Vanha foorumi

Takaisin

Mullistava d100 sääntö"muutos"

RuneQuestin säännöt
Koivuniemen Herra 1. lokakuuta 2005 kello 6.59
Kirjoittaja Viesti
Koivuniemen Herra linkki 1. lokakuuta 2005 kello 6.59
Koivuniemen Herra 1. lokakuuta 2005 kello 6.59 linkki Keksin tuossa aamulla äskön. Tämä on siitä hyvä että likiarvot lentää jorpakkoon ja tätä on yksinkertasempi käyttää. Oikeastaan tää on niin hyvä että ihme jos kukaan ei oo tätä ennen keksiny. Elikkäs RQn perussäännöissä erikoisten ja kriittisten tödennäköisyydet on 20 ja 5 prosenttia koko onnistumistodennäköisyydestä. Tässä mun hommassa tehdään niin, että heitetään ensin d100:lla että onnistuuko, muttei katsota tuleeko erikoisia vielä tästä nopasta. Nyt jos heitto onnistuu, heitetään toinen d100, ja jos tulee alle 5 niin tulee kriittinen ja jos tulee alle 20 niin erikoinen ja 21-100 on normaali vaikutus. Ja jos tulee epäonnistuminen ensimmäisestä nopasta niin heitetään toinen d100 ja katsotaan sieltä että tulee vaikka se 95-00 jolloinka tulee kompurointi. Esimerkki: Kirurilla hyppy 57%, ja hänen tulee hypätä juuri tappamiensa vihollisten yli. Kirur heittää ensimmäisellä d100:lla 01. Kirurin pelaaja on tässä vaiheessa innoissaan mutta rasittava pelinjohtaja käyttää 2d100-sääntöä ja heittää toisella d100:lla 23 jolloinka Kirur pääsee hyppäämään vain yhden ruhon yli. Mitään ei tarvitse enää pyöristellä ja se 1% taito ei joka kerralla ole kriittinen ja väsymyserikoisten laskeminen helpottuu (tarvitsee vähentää vain kyvyn prosenttia).
Olorin linkki 1. lokakuuta 2005 kello 10.14
Olorin 1. lokakuuta 2005 kello 10.14 linkki Ymmärrän kyllä mitä haet tällä takaa, ja onhan tuo sikäli ihan kohtuullinen ajatus. Mutta sen heikkous vain on siinä että se tuplaa nopanheittojen määrän. Eli hidastaa peliä entisestään. IMO ei hyvä.
Spinosar linkki 1. lokakuuta 2005 kello 15.56
Spinosar 1. lokakuuta 2005 kello 15.56 linkki [color=orange:44853f6336][size=14:44853f6336]Elämme upeaa roolipelaamisen d20 kultakautta! [/color:44853f6336][/size:44853f6336] Jos Koivuniemen Herran järjestelmää soveltaisi siten, että heittää d100+d20 - saisi yhdellä heitolla (lisänopallisella) asiat selviksi. d20 on se kriittisnoppa ja taisteluissa samantein osumapaikkanoppa. (Jos tulee 1 kriittinen. Jos 20 kompurointi. Jos 2,3,4 erikoisonnake.) Kritskuilla ja erikoisilla saa mätössä valita osumakohdan itse. Iskut oikeaan jalkaan vähenevät, mutta ketä sellainen kiinnostaa? 8-)
Koivuniemen Herra linkki 2. lokakuuta 2005 kello 7.54
Koivuniemen Herra 2. lokakuuta 2005 kello 7.54 linkki [quote:f2e8315155="Spinosar"]Jos Koivuniemen Herran järjestelmää soveltaisi siten, että heittää d100+d20 - saisi yhdellä heitolla (lisänopallisella) asiat selviksi. d20 on se kriittisnoppa ja taisteluissa samantein osumapaikkanoppa. (Jos tulee 1 kriittinen. Jos 20 kompurointi. Jos 2,3,4 erikoisonnake.) [/quote:f2e8315155] No d20 se toimiikin ihan hyvin erikoisnoppana. En kyllä ite käyttäisi sitä samalla osumapaikkanoppana, mut hei: YGWV! :P Ja täytyy sitten muistaa että erikoiset ja kriittiset voi tulla vaan jos d100-hyökkäys onnistuu. Eli jos heittää 20 silloin niin ei vaikuta mitenkään iskuun. Ja sillee niinq.
Assath linkki 2. lokakuuta 2005 kello 12.14
Assath 2. lokakuuta 2005 kello 12.14 linkki Musta RQ:ssa heitellään jo tälläkin hetkellä taistelussa noppaa niin perkeleesti, etten itse halua siihen enää ylimääräistä oliko tulos kriittinen tai erikoinen kierrosta lisätä. Kun torjujakin vielä joutuu tekemään saman niin tämän hetkisen 4 (osuma, torjunta, osumapaikka, vaurio) heittoa per isku sijaan joudutaan heittämään 6 heittoa per isku. Etuna tässä järjestelmässä tosiaan on se, ettei tule noita pyöristysongelmia, mutta jos hidastaa taistelua puolella (kuten heittojen määrän mukaan tekee) niin en kyllä itse näe hyödyn vastaavan haittaa. Mutta kukin tietenkin tyylillään. Oletko muuten miettinyt miten homma toimii yli 100 prosentin taistelukyvyillä?
Guzmo linkki 2. lokakuuta 2005 kello 13.59
Guzmo 2. lokakuuta 2005 kello 13.59 linkki Eikö toi ole julmaa ja turhaa tahokkaiden viskontaa? Mekin vaihdettiin HQ:hun ihan sen takia, että noppaa joutuisi heittämään vähemmän.
Koivuniemen Herra linkki 2. lokakuuta 2005 kello 16.45
Koivuniemen Herra 2. lokakuuta 2005 kello 16.45 linkki [quote:a797adbe08="Assath"]Musta RQ:ssa heitellään jo tälläkin hetkellä taistelussa noppaa niin perkeleesti, etten itse halua siihen enää ylimääräistä oliko tulos kriittinen tai erikoinen kierrosta lisätä. Kun torjujakin vielä joutuu tekemään saman niin tämän hetkisen 4 (osuma, torjunta, osumapaikka, vaurio) heittoa per isku sijaan joudutaan heittämään 6 heittoa per isku. Etuna tässä järjestelmässä tosiaan on se, ettei tule noita pyöristysongelmia, mutta jos hidastaa taistelua puolella (kuten heittojen määrän mukaan tekee) niin en kyllä itse näe hyödyn vastaavan haittaa. Mutta kukin tietenkin tyylillään. Oletko muuten miettinyt miten homma toimii yli 100 prosentin taistelukyvyillä?[/quote:a797adbe08] Sen d20 voi heittää samalla kun d100, ainakin jos käsien kantokyky kestää. Että siinä mielestä ei munsta hidasta paljoakaan. Mutta noitten yli 100%-kykyjen kanssa ilmeneekin sitten onkelma, jonka toisaalta voi PJ ratkaista tappamalla PHt ennen kuin jostain löytyy berserkkiloitsu. Oli se ihan hyvä idea vähän aikaa.
Chividal linkki 2. lokakuuta 2005 kello 20.13
Chividal 2. lokakuuta 2005 kello 20.13 linkki Itseäni eniten häiritsee tuossa se, ettei erikoisten tai kriittisten osumien mahdollisuus siis kasva kykyprosentin kasvaessa. Käytännössä siis taidolla 100% ja 1000% on täysin sama osumis-, erikois- sekä kriittisprosentti.
Kreifi linkki 3. lokakuuta 2005 kello 4.32
Kreifi 3. lokakuuta 2005 kello 4.32 linkki Samaa mieltä kuin edellinen postaaja. Minusta hepulla, jonka kyky on parempi, on myös parempi mahdollisuus onnistua tehdä tehokkaampi hyökkäys. Lisäksi ongelmana on tuo noppaheittojen lisääntyminen. En näe miksi nykyistä systeemiä pitäisi edes muuttaa, minusta se on varsin pätevä...
Koivuniemen Herra linkki 3. lokakuuta 2005 kello 8.59
Koivuniemen Herra 3. lokakuuta 2005 kello 8.59 linkki [quote:cefb6cb490="Chividal"]Itseäni eniten häiritsee tuossa se, ettei erikoisten tai kriittisten osumien mahdollisuus siis kasva kykyprosentin kasvaessa. Käytännössä siis taidolla 100% ja 1000% on täysin sama osumis-, erikois- sekä kriittisprosentti.[/quote:cefb6cb490] Kyllä se itseasiassa kasvaa, paitsi jos nyt siis tarkoitat noita yli100%-kykyjä. Yrittäisin selittää, mutten osaa. Se vaan pitää ymmärtää. EDIT: Kyllä se noppamatikka on vaikiaa.
Spinosar linkki 3. lokakuuta 2005 kello 11.12
Spinosar 3. lokakuuta 2005 kello 11.12 linkki Oivaluksellasi Hra K. on yhä edelleen se merkitys, että alle 100% kyvyillä nopanheittoa voidaan taistelussa sujuvoittaa heittämällä osumapaikka d20 samantein ja käyttämällä sitä nopeaan kriittisten ja erikoisten määrittelyyn. Jos haluaa vähän järkevöittää tuota systeemiä, niin kriittinen olkoon 20, ja erikoinen 9-11 eli vatsaosuma. Toki, krit. tai erik. antaisi tähdätä iskun. "1" kompuroikoon. [i:f26a4e0b79] "Jos noihin osumakohtiin pääsee lyömään kunnolla, niin silloin kyllä samalla vaivalla voi antaa laakin johonkin toiseenkin kohtaan halutessaan." :wink: [/i:f26a4e0b79] PS. yli 100% kykyä pitää palkita, niin että kriittis/erikois osumia laitetaan osumapaikkanoppaan useammalle numerolle, alkaen nro:ista 12 ja 19, ja kompuran voi ottaa pois. Resoluutio tosin d100:aa karkeampi. PPS. 500% kyvyllä voi lakata heittämästä osumapaikkanoppaa kokonaan. Jokainen isku on jo erikoinen, eli tähdätty, tai parempi.
Alec linkki 4. lokakuuta 2005 kello 20.24
Alec 4. lokakuuta 2005 kello 20.24 linkki Nykyisin täytyy myöntää että omasta mielestä parhaimmat pelit irtoaa hahmoilla, joiden kyvyt on alle sadan ja mieluiten reilusti! Tällöin mielipide tohon ylimääräiseen d20:een on aika ristiriitainen! Toi saattais jopa nopeuttaa peliä ku ei tarvi joka kerta alkaa näpräämään laskinta ku nopista pyörähtää pientä lukua, tyyliin "Hei, nyt tais olla erikoinen"! Mutta pienillä kyvillä erikoisen mahdollisuus on aika suuri kykyyn nähden ja muuttamalla erikoistodennäköisyyksiä siitä d20:stä tuntuisi melko turhalta viskoa ylimmääräistä noppaa pelkästään hakeakseen ykköstä! Mutta kuitenkin... Se kyllä antais ihan hauskaa lisäjännitystä, ku aina osumisen jälkeen pääsee hakemaan siitä onnennopasta krituli- tai erikoisosumaa! Mielenkiintoista, jopa koittamisen arvoista!
Kreifi linkki 5. lokakuuta 2005 kello 7.20
Kreifi 5. lokakuuta 2005 kello 7.20 linkki No, erikoiset ja kriittiset kannattaa merkitä ylös niissä kyvyissä, joita tulee käytettyä usein. Tämä nopeuttaa sitten pelaamista. Ei se nyt paljon haittaa jos kerran kolmessa pelikerrassa joutuu laskemaan sen suostuttelun erikoisonnistumisen.
Alec linkki 5. lokakuuta 2005 kello 11.03
Alec 5. lokakuuta 2005 kello 11.03 linkki Tietyissä kyvyissä vaihtelut saattavat olla melko isojakin. Esimerkkinä vaikka kyky jousihyökkäykselle. Siinä kyky heittelee koko ajan riippuen loitsuista, kantomatkasta, joukosta, liikkuvasta kohteesta, ylöspäin ampumisesta, ym! Siinä saa kyllä ynnäillä välillä että pysyy mukana, mut omalla kohdalla oon pärjänny ihan matikkapäällä! Pienestä asti ollu numeropäätä, joten ei oo ollu ongelmia nopeasti suorittaa paria jakolaskua!
Assath linkki 5. lokakuuta 2005 kello 13.02
Assath 5. lokakuuta 2005 kello 13.02 linkki [quote:7421c93f99="Koivuniemen Herra"]Kyllä se itseasiassa kasvaa, paitsi jos nyt siis tarkoitat noita yli100%-kykyjä. Yrittäisin selittää, mutten osaa. Se vaan pitää ymmärtää. [/quote:7421c93f99] Elikkäs mahdollisuus erikoiseen on 15% jos isku osuu ja kriittiseen 5% jos isku osuu. Mahdollisuus erikoiseen on siis (kyky)*(0.15) ja kriittiseen (kyky)*(0.05). Jos siis kyky on 20 niin erikoisen mahdollisuus on 3% ja jos kyky on 50 niin erikoisen mahdollisuus on 7.5%. RQ-kirjan arvot ovat tämän järjestelmän antamat arvot pyöristettynä lähimpään täyteen prosenttiin.
Vash the Stampede linkki 5. lokakuuta 2005 kello 18.30
Vash the Stampede 5. lokakuuta 2005 kello 18.30 linkki No oikeasti, erikoisten ja kriittisten laskeminen ei voi olla mikään syy uusien sääntöjen keksimiseen. Jostain netistä löytyy (muistaakseni ne on myös jossain pelinjohtaja/riimumestarinkirjassa) josta se prosenttilista löytyy. Sen listan soveltaminen ei todellakaan ole niin vaikeata. Oikeasti!
Ugly Psycho linkki 5. lokakuuta 2005 kello 21.35
Ugly Psycho 5. lokakuuta 2005 kello 21.35 linkki Ennemmin rustaisin kritulitaulukon lomakkeen reunaan tai kääntöpuolelle (tai tekisin kokonaan oman, modatun lomakkeen kaikkine sääntöhirvityksineen, kuten meillä aikanaan oli), kuin alkaisin sääntöjä sorvaamaan, varsinkaan lisänoppia tarkoittavaan suuntaan. Muutenkin noista joutuu huolehtimaan aika harvoin, suurin osa tuloksista kun nyt on itsestäänselvästi vain normaaleita, tai vastaavasti selkeitä erikoisia tai kriittisiä - joku 5-8 on käytännössä aina erikoinen, samaten 1 tai 2 on krituli, harvemmin joutuu mokomaa laskeskelemaan (joojoo, voi olla paskempikin skilli, nuo nyt oli lähinnä suuntaa antamassa). Rajatapauksien kohdalla ei tarkistaminen käsillä olevasta paperista liene sitten liikaa?
Vash the Stampede linkki 6. lokakuuta 2005 kello 11.00
Vash the Stampede 6. lokakuuta 2005 kello 11.00 linkki Me löydettiin jostain sellanen pelaajan apulainen, missä oli osumapaikat, krituli/erikoinen/kompurointi-taulukko, loitsut, aseet ja panssarit, ominaisuuksien koulutus ym ym... Kaikki samalla A4:lla. Loitsujen kuvauksia ei tienkään ollut, mutta listat kuitenkin. Siinä on kaikki tarpeellinen. Kompuroinnitkin vielä ja vaikka ja mitä.
Koivuniemen Herra linkki 6. lokakuuta 2005 kello 18.17
Koivuniemen Herra 6. lokakuuta 2005 kello 18.17 linkki [quote:f163a9f46a="Vash the Stampede"]Sen listan soveltaminen ei todellakaan ole niin vaikeata. Oikeasti![/quote:f163a9f46a] Mutta lisänoppa on yksinkertaisempi, tarkempi ja nopeampi, varsinkin jos sen heittää samalla d100:n kanssa. Ja kolmen nopan heittäminen kerralla ei todellakaan ole vaikeata. Melkein varmasti! :rollin:
viljo linkki 7. lokakuuta 2005 kello 8.27
viljo 7. lokakuuta 2005 kello 8.27 linkki hmm, en nyt malta olla sanomatta, että pelin vaihto on kaikista yksinkertaisin lääke ko. ongelmaan. Ei tartte turhaa viskellä, voi keskittyä enempi muihin asioihin.
Spinosar linkki 9. lokakuuta 2005 kello 17.06
Spinosar 9. lokakuuta 2005 kello 17.06 linkki [quote:c392a97492]Mutta lisänoppa on yksinkertaisempi, tarkempi ja nopeampi, varsinkin jos sen heittää samalla d100:n kanssa. Ja kolmen nopan heittäminen kerralla ei todellakaan ole vaikeata. Melkein varmasti! [/quote:c392a97492] Ja tosiaan, jos käyttää osumakohtanoppana sitä d20'kritulispessutarkistusta ei tule (taistelutilanteissa) edes lisättyä nopanheittojen määrää systeemissä. Enemmän tehoa ja merkityksiä irti nopanheitoista!
Koivuniemen Herra linkki 15. marraskuuta 2005 kello 16.55
Koivuniemen Herra 15. marraskuuta 2005 kello 16.55 linkki Lisää "sääntövirheitä" havaittu! Meillä on kaksi lohikäärmepariskuntaa: Elvis & Priscilla ja Ike & Tina: Elvis ja Priscilla ovat kääpiölohikäärmeitä, Elviksen koko on 2 ja Priscillan 1. Ike ja Tina ovat isompia lohikäärmeitä, Iken koko on 21 ja Tinan 20. Iken ja Tinan silmät sidotaan ja lennellessään paniikissa ympäri salia ne törmäävät toisiinsa. Pj toteaa, että käytetään vastustustaulukkoa kokojen kanssa määrittelemään kuka tuuppaa ketä: Ikellä on siis 55% todennäköisyys tuupata Tinaa ja Tinalla on näin ollen 45% mahdollissus tuupata Ikeä. Sama koe tehdään Elviksellä ja Priscillalla: Elvis ja Priscilla törmäävät ja onnistumisprosentit ovat samat kuin Turnereilla, 55/45. Mitä hemulia? Elvishän on sentään kaksi (2) kertaa Priscillaa suurempi! Että näin. EDIT: Realistisempi taulukko on kyä aika helppo laskea näköjään, postaan kun/jos saan valmiiksi jos näkyy hyvin.
Koivuniemen Herra linkki 15. marraskuuta 2005 kello 18.01
Koivuniemen Herra 15. marraskuuta 2005 kello 18.01 linkki [code:1:86d0b9b368] Vastustustaulukko Aktiivinen P 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 1 50 67 75 80 83 86 88 89 90 91 92 92 93 93 94 94 94 95 95 95 95 2 33 50 60 67 71 75 78 80 82 83 85 86 87 88 88 89 89 90 90 91 91 3 25 40 50 57 63 67 70 73 75 77 79 80 81 82 83 84 85 86 86 87 88 4 20 33 43 50 56 60 64 67 69 71 73 75 76 78 79 80 81 82 83 83 84 5 17 29 38 44 50 55 58 62 64 67 69 71 72 74 75 76 77 78 79 80 81 6 14 25 33 40 45 50 54 57 60 63 65 67 68 70 71 73 74 75 76 77 78 7 13 22 30 36 42 46 50 53 56 59 61 63 65 67 68 70 71 72 73 74 75 8 11 20 27 33 38 43 47 50 53 56 58 60 62 64 65 67 68 69 70 71 72 9 10 18 25 31 36 40 44 47 50 53 55 57 59 61 63 64 65 67 68 69 70 10 9 17 23 29 33 38 41 44 47 50 52 55 57 58 60 62 63 64 66 67 68 11 8 15 21 27 31 35 39 42 45 48 50 52 54 56 58 59 61 62 63 65 66 12 8 14 20 25 29 33 37 40 43 45 48 50 52 54 56 57 59 60 61 63 64 13 7 13 19 24 28 32 35 38 41 43 46 48 50 52 54 55 57 58 59 61 62 14 7 13 18 22 26 30 33 36 39 42 44 46 48 50 52 53 55 56 58 59 60 15 6 12 17 21 25 29 32 35 38 40 42 44 46 48 50 52 53 55 56 57 58 16 6 11 16 20 24 27 30 33 36 38 41 43 45 47 48 50 52 53 54 56 57 17 6 11 15 19 23 26 29 32 35 37 39 41 43 45 47 48 50 51 53 54 55 18 5 10 14 18 22 25 28 31 33 36 38 40 42 44 45 47 49 50 51 53 54 19 5 10 14 17 21 24 27 30 32 34 37 39 41 42 44 46 47 49 50 51 53 20 5 9 13 17 20 23 26 29 31 33 35 38 39 41 43 44 46 47 49 50 51 21 5 9 13 16 19 22 25 28 30 32 34 36 38 40 42 43 45 46 48 49 50 Yritys onnistuu, jos heiton tulos on yhtä paljon tai vähemmän kuin annettu luku. [/code:1:86d0b9b368] Kopipaste-exelkoodifalseline Siinä on realistinen vastustustaulukko, näkyy hyvin ainakin Firefoxilla.
Assath linkki 17. marraskuuta 2005 kello 7.42
Assath 17. marraskuuta 2005 kello 7.42 linkki Mitä nyt oikein tarkoitat realistisella? Jälleen kerran riippuu siitä mitä peliltä haetaan, mutta minua ei ainakaan haittaa, että kun suurpeikko murskaaja (voima 19) vääntää kättä tarjoilijatar Batsheban (voima 10) kanssa on hänellä 95% mahdollisuus voittaa, eikä 66% mahdollisuus.
Olorin linkki 17. marraskuuta 2005 kello 12.58
Olorin 17. marraskuuta 2005 kello 12.58 linkki Samaa mieltä kuin Assath. Millä sinä oikein tämän uuden taulukon "logiikan" perustelet? Ja sitä paitsi, Elviksen ja Priscillan tapauksessa saa käyttää myös tervettä järkeä. Ei saa olla sääntöjen orja.
Alec linkki 17. marraskuuta 2005 kello 22.53
Alec 17. marraskuuta 2005 kello 22.53 linkki Tossa Elvis vs. Priscilla tilanteessa ei tarvi ku heittää nolla kummanki koon perään ni johan näyttää paremmalta taulukossa -> 20 vs. 10 Ikävä kyllä myös samaa mieltä kuin Assath ja Galen. Muuten erittäin hyvä huomio taulukon toimimattomuus tietyissä tilanteissa!
Koivuniemen Herra linkki 20. marraskuuta 2005 kello 9.48
Koivuniemen Herra 20. marraskuuta 2005 kello 9.48 linkki [quote:2b6dc3bb4a="Galen"]Samaa mieltä kuin Assath. Millä sinä oikein tämän uuden taulukon "logiikan" perustelet? Ja sitä paitsi, Elviksen ja Priscillan tapauksessa saa käyttää myös tervettä järkeä. Ei saa olla sääntöjen orja.[/quote:2b6dc3bb4a] Logiikka perustuu arvojen suhteisiin eikä niitten erotuksiin, ja näinhän se "oikeastikkin" periaatteessa tapahtuu. Toisaalta nyt tarkemmin mietittyäni onnistumismahdollisuuksien tosiaan pitäisi laskea ja nousta paljon jyrkemmin.
Assath linkki 21. marraskuuta 2005 kello 15.02
Assath 21. marraskuuta 2005 kello 15.02 linkki Niin arvelinkin. Lähestymistapasi on ihan järkevä ja jos se toimii teille niin hieno homma. Muistuttaisin kuitenkin, että roolipeleissä pakkaa nämä "oikeat" asiat aina olemaan kovin tulkinnanvaraisia juttuja. Jos unohdetaan ne koon taulukot siellä pelaajan kirjassa, niin eihän niiden tarvitse tarkoittaa mitään lineaarisesti kasvavaa suuretta (eiväthän ne sielläkään itse asiassa sitä tee), vaan ne voidaan määritellä juuri tuon vastustustaulukon kautta. Tällöin koko 1 tarkoittaa, otusta jonka koko on sellainen, että sen mahdollisuudet pärjätä koko 2 vastaan ovat 45% jne. Tällöin siis kyseinen vastustustaulu on se perimmäinen maailmaa käsittelevä totuus, eikä koko 1 ole välttämättä puolta pienempi kuin koko 2. Itse pidän vanhasta vastustaulusta sikäli, ettei sitä edes tarvita. Jokainen piste etua ominaisuudessa nostaa voittomahdollisuutta 5% ja siinä se.