Vanha foorumi

Takaisin

PJ:llä sormi suussa

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Alec 17. toukokuuta 2005 kello 14.43
Kirjoittaja Viesti
Alec linkki 17. toukokuuta 2005 kello 14.43
Alec 17. toukokuuta 2005 kello 14.43 linkki Hyvät pitkäaikaiset pelaajat! Minun oma hahmoni (tuulilordi) alkaa olla jo aika kovalla tasolla ja hutkii taistelussa vihollisia aika kovalla kädellä. Tästä onkin kehittynyt ongelma pelinjohtajalle, joka ei enää osaa kehittää sopivia vastustajia eteeni, vaan ne ovat jotain mielikuvituksen tuotetta ja välillä todella älyttömiä! Hommasta alkaa pian mennä jo maku kun en jaksaisi taas tehdä uutta hahmoa! Olkaa ystävällisiä ja jakakaa ideoitanne minulle ( ja mahd. muille ), miten saa pelin pysymään mielenkiintoisena ja realistisena vuosien kuluessa?!
caramon linkki 17. toukokuuta 2005 kello 15.06
caramon 17. toukokuuta 2005 kello 15.06 linkki jos hahmo kerran on niin erittäin hyvä niin mahdollisesti se on myöskin vanhentunut jonkin verran ehdottaisin että jonkun sortin vanhenemis sääntöjä ottaisit mukaan joka huonontaisi joitain statseja ja parantaisi toisia...tuskin tästä nyt hirveästi on apua mutta eipä muutakaan tule oikeen mieleen. voisit tietysti koittaa myös hieman tauottaa peliä ja siirtyä välillä pj:ksi ja päästää tämän hetkinen pj hieman pelaamaan niin hetken päästä taas pelaaminen sujuu mukavemmin.
Alec linkki 17. toukokuuta 2005 kello 15.20
Alec 17. toukokuuta 2005 kello 15.20 linkki Toi PJ:ksi siirtyminen ei oo yhtään huonompi idea, mutta ongelmana on että olen vähintäänkin vuosituhannen huonoin PJ :( ! Kauan sitten koitin sitä mutta ei siitä oikeen mitään tullut! Onhan sillä hahmolla kyllä ikääkin, että taitaapa mennä hyllylle odottelemaan parempia aikoja!
Vash the Stampede linkki 17. toukokuuta 2005 kello 16.43
Vash the Stampede 17. toukokuuta 2005 kello 16.43 linkki Pistäköön jonkinmoisen doppelgangerin kimppuun. Niitä ei taida rq:ssa olla, mutta pahis identtisillä kyvyillä yms pitäis ainakin nostaa hien pintaan. Silloin tarvitaan jo älliä eikä raaka voima välttämättä riitä. Luulis jostain Dorastor-kirjasta löytyvän tarpeeksi pahoja kerppoja, Ralzakark(jos kirjoitusasu on tuonne päinkään) yms... Mitä näitä on? Delecti, Yozarian :D Pistä hahmo eph:ksi, vaikka johtamaan jotain kyläpahasta tai temppeliä ja teet uuden. Vaihtoehtoja piisaa kun jaksaa keksiä.
caramon linkki 17. toukokuuta 2005 kello 17.33
caramon 17. toukokuuta 2005 kello 17.33 linkki luulisin ainakin että jokainen pj on aluksi suhteellisen huono, ellei sitten ole oikeen syntynyt pj:ksi ja omaa luonnostaan näitä pj:n kykyjä. Itsekkin olen toiminut pj:nä noin vuoden verran ja alku oli tietysti hankala mutta kokemusta karttuu niin kyllä se siitä lähtee sujumaan.
Alec linkki 17. toukokuuta 2005 kello 17.33
Alec 17. toukokuuta 2005 kello 17.33 linkki Saattaapi olla että suurin vika pelin tylsäksi käymiseen on itsessäni! Vuosien varrella kiintymys hahmoon on kasvanut sen verran että on jopa kehittyny pieni itsesuojeluvaisto ( ei siis meininki 01 tai kuolo korjaa ), eli paha paikka ku uhkaa ni loitsu ja pakoon! Mielestäni pelin suola kuitenkin on niissä nopissa, jotka pystyvät luomaan uskomattomia onnenkantamoisia, älyttömiä temppuja ja täydellistä tohelointia! Kunnon rämäpää asenne on vielä omiaan luomaan näitä tilanteita, jotka jäävät mieleen unohtumattomina pelikertoina. Pitkäaikaisella hahmolla vaan on vaikea mennä tuolla asenteella, koska kun nopista ei tulekkaan se 01 ja keihäs lävistää kupolin, saattaapi olla itsellä rituaali-itsemurhan paikka! Taidan vain olla erityisen vaikea tapaus pelaajana, ei oo PJ:llä helppoa :-D
Koivuniemen Herra linkki 17. toukokuuta 2005 kello 17.36
Koivuniemen Herra 17. toukokuuta 2005 kello 17.36 linkki [Pistä hahmo eph:ksi, vaikka johtamaan jotain kyläpahasta tai temppeliä ja teet uuden. Vaihtoehtoja piisaa kun jaksaa keksiä.] Tästä kun vähän vihjaa PJ:lle, niin eiköhän siitä suht äkkiä jonkinlainen "seikkailu" jonkun paikan pomoksi tai vastaavaksi hoidu.
Vesa linkki 17. toukokuuta 2005 kello 17.39
Vesa 17. toukokuuta 2005 kello 17.39 linkki RQ:n sääntösysteemillä varmaan tuollainen heroilu alkaa olemaan aika yksitoikkoista. Uuden hahmon (erilaisen, luonteenpiirteet yms. yms.) tekeminen ei varmaankaan liian huono idea olisi, ja kampanjan sijoittamisen johonkin toisaalle gloranthan kolkkaan, jos siis Gloranthassa pelaatte. Uudet, ja erilaiset tapahtumat varmasti ovat mielekkäämpää pelaamisen kannalta kuin noiden überhahmojen tavoittelu ja vain pelkästään vihollisten tappaminen. Tottahan toki sitä voi mahtihahmoillekin uusia kampanjoita ja juonikuvioita väsäillä, niin että siihen tuollaiset hahmot sopivat, kannattaa siis sitä PJ:tä patistella suunnittelemaan jotakin uutta.
caramon linkki 17. toukokuuta 2005 kello 19.07
caramon 17. toukokuuta 2005 kello 19.07 linkki taidan tässä yhtyä tuohon edelliseen että hahmo hyllylle ja uutta kehiin, hyvänä ja kiinnostavana hahmona pitäisin nykyisen hahmon melkeinpä täydellistä vasta kohtaa.
Vesa linkki 17. toukokuuta 2005 kello 19.47
Vesa 17. toukokuuta 2005 kello 19.47 linkki No ei sen tarvitse olla mikään täydellinen vastakohta, sitä on maailma pullollaan erilaisia ihmistyyppejä, jotka eivät ole pelkkiä vastakohtia toisille ihmistyypeille. Jokainen ihminen on oma yksilönsä, ja miksei siis jokainen hahmokin. Kaikkein luontevinta, ja haastavinta on IMO pelata hahmoa joka ei muistuta pelaajaa itseään kovinkaan paljoa. Tottakai jokaiseen hahmoon väenväkisin ajautuu joitakin piirteitä pelaajasta itsestäänkin, mutta kun pyrkii pelaamaan hahmoa niinkuin sen luonteenpiirteet ja ideologiat yms. ovat, ja vältellä omien piirteidensä käyttö. Hahmo voi tosiaan ajatella jostakin asiasta eri tavalla, kuin itse pelaaja, hahmon kulttuurikin antaa siihen oman lisäsäväyksensä, jonka motiivit ja moraalit voivat olla aivan erilaiset kuin itse pelaajan kulttuurin ja yhteiskunnan. Luovuus kunniaan! :)
caramon linkki 17. toukokuuta 2005 kello 19.53
caramon 17. toukokuuta 2005 kello 19.53 linkki mjoo, hahmohan voisi olla vaikka vamppyyri josta tuliki sitte hyvä tai jotain vastaavaa...mieli kuvitus vaan käyttöön.
Marcus Maximus linkki 18. toukokuuta 2005 kello 10.28
Marcus Maximus 18. toukokuuta 2005 kello 10.28 linkki Siis, hahmo on [i:d8105c8a66]kuinka[/i:d8105c8a66] kova? Eihän RQ:n pykälillä nyt kovin helposti noin pääse käymään.
Alec linkki 18. toukokuuta 2005 kello 13.14
Alec 18. toukokuuta 2005 kello 13.14 linkki Ei se mun hahmo nyt mikään puolijumala ole, mut ollaan meidän peleissä koitettu hakea vähän realistisuutta ( se rotta, siis PJ ei suostu antamaan kirveelläkään seikkailujen palkinnoks taikahelyjä, haluaa kuulemma pitää taikuutta arvostettavana asiana )! Nykyään se on sitten menny sellaseks ku ennen taistelua lataa läjän loitsuja (niiden hankkiminen on ollu työn ja tuskan takana) päälle, ni vahinkoa saa laskea laskimella ja osuman jälkeiset ilmalennot alkaa olla aika älyttömiä!!! Kyllähän se PJ sitten laittaa pahoja vastuksia vastaan, jotka yleensä teurastaa koko muun porukan tai paikalta liukeneminen tulee kyseeseen (teleportaatio ei oo ihan turha loitsu)! Näin ollen viimeisestä videstä seikkailusta on tainnu kaikki kusta! Suurin ongelma on tainnu olla siinä et oon aika kärsimätön kaveri ja aika moni pulmatilanne tulee ratkottua pelkästään raa'alla väkivallalla! Oon koittanu myös älykkö tyyppejä, jotka turvautuvat aivojen käyttöön, mutta homma kusee yleensä siihen kun kyllästyn ja kaadun urheasti miekka kädessä ( yleisesti viimiset sanat vielä: Kriittistä vai ei oo edes paha )!!!
Elgarth Mortifier linkki 18. toukokuuta 2005 kello 13.29
Elgarth Mortifier 18. toukokuuta 2005 kello 13.29 linkki Ei taida olla pelisysteemin vika tämä. RQ:ssa kuppi lentää kyllä tarvittaessa nurkkaan vaikka kuinka kovalta hahmolta. JA varsinkin silloin kun tuota tarvetta ei edes ole. Laitampa kuitenkin muutaman huumorinsävyttämän idean tähän: - Kaappaa kuuvene ja tee tour de Punainen kuu - Haasta joku tunnettu sankari kaksintaisteluun - Koita päästä Cragspiderin linnaan salaa - Puhdista Dorastor kaaoksen saastasta - Mene Punaisen lepakon kulkureitille
Alec linkki 18. toukokuuta 2005 kello 13.55
Alec 18. toukokuuta 2005 kello 13.55 linkki Toi kaksintaistelu on tullu koettua ja se oli kyl tosi hauska pelikerta! PJ pisti vastaan juuri oman tasoisen tyypin (tapahtui orlanthin pyhätössä) ja se oli kyl aika vääntö! Homma meni lopuks sellaseks et kummallakin oli VP:t tuplamiinuksis ja taistelu eteni tyyliin: pari miekan iskua, peräytyminen, pari VP:tä ja takas taisteluun!!! Siinä alko ittelläkin hiki virrata! Lopputulos oli että vastus otti teleportil jalat alleen! Uuden hahmon luomisest mul on tullu pieni negatiivisuus, ku kerran tein ittelleni todella loistavan hahmon! Se oli sellanen et sillä pelaaminen oli todellista itsensä toteuttamista toisessa maailmassa ja sit se yks rotta (PJ edelleen) telotti sen kylmästi :cry: !!! Oli aika pettymys ja se rot.. PJ:kin sano et sitäki harmitti et kävi näin!!!
Assath linkki 18. toukokuuta 2005 kello 16.49
Assath 18. toukokuuta 2005 kello 16.49 linkki Siis jos oikein ymmärrän koko homman ongelma on siinä, että hahmollasi on teleportti loitsu jolla tämä voi luikkia karkuun pahan paikan tullen. Jospa yksinkertaisesti poistatte teleportaatioloitsut pelistä (otetaan vaikka vihulaisiltakin samalla)? Tai sallitte teleportaation, mutta vain suurehkon (esim. 4) mahtiuhrauksen avulla. Teleportaatio kuuluu yhdessä instahealien ja ajan kanssa pelleilyn kanssa siihen kategoriaan josta ainakaan itse en TOSIAAN halua arkipäiväisiä asioita omissa peleissäni, oli taikuus pelimaailmassa siten miten yleistä tahansa. Kaikkia näitä voi hyödyntää, mutta niiden tulee olla mielestäni poikkeuksellisia voimia, joiden käyttäminen on jo seikkailun aihe ihan sinällään. Mitä taas tulee loitsujen vetämiseen päälle ennen taistelua, niin jokaisen taistelun ei tarvi alkaa siten, että pelaajilla on aikaa käyttää loitsujaan. Vastustajilla voi myöskin olla vastataikuutta tai vastaavia keinoja poistaa magian vaikutusta. Ongelmasi on kyllä sikäli hankala, että jos ryhmä on muuttunut taikuuspatteristoiksi niin ollaan jo siinä pisteessä, jossa RQ:n pelimekaniikka ei mielestäni enää kauhean hyvin pelitä. Tietenkin voitte hankkia HQ:n jossa tätä ongelmaa ei ole ja siirtää hahmot siihen. :P
Vesa linkki 18. toukokuuta 2005 kello 18.01
Vesa 18. toukokuuta 2005 kello 18.01 linkki En haluaisi mitenkään moittia pelejäsi, mutta ainakin omalta kohdaltani näkisin tuollaisen, selkeästi hack'n slashiin perustuvan kampanjan puuduttavan ja imevän lopulta sen kaiken peli-ilon pois. Jotenkin muutenkin sellaiset "perinteiset" seikkailut, ainakin fantasian osalta, missä mennään kapakkaan juomaan kaljaa kääpiöiden kanssa ja sitten joku pyytää hakemaan kultaisen heinän jostain kaukaa, sinne mennään ja tapetaan kasapäin örkkejä ja mörkkejä ja tuodaan se kultainen heinä sitten takaisin. No ehkä tuossa vähän liian kärjistettyjä esimerkkejä, mutta varmaan tajusit mitä tarkoitin. Assathin ehdotus teleportaatioloitsujen ja vastaavien vähentämisessä olen ihan samoilla linjoilla, tottakai sitä RQ:ssa taikuutta on, mutta ei sitä välttämättä tarvitse ahmia ja käyttää ihan jatkuvasti, etenkään niitä "mahtavimpia" loitsuja jotka vaativat pitkiä rituaaleja ja seremonioita.
Alec linkki 19. toukokuuta 2005 kello 9.47
Alec 19. toukokuuta 2005 kello 9.47 linkki Nyt sit alko tapahtua! Herätetään peliporukan kanssa kauan sitten hyllylle menneet hahmot takaisin henkiin! Samalla muutetaan pelimaailma vähän dragonlance kirjojen tyyppiseks jumalien hylkäämäks maaksi, jossa taikuus on tooodella harvinaista ja arvokasta! Tarkotuksena olis tehdä kohtuu realistinen maailma, juurikin tollasten kävelevien loitsu varastojen välttämiseksi! Mitä mieltä ootte tälläsest viritelmäst, et nostaa taikuuden arvon kattoon sen harvinaisuudella, kokemuksia? Saan sitte käyttöön mun vanhan kunnon jousiampujan, ni pelityyliki vaihtuu siitä hack'n'slashist hiiviskelyyn ja jousella ruimimiseen ( yleensä nuolia on enemmän omien tyyppien selissä ku vastustajissa :lol: ) Täytyy nyt vielä toivoa et PJ on kehittäny jonkun mielenkiintoisen seikkailun läpikäytäväksi!
caramon linkki 19. toukokuuta 2005 kello 11.22
caramon 19. toukokuuta 2005 kello 11.22 linkki no tuo järjestelmä ainakin luulisi ratkaisevan ongelman.
Elgarth Mortifier linkki 19. toukokuuta 2005 kello 12.24
Elgarth Mortifier 19. toukokuuta 2005 kello 12.24 linkki Hivenen asiaa sivuten on mainittava, että oma kompastuskiveni ja porukkamme kiinnostuksen lopahtaminen RQ:hun oli juurikin magian yliammunta kovan tason kampanjoissa. Sylfeillä lentely ja teleporttailu ottavat tärkeitä elementtejä pelistä pois. Puhumattakaan tökeröstä Kilpi-25 loitsusta, jonka eräs neropatti sai luikerreltua peliin mukaan. Myöskin Tp-matriisien exponentiaalisesti kasvanut määrä yhdistettynä kaiken maailman apuhenkiin ja lumouksiin teki hahmoista turhan mahtavia. Hankkikaa Hq unohtakaa hack'n slash ja aloittakaa tarinankerronta !! (Suosittelen.) Toki en väitä, ettei tarinankerronta Rq:ssakin onnistu, mutta Hq on siihen kerrassaan loistavan eeppinen järjestelmä.
Rvot linkki 21. toukokuuta 2005 kello 21.12
Rvot 21. toukokuuta 2005 kello 21.12 linkki Kyllähän se on pelinjohtajan hengen heikkoutta, jos ei mukamas lähiympäristöstä, saati sitten koko Gloranthasta löydy kaveria, joka kepittää kuinka koviksen pelaajahahmon tahansa 1-0. Siis tietysti vain siinä tapauksessa, että tällaiseen kurinpalautukseen ilmenee todellista tarvetta. Tästä tietysti poikkeuksena pelaajahahmo, joka vastikään pääsi vetämässäni kampanjassa RuneQuestin läpi. Spider 1, RuneQuest 0. Toki kyseessä oli kokenut pelaaja, joka on treenannut RuneQuestin pelaamista yli 10 vuotta. Silti tämä oli hatunnoston arvoinen suoritus. Legenda jää epäilemättä elämään, vaikkakaan ei välttämättä itse sankari.
Assath linkki 23. toukokuuta 2005 kello 11.11
Assath 23. toukokuuta 2005 kello 11.11 linkki [quote:2da8654e5a="Rvot"]Tästä tietysti poikkeuksena pelaajahahmo, joka vastikään pääsi vetämässäni kampanjassa RuneQuestin läpi. Spider 1, RuneQuest 0. Toki kyseessä oli kokenut pelaaja, joka on treenannut RuneQuestin pelaamista yli 10 vuotta. Silti tämä oli hatunnoston arvoinen suoritus. Legenda jää epäilemättä elämään, vaikkakaan ei välttämättä itse sankari.[/quote:2da8654e5a] Pelitaitoko se RQ:ssakin on se mikä jyllää? Eikö se, että pääsee kamppanjan läpi hengissä RQ:ssa (tai missä vaan roolipelissä) ole enemmänkin pelinjohtajasta ja onnesta kiinni kuin pelaajasta? Kamppanjan selviäminenhän on juuri niin vaikeaa tai helppoa kuin pelinjohtaja tahtoo sen olevan. Myöskään kamppanjan läpäiseminen hegissä ei välttämättä ole mielestäni mikään itseisarvo vaan ihan yhtä paljon voi olla syytä juhlia sitä jos menehtyy kamppanjan kuluessa. Asiallinen kuolema on mielestäni paljon parempi päätös sankarin uralle kuin tylsä eläkkeelle vetäytyminen. Onnea kaverillesi kaikesta huolimatta.
Alec linkki 23. toukokuuta 2005 kello 12.15
Alec 23. toukokuuta 2005 kello 12.15 linkki Tuossa on viisaita sanoja ylhäällä! Hyvä noppatuuri on iso tekijä roolipeleissä ja siinä mielestäni se hauskuus onkin! Jos luette ton Parhaita kämmejä mun viimeisen tekstin, ni vaik koko seikkailu kusi totaalisesti se ei paljoa haitannu ku sai nauraa kippurassa noppalukemien jäädessä pöydälle (ei olisi haitannut vaikka oltaisiin kuoltu porukalla,sen verran hauskaa meillä oli)!
Ilkka linkki 23. toukokuuta 2005 kello 14.58
Ilkka 23. toukokuuta 2005 kello 14.58 linkki [quote:90f8c145ca="Elgarth Mortifier"]Hankkikaa Hq unohtakaa hack'n slash ja aloittakaa tarinankerronta !! (Suosittelen.)[/quote:90f8c145ca] Kuten myös... mutta kolmella huutomerkillä... !!! :P [quote:90f8c145ca="Elgarth Mortifier"]Toki en väitä, ettei tarinankerronta Rq:ssakin onnistu, mutta Hq on siihen kerrassaan loistavan eeppinen järjestelmä.[/quote:90f8c145ca] Ja kun pienellä juonella saa pelaajatkin innostumaan tarinoista, niin se vasta on uskomatonta... [b:90f8c145ca]Pelaaja:[/b:90f8c145ca] "Mun Zorak Zorania potuttaa kun noi tuulihatut lentelee ympäriinsä! Mä haluun näääääin ison varjon, joka osaa lentää, kantaa mua mukana ja pelottaa vastustajat kilsan päästä." [b:90f8c145ca]Peejii:[/b:90f8c145ca] "No... niin... tota... Miksköhän ZZ omistaisi sellasen? Väsäisitkö jonkun pikku tarinan missä se saa sen? Voisin antaa siitä muutaman heropojon..." [b:90f8c145ca]Pelaaja:[/b:90f8c145ca] "Joo! Siinä pitää olla tappelusta ja syömistä ja..." Tämän jälkeen sitten lätkii tarinaan numerot ja muutaman juonenkäänteen ja seikkailu on kirjoittanut itse itsensä! Siinä sessiossa on ainakin yksi pelaaja, jolla on kybällä motivaatiota...
Alec linkki 23. toukokuuta 2005 kello 16.25
Alec 23. toukokuuta 2005 kello 16.25 linkki Koitin tossa selata tota Hq keskustelua, mut en oikeen saanu mitään irti! Kun nyt olette suositelleet kyseistä peliä, ni voisiko joku kertoa mistä löytää yleisen kertomuksen pelistä ( siis mikä, missä, millon ja mitä ), tai vaikka raapustaa jotain alle, pelaajalle joka ei ole ennen kuullut edes moisesta!!! Oon sen verran ennakkoluuloton et saitte mielenkiinnon heräämään!
Ilkka linkki 23. toukokuuta 2005 kello 16.32
Ilkka 23. toukokuuta 2005 kello 16.32 linkki Mitä!? Tässähän on ihan selvästi puutostauti, johon löytyy lääke heti: http://www.heroquest-rpg.com/ Sinne korjaamaan ja heti... klikkaa ylänurkassa olevaan New Here? linkkiä. Suomenkielisiä selvityksiäkin löytyy netistä varmasti, mutta jonkun muun täytyy antaa niihin osotteet.
Elgarth Mortifier linkki 23. toukokuuta 2005 kello 20.39
Elgarth Mortifier 23. toukokuuta 2005 kello 20.39 linkki Pistetäämpä pieni vertailuesimerkki oman porukkamme muutoksesta linjalla RQ - HQ . Runen aikaan(karkea karrikointi) : PJ: Taistelu alkaa. Ilmoittakaa aikomuksenne. Minä: Lyön ykkösellä täysmahkulla, nelosella ja seiskalla puolimahkulla liittolaishenki taikoo suoja-kasia, apuhenki 1 taikoo befudlen.... Pelaaja1: Alota jo ih:t. Heroquestin aikaan: Pj: Tulevan taistelun osapuolet tirkistelevät kypärän visiireistä toisiaan, adrenaliini pumppaa suonissa ja rukouksia lausutaan jumalille... Minä: Nostan keihääni korkealle ilmaan ja kajautan kuuluisan sotahuutoni ilmoille, Urox antaa jaloilleni vauhtia ja käsivarsiini voimaa rynnätessäni vimmaisena kohti vihollisia... Pelaaja1 : Katson tyytyväisenä Elgarthin sotahuudon lamauttavaa vaikutusta vihollistemme riveissä. Hetkeäkään epäröimättä yhdyn tämän jollotukseen ja lähden omaan rynnäkkööni.... Taisteluesimerkki on vieläpä huono tuomaan esille sitä eroa, mikä ainakin meillä on kerronnan värikkyyteen syntynyt.
Guzmo linkki 26. toukokuuta 2005 kello 18.30
Guzmo 26. toukokuuta 2005 kello 18.30 linkki Käy kokeileen Dorastoria :wink:
Vash the Stampede linkki 8. kesäkuuta 2005 kello 21.22
Vash the Stampede 8. kesäkuuta 2005 kello 21.22 linkki Huoh! Ensinnäkin, pelaaja ei päässyt kampanjaa läpi. Hän pelasi RQ:n läpi. Oikeasti. Hän voitti pelinjohtajan, suurinpiirtein. Jälleen Rvot voi kiistää tai myöntää tämän kommentin. Mutta who cares? Sitten jotain ihan muuta, vaikka kyseessä onkin karkea karikatointi tai jokin muu erittäin ihmetystä herättävä sana: [quote:efe73beb38]PJ: Taistelu alkaa. Ilmoittakaa aikomuksenne. Minä: Lyön ykkösellä täysmahkulla, nelosella ja seiskalla puolimahkulla liittolaishenki taikoo suoja-kasia, apuhenki 1 taikoo befudlen.... Pelaaja1: Alota jo ih:t. Heroquestin aikaan: Pj: Tulevan taistelun osapuolet tirkistelevät kypärän visiireistä toisiaan, adrenaliini pumppaa suonissa ja rukouksia lausutaan jumalille... Minä: Nostan keihääni korkealle ilmaan ja kajautan kuuluisan sotahuutoni ilmoille, Urox antaa jaloilleni vauhtia ja käsivarsiini voimaa rynnätessäni vimmaisena kohti vihollisia... Pelaaja1 : Katson tyytyväisenä Elgarthin sotahuudon lamauttavaa vaikutusta vihollistemme riveissä. Hetkeäkään epäröimättä yhdyn tämän jollotukseen ja lähden omaan rynnäkkööni.... [/quote:efe73beb38] Tässä on kyllä pj:n huonoutta, jos hän ei ole rq-aikaan osannut kuvailla tilanteita kunnolla. Tämä on vaan minun mielipide. Eihän rq:n systeemi sulje pois kiukulla kuvailtuja tilanteita. Vaikka systeemit ovat todella erilaiset ja sääntöjen puolesta painotus on täysin eri asioissa, niin pitää nyt hieman lukea rivien välistä. Onhan jo Cormacin tarinassa niin loistavia läppiä, että ei mitn järkeä! Pelisysteemistä ja mekaniikasta huolimatta PJ:llä pitää(minun mielipide) olla kyky kertoa pelin tapahtumat tarinana jota väritetään koko ajan pienillä vivahteilla pelaajien ominaisuuksista ja luonteenpiirteistä, vihollisten toimista, säästä, nakkimakkaroiden hinnoista, karsikon lepakoista yms... Toivottavasti kyseessä on TODELLA karkea karrikointi. Muuten palaa käämi.
GoingDown linkki 9. kesäkuuta 2005 kello 8.14
GoingDown 9. kesäkuuta 2005 kello 8.14 linkki [quote:3a721ac196="Vash the Stampede"]Huoh! Ensinnäkin, pelaaja ei päässyt kampanjaa läpi. Hän pelasi RQ:n läpi. Oikeasti. Hän voitti pelinjohtajan, suurinpiirtein. Jälleen Rvot voi kiistää tai myöntää tämän kommentin. [/quote:3a721ac196] Ihan mielenkiinnosta kysyn. Kuinka RQ:n voi pelata läpi? [quote:3a721ac196] Tässä on kyllä pj:n huonoutta, jos hän ei ole rq-aikaan osannut kuvailla tilanteita kunnolla. Tämä on vaan minun mielipide. Eihän rq:n systeemi sulje pois kiukulla kuvailtuja tilanteita. Vaikka systeemit ovat todella erilaiset ja sääntöjen puolesta painotus on täysin eri asioissa, niin pitää nyt hieman lukea rivien välistä.[/quote:3a721ac196] Ehdottoman samaa mieltä. Mikä estää RuneQuestissa pelinjohtajaa ja pelaajia kuvailemasta taistelua samalla tavalla? Pelinjohtaja voi kannustaa tähän esimerkiksi antamalla pieniä bonuksia heittoihin pelaajille, jotka kuvailet toimensa elävästi.
Vash the Stampede linkki 9. kesäkuuta 2005 kello 12.44
Vash the Stampede 9. kesäkuuta 2005 kello 12.44 linkki Ihan mielenkiinnosta kysyn. Kuinka RQ:n voi pelata läpi? Sitä mekin on ihmetelty, mutta niin siinä ilmeisesti on käynyt. Mutta kuin niin monesti vielä C64 ja ehkä Atari/Amiga -aikoihin pelin läpi päästyä ruudulle ilmaantui teksti - Game over. Ehkä näin myös ko. pelaajan tapauksessa, sillä tästä ei ole sen enempää puhuttu, kyllä se niin lujaa otti kalloon. Eihän se mies vienyt mennessään kuin kaikki Koillis-Sartarin artefaktit ja taikaesineet, pienestä tp-matriisista Mustiin Säilöihin(toim.huom. Säilä, kuten se miekka - ei Säilö, kuten jokin hikinen varasto Aldachurin kujilla) ja Hienoihin Vaatteisiin. Pelaaja kuitenkin päätti parantaa suoritustaan ja kehitteli itselleen uuden hahmon, joka on saanut osakseen ehkä turhaakin vihamielisyyttä johtuen pelaajasta sekä hahmon hieman "kyseenalaisesta" historiasta Lunarilaisten ikeen alla.
humis linkki 9. kesäkuuta 2005 kello 12.55
humis 9. kesäkuuta 2005 kello 12.55 linkki [quote:e9d68c7514="GoingDown"] Ehdottoman samaa mieltä. Mikä estää RuneQuestissa pelinjohtajaa ja pelaajia kuvailemasta taistelua samalla tavalla? Pelinjohtaja voi kannustaa tähän esimerkiksi antamalla pieniä bonuksia heittoihin pelaajille, jotka kuvailet toimensa elävästi.[/quote:e9d68c7514] Ei mikään. Minä ainakin kuitenkin luin alkuperäisen viestin omakohtaisena kokemuksena, ja itsellänikin on samanlaisia kokemuksia. HQ:ssa on monia mekanismeja, jotka tukevat ja vaativat monimuotoista kuvailua. Tärkeimpänä pelimekaniikka, joka ei mitenkään rajoita konfliktia mihinkään tiettyyn muotoon. RQ:ssa sen sijaan on hyvinkin rakenteinen taistelujärjestelmä, jota on vaikea luotettavasti laajentaa ja johon laiska helposti rajoittuu.. ja kun rajoittuu, tulee taistelusta juurikin iskuhetkien laskemista ja "mä lyön" "se torjuu" -sarjoja. Yksi huomattavan tärkeä, muttei mitenkään välittömästi selkeä osa HQ:n kyvyssä tuottaa eläväistä ja aitoa peliä on se tapa, millä hahmot kulttuuri-, työ-, ihmissuhde- ja uskontoavainsanojen avulla sidotaan tiiviisti yhteisöihin niin että se vaikuttaa myös olennaisesti pelin mekaniikassa.
Elgarth Mortifier linkki 9. kesäkuuta 2005 kello 15.29
Elgarth Mortifier 9. kesäkuuta 2005 kello 15.29 linkki Tottakai esimerkki ol iäärikarrikoitu, mutta myös totisinta totta. Koitin lähinnä vihjata mihin suuntaan pelimekaniikka painottuu. Tarinankerrontaa nyt ei rajoita edes D&D. Meillä nyt vain tilanne meni niin, että Rq:sta sukeutui sääntöpeli ja Hq:sta tarinankerronta. Ehkä iälläkin on tosin jotain merkitystä.
Marcus Maximus linkki 9. kesäkuuta 2005 kello 15.34
Marcus Maximus 9. kesäkuuta 2005 kello 15.34 linkki [quote:a6ab384d27="humis"]HQ:ssa on monia mekanismeja, jotka tukevat ja vaativat monimuotoista kuvailua. Tärkeimpänä pelimekaniikka, joka ei mitenkään rajoita konfliktia mihinkään tiettyyn muotoon. RQ:ssa sen sijaan on hyvinkin rakenteinen taistelujärjestelmä, jota on vaikea luotettavasti laajentaa ja johon laiska helposti rajoittuu.. ja kun rajoittuu, tulee taistelusta juurikin iskuhetkien laskemista ja "mä lyön" "se torjuu" -sarjoja.[/quote:a6ab384d27] Minä taas kun olin silloin jo varsin kuvailevalla linjalla olen kokenut HQ:n systeemin aika turhauttavaksi tässä suhteessa. Lähinnä koska abstraktiotaso on niin über, että yhtäältä mistään on aika vaikea saada kiinni systeemin puolella, ja toisaalta koska systeemi on niin villi, että mikä tahansa aloite voi johtaa aika villeihin tuloksiin. Siis; kun ahdistan vihulaista miekalla majatalon seinää vasten, ja hän puolustautuu jollain todella yllättävällä tai absurdilla tavalla, juoni kieltämättä römpsähtää eteenpäin, mutta tehdyn toiminnan seurausten ennustettavuus on liian huono. Siis, jos miekkataistelutaitoa tuossa tilanteessa menestyksekkäästi vastustetaan vaikka luonteenpiirteellä (itsepäinen) tai vaikka jollain sosiaalisella taidolla (kaverit majatalossa liittyvät tappeluun). Tämä on toki pelinjohtajatulkinnoista kiinni -- sikäli vahvasti, että ainakaan HW ei oikein antanut evästä tällaisten tyyliseikkojen hanskaamiseen. Se, että mistään ei oikein saa kiinni liittyy esimerkiksi seuraajiin, jotka kantavat mielellään AP:nsa sankarin AP:eiden seuraksi, ja näin ovat itsenäisten entiteettien sijasta sankarin lisämuskelia. Jos säännöille antaa vallan, niin seuraajasääntöjä ja sosiaalisia suhdesääntöjä ja luonteenpiirresääntöjä vähän liian innolla käyttämällä saa paljon kummallista aikaan. Nojoo. Mä en yleisesti ottaen vain diggaile siitä, että rakkaus tai lojaalisuus saa kriittisen tärkeän pistearvon -- se aiheuttaa minun pelikokemukselleni aika päinvastaisen ilmiön kuin yllä kuvattu. Kun rakkaus toimii nopilla niin hyvää jatkoa. :-) (Tällä foorumilla on varmaan jossain joku iankaikkinen threadi tätä sotaa varten...)
humis linkki 9. kesäkuuta 2005 kello 17.14
humis 9. kesäkuuta 2005 kello 17.14 linkki [quote:f26251cea8="Marcus Maximus"] Se, että mistään ei oikein saa kiinni liittyy esimerkiksi seuraajiin, jotka kantavat mielellään AP:nsa sankarin AP:eiden seuraksi, ja näin ovat itsenäisten entiteettien sijasta sankarin lisämuskelia.[/quote:f26251cea8] Olen itse asiassa aivan samaa mieltä siitä, että HQ on tässä mielessä paljon raskaampi vetää kuin RQ. Ainakin meidän pelissä huomasi, että peliryhmämme vaatimukset uskottavalle ja elävälle kerronnalle kasvoivat huimasti, mutta järjestelmä ei täysin pysynyt perässä. Järjestelmä tuottaa abstraktia vihjeinformaatiotaan sen verran vähän, ettei siitä ole vielä mitenkään täysin vaivatonta repiä konkreettista stooria. Sivumennen sanoen, viime aikoina olen muutenkin miettinyt lähinnä järjestelmiä, jotka tarjoaisivat resoluutiossaan ja yleensäkin nimenomaan paljon vihjeitä, väriä ja mahdollisuuksia joista repiä inspiraatiota, mutta jotka eivät varsinaisesti pakota mihinkään. [quote:f26251cea8] Nojoo. Mä en yleisesti ottaen vain diggaile siitä, että rakkaus tai lojaalisuus saa kriittisen tärkeän pistearvon -- se aiheuttaa minun pelikokemukselleni aika päinvastaisen ilmiön kuin yllä kuvattu. Kun rakkaus toimii nopilla niin hyvää jatkoa. :-)[/quote:f26251cea8] Mua kiinnostais tosi paljon päästä selville siitä, mikä tän mielipide-eron aiheuttaa. En vain osaa tehdä mitään järkevämpää keskustelunaloitusta kuin "voitko analysoida jonkin esimerkkipelin, jossa tämä on tullut esille". [quote:f26251cea8](Tällä foorumilla on varmaan jossain joku iankaikkinen threadi tätä sotaa varten...)[/quote:f26251cea8] Muistaakseni neljä tähän mennessä ;). Mutta hittovie, jos nämä kaikki ketjut lukisi järjestyksessä, huomaisi ihan uskomattoman kehityksen argumentaation tasossa, vastapuolen ymmärtämisessä ja yleensäkin tiedon lisääntymisessä.
Alec linkki 20. kesäkuuta 2005 kello 11.11
Alec 20. kesäkuuta 2005 kello 11.11 linkki Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, päätin ratkaista tympäätymis ongelman siirtymällä itse pelinjohtajaksi (HQ hävisi tällä kertaa). Porukassa näyttää muutenkin olevan se ongelma että nykyisellä PJ:llä alkaa motivaatio olla jo lopussa! Nyt pyytäisinkin vinkkiä foorumilaisilta uudelle täysin "vihreälle" PJ:lle! Pistäkää jatkoa ketjuun tai näyttäkää linkillä, mutta tarvitsisin apua seuraaviin kysymyksiin, kiitos: Seikkailu, joka nostaisi porukan motivaation hurmostilaan (en uskalla aloittaa sooloilulla)? Porukka on taidoiltaan keskitasoa. Miten olette palkinneet pelaajia seikkailuista? En haluaisi antaa palkinnoksi mitään aivan älyttömiä taikahelyjä, mutten haluaisi nirsoillakkaan! Ja sitten muuten vaan vinkkejä, mitä käyttää ja mitä välttää!
Koivuniemen Herra linkki 21. kesäkuuta 2005 kello 11.12
Koivuniemen Herra 21. kesäkuuta 2005 kello 11.12 linkki Alec: [Miten olette palkinneet pelaajia seikkailuista? En haluaisi antaa palkinnoksi mitään aivan älyttömiä taikahelyjä, mutten haluaisi nirsoillakkaan! ] Riippuu kuka tai mikä palkitsee seikkailijat. Jos seikkailijat on palkannut jonkinlainen kultti tai muu jänskä järjestö niin kertakäyttöisiä riimuloitsuja on hyvä tarjoilla jotka vaikuttavat mahtavilta mutta joita ei koskaan käytetä (säästetään pahan päivän varalle). Jos taas seikkailut ovat "hei tuol on luola, mennään kattoo"-tyyppisiä niin ei välttämättä kannata antaa pelaajille mitään leluja. Tämä simuloi seikkailijaelämän riskaabelia puolta. Tai jos pelaajia, tai pelaajien kavereita, on paljon niin sen mörön luolan voi vaikka valloittaa ja rakennuttaa linnoituksen siihen päälle.
Vash the Stampede linkki 21. kesäkuuta 2005 kello 12.35
Vash the Stampede 21. kesäkuuta 2005 kello 12.35 linkki Jos pelaajat "osaavat" pelata, niin kyllä heidänkin pitäisi tietää, että palkkio ei aina välttämättä ole mitään konkreettista. Eikö pelaajille vuosien varrella kertynyt sankarien maine ole jotain taikapistematriisia arvokkaampi? Tai äänestäjien luottamus tulevissa vaaleissa, jos joku sellaista on joskus pelauttanut. Kehittäkää pelaajille jotain omia henkilökohtaisia tavoitteita - suvun perhekalleuksien palauttaminen omalle paikalleen, klaanin kunnian palautus, kultille tärkeä esine (ei ole pakko olla mikään kirjasta löytyvä, pj osaa keksiä itse) esim. Orlanthin kaikkien tuntema ja vihollisten pelkäämä Ukkoslinko jolla voi paiskoa ukkoskiviä paremmin tms... Jos palkkiona on aina jokin normi taikaesine, niin kyllähän siihen kyllästyy hyvinkin nopeasti. "Ai jaa, taas yks tp-matriisi. Hitto, taikapisteitä on jo 67, mihinkähän sormeen minä tämän sormuksen laittaisin?" Tai jos henk.koht. palkkiot eivät riitä, niin pj:hän voi rakentaa sellaisen "seikkailun" että sitä ei varmasti pelaa hetkessä läpi - puolusta omaa maatasi hamassa tulevaisuudessa tapahtuvalta vihollisarmeijoiden hyökkäykseltä. Kampanjaan pitäisi minun mielestä saada kehitettyä se punainen lanka, jota pelaajat pitkällä aikavälillä jahtaavat.
Assath linkki 21. kesäkuuta 2005 kello 14.55
Assath 21. kesäkuuta 2005 kello 14.55 linkki [quote:a08fcf6049="Vash the Stampede"]Huoh! Ensinnäkin, pelaaja ei päässyt kampanjaa läpi. Hän pelasi RQ:n läpi. Oikeasti. Hän voitti pelinjohtajan, suurinpiirtein.[/quote:a08fcf6049] Minä olen kyllänyt pudonnut kuin eno veneestä. Voisko joku selittää mitä helvettiä tämä oikein tarkoittaa? Onko PJ:n valtaa maailmaan ja tapahtumiin kenties rajoitettu jollain tavalla? Jos ei niin minua kyllä kiinnostaa kuulla miten voi voittaa PJ:n, kun tämä on se joka määrittää luonnolait, yhteiskuntarakenteet ja viime kädessä jopa hahmojen ajatukset ja toimet. Jos saan itseäni tyydyttävän vastauksen, niin lupaan lähteä voittamaan oman maailmamme Jumalaa ihan saman tien.
Koivuniemen Herra linkki 22. kesäkuuta 2005 kello 8.06
Koivuniemen Herra 22. kesäkuuta 2005 kello 8.06 linkki [quote:4215c0e0a1="Assath"][quote:4215c0e0a1="Vash the Stampede"]Huoh! Ensinnäkin, pelaaja ei päässyt kampanjaa läpi. Hän pelasi RQ:n läpi. Oikeasti. Hän voitti pelinjohtajan, suurinpiirtein.[/quote:4215c0e0a1] Minä olen kyllänyt pudonnut kuin eno veneestä. Voisko joku selittää mitä helvettiä tämä oikein tarkoittaa? Onko PJ:n valtaa maailmaan ja tapahtumiin kenties rajoitettu jollain tavalla? Jos ei niin minua kyllä kiinnostaa kuulla miten voi voittaa PJ:n, kun tämä on se joka määrittää luonnolait, yhteiskuntarakenteet ja viime kädessä jopa hahmojen ajatukset ja toimet. Jos saan itseäni tyydyttävän vastauksen, niin lupaan lähteä voittamaan oman maailmamme Jumalaa ihan saman tien.[/quote:4215c0e0a1] Täytyy järjestää vallankumous ja syöstä PJ vallasta.
Vash the Stampede linkki 22. kesäkuuta 2005 kello 14.13
Vash the Stampede 22. kesäkuuta 2005 kello 14.13 linkki Noh. Jos ihannetilanteessa kaikki pelaajat läpäisevät "kampanjan" yhtäaikaa, niin ko. pelaajalla oli omat agendat jotka se suoritti kesken muiden seikkailujen ja siirtyi ajasta ikuisuuteen. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut(ole!), mutta ihmetytti se vain.
Alec linkki 23. kesäkuuta 2005 kello 15.25
Alec 23. kesäkuuta 2005 kello 15.25 linkki Ostin itselleni ton aarnikotkien saari-kirjan ja ajattelin heittää pelaajaporukan sinne seikkailee, mut lukiessani kirjaa alko noi aarteet vähän ihmetyttää. Onko teidän peleissä ihan normaalia että aarteet seikkailuista on jotain 10 000 lunaria ja mahtavista mahtavin artifakti? Kun vertaan meijän peleihin ni en oo ikinä saanu 2000 lunaria enempää seikkailusta ja PJ on pitäny taikaesineet tooodella harvinaisina ( 4 pisteen taikapistematriisi alkaa olla jo aika huippu löytö )! Onko teidän peleissä pelaajilla rahaa ku roskaa ja taikahelyjä vaikka muille jakaa? Kun lähin vertaamaan mun parasta hahmoa ton kirjan EPH:hin ni aika mitättömältä mun hahmo vaikutti! Mitä olette mieltä, pitäisikö jatkaa kitsasta linjaa ja nostaa hahmojen kyvyt tärkeään asemaan vai mennä kirjan mukaan ja antaa pelaajille kunon aarteita?
Rvot linkki 26. kesäkuuta 2005 kello 11.44
Rvot 26. kesäkuuta 2005 kello 11.44 linkki [quote:002c6f320b="Vash the Stampede"]Noh. Jos ihannetilanteessa kaikki pelaajat läpäisevät "kampanjan" yhtäaikaa, niin ko. pelaajalla oli omat agendat jotka se suoritti kesken muiden seikkailujen ja siirtyi ajasta ikuisuuteen. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut(ole!), mutta ihmetytti se vain.[/quote:002c6f320b] Parahin Vash, et ole ainoa jota tämä (surullisen)kuuluisa tapahtumaketju ihmetytti suuresti. Toisaalta, olinhan päässyt seuraamaan kyseisen hahmon pyrintöjä jo vuosien ajan, joten minun olisi ehkä pitänyt aavistaa jotain. Mutta täytyy myöntää, että Spiderin raudanluja päättäväisyys Viimeisellä Ovella yllätti jopa kaikenkarvaisia seikkailijanalkuja kuriin laittaneen PJ:n. Aivan yhtä lailla kuin se yllätti, ellei suorastaan lamaannuttanut, ainoan Spiderin mahtia haastamaan kyenneen sankarin, Okravuorten laaksoa (lähes) hallitsevan Lohikäärmepapinkin. Niinpä Spiderin vuosien ajan tekemä tutkimus- ja pohjustustyö palkittiin, kun hän sulki Oven perässään, täytti kohtalonsa ja voitti RuneQuestin, puhtaasti. Rauha hänen muistolleen ja kunnia hänen tuleville teoilleen!
Olorin linkki 26. kesäkuuta 2005 kello 21.51
Olorin 26. kesäkuuta 2005 kello 21.51 linkki [quote:593da41238="Alec"]Ostin itselleni ton aarnikotkien saari-kirjan ja ajattelin heittää pelaajaporukan sinne seikkailee, mut lukiessani kirjaa alko noi aarteet vähän ihmetyttää. Onko teidän peleissä ihan normaalia että aarteet seikkailuista on jotain 10 000 lunaria ja mahtavista mahtavin artifakti?[/quote:593da41238] Kannattaa huomioida että nuo seikkailut tuppaavat olemaan, anteeksi kielenkäyttöni, aika perkeleen vaarallisia. Joten isosta vaarasta iso palkka.
Alec linkki 28. kesäkuuta 2005 kello 14.58
Alec 28. kesäkuuta 2005 kello 14.58 linkki Joo ei noi seikkailut ihan kaikil marjanpoimijoil oo!!! Siel saarel kyl heittää lusikan nurkkaan aikast äkkiä, mut saanpahan ainakin jotain kirjoteltavaa noihin parhaisiin mokiin ja viimeisiin sanoihin! Onkos kukaan tehny mitään omia seikkailuja tonne aarnikotkien saarel ja kirjotellu niitä ylös? Jos on ni laittakaa linkki ylös, tack.
Rvot linkki 28. kesäkuuta 2005 kello 15.28
Rvot 28. kesäkuuta 2005 kello 15.28 linkki Itsekin joskus esihistoriallisina aikoina Aarnikotkien Saarella seikkailleena täytyy myöntää, että ei juurikaan uskaltauduttu mihinkään 'oikeaan' seikkailuun, joita kirjassa oli ilmeisesti kuvattu (en ole kirjaa lukenut). Tuulenmiekat ynnämuut jätettiin suosiolla rauhaan ja keskityttiin marjojen poimimiseen ja muutaman satunnaisen örkin ja broon nirhaamiseen jossain Surltin lähistöllä. Mielestäni on ihan OK homma, että kampanjasta löytyy sellaisia paikkoja ja 'seikkailuja', joista hahmot itsekin tiedostavat että niihin ei ole asiaa seuraavaan kymmeneen vuoteen.
Alec linkki 29. kesäkuuta 2005 kello 8.39
Alec 29. kesäkuuta 2005 kello 8.39 linkki No niin, ensimmäinen seikkailu PJ:nä nyt sitten takana ja hyvin meni! Hauskaa oli ja kun valkkasin seikkailun viel huolel tuolt Nysalorin sivuilta, ni voin katsoa onnistuneeni ihmisenä ja roolipelaajana! Vanha PJ:kin kuulemma löysi kauan kadotetun motivaation takas ja näyttäis siltä et mulla aukenee tästä vielä ura PJ:nä! Iso kiitos kaikille jotka vastailivat tähän osioon ja auttoivat peliporukkamme takaisin pelaamisen makuun :-D !!!
caramon linkki 3. maaliskuuta 2006 kello 18.04
caramon 3. maaliskuuta 2006 kello 18.04 linkki Jatkan nyt tähän samaan aiheeseen. olen itsekkin täysin jumissa peejiinä. pelihahmot, kaksi kumppanusta, toinen humaktin noviisi ja toinen mainetta etsivä soturi ovat tällä hetkellä easwallin provinsissa easen kylässä/kaupungissa majatalossa, enkä todellakaan tiedä mitä seuraavaksi teen, pääni on täysin tyhjä. kaipasin jotain ideoita, lähtö kohtia, tuohon tilanteeseen. molemmat ovat toimineet haltioiden apuna edellisissä peleissä mutta en jaksa tunkea suippokorvia jokaiseen pelikertaan. kiitos jo etukäteen.
Alec linkki 3. maaliskuuta 2006 kello 20.29
Alec 3. maaliskuuta 2006 kello 20.29 linkki Aina on hauskaa pistää pelaajat oikein kunnon dilemman eteen. Nyt kun pelaajat on ystäviä haltioiden kanssa (tai ainakin yhteistyössä), niin tee sama vaikka kääpiöillä. Sitten kun pelaajat ovat keränneet itselleen mukavasti ystäviä kummaltakin puolelta ja kaikki on hyvin, niin sitten kunnon konflikti haltioiden ja kääpiöiden välille. Tässä saakin sitten pelaajat miettiä kumman puolelle astua vai koittaakko pysyä puolueettomina. Tämmöisestä saa vaikka mitä moraalikysymyksiä pelaajien eteen, joita sitten pohtia miten edetä. Homma vaik vois päättyä et pelaajat setvivät mikä aiheuttaa ongelman ja selvittää sen. Palkkiona alueen haltioiden ja käpiöiden ikuinen ystävyys etc etc... Tosta kunnon Pj kehittää vaikka mitä yhteentörmäyksiä, jotka saavat pelaajat vääntelehtimään tuskissaan miten selvitä kunnialla. Esim. pelaajat voivat saada tehtäväksi kääpiöiltä salamurhata joku haltia, jonka kanssa pelaajat ovat ystäviä ym. Jotenki mä tykkään ku pelaajat joutuvat oikeen jonkun major ongelman eteen ja lopulta saavat koko homman klaarattua ja kaikki juhlii niitä sankareina. Taas vaihtoehtoisesti pelaajien valinnoista riippuen tuosta voi syttyä joku 100 vuotinen sota, jossa pelaajat valitsevat puolensa kumpaa auttaa. No anyway, siinä yksi idea. Ps. [quote:32a49f1978="Caramon"] easwallin provinsissa easen kylässä/kaupungissa majatalossa[/quote:32a49f1978] Tää muuten ei sano mulle yhtän mitään (minä ja minun hyvä tietämykseni), että tiedä niistä kääpiöistä sitten asuuko edes samalla planeetalla. :roll:
caramon linkki 4. maaliskuuta 2006 kello 0.48
caramon 4. maaliskuuta 2006 kello 0.48 linkki Loskalmia tuo easen provinnsi, suht lähellä talvi metsää. hmmh, voisín vetää vielä yhden haltia skenaarion jossa hahmot toden teolla ystävystyvät jonkun haltian kanssa ja tämän jälkeen joku kääpiö/peikko jonka hahmot tuntevat haluaa palkata hahot surmaamaan haltian..tarjoten tästä suuren summan rahaa ja kenties jonkin taika esineen (pelaajani ovat rahan perään) jotain tuohon voisi vielä lisäillä.?
Alec linkki 4. maaliskuuta 2006 kello 9.00
Alec 4. maaliskuuta 2006 kello 9.00 linkki Sit vielä jos hahmot ei suostu ottamaan tehtävää vastaan ni tuo kyseinen peikko voisi sitten ilmoittaa että mikäli hahmot eivät halua suorittaa tehtävää se tarkoittaa että he ovat haltioiden kavereita ja samalla tuon peikon ja sen sadan kaverin vihollisia. Vähän niinku pakottaa pelaajat ottamaan tehtävä, jota he eivät halua suorittaa, vastaan. Siinä sitten taistella miten pääsee ulos kuivin jaloin. Yks mikä omasta mielestä oli aika hyvä kamppanjan alku, oli oman kultin perustaminen. Pelaajat jollain tavalla saavat yhteyden tuntemattomaan jumalaan, jka antaa tehtäväksi lähteä rakentamaan kulttia. Siinä on meinaan ainekset aika major kamppanjalle ja pitäisi PJ:lläkin riittää hommia. Meillä tuo kamppanja koski Aarnikotkien saaren Firshala jumalaa, jonka eräs pelaaja vapautti vankeudestaan ja kohosi kultin yli papiksi, saaden tehtäväkseen rakentaa kultti uudestaan.
Cara linkki 4. maaliskuuta 2006 kello 11.06
Cara 4. maaliskuuta 2006 kello 11.06 linkki Mikä meni aikalailla reisille, kun se ei ollut mikään mahtavin ylipapitar, eikä kultin rakentamiseen oikein jäänyt aikaa kun piti koko ajan juosta sinne ja tänne uhkaavan sodan tiellä. Aika turhautunut papitar siitä siis tuli (ja tulijumalattaren papitar kun oli) ja siitä ei siistiä jälkeä syntynyt....
viljo linkki 4. maaliskuuta 2006 kello 11.14
viljo 4. maaliskuuta 2006 kello 11.14 linkki [quote:3b12c0d3d2]pelihahmot, kaksi kumppanusta, toinen humaktin noviisi ja toinen mainetta etsivä soturi ovat tällä hetkellä easwallin provinsissa easen kylässä/kaupungissa majatalossa, enkä todellakaan tiedä mitä seuraavaksi teen, pääni on täysin tyhjä. [/quote:3b12c0d3d2] Heh, taidat käyttää meidän tekemää materiaalia zinistä? Loskalmin kampanjassani on kolme suurta konfliktia, jotka kuuluvat Sankarien sotiin Fronelassa. Ensimmäinen on tietysti Sodan kuningaskunta. Yleisen kaanonin mukaan tämä olisi se suurin konflikti. Toinen on Dilisin suon liittoutuneet kaaosheimot. Itse olen kallistunut sille kantille, että Dilisin suo saattaa olla jopa vaarallisempi kuin SK. Ajatelkaa jos Loskalmissa on noin 3milj. henkeä ja se kun jaetaan 8 provinssilla niin siitä tulee about 350000 yksilöä per provinssi. Dilishän oli alunperin Loskalmin provinssi, joka nousi kapinaan Sogin brithineitä vastaan ja jonka zzaburit sitten muuttivat kaaossuoksi. Humaani ratkaisu. Kaaoshan on tunnetusti hedelmällistä, joten voi olettaa että suolla on tällä hetkellä ainakin 350000 kaaosmonsteria. Pikku aikapommi siis tuvan portailla... Meillä Dilisin suon vampyyrilordien juonittelut ovat muodostuneet keskeiseksi teemaksi kampanjassa. Kaikki paitsi yksi ph:sta ovat sekaantuneet juonitteluun jollakin tavalla. Kolmas suuri konflikti on Talvimetsän ja Loskalmin välillä. Meriatanhan kukisti ennen 1620-lukua Vihreälehtikapinan, jossa Talvimetsän hiihtävät haltiat kävivät sissisotaa Loskalmin rajoilla. Talvimetsää vain ei todellakaan kukistettu ja meillä se on jo levinnyt Loskalmin rajojen sisäpuolelle. Pelaajat ovat suunnitelleet vapauttavansa tulijumalan metsiin tekemään haltioista hiiltä. Siinä jokunen vinkki suurista, kampanjan mittaisista konflikteista. Voin haluttaessa lähettää kampanjalokimme (Sir Eraric Recredin näkökulmasta kirjoitettu, foorumin Ananiaksen kynästä) vuosilta 1621-1624. Niistä selviäää kaikki seikkailut kolmevuotisessa kampanjassa ja ne antavat kuvan yhdenlaisesta kampanjamahdollisuudesta Loskalmissa. Varmasti monia sessioideoita sieltä voi poimia, kunhan karsii paskimmat krapulassa pidetyt pois...
Alec linkki 4. maaliskuuta 2006 kello 11.16
Alec 4. maaliskuuta 2006 kello 11.16 linkki [quote:2beebd6e6a="Cara"]...[/quote:2beebd6e6a] No se ei nyt ollu ihan ainut asia mikä meni reisille. Mut niinku mä oon aikasemminki sanonu, et säkään mikään mailman kärsivällisin ihminen oo :wink: !
caramon linkki 4. maaliskuuta 2006 kello 11.39
caramon 4. maaliskuuta 2006 kello 11.39 linkki Minun kampanjassani talvimetsää vasta laajennetaan.. mutta olisi mukavaa jos viljo lähettäisit sen.
riivaaja_ linkki 31. toukokuuta 2006 kello 19.41
riivaaja_ 31. toukokuuta 2006 kello 19.41 linkki [quote:fac3d92d1e="Alec"]No niin, ensimmäinen seikkailu PJ:nä nyt sitten takana ja hyvin meni! Hauskaa oli ja kun valkkasin seikkailun viel huolel tuolt Nysalorin sivuilta, ni voin katsoa onnistuneeni ihmisenä ja roolipelaajana! Vanha PJ:kin kuulemma löysi kauan kadotetun motivaation takas ja näyttäis siltä et mulla aukenee tästä vielä ura PJ:nä! Iso kiitos kaikille jotka vastailivat tähän osioon ja auttoivat peliporukkamme takaisin pelaamisen makuun :-D !!![/quote:fac3d92d1e] En tiiä onko joku joskus jo laittanu, mutta haluaisin tietää tuon Nysalorin sivujen osoitteen. :)
Nysalor linkki 31. toukokuuta 2006 kello 19.53
Nysalor 31. toukokuuta 2006 kello 19.53 linkki riivaaja_: [i:5f9fa5a17a]En tiiä onko joku joskus jo laittanu, mutta haluaisin tietää tuon Nysalorin sivujen osoitteen.[/i:5f9fa5a17a] RuneQuest-sivuni löytyvät [url=http://www.nysalor.net/runequest/index.html]täältä[/url]. Seikkailuita kannattaa vilkaista [url=http://www.nysalor.net/runequest/seikkailut/index.html]täältä[/url] ja kannattaa ehdottomasti tutustua myös suomentamaani Michael O’Brienin skenaarioon [url=http://www.nysalor.net/runequest/kaannos/mob/hulluprax.html]Hullu Prax[/url]. Valitettavasti en ole pitkiin aikoihin päivitellyt sivuilleni mitään mainittavaa, mutta ehkä kesä inspiroisi jotakin uutta sivuilleni.
Harak linkki 14. kesäkuuta 2006 kello 15.08
Harak 14. kesäkuuta 2006 kello 15.08 linkki Näen punaista, kun puhutaan valmiista seikkailuista, jotka pelaajat pakotetaan suorittamaan keinolla millä hyvänsä. Itse asetan kampanjalle yleensä vain perusidean ja tyylin (muutettavissa pelien aikana). Tämän pohjan päälle pelaajat saavat vapaasti rakentaa mitä/miten haluavat. Mitä enemmän pelaamme, sitä enemmän poistan "putkia", joissa pelaajat pakotetaan kulkemaan. Ideani eivät tietystikään poista pelaajia ympäröivää maailmaa ja joka teolla onkin aina seuraukset. Pelaajat saavat vaikka sytyttää kylän tuleen, mutta kiinni jäädessään heidän on vastattava virkavallalle, tai mille tahansa heidät kiinni ottaneelle taholle. Kampanjani eivät ole juonettomia ja tarinalla onkin vahva osa peleissämme. Mutta myös juoni voi edetä ilman pelaajia. Esim. hahmojen ympärillä saattaa riehua sota, joka etenee vaikka pelaajat eivät siihen puutu.
Bellad linkki 14. kesäkuuta 2006 kello 19.05
Bellad 14. kesäkuuta 2006 kello 19.05 linkki Kun itse törmäsin ongelmaan siitä,e ttä 3 riimutason pelaajahahmoa ei oikein voi enää kohdata mitään fiksua ongelmaa, kun kaikki ratkeaa loitsuilla ja nyrkeillä. Mitään aivojumppaa ei oikein enää jakseta, kun oikotie onneen on vain nopanheiton päässä. Peli lopuikin sitten pysyvästi niillä hahmoilla, kunnes sitten yht'äkkiä vuosia myöhemmin asia saikin uutta valoa... Nyt kokeilin pelauttaa hahmoilla poliittisia tilanteita. Pitää joskus koettaa uudelleen, kun osaa paremmin sioittaa hahmot sellaiseen asemaan että eivät joudu kokoajan vain olemaan sivussa päätapahtumista, ja vaikutusmahdollisuuksia saisi siten lisää. Mutta jo nytten meni monta tuntia ihan hyvin, ja peli pysyi kohtuu mielenkiintoisena, ainut vaan että ajan kuluminen lähenteli kodpia, josta pelaajat eivät oikein olleet tyytyväisiä, kun muutenkin alkaa jo vanhuus lähestyä..=)
Ugly Psycho linkki 15. kesäkuuta 2006 kello 5.50
Ugly Psycho 15. kesäkuuta 2006 kello 5.50 linkki [quote:737a1af94f="Bellad"]Nyt kokeilin pelauttaa hahmoilla poliittisia tilanteita. Pitää joskus koettaa uudelleen, kun osaa paremmin sioittaa hahmot sellaiseen asemaan että eivät joudu kokoajan vain olemaan sivussa päätapahtumista, ja vaikutusmahdollisuuksia saisi siten lisää. Mutta jo nytten meni monta tuntia ihan hyvin, ja peli pysyi kohtuu mielenkiintoisena, ainut vaan että ajan kuluminen lähenteli kodpia, josta pelaajat eivät oikein olleet tyytyväisiä, kun muutenkin alkaa jo vanhuus lähestyä..=)[/quote:737a1af94f] Eipä se vanhuuskaan niinkään olisi ongelma, mutta noita vähän pienemmän mittakaavan juttuja tarttis reagoitavaksi todelakin, ettei aivan kaikki ole suurten poliittisten linjojen seurailua. Toisaalta, HQssa ei ne korkeat kyvyt muutenkaan liene niin suuri ongelma kuin RQssa aikanaan oli, eli kovemmankin tason hahmot siinä mielessä toimii paremmin. Ja edelleen, HQ-skaalalla hahmot ei edes ole niin ylettömän kovia, kun vertaa noihin ohjeellisiin statteihin ja EPHihin opuksissa. Mutta joo, politikointia pelaisi mieluusti enemmänkin, joskin mieluummin etenemisnopeudessa ottaisin mieluusti viikon vuodenaikojen tilalle ja tapahtumatasossa klaani- ja heimotason koko lohikäärmesolan sijaan. Yhtä kaikki, lisää.
Harak linkki 16. kesäkuuta 2006 kello 14.49
Harak 16. kesäkuuta 2006 kello 14.49 linkki Aina kun ihmetellään kampanjan tylsyyttä suurin vastuu kammetaan pelinjohtajan syliin. Tunnelman ja kiinnostavuuden taakka kaatuu ja pitääkin kaatua hänen niskaansa. Jos ei hän saa omaa peliään kiinnostavaksi, niin kuka sitten? Ennen kuin lähetätte vihaiset vastauksenne, haluan ilmoittaa itse olevani porukkamme vakituinen PJ ja hyvin näyttää menevän (tai sitten pelaajat osaavat naamioida tylsistymisensä todella hyvin).
Alec linkki 17. kesäkuuta 2006 kello 7.39
Alec 17. kesäkuuta 2006 kello 7.39 linkki [quote:feafd4b2a1="Harak"]Aina kun ihmetellään kampanjan tylsyyttä suurin vastuu kammetaan pelinjohtajan syliin. Tunnelman ja kiinnostavuuden taakka kaatuu ja pitääkin kaatua hänen niskaansa. Jos ei hän saa omaa peliään kiinnostavaksi, niin kuka sitten? [/quote:feafd4b2a1] Kyllä musta ihan yhtä suuri vastuu on pelaajien harteilla! Jos pelaajat eivät ole mukana menossa tai eivät jaksa yrittää, alkaa olla aika sama mitä poppaskonsteja PJ kehittää! PJ luo tunnelman ja kuvailee kaiken ympärillä tapahtuvan, mutta mielestäni pelaajilla on ihan yhtä suuri vastuu pitää tuota kuvitelmaa yllä!
Harak linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 13.52
Harak 21. kesäkuuta 2006 kello 13.52 linkki Pelinjohtajalla on lopulta se suurin vastuu ja yleensä pelaajat menettävät mielenkiintonsa vain koska PJ ei osaa hommaansa. Huomautan, että poikkeukset vahvistavat säännön.
alamolo linkki 25. kesäkuuta 2006 kello 16.59
alamolo 25. kesäkuuta 2006 kello 16.59 linkki Mutta yksikin nurkassa istuva vit******neen nökäinen pelaaja latistaa tunnelmaa pahasti, monesti liikaa. Joskin yksikin pelille kunnolla omistautunut pelaaja voi saada ihmeitä aikaan. Joten mielestäni tunnelman ylläpito on yhtälailla sekä pelinjohtajan että pelaajien harteilla. Tosin tunnelman luonti kaatuu suurimmaksi osaksi pelinjohtajan niskaan.
Ripper linkki 25. elokuuta 2006 kello 16.37
Ripper 25. elokuuta 2006 kello 16.37 linkki PJlle ei pitäis olla mikään ongelma keksiä vihulaisia, jotka ovat tarpeeksi haastavia, mutta muistan kyllä sen ajan kun näin oli (vaikkakin hämärästi). Esim. katso paljon hahmo on käyttäny MHT lumouksiin, paljon hänellä on loitsuja, mitkä hänen kyvyt suurinpiirtein ovat. Sitten tuplaat kaikki nämä arvot muchkaat näillä (tuplatuilla) arvoilla niin kovan hahmo kuin ikinä pystyt (PJt pystyvät aika koviin - olen huomannut). Siinä sinulle uusi pääpahis. Sitten vain mietit mitä syitä sillä on olla tappamatta PHta heti kättelyssä .... Jos ei mikään tunnu vieläkään auttavan ota uusi pelaaja mukaan (tai jos joltain PHlta on kuollut hahmo) ja anna hänen pelata pahista - siis PH ryhmä vs PH ryhmä. Siitä ei koskaan puutu jännitystä ....
jollybee linkki 23. helmikuuta 2007 kello 13.47
jollybee 23. helmikuuta 2007 kello 13.47 linkki Enpä usko että hahmojen kokemus muodostaa runarissa liikoja ongelmia,kun vaan pj haltsaa hommansa.Mun porukka on pelannut vuositolkulla, ja aika ajoin hahmoja kuolee, vaikka kyvyt olisivatkin sitä typillistä 200 prossaa mitä niillä nykyään tuntuu olevan....vähintäänkin keskinäiset kaunat niittää satoaan,kun vaan muistaa viljellä niitä, ja vanha perinteinen "räjähtää kuollessaan" toimii edelleenkin yllättävän hyvin. Itte oon johtaessani päättänyt, ettei sotaisat jumalat vastaan Väliintulopyyntöihin kun soditaan, ja se on jo tasoittanut kummasti. Lisäksi voi rajoittaa mahiksia päästä uusimaan riimuloitsuja, lisäks voi pukata uutta taistelua niin kiivaalla tahdilla ettei taikapisteet ehdi palautuun ym. Peejiistä se kaikki on kiinni, ja kiinnostavuutta peliin ja hahmoihin saa pirusti lisää vaikka käyttämällä Central Castingia: munkin oma hahmo on kahden lapsen yh-äiti sen ohella että on Vingan papitar ja Ulerian akolyytti, se pelkää haamuja kuollakseen ja paskoo heti housuunsa jos niitä näkyy...kekseliäisyyttä kehiin.
Krasht linkki 24. helmikuuta 2007 kello 15.02
Krasht 24. helmikuuta 2007 kello 15.02 linkki Sitä kannattaa aina muistaa, että riimutaikuus uusiutuu vain pisteen päivässä. Jos yhdessä taistelussa lyttää vihollisjoukon parilla tusinalla henkikatkolla, niin siinähän sitten rukoilet niitä takaisin kuukausitolkulla. Siinä ajassa ehtii pelata useankin seikkailun ilman tuhoisimpia riimuloitsuja. Henkiloitsut myöskin päättyvät suhteellisen nopeasti ja velhous on liian hidasta ja kallista heitettäväksi taistelussa. Tämä tasapainottaa peliä ja estää taisteluita päättymästä 1. meleevuorossa massatuhoon. Muuten jumalallisesta väliintulosta, luin jostain artikkelista, että yleensä kannattaisi katsoa, mitä loitsuja kultti antaa jäsenelleen ja muokata jumalallista väliintuloa sen mukaan. Esim. teleporttipakoja vain sellaisilla kulteilla, jotka saavat teleporttiloitsuja ja täysparannuksia vain niillä kulteilla, jotka saavat parannusloitsuja jne. Tietenkin erikoistapaukset voivat poiketa tästä, mutta yleensä katsoisin tämän tasapainottavan myös väliintuloa. Runequest on siitä hyvä peli, että kovakin hahmo ottaa äkkiä turpiin peikkolaisilta, jos heittää tappelut lonkalta. Hyvin harvat ovat niin überiä, että voi mennä soitellen sotaan. Vaatii aika paljon ennakkovalmistelua, että taistelusta voisi tehdä tylsää rutiinia. PS: velhoille pitäisi keksiä joitain MHT:ia maksavia superloitsuja väliintulon vastineeksi (velhothan eivät yleensä saa väliintuloa). Velho kun on aina kusessa, kun tp:t loppuvat.
jollybee linkki 26. helmikuuta 2007 kello 13.50
jollybee 26. helmikuuta 2007 kello 13.50 linkki Ton riimutaikuuden uusimisen suhteen oon käyttäny sellaista sääntöä,että kaikki käytetyt loitsut palautuvat Palvo [jumalaa] rituaalilla temppelissä:monesti temppeli vaan on niin kovin kaukana,ettei uusimaan pääse tosta vaan.Liian turhauttavaa kämppiä temppelissä joku kuukausi loitsuja uusiessa,rupee jo jumalaa itteensäkin vituttaan,luulis ainakin,siks tollanen sääntö mulla.Ja mitä väliä jos tyypillä onkin tiukassa paikassa heittää vaikka Kilpi7 suojakseen:pahis heittää Poista taikuus 7an ja siinä se. Velhoja en oo tässä kampanjassa antanut tehdä ollenkaan,siitä syystä että mun mielestä velhot on nörttejä jotka eivät lähde kamalien barbaarien kanssa limaamaan käsiään joihinkin kaaosluoliin.Kampanjan teemakin,joka on kapinointi lunaria vastaan,ei oikein sovellu velhoille. Tosta Väliintulohommasta tarkennan vielä sen verran,että tokihan se sotaisillakin jumalilla toimii jos vastassa on jumalan nk. pyhä vihollinen(Uroxilla joku kauhea kaaosmömmö,Humaktilla vaikka vampyyri):reilussa kaksintaistelussa sensijaan ei vastaa vaikka mikä olis,kun on kerran itse mennyt kerjäämään verta nenästään,ja olishan se jumalalle häpeällistäkin jos sen palvoja alkais itkeen saadessaan turpaan ja olis heti ruikuttamassa apua.
Ugly Psycho linkki 1. maaliskuuta 2007 kello 9.41
Ugly Psycho 1. maaliskuuta 2007 kello 9.41 linkki [quote:427fc2f4dc="Krasht"]Sitä kannattaa aina muistaa, että riimutaikuus uusiutuu vain pisteen päivässä.[/quote:427fc2f4dc] Ihan uteliaisuuttani, onkos tämä oikeasti muka näin perussäännöillä? Loitsun hankkimiseen menee aikaa, sen minäkin muistan, mutta uusiutumisessa en muista vastaavaa rajoitetta?
Nysalor linkki 1. maaliskuuta 2007 kello 13.51
Nysalor 1. maaliskuuta 2007 kello 13.51 linkki Ugly Psycho: [i:e623161278]Ihan uteliaisuuttani, onkos tämä oikeasti muka näin perussäännöillä? Loitsun hankkimiseen menee aikaa, sen minäkin muistan, mutta uusiutumisessa en muista vastaavaa rajoitetta?[/i:e623161278] Pelaajan kirjan (s. 64) mukaan papin riimuloitsut ”uudistuvat käytön jälkeen ilman uutta MHT-uhrausta, kun tulee temppeliin”. Sen sijaan RuneQuest Deluxessa on Krashtin kuvaama rajoitus, että riimutaikuutta voi saada takaisin vain yhden pisteen päivässä. Ero on siis sääntöjen versioissa.
Bellad linkki 1. maaliskuuta 2007 kello 17.56
Bellad 1. maaliskuuta 2007 kello 17.56 linkki [quote:44e982eb34="Nysalor"] Pelaajan kirjan (s. 64) mukaan papin riimuloitsut ”uudistuvat käytön jälkeen ilman uutta MHT-uhrausta, kun tulee temppeliin”. Sen sijaan RuneQuest Deluxessa on Krashtin kuvaama rajoitus, että riimutaikuutta voi saada takaisin vain yhden pisteen päivässä. Ero on siis sääntöjen versioissa.[/quote:44e982eb34] Ja jos nyt yhtään muistini on heikentynyt vuosien mittaan, niin Gloranthan kulteissa kerrottaessa kultinjäsenistä, niin riimulordien ja pappien kohdalla mainitaan uusiutuvien loitsujen uusiutumisesta, että ne uusiutuvat jumalalle pyhitetyssä paikassa suoritettujen asianmukaisten palvontamenojen yhteydessä, minkä takia "pyhitä paikka" riimuloitsu oli melko "must" kun lähdettiin jonnekin vähän syvemmälle korpeen hutmimaan. Omassa porukassa asia muunnettiin niin, että riimuloitsut uusiutuivat akolyyteillä kerran vuodessa (pyhäpäivänä) ja papeilla/riimulordeilla kahdesti vuodessa (pyhäpäivänä ja noin puolivuotta siitä). Tai jotenkin silleen se meni se houserule.