (tai tulla kokeneeksi viettelijäksi) ellet ole Ulerialle osaa elämästäsi omistanut. -Salmis[/quote:150c3140ba] tästä olen samaa mieltä. Vaikka luulisi, että hyvä viettelijä tavalla taikka toisella olisi jotenkin "sidoksissa" Uleriaan, niin eihän se tosiaan [i:150c3140ba]pakollista[/i:150c3140ba] ole ja minustakin tämmöisessä taidossa voi kehittyä ominkin neuvoin myös. Siinä olen ylempänä kirjoittaneen [i:150c3140ba]Nysalor[/i:150c3140ba]in kanssa samaa mieltä, että "turhia" taitoja on turha luoda peliin, jos asian saa muutenkin ratkaistua (mutta tämä on vain oma mielipiteeni). Mutta jos joku kyky alkaa vaikuttamaan enemmänkin pelissä, jostakin syystä, niin tällöin tämänlaiselle kyvylle voisi luoda vaikka oman kyvynkin (vaikka vain sitten tälle yhdelle hahmolle, kuvaamaan taitoa ja sen kehittymistä). Esimerkkinä vaikka korteilla huijaaminen. Hahmo voisi olla helkutin hyvä huijaamaan korteilla muttei kuitenkaan yleisesti, syystä taikka toisesta, kuitenkaan olisikaan itse silmänkäännössä kovin hyvä... Jos kykyä kuitenkin tarvitaan vain kerran taikka pari niin silloin itse hoitaisin sen kyllä mielummin jostakin/joistakin kyvystä/kyvyistä johtamalla. Jos taas kyky alkaa vaikuttamaan enemmänkin peliin niin helppouden ja kehittymisen takia oma kyky tämmöiselle ei välttämättä olisi, minusta ainakaan, huono idea. Jokainen kyky kuitenkin minusta pitäisi harkita melko tarkkaan, jottei tule yht'äkkiä huomanneeksi luoneensa valtavaa kykyjen viidakkoa, joita ei Lhankor Mhyn oppinutkaan saa pidettyä kasassa ja/tai otettua selvää.
Guzmo linkki 18. syyskuuta 2002 kello 11.16
Guzmo 18. syyskuuta 2002 kello 11.16 linkki Eiköhän sen kurtisaanikyvyn voi oppia ihan kuka vaan, mutta Uleria ja Niskis taitaavat saada siihen jotain bonareita. Jos en nyt taas väärin muista niin succubuksillakin taitaa (luonnollisesti) olla tuo kyky.
Tupew linkki 18. syyskuuta 2002 kello 12.42
Tupew 18. syyskuuta 2002 kello 12.42 linkki No uleria sai ainakin bonuksia.No meillä flirttaus kautta viettely tehdään silleen manuaalisesti(vai onko se nyt mekaanisesti,vihaan sivistys sanoja)eli iskeminen tehdään niin että pelaaja sanoo että menee puhumaan jonkun naisen/miehen kanssa ja kertoo juttuja mitä kertoo jne. Eli "iskeminen" tehdään siis ilman mitään noppa heittoja tai sellaista.Pelaaja sanoo siis mitä tekee saadakseen naisen/miehen "itselleen".Mutta tuo kurtisaani olisi kyllä melestäni parempi kuin viettely tai vikittely. Ja keksimpä yhden uuden tänään ja se on ruuanlaitto.Tätä ei muistaakseni ole mutta joku foorumilainen kyllä keksii jonkun muun kyvyn millä saada ruokaa aikaseksi.
Northstar linkki 18. syyskuuta 2002 kello 12.52
Northstar 18. syyskuuta 2002 kello 12.52 linkki [quote:277a27a11c="Tupew"] Ja keksimpä yhden uuden tänään ja se on ruuanlaitto.Tätä ei muistaakseni ole mutta joku foorumilainen kyllä keksii jonkun muun kyvyn millä saada ruokaa aikaseksi.[/quote:277a27a11c] Minun mielestä ruuanlaitto voisi olla kyllä ihan vakiona hahmolomakkeessa, että näkisi minkämoista potaskaa se hahmo oikein seikkaillessaan tekee... Voisi vaikuttaa väsymäpisteiden takaisinsaannin nopeuteen ja ehkä taikapisteidenkin, jos heitto on kompurointi tjms.. :-D
Nysalor linkki 18. syyskuuta 2002 kello 14.33
Nysalor 18. syyskuuta 2002 kello 14.33 linkki Salmanuoli: [i:42dc98676f]Viettelyä en kyllä Nysalor yhdistelisi vain muista kyvyistä, se on aivan oma taiteenlajinsa (eikös kurtisaanilla ole tekemistä vain viettelyn jälkeisten puuhien kanssa?) ja siellä voi saada hyvinkin paljon aikaan.[/i:42dc98676f] Kurtisaaniin joka tapauksessa kuuluvat "sanallinen viekoittelu" ja "tehokas viettely", joten tuntuu aika turhalta luoda toinen samaa funktiota täyttävä kyky. Jos taas haluaa tehdä vaikutuksen toiseen henkilöön puheillaan, niin Suostuttelu voisi olla siihen aika kätevä. Ja jos viettely on sanallista, niin kyllä siinä saman kielen osaaminenkin auttaa kummasti. [i:42dc98676f]Kurtisaanikykyähän saavat vain Ulerian palvojat? Eikös pitänyt olla ainakin noviisi?[/i:42dc98676f] Minun käsittääkseni kyllä Kurtisaania osaavat kaikki aikuiset ihmiset luonnostaan sen perusosaamiseksi annetun 10 %:n verran, mutta Ulerian (ja hänen ilmentymiensä) palvojat vasta tätä taitoa oikein kunnolla harjoittelevat. Eipä silti, arvatenkin jo Kurtisaanin harjoittaminen on Ulerian palvontaa, joten kaikki kykyä käyttävät ovat hänen palvojiaan. :) Northstar: [i:42dc98676f]Mutta jos joku kyky alkaa vaikuttamaan enemmänkin pelissä, jostakin syystä, niin tällöin tämänlaiselle kyvylle voisi luoda vaikka oman kyvynkin (vaikka vain sitten tälle yhdelle hahmolle, kuvaamaan taitoa ja sen kehittymistä). Esimerkkinä vaikka korteilla huijaaminen. Hahmo voisi olla helkutin hyvä huijaamaan korteilla muttei kuitenkaan yleisesti, syystä taikka toisesta, kuitenkaan olisikaan itse silmänkäännössä kovin hyvä...[/i:42dc98676f] Ehkä tämän homman voisi myös hoitaa antamalla hahmolle kyvyn Ammatti - uhkapeluri tai Ammatti - korttihuijari. Tietenkään silloin näppäryys ei pääse vaikuttamaan samalla tavalla kuin jos loisi tällaisen uuden manipulointikyvyn, mutta itse en näkisi sitä suurenkaan haittana. Eiväthän kaikki kyvyt muutenkaan vastaa täydellisesti ryhmiensä bonuksia. Esimerkiksi Kurtisaanissa voisi maalaisjärjellä näppäryyden auttavan, vaikka tämä kommunikointikyky ei sitä huomioikaan. Tupew: [i:42dc98676f]Ja keksimpä yhden uuden tänään ja se on ruuanlaitto.Tätä ei muistaakseni ole mutta joku foorumilainen kyllä keksii jonkun muun kyvyn millä saada ruokaa aikaseksi.[/i:42dc98676f] Minä korvaisin tämän yksinkertaisesti kyvyllä Ammatti - ruoanlaitto. Kuitenkaan en katsoisi tavallisen ruoanlaiton edellyttävän mitään erityisempiä kykyjä, vaan pikemminkin homman voisi katsoa hahmon taustan mukaan. Joku tiukan patriarkallinen yelmaliolainen sotilas ei ehkä hallitse yhtään ruoanlaittoa, moista naisten puuhaa.
Tupew linkki 18. syyskuuta 2002 kello 15.41
Tupew 18. syyskuuta 2002 kello 15.41 linkki Niin no noilla ammatti jutuillahan se onnistuu (uhkapeluri,ruuanlaittto)mutta en vain mieltäisi ruuan laittamista ammatiksi.Jos pelaajan ammatti on seikkailia ja sen pitää tehdä jotain sapuskaa matkalla niin minä en sanoisi sitä ammatiksi.Ja sama juttu uhkapelurissa.Jos ammatti on seikkailia mutta jos se osaa hommata vähän lisä rahaa niin en kyllä sanoisi sitä ammatiksi että se osaa pelata korttia hyvin.hahmorissa pitäisi olla erikseen kyky jonka nimi olisi taito (tai joku semmoinen) mihin voi lisätä juuri noita pelata korttia tai ruuanlaitto kykyjä.Mutta jos huijaamisesta on kyse kortti peleissä niin eikö sen voi hoitaa silmänkäännöllä tai jollain semmoisella.
Nysalor linkki 18. syyskuuta 2002 kello 16.02
Nysalor 18. syyskuuta 2002 kello 16.02 linkki Tupew: [i:429f05af98]Niin no noilla ammatti jutuillahan se onnistuu (uhkapeluri,ruuanlaittto)mutta en vain mieltäisi ruuan laittamista ammatiksi.Jos pelaajan ammatti on seikkailia ja sen pitää tehdä jotain sapuskaa matkalla niin minä en sanoisi sitä ammatiksi.[/i:429f05af98] Tuossa yhteydessä ammatti tarkoittaakin vain jotakin taitoa osata tehdä jotakin (engl. craft). Siinä mielessä suomennus "ammatti" on ehkä vähän harhaanjohtava, luulisin. Joka tapauksessa kannattaa huomioida, että vaikka merimies saa ammattikokemuksessaan kykyä Ammatti - kirvesmies, se ei suinkaan tarkoita sitä, että hän olisi ammatiltaan kirvesmies, vaan ainoastaan tuollaista taitoa. Aivan samalla tavalla Ammatti - kiventyöstö ei tee primitiivisestä metsästäjästä ammattimaista kiventyöstäjää. Pointti on siis se, että ammatti tässä yhteydessä tarkoittaa taitoa, ei elinkeinon harjoittamista. [i:429f05af98]Mutta jos huijaamisesta on kyse kortti peleissä niin eikö sen voi hoitaa silmänkäännöllä tai jollain semmoisella.[/i:429f05af98] Mahdollisesti ja tästähän on keskusteltukin jo jossakin muualla.
Tupew linkki 18. syyskuuta 2002 kello 17.02
Tupew 18. syyskuuta 2002 kello 17.02 linkki [quote:4fa66e2ba0="Nysalor"] tästähän on keskusteltukin jo jossakin muualla.[/quote:4fa66e2ba0] Niin on.Siellä silmänkääntö osiolla mutta siellä tätä silmänkääntöä puitiin oikein kunolla ja oikein tarkasti.En vain millään löydä sitä keskustelu topiccia.
Northstar linkki 19. syyskuuta 2002 kello 8.30
Northstar 19. syyskuuta 2002 kello 8.30 linkki [quote:aed32429c7="Nysalor"]Ehkä tämän homman voisi myös hoitaa antamalla hahmolle kyvyn Ammatti - uhkapeluri tai Ammatti - korttihuijari. [/quote:aed32429c7] Kyllä (ainakin n.95% tapauksista) minunkin mielestä (kannatan siis tätä ajatusta). Joissakin tapauksissa se minun mielestä juuri kannattaa tehdäkin, jotta näkee, kuinka kyky/taito karttuu (tai on karttumatta). Mutta ylempänä tarkoitin, ettei jokaisesta asiasta kuitenkaan kannattaisi, ainakaan minusta, luoda omaa kykyään (tai ammattiaan). Ammatti: pytyllä istuminen xx% Ammatti: lattioiden jynssääminen xx% ... :-D Mutta joistakin taidoista voi olla hyvä luoda kyky (tai ammatti), jos se alkaa vaikuttaa pelissä enemmänkin. Tätä vaikutusta pelissä pitäisin mittarina, milloin kyky kannattaa luoda ([i:aed32429c7]mielipide siis[/i:aed32429c7]). Ruuanlaitto kykyä kannatan silti ihan omana kykynään (joka voisi olla hahmolomakkeessa suoraankin). Ihan omasta kokemuksesta johtuen. :wink: Mutta ehkäpä tekijät eivät ole ihan niin realistista halunneet tehdä RQ:sta. :)
Nysalor linkki 19. syyskuuta 2002 kello 14.10
Nysalor 19. syyskuuta 2002 kello 14.10 linkki Northstar: [i:d2c4103585]Mutta ylempänä tarkoitin, ettei jokaisesta asiasta kuitenkaan kannattaisi, ainakaan minusta, luoda omaa kykyään (tai ammattiaan).[/i:d2c4103585] Eipä minustakaan ja näkisinkin tuon tarpeelliseksi vasta sitten, jos tosiaan osaa asioita tavanomaista paremmin tai ammattinaan tai jos taito on todella oleellinen käytettäväksi sääntömekaniikkojen kanssa. Ja laitan ehkä mieluummin uudet taidot ammateiksi kuin omiksi kyvyikseen, jos uudet taidot ovat pelin kannalta numeroarvollisesti tarpeen. [i:d2c4103585]Ruuanlaitto kykyä kannatan silti ihan omana kykynään (joka voisi olla hahmolomakkeessa suoraankin). Ihan omasta kokemuksesta johtuen. Mutta ehkäpä tekijät eivät ole ihan niin realistista halunneet tehdä RQ:sta.[/i:d2c4103585] Silti vaikkapa Pelinjohtajan kirjan Rahapuu-seikkailusta löytyy majatalonisännältä kyky Ammatti - kokki, joka arvatenkin pätee ruoanlaitossa. Jotakin ruoanlaittoon liittyvää kykyä siis on kyllä virallisestikin kehitelty, joskin se on toteutettu tuossa tapauksessa Ammatin kautta. Niin tai näin, katsoisin joka tapauksessa ruoanlaiton aika usein sellaiseksi asiaksi, joka voidaan roolipelata ihan ilman nopanheittojakin ja hahmon taustan pohjalta osaaminen huomioiden.
Tupew linkki 19. syyskuuta 2002 kello 16.46
Tupew 19. syyskuuta 2002 kello 16.46 linkki [quote:2fe05bafb3="Nysalor"]Northstar: [i:2fe05bafb3]Mutta ylempänä tarkoitin, ettei jokaisesta asiasta kuitenkaan kannattaisi, ainakaan minusta, luoda omaa kykyään (tai ammattiaan).[/i:2fe05bafb3] Eipä minustakaan ja näkisinkin tuon tarpeelliseksi vasta sitten, jos tosiaan osaa asioita tavanomaista paremmin tai ammattinaan tai jos taito on todella oleellinen käytettäväksi sääntömekaniikkojen kanssa. Ja laitan ehkä mieluummin uudet taidot ammateiksi kuin omiksi kyvyikseen, jos uudet taidot ovat pelin kannalta numeroarvollisesti tarpeen. [i:2fe05bafb3]Ruuanlaitto kykyä kannatan silti ihan omana kykynään (joka voisi olla hahmolomakkeessa suoraankin). Ihan omasta kokemuksesta johtuen. Mutta ehkäpä tekijät eivät ole ihan niin realistista halunneet tehdä RQ:sta.[/i:2fe05bafb3] Silti vaikkapa Pelinjohtajan kirjan Rahapuu-seikkailusta löytyy majatalonisännältä kyky Ammatti - kokki, joka arvatenkin pätee ruoanlaitossa. Jotakin ruoanlaittoon liittyvää kykyä siis on kyllä virallisestikin kehitelty, joskin se on toteutettu tuossa tapauksessa Ammatin kautta. Niin tai näin, katsoisin joka tapauksessa ruoanlaiton aika usein sellaiseksi asiaksi, joka voidaan roolipelata ihan ilman nopanheittojakin ja hahmon taustan pohjalta osaaminen huomioiden.[/quote:2fe05bafb3] No tuossa tapauksessa se on oikeastaan ammatti kun tyyppi tekee ruokaa saadakseen rahaa.Kyllähän ruuanlaitto luultavasti onnistuu ilman mitään nopanheittoja mutta kuinka hyvää siitä tulee onkin sitten toinen juttu.Pysyn edelleen aatteessa, että kyvyt eivät olisi ammatteja jollein se olisi ihan rahaa tuottava ammatti.Ja jos korttipeluri on ainoa keino saada rahaa, niin sitten se korttipeluri voisi olla ihan ammatti kohdassa. Ja tässä pikku tarina siitä kun olin pikkuvekara(joku 5-6 vuotias):Luulin siis pienenä, että harrastus on sama kuin ammatti ja ammatti mistä saa rahaa on työ.Työhän se onkin mutta se tunnetaan myös nimellä ammatti.Jos minua ei olisi valaistu tuossa asiassa niin aattenii olisivat tässä asiassa vähän erilaiset.Tosin silloin minulle kyllä naurettaisiin ihan urakalla jos sanoisin että harrastus on sama kuin ammatti (kun minä puhun ammatista niin tarkoitan sitä hommaa mitä tekemällä saa rahaa. Että silleen.
Nysalor linkki 19. syyskuuta 2002 kello 17.10
Nysalor 19. syyskuuta 2002 kello 17.10 linkki Tupew: [i:f46b9c76a1]Pysyn edelleen aatteessa, että kyvyt eivät olisi ammatteja jollein se olisi ihan rahaa tuottava ammatti.[/i:f46b9c76a1] Silti RuneQuestin englanninkielisen version sana Craft (joka siis on suomenkielisessä versiossa käännetty Ammatiksi) tarkoittaa kaiketi RuneQuestissa enemmänkin taitoa tai kykyä tehdä tai valmistaa jotakin kuin erityistä elinkeinon harjoittamista rahan vuoksi. En tiedä sitten, olisiko parempi käännös tuosta kyvystä ollut Taito, Pätevyys tai jokin muu ehkä paremmin Craftin merkitystä ilmaiseva sana. Minulla on yhtä kaikki siis sellainen käsitys, ettei tuossa käännöksessä Ammatti ehkä ole tavoitettu kovin täydellisesti alkuperäisen sanan merkitystä. Jos tämäkään ei vielä vakuuta sinua, niin kannattaa ehkä vilkaista Pelaajan oppaassa Genertelaan olevia ammattitaulukoita ja sieltä vaikkapa primitiivistä metsästäjää, jolta löytyvät Ammatti (nahantyöstö) ja Ammatti (kiventyöstö). Nämä eivät tosiaan minun ymmärtääkseni ole mitään metsästäjän erityisiä raha-ammatteja, vaan pikemminkin hänen osaamiaan taitoja, joita hän toki voi tarvita metsästyksen ohessa. Hahmolomakkeessa kaiken lisäksi sattuu olemaan muillekin Ammateille tilaa kuin sille omalle, joten lienee turha vaatia, että Ammatti kohtaan laitettava taito olisi yksi ja ainoa elinkeino.
Tupew linkki 19. syyskuuta 2002 kello 17.23
Tupew 19. syyskuuta 2002 kello 17.23 linkki [quote:b86a8b2960="Nysalor"]Tupew: [i:b86a8b2960]Pysyn edelleen aatteessa, että kyvyt eivät olisi ammatteja jollein se olisi ihan rahaa tuottava ammatti.[/i:b86a8b2960] Silti RuneQuestin englanninkielisen version sana Craft (joka siis on suomenkielisessä versiossa käännetty Ammatiksi) tarkoittaa kaiketi RuneQuestissa enemmänkin taitoa tai kykyä tehdä tai valmistaa jotakin kuin erityistä elinkeinon harjoittamista rahan vuoksi. En tiedä sitten, olisiko parempi käännös tuosta kyvystä ollut Taito, Pätevyys tai jokin muu ehkä paremmin Craftin merkitystä ilmaiseva sana. Minulla on yhtä kaikki siis sellainen käsitys, ettei tuossa käännöksessä Ammatti ehkä ole tavoitettu kovin täydellisesti alkuperäisen sanan merkitystä. Jos tämäkään ei vielä vakuuta sinua, niin kannattaa ehkä vilkaista Pelaajan oppaassa Genertelaan olevia ammattitaulukoita ja sieltä vaikkapa primitiivistä metsästäjää, jolta löytyvät Ammatti (nahantyöstö) ja Ammatti (kiventyöstö). Nämä eivät tosiaan minun ymmärtääkseni ole mitään metsästäjän erityisiä raha-ammatteja, vaan pikemminkin hänen osaamiaan taitoja, joita hän toki voi tarvita metsästyksen ohessa. Hahmolomakkeessa kaiken lisäksi sattuu olemaan muillekin Ammateille tilaa kuin sille omalle, joten lienee turha vaatia, että Ammatti kohtaan laitettava taito olisi yksi ja ainoa elinkeino.[/quote:b86a8b2960] Täytyy kai "alistua" siihen, että se on huono suomennus ja silleen.Vaikka mitä minä olen virallisista säännöista valittamaan mutta.....
Northstar linkki 20. syyskuuta 2002 kello 5.54
Northstar 20. syyskuuta 2002 kello 5.54 linkki [quote:b1ad24a529="Nysalor"]Niin tai näin, katsoisin joka tapauksessa ruoanlaiton aika usein sellaiseksi asiaksi, joka voidaan roolipelata ihan ilman nopanheittojakin ja hahmon taustan pohjalta osaaminen huomioiden.[/quote:b1ad24a529] Itse olen tämän linjan kannattaja myöskin, roolipelaamalla monet asiat hoituu paremmin kuin ainaisella nopanheitolla (jokaisessa asiassa). Muissakin kuin nyt esiintulleessa ruuanlaitossa siis. Mutta oman ruuanlaittokykyni huomioiden (ainainen einesruokien käyttäjä) ruuanlaittokyky voisi olla ihan paikallaan. Monasti hahmot voivat syödä sellaisia sörsseleitä (kun omilla taidoillaan väsäävät), että heikompi vatsaiselta se tulisi nopeammin ylös kuin meni alas. :-D Tämä kuitenkin on niin perusperus kyky, että se varmaankin on haluttu hölmönä/turhana jättää pois mutta sillä toisaalta saataisin kuva hahmon kyvystä tehdä ruokaa. Joissakin tapauksissa hahmo voisi päästä jostakin pinteestä jopa osaamalla tehdä syömäkelpoista ruokaa muillekin. Elikkä periaatteessa ruuanlaitto voisi olla ihan vakiona siinä ammattikohdassa vaikkapa. Siitä sitten voi aina "kiistellä" pitääkö kaikki syömisetkin yms. peluuttaa mutta niin. Jos peluutetaan niin olisihan se kiva tietää, että Horc Berserkin ruokia ei kukaan kaveruksista söisi edes hopeapalan maksusta mutta Grun Haukansilmä taas osaa tehdä maittavan muhennoksen jyrsijöistäkin, jota voisi ottaa vaikka toisenkin annoksen... (Toki tämmöiset asiathan voi kyllä ihan sopiakin. No joo, tässähän puhuu itsensä kohta pussiin. :) )