Vanha foorumi

Takaisin

Jokunen kysymys taikuudesta ja hahmonluonnista

HeroQuestin säännöt
Olorin 25. toukokuuta 2005 kello 1.25
Kirjoittaja Viesti
Olorin linkki 25. toukokuuta 2005 kello 1.25
Olorin 25. toukokuuta 2005 kello 1.25 linkki No niin, pitihän se arvata että kysyttävää tulee. :P Jos joku voisi antaa selkokielisen selityksen (niin että tyhmäkin ymmärtää) mikä on Common Magicissa Talentin ja Featin ero? Vai onko sitä? Muutenkin tuo Common Magic on selitetty erittäin ylimalkaisesti. Charmit on suht helppo ymmärtää. Hahmolla roikkuu kaulassa jonkin sortin riipus joka sitten antaa automaattisen augmentin. Vai? Entä Commonin Spellit? Miten ne toimivat kykyinä? Esimerkkejä kiitos. Talentin luulen ymmärtäneeni, mutta toistan jo aiemmin esitetyn kysymyksen: kuinka ne toimivat kun hahmolla on Concentrated Innate Magic? Eli juurikin Sharp Sword yms. Esimerkki: Hahmolla on Common Magicia, vaikkapa (kirjasta s.29) Heal Bone Break. Ennen keskittämistä: Talentina, Featina hahmo osaa ensiapua antaessaan asetella luut oikein. Charm taas antaa hänelle taidon asetella luut. Mutta entä Spell? Keskittämisen jälkeen: Spell on yksinkertaisesti Heal Bone Break loitsu? Kuinka Feat ja Talent muuttuvat? Charm ei ilmeisesti juurikaan muutu? Huh, tulipa kysymys poikineen. Nyt voinkin vetäytyä levollisin mielin nukkumaan ja toivoa että joku vastaa hätähuutooni. :P
jaxen linkki 25. toukokuuta 2005 kello 10.43
jaxen 25. toukokuuta 2005 kello 10.43 linkki Vähän samanlaisiin kysymyksiin sain vastauksen ketjussa: [url]http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1596[/url]
Olorin linkki 25. toukokuuta 2005 kello 11.44
Olorin 25. toukokuuta 2005 kello 11.44 linkki [quote:ac710a1bd2="jaxen"]Vähän samanlaisiin kysymyksiin sain vastauksen ketjussa: [url]http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1596[/url][/quote:ac710a1bd2] Kiitoksia vaan, mutta tuo ei nyt hirveästi auttanut. =) No niin, jos vaikka koittaisin hiukan selkeyttää ajatuksiani. Näin olen siis asian tässä vaiheessa ymmärtänyt. Talentit tulevat käyttäjän omista sisäisistä reserveistä. Featit perustuvat jumaltekoihin. Charmit ovat amuletteja yms. Spellit ovat loitsuja. Spelliin perustuva Common Magic: Käyttäjällä on periaatteessa loitsun tieto, mutta ei voi käyttää sitä loitsuna? Feateihin perustuva CM: Esim. jonkinlainen Chalana Arroyn tekoon perustuva feat (viitaten aiempaan esimerkkiin Heal Bone Break). Hahmolla on tieto jostain CA:n teosta, mutta ei itse voi ns. toimia CA:na Commonia käyttäessään? Talenteihin perustuva: Otetaan taas tuo Sharpen Sword esimerkki. Voisiko tuo toimia sitten aktiivisena esim. loitsuna joka terävöittää tylsyneen miekan? Mutta muita aktiivisia loitsuja tuolle on aika vaikea ainakin näin pikaisesti keksiä perinteisen Terävyyden poislukien. Eli nyt jos joku voisi todeta ovatko nuo olettamukseni kuinka väärässä, oikeassa, lähellä tai kaukana.
jaxen linkki 25. toukokuuta 2005 kello 12.03
jaxen 25. toukokuuta 2005 kello 12.03 linkki Oma HQ kokemukseni on rajallinen ja perustuu vahvasti näkemyksiini ja muilta varastettuun tietoon, mutta: Hahmo VOI käyttää common magicia aktiivisinä "loitsuina", mikäli on jonkun jumaluuden initiaatti, tai devotee. Suurin osa cm on tosiaan vähän hankalaa kuvailla muina, kuin augmentoivina loitsuina. Samalla kun hahmosta tulee initiaatti hän saa yhden affinitien arvolla 13, mitä voisi verrata "loitsukirjan ylätasoon" (vaikka kyseessä onkin jumalteon seuraaminen). Esim. Elmalin palvojalla Affiniteina voisi olla vaikka 'Combat' ja 'Sun'. Affiniteja voi käyttää augmentoimaan muita kykyjä. Featit ovat affinitien alla, esim. 'Combat' --> Glazing Spear jne. Featteja voi käyttää aktiivisesti vain Devotee-tasolla, MUTTA Initiaattikin voi yrittää INSPIROIDA itseään jumaltekoon. Taikuuteen keskittyneenä tähän tulee -5 pistettä, ilman keskittymistä -10 pistettä. Eli Initiaatti yrittää heittää palavan keihään --> 13 -5 = 8pistettä taikuusheitossa. Näin olen ymmärtänyt (virheet ja väärinkirjoitukset ovat omia näkemyksiäni 8-) )
Ilkka linkki 25. toukokuuta 2005 kello 14.14
Ilkka 25. toukokuuta 2005 kello 14.14 linkki [quote:ecf3609bce="Galen"]No niin, pitihän se arvata että kysyttävää tulee. :P Jos joku voisi antaa selkokielisen selityksen (niin että tyhmäkin ymmärtää) mikä on Common Magicissa Talentin ja Featin ero? Vai onko sitä?[/quote:ecf3609bce] Yritetään... Talent on taikuutta, joka syntyy Kuolevaisten Maailmassa (yleisestä magian virrasta sen läpi... tai jotain). Feat taas tulee suoraan Jumalten Ulottuvuudesta, ja perustuu jonkin jumalan toimintaan (yleensä jumaluutta ei tunneta, eikä siis palvota). Talentit ovat siis kuolevaisten taikuutta ja featit jumalista tulevaa. [quote:ecf3609bce="Galen"]Muutenkin tuo Common Magic on selitetty erittäin ylimalkaisesti.[/quote:ecf3609bce] Common Magic jää muitten jalkoihin, niin kuin suuremmat yleensä rusentavat piskuiset. [quote:ecf3609bce="Galen"]Charmit on suht helppo ymmärtää. Hahmolla roikkuu kaulassa jonkin sortin riipus joka sitten antaa automaattisen augmentin. Vai?[/quote:ecf3609bce] Minun mielestäni vastaus on: Jepulis. [quote:ecf3609bce="Galen"]Entä Commonin Spellit? Miten ne toimivat kykyinä? Esimerkkejä kiitos.[/quote:ecf3609bce] Hmm... en tiedä mitä tällä tarkoitit. Mutta vastaus on että ne toimivat kuin muutkin kyvyt. :wink: Esim. Loskalmilainen maajussi heittää 'Korjaa Kuokka' -loitsunsa, kun suo on liian kovaa... HQ:n hienous on ettei pelimekaniikka eroa eri kykyjen välillä. Jos tämä oli siis mitä tarkoitit...? [quote:ecf3609bce="Galen"]Talentin luulen ymmärtäneeni, mutta toistan jo aiemmin esitetyn kysymyksen: kuinka ne toimivat kun hahmolla on Concentrated Innate Magic? Eli juurikin Sharp Sword yms.[/quote:ecf3609bce] Kun on Keskittänyt Common Magicin, niin sanoisin että Talentin toiminta riippuu siitä miten se on kuvailtu. Esim. Sharp Swordin laskisin (jos olisin PJ) kastiin boostaukseen käytettävät Talentit. Mutta esim. Paranna Luunmurtuma olisikin jo sitten sellainen, jota voisi käyttää ihan yksinään luitten korjailuun (siis ilman että sitä yhdistetään vaikka Ensiapuun). [quote:ecf3609bce="Galen"]Esimerkki: Hahmolla on Common Magicia, vaikkapa (kirjasta s.29) Heal Bone Break. Ennen keskittämistä: Talentina, Featina hahmo osaa ensiapua antaessaan asetella luut oikein. Charm taas antaa hänelle taidon asetella luut. Mutta entä Spell?[/quote:ecf3609bce] Itse en menisi erottelemaan kykyjä ihan näin pikkutarkasti. Jos Talent/Feat/Spell/Charm kuvataan sanoilla Heal Bone Break, niin sitten sillä parantuu luu. Eikä sen varsinaista mekaniikkaa tarvitsisi niin paljon miettiä... Ellei halua, mutta se onkin sitten jo filosofiaa. [quote:ecf3609bce="Galen"]Keskittämisen jälkeen: Spell on yksinkertaisesti Heal Bone Break loitsu? Kuinka Feat ja Talent muuttuvat? Charm ei ilmeisesti juurikaan muutu?[/quote:ecf3609bce] Ööö... Tuota... Kun olet keskittänyt Common Magicin niin hahmollasi on vain Talentteja. Kaikki muu taikuus tulee muista lähteistä kuin Kuolevaisten Maailmasta, ja näin ollen keskittäminen katkaisee hahmosi linkin näihin.
Ilkka linkki 25. toukokuuta 2005 kello 14.33
Ilkka 25. toukokuuta 2005 kello 14.33 linkki [quote:ccb38e0d81="Galen"]Näin olen siis asian tässä vaiheessa ymmärtänyt. Talentit tulevat käyttäjän omista sisäisistä reserveistä. Featit perustuvat jumaltekoihin. Charmit ovat amuletteja yms. Spellit ovat loitsuja.[/quote:ccb38e0d81] Henkkoht olen sitä mieltä, että Talentit tulevat maailmasta. Mutta se nyt on vaan saivartelua... :-D [quote:ccb38e0d81="Galen"]Spelliin perustuva Common Magic: Käyttäjällä on periaatteessa loitsun tieto, mutta ei voi käyttää sitä loitsuna?[/quote:ccb38e0d81] Hän kyllä käyttää sitä loitsuna, mutta tuo loitsu voi vain tukea jotain muuta kykyä. Siis hän ei voi käyttää sitä [b:ccb38e0d81]aktiivisena[/b:ccb38e0d81] loitsuna. Samaa taikuutta mutta eri paketissa niin sanotusti. [quote:ccb38e0d81="Galen"]Feateihin perustuva CM: Esim. jonkinlainen Chalana Arroyn tekoon perustuva feat (viitaten aiempaan esimerkkiin Heal Bone Break). Hahmolla on tieto jostain CA:n teosta, mutta ei itse voi ns. toimia CA:na Commonia käyttäessään?[/quote:ccb38e0d81] Itse olen ymmärtänyt niin, etteivät Common Magicia käyttävät tunne mistä jumalasta heidän Feattinsa ovat lähtöisin. He vaan tietävät, että 'kun teen näin ja näin, niin haava umpeutuu'. Jos kyseessä on jonkin jumalan palvoja, niin hän voi aavistaa, että CA on kaiken parannuksen lähde, mutta esim. Loskalmilainen maajussini ei edes tunnustaisi CA:n olemassaoloa... vaikka käyttääkin Jumal Ulottuvuudesta lähtöisin olevaa taikuutta. [quote:ccb38e0d81="Galen"]Talenteihin perustuva: Otetaan taas tuo Sharpen Sword esimerkki. Voisiko tuo toimia sitten aktiivisena esim. loitsuna joka terävöittää tylsyneen miekan? Mutta muita aktiivisia loitsuja tuolle on aika vaikea ainakin näin pikaisesti keksiä perinteisen Terävyyden poislukien.[/quote:ccb38e0d81] Tietysti voisi näin toimia. Tosin kukaan itseään kunnioittava sankari ei epäonnistuisi miekkansa teroituksessa... Mutta taistelussa siitä miekasta tulisi vielä terävämpi... hetkeksi. <kääkkämoodi>Terävyys ei ole aktiivinen loitsu. Ei pelkällä Terävyydellä voi ketään viiltää, vaan se täytyy heittää johonkin aseeseen... Hyi hyi, kyllä RQ pitäisi osata... :lol: </kääkkämoodi> [quote:ccb38e0d81="Galen"]Eli nyt jos joku voisi todeta ovatko nuo olettamukseni kuinka väärässä, oikeassa, lähellä tai kaukana.[/quote:ccb38e0d81] Jokaisen Glorantha ja/tai HeroQuest on aivan oikea. Kuten Elmal ja Yelm ovat molemmat aurinko. :-o
Olorin linkki 25. toukokuuta 2005 kello 23.05
Olorin 25. toukokuuta 2005 kello 23.05 linkki [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Jos joku voisi antaa selkokielisen selityksen (niin että tyhmäkin ymmärtää) mikä on Common Magicissa Talentin ja Featin ero? Vai onko sitä?[/quote:2566587c39] Yritetään... Talent on taikuutta, joka syntyy Kuolevaisten Maailmassa (yleisestä magian virrasta sen läpi... tai jotain). Feat taas tulee suoraan Jumalten Ulottuvuudesta, ja perustuu jonkin jumalan toimintaan (yleensä jumaluutta ei tunneta, eikä siis palvota). Talentit ovat siis kuolevaisten taikuutta ja featit jumalista tulevaa.[/quote:2566587c39] En siis tarkoittanut eroilla niiden alkuperiä jotka ovat varsin ilmiselviä, vaan eikö periaatteessa voi olla sekä talentina että featina about samanlaiset asiat, esim. (HQ, s.29) Stop Bleeding. Eli vaikka lähde on eri, voivat vaikutukset olla samanlaisia. Nyt tässä vaiheessa kun olen lukenut noita vastauksia ja itsekin hiukan pohtinut, tuo kysymykseni tuntuu varsin typerältä. :P Mutta minkäs teet kun kuvaus on vajavainen. [quote:2566587c39="Ilkka"]Common Magic jää muitten jalkoihin, niin kuin suuremmat yleensä rusentavat piskuiset.[/quote:2566587c39] Valitettavasti. Mutta on tärkeää tuntea jokainen osatekijä, jotta voi tuntea kokonaisuuden. [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Entä Commonin Spellit? Miten ne toimivat kykyinä? Esimerkkejä kiitos.[/quote:2566587c39] Hmm... en tiedä mitä tällä tarkoitit. Mutta vastaus on että ne toimivat kuin muutkin kyvyt. :wink: Esim. Loskalmilainen maajussi heittää 'Korjaa Kuokka' -loitsunsa, kun suo on liian kovaa... HQ:n hienous on ettei pelimekaniikka eroa eri kykyjen välillä. Jos tämä oli siis mitä tarkoitit...?[/quote:2566587c39] Tästä vastauksesta ei ollut apua. Mutta myöhempi vastauksesi selvitti asian. :wink: Mutta tuon esimerkkisi käsittäisin niin, että Commonina maajussi käyttäisi tuota loitsua korjatessaan kuokkaansa, eli se augmentoisi jotain sopivaa kädentaidot-taitoa. Ja spellinä toimisi yksinkertaisesti korjaus-loitsuna. Mutta miten ihmeessä kuokan korjaaminen auttaa kovaan maahan? :-D [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Talentin luulen ymmärtäneeni, mutta toistan jo aiemmin esitetyn kysymyksen: kuinka ne toimivat kun hahmolla on Concentrated Innate Magic? Eli juurikin Sharp Sword yms.[/quote:2566587c39] Kun on Keskittänyt Common Magicin, niin sanoisin että Talentin toiminta riippuu siitä miten se on kuvailtu. Esim. Sharp Swordin laskisin (jos olisin PJ) kastiin boostaukseen käytettävät Talentit. Mutta esim. Paranna Luunmurtuma olisikin jo sitten sellainen, jota voisi käyttää ihan yksinään luitten korjailuun (siis ilman että sitä yhdistetään vaikka Ensiapuun).[/quote:2566587c39] OK. [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Esimerkki: Hahmolla on Common Magicia, vaikkapa (kirjasta s.29) Heal Bone Break. Ennen keskittämistä: Talentina, Featina hahmo osaa ensiapua antaessaan asetella luut oikein. Charm taas antaa hänelle taidon asetella luut. Mutta entä Spell?[/quote:2566587c39] Itse en menisi erottelemaan kykyjä ihan näin pikkutarkasti. Jos Talent/Feat/Spell/Charm kuvataan sanoilla Heal Bone Break, niin sitten sillä parantuu luu. Eikä sen varsinaista mekaniikkaa tarvitsisi niin paljon miettiä... Ellei halua, mutta se onkin sitten jo filosofiaa.[/quote:2566587c39] Kyllähän mekaniikkaa pitää miettiä. :P Minä olen se joka kysyy "Miksi?". Eli jos jokin asia on näin, niin haluan tietää miksi se on niin. :wink: [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Keskittämisen jälkeen: Spell on yksinkertaisesti Heal Bone Break loitsu? Kuinka Feat ja Talent muuttuvat? Charm ei ilmeisesti juurikaan muutu?[/quote:2566587c39] Ööö... Tuota... Kun olet keskittänyt Common Magicin niin hahmollasi on vain Talentteja. Kaikki muu taikuus tulee muista lähteistä kuin Kuolevaisten Maailmasta, ja näin ollen keskittäminen katkaisee hahmosi linkin näihin.[/quote:2566587c39] Tarkoitin siis keskittämistä yleisesti. Eli kuinka esim. feat muuttuu keskityttäessä teismiin jne. En tarkoittanut juuri CM:n keskittymistä. [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Näin olen siis asian tässä vaiheessa ymmärtänyt. Talentit tulevat käyttäjän omista sisäisistä reserveistä. Featit perustuvat jumaltekoihin. Charmit ovat amuletteja yms. Spellit ovat loitsuja.[/quote:2566587c39] Henkkoht olen sitä mieltä, että Talentit tulevat maailmasta. Mutta se nyt on vaan saivartelua... :-D[/quote:2566587c39] Saivar saivar. :P [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Spelliin perustuva Common Magic: Käyttäjällä on periaatteessa loitsun tieto, mutta ei voi käyttää sitä loitsuna?[/quote:2566587c39] Hän kyllä käyttää sitä loitsuna, mutta tuo loitsu voi vain tukea jotain muuta kykyä. Siis hän ei voi käyttää sitä [b:2566587c39]aktiivisena[/b:2566587c39] loitsuna. Samaa taikuutta mutta eri paketissa niin sanotusti.[/quote:2566587c39] Eli esim. loitsu Tuulijuoksu. CM:nä sillä voisi vain kasvattaa omaa juoksuvauhtiaan (yleisesti tai vaikka vain myötätuuleen), ja aktiivisena loitsuna taasen sen avulla voisi vaikkapa juosta tuulessa, eli ilmassa jalat maata koskettamatta. Tämäkin taitaa olla nyt selvä. [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Feateihin perustuva CM: Esim. jonkinlainen Chalana Arroyn tekoon perustuva feat (viitaten aiempaan esimerkkiin Heal Bone Break). Hahmolla on tieto jostain CA:n teosta, mutta ei itse voi ns. toimia CA:na Commonia käyttäessään?[/quote:2566587c39] Itse olen ymmärtänyt niin, etteivät Common Magicia käyttävät tunne mistä jumalasta heidän Feattinsa ovat lähtöisin. He vaan tietävät, että 'kun teen näin ja näin, niin haava umpeutuu'. Jos kyseessä on jonkin jumalan palvoja, niin hän voi aavistaa, että CA on kaiken parannuksen lähde, mutta esim. Loskalmilainen maajussini ei edes tunnustaisi CA:n olemassaoloa... vaikka käyttääkin Jumal Ulottuvuudesta lähtöisin olevaa taikuutta.[/quote:2566587c39] Eli feat on sellaista, että hahmo tietää tehdä niin koska joku on joskus niin tehnyt ja se on kannattanut. Eiköhän tämäkin ole aika OK. [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Talenteihin perustuva: Otetaan taas tuo Sharpen Sword esimerkki. Voisiko tuo toimia sitten aktiivisena esim. loitsuna joka terävöittää tylsyneen miekan? Mutta muita aktiivisia loitsuja tuolle on aika vaikea ainakin näin pikaisesti keksiä perinteisen Terävyyden poislukien.[/quote:2566587c39] Tietysti voisi näin toimia. Tosin kukaan itseään kunnioittava sankari ei epäonnistuisi miekkansa teroituksessa... Mutta taistelussa siitä miekasta tulisi vielä terävämpi... hetkeksi.[/quote:2566587c39] Tosin jos kesken taistelun sankari iskee miekkansa kiveen, ja näin menettää siitä parhaan terän, hän voisi [i:2566587c39]Sharpen Swordilla[/i:2566587c39], sen sijaan että antaisi miekalle hetkeksi ylimääräistä maagista terävyyttä, palauttaisi sen alkuperäisen terävyyden. Eräänlaisena korjausloitsuna periaatteessa. :P Sanamuotohan tuollaisenkin käytön sallii. :wink: Mutta olisiko tuo sitten enää passiivista... :-? [quote:2566587c39="Ilkka"]<kääkkämoodi>Terävyys ei ole aktiivinen loitsu. Ei pelkällä Terävyydellä voi ketään viiltää, vaan se täytyy heittää johonkin aseeseen... Hyi hyi, kyllä RQ pitäisi osata... :lol: </kääkkämoodi>[/quote:2566587c39] Tämä oli taas niitä jotka olivat epäselviä. Eli CM:llä voi harrastaa aktiivista loitsintaa (semantiikka on niin ihanaa :wink: ), mutta loitsulla ei siis voi olla suoraa vaikutusta vaan vaikutuksen on tultava jonkin välikappaleen kautta. Tämä nyt OK. [quote:2566587c39="Ilkka"][quote:2566587c39="Galen"]Eli nyt jos joku voisi todeta ovatko nuo olettamukseni kuinka väärässä, oikeassa, lähellä tai kaukana.[/quote:2566587c39] Jokaisen Glorantha ja/tai HeroQuest on aivan oikea. Kuten Elmal ja Yelm ovat molemmat aurinko. :-o[/quote:2566587c39] Niin, maailma. Mutta systeemi onkin eri asia. :wink: Okei, voihn sitä toki säätää systeemin sellaiseksi kuin haluaa, mutta haluaisin ensin ymmärtää systeemin ennenkuin alan sitä säätämään. :wink: No niin, kiitokset vaan vastannaille Jaxenille ja Ilkalle. Autoitte suuresti. Ja nyt vaan jatkan omaa [i:2566587c39]Questiani[/i:2566587c39].
Ilkka linkki 26. toukokuuta 2005 kello 13.17
Ilkka 26. toukokuuta 2005 kello 13.17 linkki [quote:9bd46bc278="Galen"]Mutta miten ihmeessä kuokan korjaaminen auttaa kovaan maahan? :-D[/quote:9bd46bc278] "Prrrkle. Vaikka kuinka monta kertaa kuokka hajois niin tähän se oja tulee!" :lol: [quote:9bd46bc278="Galen"]No niin, kiitokset vaan vastannaille Jaxenille ja Ilkalle. Autoitte suuresti. Ja nyt vaan jatkan omaa [i:9bd46bc278]Questiani[/i:9bd46bc278].[/quote:9bd46bc278] Hyvä että vastauksista oli apua. Kuten eräs kaverini sanoi: "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain Ekstendid Kontesteja jotka voitetaan." Hänen Lhankor Mhynsä joutui 'hieman' kamppailemaan saadakseen kirjastosta kirjan.
Olorin linkki 26. toukokuuta 2005 kello 14.28
Olorin 26. toukokuuta 2005 kello 14.28 linkki [quote:aeb572fd0f="Ilkka"][quote:aeb572fd0f="Galen"]Mutta miten ihmeessä kuokan korjaaminen auttaa kovaan maahan? :-D[/quote:aeb572fd0f] "Prrrkle. Vaikka kuinka monta kertaa kuokka hajois niin tähän se oja tulee!" :lol: [/quote:aeb572fd0f] No niinpä tietysti, olishan se perisuomalainen sisu pitänyt muistaa. :-D [quote:aeb572fd0f="Ilkka"]Hyvä että vastauksista oli apua. Kuten eräs kaverini sanoi: "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain Ekstendid Kontesteja jotka voitetaan." Hänen Lhankor Mhynsä joutui 'hieman' kamppailemaan saadakseen kirjastosta kirjan.[/quote:aeb572fd0f] Heh. Ensimmäisen Extended Contestin kokee kirjaa lukiessaan. Pääsee takuulla sisälle mekaniikkaan. :D
Spinosar linkki 28. toukokuuta 2005 kello 10.51
Spinosar 28. toukokuuta 2005 kello 10.51 linkki En nhyt jaksa edes kirjaa avata ja tarkistaa, mutta minulla on mielipide, että [i:d46be5603d]common magicin[/i:d46be5603d] loitsut, riimut ja lumot voi tulla aktiivisiksi kyvyiksi. Alkuoletuksellisesti arkitaikuudella ainoastaan tuetaan toimintaa. Mutta minä pelauttaisin kyllä niin, että jos sopivasti uhraa mahtiaan, ja omistautuu asiaankuuluvalle taikuudenlajille, niin asiat aukeavat. Arkitaikuuden aktivoimisen rajoina pitäisin 10W + [i:d46be5603d]consentrate magic[/i:d46be5603d]. Velhous aktivoi loitsut. Jumaltaikuus aktivoi arkitaikuuden riimuvoimat. Ja hengellinen herääminen tuo lumojen mahdin itseaktivoituvaksi. Kuolevaisen taikuuden konsentroiminen tekee taikakyvyistä todellisia (ts. aktivoi talentit)
Olorin linkki 22. elokuuta 2005 kello 9.52
Olorin 22. elokuuta 2005 kello 9.52 linkki Periaatteessa menee saman otsikon alle, mutta tällä kertaa kysymys hahmonluonnista. Eli jos tekee hahmosta alussa jonkin Common Religionin jäsenen (kuten kirjassa Hazeelin liittyminen Vai Madar Sa:han), niin hahmo ilmeisesti saa kaikki kultin kyvyt? Käytetään nyt esimerkkinä Lanbrilia (jollaisen hahmon yritin tehdä). Saako hahmo kaikki Face of Lanbril talentit? Koska Hazeel näytti saaneen Vai Madar Sa:n common magicit ilmaiseksi. Jos näin on, niin eikö tämä ole hiukan epätasaista jos vertaa Lanbrilia (10 talenttia) vaikkapa Vai Madar Sa:han (1 spell, 1 charm, 1 feat)?
Ilkka linkki 24. elokuuta 2005 kello 14.06
Ilkka 24. elokuuta 2005 kello 14.06 linkki [quote:8a8c8ed687="Galen"]Saako hahmo kaikki Face of Lanbril talentit? Koska Hazeel näytti saaneen Vai Madar Sa:n common magicit ilmaiseksi. Jos näin on, niin eikö tämä ole hiukan epätasaista jos vertaa Lanbrilia (10 talenttia) vaikkapa Vai Madar Sa:han (1 spell, 1 charm, 1 feat)?[/quote:8a8c8ed687] Sääntökirjani on mennyt jonnekin piiloon selaamiselta, joten täytyy vain sanoa että näin äkkiseltään tuo vaikuttaa taikuudellisesti epätasaiselta. Lanbrilin palvomisesta itsestään kuitenkin tulee aikast rankasti miinusta itsestään, kun sattuu olemaan etsintäkuulutettu varas ja muutenkin hulttio, jolta katkaistaan käsi kun kiinni saadaan. Joten kai sille voi antaa vähän etua ennen kuin lähettää kissalan pojat kintereille? :-D
Olorin linkki 24. elokuuta 2005 kello 17.13
Olorin 24. elokuuta 2005 kello 17.13 linkki [quote:7b8b2bc6a4="Ilkka"]Sääntökirjani on mennyt jonnekin piiloon selaamiselta, joten täytyy vain sanoa että näin äkkiseltään tuo vaikuttaa taikuudellisesti epätasaiselta. Lanbrilin palvomisesta itsestään kuitenkin tulee aikast rankasti miinusta itsestään, kun sattuu olemaan etsintäkuulutettu varas ja muutenkin hulttio, jolta katkaistaan käsi kun kiinni saadaan. Joten kai sille voi antaa vähän etua ennen kuin lähettää kissalan pojat kintereille? :-D[/quote:7b8b2bc6a4] Hyvä huomio tuo. :D Tosiaan, kun vielä vertaa teistien sääntöjä, että jos Narrator antaa tehdä jo alussa Devoteen niin tämähän saa ilmaiseksi kaikki Affinityt ja listatut featit. Jospa joku muu esittäisi myös mielipiteensä... :-?
Spinosar linkki 25. elokuuta 2005 kello 9.40
Spinosar 25. elokuuta 2005 kello 9.40 linkki Yleisesti hahmonluonnissa kannattaa kiinnittää hieman huomiota tasapainoon, ensin että hahmolla on riittävästi mahdollisuuksia tehdä asioita [u:aa16842615](enable)[/u:aa16842615], ja toiseksi, mitkä asiat rajoittavat hahmon mahdollisuuksia [u:aa16842615](disable)[/u:aa16842615], ja onko jälkimmäisiä sopivasti liian vähän vai liikaa. Kymmenen tai kolme taikakykyä - kumpikaan ei lopultakaan ole paljon. Minä en näkisi syytä ryhtyä rajoittamaan Face of Lanbrilia, koska joku muu on vielä rajoittuneempi! [size=8:aa16842615](Jumalten pieksut, Lanbril ON [u:aa16842615]epätasainen vaihto[/u:aa16842615] - ei Issaries.)[/size:aa16842615] Mutta jos Madar Vai Sanin mystinen jousimies tuntuu liian rajoittuneelta, lienee syytä 'mahdollistaa' lisää asioita. (Perinteisesti old skool kehittää itse lisää sopivantuntuista materiaalia - ja tämä on triviaalia, en puhu nyt siitä.) Lisämahdollisuuksia irtoaa 'laajentamalla' kolmea kykyä (broad ability). [size=11:aa16842615]HQ:ssa kykyjen soveltuvuusalueen tulkitseminen on peliporukan vastuulla. Esimerkiksi, augmentoiko Korjaa kuokka-loitsu Loskalmissa ojankaivuuta? Hyvin laajalla tukinnalla tuolla loitsulla yksinään voi avata umpeutuneen ojan, kunhan oja vaan alunperin oli kuokalla kaivettu. Vaan voiko sillä sittenkään parantaa maajussia, joka kolhittiin kuokalla pää edellä ojaan? Tiukalla tulkinnalla kuokankorjuu ei ole parannusloitsu tai suoraan auta ojankaivuuta pätkän vertaa - onnea ojankaivuuseen! [/size:aa16842615] Minun [i:aa16842615]näe glorantha[/i:aa16842615]-kykyni ilmoittaa, että Vai madar Sa:n pyhät [b:aa16842615]Taivaiden Kaaren Mantrat[/b:aa16842615] kuuluisi pitää kolmessa. Myönnän, että ei ole aivan helppoa tulkita niitä moniselitteisesti. [u:aa16842615]Enable[/u:aa16842615] [b:aa16842615]Pyhä ammunta:[/b:aa16842615] feat AMPUJA/ALKULÄHDE vaikuttaa mihinkä vaan maagiseen [b:aa16842615]Kätten kaari: [/b:aa16842615] charm JOUSI/VÄLINE käypä apukeino taistelutilanteisiin [b:aa16842615]Kauskantoinen moninuoli:[/b:aa16842615] spell NUOLI/VAIKUTUS etäälle / useita asioita / yhtäaikaa [u:aa16842615]Disable[/u:aa16842615] Kaikkien mantrat toimivat kuin "jousiampuja" eivätkä mitenkään muuten. "Madar-Jousiampuja voisi nuolen mantraa toistelemalla tehokkaasti laittaa ruokaa, käydä keskustelua, myydä asiakkaille, tarjoilla, hoitaa vaihtokassaa ja pureskella khatia samaan aikaan. Lanbril-voro, joka oletti että kiireinen kaukomaalainen kojussaan ei huomaisi 'havaintosuojattua' näpistystä häkeltyy kun itämaalainen äkisti ammuu kuin lehmä. Käden käänteellä lentää lanbrilin silmään lusikallinen tulikuumaa keittoa, ja voron 'hämmennä uhri' voima kääntyykin häntä itseään vastaan. Vai Madar Sa -mies ottaa tiskin alta lyhytjousen ja vetää siihen nuolen vireeseen ja hypähtää kojunsa pöydälle tähdäten. Taikuudesta hehkuvat nuolet valottavat meille tutumman kasvokuvan Vai Madar Sa -palvojasta."