Vanha foorumi

Takaisin

Blokkaaminen

Roolipelikeskustelu
Tanan 8. huhtikuuta 2005 kello 11.12
Kirjoittaja Viesti
Tanan linkki 8. huhtikuuta 2005 kello 11.12
Tanan 8. huhtikuuta 2005 kello 11.12 linkki Tämän ketjun aiheena on blokkaaminen roolipeleissä ja sen tutkiminen. [i:286cf2721b]Blokkaaminen: Suhtautua johonkin henkilöön kriittisesti. Yrittää estää tämän henkilön ideoita toteutumasta.[/i:286cf2721b] Huomaan usein, että ymmärrän pelimaailman lainalaisuuksia ja kampanjan tyyliä huomattavasti kanssapelaajiani paremmin. Olen myös suhteellisen rohkea pelaaja, ja en pelkää tarvittaessa ottaa seikkailun juonta omiin käsiini. Olen monta kertaa blokannut sellaisia hahmojen esittämiä ideoita, joiden tunnen rikkovan kampanjan tyyliä. Tunnustan myös, että olen blokannut joidenkin hahmojen toimintaa, koska olen ollut vihainen tämän pelaajalle. Vasta myöhemmin olen alkanut miettimään, millasia ideoita ja hahmoja minulla on tapana blokata. Aloitin Assathin Tribe 8 kampanjassa "blokkaustutkimuksen". Tutkimuksen tarkoituksena on seurata miten muut pelaajat (ja hahmot) suhtautuvat todella läpinäkyvään blokkaamiseen. Tutkimus on yksinkertaisesti sitä, että Asmodai -hahmoni blokkaa Aaron -hahmon ideoita ja puoltaa varauksetta Maria -hahmon ideoita, vaikka ne olisivat minun mielestäni typeriä ja kampanjan juonta rikkovia. Millaisia kokemuksia teillä on blokkaamisesta? Koetteko että teitä blokataan peliporukassanne muita pelaajia enemmän? Oletteko koskaan itse blokanneet ketään?
black knight linkki 8. huhtikuuta 2005 kello 13.46
black knight 8. huhtikuuta 2005 kello 13.46 linkki minun mielestä kaikkien ihmisten mielipiteitä kannattaa kuitenkin opetella arvostamaan, eikä tehdä aina niin kuin itsestään tuntuu...
newsalor linkki 10. huhtikuuta 2005 kello 14.44
newsalor 10. huhtikuuta 2005 kello 14.44 linkki Sinänsä varmaan olisi ihanteellinen tilanne, jos kenenkään ideoita ei tahallaan torjuttaisi, mutta toki tuollaisella menetelmällä voi saada aikaa mielenkiintoisia muutoksia peliporukan monesti staattisiin "valtasuhteisiin". Mikäli tilanne olisi mahdollisimman demokraattinen, niin kaikkien ideoita arvostettaisiin tasapuolisesti ja niiden läpimenuu olisi kiinni vain siitä, kuinka hyvä kyseinen idea on. Tunnut Tanan tässä hakevankin sitä, että usein käy niin, vaikka tasaiselta pohjalta lähdetäänkin, että jostain pelaajasta tulee "suosittu", jolloin hänen ideansa menevät herkemmin läpi, kuin muiden. Vastaavasti joku voi jäädä paitsioon, jolloin hänen hahmoaansakkaan ei huomioida yhtälailla. Haluaisitko sitten tasoittaa tilannetta tukemalla jonkun sellaisen ideoita, joka ei ole niin suosittu? Mikä pelaajat ajattelevat hahmolähtöisesti peliään, niin silloin torjuminen/estäminen ei varmaan saa heitä onnellisiksi. Toisaalta heillä ei ole mitään vastaan sanomista, ellei torjuminen ole räikeän epäuskottavalla pohjalla ja huonosti perusteltu. Periaatteessa he eivät kuitenkaan silloin ajattele eteen tulevia tilanteita siltä pohjalta, että olisivatko heidän hahmojensa toimet seurauksiltaan mielenkiintoisia tai nauttisivatko muutkin sitten niistä seuraavasta pelistä. Monet varmaan kokevat, että on väärin tehdä päätöksiä sellaisista syistä, joita itse hahmo ei ajattele. Mikäli taas pelaajat ottavat huomioon hahmojensa ulkopuolisiakin asioita huomioon, niin silloin heidän ideoidensa torjuminen on reilua, sillä oletettavasti kaikki yrittävät saada hienon tarinan tai jonkun mehukkaan tilanteet aikaan. Voipa siinä käydä tosin niinkin, että kun pelaajien tavoitteet pelin suhteet menevät pahasti ristiin, niin taas koetaan tahallinen torjuminen epäreiluksi. Pelaajat siis tykkäävät eri asioista ja kokevat, että toinen yrittää pilata peliä, vaikka toinen ajattelee juurikin samoin. Yleensäottaen näen, että moiset kokeilut voivat kostautua, vaikka ovatkin mielenkiintoisia. Olisi itseasiassa siistiä vetää sellainen yhden pelikerran peli, jossa ennen peliä jokaiselle pelaajalle määrättäisiin vaikka pari henkilöä, joiden ideoita heidän pitää lähtökohtaisesti tukea ja yksi sellainen, joiden ideoita vastaan heidän tulisi lähtökohtaisesti olla. Sellaiset pelitilanteet ovat muutenkin siistejä, joissa se pelaajaryhmän peruspetturi pääseekin sankariksi, hiljainen kaveri johtajaksi, öykkäri diplomaatiksi jne. Vaikka tietynkaltaisten roolien tutkiminen voikin olla siistiä, niin vaihtelu virkistää.
Tanan linkki 10. huhtikuuta 2005 kello 16.57
Tanan 10. huhtikuuta 2005 kello 16.57 linkki [quote:a5ab672f56="newsalor"] Mikäli tilanne olisi mahdollisimman demokraattinen, niin kaikkien ideoita arvostettaisiin tasapuolisesti ja niiden läpimenuu olisi kiinni vain siitä, kuinka hyvä kyseinen idea on.[/quote:a5ab672f56] Siis miten määrittelisit tämän "hyvän"? Kampanjan tyyliin kaikkein eniten sopiva vai? Yritän itse toimia ikäänkuin "pelinjohtajan esitaistelijana", eli blokkaan kaikki ideat, jotka vaarantavat pelimaailman uskottavuuden. Tämä on toisaalta hyvin vaarallista ajattelua, koska asetan oman mielipiteeni arvokkaammaksi kuin blokattavan. Toisaalta osaan valita taisteluni niin, että en myöskään asetu poikkiteloin koko muuta ryhmää vastaan, jos idea on heidän mielestään "hyvä". Miten muuten suhtaudut "pelinjohtaja blokkaa pelaajaa" ja "pelaaja blokkaa pelinjohtajaa" tilanteisiin? [quote:a5ab672f56="newsalor"] Haluaisitko sitten tasoittaa tilannetta tukemalla jonkun sellaisen ideoita, joka ei ole niin suosittu?[/quote:a5ab672f56] Uurgh...Lävistävä osuma rintaan :o . Kyllä, minulla tekee pahaa, kun joku istuu syrjässä kun muilla on kivaa. Haluan nostaa syrjässä istuvat pelaajat valokehään ja katsoa kun he pääsevät toteuttamaan ideoitaan. Ehkäpä opin siinä itsekkin jotain uutta. [quote:a5ab672f56="newsalor"] Voipa siinä käydä tosin niinkin, että kun pelaajien tavoitteet pelin suhteet menevät pahasti ristiin, niin taas koetaan tahallinen torjuminen epäreiluksi. Pelaajat siis tykkäävät eri asioista ja kokevat, että toinen yrittää pilata peliä, vaikka toinen ajattelee juurikin samoin.[/quote:a5ab672f56] Jälleen kerran oikein. Toisaalta eivätkö roolipelit ole hyvä kanava tällaisten asioiden käsittelemiseen? [quote:a5ab672f56="newsalor"] Yleensäottaen näen, että moiset kokeilut voivat kostautua, vaikka ovatkin mielenkiintoisia.[/quote:a5ab672f56] Mitä! Miten utelias norsu posliinikaupassa voisi kostautua?:). Assathin Tribe 8 "blokkauskokeilu" on kyllä tähänmennessä toiminut hyvin. Olen puhunut asian selväksi Aaronin pelaajan kanssa, ja häntä lähinnä huvittaa Asmodain ahdasmielisyys ja Marian ideoiden tukeminen. Ainoa asia mikä minua huolestuttaa, on se että muut hahmot eivät ole missään vaiheessa nuosseet puolustamaan Aaronia. :( [quote:a5ab672f56="newsalor"] Sellaiset pelitilanteet ovat muutenkin siistejä, joissa se pelaajaryhmän peruspetturi pääseekin sankariksi, hiljainen kaveri johtajaksi, öykkäri diplomaatiksi jne. Vaikka tietynkaltaisten roolien tutkiminen voikin olla siistiä, niin vaihtelu virkistää.[/quote:a5ab672f56] Eikös vain? Ehkäpä kiinnität huomiota asiaan seuraavan kerran, kun pelaat tai pelinjohdat?
newsalor linkki 10. huhtikuuta 2005 kello 18.11
newsalor 10. huhtikuuta 2005 kello 18.11 linkki [quote:d9fc6cf52e="Tanan"]Siis miten määrittelisit tämän "hyvän"? Kampanjan tyyliin kaikkein eniten sopiva vai? [/quote:d9fc6cf52e] Määrittelisin hyvän sellaiseksi, jota se yksittäinen pelaaja hyvänä pitää ja josta hän nauttii. Siis tarkoitin sitä, että jos aina vaikka toteutetaan sen yhden henkilön ideat, niin silloin ne saatetaan toteuttaa siitä huolimatta, että se ei monen pelaajan kanssa olekkaan niin hauskaa, kuin se olisi voinut olla. Mikäli siis kaikkien henkilöiden henkilöiden ideat lähtevät samalta viivalta ja kukin arvioi niitä vain sen pohjalta mitä itse niistä tykkää, niin luulisin, että päästään parempaa lopputulokseen. [quote:d9fc6cf52e="Tanan"]Yritän itse toimia ikäänkuin "pelinjohtajan esitaistelijana", eli blokkaan kaikki ideat, jotka vaarantavat pelimaailman uskottavuuden.[/quote:d9fc6cf52e] Hieno toiminimi. :) Eli sinä teet valintasi sen perusteella, että pelistä tulisi sellaista, josta sinä pitäisit. Sinä vain teet sen tietoisesti, jolloin ehkä valintasi eivät epähuomiossa osu harhaan tai siis mene vähän joka suuntaan. [quote:d9fc6cf52e="Tanan"]Eikös vain? Ehkäpä kiinnität huomiota asiaan seuraavan kerran, kun pelaat tai pelinjohdat?[/quote:d9fc6cf52e] Juu. Kyllä olen kauan jo kehitellyt moisia ideoita, mutta kolikolla on myös kääntöpuolensa - jotkut kokevat sen vieraan tilanteen todella uhkaavaksi. Pari kertaa on nimittäin osunut omaan nilkkaan moinen kikkailu. :( Tuon asian kanssa pitää mielestäni olla varovainen. Kaikkihan pitävät siitä, että pääsevät menestymään siinä "omassa jutussaan", mutta se kasvu, joka saattaa tapahtua vieraassa tilanteessa on sellaista, mitä ei ihan heti unohda.
black knight linkki 11. huhtikuuta 2005 kello 6.53
black knight 11. huhtikuuta 2005 kello 6.53 linkki [quote:95b6dc52d7="newsalor"]Monet varmaan kokevat, että on väärin tehdä päätöksiä sellaisista syistä, joita itse hahmo ei ajattele.[/quote:95b6dc52d7] No tuohan johtaa siihen, että pelaaja ei ole enää pelaaja, vaan vain henkilö joka istuu ja kuuntelee. Minun mielestäni viisain tapa pelinjohtajalta on se, että kun pelaaja haluaa tehdä jotakin, hän myös tekee sen. Sitä ei voi pelinjohtaja kieltää. Kun taas tehdään yhteisiä suunnitelmia, voivat muut pelaajat myös torjua niitä. Näin päätökset tehdään myös normaalissakin elämässä ja kuuluu mielestäni myös roolipeleihin.